Karnevaaleista
valtavirraksi
Kävin keväällä karnevaalissa, joka
oikeastaan tuli minun luokseni. Päätin, etten viitsi mennä Las Palmasiin
karnevaalihumua katsomaan, kun se nyt kerran oli ennenkin nähty.
Eipä tarvinnutkaan, sillä ihan hotellini
viereen parkkeerasi kymmeniä rekkoja, joiden lavalla soi huumaava musiikki ja
tanssivat vähäpukeiset naiset ja vähän miehetkin fantasiavaatteissa.
Kyseessä siis oli tämä paaston alkuun
sijoittuva carni vale -jäähyväiset lihalle. Sehän on eräänlainen väärän
kuninkaan päivä, jolloin kaiken saa tehdä päinvastoin kun on tapana, järkevää
ja säädyllistä: mässätä, tanssia puolialastomana kadulla, pukeutua kaiken
maailman hullunkurisiin asuihin ja leikkiä olevansa jotakin, jota ei oikeasti
ole.
Mukana oli myös erilaisia friikkejä, drag-queeneitä
myöten ja karnevaalikuningattaren, nuoren kaunottaren ohella omassa vaunussaan
ajeli myös ryppyinen mummo, joka oli ikäluokkansa edustaja ja tanssahteli
hänkin valtavien suosionosoitusten saattelemana.
Täytyy sanoa, että tunnelma nousi kyllä
kattoon ja kulkueen koristeiden rakentamisessa oli varmasti nähty viikkokausia
vaivaa ja upotettu siihen melkoinen määrä rahaa. Joka tapauksessa kansaa
saatiin valtavasti liikkeelle ja ehkäpä rahaa myös palautui niiden turistien
tasakusta, jotka kansoittivat tätä Playa del Inglesin kylää. Vaikutelmaksi jäi,
että kaiken täytyi viime kädessä tapahtua rakkaudesta asiaan: Aus der Liebe zur
Kunst.
Eilen kävin sitten katsomassa
Pride-tapahtumaa Tuomiokirkon portailla ja Senaatintorilla. Sinne tullessani
kuulin kaiuttimista tutun messuavan äänen, joka olisi voinut tulla
jumalanpalveluksesta ja mahdollisesti tulikin. Saattoi se tulla myös jonkin
poliittisen puhujan tai sellaisena esiintyvän suusta, en tiedä. Kello oli joka tapauksessa
noin 11.45.
Tulin katsomaan kulkuetta ja yhtä ja
toista kiinnostavaahan siinä olikin, mutta täytyy sanoa, että se ei
muistuttanut Playa del Ingelsin karnevaalia kuin korkeintaan hyvin kaukaisesti.
Osanottajat kyllä osittain ajoivat rekkojen kyydissä ja äänekästä musiikkia
soitettiin, mutta iloisen irrottelun sijasta nyt huudeltiin vihaisia
iskulauseita, joita joku agitaattori johti. Luultavasti sama herra oli ollut
erilaisissa vapputapahtumissakin.
Ajankohtaisiin poliittisiin kysymyksiin
olivat monet näköjään tulleet ottamaan kantaa ja huusivat lapsenomaisen loukkaantuneina
valtion menojen leikkauksia vastaan. Valtava Palestiinan lippu taas todisti
jonkin ryhmän suuresta kannatuksesta islamismille, joka ei ole erityisesti
tunnettu suvaitsevuudestaan seksuaalivähemmistöjä kohtaan.
Kaiken kaikkiaan tämä karnevaali teki aika
erikoisen vaikutuksen. Mukana marssilla oli Tom of Finland-tyyppisiin uniformuihin
pukeutuneita, sadismia edustavia leikkinatseja, kymmenittäin koiranpäällä
varustautuneita masokisteja, asianmukaisen lihavia moottoripyöräfriikkejä ja muita
erikoisuuksia, karhuja ainakin.
Rakkaudellahan ei ole rajoja, kuten
jokainen sivistynyt ihminen ymmärtää, eikä myöskään seksillä, joka osittain,
mutta ei suinkaan kokonaan liittyy edelliseen. Kyllä niillä on myös molemmilla
ihan oma erityinen sfäärinsä.
Joidenkin mukana olleiden mielestä
kyseessä oli vallankumouksellinen tapahtuma, mikä kuulosti aika hurjalta.
Mikäli suurimman normaalista poikkeavan
ryhmän eli homoseksuaalien osuus väestöstä on tuo arvioitu 2-3 prosenttia,
olisi kyseessä siis jonkinlainen prosenttijengin vallankaappaus suurta
enemmistöä vastaan. Toki ymmärrän, että edistyksellisissä piireissä ei ole koskaan
pidetty tärkeää sitä, mitä enemmistö kannattaa. Silti asian röyhkeys hieman hätkähdyttää.
Oleellisin ero Playa del Inglesin ja Helsingin
tapahtuman välillä oli sen hengessä. Siellä etelässä kaikki tehtiin absurdin
pilailun hengessä, mutta täällä oltiin hyvin tosissaan ja taistelumielellä. Tuossa
messuavassa äänessä se ero kiteytyi.
Tämä oli luonteeltaan uskonnollinen tapahtuma,
nolens volens. Kirkko muuten onkin asiassa erityisen aktiivisesti mukana
ja pitää tapahtuman yhteydessä mm. sateenkaarimessun ja -seurat.
Asu lienee vapaa ja kenties pakollinenkin
ja voin vain kuvitella noita koiraihmisiä ja Tommeja ehtoollisella. Mikä ettei,
ei se ole minulta pois, ei sen puoleen. Hyvä, jos vielä jonkun saavat sinnekin.
Niin, että jokainen toki saakoon vällyjensä
alla tehdä mitä huvittaa ja jos lain tulkitsijat sallivat (ja mikseivät sallisi?),
niin kadullakin. En minä vastaan pane
enkä edes paheksu, totean vain ja olen asiasta kiinnostunut periaatteelliselta
kannalta, koska kyseessä on sivilisaation kehityksen uusi vaihe.
Tapahtuman järjestäjissä ja tukijoissa oli
paljon virallisia tahoja, Helsingin kaupunki etunenässä. Huomiotani herättivät
myös lukuisat liput, joissa luki Valtioneuvosto, vaikka se ei näytäkään kuuluvan
virallisiin järjestäjiin.
No, olihan kyseessä jonkin tulkinnan
mukaan Suomen suurin ihmisoikeustapahtuma, mukana noin 35000 – 100000 henkeä.
Ilmeisesti siis paljon enemmän, kuin pääkaupunkiseudulla on noita ns.
sateenkaarevia henkilöitä. Toki tuki hyvälle asialla houkuttelee aina väkeä.
Moni homo oli kyllä julkisesti kieltäytynyt
osallistumasta tapahtumaan, koska ei hyväksynyt sen edustamaa poliittis-kulttuurista
pakettia.
Mutta mitä tässä tapauksessa tarkemmin
tarkoittaa tuo hyvä asia ja sen tukeminen? Tässä ei tarvinne huomauttaa, ettei
maassamme ole sallittua sortaa ketään hänen seksuaalisen suuntautumisensa
takia, eikä edes nimittää homoutta poikkeavuudeksi, mitä se nyt sentään normaalin
loogisen ajattelun mukaan tietysti on.
Mutta tässä, kuten muissakin
poikkeavuuksissa voidaan yleensä nähdä aste-eroja. Homot, joille toisenlainen
seksuaalinen suuntautuminen on mahdottomuus, ovat ääripää, jonka synnynnäisiä taipumuksia
on tietenkin pidettävä yhtä hyväksyttävinä kuin muitakin vastaavia synnynnäisiä
ominaisuuksia.
Sen ohella on kokonainen taipumusten kirjo,
jossa mahdollisuudet ovat valittavissa. En tiedä, koskeeko asia myös
esimerkiksi zoofiliaa, pedofiliaa ja vaikkapa himomurhaamista, jotka saattavat
myös molla synnynnäisiä taipumuksia. Tästä kysymyksestä ei pidä pahentua, se on
välttämätöntä tehdä, mikäli asia halutaan asettaa oikeisiin yhteyksiinsä.
Selvää joka tapauksessa on, ettei kaikki
poikkeava, venäläisittäin sanoen ”ei-traditionaalinen” seksi ole sitä
harrastavan ainoa mahdollisuus toteuttaa itseään seksuaalisesti. Harmaa alue
näyttäisi olevan suhteellisen laaja ja siinä kyse on valinnoista.
Kuten banderolli Tuomiokirkon portaikon
seinässä kertoi, myös rakkaus on moninaista ja samahan koskee tietysti myös
esimerkiksi vihaa, poliittista vallantavoittelua, seksuaalista nautintoa
rakkaudella tai ilman ja tietysti myös mässäystä, pelkuruutta, väärämielisyyttä
ja niiden vastakohtia. Kaikki nämä ovat syvästi inhimillisiä asioita. Eläimilläkin
niitä saattaa olla, mutta siitä emme nyt puhu.
Kulttuurin
klassisten päämäärien, totuuden, kauneuden ja hyvyyden tavoittelun kannalta
kaikki ei ole yhtä hyvää ja haluttavaa. Silloin, kun valinnat ovat mahdollisia,
niitä on arvioitava myös aksiologiselta ja eettiseltä kannalta. Pitäisin
outona, jos kirkon seinässä esimerkiksi lukisi: ”seksi on aina hieno asia!”
Useinhan se on ja usein ei.
On helppo ymmärtää, että kirkkokin, joka
seuraa aikaansa, on nyttemmin hyvin selkeästi nostanut jalustalle ihmisen
ihanteeksi sybariitin ja puolustaa kaikkien oikeutta pyrkiä nautinnon
maksimointiin tavalla millä tahansa, kunhan se ei ole toisilta pois.
Yhteiskuntapoliittisesti tämä lieneekin jo ainoa mahdollisuus.
Turha tietysti on sanoakaan, ettei kyse
kuitenkaan ole klassisesta kristillisestä ihanteesta, vaan nimenomaan uudesta
kulttuuri-ilmiöstä, jonka valossa voimme tarkastella koko aikakautemme muuttumista.
Uskonto, niin pieneksi kuin sen uskottavuus saattaakin kutistua, on joka
tapauksessa sivilisaation herkimpiä mittareita.
Kirkko näyttää selvästi alkaneen saarnata
hedonistisen utilitarismin kansalaisuskontoa. Se ei ole suostunut henkiseen
oppositioon minkäänlaisen halun herruutta vastaan, vaan päinvastoin julistaa
kaiken nautinnon autuaaksitekevää vaikutusta ja paheksuu paheksujia.
Se on sen oma ratkaisu, jota voi
kunnioittaa tai sitten ei. Joka tapauksessa on kiinnostavaa havaita, että se,
mikä vielä äskettäin oli kirkon ja uskonnon pilkkaa ja karnevalisointia, on nyt
sen kannattamaa ja sponsoroimaa toimintaa.
Tämä merkitsee uskonnollisen vastavoiman
häviämistä kulttuurista. Se on suuren luokan ilmiö ja hyvinkin verrattavissa
siihen, mitä läntiselle liberalismille tapahtui, kun se menetti vastavoiman,
jollaisena toimi niin sanottu sosialistinen maailmanjärjestelmä.
Nyt näyttää sivilisaatiomme olevan monessa
suhteessa homogenisoitumassa ilman vastavoimia, jotka aikoinaan pakottivat sen
itsekritiikkiin ja tietyn konservatismin säilyttämiseen.
Elämme nyt karnevaalissa, joka on entisen
länsimaisen kulttuurin parodia.
Kiitos viisaasta kirjoituksesta. Puhutaan, että nykyään älykkyysosamäärät ovat laskusuunnassa. Prideen liittyvät ristiriitaisuudet näyttävät todistavan tämän puolesta. Ehkä toisaalta seksuaalisuuden karnevalisointiin liittyvä itsepaljastelun himo vain voittaa järkiajattelun. On tosiaan käsittämätöntä, miten seksuaalivähemmistöille hengenvaarallisen Palestiinan asia lippuineen tai "vallankumous" ensinnäkään liittyvät Prideen. Kirkko on tehnyt suuren virheen lähtiessään tukemaan ennen kuolemansynniksi ajatellun ylpeyden nimellä kulkevaa elämöintiä ja siten myös sen moraalisesti arveluttavia työpajoja. Olisi luultavaa, että kirkko, valtioneuvosto, yritykset ja Helsingin kaupunki kokisivat mainehaitaksi ja omien arvojensa vastaisiksi liittyä yhteiskuntajärjestelmämme vastaisiin vallankumouksen vaatijoihin tai homojnevihamielisen Palestiinan tukemiseen.
VastaaPoista"On tosiaan käsittämätöntä, miten seksuaalivähemmistöille hengenvaarallisen Palestiinan asia lippuineen tai "vallankumous" ensinnäkään liittyvät Prideen."
PoistaTyyppiesimerkki ymmärtämättömyyttä perustuvasta synkretismistä/fuusiosta, suomalaisittain jauhojen ja vellien taikka hajuveden ja lihapullien sotkemisesta.
Priden seireeninkutsu oli jotain, mitä professori ei kyennyt tai edes halunnut lopulta vastustaa? Tämä oli jotenkin ennakoitavissa, kun seurasi miten kiihkeällä ja perehtyneellä mielenkiinnolla hän on tätä ilmiötä lakkaamatta mielessään pyöritellyt. Mutta koskaan ei ole liian iäkäs löytämään uusia puolia itsestään, sehän on vain rohkaisevaa se.
VastaaPoista" Mikä ettei, ei se ole minulta pois, ei sen puoleen.
PoistaNiin, että jokainen toki saakoon vällyjensä alla tehdä mitä huvittaa ja jos lain tulkitsijat sallivat (ja mikseivät sallisi?), niin kadullakin. "
Joo, positiivisestihan se alkoikin, mistä onnittelut blogistille..
Sitten päästiin vuosittaisen kulkueen johtamisesta "yhteiskunnallisen karnevalistisen vallankumouksen" partaalle, mikä vaatii jo sen tason luovuutta ja mielikuvitusta ettei se oikeastaan voi kuin naurattaa!
Ottaen huomioon, että homoseksuaalisuus on ihmisten väliseen rakkauteen ja sitä kautta seksuaalisuuteen liittyvä ilmiö, joka on ollut rikoslaissa rangaistavaa vielä vuoteen 1971 ja sairaudeksi luokiteltavaa vuoteen 1981 saakka voidaan kyllä sanoa, että yhteiskunnallinen herääminen tässä asiassa on merkittävä yhteiskunnallinen muutos parempaan päin. Sen on mahdollistanut sekä sateenkaariväen oma työ että valtaväestön kasvaminen asian suhteen. Vieläkin kuitenkin on valitettavasti ihmisiä, jotka leimaavat seksuaalivähemmistöt friikeiksi kuten kirjoituksessa mainittiin. Työtä riittää seksuaalisen tasavertaisuuden hyväksi edelleen.
"Tulin katsomaan kulkuetta ja yhtä ja toista kiinnostavaahan siinä olikin, mutta täytyy sanoa, että se ei muistuttanut Playa del Ingelsin karnevaalia kuin korkeintaan hyvin kaukaisesti. Osanottajat kyllä osittain ajoivat rekkojen kyydissä ja äänekästä musiikkia soitettiin, mutta iloisen irrottelun sijasta nyt huudeltiin vihaisia iskulauseita
VastaaPoistaKirkko näyttää selvästi alkaneen saarnata hedonistisen utilitarismin kansalaisuskontoa. Se ei ole suostunut henkiseen oppositioon minkäänlaisen halun herruutta vastaan, vaan päinvastoin julistaa kaiken nautinnon autuaaksitekevää vaikutusta ja paheksuu paheksujia.
Nyt näyttää sivilisaatiomme olevan monessa suhteessa homogenisoitumassa ilman vastavoimia, jotka aikoinaan pakottivat sen itsekritiikkiin ja tietyn konservatismin säilyttämiseen.
Elämme nyt karnevaalissa, joka on entisen länsimaisen kulttuurin parodia."
Blogistimme näki esimerkin meille suomalaisille niin tyypillisestä epäonnistuneesta kulttuurillisesti omimisesta ja taas kerran laajensi sen syvälliseksi analyysiksi länsimaisen kulttuurin, mukaanluettuna sublimaation hylänneen "kristillisen" kirkon, kuolinkorinasta. Taas tuli olo kuin olisi ollut 400-luvun alun roomalainen, voi kun olisi suotu elää sukupolvea aikaisemmin taikka sukupolvia myöhemmin uuden korkeakulttuurin nousuaikana.
Taisin jo kerran sanoa, että heikot juhlivat. Tuollainen liiallinen pelleily on vain mielen mataluutta ja seksuaalisuuden heikkoutta. Innokkaana heterona halusin samat ilot kaikille, joten 60-luvulla kirjoittelin Hesarin ja Suomen kuvalehden yleisön osastoihin useamminkin kerran homojen puolesta, silloinhan ei tavan tallaajille muita vaihtoehtoja juurikaan ollut, mutta syitä puolustamiseen oli, koska homoilusta saattoi saada linnatuomion. Nyt kun lait ovat kunnossa, eikä homoille turpiinkaan tule, jos muuten käyttäytyvät ihmisiksi, niin kaikki seksillä vouhkaaminen on lapsellista mielen köyhyyttä. Testoteronivajeiset uhoavat olemattoman libidonsa kanssa, eikä naisiakaan kunnolla paneta, jos testot kokonaan puuttuvat. Siitä meteli, mistä puute. Eiväthän alfaurokset ja a-luokan naiset, koskaan ole meuhkanneet seksiasioistaan, ei, koska homma hoituu muutenkin.
VastaaPoista