Juuret muinaisuudessa
Jukka Korpela, Länsimaisen yhteiskunnan juurilla. Jumalan
laista oikeusvaltion syntyyn. Gaudeamus 2015. 366 s.
Jukka Korpela on
antiikista väitellyt keskiajan spesialisti ja kuten voi odottaa, hänen
lähtökohtansa on, että noilla kaukaisilla ajoilla on hyvinkin paljon merkitystä
myös meidän ajallemme. Kun käsitellään sellaisia asioita kuin moraali, totuus
ja oikeus, on tarkasteluun otettava mieluummin vuosituhansia kuin vuosikymmeniä,
hän arvioi.
Sinänsä Korpela
tällä kirjalla liittyy siihen yhä laajenevaan joukkoon, joka juuri nyt etsii
historiasta hyvin pitkiä linjoja ja viime vuosisadan jälkipuoliskolla päätään
nostaneen positivismin ja, neuvostokäsitettä käyttääkseni, ”vulgaarin sosiologismin”
vastapainoksi korostaa historian ainutkertaisia ja laskemattomia
kehityskulkuja, joiden merkitys jatkuu vuosisadasta toiseen.
Niinpä myös
poliitikkojen olisi tunnettava historiaa ja kunnioitettava sen luomaa
todellisuutta.
Korpela
tarkastelee länsimaisen yhteiskunnan perusteiden syntyä hamasta muinaisuudesta
lähtien ja korostaa sitä, että nimenomaan vanhempi historia on viime vuosikymmeninä
mullistunut, vaikka tätä ei ole useinkaan huomioitu vaan se on kuitattu yksinkertaistuksilla,
jotka palvelevat esipuheena varsinaiselle asialle.
Kirjoittaja itse
on tehnyt valtavasti töitä juuri tämän vanhemman historian parissa, kuten hän
itsekin korostaa ja tämä myös näkyy asian käsittelyssä. Kaikki olisi aina tai
lähes aina voinut mennä toisin ja nykyaikaiseen länsimaiseen yhteiskuntakäsitykseen
johtava polku on mutkikas ja vaarallinen.
Itäinen,
kollektivistinen ja Jumalan totuuteen perustuva maailmankäsitys ei tarkemmassa
tarkastelussa ole ollut hamasta antiikista länsimaisen vastakohta, jollaiseksi
se yleensä on projisioitu. Itse asiassa juuret ovat yhteiset eikä selvää
itäistä ja läntistä jatkumoa löydy muuta kuin rakentamalla.
Ratkaisevia
taitekohtia on ollut useita, mutta sellaisina Korpela ei nosta esille persialaissotia
tai islamin ekspansion pysäyttämistä, vaan pikemminkin paavinvallan ja kuninkaanvallan
kasvuun vaikuttaneet ratkaisut.
Itse roomalainen
oikeus oli sekä idälle että lännelle yhteistä antiikin perintöä. Se ei siis
ollut keksintö, joka sellaisenaan olisi ollut länsimaisen yksilön synnyn perustana.
Sitä oli vielä kehitettävä tietyllä tarkoituksenmukaisuudella, joka palveli
syntymässä olevaa läntistä, yksilöiden yhteiskuntaa, jossa valta oli ihmisellä
eikä Jumalalla.
Idässä, mikä tarkoittaa
sekä islamin maailmaa, että Itä-Eurooppaa, lähdettiin toiselle tielle ja
kohtalokkaat tienristeyksetkin ovat löydettävissä. Totuus, oikeus ja
yhteiskunta mielletään siellä tänäkin päivänä toisella tavalla ja asia koskee
niin Saudi-Arabiaa kuin Venäjää.
Kirjoittajan
oppineisuus on laajaa ja ilmeisesti syvällistäkin, mikä tulee kirjan sivuilta
hyvin esille. Lähestymistapa on varsin tuore ja asettaa kohteensa virkistävästi
uuteen valaistukseen. Esimerkiksi Venäjän historiassa Korpela korostaa
voimakkaasti tataarilaista ja jopa islamilaista vaikutusta. Tässä hän
noudattelee Venäjällä nykyään hyvin muodikasta eurasianismia, joka ei enää halua nähdä Venäjää ”tataarien ikeen”
alaisena marttyyrina, vaan osana tuota valtakuntaa.
Korpela on
pitkän keston historian ystävä ja ilmeisesti arvostaa annalistien, Le Goffin ja
Braudelin otetta. Huntington ja Spengler saavat osakseen myös varauksellista
tunnustusta. Ian Morris ja Michael Mann sopivat paremmin kirjoittajalle.
Suurimpia
innoittajia kirjan lähestymistavalle näyttävät kuitenkin olleen Acemoglu&Robinson
sekä Fukuyama, jotka näyttävät myöskin sopivan yhteen ainakin tämän kirjan
kannalta. Tämä tarkoittaa, että kirja keskittyy hyvin pitkälti instituutioiden
ja hallinnon historiaan. Taloudesta tuskin edes puhutaan.
Sellaisesta,
joka ei koskaan ole ollut hallintovirkamies, tuntuu joidenkin tutkijoiden
tavaton mielenkiinto hallintoa kohtaan joskus ylimitoitetulta. Kyse saattaa
kuitenkin olla lähinnä siitä, että kuten terve organismi, myös toimiva hallinto
on asia, jota ei huomaa. Kun ongelmia tulee, niiden todellinen merkitys
paljastuu.
Toden totta,
tänäkin päivänä hyvä hallinto näyttää useimmiten olevan se, mikä ratkaisee,
kuuluuko jokin maa epäonnistuneisiin valtioihin vai pääseekö se kehitysuralle, joka
johtaa yleiseen hyvinvointiin.
Kollektiivisen
ajattelun ja jumalallisen oikeuden maissa ei tunneta yksilöiden tasa-arvoa,
vaan klaanien edut. Kun ”vahvat miehet” valitaan siellä valtaan, on heidän
tehtävänään hoitaa asemaansa klaaninsa hyödyksi eikä joidenkin abstraktien
periaatteiden mukaan. Jumalan totuuden kunnioittaminen on toinen velvollisuus,
siitä eivät voi päättää parlamentit.
Korpelan yritys
selittää myös nykypäivän tilannetta kunnianhimoisella vanhan ajan historian
synteesillään, ansaitsee arvostusta. Kuten kaikki ihmisjärjen aikaansaannokset,
sekin tietysti on rajoitusten alainen.
Se johtopäätös,
ettei samanlainen ”demokratia” ole kaikkialla mahdollista tai edes toivottavaa,
on perusteltu ja on harmillista, etteivät islamilaisen maailman asioita
mestaroineet poliitikot ole lukeneet enempää Korpelaa kuin kaiketi Huntingtoniakaan.
Sen sijaan on
hieman problemaattisempaa, miksi jopa läntisessä Euroopassa asiat ovat
kehittyneet niin eri tavoin.
Pohjoismaissa on
ollut omat perinteensä, joiden merkitystä voisi pitää suurempana kuin Korpela
näyttää tekevän. Verrattuna vaikkapa Saksaan (ja sen kuuluisaan Sonderwegiin) pohjoismainen yhteiskunta
taitaa sittenkin olla omaa luokkaansa yksilön arvon tunnustajana.
Toki Englanti, ”läntisen”
kehityksen yksi avainvaltio, saattaa olla välttämätön lenkki myös pohjoismaisen
vapauden synnyssä, mutta ehkäpä kyse on lähinnä rinnakkaisesta
samansuuntaisesta kehityksestä?
Ja mitäpä
oikeastaan olisi sanottava Kiinasta ja Itä-Aasiasta yleensä? En tunne
japanilaista demokratiaa enkä edes kiinalaista yhteiskuntaa, jonka nimittäminen
kommunistiseksi on huikea esimerkki käsitteiden muuttumisesta vastakohdikseen.
Joka tapauksessa
niiden piirissä vallitsevat käsitykset oikeudesta, totuudesta ja moraalista
ovat ilmeisesti ainakin vanhemmassa historiassa kehittyneet läntisistä ja myös
Korpelan tarkoittamista ”itäisistä” malleista enemmän tai vähemmän
riippumattomasti. Millainen on niiden suhde länsimaisiin vastineisiinsa ja mikä
tulee olemaan sen merkitys tulevaisuudessa?
Siinä saattaa
olla kysymys, johon vielä kannattaa palata ja kirjoittaa siitä vaikkapa yhtä
perusteellinen ja oppinut kirja kuin tämä tässä.
Kiitos tästä arviosta - houkutteli jatkamaan omaa lukutaivalta saman teoksen parissa. Pohjoismaisen ja Englannin systeemin eroista tuli mieleen perinteinen brittien erikoislaatuisten yksilöiden sietokyky. Sehän ei ainakaan Suomessa ole erityisen kehittynyt piirre.
VastaaPoistaBrittien kirjallisuus ja kansallinen eetos on liioitellut heidän sankarillisuuttaan. Aavikkorottienkin sitkeys oli alusmaiden kansalaisten harteilla ja USA:n teollisuuden ansiota. Sitä auttoi natsien yltiopäisyys ja Royal Navy, joka kontrolloi Välimerta.
PoistaDiktaattorien elämänkerrat keskittyy heidän persoonaansa, mutta stalinin, hitlerin ja maon valtaannousu oli pienestä kiinni. Kaikkien tarinasta käy ilmi, että Jukka Korpela on oikeilla jäljillä. Maantiede luo kansanluonteen, joka suotuisissa oloissa on pahuuden kasvualusta.
Kaupungit oli tapahtumien alku- ja päätepisteinä. Niissä mielialat keinui vasemmiston ja ääriliberalismin välillä. Kaikkien kolmen diktaattorin voitto riippui kannatuksen hankkimisesta maaseudulta. Se voitti, joka aloitti ensin.
Weimarin Saksassa asian hoiti pikkukaupungeista ja maalaiskylistä käsin NSDAP:n alaosastot. Niiden muokattua henkisen maaperän teki adolf hitler puhekiertueita maaseudulle. Hän piti sitä niin tärkeänä, että käytti lääkkeitä voittaakseen lentopelkonsa.
Venäjällä maaseudun agitaatiosta vastasi lev trotski, joka henkilökohtaisen työn lisäksi järjesti propagandajunia. Niiden määräasemilta lähti hevosilla ja polkupyörillä pieniä propaganda-osastoja syrjäisiin paikkoihin. Jokainen savimajakin pyrittiin tavoittamaan.
Maaseudun ummikoiden narutus meni niin hyvin, ettei stalinin itsensä tarvinnut vaivautua maaseudulle. Maalaisia toki pakotettiin kaupunkeihin seuraamaan paraateja, lavastettua kansansuosiota ja henkilöpalvontaa. Samalla felix drerzinskin tseka terrorisoi todellisia ja kuviteltuja vihollisia, kulakkeja. Pelon ja propagandan keitos alisti mielet.
Kiinassa maon punaiset toimivat kuin moottoripyöräjengi, ja he myös noudatti jengikuria. Ryöstettyään alueen tyhjäksi maon jengi siirtyi eteenpäin. Mukaan värvättiin nuoria miehiä ja naisia.
Sen mahdollisti propagandan ja pelon yhdistelmä, sekä ajatus mahdollisuudesta nousta ravintoketjussa paremmalle sijalle. Toisaalta vihollisten karu kohtalo toimi erityisen pelottavana esimerkkinä.
Terveisin,
Nikke
Toivottavasti tämä sivuaa aihetta riittävästi: BBC:n tiedeohjelmista tuli kerran ohjelma Englannin kanaalin synnystä, kuinka valtava veden purkautuma erotti Iso-Britannian mannereuroopasta. Jäin miettimään, millaisessa maailmassa eläisimme, jos tätä ei olisi tapahtunut.
VastaaPoistaKiitos kirja-arvioista! Jospa vielä Kimmo Rentolan "Stalin" ja Richard Sakwan "Taistelu Ukrainasta".
VastaaPoista"Toivottavasti tämä sivuaa aihetta riittävästi: BBC:n tiedeohjelmista tuli kerran ohjelma Englannin kanaalin synnystä, kuinka valtava veden purkautuma erotti Iso-Britannian mannereuroopasta. Jäin miettimään, millaisessa maailmassa eläisimme, jos tätä ei olisi tapahtunut."
VastaaPoistaJa samalla tavalla on jäätävä miettimään mitä tapahtuu kun Euroopan ja Aasian, Afrikan välissä ollut kulttuurinen, taloudellinen ja uskonnollinen kanaali täyttyy lopullisesti ja muuttuu tuosta vain ylimentäväksi pohjaksi kansainvaellusten tulossa oleville tsunameille.
t. demografi
Afrikkalainen siirtolaisuus Eurooppaan päin on kestämätöntä. Sieltä tulevilla ei ole mitään annettavaa Euroopalle.
PoistaEU:n komissiokin on jo älynnyt, että pelastaakseen vähäisen uskottavuutensa EU:n on lopetetettava laiton siirtolaisuus. Samasta syystä asedirektiivi ja TTIP on jäädytetty, eikä ilmastosopimuksista pidetä meteliä.
Venäjän tilanne on sama kuin Afrikan: Aivovuodot jo vuodettu, jäljelle jääneet on kielimuurin taakse jämähtäneitä ummikoita tai duginisteja. Vielä virtaa mafian rahaa idästä länteen, mutta sekin voi hyytyä koska tahansa.
P.s.
Ei. Ei ole putin iloinen trumpin voitosta: öljy (WTI) lähti laskuun, vaikka pörssikurssit ei niin tehneet. Etenkin ohjustehtaiden osakkeet on nousemassa.
Terveisin,
Nikke
"Se johtopäätös, ettei samanlainen ”demokratia” ole kaikkialla mahdollista tai edes toivottavaa, on perusteltu..."
VastaaPoistaVielä selvemmin voitaneen sanoa, ettei samanlainen demokratia ole kaikkien ihmisten keskuudessa mahdollista tai edes toivottavaa. Kuinka siis kohdella klaanikulttuureista tänne tulevia?
Toivottavasti kirja ei niputa venäläistä perinnettä ja arabi-islamilaista perinnettä liian tiukasti yhteen. Venäjän kulttuurissahan on pitkälle sovellettu esim. nationalismia ja sosialismia. Arabikulttuuri ei tunnu tajuavan kummastakaan mitään.
Yhteistä niille tosin taitaa olla, ettei aiempaa kehitysastetta liberalismia ole kummassakaan sovellettu onnistuneesti.
Meidän liberalismimme juuret taitavat olla uskonpuhdistuksissa. Kenties ne ovat avain eurooppalaisen kulttuurin menestykseen. Se selittäisi myös latinalaisamerikkalaisen kulttuuripiirin jälkeenjääneisyyttä nykyisiin eurooppalaisiin ja amerikkalaisiin kulttuureihin nähden.
Muinaisessa Ateenassa filsofofi Aristarkhos (muistankohna nimen oikein) tuomittiin kuolemana jumalanpilkasta, koska hän väitti Auringon - eli Helios -jumalan - olevan ain kasa hehkuvaa kiveä. Hän lähti hyvissä ajoin maanpakoon todeten vain, että luonto on jo tuominnut kaikki atenalaiset kuolemaan.
VastaaPoistaMeillä oli vielä vuoden 1734 laissa kuolemanrangaistus Jumalan pilkkaamisesta. Ja tietojjeni mukaan arkkipiispa Johanson vaati sen säilytämistä raskaimmissa tapaukissa vielä vuoden 1889 Rikoslakiin.
MafH