perjantai 17. helmikuuta 2023

Epäaidon viehätys

 

Kitsch

 

Kitsch kuuluu niihin hauskoihin käsitteisiin, joille ei ole yksiselitteistä määritelmää. Sana on kuitenkin ilman muuta pejoratiivinen ja yleensä kohdistuu tuotteisiin, jotka on tarkoitettu vakaviksi taiteen luomuksiksi, mutta jotka arbiter elegantiarum tuomitsee roskaksi.

Kiinnostavaa on, että wikipedia tarjoaa eri kielillä aivan erilaisia selityksiä käsitteelle. Saksalaista pidän ansiokkaimpana, sillä saksaahan ilmeisesti on itse sanakin, ellei sitten jiddišiä. Käsite on yllättävän monimuotoinen, mutta näyttää ainakin tuottavan sellaisen mielleyhtymän kuin kadulta kokoon lakaistu paska ( „zusammengeschmiertes Dreck ), siis arvoton roska, krääsä.

Kitschiksi leimaaminen riippuu paljolta leimaajasta ja niinpä kyseessä saattaa olla ennen muuta keino nostaa korkeammalle omaa makua ja arvostelukykyä, joka ymmärtää kliseisen, aitoutta teeskentelevän, mutta hengettömän ja halpa-arvoisen tekeleen ja todellisen taiteen eron. Oman arvostelukyvyn ylivertaisuutta korostaessa saatetaan tuomita roskaksi hyvinkin ansiokkaita teoksia.

Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että viime vuosikymmeninä on esiintynyt myös kitsch-taitelijoita, jotka tietoisesti matkivat naiivia kehnoutta ja ovat onnistuneet myymään tekeleensä valtavista summista. Ehkä Jeff Koonsin nimen mainitseminen riittää.

Kuten sanottu, kitschille ei missään ole kyetty antamaan yksiselitteistä merkitystä, mutta muuan sen tunnusmerkki on epäaitous, johon liittyy samalla pretensioita: jokin/joku pyrkii olemaan jotakin muuta kuin on.

Tässä mielessä kitsch on hyvin lähellä venäläistä pošlostin käsitettä siinä merkityksessä, jonka Vladimir Nabokov sille maanmainiossa Gogol-esseessään antaa. Myös hänen esityksessään tuo termi viittaa yritykseen nostaa epäaito aidon asemaan, käyttää sitä sentimentalismin välineenä ja esittää ja palvoa falskisti omia suuria tunteita. Tämän ilmiönhän tunnemme hyvin myös uudemmasta politiikasta.

Määrittelyt voinee nyt tässä jättää sikseen, joka tapauksessa noilla molemmilla termeillä voidaan pyrkiä erottelemaan aitoa taidetta roskasta ja niiden käyttö on paljolta subjektista riippuvaista. Pornografian suhde noihin käsitteisiin on myös kiinnostava.

On selvää, että ainakin venäjäksi pornografiaa voidaan nimittää sanalla pošlost ja suuri taidefilosofi Roger Scruton on jossakin teoksessaan selvitellyt, miksi porno ei voi olla taidetta ja päinvastoin. Toki tässä maailmassa riittää myös taiteen määritelmiä joka tarpeeseen ja epäilemättä joillekin postmodernismin nimiin vannoville saattaa todella olla mahdotonta ajatella, että taiteen ja pornon välillä voisi olla oleellista eroa.

Joskus pari vuosikymmentä sitten kävin Lontoon National Galleryssä ja huomasin valtavan tungoksen kerääntyneen pariin nurkkaan. Kun pääsin lähemmäs, ilmeni, että näytteillä oli Picasson lyijykynäpiirroksia naisen sukupuolielimistä.

Uskon kyllä, että Picassoa ei suotta pidetä nerona ja tuo hänen valitsemansa aihe, joka näyttää muuten olleen hänelle todellinen obsessio, on kaikin mokomin taiteellisen esittämisen arvoinen. Itse asiassahan kyseessä on maailman napa.

Itse kuvat näyttivät kuitenkin surkeilta tuherruksilta ja pidän todennäköisenä, ettei hän koskaan niitä aikonutkaan panna taiteena esille. Jos nyt kuitenkin todelliset taiteen tuntijat niiden avulla pääsivät lähemmäs neron luomistyön ydintä, eivät kuvat suinkaan turhia olleet. Selvää on, etteivät ne aikaan saaneet aikaan seksuaalista kiihotusta sen enempää kuin huussin seinään kirjailtu kirkkovene. Pornosta ei siis suinkaan ollut kyse.

Pornosta sen sijaan on kysymys maamme kuuluisimman nykytaiteilijan, Tom of Finlandin kohdalla. Hän on itse selittänyt, että työ on hänestä onnistunut silloin, kun sitä katsoessa alkaa puntti pullistua. Tämä ilmeisesti kutenkin onnistuu vain homojen kohdalla eli potentiaalinen yleisö on vain pari prosenttia koko miespuolisesta populaatiosta.

 Mitä naiset mahtavat tuosta taiteesta saada, on epäselvää. Nuo hahmot pyrkivät toisaalta olemaan karikatyyrisen miehekkäitä, mutta toisaalta niille ovat samaan aikaan ominaisia tietyt perverssisti naiselliset piirteet: ylikehittyneet rinnat ja nännit (vrt. Vihavainen: Haun ylpeys ja ennakkoluulo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Tom of Finlandin kuulumista kitschin kategoriaan tuskin kukaan kiistää. Jotakin huvittavaa on siinä, että meikäläinen kulttuuriväki näyttää joka tapauksessa ottaneen tämän sankarinsa suuruuden haudanvakavasti.

Toki moista ikonia kannattaa hyödyntää, jos sille kerran löytyy miljoonayleisö jostakin. Mutta onhan se nyt joka tapauksessa mitä ilmeisintä kitschiä,” zusammengeschmiertes Dreck. Yritykset olla tätäkään asiaa tunnustamatta ovat kovin koomisia.

Itse asiassa tämä kitsch-problematiikka tuli mieleeni, kun ajattelin muotiin tulleita suuria ja pieniäkin tatuointeja. Sellaisillahan pyritään peittämään sitä, mikä on aitoa ja luomaan sen päälle alkuperäistä jollakin tavoin muka parempia ja kiinnostavampia kuvia, jotka kuuluvat naiivin tusinataiteen aarteistoon, usein hyvin vahvalla sentimentaalisella korostuksella.

Nykyäänhän niitä tehdään molemmille sukupuolille, mutta naiset näyttävät selvästi vallanneen ensi sijan, mikä on sikäli luonnollista, että naaraan ensimmäinen kysymys on luonnon järjestyksen mukaan aina se, miltähän muiden silmissä näyttää. Miehet joutuvat yleensä parinvalinnan hyväksi suorittamaan jotakin, mutta naiselle näyttöarvo on olennaisin.

No, tällaiset asiat ovat tärkeitä. Nehän ratkaisevat parinvalinnan ja siis viime kädessä ihmisrodun kohtalon. Mihin suuntaan menemme, riippuu siitä, millaisia pareja mikin ryhmä tavoittelee. Ryhmän ulkopuolisia tatuoinnit ainakin karkottavat tehokkaasti.

Pariutumisessa tatuointikitschillä saattaa olla hyvinkin positiivinen merkitys ihmiskunnalle: kun kitsch-kategorian adeptit valitsevat toisensa, saavat he tarpeidensa mukaan ja muualla taso paranee.

19 kommenttia:

  1. Onneksi pariutumisongelmat alkavat olla takanapäin, sillä kaksi suurta naisryhmää, kehomyönteiset ja laajasti tatuoidut, tuottaisivat todennäköisesti taholtani melkoisia torjuntoja, jollei peräti erektio-ongelmia. Siihen kun lisää wokenaiset, uraohjukset ja kitschiä taiteena pitävät, niin sinkuksi jääminen voisi olla houkutteleva vaihtoehto, ellei sitten lähes vääjäämätön kohtalo.

    VastaaPoista
  2. Joku pohti joskus krapuloissaan jotain tämän tyylistä: "Tatuoidun naisen kanssa sängyssä oleminen on vähän kuin Aku Ankan kanssa paskalla, mä oon lukenut jo tän sivun. Viittit sä kääntää kylkeä mä oon jo kattonut kuvat"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteiskunnallisesti pohtinut että tuo on kyllä äärettömän kätevä tapa pitää höpsöt ihmiset kaukana ja suojannee, kun ei ole kauneus määritelmien mukainen. Saanee olla rauhassa.
      Tatuoinneissa Suomessa stigmalla leimaaminen sosiaalisesti koskee vain osan käytöstä, eikä tuo ole millään tavoin laitonta tms. Kun taas verrannollisesti Japaniin on kylpylöitä jotka eivät ota vastaan jos henkilöllä on tatuointeja. Pidetään mafiaan kuuluvana.
      Jotenkin olin ajatellut tuon kuuluvan kristinuskoon tms. Mutta ilmeisesti sosiologinen näkemys kulttuureittain. Kumminkaan etelä-Euroopan mafioilla ei lähtökohdin ole tatuointeja, joka taas näin ollen ei selitä stigmaa.

      Poista
    2. Naiset ovat kuten tunnettua konformisteja ja vaikutuksille alttiita. Se selittää myös osan naisten innosta hankkia tatuointeja tai vain värjätä päänsä huomioväreillä.Ei "leimojen" takia nyt ensisijaisesti rikolliseksi epäillä. Mutta konservatiivisemmasta maasta tuleva voi miettiä onko tatuoitu keski-ikäinenen nainen ollut nuorempana pornotähti tai strippari. Se 90-luvulla käsivarteen otettu piikkilanka ei välttämättä ole enää 40v yhtä kova juttu. Sen voi sentään peittää mutta sääliksi käy näitä nuoria jotka ottavat kaulaansa tai kämmenselkään leimoja. Leima on muuten ihan sopiva nimi. Vieäkin taidetaan teurastamoissa lyödä ruhoihin leimat tarkastuksesta.

      Poista
    3. Ei tuo vaikutuksille altistuminen ole sukupuolesta kiinni. Millä muutoin selittäisi miesten kohdalla uskonlahkot tai ylikansalliset aatemaailmat.
      Hiusten värjäys taas on liitännäinen myyntiin ja markkinointiin.
      Isoimmissa kauppaketjuissa löytyy värjäysaineet, kuin myös netin kautta saa tilattua.
      Shokkivärit taas on asia erikseen niitä hankkiakseen voi joutua jo tekemään töitä löytääkseen liikkeen mistä hankkia, mutta oletettavasti niitä löytyy netistäkin.
      Kampaajat taas tietää useinmiten miten jokin väri toimii kenenkin päässä ja vanhemmat rouvat käyttänee väriaineita peittääkseen harmaita.
      Kauneuskäsitteen rajaaminen on haastavaa ja moralisointi siitä turhaa, jos ymmärtää että valtaosa "huijaa" luontoa. Ero tosin on että mitä osia korostaa.
      Jos miettii laulajaa Sannia niin hän olisi kaunis oli shokkiväriä tai ei. Mutta hänelle tuo sininen sopii. Juurikasvuaan saanee olla sitten värjäämässä kuukausittain. Ja olettaisin että tukallaan jää paremmin ihmisten mieleenkin.

      Poista
  3. Picasson pään sisälle pääsee hieman vilkaisemaan kun avaa hänen naisystävänsä Francoise Gilotin elämänkerrallisen teoksen "Elämä Picasson rinnalla". Lueskelen tuota teosta paraikaa uudelleen, ja minulle se on nyt matka menneisyyteen siinäkin mielessä, että se oli ilmestymisaikanaan 1965 yksi niistä kirjoista, joita tuskin vielä täysi-ikäisenä arvioin pieneen paikalliseen työväenlehteen.

    Kulttuurin kentän edelläkävijät joutuvat kohtaamaan kaikki pioneeriajattelun ongelmat, ja vaikka vahvat vaikuttajat nämä taistelut lopulta voittavatkin, esimerkiksi Picassosta yhä vieläkin on olemassa totaalisia harhakäsityksiä, kuten se, ettei hän osannut edes piirtää. Kyllä osasi. Hänellä ei ollut mitään vaikeuksia kynän hallinnassa.

    Gilot kertoo muistaakseni johonkin kohta sodanjälkeiseen aikaan sijoittuvan tapauksen, kun New Yorkin Modernin taiteen museo oli lähettänyt sähkeen, jossa sen edustajat toivoivat Picassolta julkilausumaa modernin taiteen puolesta. Tällainen kuuluisalta nerolta tuleva julkilausuma olisi museon edustajien mielestä auttanut heitä taistelussa Yhdysvaltain kongressissa leviävää modernismin vastaista mielialaa -- mederni taide nähtiin poliittisesti kumouksellisena, kommunistien salajuonena.

    Se oli sinänsä hauska asetelma. Amerikkalaiset torjuivat modernin taiteen kommunistisena, ja vastaavasti N-liitossa sama taide tuomittiin porvarillisena, länsimaisena kapitalistisena hapatuksena. Totalitaristinen torjunta ja taantuma voi todella syntyä minkä tahansa aatteellisen ismin kulisseissa.

    Picasso ei hommaan mennyt mukaan. Hänen vahva ja kokemukseen perustuva asenteensa oli se, että taide, joka tarvitsi virallisluonteisia julkilausumia ja kaipasi viranomaistahon hyväksyntää, ei ollut minkään puolustamisen arvoista. Taide on jotain jonka poikemminkin tunnistaa juuri siitä, ettei se saavuta virallista asemaa.

    Kun noiden ja myöhempienkin aikojen moderni taide sitten muuttui museoitavaksi instituutioksi, Siitä hän vasta hyvä vitsi syntyikin. Postmoderni mailma on pelkkien identiteettien maailma, jossa miniä ja käsitemäärittelyjä voidaan liimata minkä tahansa päälle ja saada mikä tahansa lokeroiduksi mihin pilttuuseen tahansa.

    Ruotsalaisohjaaja Ruben Östlund teki ratkihauskan elokuvan, jossa kuvataan nykyisten taidepiiriemme eksymistä täydellisen ilmaisullisen itseriittoisuuden ja käsitesekaannuksen tilaan. Siinä tuon kitschin ongelma käsitellään tyhjentävästi. Elokuva palkittiin Cannesin Kultaisella Palmulla. Suomessa sitä taisi teattereissa käydä katsomassa muutama tuhat ihmistä.

    Östlund voitti Kultaisen Palmun myös viime keväänä -- tällä kertaa hänen irvailevan mutta oikeasti -- pohjimmiltaan vakavasti -- purevan kritiikkinsä aihe oli muotimaailma. Kuin todistuksena siitä miten täydellisesti yhteiskunnallisille pintailmiöille naurava elokuvantekijä saattaa visioissaan vallitsevat harhat tavoittaa, oli tapaus, jossa Ruotsin uuden hallituksen kulttuuriministeriltä kysyttiin ketkä vaikuttajat pitäisi nostaa suunniteltuun "kulttuurikaanoniin". Tyttöressukka erehtyi haastattelussa luulemaan Östlundia, siis mailmanmitassa tämän hetken ehkä kuuluisinta kulttuuripersoonaa, kirjailijaksi.

    VastaaPoista
  4. "Itse kuvat näyttivät kuitenkin surkeilta tuherruksilta ja pidän todennäköisenä, ettei hän koskaan niitä aikonutkaan panna taiteena esille. "

    Voisiko kyse olla niinkin yksinkertaisesta asiasta, että ne olivat taidekoululaisen/nuoren taitelijan anatomiaharjoitelmia (vrt Leonardo da Vinci). Tuohon aikaan kai jokaisen itseæn kunnioittavan taideopiskelija asia oli tehdä alastonmallipiirroksia.

    Itse vakuutuin Picasson piirtämiskyvyistä nähtyäni Barcelonassa jossain pienessä museossa tämän nuoruuden maalauksen, jossa muistaakseni oli perhe kuolinvuoteen ääressä.

    VastaaPoista
  5. Minulla on ollut - ehkäpä idealistinen - käsitys, jotta sivistyneet venäläiset kavahtavat tatuointeja. Syy: siellä ne assosioituvat niin voimakkaasti rangaistuslaitoksiin ja rikollisiin. Viime vuosina olen havainnut nuorten venäläisten olevat yhtä arvostelukyvyttömiä kuin läntiset ikätoverinsa. Tietääkö joku kenties tarkemmin tästä? - USA:n viranomaiskulttuurissa tatuoinnit olivat kauan no-go asia rekrytoinnissa. Se on muuttunut, liittovaltion lainvalvontaorgaanit ilmoittavat kotisivuillaan etteivät tatuoinnit ole palkkauksen este. Mutta muisti on näemmä pitkä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Viime vuosina olen havainnut nuorten venäläisten olevat yhtä arvostelukyvyttömiä kuin läntiset ikätoverinsa."

      Sanoisin ikäpolven näkemys ero. Nykyään monet ottaa, eikä sitä vaistomaisesti ajattele että merimies tai linnakundi. Osa ystävistä on ottanut matkoillaan, ettei niitä ole edes tehty Suomessa. Kohteliaasti kysymällä tuo selviää.
      Toiset on sen verran itseään vanhempia kohtaan hyvä käytöksisiä, että peittävät nämä kun menevät kylään.
      Kyseessä on kumminkin henkilön oma keho jota saa käyttää kuten henkilö katsoo parhaaksi.
      Tatuoineissa on vähän sama kuin kulttuurillisessa tai uskonnollisessa pukeutumisessa, viestinnällisesti monitulkintaista. (Kansallispuvut on myös viestinnällisesti värien yms. kautta kertoneet kantajastaan, mistä päin yms.) Erotuksena tosin että tatuointia ei vaatetuksella vaihdeta, mutta nykyään nuo saa kyllä poistettua jos kokee tarpeelliseksi.

      Poista
    2. Täällä täti nyt kyllä kertoo, että lapsethan piirtelee seiniinkin, jos niitä ei opeteta. Joillakin jää taipumus päälle, mutta rakennusten seinien, junien yms. töhriminen katsotaan ilkivallaksi ja rangaistavaksi. Seinätkö ihoa arvokkaammat. Lapsia pitää opettaa myös kunnioittamaan ja vaalimaan omaa kehoaan, niin ihon kuin muunkin suhteen. Ja runsaasti piirustuspaperia eteen.
      Mutta toisaalta monilla ihmisyhteisöillä on tai on ollut tapana venyttää korvanlehtiä, tatuoida kasvot, reiittää nenä tai huulet, venyttää renkailla kaularankaa, leikellä sukuelimiä, maalata kasvoihin merkkejä jne. Että tosiaan. Kuinka sen ottaa.

      Poista
    3. Seiniin töhriminen ei itse asiassa ole mitenkään uutta.
      Luolamaalaukset on olemassa, mutta menee samaan sarjaan kuin tikku-ukot.
      Graffititaide taas valtaosalla on samaa sarjaa. Sitten on poikkeuksia jotka ovat taitavia. Käden ja spraypurkin käyttö on yllättävän haastavaa. Siinä on väellä myös viestinnällinenkin muoto. Mutta niiden tulkinta on oma juttunsa.
      Sitten on tuo historiallinen omakuva taidemaalaus, missä näkyy aikakaudet, (kuten muutenkin kuvataiteessa). Suomessa tupattu arvostamaan realismia, syynsä siihenkin kaippa on. Monarkioiden kohdalla omakuvat ovat hyvin mielenkiintoista. Marie Antoinetten viimeisimmät oma kuvat koetettiin tehdä symboliikaltaan kansaan samaistuttaviksi. Puvut valittiin enempi maalaisläheisiksi ja muutakin rekvisiittaa taustalle. Muttei tuo enään siinä kohtaa auttanut.

      Kyse on tatuointien kohdalla aikuisista ihmisistä ja kukin saanee vartalolleen tehdä kuinka tahtoo. Valtaosa kumminkin valitsee kuvansa paikan niin etteivät ne näy eli saanee vaatetuksella piiloon.
      Korviensa reijittäminen on lävistys siinä missä nenäkoru tai napakoru jne. Kumminkin valtaosa ei kummeksu korvien reijittämistä.
      Ainoa mistä huomannut eroavaa näkemystä siinä on että minkä ikäisenä tuo tehdään? Joissain kulttuureissa kun tuo tehdään vauvoille, mutta suomalaiset tahtonee useinmiten lapsen kasvavan isommaksi. Kaikki lapsethan ei sitten tahtone, mutta useinmiten tytöt haluaa korvikset.

      Sukuelinten leikkely taas yleensä linkittyy joko uskontoon tai oikeutetaan se uskontokulttuuri-traditiolla. Ei sillä ole mitään tekemistä järjen kanssa.
      Teoreettisesti genitaali lävistykset voi tuoda lisästimulaatiota petipuuhiin, miksi väki niitä ottaa. Oikein keksine niiden kohdalla muuta järjellistä selitystä. Kaippa tuo voi jonkun mielestä olla kauniskin, mutta toisten värkit ole niin kiinnostavia analysoitavaksi. Kullakin on sellainen, ei mitenkään ihmeellinen.

      Poista
  6. Luojan kiitos tatuoinnit eivät olleet muodissa minun nuoruudessani, sillä ehkä selässäni siinä tapauksessa olisivat sirppi ja vasara, eikä uimarannoille olisi menemistä. Luulen, että jotkut nuoret ihmiset haluavat tatuoinneilla betonoida epävarmat eli varmoiksi haluamansa (historiattomat, kuten Timo on tainnut asian ilmaista) ajatuksensa. Ihotautilääkäreillä saattaa olla lähiaikoina töitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tatuoinnit työllistävät mukavasti: Hollannissa asuva velipoika (kirurgi) teki pitkään hyvät tilit poistamalla entisten partnereiden nimet ym roinaa (zusammengeschmiertes Dreck) lasereilla. Ainut miinus, ettei alkuperäinen komea iho ikinä tule entisellään.

      Poista
    2. Tuttavan ystävällä oli kaksi saman nimistä heilaa. Kiusoitteli että menikö kauankin löytää saman niminen kuin tatuoinnissa.

      Poista
  7. Ystäväpiirissäni on monia ihmisiä, joilla on tatuointeja. Entisessä rikollisessa elämässään he ottivat niitä, koska se tapa kuului ns. alamaailman elämäntapaan. He ovat Jumalan armosta tulleet uskoon. Olen kristittynä oppinut olemaan tuomitsematta tatuoituja ihmisiä. Ihminen näkee ulkomuodon, mutta Jumala näkee sydämen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsellä on monia ystäviä joilla on tatuointeja. Osa kulkenut kiertoteitä nykyhetkeen, toiset eläneet aina säntillisesti. Yksikään ei ole kyllä uskoon tullut, vaikka kohtalot ovat kirjavia. Ja yksi rakkaimmista samaa ikäpolvea kuin itse kävi ET-tunneilla, kun itse kirkollisilla. Vaikea uskoa että koskaan omaksuisi mitään uskontoa näkemyksilleen.
      Joskus pohtinut miksei mustilla ole tatuointi kulttuuria, muttei tuo tainne heillä oikein näkyä. Afrikassa kyllä on yksi heimo mikä haarukan tyylisellä välineellä kuvioi naaman sellaiseksi juovikkaaksi. Kamalaksi asian tehnee se että tuo toteutetaan 2-4-vuotiaille.
      Tatuoijat kumminkin tehnee työnsä aikuisille ihmisille ja vapaasta tahdosta molemmin puolin.

      Poista
  8. "Epäaidon viehätys"

    Venäjä/Ryssänmaa ei tarvitse yhteistyötä. Se pyrkii/järjestelee hinnalla millä hyvänsä hegemoniaa (gegemonija).

    VastaaPoista
  9. "Epäaidon viehätys"

    Epäaidon viehätys taitaa jo hävetä (jossakin). Se johtuu varmaankin siitä, että Nikolai Vasiljevitsh Gogol on siittänyt paljon uudentyyppisiä ihmisiä. Mene ja tiedä.

    VastaaPoista
  10. Pornografian erottamiseksi taiteesta käytän yleensä Umberto Econ (1995) klassista määritelmää. Econ mukaan pornografisen elokuvan on luotava normaaliuden illuusio ennen aktia ja tämä tapahtuu haaskaamalla aikaa arkipäiväisissä askareissa. Esteettisesti arvosteltava elokuva ei sisällä realistisia, turhanpäiväisiä kohtauksia ennen itse yhdyntää.

    Econ esseen voi lukea englanniksi esim. täältä:
    https://fictionalities.wordpress.com/2012/08/29/umbertoeco/

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.