Demokratian
hyötyjä ja haittoja
Alexis de Tocqueville, Demokratia Amerikassa.
Suomentanut Sami Jansson. Gaudeamus 2006, 688 s.
Alexis de
Tocquevillen merkkiteoksesta Demokratia Amerikassa (1835-1840) on tullut
jo aikoinaan kirjoitettua (Vihavainen:
Haun tocqueville tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Käytössäni oli
silloin vain teoksen kakkososa. Huomaamattani Gaudeamus on tehnyt kulttuuriteon
ja suomentanut myös koko kirjan. Mainitsivatkohan valtamediat mitään koko tapahtumasta?
Demokratia,
kansanvalta, oli Tocquevillen kirjoittaessa jo päivän sana ja moni suhtautui
siihen uskonnollisella hartaudella. Antiikin aikanahan se oli yksi mahdollinen
valtiomuoto, josta saatettiin Perikleen tavoin olla ylpeitä, mutta jonka tuskin
ajateltiin sopivan kaikkialle. Jokainen kriittisesti ajatteleva toki näki siinä
myös puutteita ja tuon otsikon alla saattoi itse asiassa olla hyvinkin
monenlaisia poliittisia järjestelmiä.
Tocqueville
pyrkii ihanteellisen tutkijan tapaan arvioimaan kohdettaan kaikinpuolisesti,
keskittymättä suinkaan van kaivelemaan sen vikoja tai ylistämään sen ansioita.
Ranskan suuren vallankumouksen aikanahan poliittinen järjestelmä oli noussut uskonnollisen
palvonnan kohteeksi, mutta sellaisen lähestymistavan kehnous oli jo osoittautunut
liiankin ilmeiseksi.
Tocquevillen
havainnoista varmaankin säpsähdyttävin oli hänen kuvauksensa demokraattisesta
repressiosta. Tyrannit yrittivät voimakeinoistaan huolimatta turhaan
hallita massojen mielipiteitä, mutta demokratiassa sosiaalinen paine oli sitäkin
tehokkaampi mielipiteiden ilmaisemisen ja jopa ajattelun kahlitsija.
Muuan kiintoisa
kohta kirjassa on ranskalaisen ja anglosaksisen oikeusjärjestelmän ja oikeudenkäytön
vertailu. Ennakkotapauksiin perustuva Common Law oli toki käytössä paitsi
Amerikassa, jossa sille oli kasvanut uudenlainen poliittinen rooli, myös
Englannissa, jossa se oli syntynyt aateliston ja kuninkaan välisten suhteiden
kehittyessä.
Suomalaiset,
ainakin nuoret, tuntevat amerikkalaista oikeudenkäyttöä luultavasti paremmin
kuin omaansa. Onhan se monissa viihdeteollisuuden tuotteissa keskeisesti esillä.
Kukapa ei muistaisi vaikkapa niitä kuuluisia oikeudenkäyntejä, joissa ilmeinen
syyllinen on vapautettu rotuominaisuuksiensa vuoksi, vaikka rotuja ei ole edes olemassa,
kuten niin erinomaisesti tiedämme.
Myös tähtitieteelliset
korvaukset aivan mitättömistäkin syistä kuuluvat amerikkalaiseen oikeudenkäyttöön,
samoin kuin drakoniset rangaistukset mitättömistä rikoksista ja
vankeinhoitolaitoksen pöyristyttävä tila.
Maineikas
poliittinen ajattelija Zbigniew Brzezinski kirjotti taannoin, että yksi
Yhdysvaltojen suurimmista kansallisista vaaroista on sen ahne lakimieskunta.
Lakimiehet ovat liikkeellä aina, kun käsitellään suuria rahasummia ja tämä
pätee niin Amerikassa kuin meilläkin.
Kiinnostavasti
Tocqueville esittää, että lakimiehet toimivat Amerikassa paitsi demokratian
tukena, myös sen vastapainona. Lakimieskunta muistuttaa aatelistoa, sillä se ei
luonnostaan myötäile kansan haluja ja pyrkimyksiä, vaan ihailee säännöllistä ja
johdonmukaista ajattelua ja siis luonnostaan vastustaa vallankumouksellista
kiihkoa.
Lakimiesten asenteet
ovat korostetun konservatiivisia ja epädemokraattisia, mikäli heille
yhteiskunnassa suodaan heille kuuluva asema. Demokraattinen hallinto suosii
lakimiesten poliittista valtaa. Lakimiehet pitävät siksi demokraattisesta
hallituksesta, mutta heillä ei ole samoja motiiveja eikä heikkouksia kuin
sillä. He pyrkivät koko ajan ohjaamaan demokratiaa sille vieraaseen suuntaan ja
sille vierailla keinoilla.
Anglosaksinen
Common Law asettaa lakimiehen aivan erityiseen rooliin. Koska se perustuu
ennakkotapauksille eikä pelkästään loogiselle päättelylle, on tuomarien oltava
erikoismiehiä, jotka hallitsevat tuon viidakon, josta maallikoilla ei ole eikä
voikaan olla selkeää käsitystä. Ranskassa asia on toisin, siellä tuomari nostaa
esille oman mielipiteensä, kun taas anglosaksisessa järjestelmässä etsitään
perusteluja menneiden sukupolvien mielipiteistä.
Englannissa
ja Amerikassa lakimies on kuin muinaisen Egyptin pappi, kiteyttää
Tocqueville, hänkin on salatieteen tulkki.
Anglosaksinen
järjestelmä kiinnittää huomionsa pikemmin lain kirjaimeen kuin järkeen ja
poikkeaa mieluummin inhimillisyydestä kuin niistä. Amerikassa ei ole
kirjailijoita eikä aatelisia, mutta niiden roolin täyttävät lakimiehet. Lakimieskunta
on tuon maan mahtavin ja oikeastaan ainoa vastapaino demokratialle, toteaa
kirjoittaja.
Saattaa olla,
että monesta nykyisen maailmanajan kasvateista koko ajatus siitä, että
demokratialla kuuluisi olla jonkinlainen vastapaino, kuulostaa pyhäinhäväistykseltä.
Mutta Tocquevillen aikana tällaisiakin asioita oli luontevaa analysoida
rationaalisesti.
Lainkäyttö on
osa politiikkaa. Amerikassa tuomarit sekaantuvat lakkaamatta politiikkaan
julistaessaan tämän tai tuon lain perustuslain vastaiseksi. Kirjoittajan mielestä
melkein jokainen poliittinen kysymys päätyi Amerikassa lopulta oikeudelliseksi
kysymykseksi.
Tämä näyttää pätevän tänäkin päivänä.
Verratkaamme vain amerikkalaista politiikkaa vaikkapa omaamme tai Venäjän
poliittiseen elämään. Toki jälkimmäisessä vallitsee tosiasiallisesti selvä
tyrannia, mutta muodoltaan se on kuin onkin demokratia. Lakimiehet ovat
liikkeellä kaikkialla, mutta niiden asema ja rooli vaihtelee suuresti.
Valamiehistön
rooli oli -ja on- anglosaksisen järjestelmän tukipylväs ja Amerikassa se oli
tärkeä osa politiikkaa ja nimenomaan demokratiaa, kansan valtaa.
Englannissa
valamiehet olivat aatelisia, mutta Amerikassa ne edustivat massoja laajasti.
Niillä oli roolinsa sekä rikosasioissa että myös siviiliasioissa. Edellisissä ne
ratkaisivat asiat myös käytännössä, jälkimmäisissä ne yleensä toimivat
asiantuntevan tuomarin johdateltavina.
Paradoksaalisesti
valamiehistön olemassaolo on lisännyt tuomarien valtaa antaessaan sille ikään
kuin maallikkojen siunauksen, arvelee kirjoittaja. Missään muualla eivät
tuomarit ole yhtä mahtavia, kuin niissä, joissa kansa pääsee osalliseksi
tuomiovallasta, arvelee kirjoittaja ja toteaa, että tuomarien arvovalta näkyy
myös muualla, koko yhteiskunnassa.
Common Law-järjestelmän
ansioita ja puutteita on arvosteltu monin tavoin. Merkittävä konservatiivinen
filosofi Roger Scruton on korottanut sen vapauden symboliksi ja vastapainoksi
sille tyrannialle, johon erilaiset radikaalit ovat aina yrittäneet yhteiskuntaa
ajaa, jo Cromwellista lähtien.
Oma
pohjoismainen järjestelmämme, jonka käytännöissä on usein paljon ikäviä
puutteita, saattaa roolinsa puolesta muistuttaa tuota järjestelmää. Toisaalta
meillä on harvemmin jouduttu näkemään tilanteita, joissa tuomioistuimet toimivat
räikeästi vastoin lakikirjamme alkuun painettuja tuomarinohjeita, joiden mukaan
se, mikä ei oikeus ja kohtuus ole, ei saata olla lakikaan.
Toki lakia on erityisesti
aivan viime aikoina yritetty vääntää politiikan palkkapiiaksi nostamalla
tikunnokkaan aivan normaaliin kielenkäyttöön kuuluvia tapauksia, jotka on
haluttu tulkita tämän tai tuon pykälän vastaisiksi ja langettaa räikeän
poliittisia tuomioita. Laki taipuu moneksi. Venäläisen sananlaskun mukaan se on
kuin aisa, joka kääntyy sinne, minne käännetään: закон — что дышло: куда повернёшь — туда и вышло.
Mutta
meidän lakimme eivät ole mitään salatiedettä. Ne ovat eduskunnan säätämiä ja
niitä perustellaan järjellä, jota jokaisella on ainakin jonkin verran.
Yritykset käyttää lakia kansanvaltaa vastaan voidaan ja tulee torjua
päättävästi. Siitä riippuu paljolti se, millaista todellisuudessa on se
poliittinen järjestelmä, jota nimitämme demokratiaksi.
Pääministerin decolté on nähty jo moneen kertaan eri lehdissä . Missä viipyy peppukuvat? Kyllä niitäkin on jossain. Tasa-arvo ja demokratia vaativat, jotta saisimme tietää totuuden.
VastaaPoistaJahkanen epäillä että pääministeri olisi tuo mikä kaivertaa mieltä. Oli peppukuvia tai ei.
PoistaHalosen peppukuvat epäilemättä tuskin olisivat ketään kiinnostaneet. Nainen hänkin.
Olettaisi että tässä on tuo kun henkilö on esteettisesti kaunis tietyillä mittapuilla niin toisten toiveet olisi nähdä hänet tietyssä valossa.
Minä ymmärsin tämän niin, että kun kerran pääministeri pyrkii hankkimaan julkisuutta samalla tavalla kuin nämä kaikenmaailman Instagram ja "somekaunottaret", niin tämä olisi looginen etenemissuunta.
Poista"Toisaalta meillä on harvemmin jouduttu näkemään tilanteita, joissa tuomioistuimet toimivat räikeästi vastoin lakikirjamme alkuun painettuja tuomarinohjeita"
VastaaPoistaTocqueville ei ole ymmärtänyt anglosaksisen common lawin ja manner -eurooppalaisen oikeusjärjestelmän ydineroa: edellisessä tuomari löytää oikeuden ikuisista luonnonoikeudelisista periaatteista ja aikaisemmista ennnakkoratkaisuista kun taas jälkimmäisessä oikeus on lainsäätäjän ( kansan enemmistön) tahdon tulos. Suomen perustuslain mukaan kaikissa virkatoimissa on lakia tarkoin noudatettava. Ranskassa asia ilmaistaan sikäläisen tapaan runollisemmin, että "tuomari on lain suu". Sen vuoksi ei pidä moittia tuomioistuimia epämieluisista ratkaisuista, esimerkiksi sananvapausjutuissa, vaan eduskuntaa, joka on tietoisesti tuollaisen lain säätänyt. Toki lakeihin sisältyy tiettyä harkintavaltaa, mutta tuoreen kirjoitetun lain yksiselitteisen säännöksen syrjäyttäminen tuomarinohjeiden kohtuusharkinnan perusteella ei lainkäyttötoiminnassa onnistu - eikä demokrattiassa pidäkään, silloin ollaan siirrytty tuomarivaltioon.
HUOM: nyt on taas tilaisuus vaikuttaa lakien sisältöön eduskuntavaaleissa. Persuille vaan yksinkertainen enemmistö eduskuntaan niin yllytys kansaryhmää vastaan -rikos katoaa alta aikayksikön.
Ääni persuille, ääni anarkialle!
PoistaSuomi tarvitsee väliaikaisen valistuneen sotilashallinnon aidon demokratian palauttamiseksi!
VastaaPoistaPerusteella suunnittelevat vallankaappausta a la Saksa 193X?
PoistaSupo, herätys!
Kävin eilen katsomassa Kansallisteatterissa Ensimmäisen tasavallan. Siihen aikaan esitettiin samansuuntaisia ajatuksia.
PoistaJohtopäätös: eläköön tasavaltalaisuus, oikeusvaltio ja ståhlbergiläisyys.