Ennakkoluuloista ennakkotietoon
Helsingin Sanomien rasismia koskeva gallup osoitti ilahduttavasti, että suomalaiset ovat asenteiltaan hyvin avoimia eri rotuja ja kulttuureja edustavien ihmisryhmien yhteiselolle. He eivät pelkää ihmisiä, jotka ovat toisen näköisiä kuin valtaväestö. Vain viisi prosenttia kansasta oli ”täysin samaa mieltä” väitteestä, jonka mukaan olisi parempi, että eri kulttuureista lähtöisin olevat ihmiset elävät toisistaan erillään eivätkä sekoitu keskenään. Kahdeksan prosenttia oli tästä osittain samaa mieltä ja jyrkästi erimielisten ryhmä oli niinkin suuri kuin 62%. Tämä ei ainakaan osoita ksenofobiaa, pikemminkin kenties hyväuskoisuutta, mutta asian absoluuttinen arvottaminen lienee mahdotonta. En myöskään ole kuullut, että olisi jonkinlaista konsensusta siitä, miten monien olisi oltava tästä asiasta mitäkin mieltä. Suomalaiset eivät myöskään pidä ulkonäöltään ja kulttuuriltaan poikkeavia ihmisiä ennustamattomina ja pelottavina. Vain kolme prosenttia oli tästä täysin samaa mieltä, 68% täysin eri mieltä.
Mutta onko näillä tuloksilla jotakin tekemistä ennakkoluuloisuuden kanssa? Asia riippuu siitä, miten ennakkoluuloisuus määritellään. Jos se tarkoittaa vääriä ja mihinkään perustumattomia käsityksiä vallitsevista asenteista, osoitti tutkimus, että niitäkin kyllä on ja vieläpä huomattavan paljon. Peräti kuusikymmentäkuusi prosenttia vastaajista nimittäin arveli, että maassamme ilmenisi ”paljon” tai ”melko paljon” rasismia. Itse asiassa sen määrä osoittautui sitten hyvin vähäiseksi, kun samoilta henkilöiltä kysyttiin, tunnistavatko he ”rasistisia piirteitä” itsessään. Ilmeisesti kyseessä siis oli toisiin suomalaisiin projisioitu ennakkoluulo, jonka funktiona lienee ollut pönkittää ajatusta omasta moraalisesta paremmuudesta ja jonka muut kysymykset osoittivat perättömäksi. Rasistisista käyttäytymismalleista, toimenpidesuosituksista tai edes asenteista tähän kysymykseen annetut vastaukset eivät tietenkään voi sanoa yhtään mitään.
Ennakkoluuloksi paljastui tulosten valossa myös toisessa tutkimuksessa suoritettu kysely vähemmistöjen edustajilta. 34% oli täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että ”suomalaiset ovat rasisteja”. Lyhyestä selostuksesta ei käy ilmi, oliko kysymys asetettu tuolla tavalla, kokonaisen kansan kaikkia edustajia koskevaksi yleiseksi väitteeksi, mikä tuntuisi hiukan kummalliselta, vai oliko kyse normaalista kollektiivia koskevasta ennakkoluulosta. Ainakaan sille ei HS:n gallupista löytynyt katetta.
Tasavallan presidentin mielestä tutkimus osoitti, että ihmisillä on ulkomaalaisiin nähden ”oikeita ongelmia, mutta vääriä vastauksia”. Delfoin oraakkeli olisi kai voinut sanoa asian selvemmin. Arvojohtajan tehtävänä lienee vaalia oikeiksi koettuja arvoja, mutta asian yhteyttä kyseisen tutkimuksen tuloksiin on vaikea käsittää.
On jokseenkin uskomatonta, että kyseisen gallupin tulosten tulkittiin Helsingin Sanomissa tarkoittavan sitä, että rasismi olisi Suomessa hyvin yleistä ja suorastaan suuri ongelma. Asiasta olisi viimeinkin kehitettävä jonkinlainen vertaileva mittari, joka perustuisi eri maissa tehtyihin tutkimuksiin. Poliitikkojen kritiikitön reagointi lehdistön johdatteleviin tulkintoihin aiheuttaa vain myötähäpeää ja Helsingin Sanomien ja tarkoitushakuinen revittely tuskin saa aikaan muuta kuin ansaittua paheksuntaa.
Mutta kriittisen kansalaisen on syytä kysyä sitäkin, mitä vikaa ennakkoluuloissa oikein on? Voidaanko ne edes periaatteessa korvata ennakkotiedoilla vai onko aina väistämättä tyydyttävä vain jonkinlaisiin ennakkoluuloihin, myönteisiin tai kielteisiin?
1960-luvun sosiologit arvostivat suuresti rationaalista käyttäytymistä. Asenteellinen jäykkyys, informaation torjunta ja ennakkoluuloisuus olivat heidän mielestään sitä irrationaalista painolastia, joka haittasi pluralistisen yhteiskunnan toimintaa ja itse kunkin onnellista elämää.
Ennakkoluulolla tarkoitettiin tuolloin vääriä tai mihinkään perustumattomia tiedollisia oletuksia. Ihmisryhmiä saatettiin torjua jo ennakolta, vaikka heistä ei tiedetty yhtään mitään. Tutkijat herkuttelivat jopa kysymällä mielipiteitä aivan keksityistä ryhmistä ja huomasivat, että tietyt vastaajat suhtautuivat myös niihin, kuten muihinkin kielteisesti. Ennakkoluuloisuus oli ilmeisesti persoonallisuuteen liittyvä mekanismi, jolla ei ollut kohteidensa kanssa paljoakaan tekemistä.
Ennakkoluuloisuuden vahingollisin ja ehkäpä myös typerin ilmenemismuoto oli ja on aina ollut ihmisyksilöiden arvottaminen heidän viiteryhmänsä perusteella. Niinpä esimerkiksi joskus maailmassa saatettiin lähteä siitä, että joku henkilö oli varmaankin keskivertoa vilkkaampi, älykkäämpi, luotettavampi tai sympaattisempi, koska hänen viiteryhmällään yleisesti arvioitiin olevan tällaisia ominaisuuksia. Vastaavasti joidenkin toisten viiteryhmien kohdalla ennakoitiin yksilön olevan tietyissä suhteissa muita vajavaisempi. Tämän johdosta jotkut ryhmänsä edustajiksi leimatut yksilöt joutuivat erityisesti ponnistelemaan osoittaakseen, etteivät ole oletetun kaavan mukaisia. Jotkut toiset taas saivat ansiotonta arvonnousua. Kokonaisuutena ottaen kyseiset viiteryhmät saattoivat toki olla enemmän tai vähemmän ennakkoluulojen mukaisia, eihän niistä koskaan voi samanlaisia tulla.
On sanomattakin selvää, että yksilöiden arvostuksen sitominen heidän viiteryhmäänsä on sekä epäreilua että sivistymätöntä. Jokainen vastaa vain itsestään ja ansaitsee arvostuksensa itse tai on sitä ansaitsematta. Tämä on vanha liberaalin yhteiskunnan periaate, josta ei aiemmin ollut tapana tinkiä muualla kuin tolvanoiden piirissä ja totalitaarisissa maissa.
Mutta ajat ovat tainneet muuttua. Amerikkalainen yhteiskunta näyttää olleen uranuurtajana kehitettäessä aivan uudenlaista kanssakäymisen normistoa, joka nimenomaan edellyttää, että jokaista yksilöä on kohdeltava viiteryhmänsä jäsenenä. Viiteryhmän on taas a priori katsottava nauttivan immuniteettia kaikenlaista negatiivista kritiikkiä kohtaan. Yleisenä järkevänä lähtökohtana näyttää olleen, että ennakkoluuloja ei saa kohdistaa yksilöihin, mitä jo yleinen sivistyneisyys ja säädyllisen käytöksen normit perinteisesti edellyttävät. Mutta kun tämän lisäksi vielä on ruvettu vaatimaan, ettei ihmisillä saa olla myöskään viiteryhmiä koskevia ennakkoasenteita, ollaan jo aivan eri alueella. Käytännössä edellytetään, että kaikki tieteellinenkin tieto viiteryhmien ominaisuuksista on ennakkoluuloa, mikäli siinä ilmenee jotakin epäedullista. Tämä tarkoittaa käytännössä rationaalisen ajattelun ja empiirisen havainnoinnin kieltämistä, esimerkiksi tilastojen salaamista.
On selvää, että eri yhteiskunnalliset ryhmät käyttäytyvät eri tavoin. niiden arvot, normit ja yleiset taipumukset poikkeavat toisistaan. Se, joka ei tätä tunnusta, sulkee yksinkertaisesti itsensä tärkeän faktatiedon ulkopuolelle. Tämä saattaa edesauttaa käpertymistä omaan ihannemaailmaan, mutta järkevän käyttäytymisen ja rationaalisen yhteiskuntapolitiikan kannalta asenne on tuhoisa.
Mutta ei ole syytä antautua obskurantismille. Viiteryhmistä nimittäin voimme saada myönteisten tai kielteisten ennakkoluulojen sijasta myös objektiivista ennakkotietoa ja sen hankkiminen onkin yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen velvollisuus. Yksinkertaisesti typeriä ovat ne, jotka leimaavat yksilöitä viiteryhmän perusteella, olipa leima myönteinen tai kielteinen, mutta sama koskee myös ryhmiä koskevan tiedon kieltämistä. Tarvitsemme tilastotietoja ja niiden kriittistä tulkintaa. Mielikuvagallupit, joiden tulosten yli sitten vielä tarvittaessa kävellään häikäilemättä, ovat pelkkää pilkantekoa vakavasta asiasta.
Eihän me mitään tilastotieteitä tarvita todistamaan, että ainakin 10% Suomalaisista on rasisteja. Näinhän pääministeri Sanna Marin sanoi, kun nimesi perussuomalaiset rasisteiksi, siis yli 500 000 Suomalaista. Kyllä jos kenen, niin pääministerin sanaa on uskottava ja todistaahan sen myös Sanna Marinin yli 1 000 000 ihailijaa Intagrammissa. Kampesipa EU kokouksessa itsensä Volodymyr Oleksandrovytš Zelenskyin mukaan kuviinsa todistamaan, kuinka hieno ihminen hän on.
VastaaPoistaMinisteri Krista Kiurun erityisavustaja Otto Köngäs on 7.2.2023 Iltalehden mukaan Twitterissä kirjoittanu mm näin: ..."Siis sama Marin, jonka kotiosoitteeseen te olette massapostittaneet saippuaa, ja jota teikäläiset ovat ympäri somea nimitelleet kansallisen turvallisuuden kokkelipäissään vaarantavaksi horoksi? Hänkö siis ei yritä olla teidän suuntaanne rakentava? Wonder why."
PoistaMitä tällaisesta kirjoittelusta oikein pitäisi ajatella? Lukijalle tulee ns sukkela olo.
No tämä kyllä panee hiukan wonderoimaan, mutta lähettäjän intelligenssistä ei toki doubteja jää.
PoistaAika yleistä on, että ennakkoluuloksi sanotaan negatiivista käsitystä jostakin sellaisesta asiasta, johon sanoja suhtautuu positiivisesti, vaikka tämä negatiivinen käsitys perustuisi kiistattomiin tosiasioihin. Silloinhan kyseessä on todellisuudessa tieto eikä ennakolta asiaan perehtymättä muodostettu käsitys. Poliittisena aseena sanan ennakkoluulo käyttö on ainakin nykyisin sangen tavallista.
VastaaPoistaToinen professori
Ennakkoluulojen pelko - Pelko siitä, että lapset eivät leiki kiltisti keskenään. Eivät tule toimeen. Äidin täytyy pitää jöötä. Äiti rakastaa tasapuolisesti kaikkia lapsiaan. Isähän se on se rasavilli, joka semmoiseen epäjärjestykseen ja kilpailuun villitsee.
VastaaPoistaLapset kisaa ja kinaa ennen pitkää aina. Mielenkiintoista tosin on että sisarukset tehnee sitä yleensä enempi kun taas ei sukulaissuhteessa, useinmiten osataan käyttäytyä.
PoistaAikakaudella tai sukupuolella niin ole merkitystä. Persoonallisuudella voi olla vaikutetta käytökseen. Niin sisarusten kuin myös muiden kanssa toimimisen kanssa.
"mitä vikaa ennakkoluuloissa oikein on? Voidaanko ne edes periaatteessa korvata ennakkotiedoilla"
VastaaPoistaTuontyyppisissä ennakkoluuloissa on kysymys tietoon perustumattomasta suhtautumisesta uutteen. Luulen, että lajikehityksemme on perustellusti ohjannut meitä tiettyyn varovaisuuteen: uusi asia tai savannilla kohdattu muuukalainentai ravintoaine saattoi olla vaara. Sitten kun uuteen oli tarpeellista varovaisuutta noudattaen tutustuttu, voitiin tietopohjaisesti todeta, että muukalainen oli ystävä tai vihollinen ja uusi ruoka-aines käyttökelpoinen tai myrkkyä.
Toinen, vahingollinen laji ennakkoluuloisuutta on sitten informaation torjunta: huolimatta päinvastaisesta tiedosta pitäydytään aikaisempaan virheelliseksi osoittautuneseen ennakkoluuloon.
Minua on elämäni mittaan nimitetty niin monilla kaikista mahdollisista suunnista sinkoilevilla leimasanoilla, että "rasistin" leima on siinä pinossa vain kuin kirsikka kakun päällä.
VastaaPoistaItse pelkään olevani vain muiden aikalaisteni kaltainen keltainen sammakko, jota ihmisarvo- ja -oikeusnoidat keittävät hitaasti lämmitettävässä kattilassa, niin että totun tähän täydelliseen aikalaistyperyyteen ja jossain kiehumapistettä lähestyttäessä heitän henkeni ihan itse sitä huomaamattani.
Ihmisen lajityypillisen, lähtökohtaisen ja olemuksellisen sosiaalisuuden tosiasia on niin vaikea asia ymmärrettäväksi, että se lopulta jää kaiken yrityksenkin ulkopuolelle. Kulttuurinen narsismi vahvistuu, ja yhä useampi kokee oman "minän" ja yksilökokemuksen niin "totuudellisena", että siihen maailman kaikki johtolangat voidaan ja pitää palauttaa.
Tosiasia, että on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin tai pyrkimyksiin, on perusnarsismin koukkuihin kiinni jääneelle ihan liian vaikea ymmärrettäväksi. Vain aniharva tajuaa miten harhaisia aikalaistuntomme ja -ajattelumme ovat.
Taitaa olla turha potkia tutkaimia vastaan. Niillä on voimaa, jota järjellä ei pysty ylittämään. Kuilu sosiologian painoarvon ja kyseenalaistamattoman yksilökokemuksen välillä vain kasvaa -- yhä useamman hellimä individualismi muuttuu totaaliseksi sokeudeksi. Sammakko on jo silmänsä sumentanut, pelkkää höyryä nousee kattilasta.
Itse luulin myös että suomalaiset eivät ole rasisteja. Olin väärässä. He tarvitsevat vain luvan siihen.
PoistaKunpa kaikki olisivatkin kaltaisiani rasisteja. Minähän en ole vain kammottava rasisti, vaan maagisia mahtivoimia omaava noita, joka puheillaan pystyy puhaltamaan nurin kokonaisia kansanryhmiä ja jumalten varjelemia uskontoja!
PoistaHaa! Varokaa varokaa. Pankaa silmät kiinni ja kääntäkää päät poispäin! Pahuuteni tarttuu kuin tauti!
Ei suomalaiset ole rasisteja.
PoistaHehän majoittavat ja ruokkivat melkeinpä kaikki tänne eksyvät. Pois sellaiset harhat ettei täällä oltaisi vieraanvaraisia.
Mutta jos tuota vieraanvaraisuutta käytettäneen väärin, niin kuka kumma haluaisi passata aikuisia ihmisiä? Parhaimillaan omalla kustanteella? Eteenkin kun on ihmisiä joita ne Suomen lait on alkujaan luotu koskemaan helpottaakseen heidän eloaan täällä. Lähinnä lapsia ja vammaisia. Toinen ryhmä on aina riippuvainen tämän valtaryhmän hyväntahtoisuudesta ja sillä sitä sivistystäkin voi mitata. Joissain kulttuureissa heillä koetetaan rahastaa sääliä hakemalla. Karuimissa kohdin tehdään se vamma terveelle.
Melkeimpä kaikki, muttei mutakuonoja, rättipäitä, msutalaisia, jne.
PoistaSuomalaiset ovat harvinaisen rasistista kansaa, eihän täällä suvaita edes ruotsinkielisiä.
Kaksi kotimaista kieltä ja opiskellaan tuo toinen kotimainen kieli josta puhutaan pakkoruotsina. Suomalaiset asuttanee asuinalueilleen milloin mistäkin päin saapunutta väkeä, tuloeroihin katsomatta, puhutaan ettei asuin-alueet eriydy tms. muista nyt noita hienoja sanoja. Kun taas joissain päin ruotsinkielisiä alueita, ollaan hyvin sisäänpäin kääntynyttä, eikä asuntoakaan alueelta välttämättä saa rahallakaan. Kun väki on näin suppeaa, ymmärrä miksi sinne edes kukaan tahtoisi muuttaa, mutta ota sitten ihmisten aivoituksista selvää.
PoistaSuomalaisia on aivan turha väittää rasisteiksi. Eleleehän ja avioituu moni suomalainen nykyään ulkomaalaisen kanssa, sukupuoleen katsomatta.
Maailmalla mielenkiintoista on lueskella uskonnollisista ns. kahakoista tms. Kun protestantien ja katolilaisten asuin-alueiden väki ottaa yhteen. Ollaan kuuluvinaan samaan kirkkoon mutta ei sit kumminkaan olla valmiita siihen anteeksiantoon. Käytännössä kyse ei siten ole edes kielestä tai sen hallinnosta vaan jostain muusta.
Älä yritä selittää pois suomalaista rasismia.
Poista”Voimmeko ja saammeko tietää mitään ennakolta?”
VastaaPoistaTämä on erittäin vaikea kysymys. Sitä lienee parempi tutkia menneisyyden perusteella, josta saamme varmaa tietoa mm. siitä, että norsu ei koskaan synnytä lehmiä eikä hevosia.
Vanhassa japanilaisessa teatterissa miehet esittivät myös naishenkilöitä ja onnistuivat hyvin varsinkin äänen käytöllä.
Putinin näin ensimmäisen kerran TV:ssä tämän Suomen matkalla Tarja Halosen kutsusta. Oli tiedotustilaisuus. Putin seisoi jalat haarallaan, keho teki pikkuliikkeitä, kasvoilla permanenttinen hymymaski. Ensimmäisenä ajatuksenani oli: tämä ei ole valtion presidentti, hän vain esittää potraa poikaa.
"Amerikkalainen yhteiskunta näyttää olleen uranuurtajana kehitettäessä aivan uudenlaista kanssakäymisen normistoa, joka nimenomaan edellyttää, että jokaista yksilöä on kohdeltava viiteryhmänsä jäsenenä. Viiteryhmän on taas a priori katsottava nauttivan immuniteettia kaikenlaista negatiivista kritiikkiä kohtaan. ..Mutta kun tämän lisäksi vielä on ruvettu vaatimaan, ettei ihmisillä saa olla myöskään viiteryhmiä koskevia ennakkoasenteita, ollaan jo aivan eri alueella. Käytännössä edellytetään, että kaikki tieteellinenkin tieto viiteryhmien ominaisuuksista on ennakkoluuloa..."
VastaaPoistaOnko tämän juurisyy suomalaisessa kontekstissa amerikalaisten kulttuurihegemonia: kun siinä yhteiskunnassa on kiistatta orjuushistoriasta johtuvia rotuennakkoluuloja ( mustat orjien jälkeläiset tuntevat katkeruutta ja osattumattomuutta, valkoiset puolestaan pelkäävät kostoa ja osattomuudesta johtuvaa rikollista käytöstä), tämä rotu- ja rasismikeskustelu on haluttu siirtää Suomeen, jolla ei vastaavaa taustaa ole.
Eikös ne Oulun tervaporvarit olleet myös syyllisiä, kun orjia rahdattiin Afrikasta puulaivoilla USA:an. Tervatuilla laivoilla pitkä valtamerimatka onnistui ilman haaveria. Kyllä me suomalaiset olemme aina tavalla taikka toisella maailman pahuuteen.
PoistaToisekseen ne tieteelliset hypoteesit taitavat olla pelkkiä ennakkoluuloja. Hyi hyi niitäkin.
Kyllä se kaiken pahan juuri löytyy niistä tervan polttajista.
PoistaAmerikkalainen hegemonia on liitännäinen talouteen lähinnä euroon ja dollariin. Vaikutetaan Brysseliin vaikutetaan koko euro-alueeseen.
PoistaKun taas amerikkalaisten sisähistoria on omansa ja heidän teollisuudellaan on omat intressinsä. Unohtamatta että kyseessä on liittovaltio joka toimii 2 puoluejärjestelmällä.
Suomalaiset on käyneet kauppaa ja makselleet veroja "suojasta", toisiin kielialueisiin ja suomalaisten historia on eroava, kuin amerikkalaisten. (Kaippa tuossa olisi aikanaan ollut vaihtoehto olla tekemättä tervaa, toiset hallinnot olisi kiltisti antaneet olla rauhassa, kun oltaisiin rauhakseltaan kalasteltu ja metsästetty hirviä yms.?)
Näin ollen rasismikeskustelu on typerää ja enempi hämää mitä muuten ympärillä tapahtuu.
Amerikassa on luotu politiikalla ihonväriin pohjaava rasismi historian kautta. (Sinänsä hassua että heidän sisällissotansa ei sitten vapauttanut mustia tai valkoisia historiasta.) Mutta oma ymmärrys on että kyse on uskonnollisesta näkemyksestä johon linkittynee talous.
Oikia rohveetta on se rohveetta joka kertoo oikiat lotto numerot.
VastaaPoista