Uusi hurskaus
Roberta Schira, Los nuevos omnivoros. La alegría de comer de todo. RBA 2020, 251 s.
Kuten jokainen
on joutunut huomaamaan, ei maailmassa enää vallitse se suvaitsevaisuuden henki,
jota Jeesus Uudessa Testamentissa julisti kehottaessaan syömään kaikkea, joka
oli kelvollista. Se, mikä meni suusta sisään ei ketään pahentanut, vaan se,
mikä tuli sieltä ulos.
Kyseessä ei
todellakaan enää ole vain kuvaannollisesti uskontoa muistuttava ilmiö, vaan
todellinen uskonto eri lahkoineen ja kirkkoineen ja yhä suvaitsemattomimpine
lakipykälineen ja kiihkoilijoineen. Terrorismiakin on esiintynyt. Yhä useamman
on vaikea löytää itselleen kaikkialta sellaista syötävää, joka olisi juuri hänen
oppinsa mukaan kosheria ja yhä vaikeampaa on kutsua samaan pöytään
erilaisia ruokauskontoja tunnustavia ihmisiä.
Kuten kaikki
uskovaiset, myös ruokaherännäiset pitävät uskoaan pyhänä ja sen noudattamista
heidät itsensä pyhittävänä elämäntapana. Heidän ansiostaan Sodoma armahdetaan,
jos armahdetaan, maailma pelastuu, jos on pelastuakseen ja heidän muodostamansa
pyhäin yhteys erottaa heidät saastaisista ruokafilistealaisista, jotka matkaan
saattavat murhan ja kidutuksen tähän maailmaan.
Mutta tämähän on
jo jokaiselle tunnettua, samoin muutkin ruokaan nyttemmin liitetyt mystiset,
maagiset ja ihmeitätekevät ominaisuudet. On superruokaa, kaikki sairaudet
parantavaa ja estävää panakeaa, on aivotoimintaa, ruoansulatusta
ja seksieälämää parantavaa, mutta toisaalta myös ikuista matalaa tulehdusta
aiheuttavaa ja tavalla tai toisella tappavaa, lihottavaa ja pahan olon aikaan
saavaa.
Italialainen
ruokatoimittaja Roberta Schira on kirjassaan liikkeellä erilaisia ruokasuuntauksia
edustavan joukon kanssa ja keskustelee etenkin erään sympaattisen ystävänsä
kanssa, joka kallistuu kohti veganismia ja ajattelee alituisesti ruoaksi
joutuvien eläinten osaa ja maailman tilaa.
Kirjan otsikko Uudet
kaikkiruokaiset. Kaikkiruokaisuuden ilo, sanoo olennaisen kirja sanomasta.
Kaikki ei tietenkään ole redusoitavissa yhteen lauseeseen ja niinpä pohdiskellaan
kirjan verran niitä ongelmia, joita todella liittyy ruoan tuotantoon ja
syömiseen eri näkökulmista.
Eihän asia suinkaan ongelmaton ole ja yhä
suuremman ongelman siitä tekee se väestöräjähdys, joka nyt on meneillään Afrikassa.
Mutta sehän on asia, josta on tullut tabu, vaikka juuri sen saaminen aisoihin
merkitsisi maailman kohtalon kannalta monin verroin enemmän, kuin kehittyneiden
maiden kaikki ruokatottumukset, olivatpa ne mitä laatua tahansa.
Ennen muinoin
sellaiset ihmiset, jotka narsismissaan tunsivat juuri itsensä syypäiksi
herramme ja vapahtajamme kärsimyksiin, usein vetäytyivät erämaahan ja ravitsivat
itseään sirkoilla ja maan matosilla. Nykyisen EU:n aivottomassa byrokratiassa näyttää
juuri samanlainen tapa ongelmien ratkaisuksi nousseen jostakin esille. Tätä
voisi pitää jo hälyttävänä.
Mutta tässähän
on kyse ennen kaikkea psyykkisistä ongelmista ja luulen, että se taas kerran
todistaa älyllisen toiminnan taantumisesta yhä infantiilimmalle tasolle.
Uskonnolliset ruokakultit vallitsevat enimmäkseen nuorempien ikäluokkien
piirissä. Tulevaisuus lienee siis seloottien diktatuurin ja sirkansyöjien
tyrannian. Onneksi sitä ei tarvitse nähdä.
Schiralla on
asioihin oma filosofiansa, joka perustuu pitkiin keskusteluihin toisinajattelevien
kanssa ja myös niin sanottuun faktantarkistukseen. Tiede, johon fanaattisimmissakin
piireissä innokkaasti viitataan, ei ole mikään aapiskirja, vaan itseään
korjaava prosessi, jossa pyritään selvittämään ilmiöiden luonnetta ja joka
etenee yhä uusien erehdysten kautta. Mitään kosher-luetteloita sieltä ei
ole saatavissa.
Kuten olemme
huomanneet, esimerkiksi voi, maito, kahvi ja kananmunat eivät suinkaan ole mitään myrkkyä, vaan kaikille
suositeltavia ravintoaineita, kuten kokemuskin osoittaa. Tosin on muistettava,
että lääkkeen ja myrkyn ero syntyy annosten määristä.
Vegaaninen liike
erosi vegetariaaneista omaksi lahkokseen jo 1940-luvulla ja on nyttemmin saanut
tavattomasti kannattajia, mikä luultavasti perustuu sen äärimmäisyysluonteeseen.
Sen kannattajat puhuvat spesismistä eli laji ”rasismista”, joka pitää
muita eläimiä ihmistä alempiarvoisina.
Niin, miksi ei
ostereille pitäisi antaa äänioikeutta, kysyi Bertrand Russell jossakin
kirjassaan. Asialle on käytännön esteitä, mutta entä itse periaate? Ymmärrän,
että ihminenkin on eräänlainen eläin, mutta katson myös, että sillä, kuten
muillakin eläimillä, on oikeus ja velvollisuus hyödyntää muuta luomakuntaa.
Toki kaikessa
pitäisi säilyttää tolkku. Kaukana ovat ne ajat, jolloin suuri stalinistinen biologi
Mitšurin
julisti, ettei luonnolta saa odottaa mitään armopaloja, kaikki on väännettävä
siltä väkisin. Se oli aikaa, jolloin niin sanottu Stalinin suunnitelma luonnon
muuttamiseksi yritti haastaa jopa ilmaston, tuulia myöten.
Luonto osaa kyllä
myös potkia takaisin ja sen kestävyydellä on rajansa. Niitä on syytä
kunnioittaa, arvioi myös kirjoittaja. Ennen suurta 30 vuoden nousukautta myös
Italiassa syötiin lihaa yleensä vain kerran viikossa, pizzakaan ei ollut vielä
jokapäiväistä muotia. Nykyinen standardisoidun, homogenisoidun ja prosessoidun
ruoan ylenpalttinen nauttiminen ei ollut tapana.
Italiassa
syötiin siihen aikaan paljon hiilihydraatteja ja viiniäkin juotiin kai eniten
maailmassa, mutta jokin ehkä meni myös oikein, koska italialaiset ovat
japanilaisten jälkeen maailman toiseksi pitkäikäisin kansa.
Superruokiin nähden
kirjoittaja sen sijaan on skeptinen. Yhdeksi sellaiseksi oli Italiassakin
tullut suomalainen sienikahvi (pakuripahkan uute?) ja erilaisia ihmedieettejä
tietenkin monet ovat kokeilemassa kaiken aikaa. Toivokaamme heidän tulevan
ainakin autuaiksi, sehän on psyykkinen tila eikä muuta.
Ruokafilosofiat
ja uskonnot erottavat nykyään tehokkaasti ihmisiä toisistaan ja kirjoittaja
onkin liitteeksi pistänyt reseptejä, jotka sopivat sekalaisille seurueille.
Syöminenhän on tai sen ainakin pitäisi olla sosiaalinen ja iloa tuottava
tapahtuma.
Todella
ihanteellinen ruokailupaikka on kirjoittajan mielestä perinteinen italialainen trattoria,
jossa ruokailu tapahtuu rauhalliseen tahtiin ja aina seurueen kesken. Hyvässä
trattoriassa myös hankitaan raaka-aineet lähiseudulta ja suositaan paikallisia
ruokia.
Kun erilaisten
katkismusten suosio on nykyään noussut huimaksi, ei tietenkään ihmettele, että tämäkin
kirja päättyy 14-osaiseen manifestiin, jossa ensin esitetään itse ”käskyt” ja
sitten itse kunkin käskyn selitys (”mitä se on”).
Käskyistä
ensimmäinen sanoo, ettei syöminen tee pahaa. Toisessa sanotaan, että
kestiystävän vapaus on pyhä. Kolmas kertoo, ettei ruokailun hyvyyttä tai
huonoutta ratkaista lautasella, vaan päässä. Kuudes käsky kehottaa aina silloin
tällöin maistamaan sellaista, mitä jostakin syystä pitää itseltään kiellettynä.
Kahdeksas käsky kehottaa syömään vähemmän lihaa ja ajattelemaan myös sitä,
miten kyseinen eläin on elänyt ja kuollut (tullut uhratuksi). Yhdeksäs käsky
hurraa tuoreelle ruoalle ja manaa pois prosessoitua ruokaa ja puolivalmisteita
ja niin edelleen. Neljästoista käsky muistuttaa, että kaikki kuolevat joka
tapauksessa.
Tervettä järkeähän
kirja tietysti edustaa ja sitä, luoja paratkoon, kyllä tarvitaan nykyisessä
hysteerisessä ilmapiirissä.
Ennen muuta
kirja mielestäni palauttaa arvoonsa vanhan aristotelisen säännön kultaisesta
keskitiestä. Kohtuus on se vaikea asia syömisessäkin, kaiken maailman tabut
olisi jo syytä jättää muinaisuuteen ja olla palaamatta ainakaan Uutta Testamenttia
kehittymättömämpään ajattelutapaan.
Pakurikääpä on Venäjälläkin hyvin tunnettu luonnonlääke moneen vaivaan. Jauhetta myydään apteekeissa ja se on halpaa....
VastaaPoistaPakurikääpä sisältää rutkasti oksaalihappoa. Jos itselleen haluaa kalkkeumia ja niistä seuraavia kolotuksia, munuaisvaivoja ja nivelrikkoa, on se siihen tarkoitukseen erinomainen lääke.
PoistaXylitoli ja C-vitamiini ovat myös hyviä oksaalihapon lähteitä. Terveellisenä tunnetut juurekset, suklaa, mantelit, kookosmaito, palkokasvit ym. samaten.
Perinteiset lihavuushoidot, kuten rasvan imeytymistä estävät lääkkeet ja lihavuusleikkaukset lisäävät oksaalihapon imeytymistä elimistöön. Rasvan imeytymishäiriöt, joita voi liittyä nykyään yleisiin suolistosairauksiin ovat samanlainen riski.
Ehkä kannattaa antaa muiden ottaa uudet innovaatiot haltuun ja antaa heidän juoda mantelimaitoa ja syödä rasvaisia punajuuripapugratiineita pääruuaksi sen 20 vuotta. Jos ovat vielä hyvässä kunnossa niin voi itsekin maistaa.
Saattaahan se hyvinkin johtaa törkysateeseen jos ääneen epäilee kovin varteenotettavasti noiden tekohurskaiden höpsismiin hurahtamista. Toki se mitä ihminen latoo omaan käkättimeensä on vain ihimillistä, eikä sitä ole syytä kieltää.
VastaaPoistaMutta saarnaaminen, syyllistäminen, kansankiihotus, ruokarasismi ja muu asiaan liittyvä hölypöly on hölynpölyä vaikka siihen kokonainen kansakunta uskoisi.
Procul harum.
Niinpä. Aina, kun ihmetellään miksi vanhoissa valokuvissa kaikki näyttävät niin laihoilta voi todeta tämän itse asiassa johtuneen ns. läskin (rasvan) puutteesta. Voi oli suurinta herkkua Suomessakin joskus 1800-luvulla, oikein erityisesti usein mainittua, kun ei siihen ollut päivittäin varaa...
VastaaPoistaSaattaa myös olla, että ihmiset ennen kävelivät enemmän, mutta tästä en menisi ilman tutkimuksia vannomaan.
Lihavuus johtuu suolistomikrobeista.
PoistaNykyään suurin osa ruuansulatuskanavan sisällöstä asuu ihmisissä ja ihmisten tuotantoeläimissä. Etenkään tuotantoeläimet eivät liiku tai saa liikkua. Niiden tuotokset levitetään koneellisesti viljelmille.
Tämä tarkoittaa, että nykyisten suolistomikrobien menestykselle on yhdentekevää, mikä on isännän terveys ja liikkuvuus. Samaan suuntaan vaikuttaa lihantuotantoeläinten lyhyt ikä.
Sen sijaan mikrobit saavat enemmän etua siitä, jos ne saavat isäntänsä syömään enemmän ja tuottamaan enemmän ulostetta. Lihakarjaa ja sikoja on myös jalostettu isommaksi ja lihavammaksi yli sata vuotta, miksi jalostus ei olisi samalla kohdistunut mikrobistoon?
Evoluutio toimii silloinkin, kun emme haluaisi sen toimivan.
Epäilen vahvasti ettei tuo taida pitää paikkaansa. Tai voi olla että mahdollisesti Amerikassa. Heidän ruokatuotantonsa ja sitä myöden ruokakulttuuri on omansalainen. Kehitellään laboratiossa mahdollisimman koukuttava tuote ja myydään markkinoille.
PoistaToimii jos makuaistia ei ole mutta monesti huomannut länsimaisten ruokien kohdalla etten ymmärrä mikä niistä tekee myyviä? Maantieteellinen sijäinti vaikuttaa jonkin verran myös kulttuurin makutottumuksiin. Ei ole salmiakin voittanutta, vaan eipä toisaalla ymmärretä hyvän päälle.
Ei ole joko tai vaan sekä että. Itse kuulun terveyshörhöihin pelkästään siitä syystä että näin 81 vuotiaana olen lääkkeetön ja hävyttömän hyväkuntoinen. Eikä se johdu geeneistä, sillä olen ainoa sukuni miehistä joka on saanut täyttää 80 v. Sanon tuttavilleni, että harrastan terveyttä ja väitän tietäväni terveydestä enemmän kuin tavan lekuri, sillä heillehän opetetaan vain sairauksia ja niiden lääkintää.
VastaaPoistaVastustan myös tiukkapipoisuutta ja oikeaoppisuutta, koska ruoansulatus on liian monimutkainen juttu sopiakseen mihinkään tiukkaan muottiin. Mutta erilaisia juttuja kannattaa tutkia ja kokeilla. Itse tykkään pätkäpaastoilla ja koska kirjoitan tätä Meksikossa todo incluido hotellin aamiaispöydässä, jossa on tullut syötyä paljon ja
kaikenlaista, niin aion kotiin tultuani pitää parin viikon ketodieetin.
Kaikki kunnia Affun tietämykselle, joka vetää varmaan vertoja tavan lekurille tai aivokirurgeille, mutta korona-mielipiteesi(kin) ovat kyllä sangen erikoisia. Eipä siitä sen enempää.
PoistaSiitä olen kuitenkin samaa mieltä, että (pätkä)paasto tekee hyvää elimistölle. Paasto kuuluu myös kaikkiin vanhoihin kulttuureihin osana terveellistä ruokavaliota. Ajoittaisella paastolla tarkoitetaan sitä, että syömistä rajoitetaan tietyllä aikavälillä joko täysin tai osittain, jolloin lopputuloksena on rasvan polttaminen ja painon putoaminen. Itse olen kokeillut 5:2 systeemiä, jossa kahtena päivänä viikossa syödään kevyemmin kuin tavallisesti tai juodaan pelkkiä mehuja/nesteitä. Kehon ja ruoansulatuksen olisi hyvä antaa levätä ja puhdistua näinä päivinä. Pidempiä viikkojen pituisia paastoja en ole vielä kokeillut.
Suomalaisessa ruokakulttuurissa ihmettelen arkilounaita eli näitä buffetteja, jossa syödään jo aamupäivällä alkuruoka kuten keitto, liharuokia, salaatteja, lisukkeita ja onpa siinä jälkiruoaksi vielä letut kermavaahdolla, leipää ja sämpyöitäkin on tarjolla ruokajuomineen. Mihin vatsaan ihmiset näitä oikein syövät! Tämä poikkeaa keski-eurooppalaisesta tavasta, jossa syödään päivän pääruoka vasta töiden jälkeen illemmalla. Suomalaiset syövät nykyään liikaa, onko syynä sitten pitkä talvi ja sen pimeys vai mikä, mutta kansa sen kun lihoo lihomistaan ja jotain tarttis tehrä. Yleisesti kannatan ruokavaliossakin aristoteleläistä linjaa eli kultaista keskitietä, jossa kaikkea syödään kohtuudella.
Toki tuo Affun "terveyden harrastaminen" kuulostaa hyvältä ja varmasti onkin todella esimerkillistä toimintaa. Niin pitäisi tehdä oikeastaan jokaisen, se on nimittäin parasta sairauksien ehkäisyä. Mukavaa kuulla, että olet hyvässä kunnossa. Olet pitänyt hyvää huolta itsestäsi ja voit nautiskella elämästä vielä vanhemmilla päivillä!
Poista"Tämä poikkeaa keski-eurooppalaisesta tavasta, jossa syödään päivän pääruoka vasta töiden jälkeen illemmalla."
PoistaOlettaisi ilmastolla ainakin etelämpänä olevan asian kanssa tekemistä. Kuumuus tehnee sen ettei raskasta ateriaa tehne mieli päivällä.
Keski-Euroopassa (Saksa, Itävalta, Sveitsi jne) ilmasto muistuttaa aika lailla meidän ilmastoa eikä siellä kuumuus vaivaa päivisin. Toisaalta viime vuosina ilmastonmuutos on lämmittänyt heidänkin ilmastoaan ja kesät ovat olleet viime vuosina hyvin helteisiä. Ihmettelen sitäkin, että siellä lounaalla syödään usein vain voileipiä tai jotain pientä kevyttä. Sillä jaksetaan sitten puskea työpäivä iltaan saakka, jolloin nautitaan päivällinen joskus 18-19 aikoihin. Etelä-Euroopassahan on meidän näkökulmastamme ihan vinksallaan nämä ruokarytmit. Siellä kun syödään illallista usein vasta 20-22 aikoihin.
Poista"Ruokafilosofiat"
VastaaPoistaEläkööt, eläkööt, eläkööt Ruokafilosofiat maailmansodan keskellä!
On: "maailmansodan"
VastaaPoistaPitää olla: "Putinin/putinismin maailmansodan"
Usein olen pohtinut miten nuo ruokaherännäiset (hieno ilmaisu muuten) pärjäisivät jos/kun joutuisivat istumaan kylmissä kellareissa monien ukrainalaisten tavoin..
VastaaPoista"Usein olen pohtinut miten nuo ruokaherännäiset (hieno ilmaisu muuten) pärjäisivät jos/kun joutuisivat istumaan kylmissä kellareissa"
Poista"Kylmissä kellareissa istuminen" on hieno ilmaisu. Se kuvantaa/röntgenöi miten marxismi-leninismi-kommunismia piti ihailla siellä sun täällä, jos...
Olisitteko itse kuin kala vedessä?
PoistaEn olisi kuin kalaa vedessä, mutta realistina söisin varmaankin pelkästään pottuja ja loppuvaiheessa jopa rottia. Henkikulta on minullekin sen verran arvokas saatu lahja. Meidän kannattaa aina muistaa, että nykyinen ruokahifistely on melkoista luksusta.
Poista"Yhä useamman on vaikea löytää itselleen kaikkialta sellaista syötävää, joka olisi juuri hänen oppinsa mukaan kosheria ja yhä vaikeampaa on kutsua samaan pöytään erilaisia ruokauskontoja tunnustavia ihmisiä."
VastaaPoistaKyllä tuolta kaupasta edelleen löytää mitä vain ja vähän päälle.
Plutarkhaos aikanaan puhui lihansyöntiä vastaan mutta hänen näkemyksensä taisi pohjata ympärillä olevien ihmisten uhrimenoihin. Lehmän tappaminen huvin vuoksi ja veren alla tansahtelu kuulostaa primitiiviseltä. Saati jos vaikka afrikkalainen näin toimisi nykypäivänä, ei tuo hyvää makua osoittaisi.
Vältän tuomitsemasta muiden ruokailutottumuksia, kun en niiden syitä tiedä. Jollain on uskonnollinen, toisella voi olla allergia jne. mutta ymmärtäen että ne rajoitteet eivät ole omiani. Jos taas jostain raaka-aineesta ottanee itselleen tabun on tuo asia sitten kunkin oma valinta. Siitä voi itselleen uskonnollisenliikkeenkin rakentaa kuten osalla suhde alkoholiin, mutta se on sitten tuon liikkeen näkemys. Ei kaikkien.
Poliittisesti kyllä mielenkiintoinen. Vähän kuin intialaisten pyhä lehmä. Joskus luin että siitä oli muodostunut kalabalikkia kun paikalliset muslimit taas olivat kokeneet lehmän syötäväksi ja sitä harjoittaneet, mistä taas intialaiset olivat loukkaantuneet.
Lähtökohdin teollistuneessa valtiossa ruoan ei olettaisi olevan se ensimmäinen asia mikä loppuisi, vääränlaista? Riippuu keneltä kysytään.
Metsästysseurat kumminkin edelleen harjoittavat toimintaa, näin ollen sieltäkin saisi kysymällä.
Marjanpoimijat kerää myyntiin ja sienestystäkin harjoitetaan.
Joskus näin afrikkalaisen Suomessa syömässä muurahaisia kannosta. Vaikka tuo siinä ravintona on toiselle. Ei kyllä ole itselle tullut mieleen sellaista harjoittaa.
Lihapuhetta.
VastaaPoistaMuuan Aarno "Loka" Laitinen vitsaili aikoinaan mielellään hesalaisista nuorista naisista, jotka tekivat ruokailut, ainakin ravintoloitsijoille suorastaan helvetillisiksi. Hiuksia halkovat, ja myös nostattavat kysymykset kunkin ruokalajin joule määristä, ja ties mistä epäolennaisuuksista saivat ja saavat normaali-ihmisen raivon valtaan. Ruoasta on todellakin tullut uskonto!
VastaaPoistaKehonrakentajille ruoka näyttää olevan suoranaisen ehtoollinen! Kaikki ruokahetket on tapahduttava minuutilleen oikealla hetkellä, jopa niin, että työelämässä tästä tulee ongelmia. Eihän työtä tehdä, ainakaan toisen töissä oman ruoka-aikataulun mukaan, ellei olla valtion tai kunnan töissä? Näillä "urheilijoilla", myös miehillä ruoka-annokset punnitaan grammalleen, ja ruokataukoja on lukuisia työpäivän mittaan. Ei puhettanaan kahden kahvitunnin ja ruokatunnin normaalista käytännöstä, vaan kehonrakennuksen ehdoilla mennään. Tasatunnein on päästävä syömään tonnikalaa tai rahkaa tms...
Työskentelin aikoinani suuressa vankilassa, jossa vankeja oli lähemmäs kolmisensataa. Keittiohenkilöstöä rasittivat vankien tolkuttomat suuret dieettimäärät. Pahimmmillaan erikoisdieetti piti laittaa jopa joka neljännelle vangille, ja se kaksi kertaa päivässä. Sen jälkeen uutena kasvavana ilmiönä on tullut muslimidieetit, ja se tulee entisten dieettien päälle.
Älyttömin vaatimus, joka kohdalleni tuli vankiruokailun kohdalla oli se, että kun laitos teki makkarakeiton, keittiö laittoi keittoon hieman herneitä, ihan vaan väriksi. Kuitenkin vanki, jolla oli herneallergia, ei tarvinnut syödä tätä keittoa, ei vaikka olisi nostanut lusikalla ne muutamat herneet syrjään!
Tällainen länsimainen yhteiskunta luhistuu omaan näppäryyteensä, kun keksimällä keksitään yhä pienempiä ja pienempiä ryhmiä, joita palvotaan ihmisoikeuksien varjolla, ja normaali järjen käyttö on unohtunut totaalisesti.
Siitä herneestä on voinut liuta keittoon aineksia.
PoistaOpettajani kertoi aikanaan kuinka hänen hoitajansa oli samalla logiikalla syöttänyt kalakeittoa hänelle. Poistaen kalan palat. Äitinsä oli sitten hieman hermostunut kun poika saanut allergisen reaktion. Eihän siinä keitossa ollut kalaa, mille poika oli allerginen.
Kuntosalit harrasteena ovat kyllä mielenkiintoinen ilmiö länsimaissa. Eihän niitä ole ollut ennen teollistumista, mutten oikein usko että ne olisivat ongelman ydin. Hyvähän tuo on että väki pitää itsestään huolta. Eteenkin kun toisesta päästä kritisoidaan väen lihovan ja sitä myöden voivan huonosti. Kaikkia ei sitten voi miellyttää.
Arkkiatri Arvo Ylppö sanoi ruuista, että kaikea kohtuullisesti ja hän eli 104 vuotiaaksi.
VastaaPoista