Historiallinen
perspektiivi ja sen puute
Muistan vielä
hyvin maolaisen kulttuurivallankumouksen, joka pyrki leviämään myös Suomeen.
Täällä sillä kuitenkin oli mahtava kilpailija ja vastustaja, taistolaisuus,
joka toimi samoilla apajilla eli historiattoman nuorison keskuudessa. Sillä oli
käytössään aivan toisenlaiset resurssit.
Maolaisuus sai
kyllä jonkin verran jalansijaa myös pohjolassa. Enemmän Ruotsissa, jossa Jan
Myrdalin Raportti kiinalaisesta kylästä oli uskovaisten raamattuna.
Siinähän silminnäkijä todisti, miten ihmiset olivat alkaneet elää aivan
uudenlaista, onnellista ja tasa-arvoista elämää nimenomaan puheenjohtaja Maon
ajatusten voimalla.
Ilmestyi se
kirja suomeksikin ja minä muistelen arvostelleeni sen johonkin, vai ehkä
sittenkin pöytälaatikkoon? No, joka tapauksessa tuo kuvaus ylimaallisesta
harmoniasta eräässä satunnaisessa kylässä kuulosti kyllä hieman liian hyvältä.
Eihän Myrdal osannut kiinaa ja tulkki oli aina hänen ja kyläläisten välissä…
Tuolloin ei
vielä tiedetty, että kulttuurivallankumous vaati suorastaan kymmeniä miljoonia
uhreja ja tuhosi valtavasti vanhaa kulttuuriaarteistoa ja maan parasta
älymystöä.
Itse asiassa tuo
kulttuurin aarteiden hylkääminen tiedettiin kyllä. Juuri se oli asia, joka vetosi
kaikkiin radikaaleihin. Puheenjohtaja Maon ajatuksissa koettiin olevan se ikuinen
totuus, joka itse asiassa oli aina ollut olemassa ja tuli aina olemaan. Sitä
oli vain yritetty kaikin keinoin tukahduttaa vallassa olevien luokkien
toimesta.
Oleellista oli absoluuttinen
tasa-arvo ja työtätekevien (jopa nimenomaan ruumiillista maataloustyötä tekevien)
luoman arvon jakaminen oikeudenmukaisesti. Jokaisen oli osallistuttava myös ns.
suoritusportaan työhön eikä kukaan saanut koota enempää aineellista hyvää kuin
kukaan tahansa toinenkaan.
Sama taisi koskea myös henkistä kapitaalia.
Viisaus ei ollut entisten etuoikeutettujen hallussa, vaan entisten sorrettujen.
Heidän tuli olla esikuvia kaikessa, taiteellista makua ja luomistyötä myöten.
Itse asiassa
Venäjällä oli ollut samanlainen kuohuntakautensa, erityisesti ensimmäisen
viisivuotissuunnitelman (1928-1932) aikaan. Radikalismi oli tuolloin päivän
tunnus ja kaikkea edeltävää kulttuuria pidettiin a priori taantumuksellisena ja
vähintään epäilyttävänä. Nyt luotiin uutta ihmistä ja hänen uutta kulttuuriaan.
Entisen arvot hylättiin ja kirottiin, uudet nostettiin tilalle.
Nykyään yleensä
autuaasti unohdetaan, miten vahvasti kulttuurivallankumouksien totuuksiin
uskottiin. Ei kyseessä ajateltu olevan vain yhden ajatussuunnan mielipiteiden.
Kyse oli tieteen, vieläpä supertieteen eli marxismi-leninismin ylivertaisista
totuuksista.
Maolaisuus torjuttiin
Suomen nuorison keskuudessa sillä argumentilla, että se oli epätieteellistä
korostaessaan maaseutuköyhälistön vallankumouksellista eli johtavaa roolia yhteiskunnassa.
Marxhan oli selvästi sanonut, että tällainen rooli on nimenomaan
teollisuustyöläisillä…
No, tuolloin,
eli 1960-luvulla ja sen jälkeen neuvostokommunismi oli jo kesyyntynyt ja
tosiaankin muuttunut de facto revisionistiseksi, kuten kiinalaiset sitä erittäin
vakavasti haukkuivat. Ideologisen supertieteen peruserojen merkitystä pidettiin
äärimmäisen tärkeänä.
Asiaa voisi
verrata vain puhtaaksi julistetun uskonnon ja kerettiläisyyden eroon. Toinen
palvelee Jumalaa ja toinen saatanaa. Sotaa näiden lahkojen välillä pidettiin
hyvin mahdollisena. Ussuri-joen taistelut olivat esimakua tulevasta
Harmageddonista.
Korostan vielä,
ettei asiaa ymmärretty kahden kilpailevan aatesuunnan välisenä arona, vaan
ehdottoman totuuden ja äärimmäisen turmiollisen valheen välisenä erona.
Kulttuurivallankumouksen
psykologiassa lähdetään siitä, että asioiden ikuinen olemus ja oikea järjestys
tiedetään. Se on riippumatonta historiasta ja sen olisi pitänyt toteutua jo ammoisina
aikoina, jos se olisi ollut mahdollista.
Menneisyys oli (ja on) siis nähtävä sarjana
virheitä, rikoksia ja vääristymiä, hallitsevia luokkia palvelevaa ideologiaa
eli väärää tietoisuutta ja niin edelleen. Nykyisyydessä oli(ja on)
mahdollisuuksien mukaan päästävä absoluuttisen totuuden ja oikeuden toteuttamiseen,
mikä jatkuisi ajasta aikaan.
Tämä muuten
olikin itse historian liikevoimien mukainen pyrkimys, jonka toteutuminen
ennemmin tai myöhemmin oli joka tapauksessa välttämättömyys. Suuret johtaja- ja
ajattelijasankarit auttaisivat ihmiskuntaa pääsemään esihistoriansa päähän eli todellisen
historiansa alkuun mahdollisimman suoraa tietä.
Tämä kaikki
kuulostaa tänään sellaiselta roskalta, että useimpien mielestä on mahdotonta
ajatella, että siihen joskus olisi todella uskottu. Luulenpa, että he erehtyvät
pahoin.
Venäjällä vanhan
historian paluu tuhosi aika nopeasti radikalismin. Perinteinen kulttuuri, jonka
parhaita saavutuksia kunnioitettiin uuden neuvostokulttuurin arvollisena
perustana, nousi takaisin arvoonsa kaikilla aloilla samaan aikaan kun
esimerkiksi lännessä radikalismi jatkoi nousuaan.
Neuvostoliiton
historiassa puhutaan niin sanotusta suuresta perääntymisestä, jonka
Stalin käynnisti jo ennen 1930-luvun puoltaväliä. Takaisin perinteiseen
palattiin niin historiankirjoituksessa, kouluopetuksessa, taiteessa ja
kirjallisuudessa kuin myös sukupuolimoraalissa, työpaikkojen palkkaus- ja komentosuhteissa,
armeijassa ja niin edelleen.
Tuloksena oli jo
ennen toista maailmansotaa eräänlainen fasistinen järjestelmä, jossa puoluevaltio
nojautui rajoittamattomaan väkivaltaan, mutta nautti myös hyvin laajaa joukkojen
organisoitua tukea ja jopa kannatusta.
Neuvostoliittolainen
historiankirjoitus säilytti loppuun saakka politiikan palkkapiian asemansa ja
sitä ohjailtiin häikäilemättömästi muun muassa sensuurin ja lähteiden tiukan
kontrollin avulla. Todellinen menneisyys samoin kuin kansan todelliset
mielialat olivat valtiosalaisuuksista suurimpia.
Kuitenkin nostettiin
ainakin periaatteessa, joskaan ei usein käytännössä kunniaan sellainen käsite
kuin historismi. Tämä ei viitannut Karl Popperin historismiin, vaan
siihen, että kaikki asiat on nähtävä historiallisissa yhteyksissään. Eri
aikakaudet ovat erilaisia ja niitä on sen mukaisesti arvosteltava.
Radikalismin
tyypillinen tunnus on, että historiallisen perspektiivin arvo ja merkitys
kielletään. Sen mukaisesti tuomitaan pöyhkeästi muita aikakausia oman
aikakauden mitoilla, riistetään arvo toisen aikakauden sankareilta siksi,
etteivät he ole olleet nykyaikaisten normien mukaisia.
Tätähän
Neuvostoliitossa tehtiin valtavasti, luoja paratkoon ja sosialismin romahtaessa
rehabilitoitujen ja toisaalta myös uuden historian tuomion saaneiden määrä oli
valtava. Julistettua historismin periaatetta oli rikottu törkeästi ja nyt se
pyrittiin vihdoin nostamaan kunniaan.
Kuten tiedämme,
venäläinen uusi fasismi on nyt jälleen palaamassa vanhaan rehabilitoidessaan
nyt vuorostaan Stalinia ja hänen kätyreitään. Suuntaus on kieltämättä ikävän
epärehellinen ja vastenmielinen, mutta vetoaa kyllä kovasti suuruutta ja väkivaltaa
ihannoiviin, joita näyttää maassa riittävän.
Länsimaissa on
jo kauan vallinnut radikaalinen kulttuuri, joka näyttää taas tulevan yhä
selvemmin valtavirraksi, kuten se oli 1960-luvulla.
Yhä useammille länsimaiden
ihmisille näyttää olevan mahdotonta ajatella, etteivät he tarkoin tietäisi,
mitä kaikkien ihmisten kaikissa kulttuureissa pitäisi ajatella ja arvostaa. Erityisesti
naisen asemaa, sekä seksuaalivähemmistöjen ja muiden marginaaliryhmien oikeuksia
pidetään ikuisina ja pyhinä. Esimerkiksi sukujen oikeuksia jäseniinsä pidetään sen
sijaan sallimattomina aina ja kaikkialla.
Mikäli näitä ikuisia arvoja vastaan rikotaan,
on rikkojia kaikkialla maailmassa rangaistava niiden toimesta, joilla on tähän
tarvittava voima ja toteutettava oikeus ja totuus.
Nykyinen
amerikkalainen woke-kulttuuri on aikamme vastine Kiinan
kulttuurivallankumoukselle. Sen ytimessä on historiattomuus, joka yleensä
näyttää pohjautuvan toisaalta yleiseen historialliseen sivistymättömyyteen ja
toisaalta siihen elämänkokemuksen puutteeseen, joka on aina nuorisolle
ominaista.
Kuten Oswald
Spengler joskus huomautti, länsimaisen ihmisen on mahdotonta edes ajatella
mitään vastenmielistä asiaa ajattelematta asemaan hengenvetoon, että sille on
tehtävä jotakin. Se on ongelma, joka on ratkaistava.
Tehkäämme siis
kaikin mokomin jotakin myös historiattomuudelle, mutta älkäämme turhaan kuvitelko
saavamme kovin suuria, saati pysyviä tuloksia aikaan. Aika kulkee kulkuaan,
kulttuurit tulevat ja menevät ja ihmiset tekevät sitä, mitä heidän mielestään
on tehtävä.
Jos uusi onnen
aika on tullakseen, niin se otettaneen tulevaisuudessa mielihyvin vastaan.
Merkille pantavaa kyllä on, ettei nykyinen näytä monelle lainkaan kelpaavan,
vaikka meillä on jo koko maailmassa valtavasti sellaisia hyvyyksiä, joista ei
puoli vuosisataa sitten voitu edes kuvitella.
Sama se kyllä
oli tilanne myös puoli vuosisataa sitten, sen ajan perspektiivistä.
Meillä Suomessa punavihreä äärivasemmisto ylläpitää uskoa afrikkalaisen ja islamilaisen maahanmuuton siunauksellisuudesta.
VastaaPoistaYli 70% kansalaisista haluaisi salaa mielessään lähettää nämä monikulttuurin kultamunat sinne, mistä ovat tulleet ja vain pari promillea sen sanoo ääneen tai kirjoittaa omalla nimellään.
Kansan vihollisen kutsumanimi on rasisti.
Oman aikamme tiedollinen viisaus kuin myös ne normatiiviset valinnat joiden aitaamina kaikkea tietoa käytetään -- ne ovat meille hyvinvoivan maailman kansalaisille tarjolla sähköisten virtapiirien kautta. Tekoäly tulee täydellistämään tämän kehityksen, ja se tavattoman naiivi tapa, jolla tekoälystä puhutaan, panee aavistelemaan, että katomassa olevat kognitiiviset kyvyt, kuten lukutaito ja ajantaju, tulevat kokemaan nykyistäkin perusteellisemman täystuhon.
VastaaPoistaSuuri historisti Spengler otti medodinsa Goethelta, ja Spenglerin suuri ihannoija Wittgenstein kasvoi aksiomaattisen järjen jättiläisestä kielen sosiologian ymmärtäjäksi. Jotenkin tämä kuvio auttoi minua ymmärtämään, miten viimesyntyisin tiedonala autoniominen sosiologia on. Olin ajatellut, että uudella ajalla valtio-opit ovat vähitellen jalostuneet erityisesti yhteisvoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä tutkivaksi erityistieteeksi, sosiologiaksi, ja että tällainen kehitys asettuisi hyvin koko uutta aikaa hallinneen, jatkuvasti vahvistuneen inidividualismin alustalle -- mutta se ei siis olekaan niin. Se on niin, että individualismi päätyi syvyyspsykologiaan, ja vasta kun psyyken pohjavirtojen enemmän kollektiivinen ominaislaatu tajutaan, sosiologia autonomisena tiedonalana mahdollistuu.
Historiallinen preesens! Omnipresenssi ja omnipotenssi. Kuka jaksaa kaivella noin syvältä. Kuitenkin vasta jossain tajunnallisten alkioiden tasolla on mahdollista ymmärtää, miten omilla ehdoillaan eri aikakaudet ajattelevat. Että ylihistoriallinen järki on siis illuusio, sitä petollisempi mitä mieluisampana se koetaan.
Minulle tuo oivallus -- siis se marssijärjestys millä ihmistieteet emergoituivat ja saivat ominaispainonsa, kuin myös se aiemmin ymmärtämättä jäänyt syy, miksi aksiomatiikka petti Wittgensteinin ja kielen sosiologia alkoi puhutella -- oli tavattoma n tärkeä. Se oli eräänlainen alkuilmiö, ihan Goethen ja Spenglerin hengessä.
Muistan hyvin maolaisuuden suosion opiskelijapiireissä. Monet lukivat antaumuksella sitä pientä punaista kirjaa. Minulle jäi mielikuva, että maolaisuus päättyi kuin veitsellä leikaten. Jos niin oli, se oli ohjattua, ja ohjaajana oli tietenkin Neuvostoliitto. Ilmaiseksi tämä ei onnistu, joten varat varmaankin tulivat Neuvostoliitosta.
VastaaPoistaMyöhemmin Suomessa järjestettiin rauhanmarsseja, joihin osallistui runsaasti väkeä, joka oli kaikkea muuta kuin vasemmistolaista. Kun Neuvostoliitto hajosi, rauhanmarssitkin loppuivat kuin veitsellä leikaten. Järjestämiseen tarvittavat varat tietenkin loppuivat, kun Neuvostoliitosta niitä ei enää saatu.
Nämä kaksi esimerkkiä ovat muokanneet voimakkaasti käsitystäni ihmisten älystä. Mikä tahansa asia, joka osataan esittää kansalle positiivisena ja riittävän laajalla propagandalla, menee perille kuin häkä. Suuret kansanjoukot ovat kykenemättömiä arvioimaan propagandan taustoja. Nykyajan woke-kulttuuri on esimerkki tästä. Sekin tulee aikanaan häviämään, mutta nähtäväksi jää, kuinka suuria vaurioita se aiheuttaa yhteiskuntaan.
Kun jokin hullutus on ohi, olisi mielestäni aiheellista nostaa esille ne henkilöt, jotka kaikkein voimakkaimmin ovat hullutusta ajaneet. Yleisen ja ankaran arvostelun kohteeksi joutuminen olisi heille sopiva rangaistus. Entisiä taistolaisia on tosin viime vuosina jonkin verran arvosteltu, mutta tämä arvostelu on kyllä ollut melko pehmeää. Olisi tarpeen kaivaa esiin yksityiskohtia heidän tekemisistään ja sanomisistaan, jotta heidän toimintansa luonne selkeästi paljastuisi.
Toinen professori
"Nämä kaksi esimerkkiä ovat muokanneet voimakkaasti käsitystäni ihmisten älystä. Mikä tahansa asia, joka osataan esittää kansalle positiivisena ja riittävän laajalla propagandalla, menee perille kuin häkä."
PoistaEi tuo niin yksinkertaista ole. Ihminen on apina ja matkii muilta. Ihan perus sosiaalista käytöstä.
Siinä kun monet on lukeneet antaumuksella tuota pientä punaista kirjaa luullen löytävänsä vastaukset sieltä, on toisilla pyhistä kirjoista muodostunut hieman samanlainen illuusio. Sosiaalista toimintaa sekin.
Lähtökohdin ensin on tuo puhe (logos) ja siitä taas kirjakieli. Kun taas kirjakieleen on liitännäinen lait, joiden tulee pohjata järkeen eli logiikkaan. Ja logiikka taas riippuu maantieteestä, sekä mahdollisesti sukupuolesta. Mutta lähtökohdin yhdessä sovittu toimintatapa. Ei siis jotain yliluonnollista missä vastaukset tulisi jumalalta, jostain tuolta jolloin kyse olisi uskosta.
Teoriassa uskonnon ja aatteen eron voisi sanoa olevan aikakausi. Aatteet elää sen hetken kun uskonnot vuosisatoja, muttei tuo niin yksiselitteinen ole. Eteenkään Suomessa.
"Ihminen on apina ja matkii muilta. Ihan perus sosiaalista käytöstä."
PoistaTässä on vinha perä. Eikä älyllä ole juurikaan tekemistä tämän käytöksen kanssa.
Toinen professori
"Eikä älyllä ole juurikaan tekemistä tämän käytöksen kanssa". Aivan oikein. Ihminen, kuten muutkin luontokappaleet, oppii matkimalla eli kopioimalla. Äly tulee kuvaan mukaan vasta sitten, kun kopioimalla opittuja asioita aletaan verrata toisiinsa, havainnoidaan kopioimala opittujen asioiden välisiä ristiriitoja, kyseenalaistetaan asioita, tehdään johtopäätöksiä, hylätään huonosti perusteltuja oppeja ja korvataan niitä paremmin perustelluilla.
PoistaSiihen aikaan, kun nämä maolaiset ja taistolaiset olivat meillä akuutteja ilmiöitä, olin liian nuori kiinnostuakseni niistä millään tasolla. Mutta sen mukaan, mitä jälkikäteen olen ollut ymmärtävinäni, maolaisuus ja muu sanan varsinaisessa merkityksessä uusvasemmistolainen liikehdintä jäi meikäläisissä opiskelijapiireissä hyvin marginaaliseen asemaan juuri siksi, että "reaalisosialismiin" eli Neuvostoliittoon vankasti uskova taistolaisuus oli Suomessa niin vahvoilla. Muuallahan maolaiset, "trotskilaiset" (mitä pirua se sitten tarkoittaneekin) ja anarkistit olivat nuorvasemmistossa sääntönä, meillä he olivat eksoottisia poikkeuksia. Vai olivatko?
VastaaPoistaMika Keränen
Olen ymmärtänyt asian samoin, maolainen olisi leimattu neuvostovastaiseksi, marginaalin marginaaliin.
Poista"Jotakin ehkä tietäisin - olinhan siellä minäkin..." En tosin taistolaisissa enkä maolaisissa, vaan HY:ssa.
VastaaPoista"Jotakin ehkä tietäisin - olinhan siellä minäkin". Nimittäin HY:ssa!
VastaaPoista"Tuolloin ei vielä tiedetty, että kulttuurivallankumous vaati suorastaan kymmeniä miljoonia uhreja..."
VastaaPoistaNo, uhreja ehkä, mutta jos kuolleet kävivät mielessä, arviot niistä liikkuvat yhden miljoonan kahden puolen. Kymmeniä miljoonia sen sijaan kuoli vähän aikaisemmin, suuren harppauksen aikana. Ei heitä suoranaisesti tapettu, olivat eräänlaisia typeryyden oheisvahinkoja eli kuolivat nälkään.
Otan puheeksi yhden säikeen historiatajun puutteesta. antihistorismista: Viimeksi kuluneen vuoden aikana meillä ja nimenomaan meillä raivonnut kuvainraasto, patsaiden ja muistomerkkien kaataminen. Erityisesti tuolla alalla ovat kunnostautuneet Suomen vanhimman kaupungin "kansallisoikeistolaiset", eikä raivolle näy loppua. Kaiketi luulevat, että maailma sillä keinoin muuttuu heidän mieleisekseen. Kuten eräs historian professori osuvasti totesi: Italiassa, esimerkiksi, ei toisin kuin meillä pelätä historiaa, koskapa fasismin kauden muistomerkkejä on kaikkialla nähtävänä tänäkin päivänä.
VastaaPoistaPatsaiden kaatelu on kyllä ilmiönä mielenkiintoinen.
PoistaKaiketi parempi vaihtoehto väkijoukolle tunteen ilmaisuun tuo materiaalinen hävittäminen kuin jokin muu.
Sitä kun katsoo nälkävuosien muistomerkkejä niin ei nuo muuta aiheuta kuin surua.
Ulkomaisella taas on onni historian puolesta olla ymmärtämättä. Eihän se koskettane heitä, samalla tavoin.
"venäläinen uusi fasismi"
VastaaPoistaVenäläisillä on sanonta: Nas uvazhajut, kogda nas bojatsja. (Meitä kunnioitetaan, kun meitä pelätään.) En tiedä miten vanha se on. Sanonnan logiikan mukaan venäläiset eivät odotakaan mitään kunnioitusta kuin pelottelun kautta. Urheilusaavutuksetkin oli tekaistu aineilla.
"älkäämme turhaan kuvitelko saavamme kovin suuria, saati pysyviä tuloksia aikaan. Aika kulkee kulkuaan, kulttuurit tulevat ja menevät ja ihmiset tekevät sitä, mitä heidän mielestään on tehtävä."
VastaaPoistaTuostapa syystä en jaksa ns vetää hernettä nenään wokestakaan: yksi kuohu tuhannen aikaisemman ja tuhannen tulevan kuohun välissä - edellyttäen että ihmiskunnan elo jatkuu. Toki myönnän, että on ikävä olla kunkin kuohun silmässä eli kohteena.
Ehkä on parempi tyytyä hyvään ruokaan, hyvään juomaan ja hyvään kirjaan, vailla omia tunnekuohuja, vinosti lähimmäisten kuohuille hymyillen.
Juche-aatteen lähettiläät liikkuivat ahkerammin kuin maolaiset ainakin siinä maakuntayliopistossa, jossa opiskelin.
VastaaPoistaLista Suuren johtajan tuotannosta suomen kielellä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Kim_Il-sungin_teoksista
PoistaMoukille kerrottakoon, että tuotannosta oli saatavissa vain ns. loistopainoksia, ei mitään kuumahierrepaperille lätkäistyä sidottua roskaa.
Jouluna 1968 perheen nuoriso osti isälle, kansantaloustieteen professorille lahjaksi Maon Pienen punaisen kirjan. Hän alleviivasi huolella kaikki kohdat, joissa puhuttiin ruumiillisen työn siunauksellisesta vaikutuksesta.
VastaaPoistaAntakaa anteeksi, mutta minä en usko pätkääkään minkään oppirakennelman perässäjuoksijoiden vilpittömään uskoon ja sokeuteen minkään opin suhteen. Arvelen, että kyse on joitakin tautisia hurmosverisiä lukuun ottamatta vain siitä saatanallisesta, inisevästä halusta kuulua joukkoon. Ja tietysti siellä joukossa sitten koettaa olla kelpo opetuslapsi. Yhteiskuntaelämä on pullollaan alasti pullistelevia keisareita ja ympärillä pällisteleviä, jotka kyllä näkevät, mutta eri syistä vain ulvovat joukon mukana. Jotkut (moi aussi) kylläkin alkavat analysoida ja kirjoittavat pitkiä historiikkeja tarjotuista harhoista, he kun haluavat itsekin keisarina ällisteltäviksi.
VastaaPoistaToinen selitys olisi oikeassa olemisen aggressiivinen halu: tiedän jotain, mitä sinä et tiedä ja jotta et pääsisi perille sylttytehtaalle, kerron sinulle asiasta apteekkikielellä (olen muuten kirjoittanut latinan :)). Uskon ihmiseen sikäli, että taju pelaa vaikka huteramminkin. Etiikka ja moraali (tässä rehellisyytenä) saattaa puuttua. Kaikki ideologiat ovatkin naurettavia, mutta loppuun vietyinä vaarallisia.
Ja tuota. Kielellähän voi ilmaista vain likiarvoja, merkitykset ovat kuin kaleidoskoopin sirut, herkästi uuteen asentoon pyörähtävät ja kukin näkee omalla näkökyvyllään. Jos merkitystä yrittää juntata vakioksi, se erkanee tarkoitteestaan = ideologioiden propagandistisen ilmaisun juju.
Selityksiä taitaisi olla yhtä monta, kuin on ihmisiä.
PoistaRationaalinen ajattelu ei luonnistu kaikilta ja vaatii aikaa jäsentelylle.
Uskonnollisissa liikkeissä huomaa hyvin "halun" kuulua joukkoon.
Jos katsoo islamia, on sielä tietynlainen pukeutumiskoodi. Huntu päähän ja menoksi. Mutta lähtökohdin taas Suomessa uskonnon harjoittaja voi olla mistä päin maailmaa vain eikä hänellä muiden kanssa ole muuta yhteistä kuin tuo seurakunta. (Aikanaan kun joku musliminainen kritisoi kuinka Suomen armeija ei hyväksy huivia ja Hussein al-Taee sitä voimakkaasti kannusti toisessa lehtiartikkelissa, että ollaan myös puolustamassa Suomea. Jaksanen hihitellä ajatukselle herra pakenee yhdestä maasta ja puhuu toisessa höpöjä pahimillaan aiheuttaen uuden konfliktin. On siinä varsinainen soturi. Muuta yhteistä näille kahdelle en löytänyt kuin uskonnon, molemmat olivat syntyneet ja kasvaneetkin toisaalla.) Sama tosin koskee kristinuskoa, jossa voi huomata klassisen pukeutumisen ja lähetyssaarnaamisen jne. näyttää samalta käytöstavatkin yhtäläisiä, mutta hallinnollisesti eroavia. Itse niin sitten välitä siitä hierarkiajärjestelmästä ja konservatiivisuudesta mikä melkein kaikissa liikkeissä piilee. Ne kun ei sitten anna tilaa vapaalle ajattelulle, vaan enempi työntää pois. Näkemyksellä jos et ole meidän kanssa yhtä mieltä olet meitä vastaan, jolloin liukuminen pois jostain yhteisöstä on psyykkeen kannalta vaikeaa. Eteenkin jos siihen on kasvatettu.
Tämä ei liity millään tavalla kirjoitukseesi, mutta pakko kysyä onko uuteen suomeen innokkaasti kommentoiva Arto Vihavainen sun sukua https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/vihavainen.html jos on niin onko mahdollisesti tietyssä suku populaatiossa oleva äly vakio ja sivuhaaroihin mennessä se heikkenee joka selittää luonollisesti typerysten enemmistö ja näin tulee todistetuksi monta asiaa kunhan otetaan perushumanistin "laadukas" yliopistotutkimus jossa luonollisesti kausaliteetti on korrelaatio etenkin kun tutkimuksella tuetaan neuvostoliitolta periintynyttä hallintomallia tai vähintään marinia joka ei osaa edes olla kännissä(oliosta näkee parhaiten niiden tyhmyyden kun ne on jurrissa)..
VastaaPoista