keskiviikko 15. helmikuuta 2023

Kulttuurivallankumouksia

 

Historiallinen perspektiivi ja sen puute

 

Muistan vielä hyvin maolaisen kulttuurivallankumouksen, joka pyrki leviämään myös Suomeen. Täällä sillä kuitenkin oli mahtava kilpailija ja vastustaja, taistolaisuus, joka toimi samoilla apajilla eli historiattoman nuorison keskuudessa. Sillä oli käytössään aivan toisenlaiset resurssit.

Maolaisuus sai kyllä jonkin verran jalansijaa myös pohjolassa. Enemmän Ruotsissa, jossa Jan Myrdalin Raportti kiinalaisesta kylästä oli uskovaisten raamattuna. Siinähän silminnäkijä todisti, miten ihmiset olivat alkaneet elää aivan uudenlaista, onnellista ja tasa-arvoista elämää nimenomaan puheenjohtaja Maon ajatusten voimalla.

Ilmestyi se kirja suomeksikin ja minä muistelen arvostelleeni sen johonkin, vai ehkä sittenkin pöytälaatikkoon? No, joka tapauksessa tuo kuvaus ylimaallisesta harmoniasta eräässä satunnaisessa kylässä kuulosti kyllä hieman liian hyvältä. Eihän Myrdal osannut kiinaa ja tulkki oli aina hänen ja kyläläisten välissä…

Tuolloin ei vielä tiedetty, että kulttuurivallankumous vaati suorastaan kymmeniä miljoonia uhreja ja tuhosi valtavasti vanhaa kulttuuriaarteistoa ja maan parasta älymystöä.

Itse asiassa tuo kulttuurin aarteiden hylkääminen tiedettiin kyllä. Juuri se oli asia, joka vetosi kaikkiin radikaaleihin. Puheenjohtaja Maon ajatuksissa koettiin olevan se ikuinen totuus, joka itse asiassa oli aina ollut olemassa ja tuli aina olemaan. Sitä oli vain yritetty kaikin keinoin tukahduttaa vallassa olevien luokkien toimesta.

Oleellista oli absoluuttinen tasa-arvo ja työtätekevien (jopa nimenomaan ruumiillista maataloustyötä tekevien) luoman arvon jakaminen oikeudenmukaisesti. Jokaisen oli osallistuttava myös ns. suoritusportaan työhön eikä kukaan saanut koota enempää aineellista hyvää kuin kukaan tahansa toinenkaan.

 Sama taisi koskea myös henkistä kapitaalia. Viisaus ei ollut entisten etuoikeutettujen hallussa, vaan entisten sorrettujen. Heidän tuli olla esikuvia kaikessa, taiteellista makua ja luomistyötä myöten.

Itse asiassa Venäjällä oli ollut samanlainen kuohuntakautensa, erityisesti ensimmäisen viisivuotissuunnitelman (1928-1932) aikaan. Radikalismi oli tuolloin päivän tunnus ja kaikkea edeltävää kulttuuria pidettiin a priori taantumuksellisena ja vähintään epäilyttävänä. Nyt luotiin uutta ihmistä ja hänen uutta kulttuuriaan. Entisen arvot hylättiin ja kirottiin, uudet nostettiin tilalle.

Nykyään yleensä autuaasti unohdetaan, miten vahvasti kulttuurivallankumouksien totuuksiin uskottiin. Ei kyseessä ajateltu olevan vain yhden ajatussuunnan mielipiteiden. Kyse oli tieteen, vieläpä supertieteen eli marxismi-leninismin ylivertaisista totuuksista.

Maolaisuus torjuttiin Suomen nuorison keskuudessa sillä argumentilla, että se oli epätieteellistä korostaessaan maaseutuköyhälistön vallankumouksellista eli johtavaa roolia yhteiskunnassa. Marxhan oli selvästi sanonut, että tällainen rooli on nimenomaan teollisuustyöläisillä…

No, tuolloin, eli 1960-luvulla ja sen jälkeen neuvostokommunismi oli jo kesyyntynyt ja tosiaankin muuttunut de facto revisionistiseksi, kuten kiinalaiset sitä erittäin vakavasti haukkuivat. Ideologisen supertieteen peruserojen merkitystä pidettiin äärimmäisen tärkeänä.

Asiaa voisi verrata vain puhtaaksi julistetun uskonnon ja kerettiläisyyden eroon. Toinen palvelee Jumalaa ja toinen saatanaa. Sotaa näiden lahkojen välillä pidettiin hyvin mahdollisena. Ussuri-joen taistelut olivat esimakua tulevasta Harmageddonista.

Korostan vielä, ettei asiaa ymmärretty kahden kilpailevan aatesuunnan välisenä arona, vaan ehdottoman totuuden ja äärimmäisen turmiollisen valheen välisenä erona.

Kulttuurivallankumouksen psykologiassa lähdetään siitä, että asioiden ikuinen olemus ja oikea järjestys tiedetään. Se on riippumatonta historiasta ja sen olisi pitänyt toteutua jo ammoisina aikoina, jos se olisi ollut mahdollista.

 Menneisyys oli (ja on) siis nähtävä sarjana virheitä, rikoksia ja vääristymiä, hallitsevia luokkia palvelevaa ideologiaa eli väärää tietoisuutta ja niin edelleen. Nykyisyydessä oli(ja on) mahdollisuuksien mukaan päästävä absoluuttisen totuuden ja oikeuden toteuttamiseen, mikä jatkuisi ajasta aikaan.

Tämä muuten olikin itse historian liikevoimien mukainen pyrkimys, jonka toteutuminen ennemmin tai myöhemmin oli joka tapauksessa välttämättömyys. Suuret johtaja- ja ajattelijasankarit auttaisivat ihmiskuntaa pääsemään esihistoriansa päähän eli todellisen historiansa alkuun mahdollisimman suoraa tietä.

Tämä kaikki kuulostaa tänään sellaiselta roskalta, että useimpien mielestä on mahdotonta ajatella, että siihen joskus olisi todella uskottu. Luulenpa, että he erehtyvät pahoin.

Venäjällä vanhan historian paluu tuhosi aika nopeasti radikalismin. Perinteinen kulttuuri, jonka parhaita saavutuksia kunnioitettiin uuden neuvostokulttuurin arvollisena perustana, nousi takaisin arvoonsa kaikilla aloilla samaan aikaan kun esimerkiksi lännessä radikalismi jatkoi nousuaan.

Neuvostoliiton historiassa puhutaan niin sanotusta suuresta perääntymisestä, jonka Stalin käynnisti jo ennen 1930-luvun puoltaväliä. Takaisin perinteiseen palattiin niin historiankirjoituksessa, kouluopetuksessa, taiteessa ja kirjallisuudessa kuin myös sukupuolimoraalissa, työpaikkojen palkkaus- ja komentosuhteissa, armeijassa ja niin edelleen.

Tuloksena oli jo ennen toista maailmansotaa eräänlainen fasistinen järjestelmä, jossa puoluevaltio nojautui rajoittamattomaan väkivaltaan, mutta nautti myös hyvin laajaa joukkojen organisoitua tukea ja jopa kannatusta.

Neuvostoliittolainen historiankirjoitus säilytti loppuun saakka politiikan palkkapiian asemansa ja sitä ohjailtiin häikäilemättömästi muun muassa sensuurin ja lähteiden tiukan kontrollin avulla. Todellinen menneisyys samoin kuin kansan todelliset mielialat olivat valtiosalaisuuksista suurimpia.

Kuitenkin nostettiin ainakin periaatteessa, joskaan ei usein käytännössä kunniaan sellainen käsite kuin historismi. Tämä ei viitannut Karl Popperin historismiin, vaan siihen, että kaikki asiat on nähtävä historiallisissa yhteyksissään. Eri aikakaudet ovat erilaisia ja niitä on sen mukaisesti arvosteltava.

Radikalismin tyypillinen tunnus on, että historiallisen perspektiivin arvo ja merkitys kielletään. Sen mukaisesti tuomitaan pöyhkeästi muita aikakausia oman aikakauden mitoilla, riistetään arvo toisen aikakauden sankareilta siksi, etteivät he ole olleet nykyaikaisten normien mukaisia.

Tätähän Neuvostoliitossa tehtiin valtavasti, luoja paratkoon ja sosialismin romahtaessa rehabilitoitujen ja toisaalta myös uuden historian tuomion saaneiden määrä oli valtava. Julistettua historismin periaatetta oli rikottu törkeästi ja nyt se pyrittiin vihdoin nostamaan kunniaan.

Kuten tiedämme, venäläinen uusi fasismi on nyt jälleen palaamassa vanhaan rehabilitoidessaan nyt vuorostaan Stalinia ja hänen kätyreitään. Suuntaus on kieltämättä ikävän epärehellinen ja vastenmielinen, mutta vetoaa kyllä kovasti suuruutta ja väkivaltaa ihannoiviin, joita näyttää maassa riittävän.

Länsimaissa on jo kauan vallinnut radikaalinen kulttuuri, joka näyttää taas tulevan yhä selvemmin valtavirraksi, kuten se oli 1960-luvulla.

Yhä useammille länsimaiden ihmisille näyttää olevan mahdotonta ajatella, etteivät he tarkoin tietäisi, mitä kaikkien ihmisten kaikissa kulttuureissa pitäisi ajatella ja arvostaa. Erityisesti naisen asemaa, sekä seksuaalivähemmistöjen ja muiden marginaaliryhmien oikeuksia pidetään ikuisina ja pyhinä. Esimerkiksi sukujen oikeuksia jäseniinsä pidetään sen sijaan sallimattomina aina ja kaikkialla.

 Mikäli näitä ikuisia arvoja vastaan rikotaan, on rikkojia kaikkialla maailmassa rangaistava niiden toimesta, joilla on tähän tarvittava voima ja toteutettava oikeus ja totuus.

Nykyinen amerikkalainen woke-kulttuuri on aikamme vastine Kiinan kulttuurivallankumoukselle. Sen ytimessä on historiattomuus, joka yleensä näyttää pohjautuvan toisaalta yleiseen historialliseen sivistymättömyyteen ja toisaalta siihen elämänkokemuksen puutteeseen, joka on aina nuorisolle ominaista.

Kuten Oswald Spengler joskus huomautti, länsimaisen ihmisen on mahdotonta edes ajatella mitään vastenmielistä asiaa ajattelematta asemaan hengenvetoon, että sille on tehtävä jotakin. Se on ongelma, joka on ratkaistava.

Tehkäämme siis kaikin mokomin jotakin myös historiattomuudelle, mutta älkäämme turhaan kuvitelko saavamme kovin suuria, saati pysyviä tuloksia aikaan. Aika kulkee kulkuaan, kulttuurit tulevat ja menevät ja ihmiset tekevät sitä, mitä heidän mielestään on tehtävä.

Jos uusi onnen aika on tullakseen, niin se otettaneen tulevaisuudessa mielihyvin vastaan. Merkille pantavaa kyllä on, ettei nykyinen näytä monelle lainkaan kelpaavan, vaikka meillä on jo koko maailmassa valtavasti sellaisia hyvyyksiä, joista ei puoli vuosisataa sitten voitu edes kuvitella.

Sama se kyllä oli tilanne myös puoli vuosisataa sitten, sen ajan perspektiivistä.

21 kommenttia:

  1. Meillä Suomessa punavihreä äärivasemmisto ylläpitää uskoa afrikkalaisen ja islamilaisen maahanmuuton siunauksellisuudesta.
    Yli 70% kansalaisista haluaisi salaa mielessään lähettää nämä monikulttuurin kultamunat sinne, mistä ovat tulleet ja vain pari promillea sen sanoo ääneen tai kirjoittaa omalla nimellään.
    Kansan vihollisen kutsumanimi on rasisti.

    VastaaPoista
  2. Oman aikamme tiedollinen viisaus kuin myös ne normatiiviset valinnat joiden aitaamina kaikkea tietoa käytetään -- ne ovat meille hyvinvoivan maailman kansalaisille tarjolla sähköisten virtapiirien kautta. Tekoäly tulee täydellistämään tämän kehityksen, ja se tavattoman naiivi tapa, jolla tekoälystä puhutaan, panee aavistelemaan, että katomassa olevat kognitiiviset kyvyt, kuten lukutaito ja ajantaju, tulevat kokemaan nykyistäkin perusteellisemman täystuhon.

    Suuri historisti Spengler otti medodinsa Goethelta, ja Spenglerin suuri ihannoija Wittgenstein kasvoi aksiomaattisen järjen jättiläisestä kielen sosiologian ymmärtäjäksi. Jotenkin tämä kuvio auttoi minua ymmärtämään, miten viimesyntyisin tiedonala autoniominen sosiologia on. Olin ajatellut, että uudella ajalla valtio-opit ovat vähitellen jalostuneet erityisesti yhteisvoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä tutkivaksi erityistieteeksi, sosiologiaksi, ja että tällainen kehitys asettuisi hyvin koko uutta aikaa hallinneen, jatkuvasti vahvistuneen inidividualismin alustalle -- mutta se ei siis olekaan niin. Se on niin, että individualismi päätyi syvyyspsykologiaan, ja vasta kun psyyken pohjavirtojen enemmän kollektiivinen ominaislaatu tajutaan, sosiologia autonomisena tiedonalana mahdollistuu.

    Historiallinen preesens! Omnipresenssi ja omnipotenssi. Kuka jaksaa kaivella noin syvältä. Kuitenkin vasta jossain tajunnallisten alkioiden tasolla on mahdollista ymmärtää, miten omilla ehdoillaan eri aikakaudet ajattelevat. Että ylihistoriallinen järki on siis illuusio, sitä petollisempi mitä mieluisampana se koetaan.

    Minulle tuo oivallus -- siis se marssijärjestys millä ihmistieteet emergoituivat ja saivat ominaispainonsa, kuin myös se aiemmin ymmärtämättä jäänyt syy, miksi aksiomatiikka petti Wittgensteinin ja kielen sosiologia alkoi puhutella -- oli tavattoma n tärkeä. Se oli eräänlainen alkuilmiö, ihan Goethen ja Spenglerin hengessä.


    VastaaPoista
  3. Muistan hyvin maolaisuuden suosion opiskelijapiireissä. Monet lukivat antaumuksella sitä pientä punaista kirjaa. Minulle jäi mielikuva, että maolaisuus päättyi kuin veitsellä leikaten. Jos niin oli, se oli ohjattua, ja ohjaajana oli tietenkin Neuvostoliitto. Ilmaiseksi tämä ei onnistu, joten varat varmaankin tulivat Neuvostoliitosta.

    Myöhemmin Suomessa järjestettiin rauhanmarsseja, joihin osallistui runsaasti väkeä, joka oli kaikkea muuta kuin vasemmistolaista. Kun Neuvostoliitto hajosi, rauhanmarssitkin loppuivat kuin veitsellä leikaten. Järjestämiseen tarvittavat varat tietenkin loppuivat, kun Neuvostoliitosta niitä ei enää saatu.

    Nämä kaksi esimerkkiä ovat muokanneet voimakkaasti käsitystäni ihmisten älystä. Mikä tahansa asia, joka osataan esittää kansalle positiivisena ja riittävän laajalla propagandalla, menee perille kuin häkä. Suuret kansanjoukot ovat kykenemättömiä arvioimaan propagandan taustoja. Nykyajan woke-kulttuuri on esimerkki tästä. Sekin tulee aikanaan häviämään, mutta nähtäväksi jää, kuinka suuria vaurioita se aiheuttaa yhteiskuntaan.

    Kun jokin hullutus on ohi, olisi mielestäni aiheellista nostaa esille ne henkilöt, jotka kaikkein voimakkaimmin ovat hullutusta ajaneet. Yleisen ja ankaran arvostelun kohteeksi joutuminen olisi heille sopiva rangaistus. Entisiä taistolaisia on tosin viime vuosina jonkin verran arvosteltu, mutta tämä arvostelu on kyllä ollut melko pehmeää. Olisi tarpeen kaivaa esiin yksityiskohtia heidän tekemisistään ja sanomisistaan, jotta heidän toimintansa luonne selkeästi paljastuisi.

    Toinen professori

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Nämä kaksi esimerkkiä ovat muokanneet voimakkaasti käsitystäni ihmisten älystä. Mikä tahansa asia, joka osataan esittää kansalle positiivisena ja riittävän laajalla propagandalla, menee perille kuin häkä."
      Ei tuo niin yksinkertaista ole. Ihminen on apina ja matkii muilta. Ihan perus sosiaalista käytöstä.
      Siinä kun monet on lukeneet antaumuksella tuota pientä punaista kirjaa luullen löytävänsä vastaukset sieltä, on toisilla pyhistä kirjoista muodostunut hieman samanlainen illuusio. Sosiaalista toimintaa sekin.
      Lähtökohdin ensin on tuo puhe (logos) ja siitä taas kirjakieli. Kun taas kirjakieleen on liitännäinen lait, joiden tulee pohjata järkeen eli logiikkaan. Ja logiikka taas riippuu maantieteestä, sekä mahdollisesti sukupuolesta. Mutta lähtökohdin yhdessä sovittu toimintatapa. Ei siis jotain yliluonnollista missä vastaukset tulisi jumalalta, jostain tuolta jolloin kyse olisi uskosta.
      Teoriassa uskonnon ja aatteen eron voisi sanoa olevan aikakausi. Aatteet elää sen hetken kun uskonnot vuosisatoja, muttei tuo niin yksiselitteinen ole. Eteenkään Suomessa.

      Poista
    2. "Ihminen on apina ja matkii muilta. Ihan perus sosiaalista käytöstä."

      Tässä on vinha perä. Eikä älyllä ole juurikaan tekemistä tämän käytöksen kanssa.

      Toinen professori

      Poista
    3. "Eikä älyllä ole juurikaan tekemistä tämän käytöksen kanssa". Aivan oikein. Ihminen, kuten muutkin luontokappaleet, oppii matkimalla eli kopioimalla. Äly tulee kuvaan mukaan vasta sitten, kun kopioimalla opittuja asioita aletaan verrata toisiinsa, havainnoidaan kopioimala opittujen asioiden välisiä ristiriitoja, kyseenalaistetaan asioita, tehdään johtopäätöksiä, hylätään huonosti perusteltuja oppeja ja korvataan niitä paremmin perustelluilla.

      Poista
  4. Siihen aikaan, kun nämä maolaiset ja taistolaiset olivat meillä akuutteja ilmiöitä, olin liian nuori kiinnostuakseni niistä millään tasolla. Mutta sen mukaan, mitä jälkikäteen olen ollut ymmärtävinäni, maolaisuus ja muu sanan varsinaisessa merkityksessä uusvasemmistolainen liikehdintä jäi meikäläisissä opiskelijapiireissä hyvin marginaaliseen asemaan juuri siksi, että "reaalisosialismiin" eli Neuvostoliittoon vankasti uskova taistolaisuus oli Suomessa niin vahvoilla. Muuallahan maolaiset, "trotskilaiset" (mitä pirua se sitten tarkoittaneekin) ja anarkistit olivat nuorvasemmistossa sääntönä, meillä he olivat eksoottisia poikkeuksia. Vai olivatko?

    Mika Keränen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ymmärtänyt asian samoin, maolainen olisi leimattu neuvostovastaiseksi, marginaalin marginaaliin.

      Poista
  5. "Jotakin ehkä tietäisin - olinhan siellä minäkin..." En tosin taistolaisissa enkä maolaisissa, vaan HY:ssa.

    VastaaPoista
  6. "Jotakin ehkä tietäisin - olinhan siellä minäkin". Nimittäin HY:ssa!

    VastaaPoista
  7. "Tuolloin ei vielä tiedetty, että kulttuurivallankumous vaati suorastaan kymmeniä miljoonia uhreja..."

    No, uhreja ehkä, mutta jos kuolleet kävivät mielessä, arviot niistä liikkuvat yhden miljoonan kahden puolen. Kymmeniä miljoonia sen sijaan kuoli vähän aikaisemmin, suuren harppauksen aikana. Ei heitä suoranaisesti tapettu, olivat eräänlaisia typeryyden oheisvahinkoja eli kuolivat nälkään.

    VastaaPoista
  8. Otan puheeksi yhden säikeen historiatajun puutteesta. antihistorismista: Viimeksi kuluneen vuoden aikana meillä ja nimenomaan meillä raivonnut kuvainraasto, patsaiden ja muistomerkkien kaataminen. Erityisesti tuolla alalla ovat kunnostautuneet Suomen vanhimman kaupungin "kansallisoikeistolaiset", eikä raivolle näy loppua. Kaiketi luulevat, että maailma sillä keinoin muuttuu heidän mieleisekseen. Kuten eräs historian professori osuvasti totesi: Italiassa, esimerkiksi, ei toisin kuin meillä pelätä historiaa, koskapa fasismin kauden muistomerkkejä on kaikkialla nähtävänä tänäkin päivänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Patsaiden kaatelu on kyllä ilmiönä mielenkiintoinen.
      Kaiketi parempi vaihtoehto väkijoukolle tunteen ilmaisuun tuo materiaalinen hävittäminen kuin jokin muu.
      Sitä kun katsoo nälkävuosien muistomerkkejä niin ei nuo muuta aiheuta kuin surua.
      Ulkomaisella taas on onni historian puolesta olla ymmärtämättä. Eihän se koskettane heitä, samalla tavoin.

      Poista
  9. "venäläinen uusi fasismi"

    Venäläisillä on sanonta: Nas uvazhajut, kogda nas bojatsja. (Meitä kunnioitetaan, kun meitä pelätään.) En tiedä miten vanha se on. Sanonnan logiikan mukaan venäläiset eivät odotakaan mitään kunnioitusta kuin pelottelun kautta. Urheilusaavutuksetkin oli tekaistu aineilla.

    VastaaPoista
  10. "älkäämme turhaan kuvitelko saavamme kovin suuria, saati pysyviä tuloksia aikaan. Aika kulkee kulkuaan, kulttuurit tulevat ja menevät ja ihmiset tekevät sitä, mitä heidän mielestään on tehtävä."

    Tuostapa syystä en jaksa ns vetää hernettä nenään wokestakaan: yksi kuohu tuhannen aikaisemman ja tuhannen tulevan kuohun välissä - edellyttäen että ihmiskunnan elo jatkuu. Toki myönnän, että on ikävä olla kunkin kuohun silmässä eli kohteena.

    Ehkä on parempi tyytyä hyvään ruokaan, hyvään juomaan ja hyvään kirjaan, vailla omia tunnekuohuja, vinosti lähimmäisten kuohuille hymyillen.

    VastaaPoista
  11. Juche-aatteen lähettiläät liikkuivat ahkerammin kuin maolaiset ainakin siinä maakuntayliopistossa, jossa opiskelin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lista Suuren johtajan tuotannosta suomen kielellä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Kim_Il-sungin_teoksista

      Moukille kerrottakoon, että tuotannosta oli saatavissa vain ns. loistopainoksia, ei mitään kuumahierrepaperille lätkäistyä sidottua roskaa.

      Poista
  12. Jouluna 1968 perheen nuoriso osti isälle, kansantaloustieteen professorille lahjaksi Maon Pienen punaisen kirjan. Hän alleviivasi huolella kaikki kohdat, joissa puhuttiin ruumiillisen työn siunauksellisesta vaikutuksesta.

    VastaaPoista
  13. Antakaa anteeksi, mutta minä en usko pätkääkään minkään oppirakennelman perässäjuoksijoiden vilpittömään uskoon ja sokeuteen minkään opin suhteen. Arvelen, että kyse on joitakin tautisia hurmosverisiä lukuun ottamatta vain siitä saatanallisesta, inisevästä halusta kuulua joukkoon. Ja tietysti siellä joukossa sitten koettaa olla kelpo opetuslapsi. Yhteiskuntaelämä on pullollaan alasti pullistelevia keisareita ja ympärillä pällisteleviä, jotka kyllä näkevät, mutta eri syistä vain ulvovat joukon mukana. Jotkut (moi aussi) kylläkin alkavat analysoida ja kirjoittavat pitkiä historiikkeja tarjotuista harhoista, he kun haluavat itsekin keisarina ällisteltäviksi.
    Toinen selitys olisi oikeassa olemisen aggressiivinen halu: tiedän jotain, mitä sinä et tiedä ja jotta et pääsisi perille sylttytehtaalle, kerron sinulle asiasta apteekkikielellä (olen muuten kirjoittanut latinan :)). Uskon ihmiseen sikäli, että taju pelaa vaikka huteramminkin. Etiikka ja moraali (tässä rehellisyytenä) saattaa puuttua. Kaikki ideologiat ovatkin naurettavia, mutta loppuun vietyinä vaarallisia.
    Ja tuota. Kielellähän voi ilmaista vain likiarvoja, merkitykset ovat kuin kaleidoskoopin sirut, herkästi uuteen asentoon pyörähtävät ja kukin näkee omalla näkökyvyllään. Jos merkitystä yrittää juntata vakioksi, se erkanee tarkoitteestaan = ideologioiden propagandistisen ilmaisun juju.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Selityksiä taitaisi olla yhtä monta, kuin on ihmisiä.
      Rationaalinen ajattelu ei luonnistu kaikilta ja vaatii aikaa jäsentelylle.
      Uskonnollisissa liikkeissä huomaa hyvin "halun" kuulua joukkoon.
      Jos katsoo islamia, on sielä tietynlainen pukeutumiskoodi. Huntu päähän ja menoksi. Mutta lähtökohdin taas Suomessa uskonnon harjoittaja voi olla mistä päin maailmaa vain eikä hänellä muiden kanssa ole muuta yhteistä kuin tuo seurakunta. (Aikanaan kun joku musliminainen kritisoi kuinka Suomen armeija ei hyväksy huivia ja Hussein al-Taee sitä voimakkaasti kannusti toisessa lehtiartikkelissa, että ollaan myös puolustamassa Suomea. Jaksanen hihitellä ajatukselle herra pakenee yhdestä maasta ja puhuu toisessa höpöjä pahimillaan aiheuttaen uuden konfliktin. On siinä varsinainen soturi. Muuta yhteistä näille kahdelle en löytänyt kuin uskonnon, molemmat olivat syntyneet ja kasvaneetkin toisaalla.) Sama tosin koskee kristinuskoa, jossa voi huomata klassisen pukeutumisen ja lähetyssaarnaamisen jne. näyttää samalta käytöstavatkin yhtäläisiä, mutta hallinnollisesti eroavia. Itse niin sitten välitä siitä hierarkiajärjestelmästä ja konservatiivisuudesta mikä melkein kaikissa liikkeissä piilee. Ne kun ei sitten anna tilaa vapaalle ajattelulle, vaan enempi työntää pois. Näkemyksellä jos et ole meidän kanssa yhtä mieltä olet meitä vastaan, jolloin liukuminen pois jostain yhteisöstä on psyykkeen kannalta vaikeaa. Eteenkin jos siihen on kasvatettu.

      Poista
  14. Tämä ei liity millään tavalla kirjoitukseesi, mutta pakko kysyä onko uuteen suomeen innokkaasti kommentoiva Arto Vihavainen sun sukua https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/vihavainen.html jos on niin onko mahdollisesti tietyssä suku populaatiossa oleva äly vakio ja sivuhaaroihin mennessä se heikkenee joka selittää luonollisesti typerysten enemmistö ja näin tulee todistetuksi monta asiaa kunhan otetaan perushumanistin "laadukas" yliopistotutkimus jossa luonollisesti kausaliteetti on korrelaatio etenkin kun tutkimuksella tuetaan neuvostoliitolta periintynyttä hallintomallia tai vähintään marinia joka ei osaa edes olla kännissä(oliosta näkee parhaiten niiden tyhmyyden kun ne on jurrissa)..

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.