torstai 23. helmikuuta 2023

Suurista erehdyksistä

 

Eivät tiedä, mitä tekevät

 

Kuten tiedetään, galilealainen puuseppä Jeshua (Jeesus, Gesu ym.) oli itse asiassa Hristos (Kristus) eli Herra, mitä useimmat eivät suostuneet ottamaan vakavasti. Puheet olivat joka tapauksessa sen verran suuria, että hänet saatiin kiinni Jumalan pilkasta ja tuomittiin kuolemaan.

Tuomion saatuaan hän anoi toiselta olomuodoltaan armahdusta sen langettaneille, koska nämä eivät tienneet, mitä olivat tekemässä. Ymmärryksemme laillisuudesta ja sen vaatimuksista auttanee meitä yhtymään tähän johtopäätökseen: rikoksen tunnusmerkit eivät muodollisesti täyty, ellei tarkoituksena ole lain rikkominen, vaan nimenomaan sen toimeenpaneminen.

Silti näytelmää voi pitää vastenmielisenä, ristiinnaulitsemista vaativien motiivit näyttävät ainakin tuon vähäisen käytettävissä olevan aineistomme näkökulmasta lähinnä alhaisilta koston ja kaunan sekaisilta aggressioilta, mihin liittyy myös tunnettu ”joukkosielun” laumaeläinpsykologia. Tyhmyyden tiivistyminen ja vastuun siirtäminen pois omalta itseltä viettivät taas kerran riemujuhlaansa.

Tapaus heijastaa epäilemättä erinomaisesti arkkityyppistä ihmislajin kollektiivista käyttäytymistä ja sen voi taipumustensa mukaan joko tuomita tai olla tuomitsematta. Voimme Maksim Gorkin tavoin sanoa: ”Ihminen -se kuulostaa ylpeältä!” tai Nietzschen tavoin huokaista: ”Inhimillistä, liian inhimillistä!”.

Sodat ovat joukkosielun kukoistuskausia ja silloin yksilöllinen ajattelu ja käyttäytyminen painetaan ahtaalle. Laumasta poikkeavia asenteita on syytä varoa tuomasta julki ja kannattaa mahdollisuuksien mukaan ulvoa sutena susien joukossa. Lampaan ääneltä kuulostava mäkätys herättää sellaisessa joukossa nopeasti aivan tietynlaisen reaktion aivan riippumatta siitä, miten terävää ajattelua sillä tuodaan julki.

Olen aina silloin tällöin palannut siihen tosiasiaan, että viimeisten puolentoista vuosisadan aikana ihmisillä on yhä uudelleen ollut aivan harhainen kuva siitä, millainen tulevaisuus heitä on odottanut. Sen mukaisesti he eivät ole myöskään tienneet, millaista tulevaisuutta ovat olleet valmistamassa, eli mitä ovat olleet tekemässä.

Tässä voidaan siksi Jeesuksen tavoin kiirehtiä antamaan heille (ja siis myös meille) anteeksi, koska ei ole tiedetty, mitä ollaan tekemässä. Tunnetun venäläisen toimihenkilön, Viktor Tšernomyrdinin tavoin voivat useimmat sanoa: ”Parastamme yritettiin, mutta kävi kuten aina” (хотели как лучше, но получилось как всегда).

Mutta tuossa on hyvin usein selvä selittelyn maku. Itse päätöksissä on usein vastenmielistä raakuutta, vastuuttomuutta ja ihan ilmeistä ja uhkapelihenkeä. Seinälläkin on tavallisesti ollut jo luettavissa kirjoitus, josta ei ole välitetty.

Sellaisen tulevaisuususkon voi vielä helposti ymmärtää, että esimerkiksi koulutusta suunniteltaessa katsottiin aikoinaan, että kallista korkeakoulutusta tarvitsee vain pari prosenttia väestöstä ja että kaupungeissa pojille on opetettava metallitöitä ja maalla veistoa, että maa tarvitsee ehdottomasti tietyn määrän latojia, puhelinasentajia ja radiosähköttäjiä, että Suomen pääelinkeinona tulee aina olemaan maatalous, ettei hevosta voi millään koevehkeellä korvata ja niin edelleen.

Tämä kaikki perustui terveeseen harkintaan ja parhaaseen käytettävissä olevaan tietoon. Sen pohjalta tehdyt päätökset olivat helposti muutettavissa eikä kansakunnan elinedellytyksiä vaarannettu, jos nyt ei parhaalla mahdollisella tavalla edistettykään. Yrityksen ja erehdyksen kauttahan se oppiminen menee.

Vaikeampaa on ymmärtää, saati antaa anteeksi niille, joiden mukaan maahan on tuotava massiivisia määriä (kaiketi aivan rajattomasti) siirtolaisia, joilla on voimakas oma identiteetti ja kulttuuri, joka kieltää heitä assimiloitumasta kantaväestöön. Se on politiikkaa, jonka seurauksia on mahdotonta perua. Sitä paitsi nuo seuraukset tiedetään jo muiden maiden esimerkin perusteella.

Ei myöskään ole erityistä syytä olla tuomitsematta niitä, jotka laskivat liikkeelle ensimmäisen ja toisen maailmansodan. Jokainen noiden aikakausien historiaan perehtynyt tunnistaa sen kollektiivisen riemun, joka valtasi sotaan lähtijät elokuussa 1914.

Se oli yhtä juhlaa, joka puolella. Sotahan tarjosi tilaisuuden korjata ja kostaakin vääryydet, osoittaa sankaruutta ja muuta mielen jaloutta, sen uusi sankarihenki myös poltti pois kulttuuriin levinneen alhaisen pikkuporvarillisen kuonan…

Aivan vastaavan riemun vallitessa aloitettiin Venäjällä sitten myös vallankumous ja päätettiin perustaa kansan oma valta, tilanherrat ja kapitalistit saivat nyt kokea sortoa, eikä köyhien ja riistettyjen tarvinnut pelätä ketään.

Paitsi, että pian he saivat huomata, etteivät myöskään voineet mihinkään turvautua ja että heitä voitiin tappaa ilman seremonioita niin paljon, kuin jonkin toisia tasa-arvoisemman henkilön mielestä oli sopivasti. Ne määrät olivatkin todella suuria.

Toisessa maailmansodassa Saksa ja Japani tavoittelivat pakkoon perustuvaa herruusjärjestelmää, jossa orjakansat raataisivat niiden hyväksi. Siitä ei tullut mitään ja voimme päätellä, että toteutuessaan tavoiteltu päämäärä olisi jokseenkin varmasti ollut katastrofi niille itselleen.

Sen sijaan hajalle pommitettuina, alusmaansa menettäneinä ja verta vuotaneina nämä kansat vasta todella nousivat ennenäkemättömään hyvinvointiin. Samaan aikaan eräät voittajavallat taantuivat pahoin. Hävittiin sota, mutta voitettiinkin rauha ja päinvastoin.

Sodan aloittajat eivät varmasti olleet pyrkimässä siihen lopputulokseen, joka heitä odotti. Ei kukaan olisi ollut kyllin hullu halutakseen jo etukäteen päästä Verdunin kaltaiseen mielettömään joukkoteurastukseen tai Venäjän vallankumouksen aiheuttamaan sekasortoon, joka tappoi miljoonittain ihmisiä.

Tarkoituksenahan oli hoitaa hommat mahdollisimman hyvin ja pienillä uhreilla. Ennen sotaa Neuvostoliiton propagandassa nimenomaan hekumoitiin sillä, että voittamaton puna-armeija kävisi taistelunsa vihollisen puolella ja sen massiivien koneisto ratkaisisi kaiken ”hämmästyttävän vähällä verellä”. Nemesis seurasi jo ”Suomen sodassa” eli talvisodassa, siis lähes välittömästi.

No, vuonna 1961 sitten aloitettiin niin sanottu kommunistisen yhteiskunnan rakentamisen ohjelma, joka poistaisi maasta niukkuuden vuoteen 1980 mennessä. Silloin ei enää tarvittaisi edes rahaa, koska kaikki olisi ilmaista ja ihmiset saisivat hyödykkeitä tarpeidensa mukaan. Maailman viljamarkkinat mullistuisivat jo parissa vuodessa Neuvostoliiton valtavan tehotuotannon takia…

Kaikki tämä perustui supertieteeseen, marxismi-leninismiin eli leniniläiseen marxismiin. Se oli kaikkivoipa oppi, koska se oli tosi, julistettiin virallisesti ja monihan sitä uskoi. Kuinka olisikaan voinut asettua ihmiskunnan suurimpien nerojen yläpuolelle?

Vladimir Vladimirovitš Putin, josta ruhtinas Potjomkinin tapaan käytetään joskus epävirallisesti liikanimeä Tavritšeski eli Krimin valloittaja, ryhtyi vuosi sitten niin sanottuun erikoisoperaatioon (специальная военная операция, СВО). Tarkoituksena oli ratkaista elegantisti ”Ukrainan kysymys” ja ”päästä historiaan”.

Erikoisoperaatiot olivat päivän sana erikoismiesten piireissä. Sellaisia vastaan oli Suomessakin osattu jo kauan varautua, ainakin suunnitelmia tehdessä. Valtiojohdon sieppaaminen ja strategisten solmukohtien miehitys yhdessä kyberhyökkäyksen kanssa lamauttaisi kohteen varmasti ja Ukrainan kansa voitaisiin jälleen palauttaa siihen luonnolliseen, veljelliseen yhteyteen, johon se oli aina kuulunut…

Tämä kaikkihan vaatisi vain mitättömän määrän ihmisuhreja ja historia ylistäisi Venäjän maiden kokoajaa yhdessä Pietari Suuren ja Stalinin rinnalla. Historioitsijoilla oli kynät jo teroitettu. Talvisodan syttyessä Suomen uusi historia oli pääpiirteissään jo kirjoitettukin. Ehkä samoin oli myös Ukrainassa?

Mutta tässäkin kävi kuten aina… Tähän on nyt sitten tultu ja on aika tehdä uusia suunnitelmia tulevaisuuden varalle, tuon tulevaisuuden, jonka jokainen luulee ja uskoo ainakin pääpiirteissään tuntevansa. Tulevaisuus näyttää nyt joka tapauksessa aivan toisenlaiselta kuin vielä vuosi sitten.

Venäjä nostattaa kansaa taas suureen isänmaalliseen sotaan, lännessä puhutaan jo Venäjän totaalisesta lyömisestä, jotkut kaavailevat jo koko maan hajottamista osiinsa.

Tarkoitukset ovat epäilemättä hyvät monellakin suunnalla, vaikka eivät sentään kaikki yhtä hyviä.

Hyökkäyssodan aloittaminen on joka tapauksessa aina räikeä rikos, olkoonkin, ettei tarkoituksena ole ollut se, mikä on aikaan saatu. Niin Suomessa vuosina 1939-1940, kuin Ukrainassa vuosina 2022-2023 saatiinkin erikoisoperaation asemesta aikaan sota, jonka mittasuhteet olivat täysin yllättävät.

Vanhan määritelmän mukaan sodassa häviää se, jota estetään saavuttamasta tavoittelemiaan päämääriä. Siinä mielessä Neuvostoliittokin hävisi talvisodan ja Venäjän voidaan jo katsoa hävinneen Ukrainassa.

Mutta Suomen voitto oli olennaiselta osaltaan olosuhteiden tuottama onnenkantamoinen ja Ukrainan kohtalo on yhä vaakalaudalla. Nyt samassa asemassa näyttää jo olevan Venäjäkin, mutta ei kannata mennä asioiden edelle. Tulevaisuutta on yhä uudelleen luultu tiedettävän ennakolta, mutta se ei ole ollut mahdollista ennen eikä ole mahdollista nytkään.

Niin sanottu varovaisuusperiaate kieltää meitä sekä tekemästä sellaisia peruuntumattomia valintoja, joiden kielteisiä seurauksia voi pitää jo varmana (vrt. yllä), että asettamasta kohtalomme kortteja sellaiseen uhkapeliin, jonka tulosta emme voi tietää. Paasikivi, joka oli viisas mies, varoitti fataalien ryyppäämisestä.

46 kommenttia:

  1. Terhomatti Hämeenkorpi23. helmikuuta 2023 klo 9.47

    Viisas oli kirjoituskin, kiitos siitä!

    VastaaPoista
  2. Kun tutkii ja pohtii tätä ihmisen kollektiivista "viisautta", niin eipä se hurraita ansaitse. Otanpa esille nyt vaikka tämän Nato-kannatuksen, joka vielä toista vuotta sitten oli parinkymmenen prosentin luokkaa, mutta joka sitten ykskaks nousikin jopa kahdeksaankymmeneen prosenttiin! Siis näinkin isoissa ja kohtalokkaissa päätöksissä mieli voi heittää ns. härän pyllyä ja melko vihaseen! Sanon nyt selvyyden vuoksi, että Naton kannattaja olen ollut siitä asti, kun se Suomelle oli suinkin mahdollista, eikä minun ole tarvinnut koskaan isoissa ja periaatteellisissa asioissa tehdä täyskäännöstä, kun ei ole tarvinnut.

    Ajatellaanpa vaikka Suomea, jossa suureksi staraksi pääsee pukemalla päälleen lyhyttäkin lyhyemmän kultamekon, tai pääsee sattuman kaupalla pääministeriksi, ja kun naamavarkki on kunnossa, oletkin yhen äkkiä maailman sadan vaikutusvaltaisimman naisen joukossa, ja maailma kohisee itsestäänselvyyksien latelemisesta! Eipä aina tiedä, itkeäkö vai nauraa! Samaan sarjaan kuuluu nämä aivan älyttömät TV-ohjelmat, joissa ohjelmasta toiseen samat tyrkyt ja wannabee starat vahvistettuina niillä staroilla, jotka ovat päässeet staraiksi vain sillä, että ovat tulleet kaapista ulos! Ei minulla ole kertaikaikkiaan mitään homoja vastaan, mutta ei kai se realimaailmassa sinällään pätevöitä mihinkään?

    Siltähän tuo näyttää, että nykymaailma alkaa olla tiensä päässä, ja aivan jo nurkan takana. Perikato on varma. Tuttavapiiriini kuuluu joitakin Suomessa asuvia venäläisiä, ja aika selvä on heilläkin käsitys, että katastrofi on ovella. Kun Venäjällä mies menee työpaikalleen, pomo on aamulla vastassa, ja lyö kouraan irtisanomislapun sanoen että sinun paikkasi on rintamalla! Jos irtisanottu ei mene rintamalle, ainoa keino on asua sukulaisten tai tuttujen nurkissa ja piilotella värvääjiä. Tai jos on rahaa ja suhteita, voi muuttaa vaikkapa Pattayalle, niin kuin sadat tuhannet ovat jo tehneet ja tekevät. Ei mene sielläkään häävisti, ei totisesti.

    Hyvänä päivänä saattaisi jopa uskoa, että toisinajattelijoissa, niin kuin termi takavuosina kuului, voisi olla pelastus, mutta kun ainakin täällä Suomessa toisinajattelija on rasisti, facisti, misogyyni, eu-vastainen, tai se pahin kaikista eli persu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen Nato kielteinen. En katso että suomalaisena tarvittaisiin vielä "isoveljeä" valvomaan omia toimia. (Lähtökohdin kun on se itsenäisyys tehty, irti Venäjästä ja Ruotsista niin miksi siitä luopua?) Mutta ymmärtänen että se linkittyy lännen kauppasuhteisiin. Eikä oma mielipiteeni ole validi.
      Televisio voi näyttää milloin mitäkin ei nuo aina tue realistisesti ihmisten todellisuutta.
      Psykologisesti Amerikassa on tutkittu tuota suht paljon, toistamalla jotain väittämää saadaan osa uskomaan että se olisi totta. Siinä mielessä käännöskirjat tieteellisetkin on hauskoja, ne kun kertovat samalla väestön logiikan pohjan ajattelulleen mistä se on syntynyt.
      Kultamekko päällä kyse on kumminkin yksittäistapauksesta. Ja jos tyttö tahtoo urheilutoimittajaksi niin mikäs siinä, mutta osatakseen sen homman pitää osata vähän muutakin kuin pukeutua. Kuin myös toiset voi neuvoa tai olla neuvomatta, monesta tekijästä nuo yleensä riippuu mihin se kehitys kulkee.
      Homoushan ei ole rikos. Ja homoja on erilaisia. Itse pitänen Haaviston tai Foucaultin tyylisistä. Seksuaalisuus on kumminkin oma asiansa kullekkin eikä se ole jotain mikä itsessään tekisi ihmisarvon puolin tai toisin. Queenin laulaja Freddie oli myös loistava, jo pelkästään äänensä puolesta. Hyvin harva kykenee tuottamaan sellaisen ääniskaalan. Mutta sanoisin että hänen ns. provokaatiomaisella tyylillään oli jonkinlainen taso sitä ns. hierarkiaa vastaan. Yhdessä musiikkivideossa pukeutuivat naisten vaatteisiin ja siitä kohistiin.
      Ja Sacha Cohen näytteli homoa Brunoa metsämiehille niin että sai siinä lopulta pataansa. Ei siinä oikein voi sanoa muuta kuin jos ärsyttää toista tarpeeksi kauan reaalielämässä niin kyllä tuo jossain kohtaa hermostuu. Nainen jos taas käyttäytyisi näille ukkoille samoin niin sen arvannee miten siinä kävisi. Käytöstä tulkitaan aina tietyllä tavoin ja siihen linkittyy ulkoasu/ulkonäkö ja mahdolliset taustatiedot henkilöstä jos niitä on. Kun siihen taas vetää identiteetti/vähemmistö/uskonnonvapaus mantrat niin eipä tuosta paljoa koostune.

      Poista
  3. Paasikivi ei tainnut tuomita Rytin päätöstä 1941. Siinä fataalit ryypätttiin, mutta ilman riemua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rytillähän oli vaihtoehtoja. Mitä ne taas olivatkaan?

      Poista
    2. ”…Rytillähän oli vaihtoehtoja. Mitä ne taas olivatkaan?...

      Että ei lähdetä Natsi-Saksan kanssa valloittamaan Itä-Karjalaa ja Kuolan niemimaata; eli luovutaan Suur-Suomen tekemisestä Saksan vasallina.

      Poista
    3. Sehän oli aivan mainio vaihtoehto! Miten käytännössä?

      Poista
    4. ”…Sehän oli aivan mainio vaihtoehto! Miten käytännössä?”…”

      No silleen samalla tavalla kuin lauantai-illan kapakkajonossa. Ei vain vedetä ketään turpaan.

      Suomi olisi voinut tietysti konsultoida Ruotsia, että miten sitä ollaan sotimatta, ja samalla viedään rahat sotivilta kumppaneilta kaupankäynnin avulla.

      Poista
    5. Tää olikin paha! Ja ruokaa olisi saatu molemmilta kohtuuhintaan.

      Poista
    6. Saksalainen sotahistorioitsija Rolf-Dieter Müller kirjassaan Saksan kanssa itärintamalla sotineista kertoo Hitlerin salassa suunnitelleen keväällä 1941 Suomen liittämistä Suur-Saksaan yhdeksi sen maakunnista (Gau). Toisaalta Neuvostoliitto suunnitteli samaan aikaan Suomen kysymyksen ratkaisemista, omalla tavallaan toki. Tässäpä niitä vaihtoehtoisia vaihtoehtoja, jotka eivät (onneksi) toteutuneet.

      Poista
    7. Timo on tänään hellyttävä! Pitäisi puolustaa omaa kantaansa, että hyökkäyssota on aina räikeä rikos – paitsi jos me itse aloitamme sen. Ei tahdo onnistua.

      Poista
    8. Tämä keskustelu päättyisi toivottavasti kerralla jos blogiin saisi pohjois-Euroopan kartan 1940-41 tilanteessa Saksan hallitsemat mustalla ja NL:n punaisella. Se kuva kertoisi vaihtoehdoista enemmän kuin tuhat selityssanaa - jos nyt typeryykselle edes rautalankamalli riittäisi.

      Poista
    9. Niin tosiaan!
      Suomihan olisi voinut Ruotsin tavoin piileskellä itänaapurin selän takana ja...
      Eikun hetkinen...

      Poista
    10. Ei tässä mitkään kartat auta. Valintamyymälöissäkin on aina hyvää ja huonoa tarjolla. Miksi pitääkin mennä sitä huonoa valitsemaan. Fy fan!

      Poista
    11. Suomessa on puolustusvoimat, ei hyökkäys. Siinä on ero.
      Asia erikseen kuinka toiset valtiot tämän nähnee, kuin myös kun se on muotoutunut myös että naisetkin osallistuu (ain naiset on kyllä osallistuneet tavalla tai toisella, lottajärjestö on vain esimerkki), kuin myös on sivarit. Puolustusvoimat on vain jos tilanne menee täydellisesti diplomaattisesti pieleen. Muutenhan väki tehnee muita tärkeitä toimia väestön kannalta, kuten myös sivarit. Ei ne ole jotain mitä voisi taloudella mitata, kuten ei ihmishenkeäkään ja toisen hengen vaatiminen oli kyse sitten maasta, kielestä tai uskonnosta, on vain typerää.

      Poista
    12. Tympeällä 70-luvulla tiedostavat piirit kyselivät alinomaa, että miksi puolustusvoimilla pitää olla hyökkäysvaunuja? Tai joku Hannu Taanila ja vastaavat toimittajat kyselivät ja painostivat köyhimmiltä talvisotaan osallistuneilta veteraaneilta provosoivasti. "Teillähän ei ollut maata eikä mitään, mitä oikein puolustitte" .

      Jos olisin sveitsiläinen ja asuisin Sveitsissä, en missään herran rakkaudessa hinkuisi Natoon, mutta kun en ole, ja sen kanssa on elettävä miten parhaimmin taitaa. Jälestäpäin on intetty loputtomiin, että miksi Suomi lähti Saksan kelkkaan sota-aikana. Vaihtoehdoista se taisi olla vähiten huono, ja onneksi oli edes se vaihtoehto.

      Poista
    13. Käytännössä jenkkien pörssin romahdus 1920-luvulla iski raskaasti Saksaan. Tämä taas hyödyttänyt brittejä, siinähän nuo kilpaa teollisuus vakoilleet toisiaan.
      Jos kuvittelee että Suomessa oltaisiin tuolloinkaan eletty kuin umpiossa niin luulo on väärä, viestintä tuolloin on keskittynyt rajatummin väestöön, kun taas nykymedia on asia erikseen. Tietyissä uskonnollisissa näkemyksissä media on pahasta, mutta osassa tehdään poikkeus netin suhteen ja nykyisellään taas tietotekniikasta valtaosa on riippuvaisia jo pelkkien pankkipalveluiden johdosta. Mitä sitten kollektiiveille ilmiöille voi tehdä, on taas asia erikseen.

      Poista
  4. Sodasta on kerrottu , kuka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu. Eikä tämä ole mikään uskovaisten totuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "kuka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu"

      Näinköhän miekkaan tarttumattomuus olisi estänyt Suomea 1939 tai Ukrainaa siihen hukkumasta, eppäillä soppii...

      Poista
  5. ”…Hyökkäyssodan aloittaminen on joka tapauksessa aina räikeä rikos, olkoonkin, ettei tarkoituksena ole ollut se, mikä on aikaan saatu…”.

    Tulkinnanvarainen juttu. Naton ”Allied Force” -hyökkäysotaa Kosovon sodassa ei pidetä rikoksena. Katsotaanko, että YK:n Kansainvälisen tuomioistuimen antama tuki poisti hyökkäyssodan rikollisuuden?

    Eihän tuomiosituin sitä paitsi lausunut mitään siitä, oliko Kosovon itsenäisyysjulistuksen sisältö laillinen vai ei. Oikeuden selkärangaton tuomio oli, että julistuksen ANTAMINEN oli laillinen toimi.

    Eli tuomioistuin ei katsonut, että Kosovosta oli luotu itsenäinen valtio: ”The Court does not consider that it is necessary to address such issues as whether or not the declaration has led to the creation of a State.”

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sekin oli rikos. Ne jäävät joskus rankaisematta.

      Poista
  6. Aikalaisajattelun käsitepinnoillahan sitä tässä nyt kuten aina kävellään kuin Jeesus vetten päällä. Syvemmistä tai pitemmistä perspektiiveistä ei juuri ole apua, kun institutionalisoituneiden totuuksien valtuuttamat viranomaiset panevat yksilön jyrkänteen reunalle ja vaihtoehtona on hypätä joko vapaaehtoisesti tai tulla tylysti tyrkätyksi kuolemaan.

    Kaikesta aikalaishulluudesta huolimatta ajatteleva ihminen ottaa jotkut asiat vakavasti, pohtii pulmia ja yrittää kehittää itselleen käsityksen siitä mistä missäkin kysymyksessä pohjimmiltaan on kyse. Pohdiskeleminen on mielestäni sitä, ettei tyydytä pelkkään käsitetietoon, vaan kaivellaan jalkojen alta oikeat, aikalaistuntoja ja -ajattelua paremmat perustat ja perustelut esille.

    Ikääntyessään huomaa muuttuvansa yhä enemmän spengleriläiseksi. Spengler muuten sanoi senkin, että näinä aikoina ihmisen historiassa ensi kerran on mahdollista visioida niin että tulevaisuus on mukana kuvassa. Tulkitsen tämän niin, että vuosisata sitten eurooppalaisen uuden ajan ajattelussa todella tapahtui jotain mullistavaa -- kartesiolainen rationaalisuus koki paradigmaattisen täydellistymisen, ja monilla tiedollisilla kentillä maailmaa tarkkaileva Subjekti sai itsensä kalibroiduksi siinä todellisuudessa jota tarkkailu Objektivoi.

    Einsteinin suhteellisuuteoriat, Freudin psykoanalyysi ja Wittgensteinin kielifilosofia -- joka otti vaikutteita Spengleriltä -- olivat jotenkin "yhdenmuotoisia" (G H von Wright) hengentöitä. Syntyikö nykyinen tapamme historioida tuossa yhteydessä? Siis yritys dokumentoida tapahtumahistoriaa jäljittämällä aikakausien kerroksista yhteneväisiä kuvioita -- ikään kuin todistaisimme jotain ihmisyyttä kartoittavaa ikuista kertomusta?

    Onhan niitä kyseenalaistamattomia pitkiä linjoja, kehitysakseleita. Esimerkiksi se kehitysakseli, jonka alkupäässä oli olemuksellisesti sosiaalisen laumaeläimen alkulaumaa organisoinut "valta", josta sitten vuosimiljoonien mittaan jalostui yksilöllinen kokemuksellinen "tahto". -- Se joka ymmärtää tällaisia perspektiivejä, tuskin enää vihättyy Nietzschen ilmaisusta "tahto valtaan".

    Ihmisen rakenteessa lejihistorialliset kehityskerrokset ovat hyvin ähtävissä. Vastaavaa voisi tavoitella myös laumakäyttäytymisen ja yksilöpsykologian puolella. Toistaiseksi niin sanottu historiallinen ymmärrys on lähinnä yritystä nähdä tapahtumahistoriassa toistuvia narratiivisia juonikuvioita.

    VastaaPoista
  7. Ken ei vielä ole lukenut historioitsija ja kirjailija Peter Englundin kirjaa "Kirjeitä nollapisteestä", joka on aivan huikeaa kerrontaa ihmisen tekemisistä, niin viimeistään nyt se kannattaa lukea. Lukukokemus on huikea kaikessa karuudessaan ja kauheuksissaan. On pakko todeta, että ihminen ei tiedä mitä tekee!

    VastaaPoista
  8. Jeesus ei ole mikään teoriaherra.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki on. Esimerkiksi loistava todiste teorialle, jonka mukaan edelläkävijöiden opit lanseerautuvat yleisemmin hyväksytyiksi tietyn, noin kolmen- viidenkymmenen vuoden viiveellä. Se on aikalailla vaikioinen kulttuurisen vitkan mittapuu. Vain hyvin vahvoihin perustavanlaatuisiin tajunnallisiin tekijöihin vetoavat opit voivat levitä nopeammin -- sellaisista saattaa olla esimerkkinä tämä maailmanlaajaksi eskatologiseksi tunnustukseksi tullut pelko "ilmastonmuutoksesta".

      Sana ei ollut ensimmäinen mikä tul lihaksi, vaan alussa oli teko. Ehkä tämäkin faustinen takaraja pakenee vielä tosiasiaa, että ensimmäiset teot olivat reaktioita. Myös kaikki kieli perustuu ja palautuu lopulta reaktioon (Wittgenstein).

      Jumalat tuppaavat paikallistumaan ylöspäin, mikä on luonnollista, koska ihminen kasvaa pienestä isoksi. se voisi viitata siihen, että vuorijumala oli ihmisen ensimmäinen jumaluus. Kielen yleiskäsitteet, joita Feuerbach piti ensimmäisinä jumaluuksina, olivat ikään kuin tajunnallisia vuoria. Mooses sitten antoi omat käskynsä vuorelta, ja Jeesus piti parhaan saarnansa vuorella.

      Meille eurooppalaisille on ollut onni omata kulttuurimme hamasta alkihistoriasta lähtien nimenomaan >i>ihmismuotoisia jumaluuksia. Loimme jumalat omaksi kuvaksemme. On muita suuria kulttuureita, joissa jumaluus on kokonaan toisenlaatuista -- sellaista joka ei ole mahdollistanut sisäistymistä, minuuden syntyä ja kehitystä, Subjektin eritymistä ja todellisuuden Objektivointia. Niissä ihmisyys on yhä, hmmm, sanoisinko, vielä kehittymässä.

      .

      Poista
    2. Heppu ei ole teoriaa.
      Hän puhui vallitsevaa lakia vastaan ja ristiinnaulittiin kuten muut aikalaisensa. Pelkkien puheiden perusteella. Miksi hänestä on muodostunut historiallinen tapaus 2000 vuotta sitten on jo itsessään pieni ihme. Miksei joku toinen tai mitä siinä oli niin ihmeellistä?
      Katolilaisuudessa taas avioliitto on pyhä sakramentti ja ero ei tule kysymykseen. Tämä taas vaikuttaa lännessä eri valtioihin kuin myös luostaritoiminta.
      Toista instituutiota joka olisi yhtä varakas ei ole. Huvittavaa kyllä sosialismi on paaveille ollut punainen vaate, eikä tuo ihmeellistä valtio mikä pitää huolta heikommistaan ei todennäköisemmin ole niin altis vaikutteille. Ja mitäs ne heikoimmat olivatkaan? Lapset, naiset ja vammaiset. Naisen biologia taas on jotain mitä nainen on josta mies on luontaisesti kiinnostunut, ei se ole jotain kauppatavaraa.
      Käytännössä paavi ratsastaa naisilla mutta se nyt on asia erikseen ja feminismistä on turha urputtaa kun se uskonto kuulunee tiettyihin kulttuureihin ja naiset itse sitä pitänevät yllä. Saman huomaa islamissa.
      Siveellisyys taas väliin isketään naisen harteille syntinä. Käytännössä asia on psykologista hallintaa.
      Miehen näkökulma asioihin taas on eroava kuin naisen, miksi puhutaankin miehen logiikka vs. naisen logiikka, jotka linkittyy kulttuurihistoriaan. Kun taas psykologian historiassa se länsimainen tiedekäsitys ei ottane huomioon paavin funktiota pyhänä isänä symboliikan kannalta. Tiede on kyllä oikeassa, mutta niiden vastaukset kun eivät aina miellytä kaikkia.

      Poista
  9. "Tapaus heijastaa epäilemättä erinomaisesti arkkityyppistä ihmislajin kollektiivista käyttäytymistä ja sen voi taipumustensa mukaan joko tuomita tai olla tuomitsematta. Voimme Maksim Gorkin tavoin sanoa: ”Ihminen -se kuulostaa ylpeältä!” tai Nietzschen tavoin huokaista: ”Inhimillistä, liian inhimillistä!”."

    Eipä voi paremmin tiivistää. Voi, ihmistä.

    VastaaPoista
  10. "Suurista erehdyksistä. Eivät tiedä, mitä tekevät."

    Kuten tunnettua viisautta voi mitata. Tarvitaan koulutustodistuksia, elämänkokemusta ja paljon muutakin. Mutta typeryyskin voi pukeutua koulutustodistuksiin, tiettyyn kokemukseen, jne.

    Röyhkeän typerä Suur-Putin leikkii viisautta. Vai pitäisikö tässä väittää, että Suur-Venäjä leikkii viisautta jo lähes sata vuotta?

    Röyhkeän typerä Suur-Putin ripitti G-8 jäseniä seuraavilla sanoilla: ”Älkää kiinnittäkö sitten huomiota siihen, mitä tulee tapahtumaan entisen Neuvostoliiton alueella.” Vastaukseksi G-8 muiden jäsenien hymy kertoi varmaankin: ”Saas nähdä.” Typeryyttä ei kannata ryhtyä analysoimaan heti paikalla, samalla istumalla. Eikö KGB-Putin tietänyt mitä hän teki?

    Kuka maksaa/kustantaa Suur-KGB-Putinin rikolliset teot?




    VastaaPoista
  11. Timo Vihaisen näkemys, että hyökkäyssota on aina rikos, on kunnioitettava ja perusteltu. Mutta tätä tulkintaa on vaikea sovittaa käytännön maailmanpolitiikkaan.

    Myös Timo joutuu – hiljaisesti – tunnustaman, että Suomen hyökkäys Neuvostoliittoon vuonna 1941 oli Suomen edun mukaista. Siis niillä tiedoin, joilla Suomella silloin oli. Moraali jää opportunismin jalkoihin, niin kuin se meidän maailmassamme aina jää.

    Tämän on sanoiksi pukenut Winston Churchill, joka katsoi, että Ruotsi: “…ignored the greater moral issues of the war and played both sides for profit”.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Machiavelli, jonka moraalia pidän esimerkillisenä, ymmärsi että valtakuntaa sitovat toisenlaiset normit, kuin yksilöä. Ainakin silloin, kun kyse on hengissä säilymisestä. Suurvaltojen hyökkäyssodat. kuuluvat aivan eri kategoriaan

      Poista
    2. Neuvostoliitto painosti Suomea ankarasti heti Moskovan rauhasta lähtien, ja viisaimmat tiesivät kyllä, mistä Stalinin kenkä puristaa. Kalevan alasampuminenkin piti vähän niin kuin hyssyttelemällä sivuuttaa jne. Ei ollut siihen aikaan hääviä toimia Suomessa presidenttinä, pääministerinä tai armeijan johdossa.

      Tulee mieleen, olisikohan Israel edes olemassa, jos se ei olisi tehnyt Kuuden päivän sodassa ennalta ehkäiseviä iskuja ympärillä olevien arabimaiden lentokentille, tai tuhonnut Osirakin ydintutkimuslaitosta 1981? Tiedostavien mukaan Israelin olisi kai pitänyt "tappamistaan vartoomaan"?

      Eipä se ihmisen kohtalo, tai kansakuntienkaan kohtalot ole sillä tavalla järjestetyt, kuin että me täällä Suomessakin voimme ajan loppuun äänestää demokraattisesti ja sopuisasti edustajiamme Arkadian mäelle, vaan mitä teemme sitten kun vaihtoehdot ovat islamilainen valta vai Venäjän valta? Luulenpa, että jopa Putinin valta olisi houkuttelevampi vaihtoehto? Niin, Ruotsin on laskettu olevan islamilainen valtio jo 50-70 vuoden kuluttua...

      Poista
    3. Islamilainen valta riippuu omaksuuko väki tuon uskonnon ja tähän vaikuttaa vallitseva kulttuuri. Pitänen epätodennäköisenä että tämä lähetyssaarnaus kantaisi hedelmää.
      Ei tuo häävisti ole Suomessa menestyneet kristillisetkään lähetyssaarnaajat niin epäilen että vielä vähemmän sellainen mikä on huomattavasti erilaatuisempi.

      Venäjän valta, noh hyvät kauppasuhteet katkottu länsimaisten toimijoiden toiveista, nuohan tuota isoimmin ain kritisoi. Enemmän kuin suomalaiset, jotka kumminkin naapurivaltiossa asuvat. Mikä itsessään on omituista, kun eihän tuo heidän maantieteelisellä sijainnillaan ole edes validisti merkityksellistä niin suureen kritiikkiin.
      Mutta olettaisi että kauppasuhteilla tuo Venäjän vallan lisäys olisi todennäköisempää.

      Poista
    4. "mitä teemme sitten kun vaihtoehdot ovat islamilainen valta vai Venäjän valta? Luulenpa, että jopa Putinin valta olisi houkuttelevampi vaihtoehto?"

      Alistumme islamiin ja kun se on saanut vallan, se maallistuu nopeasti, kannattaa lukea alueen historiaa, runoilijoita tai vaikka Tuhatta ja yhtä yötä (aikuisten versio) - taikka kristillistä kirkkohistoriaa: kun taistelevan marttyyriaika päättyy valta ja raha tekee tehtävänsä...

      Poista
    5. Tulee erottaa varsinainen hyökkäyssota ja ennaltaehkäisevä puolustussota.

      Poista
    6. Sitähän nuo markkinoi jotta sille tulee alistua.
      Mielenterveys voi olla koetuksella kun yrittää kääntää sitä omaa logiikkaa yli tuhannen vuoden traditioihin ja sääntöihin. Paastoaminen on kyllä omiaan Suomessa kesällä. Aurinko onneton kun mene mailleen. Tuonkin ovat korjanneet tietty kellonaika riittänee. Valtaosahan ketä tätä harjoittaa on siirtolaisia. Yritä tätä paikallisille opettaa, niin pitänevät kajahtaneena. Vähän voisi uskoa ihmisten maalaisjärkeenkin eikä uskoa aina kaikkea mitä lehdet kirjoittaa. Eteenkin kun tuo taso toimittajissakin vaihtelee.

      Poista
  12. Venäjälläkin oli vaihtoehtoja, mutta tyypilliseen tapaan se huonoin sieltä kaivettiin käyttöön. Aivan naurettavaa käydä jotain 1900-luvun, ellei peräti 1800-luvun, maanvalloitussotia tänä päivänä.

    Venäjän yksi selitys oli pyrkimys "moninapaiseen" maailmanjärjestyksen. Venäjä ei tule olemaan yksi näistä navoista. Ei riitä populaatio, teknologia tai talous.

    Venäjän tulevaisuus lieneekin olla jonkinlainen Kiinan vasalli; työkalu, jota Kiina voi tarvittaessa käyttää aseena länsimaita vastaan.

    Muutoin Kiina on kiinnostunut Venäjästä vain kolmen asian suhteen. 1. Siperia, 2. Halpa energia ja 3. Naiset (Kiinan sukupuolijakauman korjaamiseksi). Kaikki nämä tulee Venäjä kiltisti antamaan. On kuin oltaisiin palattu aikaan, jolloin Venäjä oli Mongolian hallitsema... Ehkäpä tämä on atavististen venäläisten toivekin.

    P.S. Mitään ydinaseita ei Venäjä tule tietenkään käyttämään ilman Kiinan eksplisiittista lupaa.


    VastaaPoista
  13. Pari sanaa puun takaa.

    Kirjoitan sekä aiheesta että sen vierestä.

    Entinen arkkipiispa Gustaf Johansson (1844-1930) oli oikeassa, kun hän sanoi jotenkin niin, että jos Jeesus olisi syntynyt Suomessa, niin hänet olisi teloitettu tällä.

    Eli me emme voi sanoa niin, että suomalaiset olisivat yhtään paremmin kohdelleet Jeesusta kuin aikansa maallistuneet ja uskonnolliset juutalaiset.

    Ihmisten pitäisi ymmärtää tämä. Se, että juutalaiset joutuivat kollektiivisesti syyllisiksi Jeesuksen kuolemaan, on tietysti totta. Ja muuten, Jeesus tuomitsi heidät syyllisiksi Aabelin vereen asti. Se oli kova tuomio.

    Sekä maallinen oikeus että taivaallinen Isä tuomitsivat Jeesuksen, mutta taivaallisen isän antama tuomio oli paljon kovempi kuin maallisen oikeuden. Mistä synnistä taivaallinen Isä tuomitsi Poikansa? Hänellähän ei ollut tekosyntejä niin meillä muilla.

    Juutalaiset ovat koko historiansa ajan saaneet kärsiä sekä tuskaa että vainoja, ja saaneet kantaa kuormia, monesti omaa syytään, mutta eivät kuitenkaan aina.

    Vaihdan aihetta.

    Seppo Oikkonen kirjoitti:

    "Einsteinin suhteellisuuteoriat, Freudin psykoanalyysi ja Wittgensteinin kielifilosofia -- joka otti vaikutteita Spengleriltä -- olivat jotenkin "yhdenmuotoisia" (G H von Wright) hengentöitä. Syntyikö nykyinen tapamme historioida tuossa yhteydessä? Siis yritys dokumentoida tapahtumahistoriaa jäljittämällä aikakausien kerroksista yhteneväisiä kuvioita -- ikään kuin todistaisimme jotain ihmisyyttä kartoittavaa ikuista kertomusta?"

    Minä en ihan allekirjoita väitettä Einsteinin suhteellisuusteorioista, sillä muillakin oli sormensa pelissä niissä. Einsteinin ensimmäisen vaimon (Mileva Marićin) osuus on todennäköinen, vaikka sille ei ole löytynyt suoria todisteita. Toisen teorian yhteydessä on pakko mainita David Hilbert, joka oli paljon etevämpi kuin Einstein ja joka niin sanotusti laski oikein ennen Einsteinia.

    Harmi, että sekä Einstein (joka oli juutalaistaustainen) että Hilbert (joka oli vanhaa luterilaista sukua, vaikka hänet oli kasvatettu kalvinistiksi) olivat jonkin sortin ateisteja tai agnostikkoja.

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aanee korjata, mutta käsittääkseni roomalaiset teloitti Jeesuksen.
      Tarinan mukaan Juudas vain kavalsi hänet rahaa vastaan.

      Poista
    2. M kirjoitti:

      ”Minä en ihan allekirjoita väitettä Einsteinin suhteellisuusteorioista, sillä muillakin oli sormensa pelissä niissä. Einsteinin ensimmäisen vaimon (Mileva Marićin) osuus on todennäköinen,. . .”.

      Mikähän tuo Milevan osuus näissä oikeasti on ollut – paitsi holluwoody-humpuuki.
      Lorenz-transformaatiot olivat olemassa jo nimensä mukaan ennen Einsteinin peliin puuttumista. Samoin Poincare oli tuolloin vahvasti mukana kuvioissa.
      Ei Einsteinin nerokkuus suinkaan Lorenz-kaavoissa näkynyt, vaan siinä, mitä johtopäätöksiä hän niiden pohjalta teki liittyen Maxwellin sähködynamiikkaan.

      Yleinen suhteellisuusteoria oli varmasti Einsteinin oma työ. Suhteellisuusperiaate tuli siinä yleistää ja lähtökohdissa ei tuossa tilanteessa ollut matematiikasta paljon apua. Tarvittiin hel..tin hyvää mielikuvitusta. Einstein käytti hyväksi mielikuvitustaan lähtien Galilein pudotuskokeita ja edelleen näistä ajatuskokeiden kautta päätteli, että hidas massa (massan inertia) ja painava massa (gravitoiva massa) ovat yksi ja sama asia. Näistä ideoista kehittyi yleinen suhtis. Hilbertti astui peliin vasta paljon myöhemmin, kun lähtöideat oli jo Einsteinin taholta keksitty.
      Einstein ei ollut matemaatikko. Einstein oli tippainssi. Tällöin otti aikansa kuvata ideat matematiikan kielellä. Vektorilaskenta ja tensorilaskenta ei tuohon aikaan ollut yleisiä työkaluja edes fyysikkojen pakissa.

      Unkarilainen fyysikko ja matemaatikko Cornelius Lanczos toimi aikoinaan Einsteinin assistenttina ja pääsi tuolloin hyvin läheltä tutustumaan Einsteinin mietteisiin. Hän kirjoittaa: “The real question is this: how did it happen that Einstein, who was afraid of formal mathematical schemes, who shied away from unnecessary complications, suddenly disigned a theory [GR] . . To understand this development, the principle of equivalence is of central importance, . . “.

      Heikko ekvivanssiperiaate oli koko yleisen suhtiksen lähtökohta. Einsteinin ekvivalenssiperiaate oli tavallaan heikon periaatteen laajennos. Yksinkertainen ajatuskoe, jonka me kaikki voimme ymmärtää. Kysymys oli siitä, kuka keksi sopivat ajatuskokeet ja miten.
      Apollo 11 kuulennon tieteellisiin tavoitteisiin muuten liittyi heikon periaatteen testaus. Nykyisin heikko periaate on voitu vahvistaa paremmalla kuin biljoonasosan tarkkuudella. Heikko periaate on: kappaleen hidas massa = kappaleen painava massa.

      Toki Hibertillä oli myös osuutensa lopullisen kuvion syntymässä. Hän vinkkasi Einsteinia käyttämään Maupertuisin periaatetta. Suhteellisuusteoriassa tämä tunnetaan Hilbertin-Einsteinin vaikutus. The Einstein–Hilbert action (also referred to as Hilbert action) in general relativity is the action that yields the Einstein field equations through the stationary-action principle.

      psq

      Poista
    3. Pari sanaa puun takaa.

      Aikomukseni oli ottaa kantaa otsikossa mainittuun asiaan ja vain siihen, mutta kun huomasin Seppo Oikkosen maininneen Einsteinin, niin ajattelin sanoa muutaman sanan mainituista teorioiden yhteyksistä, en itse teorioista, joihin en puutu nytkään.

      Otin vuosia sitten aika paljon kantaa Einsteinin tapaukseen, josta on kirjoitettu kirjoja (hyllyssäni on ainakin yksi sellainen) ja kannanottoja.

      "Mikähän tuo Milevan osuus näissä oikeasti on ollut – paitsi holluwoody-humpuuki."

      Ne, jotka ovat ihan vakavasti tutkineet asiaa, eivät viittaa Hollywoodiin, jossa todennäköisesti Milevaa ei koskaan nostettaisi pääosaan juuri niistä uskonnollisista syistä, koska hän oli kristitty.

      Kun vuosia sitten luin kannanottoja puolesta ja vastaan, niin epäsuorasti huomasin, että taustalla vaikutti uskonnollinen puoli. Tämä on inhimillistä, vaikka näin ei luulisi fysiikan kohdalla olevan, mutta niin vain oli.

      "Yleinen suhteellisuusteoria oli varmasti Einsteinin oma työ. Suhteellisuusperiaate tuli siinä yleistää ja lähtökohdissa ei tuossa tilanteessa ollut matematiikasta paljon apua. Tarvittiin hel..tin hyvää mielikuvitusta. Einstein käytti hyväksi mielikuvitustaan lähtien Galilein pudotuskokeita ja edelleen näistä ajatuskokeiden kautta päätteli, että hidas massa (massan inertia) ja painava massa (gravitoiva massa) ovat yksi ja sama asia. Näistä ideoista kehittyi yleinen suhtis. Hilbertti astui peliin vasta paljon myöhemmin, kun lähtöideat oli jo Einsteinin taholta keksitty.
      Einstein ei ollut matemaatikko. Einstein oli tippainssi. Tällöin otti aikansa kuvata ideat matematiikan kielellä. Vektorilaskenta ja tensorilaskenta ei tuohon aikaan ollut yleisiä työkaluja edes fyysikkojen pakissa."

      Minä en tiedä, oliko se kokonaan Einsteinin oma työ, mutta minulla on tunne, ettei ollut. En tiedä, minkä verran hän sai apua ja vaikutteita ainakin sellaisilta kuin Grossmann, Levi-Civita ja Weyl, jotka ainakin osasivat aikansa differentiaaligeometriaa ja vektori- ja tensorilaskentaa, mutta sen olen lukenut, että hän sai apua.

      On mukavaa huomata, että tällä on muitakin kuin vain historioitsijoita ja humanisteja.

      M

      Poista
    4. Einstein oli tosiaan poikkeuksellisella mielikuvituksella siunattu insinööri, eikä suureiden syntymäpäiviä olisi vietetty elleivät hänen ylivilkkaat aivonsa olisi tuottaneet niin aistimusvoimaisia mielikuvia. Eurooppalaisen uuden ajan kartesiolainen rationaalisuus, jossa fysikaaliset vaikutusvoimat sijoittuvat olioiden välisiksi, eivätkä esimerkiksi antiikin kreikkalaisten miellemaailmalle ominaisella tavalla olioiden sisään niiden ominaisuuksina, koki yleisessä suhteellisuusteoriassa täydellistymisensä, kun siinä todellisuutta tarkkaileva subjekti sisällytetään kalibroituna tarkasteltavaan todellisuuteen.

      Mutta myös Freud oli eräänlainen ihmismielen insinööri, jolla oli luonnontieteellinen -- lääketieteellinen -- koulutus ja joka pioneerityössään teki nimenomaan sen erehdyksen, että yritti nimetä kuvailunsa kohteena olevia, aiemmin nimeämättömiä psyyken mekanismeja käyttämällä fysiikan termejä. Se ei palvellut ihan sitä tarkoitusta joka olisi tehnyt pioneeriajattelusta ymmärrettävämpää ja hyväksytympää. Ehkä päin vastoin -- se oli yksi mielikuvatasolla vaikuttava rasite, joka kääntyi Freudia vastaan ja antoi mitätöijille tiedolliset valtit käteen pioneeriajattelun lyttäämisessä.

      Myös Wittgenstein oli tekniikkaan intohimoisesti rakastunut insinöörityyppi, josta piti tulla lentäjä, mutta hän päätyi filosofiksi. Kummallisesti hänenkin elämäntyönsä jakautui kahteen osaan, joista ensimmäinen oli tiukkaan käsiteraamitukseen asettuva aksiomaattinen, kielen rakennetta perkaava teos, ja myöhempi ikään kuin tämän yleisempi laajennus, kielen sosiologian kartoitus.

      Olisipa hauskaa, jos olisi olemassa jonkinlainen anturi, joka painettaisiin läpi ihmisaivojen kerrosten, aina kaikkein primitiivisimpiin alkuosiin saakka, ja tuon anturin kautta saisimme ajatuksistamme signaalin, jonka voisi ihan sellaisenaan välittää toisiin ihmisaivoihin. Se olisi siis ihmeellinen taikasauva, joka poimisi jokaisen muodostuvan ajatuksen syvät perimmäiset alkuhahmot -- vuorijumalat, pyramidit, yleiskäsitteelliset muotit, ihmismuotoiset jumaluudet, jne -- ja sitten läpi kunkin kulttuurin vuosisataisten tiedollisten kerrosten poimisi tuekseen pysyviksi jääneet paradigmaattiset vaikutukset ja päätyisi sitten tietoisuuden aikalaistasolle, sille käsitepinnalle, jossa me nyt ajatushistoriaamme sen enempää miettimättä kävelemme. -- Jos jonkin anturin kautta saisimme tällaisen syvyysulottuvuuden omaavan ajatusmuodon välittymään keskinäisessä vuorovaikutuksessamme -- miten paljon se auttaisikaan kaiken ihmistä ja mailmaa koskevan tiedon ja ymmärryksen lisääntymissä.

      Joskus tuntuu siltä, että pyrimme johonkin täysin päinvastaiseen kuin ajatushistoriallisten ehtojen ymmärtämiseen. Takerrumme tiedollisiin käsitteisiin ja käsityksiin yhä yksityiskohtaisemmin, ja todistelumme tuntuvat sitä pätevämmiltä mitä jäännöksettömämmin ne palautuvat käsitepinnalla sementoituihin uomiin. -- Jos oman eurooppalaisen järjen aikakauden eniten vaikuttaneita nerotyyppejä lähemmin katsotaan, he eivät pyrkineet ollenkaan ajattelunsa auktorisoitumiseen, vaan ehkä aivan päinvastaiseen suuntaan -- hajottamaan yleistä "varmuutta" ja tiedollisia kivettymiä.




      Poista
    5. M kirjoitti:
      "Minä en tiedä, oliko se kokonaan Einsteinin oma työ, mutta minulla on tunne, ettei ollut."

      Kyllä se oli, sillä Einstein keksi lähtöidean. Sen hän julkaisi kuuluisassa Prahan paperissa vuonna 1911. Tästä meni vielä neljä vuotta ennen kuin Einstein pystyi julkaisemaan yleisen suhteellisuusteorian. Lähtöidea tässä oli erittäin tärkeä, kuten Lanzos edellä kertoo. Hän jos joku tiesi, missä asia piilee.
      btw. Kyllä pyöräkin voidaan keksiä ilman, että siihen tarvitaan tietoa pii:stä. Nämä matematiikaan liittyvät asiat ovat hienosäätöä.

      Poista
    6. Pari sanaa puun takaa.

      Anonyymi (24. helmikuuta 2023 klo 10.57) kirjoitti:

      "Kyllä se oli, sillä Einstein keksi lähtöidean. Sen hän julkaisi kuuluisassa Prahan paperissa vuonna 1911. Tästä meni vielä neljä vuotta ennen kuin Einstein pystyi julkaisemaan yleisen suhteellisuusteorian. Lähtöidea tässä oli erittäin tärkeä, kuten Lanzos edellä kertoo. Hän jos joku tiesi, missä asia piilee.
      btw. Kyllä pyöräkin voidaan keksiä ilman, että siihen tarvitaan tietoa pii:stä. Nämä matematiikaan liittyvät asiat ovat hienosäätöä."

      Koska en ole varma, olen valmis joustamaan tosiasioiden edessä, mutta koska Einsteinin elämässä on aukkoja, niin epäilys jää ilmaan.

      En ole tutkinut Einsteinin julkaisujen historiaa, vaikka tunnekin jotain, joten jätän asian ilmaan.

      Mutta jos kuitenkin ajattelemme, että Einstein sai lähtöidean ilman ulkopuolisia ihmisiä, niin kyse on paljon suuremmasta ja merkittävämmästä asiasta kuin pelkästä mielikuvituksen luomasta kuvasta.

      Luin juuri äsken hänen Prahan ajastaan, joka kesti 16 kuukautta. Hän meni sinne ensimmäisen vaimonsa ja kahden poikansa kanssa.

      Ja lukemani mukaan hän kirjoitti useita papereita, jotka viitoittivat tietä yleistä suhteellisuusteoriaa kohti.

      Se, mikä kuulostaa merkilliseltä, että hän oli niin huonosti (tai ei ollenkaan) tietoinen Gaussin, Riemannin, Riccin ja Levi-Civitan töistä vuonna 1912. Jotenkin näin hän itse toteaa jossakin. Kysyn, voiko se olla totta tai mahdollista.

      Pyörän voi keksiä ilman piitä ja talon rakentaa ilman lujuusopin tuntemusta, mutta voiko epälineaarisia yhtälöitä ymmärtää ilman tiettyjä matemaattisia apuvälineitä?

      M

      Poista
    7. Einstein oli periaatteessa juutalainen ja se on osalle ongelma kristinuskossa, riippuen tulkinnasta.
      Lähinnä jos on vaikka ateisti niin olettaisi ettei siltä pohjalta ole suhdetta yksi jumalajärjestelmän näkemyksiin jolloin pelkän tarinan perusteella ajattelisi henkilöstä ennakkoon jotain. Mutta teollistuneessa yhteiskunnassa ateistikin uskonee rahaan joten se siitä uskonnottomuusesta.
      Itse löytänyt 1900-luvun alkupuolelta Euroopan historiasta paljon fiksuja ihmisiä ketä on voinut luokitella juutalaiseksi. Ennen siis toista maailmansotaa. Jäänyt pohtimaan miksi tuo uskonto on sitten muodostunut niin keskeiseksi käsitteeksi ajattelussa.

      Järkevä ihminenkään ei tyhjästä sitä ajatteluaan polkaise. Muut auttanee siinä, joku tehnyt pohjatyötä aijempina vuosisatoina, joista toinen jatkaa vieden ideaa eteenpäin. Ei poistane sitä kunniaa tms. Kun henkilö sitten keksii jotain uutta, hänhän se on se joka keksi sen.
      Reaalielämässä taas muu yhteiskunta auttanee, muilla tavoin.

      Poista
  14. Neuvostoliitossahan piti saavuttaa 70-luvulla amerikkalaisten elintaso ja pian ohittaa se. Tämä perustui valheeseen kun kansa pidettiin tietämättömyydessä. Kuinka paljon NL oli jäljessä läntisen teollistuneen maailman elintasosta. Kun Viro vapautui ja matkailu Suomesta alkoi. Paljastui monelle ensi kertaa sen rappio. Ei se syntynyt yhdessä yössä kun maa itsenäistyi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytäntö on tosin osoittanut ettei elintaso tuota onnea, vaan ympäristötuhoja ja surkeutta.

      Poista

Kirjoita nimellä.