torstai 2. marraskuuta 2023

Papin pakinoita

 

Aikakaudesta toiseen

 

Lauri Pohjanpää, Muistojen saatto. Kappaleita muistojen kirjasta. WSOY 1950, 297 s.

 

Lauri Pohjanpää (1889-1962) oli pappi ja opettaja, joka muistetaan ennen muuta runoilijana ja lasten suosimien runofaabeleiden rustaajana.  Kukapa ei tuntisi Harakan puhetta vierailleen tai kahden variksen tarinointia.

Tämän muistelmakirjansa hän aloittaa toteamalla, että oli syntynyt Suomen henkisen suuruudenajan iltaruskon aikana, aatteellisen ja turvallisen 1800-luvun loppupuolella.

Tuolloin kansallisten suurmiesten kuolemasta oli kulunut vasta vähän aikaa ja heistä Topelius oli vielä hengissäkin. Yrjö-Koskisen ja Agathon Meurmanin kirjoittaja muisti vielä varsin hyvin.

Tuolloin oli koko maailma vielä toinen kuin nyt. Maailmassa oli vielä 23 hallitsevaa monarkkia, Suomessa oli vähän yli kaksi miljoonaa asukasta ja niistä Helsingissä 65000. Valtion menot olivat vähäiset: vuonna 1887 kokosi ukko kruunu niitä varten suoranaisia veroja kuusi ja puoli miljoonaa markkaa…

Pohjanpää ei vaivaudu kertomaan miten asiat nyt sitten olivat, koska lukijat ilman muuta tiesivät, että tuo aatteellinen ja turvallinen 1800-luvun henki oli iät ja ajat haihtunut, niin routavuosien ahdingossa kuin maailmansotien ja kansalaissodan barbariassa.

Sosiaaliset ja taloudelliset mullistukset eivät olleen sen vähäisempiä: kaupunkien asukasmäärän moninkertaistumista vastasivat teollisuuden kasvu, koulutuksen laajeneminen ja monet muut asiat, mukaan lukien naisten tulo työelämään kodin ulkopuolelle. Suomen sodat ja Karjalan menetys olivat tässä kirsikkana kakun päällä, jos niin voi sanoa.

Niin ei kyllä ilmeisesti voinut sanoa. Kirjoittaja on ilmeisen vapaamielinen henkilö, joka virsikirjakomiteassa innolla modernisoi tuon kansallisaarteemme vanhahtavia ja uuteen aikaan sopimattomia värssyjä, eikä suinkaan kaihtanut huumoria edes niistä puhuessaan.

Nuoruudessaan Pohjanpää oli oleskellut muun muassa Pariisissa ja tunsi hyvin myös tämän modernin hengen suurimman kasvualustan.  Pariisin ja sen teatterielämän kuvaaminen muodostaakin suorastaan suhteettoman osan tästä kirjasta ja mukana on myös tuon ajan kirjoitelmia.

Pohjanpää oli koulu- ja opiskelijavuosinaan tutustunut kokonaiseen katraaseen tulevia merkkimiehiä Eino Leinosta ja F.E Sillanpäästä  V.A.Koskenniemeen ja sosialistien Lauri Letonmäestä (alk. Helin) Kyösti Vilkunaan.

Vuoden 1918 sodasta hän ei syyttänyt vain punaista osapuolta, vaan arvosteli ihan oikeasti jo tuolloin ankarasti myös valkoisten vastuutonta oman luokkaedun ajamista. Vankileirit hän halusi tyhjennettävän mahdollisimman nopeasti.

Joka tapauksessa Pohjanpäästä tuli pappi ja kirjassa hän omistaa pari lukua myös hengellisille asioille, jotka näyttävät hänellä liittyvän lähinnä tuonpuoleiseen. Koska kirjoittaja itsekin näyttää ajan mukana maallistuneen, päähuomio kuitenkin kiinnittyy tämänpuoleiseen elämään, joka on kiinnostavampaa ja ainakin paremmin tunnettua.

Vanhan ajan koulu on Pohjanpään, kuten in monien muidenkin muistoissa sekä rakas, että hirmuinen. Siellä valitsivat olympolaiset herrat, joiden metodeista ja päätöksistä ei ollut valittamista. Toisaalta oikeudentunto sai oppilaat joskus esittämään kritiikkiä, joka saattoi vastaukseksi herättää kokonaisen rajuilman.

Näin kävi silloin, kun oppilaat uskalsivat esittää, etteivät opettajat puhuisi keskenään ruotsia. Moinen tunkeutuminen herrojen omalle alueelle kirvoitti pitkän ja kiukkuisen vastineen. Suomi ja ruotsi olivat sen kirjoittajan mielestä yhtä lailla hänen äidinkieliään ja yksityiselämään puuttuminen osoitti oppilailta oman tilansa ja aseman täydellistä ymmärtämättömyyttä.

Aikakausi oli vaihtunut, mutta kirjoittajasta tuntuu välttämättömältä joka tapauksessa omistaa entisajan opettajille kappale, joka ei sentään nimitetä oodiksi, mutta kuitenkin hymniksi.

Millainen olikaan entisajan opettajainkokous, jossa lyötiin oppilaiden elämän ja kuoleman arpaa? Sehän oli ammoisten, pitkäpartaisten pakanapäällikköjen neuvonpito käräjäkivillä!

Mikä on meidän yhä naisistuva opettajainkokouksemme, jossa miehiä alkaa olla yhtä harvassa kuin mieskonduktöörejä Helsingin raitiovaunuissa, mikä se on, -uskallanko sanoakaan? Ah, lempeä ompeluseura!

Kirjoittaja ei suhtaudu järin kriittisesti tuohon pakanapäälliköiden kokoukseen, jollaisissa varmasti tehtiin myös suurta vääryyttä monelle oppilaalle. Itse asiassa koko tuo Kiinan mandariinilaitosta vastaava vanhan oppikoulun keskittyminen etevimpien karsimiseen massasta oli aika arveluttava menetelmä.

Kiinassa oli tulevien virkamiesten opeteltava klassista kirjallisuutta ja täysin tarpeettomia kirjoitusmerkkejä päästäkseen virkaan, Suomessa vastaavaa tarpeetonta ainesta edustivat monet tieteet, joilla ei koskaan tulisi olemaan mitään käyttöä viran toimituksessa eikä muussakaan elämässä.

Mutta asiaanhan ainakin suhtauduttiin vakavasti ja pidettiin kauan suorastaan tieteellisesti todistettuna, että riittävät kyvyt koko oppikoulukurssin suorittamiseen oli vain pienellä vähemmistöllä koko ikäluokasta. Loput oli siis osattava karsia pois.

Pohjanpään sormi osoittaa tässä myös alan naisistumista. Itsekin 1950-luvulla kouluni pääasiassa käyneenä muistan kyllä nais- ja miesopettajia olleen aika tasapuolisesti ja oman kokemukseni mukaan molempia ehdottomasti tarvittiin. Ainakin koulu, jossa olisi ollut pelkkiä naisopettajia, olisi ollut toivottoman tylsä.

Kyseessä ei ole kritiikki naisopettajien taitoja tai antaumusta kohtaan. Asia nyt vain on niin, että kyllä poikalapsilla täytyy olla kasvatuksessaan myös oman sukupuolensa edustajia koko ajan läsnä. Muuten koko koulu saattaa leimautua suoranaiseksi henkiseksi väkivallaksi, ompeluseurtaksi, johon pakotetaan mukaan vilejä poikia, joita kiehtoisivat enemmän autojen korjaaminen, valtameripurjehdus tai seikkailut viidakoissa villien petojen parissa.

Myös lentäminen ääntä nopeammilla koneilla saattoi tuntua heistä ainoalta todella kiinnostavalta päämäärältä elämässä. Ompelukurssit ja meikkikoulut olivat ja ovat pilkantekoa niistä, joilla on sellaiset jalot päämäärät.

Kaikki kunnia kaikelle opettajantyölle. Jotkut sen tekijöistä ovat luonnonlahjakkuuksia myös kasvattajina ja osaavat ilman muuta sen, mihin toisia on mahdotonta opettaa, tehtiinpä sen eteen työtä miten paljon tahansa. Opettajan rooli on sen verran tärkeä, että siihen olisi hyvin tärkeä saada valikoima sopivia henkilöitä, ei ainoastaan niitä, joilla on parhaat kouluarvosanat. Ymmärsin tämän aikoinaan itsekin ja koin alan vaihtamisen suurena vapautuksena.

Pohjanpään muistelmat ovat hieman epätasainen kokoelma erilaista ainesta, mutta osaltaan myös ne luovat valoa siihen suureen muutokseen, joka maassamme ja maailmassamme tapahtui myös 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla.

Hevosella sitä vielä tuossa olympialaisten aattona enimmäkseen kuljettiin ja maanviljelyllä itseä elätettiin, mutta suuret muutokset olivat kypsyttäneet maailman vielä suuremmille muutoksille, joiden toteutuminen odotti vuoroaan.

14 kommenttia:

  1. Keskustelua ja myös mielipiteitä leimaa asiakokonaisuuksien jonkinsorttinen määrittelemättömyys, tai puhtaat mielipiteet, ideologiat. Jopa faktat, kuten näemme päivittäin, sävyttyvät usein perusteettomilla mielipiteillä.
    Koululaitoksen opetusohjelmat tulkitaan aina opettajan persoonaan liittyvillä arvoilla. Kuka kenenkin opettajaksi päätyy, on onnenkauppaa.
    Itse aikoinaan - tosin lapsen logiikalla - toivoin ideologisesti suht neutraalia opettajaa. Useimmat olivatkin....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koululla on myös piilo-opetusohjelma ts sosiaalistaa opilaat kulloinkin vallitsevaan ideologiaan. Tässä mielessä blogissa mainittu "klassista kirjallisuutta ja täysin tarpeettomia kirjoitusmerkkejä" -opettelu ei ole turhaa, sillä opetetaan Kuuliaisuutta, joka on tärkeä oppiaine.

      Poista
    2. Onhan se näinkin. Esimerkiksi saamelaiset saivat sellaista sosiaalista pääomaa, joka mahdollisti toiminnan yhteiskunnassa.
      Ja nyt sitten kitistään.

      Poista
  2. Täkäläisittäin, F.E. Sillanpään mailta nähtynä, mestarin perhepiiriin 1970-luvulla tupsahtaneena, muistan että Lauri Pohjanpää oli F.E.S:n kehkeytymisvuosien tärkein kumppani, Tampereen lyseosta Helsinkiin ja yliopistoon, yhteislukuineen, ensimmäisine omine runoineen, Aamulehteen saatuine teksteineen. Kaverusten varhainen patikkaretki kirkolta Myllykolulle, idylleineen ja kesäyön vaivoineen. Yhteiset kokemukset Leinosta V.A. Koskenniemeen ja Kivestä Hamsuniin, Strindbergiin jne. loivat elämyksellisesti ja kokemuksellisesti taiteilijantietä, harvoinhan yksinäinen puu palaa, ei ainakaan parhaalla roihullaan. Sillanpäällä ilmenivät kaikesta vilpittömästä toveruudesta huolimatta ne ensimmäisen polven maalaisylioppilaan tuskat, toveruuden ja parinhaun pulmat, hapuilut agorafobioineen, kahden elämänpiirin välitilaan juuttumisineen. Jonain tuskaisena hetkenä Antinkadun opiskelijaboksissa F.E.S:n ahdistunut tokaisu: "Ruvetaas lukemaan papiksi…". Laurilla se toteutui, mutta tulevalla taatalla karu paluu kotinurkkiin Hämeenkyröön. Näitä miettiessä huomaan, että 1916 Lauri Pohjanpää toimi jääkärivärväyksen kuvioissa, lähetti ikätovereitaan Saksaan sotilaskouluun. Tähän liittyy se täkäläisessa muistitiedossa esiintynyt henkilöihin kiinnitetty väittämä, että Sillanpää olisi jossain vaiheessa pyrkinyt jääkäriksi [!]: pohdimme sitä aikanaan Panun kanssa, pidin sitä täysin vieraana häilänä, mutta nyt tietoisena Laurin aktiviteeteista Fransukin on jonain ”korkeana hetkenä” voinut hyvinkin sitä puntaroida, jopa luvatakin? Ehkä ryyppyreissu jatkui Tallinnaan asti, mutta siellä toppi? Muistipuhe liittyy täkäläisen kansanedustajan reippaan pojan kertomaan; hänellä oli monien nuorten sos.dem:ien tavoin yhteyksiä värväilyyn, ja sittemmin taistoon punakaartin riveissä, Janakkalaan saakka. Toverusten kapinakokemuksissa näkyi lähtökohtien ero: Hämeenkyrössä 1918 Sillanpää sai tuta erään jääkärin lujat otteet ja paikallisten talollisten rankaisut kaikessa ankaruudessaan (vert. Hurskas kurjuus, 1919), kun taas Lauri Tampereella eli myötä ystäviensä Juhani Siljon ja Kyösti Wilkunan vaiheita. Siinä missä Sillanpäälle omien syntyperiensä myötä Toivolan Juhan maantasa oli ominta, Pohjanpää saapui Tampereelle valloittajien mukana ja oli haavoissaan makaavan Siljon kuolinvuoteen äärellä. Myös Wilkunan post-traumaattinen jatko, päätyminen 1922 omaan käteen tarinan loppuna. Tietty erkautuminen oli selviö, näin elämä tasii ja kourii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän kirjoittaja näitäkin asioita koskettelee. Kiinnostava on hänen kuvauksensa käynnistä Danielson-Kalmarin luona tiedustelemassa mielipidettä jääkäriliikkeestä. Omaa rooliaan värvärinä hän ei tuo esille.
      Vanhasuomalainen professori hyväksyi asian, ellei se paisuisi liian suureksi.
      Aikansa natouskovat eli jääkärit ja aktivistit leimasivat jälkeenpäin vanhasuomalaiset yleensä venäläisten agenteiksi ja nuoleskelijoiksi. Isänmaan parastahan sielläkin tavoiteltiin ja veikattiin yleensä aivan oikein Saksan häviävän sodan.
      Se vallankumous vain oli sellainen musta joutsen, jota ei kukaan ihan vakavissaan osannut odottaa ainakaan siinä muodossa kuin se tuli. Tämähän koskee muun muassa Leniniä.
      .Laurin Pietari-setäkin sijoitti rahansa varmimmalla mahdollisella tavalla eli Venäjän valtion obligaatioihin. Jotkut halusivat olla vieläkin varmempia ja ostivat kiinteistöjä Pietarista...

      Poista
    2. Juuri näin. Sos.demeihin liike tapahtui yleensä nuorsuomalaisten parista. Elämän sattumanvaraisuudesta: rippikoulusta 1966 muistan lähetyssaarnaajanakin toimineen kokeneen pastorin kertomuksen, miten erään suvun vauraus oli syntynyt siitä, että juuri ennen helmikuun vallankumousta hän oli epävakaassa tilanteessa tullut varautuneeksi tulevaan tilaamalla Venäjältä huomattavan lastin vuotia yms. alansa tuotteita. Kuorma tuli juuri ennen helmikuun kumousta, mutta laskua ei. Siitä se alkoi. Väärin vai oikein, mutta näin kävi. Pastorin huomio kohdistui siihen, että kohtalon onnenpotku ei tuonut onnea, eikä positiivista kiitollisuutta armolahjoineen, vaan kopeutta ja ylpeyden syntiä.

      Poista
  3. "...oli syntynyt Suomen henkisen suuruudenajan iltaruskon aikana, aatteellisen ja turvallisen 1800-luvun loppupuolella."

    Varsin outo luonnehdinta siihen nähden, että Suomen kulttuurin kultakausihan oli vasta alkamassa ja itsenäisyys, joka karaistus tulessa, vasta tulevvaisuudessa samoin kuin kulttuurin hopeakausi 1917-44. Eihän 1800-luvun alkupuolelle mahtunut kuin virkakoneiston kitinää...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, tuskinpa 1800-luvun jälkipuolisko oli samanlaista. Ehkäpä se hyvinkin löi laudalta 1900-luvun alkupuoliskon.

      Poista
  4. "vanhan oppikoulun keskittyminen etevimpien karsimiseen massasta oli aika arveluttava menetelmä...riittävät kyvyt koko oppikoulukurssin suorittamiseen oli vain pienellä vähemmistöllä koko ikäluokasta. Loput oli siis osattava karsia pois."

    Mitä arveluttavaa tässä muka on? Luonnon- ja ihmistieteellinen fakta, nuo loput on vain sijoitettava "yleisiiin töihin". Oleellista on, että tuo karsinta on oikeudenmukainen ts perustuu todellisiin kykyihin eikä omaisuuten tai syntyperään.

    VastaaPoista
  5. Meilläkin on nyt oma monarkki, oma "Hessenin prinssi" kun sekä kauttakulku- että YYA-sopimus on taas tehty.
    Sen virkanimi on prez, mutta aikamoinen yksinvaltias sekin on.
    Naatitaan nyt. Air Force Onen kyydistä.
    Kuka sitä ohjaa tulevina vuosikymmeninä onkin meille uutta jännää.

    VastaaPoista
  6. ”… sekä kauttakulku- että YYA-sopimus on taas tehty…”.

    Vähän huonompi sopimus tosin. Vuokrasimme taas suurvallalle palasia maastamme, niin kuin aikoinaan; tuon toisen maan tukkikohdiksi. Mutta vuokraa emme niistä saa, vaan itse maksamme hinnan, jonka vasta tulevaisuus määrää.

    VastaaPoista
  7. Uteiaisuuttani tiedustelen kommentoiko kirjoittaja enemmänkin koulukaveriaan Lauri Letonmäkeä, joka sitten päätyi mm. Moskovaan perustamaan kommunistipuoluetta.

    VastaaPoista
  8. Kiitos. Runoilijalla oli vaimoineen synkkä kohtalo.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.