Aikakaudesta toiseen
Lauri Pohjanpää, Muistojen
saatto. Kappaleita muistojen kirjasta. WSOY 1950, 297 s.
Lauri Pohjanpää
(1889-1962) oli pappi ja opettaja, joka muistetaan ennen muuta runoilijana ja lasten
suosimien runofaabeleiden rustaajana. Kukapa ei tuntisi Harakan puhetta vierailleen
tai kahden variksen tarinointia.
Tämän muistelmakirjansa
hän aloittaa toteamalla, että oli syntynyt Suomen henkisen suuruudenajan iltaruskon
aikana, aatteellisen ja turvallisen 1800-luvun loppupuolella.
Tuolloin kansallisten
suurmiesten kuolemasta oli kulunut vasta vähän aikaa ja heistä Topelius oli
vielä hengissäkin. Yrjö-Koskisen ja Agathon Meurmanin kirjoittaja muisti vielä
varsin hyvin.
Tuolloin oli koko
maailma vielä toinen kuin nyt. Maailmassa oli vielä 23 hallitsevaa monarkkia,
Suomessa oli vähän yli kaksi miljoonaa asukasta ja niistä Helsingissä 65000.
Valtion menot olivat vähäiset: vuonna 1887 kokosi ukko kruunu niitä varten suoranaisia
veroja kuusi ja puoli miljoonaa markkaa…
Pohjanpää ei
vaivaudu kertomaan miten asiat nyt sitten olivat, koska lukijat ilman muuta tiesivät,
että tuo aatteellinen ja turvallinen 1800-luvun henki oli iät ja ajat
haihtunut, niin routavuosien ahdingossa kuin maailmansotien ja kansalaissodan
barbariassa.
Sosiaaliset ja taloudelliset
mullistukset eivät olleen sen vähäisempiä: kaupunkien asukasmäärän moninkertaistumista
vastasivat teollisuuden kasvu, koulutuksen laajeneminen ja monet muut asiat, mukaan
lukien naisten tulo työelämään kodin ulkopuolelle. Suomen sodat ja Karjalan
menetys olivat tässä kirsikkana kakun päällä, jos niin voi sanoa.
Niin ei kyllä
ilmeisesti voinut sanoa. Kirjoittaja on ilmeisen vapaamielinen henkilö, joka virsikirjakomiteassa
innolla modernisoi tuon kansallisaarteemme vanhahtavia ja uuteen aikaan
sopimattomia värssyjä, eikä suinkaan kaihtanut huumoria edes niistä puhuessaan.
Nuoruudessaan
Pohjanpää oli oleskellut muun muassa Pariisissa ja tunsi hyvin myös tämän modernin
hengen suurimman kasvualustan. Pariisin
ja sen teatterielämän kuvaaminen muodostaakin suorastaan suhteettoman osan
tästä kirjasta ja mukana on myös tuon ajan kirjoitelmia.
Pohjanpää oli koulu-
ja opiskelijavuosinaan tutustunut kokonaiseen katraaseen tulevia merkkimiehiä Eino
Leinosta ja F.E Sillanpäästä V.A.Koskenniemeen ja sosialistien Lauri Letonmäestä
(alk. Helin) Kyösti Vilkunaan.
Vuoden 1918 sodasta
hän ei syyttänyt vain punaista osapuolta, vaan arvosteli ihan oikeasti jo tuolloin
ankarasti myös valkoisten vastuutonta oman luokkaedun ajamista. Vankileirit hän
halusi tyhjennettävän mahdollisimman nopeasti.
Joka tapauksessa
Pohjanpäästä tuli pappi ja kirjassa hän omistaa pari lukua myös hengellisille
asioille, jotka näyttävät hänellä liittyvän lähinnä tuonpuoleiseen. Koska
kirjoittaja itsekin näyttää ajan mukana maallistuneen, päähuomio kuitenkin
kiinnittyy tämänpuoleiseen elämään, joka on kiinnostavampaa ja ainakin paremmin
tunnettua.
Vanhan ajan koulu
on Pohjanpään, kuten in monien muidenkin muistoissa sekä rakas, että hirmuinen.
Siellä valitsivat olympolaiset herrat, joiden metodeista ja päätöksistä ei
ollut valittamista. Toisaalta oikeudentunto sai oppilaat joskus esittämään
kritiikkiä, joka saattoi vastaukseksi herättää kokonaisen rajuilman.
Näin kävi silloin,
kun oppilaat uskalsivat esittää, etteivät opettajat puhuisi keskenään ruotsia.
Moinen tunkeutuminen herrojen omalle alueelle kirvoitti pitkän ja kiukkuisen
vastineen. Suomi ja ruotsi olivat sen kirjoittajan mielestä yhtä lailla hänen
äidinkieliään ja yksityiselämään puuttuminen osoitti oppilailta oman tilansa ja
aseman täydellistä ymmärtämättömyyttä.
Aikakausi oli
vaihtunut, mutta kirjoittajasta tuntuu välttämättömältä joka tapauksessa
omistaa entisajan opettajille kappale, joka ei sentään nimitetä oodiksi, mutta kuitenkin
hymniksi.
Millainen
olikaan entisajan opettajainkokous, jossa lyötiin oppilaiden elämän ja kuoleman
arpaa? Sehän oli ammoisten, pitkäpartaisten pakanapäällikköjen neuvonpito
käräjäkivillä!
Mikä on
meidän yhä naisistuva opettajainkokouksemme, jossa miehiä alkaa olla yhtä
harvassa kuin mieskonduktöörejä Helsingin raitiovaunuissa, mikä se on, -uskallanko
sanoakaan? Ah, lempeä ompeluseura!
Kirjoittaja ei
suhtaudu järin kriittisesti tuohon pakanapäälliköiden kokoukseen, jollaisissa
varmasti tehtiin myös suurta vääryyttä monelle oppilaalle. Itse asiassa koko
tuo Kiinan mandariinilaitosta vastaava vanhan oppikoulun keskittyminen etevimpien
karsimiseen massasta oli aika arveluttava menetelmä.
Kiinassa oli tulevien
virkamiesten opeteltava klassista kirjallisuutta ja täysin tarpeettomia
kirjoitusmerkkejä päästäkseen virkaan, Suomessa vastaavaa tarpeetonta ainesta
edustivat monet tieteet, joilla ei koskaan tulisi olemaan mitään käyttöä viran
toimituksessa eikä muussakaan elämässä.
Mutta asiaanhan
ainakin suhtauduttiin vakavasti ja pidettiin kauan suorastaan tieteellisesti
todistettuna, että riittävät kyvyt koko oppikoulukurssin suorittamiseen oli
vain pienellä vähemmistöllä koko ikäluokasta. Loput oli siis osattava karsia
pois.
Pohjanpään sormi
osoittaa tässä myös alan naisistumista. Itsekin 1950-luvulla kouluni pääasiassa
käyneenä muistan kyllä nais- ja miesopettajia olleen aika tasapuolisesti ja
oman kokemukseni mukaan molempia ehdottomasti tarvittiin. Ainakin koulu, jossa
olisi ollut pelkkiä naisopettajia, olisi ollut toivottoman tylsä.
Kyseessä ei ole kritiikki
naisopettajien taitoja tai antaumusta kohtaan. Asia nyt vain on niin, että
kyllä poikalapsilla täytyy olla kasvatuksessaan myös oman sukupuolensa
edustajia koko ajan läsnä. Muuten koko koulu saattaa leimautua suoranaiseksi
henkiseksi väkivallaksi, ompeluseurtaksi, johon pakotetaan mukaan vilejä poikia,
joita kiehtoisivat enemmän autojen korjaaminen, valtameripurjehdus tai
seikkailut viidakoissa villien petojen parissa.
Myös lentäminen
ääntä nopeammilla koneilla saattoi tuntua heistä ainoalta todella
kiinnostavalta päämäärältä elämässä. Ompelukurssit ja meikkikoulut olivat ja
ovat pilkantekoa niistä, joilla on sellaiset jalot päämäärät.
Kaikki kunnia
kaikelle opettajantyölle. Jotkut sen tekijöistä ovat luonnonlahjakkuuksia myös
kasvattajina ja osaavat ilman muuta sen, mihin toisia on mahdotonta opettaa, tehtiinpä
sen eteen työtä miten paljon tahansa. Opettajan rooli on sen verran tärkeä,
että siihen olisi hyvin tärkeä saada valikoima sopivia henkilöitä, ei
ainoastaan niitä, joilla on parhaat kouluarvosanat. Ymmärsin tämän aikoinaan
itsekin ja koin alan vaihtamisen suurena vapautuksena.
Pohjanpään
muistelmat ovat hieman epätasainen kokoelma erilaista ainesta, mutta osaltaan
myös ne luovat valoa siihen suureen muutokseen, joka maassamme ja maailmassamme
tapahtui myös 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla.
Hevosella sitä
vielä tuossa olympialaisten aattona enimmäkseen kuljettiin ja maanviljelyllä itseä
elätettiin, mutta suuret muutokset olivat kypsyttäneet maailman vielä suuremmille
muutoksille, joiden toteutuminen odotti vuoroaan.
Keskustelua ja myös mielipiteitä leimaa asiakokonaisuuksien jonkinsorttinen määrittelemättömyys, tai puhtaat mielipiteet, ideologiat. Jopa faktat, kuten näemme päivittäin, sävyttyvät usein perusteettomilla mielipiteillä.
VastaaPoistaKoululaitoksen opetusohjelmat tulkitaan aina opettajan persoonaan liittyvillä arvoilla. Kuka kenenkin opettajaksi päätyy, on onnenkauppaa.
Itse aikoinaan - tosin lapsen logiikalla - toivoin ideologisesti suht neutraalia opettajaa. Useimmat olivatkin....
Koululla on myös piilo-opetusohjelma ts sosiaalistaa opilaat kulloinkin vallitsevaan ideologiaan. Tässä mielessä blogissa mainittu "klassista kirjallisuutta ja täysin tarpeettomia kirjoitusmerkkejä" -opettelu ei ole turhaa, sillä opetetaan Kuuliaisuutta, joka on tärkeä oppiaine.
PoistaOnhan se näinkin. Esimerkiksi saamelaiset saivat sellaista sosiaalista pääomaa, joka mahdollisti toiminnan yhteiskunnassa.
PoistaJa nyt sitten kitistään.
Täkäläisittäin, F.E. Sillanpään mailta nähtynä, mestarin perhepiiriin 1970-luvulla tupsahtaneena, muistan että Lauri Pohjanpää oli F.E.S:n kehkeytymisvuosien tärkein kumppani, Tampereen lyseosta Helsinkiin ja yliopistoon, yhteislukuineen, ensimmäisine omine runoineen, Aamulehteen saatuine teksteineen. Kaverusten varhainen patikkaretki kirkolta Myllykolulle, idylleineen ja kesäyön vaivoineen. Yhteiset kokemukset Leinosta V.A. Koskenniemeen ja Kivestä Hamsuniin, Strindbergiin jne. loivat elämyksellisesti ja kokemuksellisesti taiteilijantietä, harvoinhan yksinäinen puu palaa, ei ainakaan parhaalla roihullaan. Sillanpäällä ilmenivät kaikesta vilpittömästä toveruudesta huolimatta ne ensimmäisen polven maalaisylioppilaan tuskat, toveruuden ja parinhaun pulmat, hapuilut agorafobioineen, kahden elämänpiirin välitilaan juuttumisineen. Jonain tuskaisena hetkenä Antinkadun opiskelijaboksissa F.E.S:n ahdistunut tokaisu: "Ruvetaas lukemaan papiksi…". Laurilla se toteutui, mutta tulevalla taatalla karu paluu kotinurkkiin Hämeenkyröön. Näitä miettiessä huomaan, että 1916 Lauri Pohjanpää toimi jääkärivärväyksen kuvioissa, lähetti ikätovereitaan Saksaan sotilaskouluun. Tähän liittyy se täkäläisessa muistitiedossa esiintynyt henkilöihin kiinnitetty väittämä, että Sillanpää olisi jossain vaiheessa pyrkinyt jääkäriksi [!]: pohdimme sitä aikanaan Panun kanssa, pidin sitä täysin vieraana häilänä, mutta nyt tietoisena Laurin aktiviteeteista Fransukin on jonain ”korkeana hetkenä” voinut hyvinkin sitä puntaroida, jopa luvatakin? Ehkä ryyppyreissu jatkui Tallinnaan asti, mutta siellä toppi? Muistipuhe liittyy täkäläisen kansanedustajan reippaan pojan kertomaan; hänellä oli monien nuorten sos.dem:ien tavoin yhteyksiä värväilyyn, ja sittemmin taistoon punakaartin riveissä, Janakkalaan saakka. Toverusten kapinakokemuksissa näkyi lähtökohtien ero: Hämeenkyrössä 1918 Sillanpää sai tuta erään jääkärin lujat otteet ja paikallisten talollisten rankaisut kaikessa ankaruudessaan (vert. Hurskas kurjuus, 1919), kun taas Lauri Tampereella eli myötä ystäviensä Juhani Siljon ja Kyösti Wilkunan vaiheita. Siinä missä Sillanpäälle omien syntyperiensä myötä Toivolan Juhan maantasa oli ominta, Pohjanpää saapui Tampereelle valloittajien mukana ja oli haavoissaan makaavan Siljon kuolinvuoteen äärellä. Myös Wilkunan post-traumaattinen jatko, päätyminen 1922 omaan käteen tarinan loppuna. Tietty erkautuminen oli selviö, näin elämä tasii ja kourii.
VastaaPoistaKyllähän kirjoittaja näitäkin asioita koskettelee. Kiinnostava on hänen kuvauksensa käynnistä Danielson-Kalmarin luona tiedustelemassa mielipidettä jääkäriliikkeestä. Omaa rooliaan värvärinä hän ei tuo esille.
PoistaVanhasuomalainen professori hyväksyi asian, ellei se paisuisi liian suureksi.
Aikansa natouskovat eli jääkärit ja aktivistit leimasivat jälkeenpäin vanhasuomalaiset yleensä venäläisten agenteiksi ja nuoleskelijoiksi. Isänmaan parastahan sielläkin tavoiteltiin ja veikattiin yleensä aivan oikein Saksan häviävän sodan.
Se vallankumous vain oli sellainen musta joutsen, jota ei kukaan ihan vakavissaan osannut odottaa ainakaan siinä muodossa kuin se tuli. Tämähän koskee muun muassa Leniniä.
.Laurin Pietari-setäkin sijoitti rahansa varmimmalla mahdollisella tavalla eli Venäjän valtion obligaatioihin. Jotkut halusivat olla vieläkin varmempia ja ostivat kiinteistöjä Pietarista...
Juuri näin. Sos.demeihin liike tapahtui yleensä nuorsuomalaisten parista. Elämän sattumanvaraisuudesta: rippikoulusta 1966 muistan lähetyssaarnaajanakin toimineen kokeneen pastorin kertomuksen, miten erään suvun vauraus oli syntynyt siitä, että juuri ennen helmikuun vallankumousta hän oli epävakaassa tilanteessa tullut varautuneeksi tulevaan tilaamalla Venäjältä huomattavan lastin vuotia yms. alansa tuotteita. Kuorma tuli juuri ennen helmikuun kumousta, mutta laskua ei. Siitä se alkoi. Väärin vai oikein, mutta näin kävi. Pastorin huomio kohdistui siihen, että kohtalon onnenpotku ei tuonut onnea, eikä positiivista kiitollisuutta armolahjoineen, vaan kopeutta ja ylpeyden syntiä.
Poista"...oli syntynyt Suomen henkisen suuruudenajan iltaruskon aikana, aatteellisen ja turvallisen 1800-luvun loppupuolella."
VastaaPoistaVarsin outo luonnehdinta siihen nähden, että Suomen kulttuurin kultakausihan oli vasta alkamassa ja itsenäisyys, joka karaistus tulessa, vasta tulevvaisuudessa samoin kuin kulttuurin hopeakausi 1917-44. Eihän 1800-luvun alkupuolelle mahtunut kuin virkakoneiston kitinää...
No, tuskinpa 1800-luvun jälkipuolisko oli samanlaista. Ehkäpä se hyvinkin löi laudalta 1900-luvun alkupuoliskon.
Poista"vanhan oppikoulun keskittyminen etevimpien karsimiseen massasta oli aika arveluttava menetelmä...riittävät kyvyt koko oppikoulukurssin suorittamiseen oli vain pienellä vähemmistöllä koko ikäluokasta. Loput oli siis osattava karsia pois."
VastaaPoistaMitä arveluttavaa tässä muka on? Luonnon- ja ihmistieteellinen fakta, nuo loput on vain sijoitettava "yleisiiin töihin". Oleellista on, että tuo karsinta on oikeudenmukainen ts perustuu todellisiin kykyihin eikä omaisuuten tai syntyperään.
Meilläkin on nyt oma monarkki, oma "Hessenin prinssi" kun sekä kauttakulku- että YYA-sopimus on taas tehty.
VastaaPoistaSen virkanimi on prez, mutta aikamoinen yksinvaltias sekin on.
Naatitaan nyt. Air Force Onen kyydistä.
Kuka sitä ohjaa tulevina vuosikymmeninä onkin meille uutta jännää.
”… sekä kauttakulku- että YYA-sopimus on taas tehty…”.
VastaaPoistaVähän huonompi sopimus tosin. Vuokrasimme taas suurvallalle palasia maastamme, niin kuin aikoinaan; tuon toisen maan tukkikohdiksi. Mutta vuokraa emme niistä saa, vaan itse maksamme hinnan, jonka vasta tulevaisuus määrää.
Uteiaisuuttani tiedustelen kommentoiko kirjoittaja enemmänkin koulukaveriaan Lauri Letonmäkeä, joka sitten päätyi mm. Moskovaan perustamaan kommunistipuoluetta.
VastaaPoistaHe keskustelivat vain Letonmäen runosta.
PoistaKiitos. Runoilijalla oli vaimoineen synkkä kohtalo.
VastaaPoista