keskiviikko 8. marraskuuta 2023

Lontoon suuntaan

 

Euroopan suurkaupunkeja

 

Tässä elämän kalkkiviivoilla huomaa aina välillä ehtineensä jo nähdä aikakausien, epookkien vaihtuvan. Se hevosvetoinen Suomi, johon aikoinaan synnyin oli siellä periferiassa vielä pitkälti vanhan yhtenäiskulttuurin ja alkutuotannon aluetta, jonka ihmiset olivat sosiaalistuneet omaan agraariseen kulttuuriinsa.

Maaseudun erotti kaupunkien elämästä syvä kuilu. Jo Savonlinnassa oltiin kovasti urbaaneja Sulkavaan verrattuna, ainakin nuorison puolella ja mieleeni jäi, miten biologian tunnilla muuan tyttö kysyi opettajalta täysin vakavissaan, ovatko maalaiset tyhmempiä kuin kaupunkilaiset. Opettajan mielestä näin ei biologisesti ollut, maalaiset olivat vain saamattomia ja tyytyivät yksinkertaisuuteensa.

Suurkaupunkeja koko maassa oli pari kappaletta virallisen määritelmän mukaan. Sehän edellytti sataa tuhatta asukasta ja normi on sama tänäkin päivänä. Helsingin ohella sellaisia olivat Suomessa vain Turku ja Tampere. Koko maailmassakin suurkaupunkeja oli vielä vähän ja varsinaisia megalopoliksia vain kourallinen. Kuten koulussa opin, maailman suurin kaupunki oli Lontoo, jossa oli käsittämättömät kahdeksan miljoonaa ihmistä. Tosin New York saattoi jo olla suurempi.

Noista paikoista useimmat olivat vain lukeneet. Lähinnä merimiehet saattoivat kertoa sellaisissa käyneensä ja se riitti jo ylpistämään miehen. Sattuipa kerran niin, että eräässä kapakkakeskustelussa tunnelma kuumeni niin, että yksi mies huitaisi toista nyrkillä. Äärimmäisen loukkaantunut uhri loihe tuosta lausumaan: ”Jumalauta! Löit Lontoossa käynyttä miestä!”

Suuren maailman ihmeet houkuttivat meilläkin. Kun kaksikymmpisinä sonnustauduimme serkkupoikien kanssa lähtemään Pariisiin, ei tavoitteenamme ollut päästä tuolla asialla rehvastelemaan, vaan ainakin minua viehätti ajatus päästä ihan itse näkemään, millaisia nuo maailman ihmeet olivat.

Siihen oli valmistauduttava muun muassa opiskelemalla ranskan kieltä, mitä harrastinkin useiden vuosien ajan. Englantiahan siellä ei paljon puhuttu ja joku tiesi valistaa, ettei saksalla siellä tehnyt yhtään mitään.

Vuonna 1967 toteutuneella automatkalla onnistuimme näkemään vielä vanha Pariisin, sen, jossa väki oli ihan ranskalaisen näköistä ja jossa Pigallen punaiset valot houkuttelivat hyvin kiinnostaviin, mutta valitettavasti aivan liian kalliisiin paikkoihin. Hallit, tuo Pariisin vatsa oli vielä olemassa ja heräili aamuyöllä valtavaan tehtäväänsä. Siellä söimme kuuluisaa sipulikeittoa, mikä sopi budjetillekin.

Vuonna 1967 ei ollut vielä mitään tietoa seuraavan vuoden hulluista mellakoista ja vasen rantakin oli idyllisen rauhallinen. Aleksanteri III:n sillalla ajoi yhtenä päivänä korea moottoripyöräsaattue livreepukuisine poliiseineen suojelemassa Turkin presidentin vierailua. Kaarle Gallialainen alias de Gaulle istui vieraineen mustassa sitikassa.

 Monet Olavi Paavolaisen kuvaamat asiat Halleista, St. Sulpicesta, Gare du Nordista, bukinisteista ja clochardeista lähtien olivat yhä samanlaisina koettavissa ja nuhruisten kahviloiden krepit maistuivat pienen budjetin matkailijoille, kuten myös patonki ja halpa punaviini.

Kun seuraavan kerran kävin Pariisissa vuonna 1970, oli hullun vuoden absurdi näytelmä jo takana päin. Se oli kuitenkin jättänyt jälkensä, minulle vakuutettiin. Enää ei sopinut tarjoilijalle huikata garçon! tai garçonne! oli viisainta puhutella kunnioittavasti.

Sekin oli osa sitä koko läntiseen maailmaan levinnyttä kulttuurivallankumousta, joka mitä ilmeisimmin alkoi Sorbonnesta ja Nanterresta. Meidän apinatkin tietysti menivät perässä minkä ehtivät ja sainpa tilaisuuden pistäytyä Vanhallakin ryyppäämässä pullon punaviiniä samalla, kun yritin lukea ajankulukseni nuoren Marxin kirjoituksia. Se tuntui jotenkin hienolta.

Taas näin syksyn tultua, tekee mieli jättää huuliharppu veneeseen ja lähteä hieman maailmalle. Pariisissa on tainnut tulla käytyä viimeksi (Vihavainen: Haun pariisi kehityksen kärjessä tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com), joten Lontoo voisi olla nyt vuorossa. Nykyisen maailman todelliset keskukset ovat turhan kaukana.

Moskova ja Pietari ovat viime vuosikymmentenkin rajun kehityksen takia erittäin mielenkiintoisia, mutta sattuneesta syystä ne ovat toistaiseksi poissa pelistä. Kuten Pariisi aikoinaan, Lontoo tarjoaa kenties esimerkin siitä, minne maanosamme kehitys on menossa.

Kone lähtee huomenaamulla ja tarkoitus on ainakin sunnuntaina syödä - Sunday Roastia Espanjassa tarjotut annokset eivät ihan ole vastanneet odotuksia- ja arkisin ainakin purjomakkaraa. Kunnon sinappiakin on siinä maassa aina ollut saatavana. Aidot pubit ovat kuulemma harventuneet huimasti, mutta kai sieltä vielä joku pintti löytynee.

 Hotelli on Bloomsburyn kulmilla, joten divareitakin on sopivasti lähellä ja metrolinja Highgaten hautuumaalle lähtee vierestä. Hendonin ilmailumuseo on vielä käymättä ja moni muukin paikka Lontoossa. Joku varmaan tietäisi, missä kannattaisi ehdottomasti vierailla noiden aikoinaan jo koluttujen suurten museoiden ja kirkkojen ohella?

Pariisissa suurimman vaikutuksen tekivät 1990-luvulla St. Denisin kaltaiset lähiöt. Lontoossa vastaavia mahtanee kai myös olla, olihan Euroopan ensimmäinen amerikkalaistyyppinen rotumellakkakin Brixtonissa vuonna 1981. Se kuuluu Euroopan uuden aikakauden rajapyykkeihin.

Canary Wharfs ja Whitechapel, jotka suomalaisissa laivoissa aikoinaan tunnettiin huithapelien värväyspaikkoina taitavat jo molemmat olla ylemmän keskiluokan alueita. Uusi väestöaines mahtanee asustaa yhäkin esikaupungeissa toisin kuin Amerikassa, jossa ongelmat keskittyvät paikkaan, jonka nimi on Inner City.

Saatan erehtyä, mutta mututuntumani perusteella Lontoo on yhä etnisen jakaantumisensa puolesta toimivampi paikka kuin Pariisi. Ehkäpä jokin asia siellä on jopa paremmin kuin Ruotsissa?

Tällaisten asioiden selville saaminen edellyttää tietenkin niiden monilukuisten tutkimusten lukemista, joita näistä asioista on olemassa. Pelkkä kiireinen turistisilmäys ei sano asioista mitään olennaista.

Käynpähän silti vilkaisemassa. On mahdollista, että teen samanlaisia oikopäätelmiä kuin muuan suomalainen toimittaja, joka pistäytyi päiväseltään Tukholman Rinkebyssä ja vakuutti, että paikka oli ihan ookoo.

Muuan venäläinen ystäväni kertoo aina silloin tällöin, miten hänen ryhmäänsä oli neuvostoaikana varoitettu vakavasti menemästä Helsingin Asematunneliin. Sehän oli aivan tavaton väkivallan ja rikollisuuden pesä.

No, sinnehän porukka tietenkin oitis meni ja ikävystyi nopeasti katsellessaan kiireisten ihmisten ohikulkua. Sen jälkeen he suhtautuivat kovin kriittisesti muihinkin suomalaisten tarinoihin.

No, kaikenkarvaiset tappelut ja vastaavat eivät kuulu mielenkiintoni kohteisiin. Luulaen kuitenkin, että noissa johtavissa suurkaupungeissa on aina jotakin sellaista, jonka tulee muualle myöhemmin. Asioita apinoidaan ja jotakin gangsta-rapia on jo kauan saatu kuulla myös meillä, missä ei ole enempää slummeja kuin gangstereita. Ehkä niitä kuitenkin tulee?

Olisikohan se räppi ihan siedettävää paikan päällä kuultuna? Jospa sitä innostuisi tekemään? Siinähän ei tarvitse osata laulaa eikä runoilla ja kova ääni minulla onkin. Missä olisi hyvä paikka tutustua asiaan?

32 kommenttia:

  1. Ramppasin 80/90-luvulla Pariisiissa ja Lontoossa vuoron perään, keskitalvella tykkäsin Roomasta enemmän ihan ilmaston takia. Silloin se oli vielä halpaa ja silloin Pariisi oli ranskalaisten ja Lontoo enkkujen asuttama. Jokunen vuosi sitten piipahdin molemmissa ja kyllä se maku oli mennyt. Lontoo ei ole enää englantilainen kaupunki eikä oikein Pariisikaan ranskalaisten. Itse asiassa viime kesälomalla Hesakaan ei tuntunut enää minun entiseltä kotikaupungilta. Tunsin itseni ensi kertaa siellä turistiksi. Mikään ei ole pysyvää.

    VastaaPoista
  2. Olin Pariisissa viimeksi lokakuun alussa 2001, juuri silloin kun mr. Bush jr. aloitti hyökkäyksen Afganistaniin; santarmeja [gendarme] oli "joka paikassa", ja pommihysteriaa havaittavissa. Tavaratalojen ovella, jopa kahvioissa. Eiffel-tornissa ehdimme käydä, se oli ollut edellis-iltana kiinni, mutta menimme ajoissa, ja kun palasimme hotelliin ja avasin tv:n se oli jälleen kiinni. Versaihin pääsimme yhdessä välissä, mutta sitten koko huusholli tyhjennettiin, syynä jostain salista löytynyt japanilaisen turistin eväspaperi, sisältä tyhjä. Mutta sisään meitä enää päästetty. Louvre oli kiinni, mutta liikkui huhua että se voitaisiin avata, kävimme Orseyn ovella, samoin Notre Dame suljettiin kun ehdimme sinne, viimeiset turistut tulivat ulos, uusia ei enää päästetty. Sitten onnisti, pääsimme Louvreen, ehdimme olla pari tuntia, ihan omia aikojamme, kerrankin oli rauhallista, sitten tuli ilmoitus että suljetaan (taisikin täällä olla se japanilaisen eväskäärö?). No tärkeintä oli että hauskaa oli, muuten rauhallista, tutkin bukinistien kaappeja Seinen rannalla pari tuntia. Eräs rouva oli erittäin ystävällinen, päädyin ostamaan häneltä erää saksalaiskautta koskevan kirjan: hän jäätyi vihaiseksi ampiaiseksi, paiskoi kirjani melkein silmilleni, en tullut lainkaan ajatelleeksi sellaista reaktiota. Baarissa ei ollut tiskillä eikä pöydissä tuhkakuppeja, vaimoni joka oli kokeneempi meistä sanoi että tumpit on heitettävä lattialle, mitä tapaa paheksuin ja kummastelin, mutta opin pian. Pitihän sekin kokea - Pariisissa kun oltiin. Matkanjärjestäjä ilmoitti paluulennolla, että käymättä jääneet kohdeliput korvataan summaarisesti. Ilmoitin totuudenmukaisesti että kävimme kaikissa. Mutta sitten tuli ilmoitus, että noutamaan kompensaatio. Ajattelin että voisihan sieltä vitonen tai kymppi tulla, mutta kun kävin heidän konttorissa eteeni lyötiin summa, ja ennenkuin ehdin kauhistella sen suuruutta, minut vaiennettiin päättäisesti: näistä summista ei sitten mutista yhtään, se on yhdenvertainen kompensaatio. Sitten aloin oikein kunnolla käymään Venäjällä ja länsikaupungit vähenivät kartallani.

    VastaaPoista
  3. Ymmärtääkseni kaikki merkittävät Lontoon museot ovat wokeistuneet väkevästi, tarjolla on siis raikkaasti erilainen tulkinta asioista kuin kenties edellisellä käyntikerralla. Jos ei muuten, niin huumorimielessä palkitsevaa?

    Antoisaa reissua,
    Franklin Vapaavarsi

    PS. Vallan houkutteleva tankkimuseokin löytyy saarelta vaan on 200 km päässä the isolta kirkolta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan, että Washingtonissa Smithsonian Institution oli jo 10 vuotta sitten wokeutunut karkkipaperiasteelle.

      Poista
  4. "Asioita apinoidaan ja jotakin gangsta-rapia on jo kauan saatu kuulla myös meillä, missä ei ole enempää slummeja kuin gangstereita. Ehkä niitä kuitenkin tulee?

    Olisikohan se räppi ihan siedettävää paikan päällä kuultuna? Jospa sitä innostuisi tekemään? Siinähän ei tarvitse osata laulaa eikä runoilla ja kova ääni minulla onkin. Missä olisi hyvä paikka tutustua asiaan?"

    Hieman ns huvituttaa, että kun vähän joka paikassa kuulee paasattavan tästä Toksisesta Maskuliinisuudesta™ milloin missäkin enemmän tai vähemmän älyvapaassa asiayhteydessä, niin miksei gangstarap(pio)sta puhuttaessa ao termiä milloinkaan edes ohimennen sivuta, vaikka sitä edes kerrankin voitaisiin käyttää likimain kliinisenä määritelmänä kyseisestä ilmiöstä? Esim homoviha, machosovinismi, huimausaineet, raa'at rikoset, antisemitismi, asosiaalisuuden ihannointi, jos niitä sanoituksia jaksaa edes sen yhden biisin verran kuunnella... U name it. VMP. No joka tapauksessa hyvää matkaa sinne Sumujen Saarelle.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän tylsää toistella tätä, mutta etninen toksinen maskuliinisuus on sitä parempaa toksista maskuliinisuutta. Samat Ylen toimittajat, jotka ulisevat Suomen liiasta valkoisuudesta ja miesten toksisuudesta, tekevät innoissaan kulttuurijuttuja gangsta-räpistä, jolla on se kuuluisa etninen etuoikeus olla toksista.
      Woke on ytimeltään antivalkoinen liike.

      Poista
    2. Välillä sitä miettii ymmärtävätkö ihmiset mitä he ajattelevat tai sanovat?
      Oman käsityksen mukaan räpin on kehittäneet mustat Amerikassa ja se on sielä ollut ns. rahvaan kulttuuriin kuuluvaa, jonka johdosta se tietynlainen stigma siihen liittyy. Kun taas jos katsoo joitain espanijankielisiä mies artistien musiikkivideoita, niin siinä välittyy myös hyvin maskuliininen mielikuva. Ei siinä sinänsä mitään toksista, kyse on miehestä, niitä on erilaisia, kuten naisia.
      Musiikilla taitaa olla oma universaali asema taiteena levitä omalla tavallaan. Onhan teillä vanhemmilla sukupolvilla tuo paritanssi, tango kauniina vaan ei sitä alkujaan Suomessa kehitetty. Vaan on oma versio tuosta kauniista taidemuodosta jossa pääsee naista hyvinkin lähelle. Harvempi osaa tästä omasta sukupolvesta tanssia niitä. Mustalaiset tainneet enempi vaalia tätä perinnettä.

      Poista
  5. Gangsta-rapin ilmeinen toksisuushan on puhuttanut yhteiskunnallisesti sen alkuajoista lähtien, se lienee ollut tarkoituskin. Monet pitävät rappiin kanavoitua aggressiota emootioiden rytmillisenä ilmentymänä, joka edustaa soljuvaa katupoesiaa aidoimmillaan eikä vähiten siihen lainatun soul-musiikin ansiosta. Omasta mielestäni kyseessä on inspiroiva taidemuoto, jonka lyriikoiden rujo ekspressiivisyys onkin pelastanut monen niin tekijänsä kuin kuulijansa hengen sekä toiminut henkireikänä yhteiskunnallisten ongelmien keskiössä. Kun mitään apua tai terapiaa ei ole ollut saatavila, mikäs sen luovempaa kuin terapoida ahdistus ja tuska itsestään pois taiteen avulla. Sehän on taiteen tehtävä.

    Hyviä herkutteluhetkiä Lontoon vilinään blogistille ja turvallista matkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia. Minäkin uskon, että kyse on nykykulttuurimme korkeimmasta saavutuksesta.

      Poista
    2. Ole hyvä. Itse en koe, että eri taidemuodot kilpailisivat niinkään toisiaan vastaan vaan tulevat hyvin toimeen keskenään. En arvota erilaisia taidemuotoja paremmuusjärjestykseen vaan minulle ne kaikki yhdessä edustavat selviytymistä ja sen johdosta eräänlaista voitokkuutta.

      Poista
    3. Minäkin, valitettavasti!

      Poista
    4. Kuitenkin tekisi mieli panna erilaiset räppärit jonkinlaiseen keskinäiseen järjestykseen, vaikka lähdemmekin siitä, ettei WASPilla ole mitään oikeutta heitä arvostella.
      Ehkä voisi vanhakantaisesti esittää asian näin:
      Huono ei ole kenkään räppäri
      Vaan toinen on ihqumpi toista

      Poista
    5. Noh, mutta siinähän tuli jo ihan oikea verse Timo-hyvä eikä edes vilahtanut kirosana! Jos kaipaat lisää inspiraatiota, ota haltuun rapin kulta-aika 90-luvun alkuopuolelta ja jatketaan sitten räppikeskustelua. Oi, miten inspiroivaa!

      Poista
    6. Kuinka räpättynä esitetty rikoksen ihannointi ja kiihotus kansanryhmää vastaan poikkeaa siitä paljon puhutusta vihapuheesta?

      Se ainakin on jo meilläkin todettu, että homma toimii: pääräppäri on saanut porukat mukaan kovan väkivallan ja huumekaupan tielle ja saanut jopa linnaa siitähyvästä.

      Way to go?

      Poista
    7. "Kuinka räpättynä esitetty rikoksen ihannointi ja kiihotus kansanryhmää vastaan poikkeaa siitä paljon puhutusta vihapuheesta?"

      Siten, että vihapuhetta esittävät valkoiset miehet perinteisten arvojen puolesta kun taas räppiä esittävät erilaiset vähemmistöt perinteisiä arvoja ja valtahierarkioita vastaan. Edellinen on tuomittavaa kun taas jälkimmäisille sallitaan kaikki mahdollinen heihin aikaisemmin kohdistuneen "sorron" oikeuttamana.

      Poista
    8. "Kuinka räpättynä esitetty rikoksen ihannointi ja kiihotus kansanryhmää vastaan poikkeaa siitä paljon puhutusta vihapuheesta?"

      Sanoisin kyllä, että miksi mennä merta edemmäs: British museum, National Gallery ja National Potrite Gallery, niistä on löydettävissä ne länsimaisen elämänmuodon huipun jäänteet, joita blogisti ymmärtääkseni kaipaa, sitä paitsi niissä on vaihtuvia näyttelyitä yhden matkan tarpeiksi. Noh, jos kevyempäää kaipaa niin johonkin Piccadilly Circuksen teatteriin katsomaan miten teatteria oikeasti ts sujuvasti tehdään.

      Palanpainikkeeksi munuaispiirasta...

      Poista
  6. Kiitos vihjeestä. Soho on aina pakollinen.

    VastaaPoista
  7. "Tässä elämän kalkkiviivoilla huomaa aina välillä ehtineensä jo nähdä aikakausien, epookkien vaihtuvan."

    Blogi herätti ajatuksen, että voisiko blogisti lukuisten tietokirjojensa ja tämän blogin lisäksi kirjoittaa muistelmansa ts tallentaa jälkipolville tuon menneen maailman.

    VastaaPoista
  8. Räppi on enemmänkin taidemuoto musiikillisesti. Verrannollisesti klassiseen niin hyvin vulgaari tämä tosin riippuu tekijästä ja sanoituksista. Mielikuvat yleensä tekijöistä on että pyörittävät huumeita, rahaa sekä naisia. Vaikka valtaosa vain harrastaa lyrikointia, samalla tavoin kuin muissakin taiteenlajeissa.
    Miten tuon itse ymmärtänyt niin kehittynyt Amerikassa ja suunsoittamiseksi sitä varmaan voisi kuvailla. Heillä kun on ihan niitä kisojakin ollut siitä. Kuinka hävyttömämmin loukata toista sanallisesti. Käytännössä taas sinne ei pidä mennä jos ei ymmärrä pelin sääntöjä. Eli saatetaan sanoa hyvinkin liikkuvia sanoja eivätkä ne tarkoita mitään, kyse on vähän toisenlaisesta viihteestä. Teoriassa stand uppia voisi verrata tähän riippuen tekijästä mutta ei se kumminkaan ole sama. Stand upeissa enempi yksinpuhelua ja tulee "lukea" yleisöä, kun taas räppikisassa keskitytään "vastustajaan" ja koetetaan sanallisesti toinen päihittää. Nykyiset mielensä pahoittajat ymmärtäisi ollenkaan, eikä kyllä vanhempi väkikään. Riippuu tosin ihmisistä. Itse pidän tavattoman paljon siitä, mutta vain oikeiden ihmisten seurassa. Joidenkin kohdalla se vain toimii ja kielestä muodostuu tietyllä tavalla leikki/kisa. Ulkopuolisen korvaan voi kuulostaa huonolta tms. Veljen kanssa tuota tuli harrastettua nuorempana hyvin paljon, sellaista sarkastista naljailua. Ja joskus löytää jonkun jolla on samanlainen huumorintaju, se se vasta kivaa on. Voisi sanoa että harvinaista herkkua jonka tähden sitä varmasti osaa arvostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Räppi on roskaa jonka paras anti on musiikkivideoiden vähäpukeiset naiset.

      Poista
    2. No nykyään löytyy ihan onlyfans, on tuo teknologia vain ihmeellistä.
      Amerikassa tosin jotkut miehet kritisoi kuinka nainen voi hankkia varallisuutta sillä verrannollisesti miehiin jotka rakentavat infran ja tiestöt yms. Ymmärtänen kritiikin pointin, mutta minkä sitä biologialle voi? Kun taas on vielä se että eri infran osiin tarvitaan työntekijöitä, eikä sukupuolella ole oikeastaan merkitystä vaan osaamisella.

      Poista
  9. Olen säveltänyt toisen sinfoniani Italiassa, kolmannen Pariisissa ja Voces Intimae -kvarteton olen säveltänyt Lontoossa. Suurimman osan olen säveltänyt Ainolassa. Minusta tuntuu aina, että jokaisen pitää elää metsässä taikka suuressa kaupungissa. Täällä Ainolassa tämä hiljaisuus puhuu” (Jean Sibelius radiohaastattelussa 1948). Tyytyväisiä terveisiä Suomussalmen korvesta!

    VastaaPoista
  10. Täällä on oltu huolestuneita suomen kielen tulevaisuudesta. Räppi on valtava ilmiö ja eri murrealueilla ylläpitää kieltä ja luo uutta terävää ilmaisua ja sanoja. Hyvä räppäri kiertää ketterästi anglismit. Erityisesti Itä-Suomessa räp-lyriikka ja kulttuuri kukoistaa (Jyväskylä, Kuopio) koska kieli on kuin muovailuvahaa. Vertaa Länsi-Suomeen, löytyykö Turusta hyvää räppiä? Volter Kilpi taivutti hienosti kieltä, mutta tekniikka oli vähemmän spontaani.

    VastaaPoista
  11. Tutkipa Vihavainen Lontoota siinä mielessä, että kaupunkihan on nyt taas vapaa komissioíden ja europarlamentin vallasta ja määräyksistä.
    Ovatko ne siellä nyt romahtamassa uudelleen käyttöön otettuun brittivapauteensa?

    Meillähän media ja eurofederalisti-militantit (taitaa muutama olla pressanvaaliehdokkaanakin) tuovat koko ajan esiin, että heikosti kävi nyt niille kun tekivät brexitin: talous sakkaa ja kansa katuu tekoaan polvillaan ja pyytää pian päästä takaisin Ranskan ja Saksan valtapiiriin.

    Saamieni tietojen mukaan niin ei kylläkään ole.

    Miltä se näyttää sinun silmin?

    t. skeptinen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metodihan se tässä on ongelma. Täytyy tehdä kuin Friedell: pyrkiä mahdollisimman suureen epätäydellusyyteen.

      Poista
    2. Brexit ei kyllä välttämättä oikeasti heilauta saarivaltakuntaa suuntaan tahi toiseen. En myöskään jaksa uskoa , että palaisivat ns. ruotuun. Brittien intresseissä on aina ollut manner-Euroopan hajaannus.

      Poista
  12. Nykyään mualimalla täytyy varoa lutikoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio vua eipä hätiä mitiä. Kunhan keittää tai pakastaa matkalaukun ja sen sisällön Pariisista palattuaan pitäisi olla TURVASSA!

      Poista
  13. ”Tässä elämän kalkkiviivoilla huomaa aina välillä ehtineensä jo nähdä aikakausien, epookkien vaihtuvan.”

    Tämän päivän kalkkiviivoilla, kuten aina, on useita vaihtoehtoja. Yksi tärkeimmistä on ns. Venäjän idea eli huutolause tai loozungi, että ”Jos on Putin, niin on myös Venäjä. Jos ei ole Putinia, ei ole Venäjääkään.” Juuri siksi Putinin terveydestä, huumorintajusta, hauskuudesta, yms. pidetään erittäin hyvää huolta TV-katsojin nähtäväksi.

    Venäjällä yleensä rakastetaan eri huutolauseiden eli loozungien luomisesta. Aikoinaan luotiin/huudahtettiin/mainostettiin, että ”Neuvostoliitto on maailmanrauhan tukipylväs.” Olutbaarien kavereiden logiikalla hoksaa heti, että jos kerran Neuvostoliitto luhistui, niin juuri sen takia Moskova hyökkäsikin Ukrainan kimppuun. Tosiasia kuitenkin on se, että Putin typeryydessään halajaa Neuvostoliiton palauttamista ja ilmoitti sen politiikkansa päämääräksi.

    Mutta muillakin kuin venäläisillä on huutolauseita/loozungeja. Yksi niistä on ”Ryssä on ryssä vaikka voissa paistais.” Tässä pitänee muistuttaa, että venäläiset ovat ihmisiä, jotka kehittävät venäläistä kulttuuria, mutta ryssät ovat niitä, jotka tuhoavat muiden kansojen kulttuuria. Leninismi-stalinismi-putinismi on ehtinyt siinä hommassa jo hyvin paljon. Jäljelle jäivät vain ruokareseptit ja kansallispuvut.


    VastaaPoista
  14. Toiivottavasti aikaa voittaen saamme lukea uusia Lontoon kokemuksia.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.