Kylänmiehet
ja valtakunnan asiat
Jukka-Pekka
Pietiäinen. Vihtori Kosola. Mies ja myytti. Minerva 2023, 497 s.
Pohjanmaa on
Suomessa aina ollut omalaatuisensa alue. Tämä omalaatuisuus on näkynyt niinkin
perustavaa laatua olevissa asioissa kuin maanomistusoloissa ja sotaväen
asettamisessa. Pohjanmaalla ovat hallinneet itsenäiset talonpojat eivätkä
aateliset ja herrat, saati itselliset ja työläiset.
Itsetuntoa on
sitten ollut vaikka muillekin jakaa ja tietty taipumus uhoamiseen ja
itsekorostukseen näyttää tänäkin päivänä erottavan Pohjanmaan muista
maakunnista. Myös yritteliäisyys on omaa luokkaansa, siellä ei jäädä
peräkammariin makaamaan, vaan pannaan asiat pyörimään.
Pohjalaisia
erikoisuuksia ovat sitten olleet myös talonpoikaisliikkeet, Nuijasodasta lähtien.
Myöhemmin nuorisoseuraliike, jääkäriliike ja pulaliike saivat siellä paljon
kannatusta ja kaikkein kuuluisimmaksi tietenkin nousi Lapuan liike.
Vihtori Kosolan
rooli Lapuan liikkeessä oli hänen elämänsä suuri hetki ja epäilemättä liikkeen uskomaton
menestys pian sitten nousikin miehelle pahoin päähän, kun maalaisisäntä huomasi
heiluttelevansa jo koko valtakuntaa ja hyvä ettei maailmanpolitiikkaakin. Eihän
moista menestystä kukaan kestä.
Eipä sikäli,
ettei Kosolalla itse Lapuan liikkeessäkin olisi ollut myös vastavoimia vaikka
millä mitalla. Osa vanhoista ystävistä, kuten Artturi Leinonen ja myös Martti
Pihkala, pitivät tärkeänä laillisuudessa pysymistä ja jotkut liikkeeseen muualta
tulleet, kuten Kai Donner taas halusivat suorastaan kärjistää sotaiseen
selkkaukseen Neuvostoliiton kanssa, mikä mahdollistaisi vallankaappauksen.
Kosola ja Lapua
ilmeisesti tulivat enemmän tai vähemmän sattumalta sen liikkeen
alkuunpanijoiksi, joka sitten ravisteli koko Suomea ja herätti jo ulkomaillakin
pelkoja maan vakaudesta ja luottokelpoisuudesta. Taustaa kuitenkin löytyi, sekä
Pohjanmaan ja Lapuan historiasta että Kosolan omasta henkilöhistoriasta.
Nuoruudessaan
Kosola toimi jääkärivärvärinä ja hänen talonsa oli merkittävä etappi matkalla
Suomesta Saksaan. Tämän toiminnan edistämiseksi Vihtori jopa perusti suksitehtaan,
josta sitten koitui hänen taloudelleen kustannuksia. Se ei ollut viimeinen
kerta, kun Kosolan omat rahat menivät yhteisen asian hyväksi. Aate ei häntä
taloudellisesti elättänyt, vaan vei lopulta suorastaan konkurssin partaalle.
Paljastumisen
jälkeen jääkärivärvärin tie vei Pietariin, Špalernajan vankilaan, jossa
istuttiin todennäköistä hirttotuomiota odottamassa. Kaksi värväriähän
Pohjanmaalla hirtettiinkin, mutta Špalernajan vangeista haluttiin ennen
tuomioita puristaa kaikki tieto siitä, mitä venäläisvastaisia juonia rajamaassa
oikein esiintyi.
Vankilassa
Vihtoi tutkiskeli raamattua ja kun helmikuun vallankumous hänetkin vapautti, hän
kieltäytyi ottamasta tarjottua revolveria, koska kirjojen kirja oli kertonut,
että se, joka miekkaan tarttuu, myös miekkaan hukkuu.
Kun venäläisiä
sitten ruvettiin häätämään Pohjanmaalta, oli tämä asia unohtunut ja Kosolan
aseeksi Vapaussodassa tuli konekivääri, jota hän pelottomasti, kuten kerrotaan,
käytteli monissa kovissa taisteluissa.
Vapaussota oli, kuten
tunnettua, pitkälti myös sisällissotaa, jossa armoa ei tunnettu. Raaka
kostopolitiikka ylläpiti revanssihenkeä hävinneissä ja voittajat taas eivät
voineet sulattaa voitettujen nousemista uhmaamaan heidän valtaansa.
Etenkin
satamalakot olivat 1920-luvulla sitkeitä ja niitä murtamaan perustettiin Vientirauha
-lakonmurtajajärjestö, jossa saatettiin käyttää hyväksi jääkärivärväyksen
vanhoja verkostoja. Pohjanmaalta osoittautui mahdolliseksi värvätä tuhansia
lakonmurtajia sinne, missä tarvittiin ja kuukausien pituiset lakot päättyivät
työnantajan voittoon. 1930-luvulle tultaessa työntekijäpuoli oli jo masennettu
eikä lakkoja paljonkaan ollut
Loppuvuodesta
1929 pidettiin Lapualla kommunistinuorten ns. haastejuhlat, joilla samalla
haastettiin suorastaan henkilökohtaisesti myös muutamia lapualaisia vuoden 1918
johtavia valkoisia.
Tämähän oli selvä
haaste kylätappeluun, jollaisiin maakunnassa oli vanhat perinteet. Halukkaita
haasteeseen vastaajia löytyi yllin kyllin ja aluksi yhteiskoululaiset olivat
keskeinen ryhmä. Kun laillisuutta oli yhä tapana pitää pyhänä ja ymmärrettiin,
että joku aina joutuisi myös särjetyt ikkunat maksamaan, toimittiin sen
mukaisesti. Suuria vahinkoja, saati henkeen ja terveteen käyviä seurauksia ei
tullut.
Sinänsä vähäinen
rettelö alkoi saada laajempaa merkitystä sen jälkeen, kun Lapualla järjestettiin
yleinen kokous, jossa vaadittiin kommunistien toiminnan kieltämistä. Nämähän
saivat yleisten kansalaisoikeuksien mukaisesti toimia sekä omissa yhdistyksissään,
että eduskunnassa ja ay-liikkeessä ja julkaista lehtiään.
Itse asiassa
valtiovalta oli kyllä hyökännyt kommunisteja vastaan 1920-luvulla jo kahdesti,
vuosina 1923 (Kallion leikkaus) ja vuonna 1928. Liberaalin demokratia puitteissa
ahdistellut kommunistit pystyivät kuitenkin toimimaan myös laillisesti ja
uskalsivat jopa haastaa muut poliittiset voimat.
Mistä moinen,
suorastaan itsetuhoinen uhkarohkeus? Myös Suomen tapahtumia ymmärtääkseen on
tunnettava kansainvälinen kehitys. Jo vuonna 1928, ensimmäisen
5-vuotissuunniyelman alkaessa Neuvostoliito kommunistinen puolue omaksui sen
linjan, että suurimpana poliittisena vaarana kaikkialla oli nyt sosialidemokratia
ja nimenomaan sen vasemmistosiipi, jota vastaan kaikki voimat oli keskitettävä.
Tosiasiassa,
tämän äkkiväärän tukinnan mukaan, sosialidemokraatit olivat objektiivisesti
fasisteja, koska heidän toimintansa ja etenkin heidän vasemmistosiipensä toiminta
söi kannatusta ainoalta aidolta fasismin ja koko kapitalismin vastustajalta eli
kommunisteilta. Sitä paitsi sosialidemokraatit kannattivat porvarillistenkin
maiden aseistaustumista, kuten oli ilmennyt jo vuonna 1914. Niinpä tulikin
puhua sosiaalifasisteista eikä sosialidemokraateista. Tämä linjaus
velvoitti kaikkia Kominternin jäsenpuolueita.
Vuoden 1929
syyskuussa New Yorkin suuri pörssiromahdus sitten ennusti huonoja aikojakoko
kapitalistiselle läntiselle maailmalle ja kommunistit, jotka nyt Neuvostoliitossa
rakensivat uudenlaista yhteiskuntaa, josta puuttuisivat ylituotannon
aiheuttamat lamakaudet ja työttömyys, saattoivat laskea saavuttavansa suurta
suosiota. Olihan se todellinen vaihtoehto.
Pietiäinen ei
pohdi tätä kansainvälistä taustaa eikä hänen kirjansakaan toki ole suuren
lamakauden eikä edes Lapuanliikkeen historia, vaan Vihtori Kosolan elämäkerta.
Nuo suuret taustalla vaikuttavat tekijät kuitenkin tulevat väistämättä mieleen,
kun tätä aikakautta käsitellään.
Kommunistien
väitteet siitä, että fasistiset liikkeet, joihin myös Lapuanliike laskettiin,
olivat vain suurpääoman masinoinnin tulosta, eivät tämänkään kirjan valossa ole
vakuuttavia. Totta on, että muutamat suuret firmat rahoittivat ensin Vientirauhan
lakonmurtajia ja sittemmin myös Lapuanliikettä. Itse liike kuitenkin näyttää syntyneen
ennen muuta paikallisena nujakkana, josta sitten yhä uusien kokousten kautta
kasvoi valtakunnallinen ilmiö.
Valtakunnallista
liikettä halusi tietenkin jo kovin moni ohjata. Vastaavasti sillä riitti myös vastustajia
ja vihamiehiä kaikkialla, Pohjanmaallakin. Kyösti Kallio, Santeri Alkio, Jalo
Lahdensuo ja monet muut olivat tiukasti laillisuuden kannalla, kuten myös
Svinhufvud, josta oli toivottu omaa miestä ja mädän parlamentarismin kaatajaa.
Lapuanliikkeen
johto, jos siitä enää voi puhuakaan, oli sangen epämääräinen ja asiaa vielä
pahensi se, että se usein oli varsin raskaassa humalassa. Kosolan talosta käsin
kyllä jonkin aikaa johdettiin esimerkiksi kyydityksiä, mutta sellaiset tapahtumat
kuin Ståhlbergin kyyditys tai Mäntsälän kapina syntyivät aivan muualla.
Vihtori Kosola
näyttää olleen pohjimmaltaan kelpo mies, hyväntahtoinen ja hyväuskoinenkin. Johtajan
ominaisuuksia hänellä oli kotikylän tarpeisiin, mutta käsitykset valtakunnallisesta
politiikasta, saati maailmanpolitiikasta olivat aivan heiveröisellä pohjalla.
Kun Lapuan liikettä
seurasi IKL, joka ei enää ollut mikään talonpoikaisliike, tuli Kosolasta puolueelle
pelkkä rasite ja hänen roolinsa kutistui mitättömäksi. Aatteellisessa
anteliaisuudessaan isäntä oli tuhlannut omaisuutensa ja päästänyt tilansa huonoon
kuntoon ja kuollessaan hän oli puilla paljailla, vaikka olikin suurella
kansalaislahjalla pelastettu konkurssista.
Kun lapualaiset
vuonna 2017 äänestivät kautta aikojen merkittävimmästä lapualaisesta, valittiin
Vihtori tietenkin sellaiseksi. Tänä päivänäkin hän symbolisoi monille
pohjalaista jyrkkää yksinkertaisuutta, johon lisäksi liittyy myös uskallus toimia
järkensä ja vakaumuksensa mukaan. Se voi olla vaarallinenkin yhdistelmä.
Mutta tämähän on
vain klisee, joka tuskin kertoo puoliakaan koko tarinasta. Vuonna 1922 Santeri
Alkio kirjoitti päiväkirjassaan: Lapua pikkumaisten ja ilkiäin intrikien
paikka.
Onhan asioilla
puolensa ja puolensa, sanoisi tähän savolainen. Tekijä on kiitettävästi tässä
kirjassa valaissut puolta jos toistakin.
"Pietiäinen ei pohdi tätä kansainvälistä taustaa eikä hänen kirjansakaan toki ole suuren lamakauden eikä edes Lapuanliikkeen historia, vaan Vihtori Kosolan elämäkerta."
VastaaPoistaTästäkin huolimatta taitaa taas matka olla kirjastoon.
"jyrkkää yksinkertaisuutta, johon lisäksi liittyy myös uskallus toimia järkensä ja vakaumuksensa mukaan. Se voi olla vaarallinenkin yhdistelmä."
VastaaPoistaEikä syntynyt Kosolasta eikä kadonnut tämän myötä. Vedänkö liian mutkat suoriksi, jos assosioin Veikko Vennamoon ja Timo Soiniin.
Yksinkertaisina en Vennamoa enkä Soinia missään nimessä pitäsi. Ja taisi se hillotolppa sen vakaumuksen rinnalla joskus kilpailla sekin ...
Poista"Lapuanliikkeen johto, jos siitä enää voi puhuakaan, oli sangen epämääräinen ja asiaa vielä pahensi se, että se usein oli varsin raskaassa humalassa... Johtajan ominaisuuksia hänellä oli kotikylän tarpeisiin, mutta käsitykset valtakunnallisesta politiikasta, saati maailmanpolitiikasta olivat aivan heiveröisellä pohjalla."
VastaaPoistaAinakin poliittisena henkilönä Kosolasta löytyy ilmeistä yhtäläisyyttä esim. Zhirinovski-vainaaseen, aina ulkoista habitusta myöten, mitä noin valokuvista voi päätellä... Tappityypeiksihän noita tuon tapaisten ominaisuuksien haltijoita tavattiin aikanaan luonnehtia. Mahtava kunnianhimo istutettuna hieman vaatimattomaan varteen...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Žirinovski
-J.Edgar-
"Ei Kosola ole niiden mittojen mies", tuumasi mm. Ilmari Salpakari Pohjantähdessä spekuloidessaan Ruustinnan kanssa kenetkä lapualaisten tulisi asettaa tulevan Valtakunnan diktaattoriksi. Ollen tässä ainakin tehtävään tarvittavien ja vaadittavien johtajanominaisuuksien osalta aivan oikeassa.
VastaaPoistaJa vähänkös niitä nyt on riittänyt maailman sivu, joilla olisi tuo tulenpalava pyrky ja into hankkeeseen vaikka minkämoiseen, vaan kun ne henk. koht. kyvyt ja muut onnistumisen saati menestymisen kannalta tarpeelliset jollei välttämättömät ominaisuudet loppuvatkin kesken. (Eipä niitä esimerkkejä aivan viime vuosiltakaan erityisemmin puutu.) Eräänlainen henkilökohtainen tragedia sekin, sano.
-J.Edgar-
No ollaan Suomen puolesta kiitollisia: jos olisi löytynyt poliittisilta kyvyiltään puoliksi Hitlerin tai Stalinin "mittainen", ei olisi syntynyt talvisodan henkeä vaan iso diktaattori olisi nielaissut pienen.
PoistaNo näinpä. Mikäli aiottu vallankaappaus olisi onnistunut ja Suomeen olisi saatu pystytettyä diktatuuri, niin banaanitasavaltahan tästäkin olisi tullut. Ja todennäköisenä ellei liki varmana lopputulemana olisi mitä luultavimmin ollut juurikin se, miltä välttymiseksi olisi tuota hallitusmuotoa sitä vaativien mielestä kuulemma tarvittu, siis päätyminen osaksi neuvostokansojen suurta vaikkei välttämättä kovin onnellista perhettä. Viimeistään joskus 1944, tod.näk jo aiemminkin... Vrt. Baltian maat -30-40-luvulla.
PoistaAnekdoottina, Kosolahan oli kuulemma kerran kysellyt Kai Donnerilta että "mikä se on se semmoinen tiktaattori, mitä se tekee...?" Joten kertonee jotain tosiasiallisista mahdollisuuksista niinkin suurten saappaiden täyttämiseen, sekin...
-J.Edgar-
Olen usein pohtinut Suomen eriskummallista kohtaloa sekä toisessa maailmansodossa että kylmässä sodassa.
PoistaKeskeistä tuossa omassa tiessä oli se, että Suomesta ei tullut diktatuuria 20- ja 30-luvuilla. Vaikka nationalismi oli Suomessa todella voimakasta 100 vuotta sitten, ei maatamme voitu pelkästään sen varaan rakentaa.
Paitsi, että Suomesta olisi todennäköisesti tullut osa neuvostoperhettä tai parhaimmillaan olisi odotanut Puolan kohtalo, niin myös ihmisuhrien määrä olisi ollut suunnaton. Todennäköisesti sotatoimet, nälkä ja erilaiset karkoitukset ja joukkomurhat olisivat tappaneet 10-20% suomalaisista.
Kulttuuriteko: Kosolan talo on avattu turistien ihmeteltäväksi. Järkytys: saman pihan reunassa kököttää muhamettilainen kepappiputka.
VastaaPoistaYksi suomalaisen politiikan ehkä vähemmän tunnetuista erikoisuuksia sisältyy Väinö Tannerin muistelmiin Kahden maailmansodan välissä (s. 109-110), jossa hän kertoo työhuoneeseensa saapuneen 3.12.1929 suurliikemies Rafael Haarlan, eikä olenkaan työasioissa:
VastaaPoista”Haarla diktaattoria etsimässä.
Vähäisen mahdollisuuden silmätä uuden suuntauksen miesten kortteihin sain, kun tamperelainen kauppaneuvos Rafael Haarla ilmestyi konttoriini joulukuun 3. päivänä 1929. Hän ei ollut käynyt luonani kymmeneen vuoteen, minkä vuoksi hän katsoi tarpeelliseksi esitellä itsensä. Aikaisemmin olimme tavanneet usein, mutta aina liikeasioissa.
Keskustelimme puolisen tuntia. Haarla kuvasi Suomen olot surkeiksi. Politiikassa hän ei saattanut nähdä mitään johdonmukaisuutta, hallitus ja eduskunta taipuivat kommunistien vaatimuksiin. Maaseudulla oli vallalla täysi tyytymättömyys. Kieltolaki oli maalle suureksi turmioksi. Tulliasioissa hallitukset ja eduskunta eivät ymmärtäneet pitää maan puolta toisten maitten dumping-myyntiä vastaan. Ei ollut enää muuta pelastusta kuin perustaa diktatuuri, asettaa diktaattori, joka ottaisi maan ohjakset lujiin käsiin. Muuten tapahtuisi vuoden kuluessa kumous joko oikealta tai vasemmalta.
Perustellakseen kääntymistään puoleeni hän selitti, että jos diktatuuri perustettaisiin asevoimin, se tietäisi veristä ratkaisua. Jos sen sijaan joku "keskustasta” (sosiaalidemokraatti kuului siis hänen puoluekaavassaan keskustaan) saataisiin suostumaan tehtävään, kaikki kävisi keveä'sti.
Hän oli havainnut minun olevan lujatahtoinen mies, johon voi luottaa. Ainakin puolet sosiaalidemokraattisesta puolueesta tulisi tällöin seuraamaan minua. Kun porvaritkin varmasti antaisivat tämänlaiselle diktatuurille kannatuksensa, ei siihen siirtyminen kohtaisi suuriakaan vaikeuksia.
Haarla vakuutti sillä kertaa puhuvansa vain omasta puolestaan, koska ei ollut neuvotellut asiasta kenenkään kanssa. Hän oli kuitenkin vakuuttunut siitä, että hänen kannallaan oli paljon samoin ajattelevia ihmisiä.
Vastasin tietysti Haarlalle heti alussa, että minun linjani oli demokratia ja että hän oli niin ollen kääntynyt aivan väärän henkilön puoleen. Kun häntä halutti siitä huolimatta koettaa käännyttää minua, annoin hänen puhua odottaen saavani siten kuulla lähemmin suunnitelmista.
Lähtiessään hän "isänmaan nimessä” valitti, että hänen lähetystyönsä oli epäonnistunut. Hän piti kuitenkin itsestään selvänä, että puhuttu jäisi meidän keskeiseksi. Hän oli nimittäin vakuuttunut siitä, että oli tekemisissä "kunnian miehen” kanssa.” [sitaatti päättyy]
Tätä on tietysti pidettävä vain myrskyisen ajan silmässä toimineen laitaoikeistolaisen suurliikemiehen henkilökohtaisena harhaiskuna, kummallisena höyrähdyksenä, vai olisiko tällä sittenkin laajempaa taustaa?
Kummallisina aikoina esiintyy kummallisia episodeja, ”impulssiostoksia”, jotka hämmentävät varmaan jälkikäteen tekijäänsäkin?
Syntyihän Talvisodan alettua epätoivoisessa ja sukuisessa tilanteessa omalaatuinen ajatus ja keskustelu siitä, miten Suomen puolelta kontrattaisiin Stalinin polkaisemaa Terijoen hallitusta vastaan jonkinlainen ”vastahallitus”, jonka johtoon kaavailtiin vakavammin Kerenskiä ja hieman vähemmän vakavasti (Tannerin toteamana) peräti Trotskia. Sen riveihin pyrittäisiin houkuttelemaan, sotavankeja, loikkareita ja poliittisia pakolaisia ym.
Kerenski kieltäytyi keskusteluitta ja Trotski jonka Stalin oli ajanut maanpakoon jo vuosia aiemmin, asettui omatoimisesti Stalinin tueksi, ennen kuin häntä oli ennätetty Meksikosta edes tavoittaa.
Tämä juttu Tannerin muistelmista on jäänyt minunkin mieleeni. Tanner myös muisteli jonkin politikoi (ei kai sentään Kyösti Kallio?) kysyneen, olisiko tällä pistoolin panoksia. Ei "tietenkään"ollut.
Poista"Onhan asioilla puolensa ja puolensa, sanoisi tähän savolainen."
VastaaPoistaNotta hyvää yritetään, mutta priimaa tuppaa tulemaan.
Historiaakin tuntuu kirjoitettavan niin monella tavalla. Esimerkiksi Juha Siltalan ja Matti Lackmanin ja useiden muiden mukaan mukaan lapuanliike ei suinkaan siinnyt mistään paikallisesta pikku kahakasta, joka sitten eri tahoilla kokousten matkaansaattaman olisi levinnyt kuin renkaat vedessä. Taustalla oli suuttumus "vapaussodan" perinnön "hukkaamisesta" ja yritys sen elvyttämiseksi. Talouselämä tuki vahvasti omista motiiveistaan käsin.
VastaaPoistaMiten nin monella? Kyllä nämä asiat tässäkin kirjassa ovat olennaisia.
PoistaNo kun itse blogitekstistä saattoi ymmärtämätön saada hieman toisenlaisenkin käsityksen. Mutta myönnetään historian kuluttajana, siis historiankirjoittajista: yhtä luuta kuin vuohensarvet. Eikä yhtään "falskaa".
PoistaPohjanmaata ei kannata kuitenkaan yksinkertaistaa suoran toiminnan ja suoran ajattelun maakunnaksi jossa totta puhutahan aina maan asijoosta.
VastaaPoistaMaakunnasta, ja sen liepeiltä, sikiää vuosikymmenestä toiseen keplottelevia keskustalaisia ja kuten tänään jo presidentivaalitilaisuudesta kuulimme ja näimme, "punavihreitä" (itse niin sanoi) sosiaalidemokraatteja sormi pystyssä.
Yhden tarinan mukaan Stålbergia kyyditsivät jääkärit. Jotka eivät olleet unohtaneet tämän syyttäneen heitä maanpetoksesta kun Suomi kuului vieläää Venäjään.
VastaaPoistaNe tapetahan joista ei tykätä! - Eteläpohojalaanen sanonta -
VastaaPoista