Erittäin tärkeä kirja
Ari Helo, Intersektionaalista
vai ”valkoista” ylivaltaa? Syrjäytymiskeskustelun vääristymät Suomessa ja Yhdysvalloissa.
Suomalainen metodologiayhdistys/Finnish Methodology Society 2023, 336 s.
Olen aina silloin
tällöin kirjoitellut Paul Hollanderista, joka on parissakin kirjassaan tutkinut
omaa maata kohtaan tunnetun vihan ilmentymiä Amerikassa. Hänen tutkimiensa niin
sanottujen poliittisten pyhiinvaeltajien käytös selittyy ennen muuta
omaa maata kohtaan tunnetun vihan eikä niinkään noissa esimerkillisiksi
kuvatuissa maissa nähdyn erinomaisuuden pohjalta.
Tarinathan
tunnetaan: pohjoisille kuolemanleireille kutsutut vierailijat luulivat
todistavansa siellä reipasta pioneerihenkeä ja poliittista innostusta,
musiikkiesitysetkin olivat huippuluokkaa, kun niin monet alan huiput olivat
halunneet tulla antamaan myös fyysisen panoksensa uuden yhteiskunnan luomiseen.
Vankilatkin olivat Neuvostoliitossa kasvatuslaitoksia, joissa ei juuri tarvittu
edes vartijoita ja niin edelleen.
Roger Scruton on
nimittänyt ilmiötä oikofobiaksi, oman pesän vihaamiseksi. Samanlainen
asenne löytyi jo niiltä hallitsevan luokan jäseniltä, jotka olivat 1800-luvun
Venäjällä kääntyneet leppymättömästi taistelemaan tsaarinvaltaa ja kaikkia sen
ilmentymiä vastaan. Heitä on joskus nimitetty katuvaisiksi aatelismiehiksi,
vaikka heillä tuskin oli muuta kaduttavaa kuin syntyminen väärään
yhteiskuntaluokkaan, johon he itse eivät voineet vaikuttaa.
Joka tapauksessa
intelligentsijan tunnusmerkiksi vakiintui jo tuolloin olemassa olevan
yhteiskuntajärjestelmän ehdoton mitätöiminen ja vastustaminen. Se oli tuohon
aikaan todellakin äärimmäisen epätasa-arvoinen ja riistävä koneisto, jossa
yleisen hyvinvoinnin mahdollistaneet voimat olivat vasta karttumassa.
Intelligentsijalle kyseessä oli emotionaalisesti koettu pahuuden keskittymä, jonka
saattoi vain tuhota, ei parantaa.
Ansaitsematon ja
sellaiseksi koettu hyvinvointi samaan aikaan, kun monet kärsivät kurjuutta, on
toki muulloinkin siivittänyt monia oppositioliikkeitä ja intellektuaalisia
virtauksia. Jo varhain niiden piirissä syntyi käsityksiä tiedonsosiologiasta
eli siitä, millä tavalla ihmisen sosiaalinen asema määräsi heidän tapaansa
ymmärtää maailmaa ympärillään.
Marx käytti käsitettä
ideologia, joka tarkoitti yhteiskunnan materiaalisen alarakenteen
määräämää henkistä päällysrakennetta. Alun perin sillä tarkoitettiin nimenomaan
väärää tietoisuutta. Koko porvarillinen kulttuuri pönkitti ja oikeutti
porvarisluokan etuja ja ajattelutapoja. Porvari ei yksinkertaisesti kyennyt
ymmärtämään maailmaa samalla tavalla kuin työväestö, jonka tietoisuus oli
parempaa, koska se oli tuomassa edistystä, vallankumousta.
Enemmän tai
vähemmän vulgaarit tiedonsosiologit alkoivat sittemmin spekuloida sillä, ettei
hallitsevan luokan edustajilla ollut edes mahdollisuutta ymmärtää alistetun
luokan ajattelua ja maailmankatsomusta, merkillisinä poikkeuksina kylläkin
jotkut Leninin tapaiset yksilöt.
Tämä avasi yhden
tien järjen tuhoamiseen, Vernichtung des Verstandes, kuten se Saksassa
muotoiltiin. Siellä vastaavan työn teki natsipuolue, joka väitti, että niin
sanotulla arjalaisella rotuvaistolla oli oma tapansa hahmottaa maailmaa. Se
poikkesi oleellisesti esimerkiksi juutalaisesta spekulatiivisuudesta, joka
ilmeni vaikkapa suhteellisuusteoriassa.
Keskeinen teesi
tiedonsosiologiaa harrastavissa, ideologian merkitystä korostavissa piireissä
oli, ettei kaikille ihmisille yhteisellä järjellä voinut olla mitään
ratkaisuvaltaa tiettyjä ryhmiä ja niiden etuja ja ainakaan maailmanhistoriallista
roolia koskevissa kysymyksissä. Arjalaisiksi oli synnyttävä ja sama koski käytännössä
myös proletariaattia. Ihmisryhmillä oli oma tapansa ymmärtää, eivätkä
ulkopuoliset voineet niitä kritisoida.
Ari Helon kirja,
jota olen lukenut vasta puoliväliin saakka, käsittelee niin tärkeää aihetta
niin pätevästi ja vakuuttavasti, että siitä on pakko kirjoittaa väliraportti jo
nyt. Kirjan ajankohtainen merkitys ja sen käsittelemän ilmiön oirearvo koko aikakautemme
kannalta on niin suuri, että siitä on varmasti syytä kirjoittaa vielä useamminkin.
Tässä pyrin nyt
vain hahmottelemaan sekä kirjan että sen käsittelemän ilmiön paikkaa maamme ja
jopa koko kulttuurimme intellektuaalisessa historiassa. Nekin tarkentunevat
pian. Luulen, että tässä on aineksia sellaiselle kirjasodalle, jollaisia
länsimaisissa yliopistoissa on viime vuosina syntynyt ns. woke-ilmiön
ympärille, kun erilaiset obskurantit ovat hyökänneet tieteellistä ajattelua
vastaan.
Vainoamistapauksia
on satoja ja kymmenet professorit ovat menettäneet virkansa puolustaessaan vapaata
tutkimusta ja ajattelua.
Kun puhutaan intersektionaalisuudesta,
joka siis etymologisesti viittaa keskinäisiin leikkauksiin/risteämäkohtiin,
kannattaa muistaa, että meillä Suomessakin oli vielä äskettäin peräti hallitus,
joka kertoi edustavansa juuri tällä nimellä tunnettua ajattelua.
Periaatteessahan
koko intersektionaalisuuden idea voisi olla aivan normaali ja terveen järjen
mukainen, mikäli asia tarkoittaisi vain sitä, että kun puhutaan yhteiskunnallisesti
huonommassa asemassa olevista ihmisistä, ei tosiaankaan riitä, että asioita
tarkastellaan vain yhden tekijän mukaan.
Eihän
esimerkiksi naiseksi syntynyt välttämättä ole miestä huonommassa asemassa, mikäli
mies nyt vaikkapa sattuu olemaan köyhä ja moniongelmainen ja nainen rikas ja
koulutettu. Jos ollaan Amerikassa, lisätään mukaan yleensä vielä sellainen tekijä
kuin rotu, joka tuon ideologian mukaan sekä on olemassa, että ei ole.
Jos mukaan ottaa
vielä asuinalueen, millä Amerikassa on valtava merkitys, voidaan lisätä vielä
yksi tärkeä tekijä.
Usein sattuu olemaan niin, että musta, köyhä,
kouluttamaton, huumeriippuvainen, slummissa asuva henkilö on yksi ja sama
persoona. Jos hän vielä sattuu olemaan nainen ja kukaties vammainen ja ehkä
vielä tyhmäkin (tiede on todistanut, että niitäkin on olemassa), tulee taakka
jo ylenpalttiseksi ja yhteiskunnallisen aseman kehnous verrattuna
keskiluokkaiseen WASP:iin on huutava.
Sen verran tuosta
eriarvoisuudesta. Kyllä kyseessä on ihan todellinen ongelma ja nimenomaan
Amerikassa, jossa köyhyyden määrä Suomeen verrattuna on moninkertainen ja jossa
todella on noita slummeja, joita meillä ei vielä ole. Tietty määrä
huono-osaisuudesta liittyy epäilemättä myös rasismiin. Millainen tuo mekanismi
on, olisi kiinnostavaa tietää ja hyvä tutkia.
Se
intersektionaalinen ideologia, joka nyt on vallannut läntisen maailman, ei
kuitenkaan ole kiinnostunut tutkimaan syitä ja seurauksia. Sen sijaan se
tutkii, miten sen ideologiset olettamukset toteutuvat yhteiskunnassa. Mekanismi
on samanlainen kuin keskiajan teologiassa.
Silloisen ajattelun
mukaan totuus tunnettiin jo, sillä se oli raamatussa ja Aristoteleessa, kaikki
muu totuuden etsintä olisi ollut rienaavaa ja jo lähtökohtaisesti synnillistä.
Sen sijaan voitiin tutkia, miten Jumalan tahto toteutui missäkin maailman
kolkassa. Aivan vastaavasti työskenteli neuvostoliittolainen marxismi-leninismi,
jolla myös oli totuus jo hallussaan eikä sitä saanut haastaa.
Intersektionaalisen
ideologian kanssa on siis aivan samoin. Totuus on jo selvillä ja sen nimi on
valkoinen ylivalta Se ei ole asia, joka edes voisi avautua niille, jotka eivät synnynnäisten
ominaisuuksiensa takia ole siihen päteviä.
Totuus on valkoinen
ylivalta, joka vallitsee kaikkialla ja on aina vallinnut, vuosisatojen mittaan
miksikään muuttumatta. Valkoinen ihonväri takaa etuoikeuden, jonka takaa ei mustien,
ruskeiden ym. ongelmia ole mahdollista ymmärtää, saati argumentoida niitä
vastaan, joilla on pääsy tuohon tietoon.
Koko tuo ideologia
on tietenkin älyllisesti pelkkää huuhaata ja vastoin länsimaisen tieteellisen ajattelun
kaikkein perustavimpia lähtökohtia. Siitä huolimatta se on saavuttanut uskomattoman
vaikutusvallan etenkin USA:n yliopistoissa, johtavia myöten.
Kyse ei ole
pelkästä tieteestä, joka toki on äärimmäisen tärkeä asia. Tuon ideologian
nimissä tehdään politiikkaa ja vaaditaan mitä absurdeimpia asioita.
Opiskelijoiden suuret joukot on saatu liikkeeseen mukaan ja heitä hännystelevät
myös monet poliitikot eri maissa.
Kirjoittaja
kertoi kirjan julkaisemistilaisuudessa, että häntä oli varoitettu pistämästä
päätään ampiaispesään, sillä tieteen yksinkertaisten perustotuuksien
puolustaminen on nykyisessä ilmapiirissä jälleen vallankumouksellinen teko.
Aikoihin on
eletty, kun tieteelliseen keskusteluun osallistuvalta vaaditaan jo poikkeuksellista
rohkeutta. Ellei nyt suorastaan fyysinen koskemattomuus ole vaarassa, on ainakin
varmaa, että vihollisia viran täytöissä ja hakemusten käsittelyssä kyllä löytyy
lisää. Kirjoittaja astuu tässä monolle varpaille. Woke-ideologialla on paljon
vaikutusvaltaa Suomessakin.
Helo ei tyydy
kuittaamaan käsittelemiään tekstejä pelkästään sakeaksi hutuksi, jolla ei ole
mitään tekemistä tieteen kanssa. Hän perustelee teesinsä yksityiskohtaisesti ja
olettaa, että niihin myös vastataan samalla tasolla, asiallisesti ja vakuuttavasti
argumentoiden.
Tähän kirjaan ja
sen lukemattomiin terävin yksityiskohtiin on todella syytä palata vielä
uudelleen ja luulen, että se mainitaan vielä useastikin myös tällä palstalla. Odottelen
nyt, miten siihen vastaavat ne tahot, jotka omassa maassamme ovat hurahtaneet
apinoimaan tuota amerikkalaista huuhaata mukamas uusimpana tieteellisenä
suuntauksena.
Tässä joukossa
komeilee myös THL, joka on laatinut woke-herätykseen pyrkivän aineiston
työntekijöilleen. Ei se ainoalaatuista Suomessa ole. Mieleen tulevat
taistolaisajat vamokap-projekteineen. Nyt vain tuntuu siltä, että
tieteellisyyden kunnioitus on laskenut vieläkin alemmalle tasolle. Mutta
kuunnellaanpa, mitä kirjasta sanotaan. Odottelen etenkin hesarin reaktioita.
Kaikki ajattelu on pohjimmiltaan "tunnustuksellista" -- tämä kaikkia merkityksiä määräävä kokonaisvaltainen perimmäinen yhteys, maailman "mielekkyys", palautuu varhaisen lapsuuden -- sekä lajin että yksilön -- varhaisimpiin perustuntoihin, omnipresenssin ja omnipotenssin tuntoihin, kaikkiallisuuden ja kaikkivaltaisuuden tuntoihin, jotka ovat esimerkiksi kaikkien maailman uskontojen pohjimmaisia rakennusaineita.
VastaaPoistaTunnustuksellisen ajattelun pohjalle ovat stten rakentuneet kaikki ne "tiedolliset" yritykset, joilla eri aikojen ja kulttuurien ihmiset ovat kuvanneet ja selittäneet todellisuutta yrittäen myös tavoittaa sitä koskevaa hallintaa. Kuten G H von Wright asian osuvasti ilmaisi, "tiedolla" on monia muotja, ja myös se erityinen tiedon muoto, joka on saanut ilmauksensa "tieteessä", on ollut aikojen varrella muuttuva.
mmärtääkseni eurooppalaisella uudella ajalla syntyneet tiedollisen ajattelun kognitiiviset edellytykset olivat ihmisen historiassa uusia, koskaan aiemmin toteutumattomia. Visuaalisen mieltämisen ja individualismin -- niin sanotun "kartesiolaisen paradigman" -- yhteistyö loi sen keskeisten aistiemme uuden työnjaon, jonka seurausta eurooppalaisella uudella ajalla tapahtunut luonnontieteiden voittokulku, tekniikka ja teollinen hyvinvointi ovat.
Jos "tiedon" historian punaista lankaa jäljitetään, meille sellaiset nimet kuin Freud ja Durkheim, Spengler ja Wittgenstein, McLuhan ja perillisensä, sähköisen median kriitikot, ovat keskiössä. Se uudella ajalla tapahtunut uusien tiedonalojen sisäinen pirstoutuminen, jonka seurausta kaikki nykyinen "opillinen" ismiajattelu on, tekee punaisen langan hahmottamisen miltei ylivoimaisen vaikeaksi.
Puhtaasti käsitetiedollisista päiväperhosista, kuten juuri tuosta "intersektionaalisesta" idealismista, voidaan nykyajattelun varassa rakentaa itsekantavia käsitepintoja, joilla kahlaaminen voi vaikuttaa aidolta ajatustyöltä. Tarvittaisiin paljon pitempään ja syvempään perehtyneisyyteen kytkettyjä yhteyksiä, jotta tämän nykytiedon onttous paljastuisi.
Käsitteelliset vastakohtaiset näennäisyydet ovat ihmissielun pohjimmaisen dualistisuuden väistämättömiä heijastuksia, eivät mitään itsenäisiä rankiarvoja, joista voisi rakentaa mitta-asteikoita tai nelinkenttien lokeroita. Niiden sijaan meidän pitäisi syventää ymmärrystämme havaitsemaan esimerkiksi aikojen ja kulttuurien yhteismitattomuutta.
Woken voi tulkita reaalivastaukseksi sille, mikä vallitsee, ja on määräävintä ihan automaattipohjalta, ilman sen tarkempia rakennepohdintoja.
VastaaPoistaWokessa voi ilmetä tarkentavaa lähestymistapaa, mutta effektiset toimijat vaativat omantasoista vastausta. Muuten menee käytännössä oudoksi.
Samaa ilmenee vastavoimien ja itsestäänselvänä otettujen tekijöiden ja rakenteiden kanssa, oli taho kuin taho kyseessä, ja sama epäsuhtavaiheista.
"samanlainen kuin keskiajan teologiassa. Silloisen ajattelun mukaan totuus tunnettiin jo, sillä se oli raamatussa ja Aristoteleessa, kaikki muu totuuden etsintä olisi ollut rienaavaa ja jo lähtökohtaisesti synnillistä."
VastaaPoistaJos olen Korpelani oikein ymmärtänyt asia ei ollut ihan noin. Sydänkeskiajan turhaan parjatut skolastikot opettivat, että luodussa maailmassa ja osin teologiassa pystyttiin asioita ymmärtämään järjellä. Tältä osin ajattelu erosi itäisestä ortodoksiasta, joka korosti mystistä ymmärrystä.
Islamilaisessa maailmassa oli samaa yksittäistä ajattelua kuin lännessäkin, mutta myöhäiskeskiaikana islamilainen oppineisto kääntyi - ehkä mongolivaloituksen ja ristiretkien aiheuttaman pettymyksen seurauksena - mystismin ja sokean ilmoituksen suuntaan.
No enpä tiedä, miten Korpela on asian sanonut ja ymmärtänyt, mutta sen tiedän, että Raamatusta ja Aristoteleesta poikkeaminen saattoi olla hengelle hupaa. Ja sehän oli tulkintakysymys.
Poista"Valkoinen ihonväri takaa etuoikeuden, jonka takaa ei mustien, ruskeiden ym. ongelmia ole mahdollista ymmärtää, saati argumentoida niitä vastaan, joilla on pääsy tuohon tietoon."
VastaaPoistaNiinpä niin, ei mitään uutta auringon alla ja yhtä herkästi taas ihmiset hurahtavat kuin kansallissosialismiin tai marxismi-leninismiin, jotka jopa molempiin, toki eri aikaan.
No mutta kappas, pääkaupunkiseudun kirjastolaitos ei ole tätä opusta hankkinut kokoelmaansa. Mitenköhän siinä on näin päässyt käymään? Ettei vaan olisi sama syy kuin Pascal Brücknerin teosten kanssa.
VastaaPoista-V-V Franklin
PS. On aivan mahdotonta tämä professorin mainioiden lukuvinkkien tykitys, pitäisi sentään töissäkin käydä, nukkua ja perheenkin kanssa seurustella. Kirjapino yöpöydällä on koko ajan minimissään puolimetriä korkea.
Täysin sama ongelma, lähes joka blogin jälkeen pitää käydä kirjaston varaustietokanassa ja olen pitänyt sentään itseäni jonkinmoisena harrastajana!
PoistaValitettavasti myös ns. "tiede" on muuttunut uskonnoksi dogmeineen ja dogmien vartijapapistoineen. Jos astut Eisteinin varpaille, menetät professuurisi jne. Tunnen muutaman sellaisen professorin mm. Kanadasta. En ole saanut julkaistua artikkeleitani, joissa osoitetaan, että Einsteinin suhteellisuusteoriat ovat kuin Schubertin keskeneräinen sinfonia, suomalaisen tiedeuskonnon äänenkannattajassa "Tieteessä tapahtuu". Aika ei ole neljäs dimensio, koska aika ei ole geometriaa...Einsteinin puolustukseksi voi sanoa, että eräs Sir väärensi hänen teoriansa, kuten eräs akateemikko Uuno Saarnion teorian.
VastaaPoista"sillä tieteen yksinkertaisten perustotuuksien puolustaminen on nykyisessä ilmapiirissä jälleen vallankumouksellinen teko"
VastaaPoistaEikö tuommoinen ole jälleen lähinnä vastavallankumouksellinen teko?
t. nimim. 70-luvun lapsi
Intersektionaalisen ideologian mukaan "Totuus on valkoinen ylivalta, joka vallitsee kaikkialla ja on aina vallinnut, vuosisatojen mittaan miksikään muuttumatta."
VastaaPoistaMitenkähän tuon ideologian kannattajat vastaisivat, jos heiltä kysyttäisiin, mistä lähtien näin on ollut? Esihistorialliselta ajalta saakka? Tai ainakin roomalaisajasta saakka? Kuitenkin vielä keskiajalla esimerkiksi Kiina oli paljon kehittyneempi kuin länsimaat. Ja varsinkaan valkoiset eivät millään muotoa voineet harjoittaa ylivaltaa esimerkiksi intiaaneihin nähden niin kauan kuin eivät tienneet heitä olevankaan.
Vasta suurten löytöretkien jälkeen voidaan ns. valkoisten väittää vähitellen saaneen lähes maailmanlaajuisen ylivalta-aseman. Mutta historian pitkässä perspektiivissä kyseessä on vain muutaman viime vuosisadan, ei ikiaikainen, esihistorialliselta ajalta saakka vuosituhansia vallinnut ilmiö. Ja nythän Kiina on jälleen nopeasti kehittymässä, kenties vielä ylivalta-asemaankin päästen.
Ensin Pietariin vähän shoppailemaan, sitten nimi "Suomi-Venäjä-seuran" rahoitusta puolustavaan adressiin, ja päivän päätteeksi vielä tietokoneen ääreen vähän moralisoimaan.
VastaaPoista"Se on semmoinen Vihavaisen sunnuntai...", tunnettua laulua mukaillen.
Onneksi saa aina välillä myös nauttia terävän kritiikin hedelmistä.
PoistaOlen tehnyt Tampereen kirjastolle hankintapyynnön ko kirjasta nyt kolme kertaa. Mitään perusteluja ei anneta. Eipä tainne tulla kokoelmiin myöskään Suomen muissakaan kirjastoissa. Tulen miettineeksi, onkohan yleisillä kirjastoilla jälleen ns. mustat listat listat käytössä?
VastaaPoista