Sitä on
liikkeellä
Tästäkin asiasta
olen joskus kirjoittanut (vrt. Vihavainen:
Haun häirintä tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)), mutta otetaan nyt
taas kerran.
Ratikkapysäkillä
näin valtavan tulipunaisen mainostekstin, joka nykyaikaiseen tapaan aina
välillä muuttui toiseksi. Siinä kerrottiin koiran kokoisin numeroin, että yhdeksän
kymenestä naisesta oli kokenut seksuaalista häirintää.
Se nyt sai
lähinnä kohauttamaan olkapäitä. Kuinkapa noin yleinen ilmiö voisi olla jossakin
suhteessa kiinnostava? Kiinnostavaksi jäi lähinnä se harvinaisempi osa eli se
kymmenys, joka ei ollut tuota ilmiötä kokenut. Miksi se oli jäänyt sitä vaille?
Ilmassa oli tragedian tuntua.
Seuraavaksi
mainos kuitenkin muutti muotoa ja siinä pyydettiin lahjoittamaan rahaa.
Valitettavasti ei käynyt ilmi, mitä rahalla tehtäisiin. Asiaa tuntematta olin
jokseenkin varma siitä, ettei tuota rahaa ollut tarkoitus jakaa noille 90
prosentille enempää kuin tuolla 10 prosentillekaan. Joku halusi pitää sen itse.
Koska pyydetyn
rahan käyttöä ei mitenkään avattu enempää kuin tuon mainitun häirinnän
merkitystäkään, poistuin syvän hämmennyksen vallassa. Entäpä, jos 90 prosentille
miehistä tai sitten sille ilman jääneelle 10 prosentille ruvettaisiin myös
keräämään rahaa? Oliko kyseessä jonkinlainen kärsimyskorvaus? Eikö noin laaja
ilmiö jo olisi valtion hoidettava meikäläisen sosialismin puitteissa?
Mitä tuo häirintä
sitten oli? Takavuosina naiset kertoivat silmät innostuksesta palaen, miten
etelän maissa heitä osattiin todella arvostaa. Lähes joka kadunkulmassa
seisoskeli sopivaan aikaan komeita nuoria miehiä, jotka huusivat ”guapa!” tai ”bella!”
ja saattoivat kaihoisasti vislata perään. Meidän juntit eivät osanneet mitään
vastaavaa. Sinnepä sitten mieli paloi: Till Spanien vill jag fara… laulettiin
laulussakin.
Mutta eihän
kaikki seksuaalinen huomion osoittaminen ole toivottua. Mitäpä iloa nuorille naisille
oli vaikkapa seitsenkymppisen partajeesuksen ponnettomasta vislauksesta?
Saattoiko edes vastenmielisyyttä tuntematta ottaa vastaan rumien kaljupäiden kohteliaisuuksia
ja avuliaisuuden osoituksia? Ikään kuin tässä ei itse kyettäisi omin voimin toimeen
tulemaan.
Toki nuori
nainen käyttää suuren osan energiaansa tullakseen noteeratuksi ulkonäöllään.
Komeiden urosten huomio kutkuttaa mukavasti itsetuntoa, mutta ongelmana on,
että samaan aikaan todennäköisesti myös saa osakseen suuret määrät huomiota
sellaisiltakin, joiden reaktioista olisi mieluummin mitään kuulematta. Mutta
elämä on. Oheisvahingot kuuluvat siihen.
Miksi tuon
mainoksen lanseeraaja oikein oli sen tehnyt? Rahan saaminen oli siis selvästi toiveissa,
mutta mitä niillä itse ongelmalle voitaisiin tehdä? Olisiko aloitettava suuri
mainoskampanja, jossa ehdottomasti kiellettäisiin rumia, vanhoja tai muuten
vastenmielisiä miehiä kiinnittämästä pyytämättä häiritsevää huomiota kauniisiin
tai muihinkaan naisiin?
Mutta eikö tuo
harkiten suloja esittelevä pukeutuminen juuri ole huomion pyytämistä? Ehkäpä
olen ymmärtänyt äidinkieltäni väärin? Jospa häirintä tarkoittaakin tässä ja
vain tässä ahdistelua, kourimista, pikkuveljen esittelyä, vapauden
rajoittamista ja ties mitä pakottamista ns. seksuaaliseen tekoon? Mutta silloinhan
ollaan jo rikoslain tunteman toiminnan piirissä.
Mitä asiasta
sanookaan kaikkitietävä wikipedia? Kas näin se sanoo: Seksuaalinen häirintä loukkaa joko tarkoituksella tai tiedostamatta kohteensa
henkistä tai fyysistä koskemattomuutta luomalla uhkaavan, vihamielisen,
halventavan, nöyryyttävän tai ahdistavan ilmapiirin. Seksuaalinen häirintä voi
olla esimerkiksi koskettelua, härskejä tai vihjailevia juttuja, ehdottelua,
liian lähelle tulemista, huutelua tai kuvia.
Ei tuossa häirinnässä siis mitään koskettelua tarvita, vaikka
sekin luetaan mukaan ja loukata voi joko tiedostamatta tai tarkoituksella. Olennaista
on, että toinen loukkaantuu. Ilmapiiri syntynee nimenomaan ajatellun uhrin omassa
päässä ja on täysin hänen tulkinnastaan riippuvainen. Häirintää voi siis
harjoittaa hyvässä uskossa, eikä sitä koskevista syytöksistä voi valittaa,
koska niillä ei ole mitään objektiivisia tuntomerkkejä.
No, 90 prosenttia naisista on siis tutkimusten (mitä niissä oikein
on kysytty ja miten?) mukaan ainakin joskus elämässään ollut jonkinlaisen seksuaalisen
häirinnän uhreja. Miehistä tämä prosenttiosuus on pienempi, mutta varsin
huomattava sekin. Mitä sitten tulee esimerkiksi pahoinpitelyyn, on miehistä
suurempi osuus kuin naisista kokenut sellaista omassa kodissaan.
Aleksis Kiven teoksista muistamme hyvin Eskon äidin
tervapamppuineen ja myös Juhanin ja Timon aviosiipat, jotka herkästi kävivät
miestensä tukkaan kiinni. Väkivaltamonopoli näytti siellä olevan kokonaan naissukupuolella,
koska naisten kurittaminen nyt oli sopimatonta, eikä mitään miehisten miesten
hommaa.
Miten heidän traumojaan sitten hoidetaan, on kysymys, johon
en tiedä vastausta. En tiedä, kerätäänkö heille edes rahaa terapiaan, turvakoteihin
(niitäkin he käyttävät) tai edes jaettavaksi kärsimyskorvauksina. Ja tässä en
nyt puhu asiasta irvaillakseni, ongelma on täysin todellinen ja vakavakin.
Elämänhallinta on monilla tänään aika heikko ja se koskee myös naisia.
Ihmettelen kuitenkin
sitä, miten nimenomaan naisten ongelmat kehdataan nostaa esille ja samalla
kokonaan vaieta vastakkaisen sukupuolen ongelmista. Kyllä asioilla on aina
kaksi puolta ja mikäli pyritään niiden ymmärtämiseen ja oikeudenmukaiseen
ratkaisuun, on molempia kuunneltava.
Olipa sukupuolten suhteellisen kärsimisen kanssa miten
tahansa, yksi asia nousee tässä mainoskampanjassa taas kerran esille ja se on
yleiskäsitteiden häikäilemätön väärinkäyttö.
Kun käsitteitä venytetään mieleisiksi, saadaan aina haluttuja
tuloksia ja tyhmimpien mielestä mahdollisimman suuret luvut ovat aina
vakuuttavimpia. Niitä voi myös aina perustella simppeleillä väitelauseilla, joiden
alaan voidaan vakavasti otettavan sisällön ohella pumpata myös tarpeellinen
määrä aivan yhdentekevää tai itse asian kannalta aivan vähäpätöistä ainesta.
Tiedän jo, että edellä olevan tekstin perusteella minua
tullaan syyttämään sellaisten ongelmien vähättelystä, jotka monille naisille
ovat aivan todellisia ja traumatisoivia.
Siitä ei kuitenkaan ole kysymys. Kritisoin sitä, ettei
vakavia ja vähemmän vakavia asioita haluta tai kyetä erottamaan toisistaan vaan
niputetaan ne yhteen, jolloin saadaan haluttuja tuloksia. Tämä näyttää aivan
säännöllisesti koskevan niin feministisiä meemejä kuin esimerkiksi
rasismitutkimuksia.
Onko tämä toiminta tahallista vai onko se puutteellisen älyllisen
ja/tai moraalisen kapasiteetin johdosta syntynytttä, voi vain ihmetellä. Mikäli
todella halutaan puuttua vakaviin ongelmiin, on ne syytä mahdollisimman
selvästi rajata erikseen eikä sen sijaan esittää valtavirran normaaleja
tapahtumia suurina ongelmina ja vähintäänkin potentiaalisesti rikollisina
tekoina.
Sana ”häirintä” on tässä yhteydessä aivan sopimaton käytettäväksi.
Luulen, että kyseessä on englannin harassment-sanan epäonnistunut käännös.
Harassment tarkoittaa ennen muuta ahdistelua, ”häirintä” taas ei
normaalisuomessa suinkaan anna ensi sijassa, jos koskaan tällaista vaikutelmaa.
Ahdistelutapaukset jääkööt poliisin ja tuomioistuimien käsiteltäviksi,
normaalit huomionosoitukset, olivatpa ne sitten toivottuja tai ei-toivottuja,
taas kuuluvat normaaliin aikuisen elämään ja niiden olemassaolo on normaalissa
yhteiskunnassa hyväksyttävä. Ei-toivottuun häiritään voi aina vastata asian
vaatimalla töykeydellä ja ainakin ennen saattoivat naiset jopa läpsäyttää
avokämmenellä.
Tasa-arvosta
huolimatta pidän sellaista käytöstä miesten taholta vastaavissa tilanteissa
kuitenkin sopimattomana. Vai olisiko sekin hyväksyttävä?
Tuo mainittu ruotsinkielinen laulu oli nimeltään Porompompero. Siinä laulettiin mm. "...och höra igen ett smickrande ord, som alltför sällan vi hör här i nord..."
VastaaPoista"Toki nuori nainen käyttää suuren osan energiaansa tullakseen noteeratuksi ulkonäöllään. Komeiden urosten huomio kutkuttaa mukavasti itsetuntoa, mutta ongelmana on, että samaan aikaan todennäköisesti myös saa osakseen suuret määrät huomiota sellaisiltakin, joiden reaktioista olisi mieluummin mitään kuulematta. Mutta elämä on. Oheisvahingot kuuluvat siihen."
VastaaPoista- Ja onhan joukossa aina myös niitä ns huomionhakuisia, joiden oma esiintyminen voi olla melkoisen provokatiivista sekin. Tosin on myös niin, että mikäli haluaa herättää huomiota hinnalla millä hyvänsä, ei voi aina valita, minkälaatuista huomiota lopulta osakseen saa...
"Ei tuossa häirinnässä siis mitään koskettelua tarvita, vaikka sekin luetaan mukaan ja loukata voi joko tiedostamatta tai tarkoituksella. Olennaista on, että toinen loukkaantuu. Ilmapiiri syntynee nimenomaan ajatellun uhrin omassa päässä ja on täysin hänen tulkinnastaan riippuvainen. Häirintää voi siis harjoittaa hyvässä uskossa, eikä sitä koskevista syytöksistä voi valittaa, koska niillä ei ole mitään objektiivisia tuntomerkkejä."
- Juurikin tuo objektiivisen tunnusmerkistön puute on tässä se ongelma. " Musta tuntuu" voi kelvata mielipiteeksi, mutta argumentti se ei vielä sellaisenaan ole tässä(kään) asiayhteydessä. Ja, ainakin perinteisesti, rikosoikeudessa on suhtauduttu hyvin nihkeästi ns laventaviin tulkintoihin. Vaikka kaikesta päätellen tätäkin traditiota halutaan nyt mitä ilmeisimmin avartaa tiedostavampaan ja edistyksellisempään suuntaan, onpa jopa käänteistä todistustaakkaakin ehdoteltu...
"Miten heidän traumojaan sitten hoidetaan, on kysymys, johon en tiedä vastausta. En tiedä, kerätäänkö heille edes rahaa terapiaan, turvakoteihin (niitäkin he käyttävät) tai edes jaettavaksi kärsimyskorvauksina. Ja tässä en nyt puhu asiasta irvaillakseni, ongelma on täysin todellinen ja vakavakin. Elämänhallinta on monilla tänään aika heikko ja se koskee myös naisia."
- Naisten väkivaltaisuus tuntuu olevan yhteiskuntatieteissämme edelleenkin melkoinen tabu. (Esim. lasten (vakavistakin) pahoinpitelyistä on ilmeisesti varsin suuri osa nimenomaan naisten tekemiä.) Mikä on sinänsä valitettavaa, ja kummallistakin, sillä monen monissa muissa asioissahan tuo alati epäkohtia vainuava tutka on viritetty niin kovin, kovin herkille... Vai voiko tässä aistia jopa ilmeistä tarkoitushakuisuuttakin? No ei nyt vielä selitetä ilkeydellä, minkä voi selittää tyhmyydelläkin. Kertaluokkaa vakavampi asia sitten on, ettei tätä(kään) ongelmaa kovin usein oteta viranomaistenkaan taholta kovin vakavasti. Esim. se takavuosien häke-päivystäjän "otatsä muijalta pataan?" (ja hekottelu päälle) - juttu muistuu tässä mieleen...
-J.Edgar-
Meillähän oli yhteen aikaan kova kohu noista maahanmuuttajien kokemista MIKROAGGRESSIOISTA. Oli sanottu mamulle jopa " Sinähän puhut hyvää suomea"! Törkeetä!
VastaaPoistaTuo"seksuaalinen häirintä" lienee pääosin samaa sarjaa.
Noin vuosikymmen sitten eräs lähes 90 vuotias veteraani kertoi miten kotiin mennessä hänen ohitseen rappusissa porhalsi nuori nainen helmat heiluen ja hän totesi spontaanisti että onpa upeat sääret tyttö oli pysähtynyt ja huikannut hänelle, että päivä pelastettu!
VastaaPoistaKirjamessuilla jonotin cavaa. Nuorehko nainen oli tiskin takana. Sanoin, että sulla on kivat hymykuopat. Hän hymyili ja sanoi kiitos.
PoistaAika uhkarohkeaa toimintaa.
PoistaSehän oli mukavasti sanottu nuorelle naiselle ja kiva juttu, että hänen reaktiokin oli positiivinen. Se on mukava asia, kun ihmiset tulevat toimeen keskenään ja pieni flirttikin aikuisten ihmisten kesken kuuluu asiaan silloin tällöin. Uskon, että fiksut niin naiset kuin miehetkin (ja muut) osaavat kyseistä taidemuotoa harjoittaa niin että molemmille osapuolille jää hyvä fiilis arkisesta kohtaamisesta. Harjoitus tekee hyvää tässäkin asiassa.
PoistaOn kovin outoa, että vaikka lukioissamme opetetaan psykologiaa, kaikkein perustavimmanlaatuiset, varhaisimmassa lapsuudessa vaikuttavat ihmisyyden syntymekanismit jäävät jokseenkin kokonaan oppiaineistosta pois.
VastaaPoistaPsykologian lehtoraatti oli jostain syystä yhdistetty ja jaettu uskonnonopetuksen kanssa, ja tuossa tieteen ja tunnustuksellisen ajattelun symbioosissa taisi paljon puhuvalla tavalla vaikuttaa vahva kansallishistoriallinen, kaikelle valistukselle vastakkainen mutta omalle kouluinstituutiollemme ominainen idea koulusivistyksestä tietynlaisen kansallisen kahtiajaon sinetöijänä.
Peruskouluhan ei tätä kahtiajakautumisen syväpsykologista pohjaa mitenkään korjannut -- ehkä jokin jakolinja jossain hieman siirtyi, mutta samalla illuusiot muodollisten oppiarvojen merkityksestä taisivat vain vahvistua. Sanoisin niin, että kyvyttömyys erottaa todellisia sisältöjä on vuosikymmenten varrella vain kasvanut.
Ja sehän juuri on esimerkiksi tuon yliyleistävien yleiskäsitteiden käytön taustalla -- yliyleistävät ylevöitetyt yleiskäsitteet ovat käyttökelpoisia aina kun ajattelu törmää oikeisiin -- ja usein kipeisiin -- sisältöihin, joita epäkypsät yksilöt eivät tykönään pysty käsittelemään. Siis sellaisiin kuin kansanryhmien todellinen erilaisuus, kehityksellinen eritasoisuus ja todellinen eriarvoisuus.
Emme tätä nykyä pysty enää erottamaan edes teokratiaa ja demokratiaa toisistaan.
Se ettemme edes halua ymmärtää miten yhteismitattomia maailman suuret kulttuurit keskenään ovat, ja miten tyhjää -- eikä vain tyhjää ja tyhmää vaan suorastaan vaarallista -- on rakennella yliyleistävien yleiskäsitteiden varassa "ihmisarvo- ja -oikeusideologioita", on eräänlaista eurooppalaisen uuden ajan ajattelun ylikasvanutta, omiin juuriinsa yhteyden menettänyttä rönsyä, absoluuttista puhdasta idealismia, jolla ei enää mitään reaalimaailman asioita osata kuvata, selittää eikä hallita. Se on tosiasialliselta sisällöltään paluuta skolastiseen käsiterealismiin, abstraktia idealismia, jolla nyt viime päivien tapahtumissa on taas ollut käyttöä laadittaessa juristerisia stiiknafuulioita rajaselkkauksen idealisoimiseksi.
Eurooppalaisen uuden ajan ajattelun kohtalonkysymykseksi on yhä selvemmin muotoutumassa valinta: ihmisoikeudet vai ihmisyys?.
Erillisten sanojen ja käsitteiden kielitieteellisen tarkoituksen selvittämiseksi ainakin nuoruudessani oli tapana katso Sadeniemen Nykysuomen sanakirjasta. Mihinkäpä vanha tavoistaan pääsisi, joten katsoin:
VastaaPoista"Häirintä, teonnimi > häiritä. | Rauhan häirintä, häirintätuli, subst. sotilastermi. Vihollisen etenemistä hidastettiin teille keskitetyllä häirintätulella."
Nykysuomen sanakirjan määritelmä (v. 1951, 3. painos 1961) on kovin maskuliininen. Näin nämä vuosikymmenet vierivät...
Niin, häirinnällä hankaloitettiin jotakin asiaa, vaikkapa nyt opetusta tai läksyihin keskittymistä. Seksikkään neitosen ilmestyminen paikalle häiritsi kaikkea keskittymistä muihin asioihin.
PoistaUhriutuminen ja moralisointi ovat tämän ajan kasvubisneksiä. Menetelmät ovat yksinkertaisia. Minä olen uhri - anna rahaa. Tunnen oloni kurjaksi - anna rahaa. Te olette kurjia syntisiä - antakaa rahaa. Ja aivan oikein, se vanha tuttu anekauppahan tässä on kyseessä.
VastaaPoistaMinä sijoittaisin ongelman ytimen median kontolle. Toimitukset ovat täynnään seksuaalisesti estoisia nuoria, niin naisia kuin miehiäkin. Vajailla testoilla nuoruutensa tuhlanneita miehiä käy sääliksi, mutta jokunen nainen voi vanhetessaan parantua ja pelastuakin, sillä kiitos kovasti levinneen terveyshörhöilyn nainen voi onnistua löytämään testonsa
VastaaPoistasäilyttäneen miehen.
Parikymmentä vuotta sitten eräs puolituttu nainen hommasi rintoihinsa täytettä. Hän oli jonkinsorttinen pikkujulkkis ja kehuskeli, kuinka hän löysi naiseutensa uudelleen ja nautti, kun miehet katsovat pitkään. En nyt nimeä viitsi mainita, vaikka oikeastaan pitäisi, sillä kas tämä sama nainen mesosi taannoin woke-ideologiaa ja avointa miesvihaa, koska miehet kuulemma ovat niin seksistisiä ja osin pervoja! Näin ne ajatukset muuttuvat, kun markkina-arvo rapisee...
VastaaPoistaNiin, tässähän tuo häirintä tarkoittaa yleisimmässä muodossaan sitä että nainen, ulkoasullaan ja käytöksellään provosoiden tai provosoimatta, saa vääränlaisten miesten huomiota. Se vääränlaisilta eli ei-seksuaalisesti-kiinnostavilta tuleva on sitä häirintää ja niiltä halutuilta alfoilta tuleva on sitä voimaannuttavaa huomiota. En haluaisi olla nuorimies tänä aikana, etenkin kun tilanteen mukaisen tulkinnan mukaan yhteisestä halusta toimitettu seksiakti voi muuttua vielä kuukausien päästä raiskaukseksi. Ei naiset olleet muinoin tällaisia leluja, olisin jäänyt naimattomaksi, nyt on lapsia ja lapsenlapsiakin.
VastaaPoista"Se vääränlaisilta eli ei-seksuaalisesti-kiinnostavilta tuleva on sitä häirintää ja niiltä halutuilta alfoilta tuleva on sitä voimaannuttavaa huomiota. "
PoistaVaan mistäpä ne oikeanlaiset halututkaan näillä säännöillä uskaltat. Parempi on miehen olla naiseen ryhtymättä....
Tokihan (hetero)naiset, tai ainakin enemmistö heistä, toki miesten huomiota haluavatkin. Mutta nytpä tullaankin siihen, että sen huomion on tultava juurikin niiden Oikeiden Miesten taholta... (Ja kääntäen, mikäli toivottua huomiota ei sitten syystä tai toisesta herukaan, tai se jää toivottua laimeammaksi, asia koetaan herkästi loukkauksena.) Eli ihon alle menee ja herkästi, kävipä kumminka vain... Damned if you do, damned if you don't.
PoistaMitäpä siis pitäisi oppia tästä? No ainakin sen, että kannattaa mieluummin kuulua niihin Oikeisiin Miehiin, kuin siihen väärään sortimenttiin. Ja jotta asia ei suotta kävisi tarpeettoman yksinkertaiseksi, sitäkään on miehen etukäteen hieman hankalaa ainakaan kovin luotettavasti päätellä, kumpaanko kategoriaan sitä loppuviimein rankkautuu...
-J.Edgar-
Kieltämättä vaikuttaa näin synkältä. Nykyään po. ryhmän (kutsutaanpa sitä vaikka "perinteisemmäksi" miesainekseksi) on todennäköisempää kuin-ei-todennäköisempää päätyä elatusavun maksajaksi pitkäksi aikaa eikä kestävään suhteeseen. Esimerkiksi tuoreista avioliitoista reilu puolet kariutuu vajaassa 1,5 vuodessa...
Poistahyi
VastaaPoistaItse arvelen, että julkinen surkuttelu ns. häirinnästä on tosiasiassa vanhojen hyvien käytöstapojen peiteltyä kaipuuta. Moderniin tyyliin sellaisen kaipuun ilmaiseminen suoraan ei jostain syystä sovi, vaan hauskempaa on sympatian kerääminen ja toisten mustamaalaaminen samanmielisten kanssa jollain somealustalla ja pahimmillaan tiedotusvälineissä. Sellainen antaa vallan tunnetta.
VastaaPoistaMyötätuntoahan se herättää, jos itkunpuuskia saava on seniili, ei ole itselleenkään tunnustanut taipumuksiaan, tienaa pikkurahojaan provoilla tms. ja naiset ovat aina vain kiinnostuneet nuoremmista, nätemmistä ja hyväluontoisemmista. Mutta kyllä se varmaan lohduttaa ja innostaa, miten kaikkien maiden pojat taas ovat kunniakkaina valmiina valloituksiin ja kaatoihin, vrt. itäraja esim.
VastaaPoistaTästä ongelmasta päästää. Kun nainen pukeutuu peittävästi väljiin vaatteisiin, peittää hiuksensa ja pitää katseen alas suunnattuna välttäen katsomasta vieraita miehiä.
VastaaPoistaTuo on tulevaisuutta myös täällä kunhan saavat sen kalifaatin perustettua. MItä veikataan? 10 vuotta tällä menolla, vai 15?
PoistaNiin, onko kaapuihin pukeutuneilta musliminaisilta kysytty seksuaalisesta häirinnästä? Kukaan ei varmaan uskalla, koska lähistöllä voi vaania isä, mies, veli tai setä, joka on valmis lyömään silmän mustaksi. Sen takia muslimiehet ahdistelevatkin vain vääräuskoisia kun uskovat, että katse, hymy tai lyhyt hame on suostumus ties mihin.
Poista"Kun enemmistö on uhri."
VastaaPoistaPutin luulee olevansa enemmistö ja nauttii siitä kyynisesti, kuinkas muuten. Hän paljasti äsken Venäjän TV:ssä oman "nerokkuutensa": "Sota on aina tragedia ja siksi tarvitaan neuvotteluja, koska lapset kärsivät eniten."
Kummasti se Veli Venäläinen vaan yhtenäistää Suomen kansaa… Näin ns. aasinsiltana, kysynkin tuumaillen, että lieneekö ko. asiaintilalla ns. seksuaalista merkitystä…?
VastaaPoista"Kun enemmistö on uhri."
VastaaPoistaKun enemmistö on uhri niin pitää tapahtua jotain sellaista, mikä puolustaa uhria.
Venäjä on ydinasevaltio ja maailmankuulun poliitikon Vladimir Vladimirovitsh Putinin aivot röyhtäisivät kerran, että jos Venäjää ei kunnioiteta oikealla tavalla, niin Venäjä voi käyttää puolustaakseen ydinaseita.
Näköjään Kiova ei kunnioittanut Moskovaa oikealla tavalla ja sai kuin saikin tukkapöllyä, koska halusi liittyä Euroopan Unioniin. Mokoma NATOkin leijui ilmassa.
Mielestäni jo ainoastaan eräs yksi tosiasia antaa Ukrainalle oikeutta olla kunnioittamatta Moskovaa. Ukrainan kansankulttuuriin kuuluivat lukuisat Pesnjarit eli sokeat laulajat ja musikantit. Sokeiksi syntyneiden ihmisten ainoana elonkeinona oli oppia laulamaan ja soittamaan.
Pesnjarit olivat kaikkien häiden, hautajaisten, yms. välttämätön osallistuja esittämään vanhaa, muinaista runoutta. Suomessakin Lönnrot sai kerätyksi Kalevalan runot pääosin sokeilta laulajilta kanteleen säestäminä.
Neuvostoliitossa rakennettiin kommunistista kulttuuria, jolle vanhanaikainen lauluhöpötys ei kelvannut. Kerran Stalin kutsui Moskovaan kaikki ukrainalaiset Pesnjarit kunniakokoukseen. Sokeat laulajat saivat kaksi taluttajaa, puolisokeat yhden. Juhlakonferenssin päätyttyä Pesnjarit talutettiin pois. Heidät sullottiin autoihin raakamaisesti, oli huutoa, itkua ja jotkut puolisokeat ehtivät ymmärtää mistä on kysymys ja ehtivät pakoon.
Kannattaisiko vähän höllätä tätä vihakirjoittelua?
Poista