torstai 28. marraskuuta 2024

Ei onni ole lahja, Isabella

 

Kapisen koiran syndrooma

 

Useimmat muistanevat tarinan siitä, mitä Sokrates vastasi sofistille, joka väitti, että onnellisin on se, jolla on runsaimmin voimakkaita haluja, joita hänellä myös on vapaus tyydyttää.

”Silloinhan onnellisin on koira, jolla on syyhytauti eli kapi ja joka saa vapaasti itseään raapia” päätteli Sokrates, ja tiettävästi sai yleisen hyväksynnän ajatukselle, että oli taittanut sofistin argumentin johtamalla sen loogiseen päätökseensä. Siis klassinen reductio ad absurdum.

En kuitenkaan ole ihan varma siitä, että tämä argumentti nykyään riittäisi vakuuttamaan kovin monia. Itse asiassa yhteiskuntamme nykyinen perusfilosofia lähtee juuri tuosta voimakkaiden ja vähemmän voimakkaiden halujen korostamisesta ja mahdllisuudesta niiden tyydyttämiseen.

Bertrand Russell, jota loogikkona suuresti arvostetaan, edusti jo sukusakin puolesta utilitaristista perinnettä ja osallistui etenkin viime vuosisadan ensi puoliskolla innokkaasti myös yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Oma etu, ymmärrettynä pyrkimykseksi turvata omien halujen maksimaalinen tyydyttäminen oli myös Russellin suurena periaatteena, kuten se oli utilitaristisella traditiolla yleensäkin (ks. Vihavainen: Haun pushpin tulokset). Hän ei sitä yrittänyt kaunistella ja koristella, vaan pikemmin tahallaan komeili sillä

Joka tapauksessa vulgaari ja etenkin rationaalinen oman edun tavoittelu oli tässä maailmassa tuottanut paljon parempaa politiikkaa, kuin ylevien tunteiden nimiin vannoneet ideologiat, jotka käytännössä olivat vieneet sotiin ja terroriin, päätteli Russell.

Tässähän sitä nyt ollaan. Ihmisen halujen tyydytys on suurelle osalle maailman väestöä jo tehty niin suuressa määrin mahdolliseksi, etteivät muinaisen Kreikan oppineet olisi sellaista voineet edes kuvitella.

Totta kyllä, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän komeus olivat siihenkin aikaan pohjaltaan aivan samoja kuin nykyään. Niiden tyydyttämistä varten ei kuitenkaan vielä ollut olemassa koko sitä valtavaa koneistoa, joka nykyään palvelee niin aineellisten kuin henkistenkin tarpeiden ja halujen tyydytystä tai ainakin turruttamista.

Tarpeet ja halut on tässä erotettu toisistaan. Inhimilliset perustarpeet on usein asetettu hierarkioihin (vrt. Vihavainen: Haun tarvehierarkia tulokset), joissa nälän ja vilun torjumisen ohella tunnustetaan seksuaaliset ja sosiaaliset tarpeet, tarve saada mielekäs elämä ja lähimmöisten, kunnioitus (vrt. esim. Vihavainen: Haun dignity tulokset).

Kun muut asiat on turvattu, on huipulla itsetoteutus.

Nuo kaikki mainitut tarpeet ovat myös tärkeä ja jopa kriittinen osa ihmisen onnellisuutta eli todellista hyvinvointia. Nälkää ja vilu voi kärsiä jopa riemumielin, mikäli tuntee niiden olevan suuremman tyydytyksen ehtona. Aineellisen hyvinvoinnin keskellä sen sijaan voi iskeä masennus, joka johtaa itsemurhaan.

Ihmisen onnellisuutta on syytä pitää pikemmin tulo- kuin summakäsitteenä. Mikäli yksikin tulon tekijöistä on nolla, on koko hyvinvoinnin tulo nolla. Ihmisellä saattaa olla rikkautta ja mainetta, mutta mikäli hänellä ei ole terveyttä, saattaa onnellisuus olla nollassa.

Siinä tilanteessa ei auta, mikäli tulon muita tekijöitä suurennetaan miten paljon hyvänsä ja se on vain yksi esimerkki.

Runsas ruoka ei merkitse mitään, ellei juomaa ole saatavissa lainkaan, herkkujen loputon määrä ei voi korvata seksuaalisen tarpeen täydellistä tyydyttämättömyyttä ja niin edelleen. Kriittiseksi tekijäksi on viime vuosina usein nostettu tuo edellä mainittu inhimillinen arvokkuus, dignitas (engl. dignity).

USA on klassinen esimerkki. Useimmat ihmiset eivät siellä kärsi aineellisesta puutteesta ja siinä mielessä olot ovat paljon paremmat, kuin kukaan vielä joskus 150 vuotta sitten edes pystyi kuvittelemaan. Ruostevyöhykkeen turhautuneet työttömät kärsivät kuitenkin arvokkuusvajeesta. Heidän elämältään puuttuu tarkoitus.

Vaikka kansantulo per capita onUSA:ssa noussut koko ajan sitten 1950-luvun, ovat onnellisuutta kuvaavat luvut olleet laskussa.

Meillä Suomessa hyppäys köyhyydestä yltäkylläisyyteen tapahtui suurimmalle osalle kansaa yhden ainoan sukupolven aikana, suunnilleen 1960-1990-lukujen välisenä aikana. Hyvinvointi nousi tasolle, jota ei periodin alkaessa ollut pystytty edes kuvittelemaan. No, onnellisiahan meillä ollaankin, joten se siitä.

Pyrkimys halujen tyydyttämiseen on meilläkin joka tapauksessa tosiasiallisesti tunnustettu ainoaksi yhteiskunnallisen kehityksen ja politiikan päämääräksi. Poikkeavia käsityksiä ei suvaita, vaikka suvaitsevaisuus erilaisia onnellistuttamisen metodeja kohtaan onkin nostettu loukkaamattomaksi arvoksi.

Vielä hiljattain poliittiset ristiriidat koskivat ennen muuta aineellisen hyvän jakamista. Eihän tämä vieläkään ole sivuutettu vaihe, mutta nyt ovat sosiaalisiin ja etenkin seksuaalisiin tarpeisiin liittyvät asiat nostettu edistysväen ajattelun keskiöön.

Jokaisen oikeus saavuttaa maksimaalinen seksuaalinen tyydytys on ehdoton arvo, joka myös kuuluu keskeisiin yhteiskunnan vastuulla oleviin asioihin, kuten kaikki muukin onnen edellytysten turvaaminen. Myös lapset on mobilisoitava tähän mukaan ja tekninen opastus kaikkiin alan mahdollisuuksiin kuuluu kansalaistaitoihin.

Seksuaalisuus on toki myös rahallisessa mielessä potentiaalisesi bisnes vailla vertaa. Naisellinen kauneus edustaa jo oikein käytettynä miljoonien arvoista pääomaa. Kaunotar on avain sisällöntuotantoon, jossa panokset eivät maksa mitään ja tuotot saattavat olla päätähuimaavia.

Jo muuan Dostojevskin karikatyyrihahmo sanoi, että hänen morsiamensa kauneus on hänen pääomaansa, ja elleihän itse ymmärrä mennä kadulle sitä käyttämään, on sulhasen siihen suorastaan kehotettava.

Kauneuden epätasaisessa jakaantumisessa on epäilemättä jotakin syvästi epädemokraattista, eikä asia siitä muutu, että edistyspiirit julistavat kaikkien olevan itse asiassa yhtä kauniita. Ilmeisesti valtion velvollisuutena on ratkaista asia jollakin tavoin.

Kun tarkkailee aikamme ilmiöitä, saattaa joutua epäuskoisen hämmennyksen valtaan: mistä tällainen typeryyden syvyys? Miten tämä voi olla mahdollista ja miksi nuo luonnottomuudet lasten seksuaalistamisesta erilaisiin masturbaatiodemonstraatioihin saavat osakseen niin laajaa hyväksyntää ja tukea?

Kuten myöhempi venäläinen kirjallisuus tuli Gogolin päällystakin alta, tulee nykyinen onnen tavoittelun parodia sofistin kapiselta koiralta. Anglosaksinen utilitarismi oli perimmältään tervejärkinen ajattelutapa, jonka ääliöt ja bisnesmiehet yhteistoimin sitten pilasivat.

Näinhän se työväenaatekin oli tunnetusti hyvä aate, jonka jätkät sitten omaksuivat ja pilasivat.

Olisiko mahdollista siirtyä takasin alkuperäisasetuksiin ja palauttaa länsimaisen kulttuurin uskottavuus?

Näin ei välttämättä ole. Woke nykyisessä muodossaan ei varmastikaan ole pitkäikäinen, mutta se on vain yksi pitkälle perinteelle rakentuva radikaali muoti, radical chic.

Niitä tulemme saamaan yhä uusia. Tiedämme sen yhtä varmasti kuin sen, että nykyiset naisten vaatteet koetaan jo ensi vuonna vanhentuneiksi. Miljoonat ja jopa miljardit kokevat pian, että heidän on ehdottomasti saatava uudet ja ajanmukaiset kehdatakseen näyttäytyä julkisesti…

 

 

20 kommenttia:

  1. Soininvaaran mukaan Usan immeisten mediaanitulo ei ole noussut viiteenkymmeneen vuoteen. Se lienee yksi jenkkionnellisuuden estäjä. Liika on pahasta, tuloeroissakin.

    VastaaPoista
  2. Rudolf Steinerin mukaan tauti on pakopaikka, jos ja kun elämä ahdistaa. Olisiko sitten niin että sota olisi ainoa pakopaikka ihmiskunnalle, kun typeryys on alkaa ahdistaa niin, ettei järjelle jää tilaa. V. -22 Venäjän hyökkäys lopetti taudista ahdistumisen, nyt jää nähtäväksi tarvitaanko isompi sota typeryydestä parantumiseen.

    VastaaPoista
  3. Terhomatti Hämeenkorpi28. marraskuuta 2024 klo 9.49

    Todella hienosti kirjoitit - ihan kuin olisin itse kirjoittanut, jos...

    VastaaPoista
  4. Oliko Tytti Tuppurainen oikeassa, kun loihe lausumaan, että oma kansa ensin ajattelu on vahingollista?

    VastaaPoista
  5. Pari vuotta sitten tohdin lopulta tehdä yrityksen raapaista maailman parasta tv-draamasarjaa Breaking Bad edes hiaman pinnalta ja kirjoittaa siitä edes jotakin kokoavaa ja kuvailevaa, ja yksi tarve lähteä tähän ylivoimaiseen tehtävään oli maailmantilanne, johon Putin harhaisen, historialliseen uhriajatteluun palautuvan narkoottisen narsismin narsismin huumaamana oli meidät kaikki saattanut.

    Ajatus Putinin sairastumisen laadusta ja psyykkisistä syistä nosti liian osoittelevasti jokaisen psykoanalyysiin perehtyneen mieleen Hitlerin, jonka kohtalona oli toteuttaa samanlainen sielun lukitseva kierre, nrsitisen vahvistautumisen ja voimaantumisen vamma, josta ihmisellä ei ole irtipääsyä -- amerikkalaiset psykoanalyytikothan olivat jo 1941-2 olivat saatavilla olevien dokumenttien ja pakolaisten kertomusten perusteella laatineet Hitleristä persoonallisuusprofiilin narsistina, joka tulisi jatkamaan aloittamaansa hyökkäyssotaa aina hamaan katkeraan loppuun asti ja tekisi sen jälkeen itsemurhan.

    "Breaking Bad" ei kerro huumeista, vaikka juuri huumeilla on sarjassa tietynlainen päärooli. Huumeet ovat vain paras lavaste sille mikä sairasta maailmaamme pyörittää -- ne ovat yksi maailman kolmesta suurimmasta liiketoimialasta, ja niissä talouden toimintamekanismit tulevat osoittelevimmin esille. Se mitä tapahtuu huumemarkkinoilla on täydellinen malli eikä vain metafora siitä kuinka rahaohjasteinen talous periaatteessa puhtaimmillaan toimii.

    Oikeasti "Breaking Bad" on henkilökuva ihmisestä, joka ottaa annetut realiteetit tosissaan ja haluaa käyttää jäljellä olevan aikansa toteuttaakseen elämän tarkoitusta ja turvatakseen läheisilleen vakaan toimeentulon oman kuolemansa jälkeen. Onko sen moraalisempaa valintaa tarjolla? Mutta mikä on sitten tämän tarpeen tai valinnan hinta?

    "Viihteestä" puhutaan nykyisin niin paljon, ja totta onkin että esimerkiksi tämä Vince Gilliganin kirjoittama, alusta alkaen niin laajoissa kuin syvissäkin kantimissa aiheensa dramatisoiva sarja ymmärretään enimmikseen pelkkänä viihteenä -- vaikka, kuten sanoin, se onnistuu myös kertomaan ihmisen ikuisista ominaisuuksista ja varsinkin nykyisen rahaohjasteisen talouden asettamista reunaehdoista. Sen lisäksi sitten psykologia on niin osoittelevaa ja vahvaa, että se auttaa meitä jopa ymmärtämään miksi Putin on päätynyt omissa harhoissaan faustiseen jatkuvaan "omien rajojensa rikkomiseen" ja miksi kierre pitää narsistisen sielun niin armottomasti hallussaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viihde sallii usein sellaisten yhteiskunnallisesti vaikeiden kysymysten käsittelemisen, jota koskevat tietokirjat tai vakavan kaunokirjallisuuden yleisö hylkää, se on parhaimillaan sokerikuorutus lääkepillerin ympärillä.

      Poista
    2. Hyvänä tarinana kerrotaan Nikke Pärmi sanoneen:"Jos Villi Länsi (USA ) liittyy mukaan isoon kakkoseen, niin ennen pitkää Aatu näkee Suur-Saksan rajat bunkkerinsa ikkunasta."

      Poista
    3. "Olisiko mahdollista siirtyä takasin alkuperäisasetuksiin ja palauttaa länsimaisen kulttuurin uskottavuus?"

      Niin, yksi syy on kristillisten arvojen ja velvollisuusetiikan hylkääminen. Usein on niin, että pyrittäessä täyttämään velvollisuus onni, ainakin merkityksellisyyden muodossa, seuraa ohessa.

      Toinen syy blogissa kuvattuun länsimaiden kulttuurin rappioon on onnellisuuden tavoittelun ja utilitarismin mieltäminen ns karkeiden nautintojen kautta henkiset nautinnot unohtaen: esimerkiksi Epikuros, jota on yleensä pidetty nautinnontavoitteluun keskittyneenä filosofina korosti juuri noita ns korkeampia nautintoja.

      Poista
    4. Näinhän se taitaa mennä. Ei täällä filosofeja luetaan ja kerskaillaan sillä, kuten Trimalchio. Raaka käytäntö kuitenkin kätkee taakseen tietyt perusolettamukset, joita tuskin kukaan uskaltaa uhmata.

      Poista
    5. En malta tässä yhteydessä -- ei tunnu minusta oikealta -- olla käyttämättä puheenvuoroa puolustaakseni ja jopa ylistääkseni aikamme ainutlaatuista taidemuotoa, elokuvaa. Sillä on oman kulttuuriperintömme ja perinteemme mukainen mahdollisuus hyödyntää niin retoriikan, kirjoitetun kielen, kirjallisuuden ja teatterin antamia mahdollisuuksia, ja vaikka se on mcluhanilaisittain "kylmä" väline -- eli se ei oman vaikutusyksikkönsä, yhden kuvaruudun, tehoilla vielä rekrytoi katsojaa muuhun kuin efektin vastaanottamiseen, se voi kuitenkin tarjota tajunnallisia asemointeja, jotka valtaavat vastaanottajan ajatukset jälkivaikutuksilla.

      Esimerkiksi tuo "Trimalkion pidot", joista Federico Fellini teki elokuvan, jossa hän pyrki "esittämään Rooman valtakunnan sellaisena kuin se oli ennen kuin kristinuskon moraali alkoi vaikuttamaan". Ymmärtäisin tuskin mitään historiasta ilman tuota jo nuorena näkemääni elokuvaa. Totaalinen elämyksellinen uppotuminen maailmaan, jossa ainoakaan kokemuksellinen realiteetti ei jäsenny oman järkemme premisseillä oli niin mieltä myllertävää.

      Ja historian aikakausien omaehtoisuuden kokemuksellinen ymmärtäminen oli jotain, jota ilman ei esimerkiksi Dostojevskin moraalisia kysymyksenasetteluja voi eritellä eikä käsitellä. Kun Raskolnikov murhaa kirveellä inhoamansa koronkiskurieukon, ongelmanasettelu sijoittuu normimoraalin raamitukseen, joka aina tarvitsee auktoriteetin, ja Dostojevskin kysymys kuuluu: voiko ihminen ottaa moraalin omiin käsiinsä, vai tarvitsemmeko Jumalan ylimmäksi moraalieksi auktoriteetiksemme. Tämä kaikki sulkeutuu moraalin normatiivisiin puitteisiin -- Dostojevskilla ei ulkoaohjaavan auktoriteetin vaihtoehtona ole eurooppalaiseen yksilölliseen eriytymiseen, roolien periaatteelliseen vaihdettavuuteen ja sisäistettyyn omantunnonetiikkaan perustuvaa, durkheimilaisittain "orgaanista" moraalituntoa.

      Elokuva, elokuva. Se on nykyajan "ditto device", jolla olisi vaikutusmahdollisuuksia samalla tavalla kuin kirjapaino loi "guternbergilaisen galaksin". Mutta hyvät ja syvät tekijät joutuvat tekemään kaupallisia myönnytyksiä koska taiteenala vaatii suuret tuotanto- ja levityskoneistot. On olemassa mestariteoksia, joille on uskoakseni ihan tietoisesti rakennettu useampia kokemuksen tasoja -- on näennäistä viihdettä, joissa herkkäviritteiset efektit välittyvät kaiken hälyn ja melun keskeltäkin ja voivat pysäyttää vastaanottokykyisen katsojan tajunnan. Sellaiseen panen nyt toivoni, oikeastaan ainoan toivoni.

      Sillä se kirjallisen sivistyksen -- kirjoitetun kielen ja ei-retoristen tajunnallisten vaikutusten -- aika, joka teki eurooppalaisesta uudesta ajasta niin maailmaa muuttaneen ja vaikuttavan, se aika on auttamatta ohi. Uudet sukupolvet eivät jaksa lukea kokonaisia kirjoja, eivät edes kokonaisia kirjoituksia, eivät muutamaa lausetta pitempiä, hmmm, sanayhdistelmiä. Kieli ei enää ole ajattelun instrumentti, niin hirvittävää kuin tämän tosiasian myöntäminen onkin. Olemme taantumassa taas kuvan ja retoriikan vaikutustapojen maailmaan, ja pian nuoriso osaa vain huutaa kaduilla.

      Elokuva tosiaan saattaa olla vielä viimeinen mahdollisuus. Paljonko viisaita esimerkiksi viisimiljoonainen kansa keskuudessaan tarvitsisi? Toivottavasti ei paljoa viittä enempää, sillä muuta tuskin on tarjolla.

      Poista
    6. Tein seitsemännellä eli lukion tokalla aineen Rikoksesta ja rangaistuksesta. Totesin, että Raskolnikov teki väärin, koska hän lopetti halujen tyydyttämisen mahdollisuuden koronkiskurilta ja hänen sisareltaan.
      Mitä muutakaan olisin sanonut? Olin jo lukenut Russellia.

      Poista
  6. Kapinen koira on kaikkea muuta kuin onnellinen, vaikka se voikin raapia syyhyään koko ajan:
    sen TÄYTYY raapia itseään koko ajan, ettei olo olisi sietämätön, eikä raapiminen ole kuin hetken helpotus.

    VastaaPoista
  7. Rahan ja onnen suhteesta puhuttaessa on tietenkin aina muistettava absoluuttisen ja suhteellisen välinen ero. 50 miljoonaa euroa omistava on tietenkin absoluuttisesti varsin rikas, mutta todellisten rahamiesten seurassa hän on kurja ja onneton kengänkiillottaja jolla ei ole varaa edes omaan suihkukoneeseen!

    Valitse siis itsellesi köyhät naapurit ja ystävät, jos haluat onnea. Näin ainakin Amerikassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dallasissa Jii-Är totesi, että toiset ihmiset ovat hyttysiä ja toiset tuulilaseja.

      Poista
    2. Toisaalla Dallasissa todettiin:"Herra Presidentti, ette voi väittää ettei Dallas rakastaisi Teitä!"

      Poista
  8. > ”Useimmat muistanevat tarinan siitä, mitä Sokrates vastasi sofistille, joka väitti, että onnellisin on se, jolla on runsaimmin voimakkaita haluja, joita hänellä myös on vapaus tyydyttää … Silloinhan onnellisin on koira, jolla on syyhytauti eli kapi ja joka saa vapaasti itseään raapia”.

    Mistäpä tulee käsitys siitä, että Sokrates olisi taittanut sofistin argumentin? Riittääkö tuollainen Sokrateen pelkkä heitto kumoamaan argumentin?

    Ajatellaanpa nuorukaista, joka neitonsa kanssa viettää päivän ja yön. Himo ja rakkaus saa tyydytyksensä. Eikö se muka ole onnea. Nuorten onnea nyt ainakin. Muistatteko?

    Haluammeko me Sokrateen tavoin kutsua näitä nuori kapisiksi koiriksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voit tehdä mitä haluat. Sokrates etsi onnellisuuden ideaa.

      Poista
    2. > ”Voit tehdä mitä haluat. Sokrates etsi onnellisuuden ideaa.”

      Ja se oli Sokrateen mukaan – mitä? Entä sinun?

      Poista
    3. Ehkä Sokrates ei sitä löytänyt.Hänen elämänsähän jäi hieman kesken.

      Poista

Kirjoita nimellä.