Kapisen
koiran syndrooma
Useimmat
muistanevat tarinan siitä, mitä Sokrates vastasi sofistille, joka väitti, että onnellisin
on se, jolla on runsaimmin voimakkaita haluja, joita hänellä myös on vapaus
tyydyttää.
”Silloinhan
onnellisin on koira, jolla on syyhytauti eli kapi ja joka saa vapaasti itseään
raapia” päätteli Sokrates, ja tiettävästi sai yleisen hyväksynnän ajatukselle,
että oli taittanut sofistin argumentin johtamalla sen loogiseen päätökseensä.
Siis klassinen reductio ad absurdum.
En kuitenkaan ole
ihan varma siitä, että tämä argumentti nykyään riittäisi vakuuttamaan kovin
monia. Itse asiassa yhteiskuntamme nykyinen perusfilosofia lähtee juuri tuosta
voimakkaiden ja vähemmän voimakkaiden halujen korostamisesta ja mahdllisuudesta
niiden tyydyttämiseen.
Bertrand
Russell, jota loogikkona suuresti arvostetaan, edusti jo sukusakin puolesta
utilitaristista perinnettä ja osallistui etenkin viime vuosisadan ensi
puoliskolla innokkaasti myös yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Oma etu,
ymmärrettynä pyrkimykseksi turvata omien halujen maksimaalinen tyydyttäminen
oli myös Russellin suurena periaatteena, kuten se oli utilitaristisella
traditiolla yleensäkin (ks. Vihavainen: Haun
pushpin tulokset). Hän ei sitä yrittänyt kaunistella ja koristella, vaan
pikemmin tahallaan komeili sillä
Joka tapauksessa
vulgaari ja etenkin rationaalinen oman edun tavoittelu oli tässä maailmassa
tuottanut paljon parempaa politiikkaa, kuin ylevien tunteiden nimiin vannoneet
ideologiat, jotka käytännössä olivat vieneet sotiin ja terroriin, päätteli
Russell.
Tässähän sitä
nyt ollaan. Ihmisen halujen tyydytys on suurelle osalle maailman väestöä jo
tehty niin suuressa määrin mahdolliseksi, etteivät muinaisen Kreikan oppineet
olisi sellaista voineet edes kuvitella.
Totta kyllä,
lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän komeus olivat siihenkin aikaan pohjaltaan
aivan samoja kuin nykyään. Niiden tyydyttämistä varten ei kuitenkaan vielä
ollut olemassa koko sitä valtavaa koneistoa, joka nykyään palvelee niin
aineellisten kuin henkistenkin tarpeiden ja halujen tyydytystä tai ainakin turruttamista.
Tarpeet ja halut
on tässä erotettu toisistaan. Inhimilliset perustarpeet on usein asetettu hierarkioihin
(vrt. Vihavainen:
Haun tarvehierarkia tulokset), joissa nälän ja vilun torjumisen ohella
tunnustetaan seksuaaliset ja sosiaaliset tarpeet, tarve saada mielekäs elämä ja
lähimmöisten, kunnioitus (vrt. esim. Vihavainen: Haun
dignity tulokset).
Kun muut asiat
on turvattu, on huipulla itsetoteutus.
Nuo kaikki mainitut
tarpeet ovat myös tärkeä ja jopa kriittinen osa ihmisen onnellisuutta eli
todellista hyvinvointia. Nälkää ja vilu voi kärsiä jopa riemumielin, mikäli
tuntee niiden olevan suuremman tyydytyksen ehtona. Aineellisen hyvinvoinnin
keskellä sen sijaan voi iskeä masennus, joka johtaa itsemurhaan.
Ihmisen onnellisuutta
on syytä pitää pikemmin tulo- kuin summakäsitteenä. Mikäli yksikin tulon
tekijöistä on nolla, on koko hyvinvoinnin tulo nolla. Ihmisellä saattaa olla
rikkautta ja mainetta, mutta mikäli hänellä ei ole terveyttä, saattaa
onnellisuus olla nollassa.
Siinä
tilanteessa ei auta, mikäli tulon muita tekijöitä suurennetaan miten paljon
hyvänsä ja se on vain yksi esimerkki.
Runsas ruoka ei
merkitse mitään, ellei juomaa ole saatavissa lainkaan, herkkujen loputon määrä
ei voi korvata seksuaalisen tarpeen täydellistä tyydyttämättömyyttä ja niin
edelleen. Kriittiseksi tekijäksi on viime vuosina usein nostettu tuo edellä
mainittu inhimillinen arvokkuus, dignitas (engl. dignity).
USA on klassinen
esimerkki. Useimmat ihmiset eivät siellä kärsi aineellisesta puutteesta ja
siinä mielessä olot ovat paljon paremmat, kuin kukaan vielä joskus 150 vuotta
sitten edes pystyi kuvittelemaan. Ruostevyöhykkeen turhautuneet työttömät kärsivät
kuitenkin arvokkuusvajeesta. Heidän elämältään puuttuu tarkoitus.
Vaikka kansantulo
per capita onUSA:ssa noussut koko ajan sitten 1950-luvun, ovat onnellisuutta
kuvaavat luvut olleet laskussa.
Meillä Suomessa
hyppäys köyhyydestä yltäkylläisyyteen tapahtui suurimmalle osalle kansaa yhden
ainoan sukupolven aikana, suunnilleen 1960-1990-lukujen välisenä aikana.
Hyvinvointi nousi tasolle, jota ei periodin alkaessa ollut pystytty edes kuvittelemaan.
No, onnellisiahan meillä ollaankin, joten se siitä.
Pyrkimys halujen
tyydyttämiseen on meilläkin joka tapauksessa tosiasiallisesti tunnustettu
ainoaksi yhteiskunnallisen kehityksen ja politiikan päämääräksi. Poikkeavia
käsityksiä ei suvaita, vaikka suvaitsevaisuus erilaisia onnellistuttamisen
metodeja kohtaan onkin nostettu loukkaamattomaksi arvoksi.
Vielä hiljattain
poliittiset ristiriidat koskivat ennen muuta aineellisen hyvän jakamista. Eihän
tämä vieläkään ole sivuutettu vaihe, mutta nyt ovat sosiaalisiin ja etenkin
seksuaalisiin tarpeisiin liittyvät asiat nostettu edistysväen ajattelun
keskiöön.
Jokaisen oikeus
saavuttaa maksimaalinen seksuaalinen tyydytys on ehdoton arvo, joka myös kuuluu
keskeisiin yhteiskunnan vastuulla oleviin asioihin, kuten kaikki muukin onnen
edellytysten turvaaminen. Myös lapset on mobilisoitava tähän mukaan ja tekninen
opastus kaikkiin alan mahdollisuuksiin kuuluu kansalaistaitoihin.
Seksuaalisuus on
toki myös rahallisessa mielessä potentiaalisesi bisnes vailla vertaa. Naisellinen
kauneus edustaa jo oikein käytettynä miljoonien arvoista pääomaa. Kaunotar on
avain sisällöntuotantoon, jossa panokset eivät maksa mitään ja tuotot saattavat
olla päätähuimaavia.
Jo muuan
Dostojevskin karikatyyrihahmo sanoi, että hänen morsiamensa kauneus on hänen
pääomaansa, ja elleihän itse ymmärrä mennä kadulle sitä käyttämään, on sulhasen
siihen suorastaan kehotettava.
Kauneuden
epätasaisessa jakaantumisessa on epäilemättä jotakin syvästi epädemokraattista,
eikä asia siitä muutu, että edistyspiirit julistavat kaikkien olevan itse
asiassa yhtä kauniita. Ilmeisesti valtion velvollisuutena on ratkaista asia
jollakin tavoin.
Kun tarkkailee
aikamme ilmiöitä, saattaa joutua epäuskoisen hämmennyksen valtaan: mistä
tällainen typeryyden syvyys? Miten tämä voi olla mahdollista ja miksi nuo
luonnottomuudet lasten seksuaalistamisesta erilaisiin
masturbaatiodemonstraatioihin saavat osakseen niin laajaa hyväksyntää ja tukea?
Kuten myöhempi
venäläinen kirjallisuus tuli Gogolin päällystakin alta, tulee nykyinen onnen
tavoittelun parodia sofistin kapiselta koiralta. Anglosaksinen utilitarismi oli
perimmältään tervejärkinen ajattelutapa, jonka ääliöt ja bisnesmiehet
yhteistoimin sitten pilasivat.
Näinhän se
työväenaatekin oli tunnetusti hyvä aate, jonka jätkät sitten omaksuivat ja
pilasivat.
Olisiko
mahdollista siirtyä takasin alkuperäisasetuksiin ja palauttaa länsimaisen
kulttuurin uskottavuus?
Näin ei välttämättä
ole. Woke nykyisessä muodossaan ei varmastikaan ole pitkäikäinen, mutta se on
vain yksi pitkälle perinteelle rakentuva radikaali muoti, radical chic.
Niitä tulemme
saamaan yhä uusia. Tiedämme sen yhtä varmasti kuin sen, että nykyiset naisten
vaatteet koetaan jo ensi vuonna vanhentuneiksi. Miljoonat ja jopa miljardit
kokevat pian, että heidän on ehdottomasti saatava uudet ja ajanmukaiset
kehdatakseen näyttäytyä julkisesti…
Soininvaaran mukaan Usan immeisten mediaanitulo ei ole noussut viiteenkymmeneen vuoteen. Se lienee yksi jenkkionnellisuuden estäjä. Liika on pahasta, tuloeroissakin.
VastaaPoistaRudolf Steinerin mukaan tauti on pakopaikka, jos ja kun elämä ahdistaa. Olisiko sitten niin että sota olisi ainoa pakopaikka ihmiskunnalle, kun typeryys on alkaa ahdistaa niin, ettei järjelle jää tilaa. V. -22 Venäjän hyökkäys lopetti taudista ahdistumisen, nyt jää nähtäväksi tarvitaanko isompi sota typeryydestä parantumiseen.
VastaaPoistaTodella hienosti kirjoitit - ihan kuin olisin itse kirjoittanut, jos...
VastaaPoista