Yhteisen elämän veljet ja
sisaret
Teuvo Peltoniemi, Paratiisia
rakentamassa. Suomalaisten utopiayhteisöjen historiaa. SKS kirjat, 2024,
459 s.
Utopia
tarkoittaa sananmukaisesti paikkaa, jota ei ole. Jo Platon lähti siitä, ettei
täydellistä valtiota voinut luoda ja nimitti siksi sitä kuvailevaa teostaan Utopiaksi.
Siihen voitiin sitten epätäydellistä todellisuutta verrata.
Sen sijaan
mikään ei estänyt pyrkimästä niin lähelle täydellisyyttä kuin mahdollista. Sitä
paitsi esimerkiksi Lenin, jota kauan haluttiin lukea ns. suuriin
ajattelijoihin, uskoi vailla sen kummempia todisteita, että ihmisluontoa oli erittäin
helppo muovata erittäin paljon ja että kommunistinen yhteiskuntakin olisi sen takia
mahdollinen.
Kun bolševikkipuolue
muutti nimensä kommunistiseksi, kuvastui uudessa nimessä uudenlainen ja entistä
paljon pitemmälle menevä yhteisyys kommuunin muodossa. Kommuunithan olivat yhtä
suurta perhettä, joissa kaikki oli järjestetty kollektiiviselle kannalle, niin
tuotanto kuin kulutuskin (vrt. Vihavainen: Haun
kommuuni tulokset).
Mitä
seksuaalisuhteisiin tulee, otaksuivat käytännössä kaikki utopistisosialistit,
että myös ne järjestettäisiin kommuuneissa uudella tavalla. Se kuului jopa
keskeisiin opinkappaleisiin (vrt. Vihavainen:
Haun tšernyševski tulokset).
Käytännössä
Neuvostoliiton kommunistit tyytyivät maksimaalisesti vapauttamaan
sukupuolielämän, ajan oloissa hyvin radikaalilla tavalla. Kommuunejakin
perustettiin, mutta niiden osuus tuotannosta jäi aivan vähäiseksi.
Tultuaan valtaan
Stalin kirosi koko kommuunin aatteen ja nimitti sitä antimarxilaiseksi pikkuporvarilliseksi
tuholaisuudeksi. Jo maatalouden täyskollektivisoinnin alkuvaiheessa jäljellä
olevat kommuunit lopetettiin harvoin poikkeuksin. Myös seksielämä palautettiin
reaalisosialismin kehittyessä vanhoihin puritaanisiin kaavoihin jo 1930-luvulla.
Neuvostoliitto
oli loppuunsa saakka valtaan päässyt utopia (Utopija u vlasti), kuten
historioitsijat Mihail Geller ja Aleksandr Nekritš sitä nimittivät. Ajan myötä
sen utooppinen aines vain oli saanut yhä
maanläheisemmät tulkinnat ja usein säilynyt vain puheen (uuspuheen) tasolla. Käytännössä
elettiin yksinkertaisesti komentoyhteiskunnassa ja komentotaloudessa.
Todellisessa
utopiassa kaikki sen sijaan todella vastasi ihmisen syvimpiä tarpeita ja
vapautti hänet kaikesta pakkovallasta. Sellaisia olivat kommuunit, joita pienet
ja suuremmatkin ryhmät perustivat maailmaan tuhansia, etenkin 1800-luvulta
lähtien.
Suomalaisia utopiayhteisöjä
on Peltoniemi löytänyt kaksikymmentä. Mukana oli sekä sosialistisia,
uskonnollisia, suomalaisnationalistisia että luontoon paluuta harrastavia yhteisöjä.
Joukko oli siis sangen heterogeeninen eikä kaikkia voi suinkaan mitata samalla
mitalla. Myös utooppisuuden ja yhteisöllisyyden aste vaihteli.
Varhaisin
suomalainen utopia näyttää olleen yltiöpietisten maanpakoretki ympäri Eurooppaa
1700-luvun alkupoliskolla. Samalle vuosisadalle ajoittuu myös toinen
uskonnollinen yhteisö Uusi Jerusalem Sierra Leonessa. Se oli sidoksissa
swedenborgilaiseen mystiikkaan ja sen perustaja harrasti myös alkemiaa.
Suomalaisia
utopiayhteisöjä oli kaikissa maanosissa. Aasiaan syntyi tunnettu kapteeni
Höökin johtama yhdyskunta Vladivostokiin ja Matti Kurikka perusti yhteisöjään
peräti kahdelle mantereelle, sekä Australiaan että Kanadaan. Sointula (vrt. Vihavainen: Haun
sointula tulokset) lieneekin suomalaisista tämän alan yrityksistä
tunnetuin.
Pohjois-Amerikassa
yhteisöjä oli useita ja myös Paraguayhin ja Brasiliaan perustetut yhteisöt
tunnetaan yleisesti ainakin nimeltä (Colonia Finlandesa, Penedo). Vähemmän
tunnettu sen sijaan on domnikaaniseen tasavaltaan erustettu Viljavakka (Villa Vásquez),
josta yllättäen tuli yksi menestyneimpiä.
Perustajat
olivat kauttaaltaan sivistyneistöä, mutta jäseniksi tuli ihmisiä kaikista yhteiskuntauokista.
Maanviljelijöitä oli kuitenkin vähän, mikä oli suuri puute, koska yhteisöt
yleensä elivät maanviljelyksestä tai ainakin yrittivät elää.
Huomattavan
paljon oli Etelä-Amerikkaan siirtyneiden siirtolaisten joukossa vegetariaaneja
ja rokotuksen vastustajia. Paradoksaalisesti rokotus oli kuitenkin maahan
saapumisen ehtona.
Teoksessa on paljon
pikantteja yksityiskohtia kolonioiden elämästä. Koska ne yleensä olivat varsin
eristyneitä ympäristöstään, ei kieltäkään opittu ja esimeriksi Dominikaanisessa
tasavallassa saivat paikalliset vaimot opetella puhumaan Kiteen murretta, kun
miehet eivät oppineet heidän kieltään.
Ajan mittaa kieli
toki opittiin ainakin jo seuraavassa sukupolvessa, sikäli kuin yhteisö ei olut
jo ennen sitä hajonnut, kuten usein kävi. Keskinäiset riidat olivat yleisin syy
yhteisöstä lähtemiseen. Heikot elinolot vallitsivat lähes kaikissa yhteisöissä.
Yhdessätoista
koloniassa sovellettiin yhteisasumista yhteisruokailua ja samapalkkaisuutta.
Itsekannattavuus oli tavoitteena eikä tukea muualta yleensä saatukaan. Siten
ajatus näistä kolonioista suomalaisen kolonialismin ilmentymiä on sangen
huvittava, mutta ajallemme tyypillisesti niitä on yritetty tutkia myös siltä
kannalta.
Mitä tulee kolonialismiin
määriteltynä pyrkimykseksi elää vieraan ympäristön kustannuksella omia arvojaan
noudattaen ja levittäen, kannattaa sen tutkijoiden etsiä esimerkkejä paljon
lähempää.
Kiintoisasti
siirtolaisten joukossa oli henkilöitä, joita veri veti yhä uudelleen noihin
yteisöihin ja jotka siirtyivät yhdestä hajonneesta toiseen.
Kiinnostusta utopistisiin
kokeiluihin näyttää esiintyneen myös suvuittain. Ainakin sulkavalaisen Paul
Collanin vaimonsa Eva Ingmanin kanssa mainitaan valmistautuneen lähtemään kapteeni
Höökin mukaan Amurinmaahan, mutta jääneen rannalle avioliittokuulutusten myöhästyttyä.
Joka tapauksessa Collanin pojanpoika Clas oli sitten se henkilö, joka löysi
amerikansuomalaiselle Kylväjä (Sejatel) kommuunille paikan Donin
varrelta ja asettui sinne.
Ellen erehdy,
ovat kyseiset Collanit peräisin Sulkavan Linkolan hovista, jonka mukaan Kaarlo
Linkola, Helsingin yliopiston rehtori sitten muutti nimensäkin. Hänen pojastaan
Pentti Linkolasta tuli sitten eräänlaisen yhden hengen utopian rakentaja Päijänteelle,
jonka kalakanta ei oisi kestänyt kovinkaan monta samanlaista ekologia.
Kaiken kaikkiaan
kirja on sangen viihdyttävää lukemista, vaikka sivuuttaakin aivan lyhyesti
yleensä sen ideologian, joita kulloinkin harjoitettiin ja johon uskottiin. Se
on kyllä puute, sillä juuri usko uudenlaiseen elämänjärjestykseen lienee aina
ollut keskeisellä sijalla noissa yhteisöissä. Harvemmin niihin pelkän leivän ja
helpon elämän toivossa mentiin ja jos mentiin, saatiin aina pettyä.
Viidenneksi viimeinen kappale on hyvä. Sanoisin suorastaan: sapienti sat.
VastaaPoistaWokettajista tai BLM-kuukkereista ja suvakeista ei tosin olisi eläjiksi, jos ottaisivat irtioton...länsimaisesta yhteiskunnasta. Tuskin Virheän puolueen äänestäjistäkään.
VastaaPoista