Syyhy ja hyve
Muuan lukija närkästyi Sokrateelle,
joka oli torjunut sofistin argumentin onnellisuudesta. Tuo sofisti oli sanonut,
että onnellisia ovat ne, joilla on paljon voimakkaita haluja ja mahdollisuus
niitä toteuttaa. Sokrates totesi, että silloin onnellisin kai on kapinen koira,
jolla on mahdollisuus mielin määrin raapia itseään.
Tämähän momaan aikaamme siirrettynä
on frontaalihyökkäys koko länsimaiden vallitsevan arvojärjestelmän perusideaa
vastaan. Valveutunut lukija esittää oman versionsa:
Ajatellaanpa nuorukaista, joka
neitonsa kanssa viettää päivän ja yön. Himo ja rakkaus saa tyydytyksensä. Eikö
se muka ole onnea. Nuorten onnea nyt ainakin. Muistatteko?
Haluammeko me Sokrateen tavoin kutsua näitä nuoria kapisiksi koiriksi?
Kuka mahtanee haluta? Itse en tunne
sellaiseen kutsumusta. Huomaan kuitenkin, että tässä tapauksessa voimakkaat halut
toteutuvat aivan tietynlaisessa yhteydessä. Aviansana on rakkaus, joka
esimerkissä myös mainitaan.
Minäkin tulen tällaisen ääressä
runolliseksi: tuollaisessa rkkaudellisessa yhtymisessä ihmisyys saavuttaa ehkä
korkeimman huippunsa, yksilöllisyys häviää sen riemullisen tunteen edessä, että
rakkauden kohde itse asiassa on sama kuin itse rakastajakin.
Ihr hoher Zweck zeigt deutlich
an
Nichts Edlers sei, als Weib und Mann.
Mann und Weib, und Weib
und Mann,
Reichen an die Gottheit an.
Näinhän asia esitetään Mozartin Taikahuilussa.
Menepäs tuohon nyt tarjoamaan koiriasi ja syyhyjäsi! Häpeä hurskastelijoille,
kyllä seksuaalinen nautinto on ylivertainen onnen lähde ja jopa välttämätön edellytys!
Ksantipan aviomies ei kyllä kukaties ymmärtänyt siitä mitään.
Mutta jätetään nyt tuo rakkaus pois
tuosta tapahtumasta. Entäpä jos kyseessä olisikin vain pelkkä purkautuminen
aivan itsekkäistä syistä ja akti olisi maksettu? Tai ehkäpä se tapahtuisi jonkin
valveutuneen feministin kanssa, joka tarkoin pitäisi huolen siitä, ettei
partneri saa tapahtumasta enempää nautintoa kuin toinenkaan eikä siinä synny
epätasa-arvoisia valta-asetelmia?
Eivät nuo jälkimmäiset variantitkaan
sinänsä kai niin huonoja ole, että täysi pidättäytyminen olisi parempaa.
Hätätilassa kelpaa huonompikin satama, sanovat merimiehet.
Suurta halua ja himoa voi kuitenkin
kohdistua myös lapsiin tai himo voi olla luonteeltaan perverssiä ja saada tyydytyksensä
vasta vakavassa partnerin vahingoittamisessa, jopa murhaamisessa. Himo on luultavasti
noissakin tapauksissa ihan aitoa ja sen tuntijalla on pakonomainen tarve
toteuttaa sitä.
Jos arvostamme tuota suurta himoa
sellaisenaan, meidän olisi epäilemättä syytä järjestää myös perversseille
tilaisuuksia toteuttaa itseään, samalla kuin toki suojelisimme mahdollisia uhreja.
Bertrand Russell katsoi, että
maailmassa vallitsevan onnellisuuden (=halujen tyydytyksen) summa pitäisi pitää
mahdollisimman korkeana. Sitä edesauttaisi vaikkapa se, että murhaajia ei
hirtettäisi, vaan heidät eristettäisiin jonnekin kaukaiselle saarelle, jossa
heille järjestettäisiin hyvät olot. Samaan aikaan kerrottaisiin suurelle
yleisölle, että he kärsivät sietämättömiä tuskia.
Esimerkki lienee selittämättä
selvä. Siinä on menty sofistin mukaan ja hyväksytty kaikki himot ja halut
tasa-arvoisiksi. Alkeellinen rangaistusperiaate on saanut väistyä
hyötyperiaatteen tieltä.
Suuria (into)himoja voi ihmisellä
olla monta sorttia. Aina niiden toteuttamiseen pyritään pakonomaisesti ja se
palkitsee ainakin hetkellisesti, tuskin koskaan pysyvästi.
Ajatelkaamme kovia huumeita.
Kerrotaan, että ne antavat suuremman hurman kuin mikään normaalissa elämässä
tunnettu asia. Väittääkö joku, ettei tuo tunne ole todellinen? Mitä muuta se
voisi olla?
Sitten himoittuja voivat olla myös
äärimmäiset elämykset, jotka aiheuttavat rajun adrenaliinipiikin. Esimerkiksi
tietyntyyppinen narsistinen persoonallisuus ei pystykään saamaan tällaista
tyydytystä normaalimmista asioista.
Basehypyt, suurriistan
metsästys ja muu vastaava riskinottaminen on heidän lajinsa. Ehkä he sitten sen
kautta saavuttavat onnen? Hemingway
kirjoitti tähän liittyen novellinsa The Short Hapy Life of Francis Macomber.
Onnihan siinä nimenomaan saavutettiin, joskin lyhyt.
Ja se kaikkein kovin juttuhan on
sota. Konstantin Simonov on kirjoittanut, että suurimman mahdollisen onnen
tunteen voi ihminen kokea vain tuhotessaan vihollisensa. Mitään vastaavaa ei
voi kokea perhe-elämässä tai muissa rauhan töissä.
Mutta tässäkin oli kyseessä vain
tunne. Onko se kylliksi? Miten kauas se voi antaa eväitä? Voimmeko sanoa
tuollaisen tunteen kokenutta jo lopullisesti onnelliseksi?
Lyydian kuningas Kroisos luuli olevansa
onnellinen ja kysyi viisaalta Solonilta, eikö tämä olut samaa mieltä. Solon ei
ollut. Hänen mielestään vasta elämän kokonaisuus voisi antaa vastauksen kysymykseen.
Tästä olen kirjoittanut niin usein, etten enää jaksa, mutta voivat sen
halukkaan lukea. Itse asiassa suosittelen. (ks. Vihavainen: Haun
solon tulokset).
Sokrateen mielestä onni oli
hyveessä. Kuinka sattuikaan, että koko tuo sana on hävinnyt pois käytöstä. Sen
sijaan meillä on tasa-arvoinen ihmiskunta, jonka jäsenistä ketään ei voida asettaa
toisen yläpuolelle, sillä kaikilla on oma kykynsä nauttia, eikä toisen nautinto
ole toista parempi.
Hyveen kanssa asiat ovat välttämättä
konstikkaampia. (ks. Vihavainen: Haun hyve
tulokset). Etymologisesti hyve, virtus, viittaa nimenomaan
miehekkyyteen, mutta jokainen kai ymmärtää, että tässä tapauksessa asia koskee
myös naisia, joiden hyve heidän yhteiskunnallisen roolinsa takia muotoutui
yleensä toisen näköiseksi kuin miehen.
Joka tapauksessa hyveen
saavuttaminen oli tie kestävään onneen. Onnella tarkoitettiin silloin ihmisen
tulemista sellaiseksi, kuin hän parhaimmillaan voi tulla, edellytystensä puitteissa.
Antiikin kardinaalihyveet viisaus,
oikeamielisyys, urhoollisuus ja kohtuullisuus saivat myöhemmin seurakseen
kristilliset hyveet: uskon, toivon ja rakkauden.
Ihmisen kyky hyveeseen vaihtelee.
Se riippuu pitkälti persoonallisuudesta, joka taas on sidoksissa yhteiskuntaan.
Goethe tuli sanoneeksi:
Volk und Knecht und Überwinder,
Sie gestehn, zu jeder Zeit:
Höchstes Glück der Erdenkinder
Sei nur die Persönlichkeit.
Itse asiassa tämä sitaatti menettää
alkuperäisen merkityksensä tällä tavoin yhteyksistään leikattuna, mutta siitä
ei tässä sen enempää. Joka tapauksessa siis onni ja nimenomaan korkein onni liittyvät
tämän mukaan persoonallisuuteen -ja sitä tietä hyveeseen, uskaltaa lukija
päätellä.
Mutta tämä kaikki on nyt toivottomasti
irti aikamme maailmasta. Nyt hyve on yleensä jonkinlaista muodollista käytöstä,
joillekin se merkitsee poliittista korrektiutta, ehkäpä ympäristön ehdoilla
laadittua ruokavaliota (!), toiselle elämyksiä, tarvittaessa jopa keinotekoisesti
kiihdytettyjen himojen juhlaa…
Koko läntiselle maailmalle se on Forrest
Gumpin loputonta juoksua, joka sovittaa hänen syntisyytensä. Se on pakonomaista
ja loputonta. Onko se siis onnea?
Shit happens.
Jäin pohtimaan tuota "edellytystystensä puitteissa" juttua.
VastaaPoistaYksi suuri harhauskomus lienee ettei ihmispopulaation ensimmäisen ja viimeisen erotus oli kovin suuri ja olemme kuitenkin aika samanlaisia ja elämme kuin samaa elämää.
Niin ei liene lainkaan. Joku saa kaiken, joku toinen ei mitään. Ihmisten väliset laatuerot, ihmismittareilla mitatut laatuerot, voivat olla massiivisia.
Näin käy usein taloudellisesti mutta myös muilla mittareilla. On ihmisiä joiden elämänaikaiset kokemukset ovat niin laajoja ja rikkaita että ne vastaavat kymmenien ellei satojen muiden ihmisten elämänaikaisia kokemuksia.
Ja on ihmisiä joiden elämä on niin pientä ja vähäistä, että hyvä jos se käy edes yhdeksi ihmiselämäksi. Enkä tarkoita tällä vielä edes vakavien sairauksien tuottamia eroja.
Elämä on siis mielettömän epäoikeudenmukaista eikä sille oikein voi mitään. Mikään kapitalismi tai sosialismi ei sitä tasoita. Yksilöitä aina onnistuu ja epäonnistuu kaikkina aikoina.
Vasta kuolema tasoittaa sitten kaiken koetun ja saadun, nollaa tilit. Mutta jos kuoleman jälkeen ei ole mitään, ei tule myöskään mitään tasoitusta kenellekään tyyliin, että no, niin, näin sitten kävi teillekin rikkaat ja suuret....
Kristityllä on tietenkin toivonsa. Mm. se että tässä maailmassa saatu tai menetetty ei ole vielä koko tarina, se on vasta prologi.
kr
Onnellisuuden perusta voi olla lähes mitä vaan. Tuo kapinen koira on yksi. Hypoteettinen ajatus onnellistamisesta: kuvitellaan juutalaisen vapautuminen Auschwitsista, sekin...
VastaaPoistaMozart näkee asian kiinteästi ja pysyvästi, vaikka kyse on usein muutostilasta. Itselleni jäi mieleen Herculaneumin seinään kirjoitettu runoelma: "Mikään ei ole päättymätöntä. Kun aurinko on loistanut mitä kirkkaimmin, se palaa mereen ja kuu vieroittaa meidät siltä, mikä juuri oli täyttä. Niinpä myös rakkauden intohimo usein hiipuu, kuin vieno tuuli." Kertoo siis edesmenneestä onnentunteesta.
Kyllähän pari skottilaista voi tuottaa onnellistavan vaikutuksen, mutta jos pyrin näinmuodoin maksimoimaan onnentunnetta, huomaan sen viimeistään seuraavana aamuna, silkkana onnettomuutena.
Miltei silmiä siristellen etsimme elämästä onnen hetkiä. Onnen pipanoita, sanoisi Aapeli.
VastaaPoistaEhkäpä voisimme koota toisenlaisen kehikon, jossa onni näyttäytyisi enemmän elämän kokonaisuuden kulminaationa, ei minään irrallisena. Elia Kazanin kirja, jonka pohjalta hän teki myös elokuvan, oli nimetty "Sopimukseksi elämän kanssa".
Stanley Kubrickin testamentiksi jääneessä perifreudilaisessa elokuvassa "Eyes Wide Shut" päätyy hienostoasiakkaita hoitava tohtori Bill Harford kaikenlaista haettuaan ja koettuaan New Yorkin laitamille ylelliseen palatsiin, jossa vietetään orgioita. Ohjaaja on ottanut niihin mallia antiikin roomalaisten Saturnalia-juhlista -- Kubrickin mielikirja oli James Frazerin "Kultainen oksa". Siitä ei tule onnen täyttymystä vaan kunnian ja maineen menetys.
Kun tohtori sitten palaa harharetkiltään oman kauniin vaimonsa tykö, hän murtuu ja kertoo, tunnustaa kaiken. Tarinan sykähdyttävin hetki tapahtuu seuraavana päivänä ylenpalttisten jouluvalojen ja -lahjatarjousten keskellä tavaratalossa, jossa pariskunta kuuntelee lapsensa lahjatoiveita ja tunnustelee epäröivin repliikein keskinäistä yhteyttään. "Mitä meidän pitäisi tehdä?" Vaimon vastauksessa on viisautta, hän on se joka pystyy nyt teklemään sopimuksen elämän kanssa: "Ehkä meidän pitäisi tuntea kiitolisuutta siitä että olemme selviytyneet tähän asti."
Suunnilleen näin. Kuten sanoin, koko elokuva on kiitollisuuden ja kunnian osoitus Freudille. Monien ansioidensa vuoksi se on myös mestariohjaajan kiitollisuudenosoitus elokuvataiteelle.
Elokuvan historian merkkipaaluista täytyy tässä yhteydessä kaivaa esille ensimmäinen "elokuvaooppera" -- filmi jossa musiikki soi alusta loppuun ja kaikki repliikit lauletaan. Kyseessä olivat "Cherbourgin sateenvarjot", Jacques Demyn ohjaama ja Michel Legrandin säveltämä elokuvamusikaali vuodelta 1964. Se on romanttinen mutta miltei kliseisen asetelmallinen tarina pojasta joka tapaa tytön, rakastuu, joutuu kauas armeijaan, ja tyttö, joka on raskaana, suostuu äitinsä painostuksesta varakkaan liikemiehen vaimoksi. Jos jokin elokuvan historiassa onnistuu hyydyttämään katsojan täysin, se on tämän tarinan loppukohtaus, joka näytellään muutamia vuosia myöhemmin huoltoaseman bensapumpun ja lamppujen valossa suurten lumihiutaleiden hiljaa putoillessa taivaalta. Äiti ja lapsi ovat autossa, poika täyttää tankkia. He lausuvat muutaman sanan, mutta ne vain kasvattavat eron ahdistusta. Sopimusta elämän kanssa ei synny.
Damien Chazelle kertoi katsoneensa Cherbourgin sateenvarjot kaksisataa kertaa ennen kuin ohjasi oman, jazzmusiikille omistautuvan versionsa "La la land" (2016). Tarina on sama, kyse on nuorista, aidosta rakkaudesta, elämän ja toimeentulon, taiteellisten intohimojen haasteista, suunnan etsimisestä, mahdollisuuksien löytämisen vaikeudesta. Etsiessään elämänsä sisältöä ja onnea nuoret ajautuvat omille teilleen, erilleen -- mutta kuten Cherbourgissa, tässäkin heidän elämänsä sattumalta kohtaavat myöhemmässä vaiheessa. Unelmat ja toteutunut arkitodellisuus -- erilleen ajautuminen -- riipaisevat kun katseet kohtaavat toisensa. Tyttö ei kestä, pakenee musiikkibaarista, mutta kääntyy vielä ennen ulko-ovea katsomaan taakseen -- ja tapahtuu jotain jota Cherbourgissa ei tapahtunut. Ohjaaja suuntaa kuvan vuorotellen kummankin kasvoihin, joilla häivähtää äärimmäisen pieni mutta sitäkin syvemmin elämää ymmärtävä, hyväksyvä hymy. Sen täytyy olla onnen hetki. He pystyivät siinä tekemään sovinnon elämän kanssa.
Minullakin on muuten sellainen kirja kuin Darrin McMahon, Happiness, A History. Copyright 2006. Pitänee vielä joskus lukea. 544 s.
PoistaAntiikissa solisti ymmärsi vaietaan kun joku osoitti hänen ajatuksensa virheen. Tänä päivänä solisti ryhtyy floodaamaan netissä.
PoistaSolisti po. sofisti.
PoistaTaitaa näissä onnellisuuskysymyksissä olla aika pitkälti neurokemiasta kysymys. On joskus vähän hankalaa erottaa toisistaan onnellisuuden tunne ja tosielämän onnellisuutta tuottavat asiat.
VastaaPoistaKun me ajatellaan jotakin narkomaania, joka juuri piikittänyt itseään, niin hän epäilemättä tuntee onnellisuuden tunnetta kun huume alkaa vaikuttamaan, mutta todellisuuden puolella hänellä ei ole mitään josta voisi olla onnellinen. Hänellä ei ehkä ole työpaikkaa, asuntoa, oikeita ystäviä ja hän on korviaan myöten huumeveloissa. Lyhyesti sanottuna hänellä ei ole mitään mitä normaali ihminen haluaisi. Onnellisuus on hänen kaltaisellaan siis pelkkää neurokemiaa.
Mitä tulee noihin kaikenmaailman onnellisuustutkimuksiin, niin niissähän ei juuri eritellä sitä että miten paljon sitä onnellisuutta on aikaansaatu psyykelääkkeiden ja muiden aivotoimintaan vaikuttavien piristeiden avulla. On myös hyvä muistaa se että mikä tahansa arvostettu asia joka yleistyy liikaa ja tulee liian helposti kaikkien saataville, menettää aina siihen kohdistetun arvostuksen. Monimutkaisen yhtälön kanssa ollaan tekemisissä ja keskustelu asiasta jatkuu.......
Mikko Alatalo laulussaan Maailmanlopun meininki kysyy Kari Rydmannin näköiseltä mieheltä, mikä on elämän tarkoitus. Tämä vastasi etäisesti hymyillen: se on ikävän karkoitus.
PoistaMielenkiintoinen tilanne. Me nimeämme jollekin tunteelle tai olotilalle sitä kuvaavan sanan, esimerkissämme sanan ”onni”. Mutta me emme määrittele, mitä sillä tarkoitamme, mitä sanaan sisältyy.
VastaaPoistaSen jälkeen me ryhdymme mietiskelemään, mitä se onni on; mitä me sillä sanalla oikein tarkoitamme, mitä se kuvastaa.
Minkä tunteen me oikein nimesimme, jos emme itsekään tiedä mistä puhumme? Outoa.
Jos annamme päivisin taivaalla näkyvälle kirkkaalle ilmiölle nimen aurinko, ja oikein osoitamme sitä sormellamme, kaikki ymmärtävät mistä asiasta on kyse.
Tässä nyt näköjään pitää sen verran auttaa, ettei Sokrates suinkaan tunteita nimeämällä yrittänyt asiaa selvittää. Tavoitteena tuli olla hyve, josta löytyi onnen idea.
Poista> ”Tässä nyt näköjään pitää sen verran auttaa, ettei Sokrates suinkaan tunteita nimeämällä yrittänyt asiaa selvittää. Tavoitteena tuli olla hyve, josta löytyi onnen idea.”
PoistaYmmärrän toki, mitä Sokrates tarkoitti; tai mitä siis luulemme hänen tarkoittaneen.
Mutta vaikka lähdemme Sokrateen ajatuksista, niin asia ei valaistu. Meidän maailmamme murhe on siinä, että emme ole yksimielisiä ”hyveestä”. Mitäpä siis tiedämme onnen ideasta?
Askel asiasta sivuun.
Pari viimeistä vuotta on ollut tekoälyn nousua. Useimmat meistä ovat tipahtaneet täysin kärryiltä. Ydin: jos juttelette tekoälyn kanssa, tuskin erotatte häntä ihmisestä. Ja miten tulee suhtautua tekoälyn vastauksiin, joista kuultaa selvä ”ihmismäinen empatia”? Siinäpä olisi Sokrateella pohdittavaa.
Tekoäly kuitenkin toistaiseksi ihmisen ohjelmoima algoritmi? Tilanne muuttuu kun tekoäly tulee tietoiseksi itsestään?
PoistaIhmisen opettama algoritmi joka
PoistaIhmisen opettama algoritmi, joka muodostaa yhteydet asioiden välillä itse "koirakoulutuksen" aikana.
PoistaSe ei ole siis aina samanlaisena toistuva algoritmi toiminnassa ollessaan, vaan sen algoritmit matkivat hermosolujen tms. toimintaa.
Tietoisuuden olemassaolo taas riippunee tietoisuuden määrityksestä. Kastematokin taitaa olla alkeellisella tasolla itsestään tietoinen olio.
> ” Tekoäly kuitenkin toistaiseksi ihmisen ohjelmoima algoritmi? Tilanne muuttuu kun tekoäly tulee tietoiseksi itsestään?”
PoistaTekoäly ei ole ihmisen ohjelmoima algoritmi tavalliseen tapaan ajateltuna. Algoritmi tarkoittaa perinteisesti sääntökokoelmaa. Tekoälylle ei annetta määräyksiä miten toimia, vaan se kehittää ne itse. Näin se menee:
Hermoverkossa – joka on sekä tietokoneessa että ihmisessä sähköverkko – on sekä ”input että output” niin kuin rallatus kuuluu. Mutta impulssin kulku hermoverkossa on aluksi täysin sattumanvaraista. Oppiminen tarkoittaa sitä, että sekä oppiva ihminen että tietoverkko hyväksyvät vain sellaisen impulssin kulun, joka on ”sopiva”, jota tuottaa halutun tuloksen.
Sekä aivot että hermoverkko oppivat palkitsemisen kautta. Kun haluttu kulku hermoverkossa on halutunlainen, impulssin kulkureitti ”palkitaan”, eli jokaisen reitin solmukohtien (synapsin) ylitys herkistyy.
> ”kun tekoäly tulee tietoiseksi itsestään?”
Mistä tiedämme, että se ei jo ole tietoinen itsestään?
Usein ajattelen omaa elämääni puiden kautta, enimmäkseen mäntyjen. Katselen niitä ajatellen; "tuokin tuossa joutui aloittamaan kasvunsa kiven varjossa" tai "tästä männystä tuli niin iso ja komea, koska se hakkuun/metsäpalon jälkeen sattui itämään hyvässä maaperässä, vailla tukahduttavaa kilpailua."
VastaaPoistaEn tarkoita sitä, että silmäilisin puita löytääkseni itseni kaltaisen puun. Mieluummin niin, että puut ovat kuin ihmiskohtaloita. Olen todennut saman kuin ensimmäinen kommentoija, elämä ei ole reilua. Elämä vain on, elämä on prosessi.
Mitä onneen tulee, olen onnellisimmillani silloin kun tunnistan tämän prosessin itsessäni. Kuten puut myös ihmiset elävät koko ajan täyttä elämää. Ei tarvitse siis olla päissään, että voisi sanoa elävänsä täysillä.
Puut kasvattavat uusia oksia kohti valoa. Samoin minä rönsyilen uusille elämän alueille ja juuri silloin olen onnellinen. Tässä tosin piilee ansa - mikä saa minut kasvamaan juuri tähän suuntaan? Jos opettelen tämän asian, onko siitä minulle jatkossa hyötyä? Aivan kuin kävisin kauppaa elämän kanssa. Sen olen oppinut, että tämä on pettykseen johtava vaihtoehto.
Sen sijaan jostain omasta aitoudesta kasvava halu esimerkiksi opetella jotain on eri asia. Se on juuri sitä kasvamisen prosessia. Silloin aika tuntuu katoavan, silloin ei mieti sitä, millainen olen verrattuna johonkin toiseen tai voinko ehkä myöhemmin kehuskella omalli saavutuksillani.
Käytin esimerkkinä uusien asioiden opettelua, mutta sama pätee kyllä muutenkin omaan olemiseen. On se mikä on ja on siitä tohkeissaan. Sitä on mielestäni onni - juuri nyt.
Bruce Liptonilla on oma selityksensä, miksi rakastunut on onnellinen. Koska hän elää enemmän tässä ja nyt elämää. Liptonin mukaan me elämme suurimman osan ajastamme alitajunnan ohjauksessa ja sehän muodostuu lapsuuden seitsemän ensimmäisen vuoden aikana, jolloin meihin sullotaan suuria määriä kaikenmaailman sääntöjä kuinka olla ja eleä. Onnellisinkin lapsuus vaihtuu siten pikkuhiljaa saavutuksia suorittavaksi aikuisuudeksi, jota tämä lapsena saatu kielloista, määräyksistä ja toiveista luotu alitajunta ohjailee. Rakastuminen sitten katkaisee tällaisen autopilotilla elämisen ja ihminen palaa takaisin lapsuuden ihanaan ja ihmeelliseen maailmaan, ainakin hetkeksi tai edes hetkittäin.
VastaaPoistaRakastunut on onnellinen, koska mahdollisuudet ns. "pukille pääsyyn" kasvoivat sen myötä huomattavasti.
Poista