lauantai 30. marraskuuta 2024

Keinotekoisesta paratiisista ja uudesta onnen tavoittelusta

 

Arvojen muutoksesta

 

Nykyinen länsimainen tapa ymmärtää onni poikkeaa suuresti antiikin klassisista esikuvista. Eivät silloinkaan kaikki kyenneet käsittämään, mitä tarkoitti ajatus siitä, että onni merkitsee hyvettä, joka loi ihmiselle kestävän maineen monumentin ja oli kultaa kalliimpi.

Keskiaika oli vielä antiikkia suorasukaisempi. Hyveen vastakohta oli pahe, synti, ja Danten Helvetissä saivat kaikki syntiset ansaitun palkkansa, elleivät saaneet sitä jo maan päällä. Ehkäpä heille jopa kostettiin molemmissa? (vrt. Vihavainen: Haun limbosta tulokset).

On syystä huomautettu, että kristinusko vielä siinä muodossa, kuin se käytännössä esiintyi 1900-luvullakin, kantoi mukanaan keskiaikaa. Danten Jumalainen näytelmä ei silloin vielä ollut aivan toisesta maailmasta, vaikka kukaties harhaoppinen.

Aikamme suuret ja pienet moralistit ja muut kilvoittelijat pyrkivät sen sijaan täysin toisenlaisiin päämääriin, eli toisen näköiseen onnellisuuteen kuin mihin pyrittiin antiikin aikoina tai edes satakunta vuotta sitten. Entiset paheet on nyt korotettu hyveiksi.

Tämä koskee nimenomaan vanhojen kardinaalihyveiden vastakohtia: viisauden, urhoollisuuden, oikeamielisyyden ja kohtuullisuuden sijasta jalustalle on nostettu monomaaninen typeryys hyviksi julistettujen asioiden palvelemisessa, pelkuruus lauman edessä, puolueellisuus tiedonvälityksessä, politiikassa ja liike-elämässä ja äärimmäisyyksiin pyrkiminen kaikessa mahdollisessa.

Ilmiö on itse asiassa kulttuurissamme aivan läpikäyvä (ks. Vihavainen: Haun pahe tulokset).

Myös kristilliseltä kannalta arvojen uudelleenarviointi on ollut nopea ja täydellinen, mikä ei ole yllätys, kun itse kristillisyyskin on jo tosiasiassa ahdistettu kulttuurissamme marginaaliin ja sen julkinen tunnustaminen alkaa olla monessa tapauksissa lainvastaista.

Tämä on epäilemättä askel eteenpäin sillä tiellä, jolle länsimainen kulttuuri lähti jo 1700-luvulla. Minne tie johtaa, ei ole vaikea arvata. Ainakaan ei enää näytä siltä, että se johtaisi kaikkien maailman kansojen yhteiseen maailmaan, jossa vallitsee yleinen konsensus arvoista ja niiden järjestyksestä.

Päinvastoin. Ne muita kulttuureita edustavat maat, jotka vielä muutama vuosikymmen sitten olivat kiinteästi ihailleet ja seuranneet länsimaisen kulttuurin arvoja ja muotoja, ovat yhä useammin tehneet täyskäännöksen. Ajatelkaamme nyt vaikka Irania, Afganistania, Turkkia…

Myös entiselle Neuvostoliiton muhamettilaiselle alueelle on hiipinyt keskiaikainen fundamentalismi ja mitäpä voimme sanoa itse Venäjästäkään. Samoin kuin Hitlerin Saksa aikoinaan, se yrittää julistaa arkaaista toisen aikakauden oppia, johon ei usko itsekään.

Vielä puolisentoista vuosisataa sitten arvojen järjestys lännessäkin oli toinen. Näyttää siltä, että vanhan arvomaailman tuhoutuminen niin sanotussa modernisaatioprosessissa on itse asiassa tapahtunut lopullisesti vasta konsumerismin vallankumouksessa.

Venäjä oli siinäkin asiassa sata vuotta länttä jäljessä.

Tuo konsumerismi, mammonan loputon palveleminen taas on varsin tuore asia. Silmäys isovanhempiemme ja isoisovanhempiemme ajan keskeisiin dokumentteihin ei ole vailla kiinnostavuutta. Vanhaan tietysti ei ole enempää mahdollista kuin mitään syytäkään palata eikä sitä edes haikailla.

Sen sijaan sinne päin  vikaiseminen voi antaa tarpeellista perspektiiviä omaankin aikaamme.

1800-luku oli monessa suhteessa huonoa ja jopa hirmuista aikaa, jonka aineelliset reunaehdot olivat kovat. Sellaisia olivat sitten saarnatkin, joita yhtenäiskulttuurin pauloissa oleville tai vielä ankarampia herätysliikkeitä seuraaville seurakuntalaisille luettiin.

Meidän aikamme arvot eivät olisi saaneet tuon ajan moraalinvartijoilta mitään armoa. Muuan esimerkki olkoon se, miten esitettiin ahneuden synti:

torstai 4. kesäkuuta 2015

Ahneus



Ahneus

 

Mitä oikeastaan onkaan ahneus? Tämän maailman lapsille se näyttää olevan ensimmäinen hyve, jonka vajavaisuus on synneistä suurin. Eikö meidän todellinen tarkoituksemme tässä maailmassa olekin tehdä työtä niska limassa aamusta iltaan ja mielellään ilman mitään lomia, ja kehdosta hautaan, jotta menestyisimme ja olisimme markkinavoimille otolliset?

Eikö ahneus olekin se jalo ominaisuus, joka viime kädessä toimii koko yhteiskuntamme kehityksen moottorina ja jonka ansiosta kehitys ja edistys ovat niin reippain askelin tuoneet meille myös kaikkinaiset ruumiin ja hengen hedelmät vauraudesta hamaan tasa-arvoon? Konsumerismi eli vimma hankkia ja kuluttaa tavaraa sen itsensä vuoksi on muuan länsimaisen yhteiskunnan jalostama ”killer app”, kuten Niall Ferguson asian ilmaisee. Muualla se oli kauan alikehittynyt ja niinhän se ennen oli meilläkin. Yleensä talonpoikaiseen elämänmuotoon on kaikkialla kuulunut käsitys ”riittävästä” toimeentulosta, jonka ylittäminen oli synti. Lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus –samaa perhettä kaikki tyynni.

Mutta nyt on kaikki toisin. Puuttuva halu käyttää kaikki meille täällä maan päällä annettu aika rahan hankkimiseen ja sen älyttömään haaskaamiseen on julistettu kerta kaikkiaan paheeksi. Mehän teemme vähemmän työtä kuin amerikkalaiset! Ruotsalaisetkin puurtavat pitempää päivää ja palkitaan tästä hyveestään vähintäänkin jonkin Wahlroosin kauniilla kiitoksella. Mutta ei tämä vielä mitään. Kiinalaiset ja muut idän kansat ne vasta ahkeriksi ovatkin oppineet. Siellä todella kootaan aarteita maan päälle ja kasat ovat jo komeita. Otetaan siis heidät esikuviksi! Eikös olekin hyvä niin?

Vanhan kansan edustajana minusta on aina tuntunut, että tässä nyt jokin niin sanotusti mättää ja ottaakseni asioista selvän, avasin kirjoistani kallisarvoisimman, isovanhempieni aikoinaan perintönä saaman ja edelleen jälkipolville luovuttaman Raamatun, sen, jota koristaa Gustave Dorén kuvitus.

Pelkkä vilkaisu hakemistoon auttoi minua ymmärtämään, missä me tänä aikana oikeasti menemme ja mihin suuntaan. Tuo lahjomaton ja poliittisesti aivan epäkorrekti kirja, jota ei ole laadittu kenenkään mielistelemiseksi kertoo ahneudesta, tuosta viheliäisestä taipumuksestamme seuraavaa:

Ahneus. Se on tytymätöin tavarain halu ja sopimatoin kokoominen. Ahneutta ja tytömättömyyttä pitää vihattaman seuravaisten syitten tähden:

-Jumala käskee tytyväisyyden ja varoittaa ahneudesta

-ahneuden karttaminen ja tytyväisyys on suuri rikkaus

-on se pyhäin oikea omaisuus

-ruumiillisen elämän lyhykäisyys ja kuolevaisuus pitää meitä ahneudesta peljättämän

-Ylönpalttisuus on vahingollinen autuuden esteeksi ja ei mihinkään hyödyllinen

-Vatsan murheella ei saada mitään aikoin

-ahneus, viimeisen maailman suuri synti

-se on synti, joka vissimmän kadotuksen myötänsä tuo

-se on synti, joka kutsutaan epäjumalan palvelukseksi

-se on pakanallinen synti

se on hulluuden synti, joka ahnetta itse vahingoitsee

-se on synti, joka maan ja valtakunnan turmelee: erinomattain, koska se esivallan tykönä löytyy

Ahneet ovat tytymättömät:

-vahingoitsevat itsensä

-öykkävät tavarastansa

-vetävät, Jumalan vihan, rangaistuksen ja kirouksen päällensä

-ahneus on pahuuden synti

-sen tähden saattaa se paljo syntiä matkaan

-jumalan ja hänen sanansa ylönkatseen

-armottomuuden

-vääryyden, valapattoisuuden ja valheen

-murhan ja tapon

-kavaluuden ja petoksen

-ahneus tuo myös rangaistuksen myötänsä ahneille

-sydämmen surettavaisen murheen ja levottomuuden

-kansan kiroilemisen ja pahan puheen

-ahneen huoneen hävityksen ja hänen tavaransa hajotuksen

-iankaikkisen kadotuksen

Ahneuden hillitsemiseksi pitää vatsamurhe pantaman pois

-voittohimo tukahdutettaman

-tutkittaman ja ajateltaman kuolevaisuutta

-uskollisesti rukoiltaman

-maailman rakkautta vastaan

Ahneuteen ovat vikapäät olleet:

-Laban,

-Bileam

-Achan

-Samuelin pojat

-Saul

-Nabal

-Achab

-Gehasi

-se nuori mies

-Judas

-Ananias ja Saphira

-Simon Velho

-Felix

 

Siinä terveisiä itse kullekin. Miltäpä tuntuisi Rinteestä, Lylystä ja muista sankareista saada nimensä listan jatkeeksi?

Ahneus, kuten naisvaltikka, matkaansaattaa onnettomuuden jo tässä ajassa. Se tuo valtakuntain tuhon. Pois se nyt meistä, koska uhkaa surkein tuho! Apage, Satana! Vade retro!

Nykyisessäkin maailmassa ahneuden synnillä on toki myös kriitikkonsa: siihen liittyvä konsumerismi hukuttaa maailmamme tarpeettomaan krääsään ja aiheuttaa lopulta sen itsemurhan, joka on onnettomuuksista suurin mahdollinen.

Mutta mitäpä saarnat vaikuttavat arkipäisässä? Menkääpä suuriin ostoskeskuksiin katselemaan, jos haluatte tietää. Omatunto saattaa ehkä joskus joillekin kolkutella siitä hyvästä, että he ovat menneet ostosparatiisiin nauttimaan hedelmiä, jotka olisi parempi jättää koskematta.

Mutta kyllä ne vain maistuvat miljoonille ja miljardeille päivästä toiseen. Yrittäkääpäs sulkea paratiisin portteja…

 

21 kommenttia:

  1. Suo siellä vetelä täällä, ojasta allikkoon, puun ja kuoren välissä. Huh, huh, elämä on vaikeaa, vaikka itse asiassa se ei ole, jos sen oikein oivaltaa. Ongelma on vain siinä suurin osa ei oivalla, tai elää jonkun toisen määrittelemän oivalluksen mukaan. Pelkällä uskolla päädytään omaan tai toisten laatimaan dogmaattisuuteen ja uskonnottomuudella päädytään kaikenmoisiin hulluihin uskomuksiin. Kyllä viisas löytää tuohonkin ratkaisun, mutta viisauttahan on tunnetusti paljon harvemmassa kuin älyä, joten näillä mennään, väliin ojasta allikkoon ja joskus päinvastoin.

    VastaaPoista
  2. Olipa vuoden 2015 blogi oikea profeetan jylisevä puheenvuoro! Viisas näkee kauas.

    Black Fridayn jälkeisena lauantaina 2024

    VastaaPoista
  3. "Entiset paheet on nyt korotettu hyveiksi.

    Tämä koskee nimenomaan vanhojen kardinaalihyveiden vastakohtia: viisauden, urhoollisuuden, oikeamielisyyden ja kohtuullisuuden sijasta jalustalle on nostettu monomaaninen typeryys hyviksi julistettujen asioiden palvelemisessa, pelkuruus lauman edessä, puolueellisuus tiedonvälityksessä, politiikassa ja liike-elämässä ja äärimmäisyyksiin pyrkiminen kaikessa mahdollisessa."

    Loistava tiivistelmä! Juuri kuin luulin, ettei tämä hullumaksi voi enää mennä tuli uutinen 12-vuotiaille tarkoitetusta seksioppaastaa baanaaneineen ja porkkanoineen. Inhottaa...

    VastaaPoista
  4. > Vihavainen: ”Entiset paheet on nyt korotettu hyveiksi.”

    Näin on käynyt, mutta miksi?

    > ”Näyttää siltä, että vanhan arvomaailman tuhoutuminen … on itse asiassa tapahtunut lopullisesti vasta konsumerismin vallankumouksessa.”

    Nyt siis tiedämme milloin, on vain etsittävä syy.

    Ajatellaanpa Suursaarta, eristynyttä ja alkeellista kylää Suomenlahden keskellä. Sakari Pälsi (1924) kuvaa ominaisuuksia, joita hyljemiehissä arvostettiin talvisessa hylkeenpyynnissä: rohkeutta, pelottomuutta, nopeaa ja päättäväistä toimintaa, mutta erityisesti toisten huomioon ottamista. Tämä oli sitä vanhaa arvomaailmaa.

    Jos miehellä ei näitä ominaisuuksia, ollut hän jäi syrjään ja tuhoutui. Ehkä hänellä olisi ollut paljon muita avuja, mutta noissa olosuhteissa niillä ei ollut arvoa.

    Nykyisin ”entiset paheet on nyt korotettu hyveiksi.” Näin on tapahtunut siksi, että niiden avulla saavutetaan paras tuotto ja menestys maailmassa. Näin toimii evoluution laki.

    Björn Wahlroos kiteytti aikanaan Jaakko Lassilalle: ”Jos uskollisuutta ja rehtiyttä haluat, hanki itsellesi spanieli.” Tämä tapahtui aikana, jolloin miehen sana ja kädenpuristus olivat jo mennyttä maailmaa.

    Entiset paheet olivat jo muodostuneet tuottaviksi; ne olivat nyt uusia hyveitä.

    VastaaPoista
  5. "Vielä puolisentoista vuosisataa sitten arvojen järjestys lännessäkin oli toinen. Näyttää siltä, että vanhan arvomaailman tuhoutuminen niin sanotussa modernisaatioprosessissa on itse asiassa tapahtunut lopullisesti vasta konsumerismin vallankumouksessa."

    Oikeastaan on merkillistä, mitenkä vähälle huomiolle tuo konsumerismin riemumarssi on jäänyt myös ns. kulttuurikriitikoiden pohdiskeluissa, vaikka muuten aikojen huonontumisen merkkejä bongaillaankin sieltä sun täältä, milloin paremmin, milloin tulkinnanvaraisemmin perustein. Vaikka ehkäpä näin on käynyt juuri asian ilmeisyydestä johtuen, siihen kun harvemmin osataan kiinnittää huomiota (vrt. otsalle unohtuneet silmälasit, joita sitten epätoivon vimmalla etsiskellään, ennenkuin tajutaan katsoa peiliin). No niin tai näin, niin epäilemättä konsumerismiksi huipentuneella materialismilla on nykyiseen arvojen sekasortoon mitä melkoisin osuus.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  6. Kommenteissa jo kirjoitettiinkin (edellinen juttu) suunnilleen näin, että ensimmäisen seitsemän elinvuoden aikana alitajuntaan rakentuu kaikki se, mitä ihminen sitten on. Pahoittelen jo valmiiksi jos muistinkin väärin, en jaksa tarkistaa. Niinpä siis ihmisessä ilmenevä hyve, vaikkapa kohtuullisuus, ikään kuin muhii ihmisen alitajunnassa kunnes se sitten alkaa nostaa päätään myöhemmin elämässä.

    Opettelin teininä silloin vielä muodissa olleen tupakan polton. Sitten, joskus lukioikäisenä, minua alkoi ärsyttää monien tupakoivien ihmisten tapa, polttaa kävellessä tai vartin välein pikaisesti muutaman henkosen kunnes savuke heitettiin menemään.

    Ensin ajattelin, että kylläpä ne onkin koukussa. Pian kuitenkin tajusin, että taisi ollakin kyse tavasta, joka oli irrallaan varsinaisesta halusta tai tarpeesta saada nikotiinia.

    Koko tämä juttu; tupakan poltto tapana vailla yhteyttä varsinaiseen nikotiinin tarpeeseen, johti parin seuraavan vuoden aikana siihen, että lopetin tupakoimisen. Kysyin lukemattomat kerrat itseltäni, että poltanko tarpeesta vai tavan tai seuran vuoksi. Lopulta tajusin etten oikeastaan haluakaan tupakkaa ja niin tupakointi jäi.

    Tästä jäi minulle sitten tapa, että aina kun olin haluamassa jotain, kysyin itseltäni tarvitsenko tätä. Tämä on sitten johtanut mm. siihen, että en voi oikein ymmärtää esimerkiksi tätä Black Friday- juttua. Epäilemättä näinä päivinä ostetaan tuotteita myös aitoon tarpeeseen, mutta aika varmasti ihan vaan ostamisen 'riemusta'.

    Mutta varsinainen salaisuus minulle on se, että kuka tai ketkä istuttivat minuun sen siemenen, joka johti kyselemään itseltäni, että olenko nyt ihan tosissani haluamisineni. En muista lapsuudestani ketään, joka olisi moralisoinut tai kehottanut kyseenalaistamaan erilaisia toimintatapoja. Tupakanpoltosta kyllä varoiteltiin monestikin sätkä suupielessä.

    Ehkä aika silloin 1970- luvun alkupuolella oli vielä sellaista 'vanhaa aikaa', että se oli se aika ja sen aikainen kulttuuri, joka muovasi minut. Ja siksi nyt ihmettelen tätä ostoshulinaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Ja siksi nyt ihmettelen tätä ostoshulinaa."

      Ostoshulinan ihmettely on merkki terveestä järjestä. Saan edelleen sähköpostiini tunnin välein vaatefirman mainoksia, jossa mainostetaan joko Black Fridayta/Weekiä ja sen alkamista, loppumista, jatkumista. Nämä firmathan ovat korottaneet ensin hintansa ja sitten näillä ns alepäivillä laskevat hinnat normitasolla, ja myyvät niitä ale-tuotteina. Silkkaa hulluutta sanon minä. Puhelimen kanssa trendi lienee se, että se pitäisi varmaan uusia vuoden välein, koska koko ajan rummutetaan uuden puhelimen ostoa. Hyvin olen seitsemän vuotta vanhalla älypuhelimella pärjännyt nykyajassa, ja tiedän ihmisiä joilla on vielä vanhempi puhelin käytössä.

      Olenkin samoilla linjoilla alkanut miettiä ostosten yhteydessä, että tarvitsenko jotain tuotetta vai onko kyseessä hetken mielijohde. Kotia siivotessa olen myös myynyt tai antanut tarpeettomia vaatteita ja tavaroita eteenpäin. Se on kiertotaloutta, josta saa itsekin hyvän mielen, kun voi auttaa lähimmäistä.

      Poista
    2. > ”Olenkin samoilla linjoilla alkanut miettiä ostosten yhteydessä, että tarvitsenko jotain tuotetta vai onko kyseessä hetken mielijohde.”

      Voi hyvä Öö! Eihän kyse ole siitä, tarvitsetko sitä tavaroita vai et. Ostamalla tavaroita sinä pidät huolta kansantaloudestamme ja lähimmäistemme työllisyydestä ja sitä kautta heidän elämänsä onnesta; ostaminen on hyve.

      Muutoin lapsipolot joutuisivat kerjuulle ja meidät kaikki hukka perisi. Miten sinä oikein pohdit kansantalouden pyörivän?

      Poista
    3. Voi hyvä anonyymi! Kulutustuotteiden päästöt ovat sitä luokkaa globaalisti, että hukumme jo nyt sekä tulevina vuosikymmeninä niiden päästöihin ja jätteisiin. Eli kirjaimellisesti tukehdumme omaan paskaamme. Mitä Sinä sitten ajattelit syödä, muoviako? Tuotantoa ja kulutusta on saatava maltillisemmalle ja kestävämmälle tasolle. Ota faktoista selvää ja heitä oma viisisenttisesi siitä, kuinka asiat tulisi tulevaisuudessa järjestää. Tuskin sinä minun neuvojani kaipaat vai kuinka? Ja sitä ennen ota joku nimimerkki,jos pystyt. Anonyyminapisijoiden kanssa on niiiin tylsää höpötellä.

      Poista
    4. > ”Eli kirjaimellisesti tukehdumme omaan paskaamme.”

      Sitähän me muka olemme olleet tekemässä jo vuosikymmenet. Ja minusta kun näyttää siltä, että meillä Suomessa vesistöjemme tila paranee, tuulimyllyt ja ydinenergia tuottavat puhdasta energiaa, kierrätys etenee, jne.

      > ”Eli kirjaimellisesti tukehdumme omaan paskaamme. Mitä Sinä sitten ajattelit syödä, muoviako?”

      Ajattelin, että lannoitamme peltomme omalla paskallamme ja syömme biodynaamisesti viljeltyä ruokaa.

      > ”Anonyyminapisijoiden kanssa on niiiin tylsää höpötellä.”

      Sanoi anonyymi Öö.

      Poista
    5. Millaisen talousjärjestelmän luot siihen pyörittämään bisnestäsi, perinteisen kapitalistisen markkinataloudenko?

      Mutta joo, ihan ok vastaus. Vaikutit epäasialliselta idiootilta, mutta näemmä jotain sielläkin päässä liikkuu. Mistä teistä anonyymeista tietää kenen kanssa sitä puhuu kun samaa massaa olette kaikki. Ilmeisesti uskallus ei riitä vielä tunnisteen ottamiseen? Hyvä niin.

      Poista
    6. Mistähän löytyisi ohjeet siihen, että saisi laitetuksi itselle nimimerkin tai peräti oman nimen, näihin kommentointeihin? En ole vielä keksinyt, kun aikoinaan luettiin vain sitä aateekoota.

      Tämmöinen vanhempi ihminen arvostaisi mahdollisen vastauksen kohteliasta muotoa.

      Poista
    7. > “perinteisen kapitalistisen markkinataloudenko?”

      Periaatteessa olen sitä vastaan. Mutta olen seurannut paljonkin luonnonsuojelun kehitystä, ja siltä loppui puhti aivan 1990-luvun alussa. Usealla Suomen luonnonsuojeluliiton paikallisjärjestöllä ei ole nykyisin toimintaa käytännössä lainkaan; paras saavutus on yhteiset koirakävelyt. Kuten arvaat, symppaan sinun näkemyksiäsi.

      Niin se vain on: meillä on ainoana vaihtoehtona perinteinen kapitalistinen markkinatalous.

      > ”näemmä jotain sielläkin päässä liikkuu”

      Harvoin olen näinkin suurta ylistystä saanut; kiitos! Sitä paitsi en minä mitään tunnistetta tarvitse, kyllä hullun tunnistaa muutenkin.

      Poista
    8. Oletko yhtään "nimekkäämpi", nimimerkkisi kun ei suurta mielikuvitusta osoita.

      Poista
    9. Mistähän löytyisi ohjeet siihen, että saisi laitetuksi itselle nimimerkin tai peräti oman nimen, näihin kommentointeihin?

      Siinä on "Kirjoita kommentti omalla nimellä" kohdan jälkeen valikko, josta klikaten voi valita alimman kohdan: Nimi/URL-osoite, ja siihen voi kirjoittaa nimen tai nimimerkin. Ei se ole sen vaikeampaa.

      Poista
    10. Anonyymi, joka identifioi itsensä "hulluksi",

      Kommenttisi eivät ole hulluja vaikka kirjoittaja hieman sekoileekin. Toivottavasti jatkossa, jos meinaat ängetä johonkin keskusteluun, laitat edes tunnisteen siitä kenelle voi vastata. Muuten näistä kommenteista ei ota mitään selvää.

      Poista
    11. "Mistähän löytyisi ohjeet siihen, että saisi laitetuksi itselle nimimerkin tai peräti oman nimen, näihin kommentointeihin?"

      Kun kirjotatte kommenttia, tekstinne yläpuolella lukee:

      "Kirjoita kommentti nimellä:" ja tuon perässä on alasvetovalikko, jossa on vaihtoehdot "Nimetön" ja nuolta kilkkaamalla toinen vaihtoehto "Nimi/URL-osoite".

      Valitsette jälkimmäisen, kirjoitatte nimimerkkinne ja painatte "Jatka".

      Siinä se.

      Poista
  7. "Hyveen vastakohta oli pahe, synti, ja Danten Helvetissä saivat kaikki syntiset ansaitun palkkansa, elleivät saaneet sitä jo maan päällä. Ehkäpä heille jopa kostettiin molemmissa?"

    Hyve ja pahe on moraaliin linkittyviä. Kristinuskossa usein miten katolisessa korostetaan helvettiä ja taivasta, sama kuin muslimeilla 70 neitsyttä odottaa taivaassa, kohteena on lähinnä miehet. Mitäpä nainen 70 neitsyeellä tekisi? Kun taas helvetti ja taivas on jokaisen kuvittelussa oma. Jollekulle tuo voi merkitä vankeinhoitolaitosta, toinen voi pelätä mielisairaalaa, kolmas pelätä juopoksi joutumista, neljäs taas elänyt jo läpi helvetin ihmisten keskellä joten mikään yksinkertainen pelottelu jotta uskoisi ei enään päde. Tämä taas lähentelee ateismia. Ja seksuaalivähemistöille helvetti ja taivas on mielikuvissa jotain muuta.

    "Myös kristilliseltä kannalta arvojen uudelleenarviointi on ollut nopea ja täydellinen, mikä ei ole yllätys, kun itse kristillisyyskin on jo tosiasiassa ahdistettu kulttuurissamme marginaaliin ja sen julkinen tunnustaminen alkaa olla monessa tapauksissa lainvastaista."

    Usko on jotain mikä on henkilökohtaista. Yksilö uskoo johonkin, mutta tuota uskoaan ei voi pakottaa toisille. Siitä on kyllä ristiretket todisteena että se hallinto on fasististyyppistä.
    Kristinuskosta on kyllä monia variaatioita, mutta poliittiseksi tuo taitaa muuttua kun vaikka väkeä masinoidaan toisia vastaan tai naisväestöltä kielletään abortti jne. Toiset haluavat päättää, kumminkaan eivät ota sitä vastuuta 18vuoden kasvatuksesta ja ehkä teoriassa lapsesta kasvaa yhteiskunta kelvollinen. (Valtion laki kun on voinut tuona aikana muuttua muutamaankin kertaan.) Jos kirkkokunnan päämies elelee toisessa valtiossa poikamiehenä niin kuinka tuo edes voisi ottaa vastuuta? Kuka edes olettaisi joltain mieheltä sellaista?

    VastaaPoista
  8. Kiitoksia ohjeista.

    VastaaPoista
  9. ”Nykyinen länsimainen tapa ymmärtää onni…”

    Nykyinen länsimainen tapa ymmärtää onni on hyvin monimutkainen. Ja syystäkin. Aika on muuttunut ja kovasti.

    Jostain kumman syystä Ryssä luulee, että länsi ei kehtaa seurata Moskovan historian salaisia yksityiskohtia, ja pyrkimystä, ja siksi voi rellestää, rellestää ja rellestää.

    Putin neuvotteli virallisesti Bidenin kanssa vain kerran, ja se riitti. Maailmanjakoa ei tapahtunut. Jo G-8 kokouksessa Putin varoitti länttä olla kiinnittämättä huomiota siihen, mitä tulee tapahtumaan entisen Neuvostoliiton alueella. Georgian alueen rikkominen vuonna 2008 ryssän tahdosta meni huomaamatta. Vuonna 2014 ryssä halkaisi Ukrainalta itselleen Krimin alueen. Sekin meni huomaamatta. Kiovan valloittaminen luvattiin tapahtuvan kolmessa päivässä, mutta toisin kävi: sota Ukrainaa vastaan jatkuu jo kolmatta vuotaa.

    Eräs viisas venäläinen intellektuelli (on olemassa myös venäläisiä intellektuellityperyyksiä, mm. hra Mihalkov) väitti, että koogeebeeläiset eivät edusta ”aivoja”, koska he ovat vain ”käsiä” eli käskyjen toteuttajia. Putinin/putinilainen/koogeebeläinen credo saa Venäjän eli sen kommunistisen typeryyden vain jatkaa ihmisten kärsimyksiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”rellestää, rellestää ja rellestää”

      1930-luvun lopulla sen aikainen KGB tuhosi lähes kaikki kirjailijat ja runoilijat kautta koko Neuvostoliiton, niin Neuvosto-Karjalassa, Ukrainassa ja niin edespäin. Neuvosto-Karjalassa eloon jäivät vain Otto Wille Kuusinen ja pari-kolme muitakin.

      Nykyään KGB rellestää jo kautta koko maailman: Afrikassa valloitetaan alueita, joiden uumenissa on kultaa, timantteja jne. Surmansa saivat niin ikään Neukun kriitikot, jotka karkasivat ulkomaille. Ja niin edespäin ja vaikka mitä.

      Poista

Kirjoita nimellä.