Mikä mies Matti Klinge oli?
Muuan 1800-luvun venäläinen aikalaiskirjoitus,
jonka tekijää en enää muista, kertoi, etteivät suomalaiset pidä professoreita
naurettavina, vaan kunnioittavat heitä suuresti.
Minusta tämä todistaa kansastamme
hyvää, eihän asia ole ihan kaikkialla näin. Venäjän vanhassa rankitaulukossa (tabel
o rangah) professori rinnastetaan majuriin ja majuri taas ei siinä maassa
ole yhtään mitään (vrt. Vihavainen:
Haun rankitaulukko tulokset).
Toki merkittävimmät oppineet
saattoivat venäjälläkin saada esimerkiksi hoviarvoja ja olivat rivikenraaleja
paljon suuremmassa arvossa. Mutta poikkeuksiahan he olivat.
Poikkeus oli myös Matti Klinge,
joka varmaan mieluusti olisi kantanut titteleitään sukunsa vanhassa kotimaassa
eli Venäjällä. Russofiilihan hän oli kuten kyllä minäkin (tämä sitten ei koske
Bobrikobia tai Putinia eikä Ukrainan sotaa). Sen lisäksi hänestä tuli elämänsä
lopulla jopa putinisti, mikä todella monia järkytti.
Mutta eihän tämä ole ole se asia,
jolla hän eläessään kunnostautui.
Suomessa on aikamoinen määrä
suurmiehiä, kuten jokaisessa itseään kunnioittavassa maassa. Ensimmäinen niistä
oli Porthan, jonka korottamista tähän asemaan Klinge on tutkinut. Sen jälkeen
ovat tulleet monet kansakunnan laulajat ja rakentajat, kuten Runeberg,
Snellman, Topelius, Lönnrot ja Topelius.
Myöhempien aikojen suurmiehet ovat olleet
poliitikkoja moniosaisine elämäkertoineen, joita on myös tehty useita
rinnakkaisia: Kekkonen, Tanner, Mannerheim. Viimemainittu toki symbolisoi myös
kansakunnan kärsimyksiä ja kohtalonhetkiä. Kolmikymmenvuotinen palvelu Venäjällä
on opittu ymmärtämään teleologisesti valmistumisena sen jälkeiseen aikaan.
Klinge on tässä joukossa todellinen
self-made man käyttääkseni kieltä, jota hän tuskin olisi itse käyttänyt.
Hän sekä rakensi itse pyramidinsa että kirjoitti sen selitykset (ks . Vihavainen:
Haun exegi monumentum tulokset). Vaatimattomuus ei häntä kaunistanut, mutta
sitähän tässä maassa oli jo muutenkin liikaa.
En itse ollut koskaan Klingen
oppilas, mutta kyllä sen sijaan hänen mentorinsa Eino E. Suolahden. Minun
professorini oli Jaakko Suolahti, Einon (”Nenno”) serkku, joka briljeerasi
leikkisällä vaatimattomuudellaan.
Jaakko Suolahti ei edes esiintynyt
yliopiston luettelossa tohtorin tittelillä, vaan kirjoitti ”FL (Väit.)”. Se
tarkoitti sitä, että hän kyllä oli väitellyt tohtoriksi, mutta ei ollut osallistunut
promootioon enempää läsnä- kuin poissaolevana, minkä takia hänellä ei ollut
oikeutta käyttää tohtorin titteliä, professorin kyllä.
Muistanpa senkin, miten Lammin
biologisella asemalla, jossa Jaakon esseeseminaari kokoontui, hän rohkaisi
opiskelijoita puhumaan vapaasti ja kuvia kumartelematta: ”Ajatelkaa, että mikä
se nyt tuokin Suolahti on, tai mikä tuo… no jospa puhunkin vain omasta puolestani…”.
Mainitsen tämän siksi, että tuo tapa
kantaa rooliaan oli niin kaukana Klingestä kuin mahdollista. Paradoksaalisesti
Klinge oli itsekin ensimmäisen polven akateeminen kansalainen, mutta suhtautui asiaan tavattoman juhlallisesti
ja piti promootion tapaisia riittejä aivan keskeisen tärkeinä.
Osasi Klinge toki ihan rento ja
hauskakin olla ja keskustelin hänen kanssaan usein, itse asiassa aina
tavatessamme. Hän osasi jopa antaa aivan tyrmääviä kohteliaisuuksia, jotka
olivat nuorelle saajalleen hyvin arvokkaita.
Mutta Klingestä on siis taas
kirjoitettu yksi kirja. Ottaen huomioon sen, että hän on itse kirjoittanut
laajimman suomalaisen omaelämäkerran ja lisäksi julkaissut toistakymmentä
päiväkirjaa, asia tuntuu yllättävältä. Sitä paitsi Hannu T. Riikonen on juuri
julkaissut oman Klinge-kirjansa (ks. Vihavainen:
Haun polku monumentille tulokset).
Siis miksi taas tällainen
tiiliskivi? Mikäs kirja tämä Ekholmin opus oikein on ja miksi se on tehty?
Tekijä itse kutsuu teosta tutkivaksi
henkilökuvaksi. Elämäkertaahan se ei lainkaan edes muistuta eikä myöskään niitä
Lutherista ja Hitleristä jälkeenpäin tehtyjä psykologisia analyysejä, jotka hyvin
tunnetaan. Toki Klinge painikin eri sarjassa.
Tämä kirja on todellakin
henkilökuva, jonka kunniainhimo, sikäli kuin sitä on, keskittyy selvittämään
perusteellisesti yhden ihmisen psykologiaa ja reseptiota ympäristössään, ei
juuri yhteiskunnassa. Se on olennaisesti juorukirja, olkoonkin, että moni
kertoja toistelee myös kohteen hyvä puolia ja saavutuksia.
Ensi kertaa myös näen kirjan, jossa
samat asiat sanotaan usein kolmasti: ensin kirjoittajan tekstissä, sitten
muistelijoiden suulla ja vielä kerran lyhyinä lainauksina. Onpahan asialla uutuusarvoa.
On sanottu, että great souls discuss ideas, mediocre souls discuss
events and little souls discuss people.
Uskon, että tässä sanonnassa on paljon
totta, mutta voidaanhan se käsittää täysin väärinkin. On aivan legitiimiä
keskittyä myös henkilöihin, joiden kautta voidaan valaista koko aikakautta laajemminkin.
Sitä paitsi erityisesti naisilla on jo biologisen roolinsa takia voittamaton tarve
arvioida kaikkia ihmisiä oman minänsä kautta, yleensä intuitiivisesti ja
emotionaalisesti.
Mieleeni tulee, että kohdetta tässä
kirjassa käsitellään kuin vivisektiossa, olkoonkin, että hän on kuollut. Joka
tapauksessa analyysi on armotonta ja perusteellista ja vain jatkuu
jatkumistaan. Assosiaatio siihen, että intiaanit kiduttivat usein uhrejaan
päiväkausia, on ilmeinen. Joidenkin tutkijoiden mukaan kyseessä oli ihmisen
ihmiselle osoittama huomaavaisuus.
Mikä mies Klinge sitten olikin, käy
selväksi, ettei häntä tekijän mielestä sovi niin sanoakseni tappaa kerralla, ei
yhdellä tai kahdellakaan epiteetillä, edes murhaavalla.
Kaikki on käytävä läpi kunnolla,
ehkäpä myös oman sielun tyydytykseksi, kuten ne kartanonherroja silponeet kansankostajat
Isaac Babelin Punaisessa ratsuväessä. Heidän mielestään pelkkä ampuminen
oli aivan kohtuuttoman helppoa puolin ja toisin.
Klinge, kuten Jörn Donner ja Matti Nykänen
-Ekholmin tähänastiset kohteet- ovat
kaikki kansallisia julkkiksia, vaikka itse asiassa kaukana keskeisiltä paikoilta
ja sitä paitsi keskenään kovin erilaisia.
Klingellä sentään oli merkitystä: parissa
tärkeässä kohdin hän muutti kansakunnan historiallista ajattelua ja palautti
sen muistiin paljon jo unohtunutta, mutta tärkeää. Itae käännätin hänen
teoksensa Keisarin Suomi ja Kaukana ja kotona venäjäksi.
Mielestäni ne täyttivät ja täyttävät sikäläisessä kirjallisuudessa merkittävän
aukon.
Odottelin kyllä vähän asiantuntevaa
kritiikkiäkin, jota Suomesta ei ollut kuulunut. Ei sitä ole sieltäkään ole tullut,
mutta historia jatkuu.
Myös Klinge eli ajassaan ja hieman
kunnianhimoisempi häntä käsittelevä kirja
olisi yrittänyt pureutua siihen, miten muuttuva
aikakausi ja muuttuva Klinge kohtasivat. Mutta tämän kirjan tavoitteet ovat
toki olleet toiset.
Klingen tieteellisiä ansioita pitää
moni tässäkin kirjassa heppoisina ja usein syystäkin. Toisaalta Ylioppilaskunnan
historian perusteellinen tutkiminen iski sellaiseen kansalliseen
aarreaittaan, että sieltä lähtien ja sen jälkeen saattoi jo 1800-luvun osalta tyytyä
vähempäänkin detaljityöhön.
Spesialistit ovat historiassa
korvaamattomia, mutta myös generalisteja tarvitaan. Kuten Spengler sanoi, on
historiaa ja sitten on muurahaistyötä. Friedell, jota Klinge usein näyttää
seurailevan, totesi puolestaan pyrkineensä mahdollisimman suureen epätäydellisyyteen.
Ei historiankirjoituksessa olekaan
olemassa mitään täydellisyyttä ellei tavoite ole triviaali. Uudet näkökulmat,
myös todistamattomat ja kiistanalaiset, ovat historiassa korvaamattomia. Pelkkä
niin sanottujen faktojen lateleminen ex post facto ei vielä kiinosta
ketään.
Sen sijaan Topelius ja Runeberg
herättivät kokonaisen kansakunnan kirjoillaan, jotka olennaisesti olivat
fiktiota. On ilmeistä, että Klinge halusi olla uusi Topelius, mikä toki oli
liian suuri rooli.
Klinge oli paljossa huvittava,
mutta monet tosikot eivät osanneet suhtautua häneen niin kevyesti, vaan
näköjään pelkäsivät kuollakseen tuota arbiter elegantiarumia, joka
halutessaan pystyisi heidätkin koska tahansa murskaamaan kuin torakan.
Tässä tuntuisi olevan jotakin
perisuomalaista ja hullunkurista puolin ja toisin. Itse uskoin välillä jo Klingen
vetävän tuota ranskalaisen kukkoilijan rooliaan itsekin siitä huvittuneena, näin
luulen hieman vieläkin.
Joka tapauksessa hänen tapansa
koketeerata oli läpeensä ranskalainen, eikä se aina ollut suinkaan sivistynyt. Ilkeyskin
-être un peu coquin- on
parhaimmillaan taidetta.
Totinen huomauttelu esimerkiksi
naisten vaatetuksesta on sen sijaan moukkamaista, mitä pikkuporvariston poika
ei näköjään ymmärtänyt.
Monessa maalaistohtorissa,
joita klinge aidosti halveksi tai ainakin yritti asettua heidän yläpuolelleen,
keikarointi herätti aggressioita. Paras tuntemani parodiahahmo on Arto
Luukkasen romaaneista löytyvä professori Jean-Baptiste Hulkkonen, joka kuitenkin
on vain briljeeraavan ja raljeeraavan professorin karikatyyri eikä potretti.
Mutta en halua tässä liittyä
vivisektiorinkiin, vaan toistan sen, mitä joskus kirjoitin hänen muistelmistaan.
Se on muuten ote Runebergin runosta Lotta Svärd. Tuossa marketantin
hahmossahan ei ollut mitään ylevää eikä romanttista, karua ja ansaittua
arvostusta annettiin kyllä:
Mutta helmihän oli se eukkone ja
helmipä kalliskin,
Jos sietikin naurua hiukkasen,
toki arvoa runsaammin.
"tuo tapa kantaa rooliaan oli niin kaukana Klingestä kuin mahdollista. Paradoksaalisesti Klinge oli itsekin ensimmäisen polven akateeminen kansalainen, mutta suhtautui asiaan tavattoman juhlallisesti ja piti promootion tapaisia riittejä aivan keskeisen tärkeinä."
VastaaPoistaEi tuossa ole mitään paradoksaalista: se on täysin tyypillistä ensimmäisen polven luokkanousun tehneen nousukassnobin käytöstä, pitää pitää uuden aseman mukaisista koodeista tiukasti kiinni, ettei kukaan uudessa ympäristössä näe, että väärässä porukassa ollaan. Vasta sitten kun on vanhaa yliopistosukua, rahaa tai aatelistoa on varaa ottaa etäisyyttä ryhmän tavoista (katuva aatelismies -ilmiö), koska irtautuja ei voi kuvitellakaan, ettei häntä tuosta huolimatta pidettäisi itsestään selvästi siitä huolimatta ryhmän jäsenenä.
Jos maallikko saa arvioita arvioida, niin mielestäni Vihavaisen Ekholmin teoksesta nyt julkaisema on korkeatasoisuudessaan aivan omaa luokkaansa ja sellaiseksi jääneekin. Kirjoitettu parhaan Tacitus-maksiimin mukaisesti "sine ira et studio", mitä ei totisesti voi sanoa itse arvioitavana olleesta kirjasta ja useista sen "vivisektiorinkiin" avustajina kuuluneista. Naurettavuuksiin esimerkiksi ajauduttiin, kun pariinkin kertaan toistaen haikeasti valiteltiin, että Klinge historiografisessa teoksessaan Suomalainen ja eurooppalainen menneisyys lainannut hieman (?) väärin joitakuita käsittelemänsä aikakauden historioitsijoita tai muita auktoreita. - No, otetaanhan se marjakin maasta. kun tarpeeseen tulee.
VastaaPoistaMuutenkaan en oikein jaksa ymmärtää kirjailijan ja seurailijoiden raskainta syytöstä Klingeä kohtaan: "tieteellisyyden" puutetta (yo-kunnan historiaa lukuun ottamatta). - Mikä tässä suomalaisessa historiankirjoituksessa lopultakaan on niin kallioon hakatun tieteellistä, kun tulkintojen kuitenkin myönnetään vaihtuvan jo ihan aikojenkin ja niiden (poliittisen) mentaliteetin vaihtuessa? Klinge joka tapauksessa tuliantaneeksi merkittävän kontribuution historiantutkimuksen laahukseen historiaKULTTUURIIN ja siten laajentaneeksi meidän ns. suureen yleisöön kuuluvien tietämystä.
Kommenttini lopuksi pieni henkilökohtainen muisto: Rohkaistuin kerran, Lahden (maksullisilla) historiapäivillä, puhuttelemaan väliajalla Klingeä lyhyen, tunnustusta antaneen kysymyskommentin muodossa. Professori käveli ohi armollisesti hymyillen - mitään vastaamatta. Sellainen hän ilmeisesti siis luonnekuvaltaan oli, mutta vähääkään ei tuo episodi ei vaikuttanut eikä vaikuta suureen arvostukseeni Klingeen historioitsijana.