Kaiken kokenut
kertoja
Andrzej Szczypiorski,
Alku. Suomentanut Kirsti Siraste. Tammi 1994, 215 s.
Andrzej Szczypiorski
(1928-2000) oli merkittävä kirjailija ja poliitikko. Jo poikasena hän osallistui
Varsovan kansannousuun ja joutui sen jälkeen Sachsenhausenin keskitysleiriin.
Sodanjälkeisessä
Puolassa Szczypiorski osallistui yhä uusiin oppositiohankkeisiin ja joutui vankilaankin.
Vapaassa Puolassa hänestä tuli tunnettu kirjailija ja journalisti, joka sai
monenlaisia palkintoja sekä kotimaasta että ulkomailta (Länsi-Saksa, Itävalta).Szczypiorskin
nimelle perustettiin palkintokin.
Hänen kuolemansa
jälkeen löydettiin todisteita siitä, että hän oli tehnyt yhteistyötä salaisen
poliisin kanssa. Tämän tarinanhan tunnemme yhä uusista yhteyksistä sieltä, missä
salaisen poliisin arkistot avattiin.
Jonkinlaista yhteistyötä oli, mutta mitä,
millä tarkoituksella ja millä vakutuksella ei ole yht selvää. Ainakin hän
houkutteli isänsä palaamaan kommunistiseen Puolaan.
Puolalaisen wikipedian
perusteella ei näytä siltä, että kirjailija olisi lopullisesti menettänyt
maineensa.
Varsin epäpuolalaista
joka tapauksessa oli, että kirjailija kääntyi kalvinismiin ja on haudattu
Varsovan protestanttiselle hautausmaalle. Venäläisen wikipedian mukaan kääntymisestä
ei kuitenkaan ole luotettavia todisteita.
Käsillä oleva
romaani sijoittuu Varsovan gettoon ja sen henkilöt ovat moraalisesti sangen erimittaisia,
mikä ei suinkaan mene kansallisuuksien mukaan.
Päähenkilöinä
voi pitää nuorta poikaa, joka on rakastunut kauniiseen juutalaiseen
lääkärinleskeen, jonka kiero juutalaistenmetsästäjä, itsekin juutalainen
ilmiantaa saksalaisille.
Naisen
pelastamiseksi tarvitaan kokonainen koneisto, jonka tärkeä rengas on
saksalainen upseeri, joka tekee työtään ja vie kuolemaan ”sata” juutalaista. Aina
silloin tällöin hän kuitenkin yrittää pelastaa jonkun ja onnistuukin siinä.
Itse kukin
romaanin henkilöistä saa loppunsa ja enimmäkseen väkivaltaisesti. Nuori mies ja
lääkärinleski säilyvät hengissä tavatakseen Pariisissa. Puola, joka taas kerran
oli tuhottu molempien naapuriensa yhteistyöllä, herää taas kuolleista.
Kaiken tuhon ja
vääryyden keskellä elävät kuitenkin sekä juutalaisuus että puolalaisuus ja jopa
saksalaisuuskin erotettuna natsismista.
Kirja alkaa
kysymyksellä, eikö sota pitäisi saada loppumaan mahdollisimman pian. Tälle
asialle löytyy innokkaita puolustajia, mutta mitä se merkitsisikään: Puola on
hävitetty, Eurooppaa hallitsevat natsit, liittoutuneet ovat Pohjois-Afrikassa.
Puolan kohtalo
saksalaisten ja moskoviittien (po. moskalien) välissä kautta aikojen on
useimmilla alituisesti mielessä ja nykyhetkeä peilataan aina 1400-luvun
Tannenbergiin ja 1700-1800-luvun kapinoihin saakka. Ajat muuttuvat ja toisenlaisetkin
ovat tulossa.
Maailma menee
toistaiseksi toisenlaisten lakien mukaan. Ihmiset ymmärtävät, että heitä
odottaa tappaminen, mutta jatkavat silti elämäänsä omalla tyylillään. Kaikki
eivät edes kiiruhda pyrkimään pelastukseen, vaikka siihen saattaisi olla
mahdollisuus.
Kirjan henkilöt ja
heidän käytöksensä saattavat tuntua omituisilta, mutta kirjoittajan asiantuntemusta
tuskin voi asettaa kyseenalaiseksi.
Tätä kirjaa ei aluksi
voitu julkaista Puolassa ja se julkaistiinkin 1980-luvulla ensin Pariisissa, joka
oli puolalaisten vainottujen vanha turvasatama aina 1700-luvulta lähtien.
Puolalaisen älymystön vastarinnasta ja alistumisesta uuteen komentoon on Czeslaw Miloszin klassikkoteos VANGITTU MIELI 1953
VastaaPoista" Ihmiset ymmärtävät, että heitä odottaa tappaminen, mutta jatkavat silti elämäänsä omalla tyylillään. "
VastaaPoistaMuistuttaa omaa tilannetta. Mahdollisuus Suomen miehittämiseen siihen liittyvine julmuuksineen on olemassa. Pääsisin vielä pakoon. Lentokenttä on lähellä. Jos nyt ostaisin lipun, olisin jo
parin tunnin sisällä koneessa. Kukaan ei estäisi. Kukaan ei tiedosta tilannetta.
Mutta mitä sitten, jos pääsisin pois. Tuloni saan Suomesta. Luottokorttini toimivat koko maailmassa. Mutta pian olisivat rahat loppu odotellessani turvassa Suomen loppua. Ja viimeistään tuon lopun jälkeen katteeni korteilla olisi nolla. Mitä sitten?
Niinpä jatkan päivä kerrallaan ihmettä odotellen. Toivon, että nykyisyys jatkuisi.
Muistinvaraisesti Panu Rajalan Unio Mysticosta. Mika Waltari oli reservinupseeri, hän oli kuitenkin ollut auto-onnettomuudessa eikä kelvannut rintamapalvelukseen vaan oli tiedotuspuolella. Talvisodan alkaessa hän päätti:"Elän ja kuolen Suomen kanssa."
Poista