Menneitä
muistellessa
Olemme kaikki meneviä
miehiä, sikäli kuin emme ole naisia. Muita en nyt pidä tässä tarpeellisena mainita.
Kun ikä on kypsä,
tapahtuu muuttuminen menevästä menneeksi yleensä varsin juohevasti ja
ilman suurempaa hälinää. Joissakin tapauksissa prosessi tosin käy vaikeaksi ja
tuskalliseksi, mutta en nyt puhu siitäkään.
Menneet ovat
menneitä, eivätkä enää pidä melua itsestään ja ne, jotka vielä kuuluvat
menevien kategoriaan, ovat usein haluttomia ajattelemaan asiaa sen enempää ja
kuittaavat asian vaikenemalla. Sen sijaan, että menneitä sukupolvia
pidettäisiin esikuvallisina tai edes täysiarvoisina meidän vasta parhaillaan menossa
olevien rinnalla, ne suorastaan ignoroidaan.
Ainahan asia ei
ole ollut niin ja nykyiset käytännöt näyttävätkin taas kerran puolestaan
todistavan kulttuurin rappiosta. Hautausmaat ja niihin suhtautuminen ovat muuan
tärkeä indikaattori, joka kertoo kulttuurin tilasta.
Nykyinen
suomalainen vaikenemisen kulttuuri ja äärimmäiseen niukkuuteen pyrkivä vähäeleisyys
huipentuu kentillä, jonne tuhkat sirotellaan ja vainajan nimi kirjoitetaan
postimerkin kokoiseen levyyn.
Siinä voidaan
todeta vainajan tulleen hävitetyksi pois elävien tieltä, puuttuu vain enää se,
että jäänteitä olisi hyödynnetty esimerkiksi saippuan valmistuksessa. Mutta kuka
sitäkään sellaisia määriä tarvitsisi?
Joka tapauksessa
ajatus henkilön häviämisestä ja hävittämisestä on viety jo hyvin lähelle
nihilismiä. Vastakohtana ovat tietenkin paisuttelut, jotka huipentuvat pyramideissa.
Ihmisten tekojen vaikutusta ei kuitenkaan voi tuhota. Usein käy, kuten
runoilija sanoo: ”pyramidi pysyy ja nähdään/ mutta Farao unohdetaan”.
Toki monen
pyramidi saattaa jäädä muurahaiskeon kokoiseksi, mutta aina se on ainutkertainen,
joskaan ei ainutlaatuinen. On itse asiassa yllättävää, että juuri meidän päivinämme
muistamisen kulttuuri on muuttunut niin minimalistiseksi.
Aikoinaan, kuten
tiedämme, tavalliselle tallaajalle ei maailman turuilla paljon arvoa annettu.
Kuitenkin hänen katsottiin olevan Jumalan edessä tasa-arvoinen kuninkaiden ja
keisarien kanssa ja hänen kuolemattoman sielunsa puolesta rukoiltiin ja jos
rahaa oli, voitiin ostaakin esirukouksia ja messuja.
Ranskalaiset annalistit
oat tutkineet hautausmaiden muistomerkkien tekstejä jäljittääkseen niitä
muutoksia, joita ihmisten uskonnollisuudessa tapahtui. Muistelen, että
1800-luvun alkuvuosikymmenille sijoittuu se ilmiö, että lakataan kertomasta
ihmisten lähteneen tästä maailmasta varmassa ylösnousemuksen ja jälleennäkemisen
toivossa (ja uskossa).
Kyseessähän
tietenkin oli ennen muuta muoti. Jos tapana oli sanoa jotakin, se tehtiin,
ettei poikettaisi laumasta ja vedettäisi sen epäsuopeaa huomiota vainajankaan
ylle. Kuitenkin myös muodeilla on merkityksensä. Uskosta ne eivät kerro, mutta
kyllä siitä, mitä olisi sopivaa uskoa.
Nykyiset
suomalaiset hautausmaan muistuttavat unohdettujen matkalaukkujen kokoelmaa
autiolla lentokentällä, jolla vallitsee ikuinen kenttähenkilökunnan lakko. Laukussa
mainitaan vain matkustajan tulo- ja lähtöpäivä, ei sen sijaan mitään henkilöllisyydestä
eikä suvusta, persoonasta puhumatta.
Venäläisillä
hautausmailla on sentään innostuttu panemaan esille vainajien muotokuvia ja
tuntuu siltä, että suuntaus on kohti niin sanoakseni elävämpää instituutiota.
Siellähän on usein myös penkki ja pytä, joiden ääressä sopii ottaa ryypyt vainajan
kunniaksi.
Joissakin hautakivissä meilläkin on nykyään jo
QR-koodin, jonka takaa saattaa löytyä mitä vain. Vaikkapa henkilön koko kirjallinen
tuotanto tai sävellykset.
Suomalaisissa
lehdissäkin kuolinilmoituskulttuuri on äärimmäisen niukkaa. Ilmoitukset tulevat
lehtiin ehkä vasta kuukausien kuluttua ja vainajaakin saatetaan säilöä pitkiä
aikoja odotellessa sopivaa hetkeä jäännösten polttamiseen tai hautaamiseen, mahdollisimman
pienen porukan kanssa. Sellainen käy halvaksi eikä tuota vaivaa kovin monelle.
Monessa muussa
maassa ilmoitukset ovat erilaisia. Ruotsissa on risti ollut jo kauan suuri
harvinaisuus kuolinilmoituksissa ja meilläkin näemme yhä useammin niissä olevan
lintuja, veneitä ja luoja ties mitä. Olennaista on, ettei sinne panna ristiä, mikä
saattaisi loukata toisuskoisia ja alkuperäiskansoja, ehkäpä myös pervoja (queer)
ja asettaa henkilön intelligenssin kyseenalaiseksi.
Toista se on
täällä Teneriffalla. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Don Servando Hernández
Hernández, joka kuoli San Cristobal de La Lagunassa 77 vuotiaana saatuaan Pyhät
Sakramentit ja Apostolisen Siunauksen.
Hänen puolisonsa
on doña María del Carmen Alfonso, pojat Felipe, José ja muutamat muut mainitaan
lisäksi. Lapsenlapsia, veljiä, ystäviä ja naapureita on aika lailla. Ilmoituksessa
pyydetään ystäviä ja hurskaita ihmisiä saapumaan rukoilemaan hänen sielunsa
puolesta ja olemaan läsnä hautauksessa, joka tapahtuu tänään kello 13.20
Teneriffan hautakappelin (Tanatorio) salissa 6, jonne pyydetään myös
osoittamaan surunvalittelut, joista etukäteen kiitetään hartaasti. Sen jälkeen
seuraa hautaustoimisto Albian puhelinnumero ja kotivisun osoite.
Yleensä, mutta
ei aina, vainajien kerrotaan nauttineen viimeiset sakramentit (Auxilios
Espirituales), mistä voinemme tehdä johtopäätöksiä heidän hurskautensa määrästä
tai sitten ei. Lähtö voi tietenkin tulla niin yllättäen (paha, äkillinen kuolema)
ettei seremonioita ehditä suorittaa.
Joka tapauksessa
hautaus on aina saman päivänä kuin ilmoituskin julkaistaan. Joskus muuten
julkaistaan myös kuolleiden sukulaisten nimiä ilmoituksessa.
Meikäläinen
ilmoitus tässä joukossa mahtaisi olla aikamoinen skandaali ja vastaavasti
täkäläinen ilmoitus vaikkapa Itä-Savossa aiheuttaisi monenlaista pöhinää paikallisissa
aamiaispöydissä.
Kukin kansa
tyylillään ja jokainen aikakausi omalla tavallaan. Mitäpä tuohon sanoakaan.
En nyt malta
olla tähän liittämättä erästä vanhempaa tätä asiaa sivuavaa tekstiäni.
auantai 28.
maaliskuuta 2020
Epitafit
Mantua me
genuit,
Calabri rapuere, tenet
nunc Parthenope, cecini,
pascua, rura,
duces.
Vergilius
Kun kävelee
nykyisillä suomalaisilla hautausmailla, tuppaa oikein harmittamaan. Ei riitä,
että itse hautausmaa on kuin mikäkin asema-aukiolle unohdettujen matkalaukkujen
kokoelma. Myös tekstit hautakivissä rajoittuvat vain nimeen ja vainajan
syntymä- ja kuolinpäivään. Ei vahingossakaan titteliä, ei ammattia, ei
mainesanoja. Syntyi ja kuoli, siinä teille.
Ennen sentään
saattoi epitafissa olla pähkinänkuoreen puristettuna koko vainajan
elämäntarina, kuten Vergiliuksella. Näin, vaikka jokainen roomalainen ja vielä
kymmenet sukupolvet sen jälkeen tiesivät erinomaisesti, mitä Vergilius oli
aikaan saanut, osasivatpa ulkoakin ainakin jotain.
Suotta ei Dante
vuosituhannen vierähdettyä halunnut nimenomaan Vergiliusta oppaakseen
tuonpuoleisiin. Jalo vainaja oli aikanaan lähtenyt ja hyvästellyt
yksinkertaisesti ja ilman falskia paisuttelua. Häneen saattoi luottaa.
Kyllä toivoisi,
että taas palaisi vanha tapa kirjoittaa edes jotakin nasevaa siitä, mikä tai
kuka vainaja oli ollut miehiään. Jo pelkkä titteli tai ammatti kertoo joskus jo
jotakin, mutta miten paljon kiinnostavampaa olisikaan vainajan oma tai hänen
läheistensä kirjoittama tiivis kuvaus tai tiivistys elämän sisällöstä ja
merkityksestä. Pari riviä riittäisi hyvin.
Sakari Topelius
väittää jonkun suolakauppiaan lesken joskus kirjoittaneen miehensä hautakiveen:
”Han lefvde, sålde salt. Det var allt”. Mielestäni siinäkin on jotenkin kaunis
kuvaus työlleen kokonaan omistautuneen ihmisen kohtalosta. Siinä metafysiikka kurkistaa
ankarana vaatimattomien säkeiden välistä.
Entäpä jos
seurakunnat houkuttelisivat itse kutakin jo hyvissä ajoin ennen kuolemaansa
kertomaan yhdellä lauseella, kuka haudassa lepää? Siinähän tulisi samalla
kokeiltua vakavamielistä oman elämänsä hahmottamista. Epitafi voi kaikin
mokomin olla myös sukkela, mutta ennen kaikkea sen tulee olla tosi, sen yhden
henkilön kokemus elämästä.
Tietenkin myös
omaiset voivat ihan omasta päästään kirjoituttaa jotakin hautakiveen, mutta
sellaisessa on vaarana falskius. Sitä paitsi rivit ovat kalliita, eikä
nykyihmisellä usein liikene varoja sijoittaa moiseen. Ehkä se selittääkin tämän
nykytilanteen?
Muistan
Petroniuksen kuvaaman pöyhkeän nousukkaan, Trimalkion suunnitelleen oman
epitafinsa, jossa mainittiin, ettei vainaja koskaan kuunnellut filosofia.
Vastaavasti joku
voisi kirjoittaa palvelleensa valtiota, kuntaa tai seurakuntaa, toinen koulua,
kolmas musiikkia ja neljäs tiedettä. Bacchuksen ja Venuksen palvelijoiden ei
ehkä ole sopivaa ottaa sitä ykkösasiaksi kristillisellä hautausmaalla.
Lisäksi voisi panna vaikkapa jonkin adjektiivin, jossa kuvattaisiin, mitä
emootioita tuohon uraan liittyi: soitti mielellään, viihtyi luonnossa, nautti
opettamisesta.
Itse asiassa
hesarin nekrologien otsikot olisivat jo sellaisinaan kelvollisia epitafeja.
”Raittiusmies menestyi palloilussa”, ”Opettaja innosti oppilaansa”, ”Purjehtija
tunsi viinit” ja niin edelleen. Ne ovat kaikki aika yksivakaisen kiittäviä,
mutta de mortuis nil, nisi bene, kuten sanotaan.
Voisihan siellä
olla myös sukkeluuksia ja kompia, itse kunkin huumorintajun mukaisesti:
”Yrittänyttä ei laiteta”, ”Kolmas kerta toden sanoi”, ”Sitkeä sissi”, ”Tein
joka tapauksessa parhaani”, ”Kiersin muutakin kuin tahkoa” ja niin edelleen.
Itse kullekin
oli annettu leiviskänsä ja jotakinhan siitä oli syntynyt. Vasta kaikki yhdessä
ovat tehneet kunkin aikakauden. Kaikki eivät voi olla suuria johtajia tai edes
voittajia, eikä ole tarpeenkaan. Mies se on hävinnytkin, sanotaan meillä päin.
Viikatemiehelle
me tietysti häviämme kaikki ja jokseenkin kaikista voinee myös sanoa, että
jälkimaailma rakastaa ja kaipaa häntä. Eipähän nyt ainakaan ole enää
vastuksina, mikäli oli hankala ihminen.
Mutta
hautausmailla kyllä olisi hienoa saada pohtia sitä, miten eri ihmiset
kiteyttivät elämänsä sisällön.
Moni saanee
tässä maailmassa turhautua, mutta harva taitaa jäädä tälle maailmalle tykkänään
välinpitämättömäksi. Elämähän saattaa ulkoisesti usein olla aivan
huomaamatonta, mutta ei sekään merkitse, että se olisi tyhjää.
Usein elämä on
varmasti saattanut olla suuri saavutuskin, vaikka ulkoisia menestyksen merkkejä
ei olisi minkäänlaisia. Kaisaniemessä sijaitsevalla vapaamuurarin haudalla
sanotaan suunnilleen niin, ettei tämän ihmisen nimi ole tärkeä. Köyhät ja
kärsivät joka tapauksessa siunaavat hänen muistoaan.
Olisihan se aika
komea sellainenkin epitafi. Miten moni sen kehtaisi itsestään kirjoittaa?
Mutta toki
vähäisemmätkin olisivat kiinnostavia. Edes nyt pari riviä uteliaille
jälkipolville aikakaudesta ja omasta itsestään.
"puuttuu vain enää se, että jäänteitä olisi hyödynnetty esimerkiksi saippuan valmistuksessa."
VastaaPoistaIkävä kyllä tuohonkin on päästy: amerikan mailla vainajan tuhkat voidaan puristaa teollisuustimantiksi ja laittaa sormukseen tai riipukseksi, siinä ns palkintovaimon kosto ..
Ennen vanhaan tuhkan saattoi laittaa tiimalasiin sanoilla: nyt joudut sinäkin laiskimus töihin...
Poista"Nykyiset suomalaiset hautausmaan muistuttavat unohdettujen matkalaukkujen kokoelmaa autiolla lentokentällä, jolla vallitsee ikuinen kenttähenkilökunnan lakko."
VastaaPoistaTapaan käydä hautausmailla. Surulliseksi pistää kun käy ensin vautausmaan vanhalla ja uudella puolella. Jälkimmäisellä ei tullekaan, jollei ole henkilökohtaista syytä. Surullista
Tuopa tuo pähkäily mieleen kirjoituksen hautakivessä jossain
VastaaPoistakaukana pohjoisessa: "Tässä lepää halonhakkaaja Heikki *****
Pitkä ja vaivalloinen oli elämäni maailmassa." Miksipä sanoa enempää tai vähempää?
Joskus oli sellainen ammattikunta kuin tinurit, jotka tinasivat kupariastioiden sisäpintoja.
VastaaPoistaKuulemani urbaanilegendan mukaan jossain Tampereella on vanhan tinurin hautakivi jossa lukee:
”Paljon tinasit, paljon pilasit. Vihdoin kolvisi kylmeni. ”