Pedon ajan alku
Aikakausien vaihtuessa II
Mika Waltari, Johannes
Angelos. Hänen päiväkirjansa Konstantinopolin valloituksesta v. 1453 Kristuksen
maailmanajan päättyessä. WSOY 1978 (1952), 455 s.
Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen
sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli
kirjoitettu pilkkaavia nimiä. 2Ja peto, jonka minä näin, oli
leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin
leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren
vallan … Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen
hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat. 7Ja
sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät
(Ilmestyskirja 3:7).
Kristuksen
maailmanaika siis päättyi Konstantinopolin luhistuessa ja sen jälkeen alkoi
Pedon aika. Peto tarkoitti tietenkin Johanneksen ilmestyksessä kuvattua hirviötä,
jolle annettiin valta hallita maailmaa jonkin aikaa ja jota kansat kumarsivat.
Ilmestyskirjaa
on tietenkin tulkittu ajasta aikaan yhä uusilla tavoilla ja yritetty nähdä sen
ennustusten tarkoittavan itse asiassa nykyaikaa. Näin teki esimerkiksi meidänkin
kuninkaamme Kustaa IV Adolf, joka uskoi Napoleonin olevan tuo ilmestyskirjan peto.
Itse olen kuullut profetiaa sovellettavan kommunistiseen
”itäblokkiin” -sellaisestahan saattoi puhua vielä 1960-luvun alussa ennen
Neuvostoliiton ja Kiinan suurta skismaa.
Waltari oli itse
hyvin konkreettisesti kokenut itäisen vaaran sotavuosina, jolloin hän palveli Valtion
tiedoituslaitoksessa ja julkaisi mm. kirjan Neuvostovakoilu Suomessa.
Hänen kirjansa ”Antero
ei enää palaa” (ks. Vihavainen:
Haun antero ei enää palaa tulokset), joka kirjoitettiin talvisodan aikana,
on poikkeuksellisen koskettava todistus siitä hengestä, joka sai suomalaiset
nousemaan ”maailman suurinta valhetta vastaan”, kuten asia sen sivuilla
tiivistettiin.
Waltari tuli
aikoinaan sitten maamme ns. edistyksellisille piireille merkitsemään miestä,
joka seisoi vihollisen leirissä ja suhtautuminen häneen oli sen mukainen.
Vasta perestroikan
aikoihin, kun totuutta Neuvostoliitosta alettiin meilläkin vaivalloisesti kyetä
ymmärtämään, kysyi Hannu Salama jossakin puheenvuorossaan retorisesti, eikö Waltari
itse asiassa ollutkin sotavuosina siinä oikeassa leirissä hirmuvaltaa
vastustaessaan. Ajasta ja maasta kertoo paljon, että sellainen kysymys edes
voitiin esittää. Se kuului aikanaan keskeisiin.
Waltarilla
tuskin oli tunnontuskia oman roolinsa takia. Hän pyrki ulottamaan näkökulmansa
yli vuosituhansien takertumatta aikakausien päivänpolitiikan lillukanvarsiin. Johannes
Angelos ei ole kuvaus Suomen jatkosodan defensiivisestä vaiheesta, mutta toki
siinä asiat peilautuvat omaan aikaan ja maahankin. Suuri murros oli jälleen
tapahtunut.
Itse asiassa
Bysantin tuhossa oli poliittisesti enää kyse lähinnä vain suurkaupunki Konstantinopolin
herruudesta. Se oli kuitenkin symbolisesti tärkeä. Venäjällekin se oli tärkeä
ennen muuta symbolina ja sitähän tavoiteltiin vielä ensimmäisessä maailmansodassa.
Slavofiilit, Dostojevski tunnetuimpana olivat
puhuneet sen valloittamisesta suurella innostuksella (Vihavainen:
Haun dostojevski konstantinopoli tulokset). Jopa liberaali Miljukov
tavoitteli kaupunkia Venäjälle palkintona osallistumisesta ensimmäiseen
maailmansotaan ja sai pilkkanimen Miljukov-Dardanellski.
On itse asiassa
yllättävää, ettei Neuvostoliitto toisessa maailmansodassa yrittänytkään kaupunkia
saada, mutta se lienee johtunut ennen muuta kyvyn puutteesta. Asiaa ei voinut priorisoida
korkealle. Žirinovskin sittemmin päästelemät tähän viittaavat puheet menevät jo
komiikan puolelle. Aika oli jo tehnyt tehtävänsä ja Turkki on taas suurvalta,
jonka imperialistisia ambitioita Venäjällä on syytä pelätä.
Joka tapauksessa
siis tuomitun kaupungin odottaessa kohtaloaan syntyi siellä tietenkin myös monenmoista
yritystä valmistautua valloituksen jälkeiseen aikaan. Waltari kertoo ”kolmenkymmenen
kirjeestä”, jonka lähettivät sulttaanille huomattavat henkilöt, jotka halusivat
sodan jälkeen olla hyvässä ja uskollisessa yhteistyössä valloittajan kanssa.
Panu Rajala on
kertonut, että kirjan ruotsiksi kääntänyt Thomas Warburton oli pyytänyt
Waltaria ottamaan jonkin muun luvun kirjeen lähettäjien määräksi, kun tuo
kolmekymmentä viittasi niin selvästi tunnettuun ”kolmenkymenenkolmen kirjeeseen”,
jonka eräät vastuunsa tuntevat suomalaiset olivat allekirjoittaneet jatkosodan
aikana.
Viidettä
kolonnaa ja ristiriitoja riitti Konstantinopolissa muutenkin ja suhteet latinalaisten
ja kreikkalaisten sekä venetsialaisten ja genovalaisten välillä olivat hyvin vähällä
johtaa keskinäiseen teurastukseen. Keisari oli monen mielestä luopio, apostata
suostuttuaan paavin yliherruuteen ja vihattavaan ”filioque”-heresiaan, mutta
paavin laivasto ei sitä huolimatta vain ollut tullakseen kaupungin avuksi.
Unkarikin esitti
sulttaanille poliittisen uhkauksen, mutta pysytteli tosiasiassa poissa
taisteluista. Huhut kertoivat yhä uudelleen paavin laivastoista ja apuun rientävistä
läntisen maailman joukoista, mutta tosiasiassa kukaan ei tullut tuomitun
kaupungin avuksi paria vapaaehtoista palkkasoturiosastoa lukuun ottamatta.
Luopuminen oikeasta uskosta Firenzen unionissa
oli itse asiassa aivan turha moraalinen taakka. Sotilaallisen tappion onnettomuuteen
se vain lisäsi uskonluopioiden häpeän.
Monet ylhäisten
perheiden vesat uskoivat silti itsellään olevan tulevaisuutta vanhassa
valtakunnassa, kunhan he vain tunnustaisivat sulttaanin yliherruuden.
Sulttaani,
klassinen sadistisen persoonallisuuden ruumiillistuma, huvitteli uhriensa avuttomuudella
panemalla nämä ensin vannomaan täydellistä uskollisuutta ja sitten määräämään,
että uskollisuus vaati pään ojentamista kauniisti pyövelin miekan alle.
Ylhäinen polveutuminen
oli ihmiselle nyt pelkkä taakka ja sen perusteella tapettiin jokainen
potentiaaliesti vaaralliseksi arvioitava. Yksilön omalla toiminnalla tai
pyrkimyksillä ei ollut tässä merkitystä.
Nyt ei käsitelty
yksilöitä, vaan kokonaisia sosiaalisia kategorioita, kuten jo Lenin ja
sittemmin Stalin tekivät Venäjällä. Ennen heitä Iivanat III ja IV olivat
tehneet samoin Novgorodissa ja muuallakin. Leninin ja Stalinin mielestä
kyseessä oli tieteellinen lähestymistapa asioihin.
Waltarille nämä
puhdistukset olivat nykypäivää ja lähellä oli vielä Katynin joukkomurhan paljastuminenkin.
Suomi oli
pelastunut kuin ihmeen kautta, minkä merkitystä meillä ei vieläkään yleisesti ymmärretä.
Onko sellaisella itse asiassa merkitystäkään, mitä ei lainkaan tapahtunut?
Tämä on hieman
paradoksaalista, mutta näyttä siltä, että aikoinaan tunnetun uhan suuruus
häipyy aivan erityisen helposti myöhempien sukupolvien mielestä ja käsityksemme
asioista vääristyy oleellisesti, kun tuijotamme historiassa vain siihen, mikä tapahtui.
Joka tapauksessa
siis on ilmeistä, että uusi aikakausi, ”Pedon aika” oli koittanut myös toisen
maailmansodan päätyttyä. Ehkäpä raamattu voisi antaa vihjeen siitä, mitä siihen
täytyi tuon termin käyttäjien mielestä kuulua? Ilmestyskirjasta Waltari
ei kuitenkaan itse asiassa puhu mitään, vain tuo termi Pedon aika
näyttää viittaavan siihen.
"Kristuksen maailmanaika siis päättyi Konstantinopolin luhistuessa ja sen jälkeen alkoi Pedon aika. "
VastaaPoistaMikael Karvajalassa Kristuksen maailmanaikaa seurasi Pyhän Hengen maailmanaika, joka tarkoitti uskonpuhdistusta Thomas Muntzerin kaltaisine hurmahenkineen, kristikunnan hajoamista ja talonpoikaissotineen.
Tuotapa en muistanutkaan. Ristiriitahan siinä on. Tosin raamatussakin Pedon herruuden aika jää lyhyeksi.
Poista