Hurjaa!
Kuten koulussa
opimme, vuosi 1848 oli Euroopan ”hullu vuosi” -das tolle Jahr. Kun tuota
hulluutta on maailmassa kovin monta sorttia, ei pelkkä nimike paljon kerro
siitä, mitä oikeastaan tarkoitetaan.
Saksan sana ”toll”,
ei nimittäin tarkoita samaa kun suomen ”tollo” ja jos sitä käytetään vaikkapa
vuodesta, ei tarkoiteta vain sen olleen jotenkin typerä pelkän debiiliyden eli
henkisen heikkouden merkityksessä.
Sen sijaan kyse
on hurjuudesta. Nykyajan nuoret Saksassakin näyttävät käyttävän sanaa ”toll”
silloin kun tarkoittavat, että jokin on ”tosi makeeta” tai ”hurjaa”. Aikuisetkin
saattavat sanoa vaikkapa uudesta hävittäjästä, että se on ”ein tolles Fluzgeug”.
Silloin kyseessä on ”aivan mieletön” vehje, ei suinkaan vain ja ainoastaan
typerä.
Vuoden 1848
hurjuus näkyi kautta Euroopan: vanhat monarkiat ja koko legitimistinen
yhteiskunta natisi liitoksissaan. Vanhat rajat haluttiin kaataa ja vanhat
monarkit karkottaa. Pyhän liiton
pykälät tulivat nyt käyttöön, kun Venäjän Nikolai I marssitti joukkojaan
Unkariin kukistamaan mellakoita. Se oli veljellistä apua se.
Ajatus Saksan
yhdistymisestäkin nousi pinnalle ja Ranskassa häädettiin Ludvig Filip valtaistuimeltaan.
Nationalismi ja demokratia olivat päivän tunnuksia. Sosiaalinen vallankumouskin
pilkisti jo esille, kun Marxin ja Engelsin kyhäämä ikimuistoinen ”Kommunistisen
puolueen manifesti” julkaistiin.
Se oli tosiaan
sen niminen. Itse puolue, jota jopa mainostettiin puolueiden liitoksi ei ollut
paljon enempää kuin paperille rustattu kuvitelma, mutta manifestissa kyllä oli aivan
vallankumouksellinen ja itse asiassa myös suorastaan nerokas analyysi siitä,
mitä kapitalistinen tuotantotapa oli maailmassa saanut ja saamassa aikaan.
Siitä on tällä
palstalla muistutettu turhankin usein ja myös turhan yksipuolisesti. En viitsi
nyt sitä tässä esittää verbatim, onhan se liian laajakin, mutta se
kannattaa aina silloin tällöin lukea uudelleen. Kaikesta sotkuisuudesta,
naiiviudesta ja liioittelusta huolimatta siinä on myös tarkkanäköisiä ja profeetallisia
kohtia. Tästähän se löytyy: Kommunistisen
puolueen manifesti suomeksi – Wikiaineisto.
Heti alussa
huomaamme, että, että sana ”kommunismi” oli tuohon aikaan kovasti pinnalla.
Sillä nimellähän fennomaanejakin nimitettiin -”sarkatakkiset kommunistit”.
Mutta
porvarithan ne olivat tähän asti vain ihmeitä tehneet. Kas näin Manifestissa:
Porvaristo
on esittänyt historiassa mitä kumouksellisinta osaa
[muokkaa]
Porvaristo,
missä se on päässyt valtaan, on hävittänyt kaikki feodaaliset, patriarkaaliset,
idylliset suhteet. Se on säälimättömästi repinyt rikki feodaaliajan kirjavat
siteet, jotka olivat sitoneet ihmisen hänen "luonnolliseen
esimieheensä", eikä ole jättänyt ihmisten välille mitään muuta sidettä
kuin alastoman edun, tunteettoman "käteismaksun…
Se on sanalla sanoen asettanut uskonnollisten
ja poliittisten harhakuvitelmien verhoaman riiston tilalle avoimen,
häpeämättömän, suoran ja raa’an riiston.
Porvaristo on
riisunut pyhyydenloisteen kaikilta toimilta, joita tähän asti on pidetty
kunnianarvoisina ja joihin on suhtauduttu pelonsekaisella hartaalla
kunnioituksella. Lääkärin, lakimiehen, papin, runoilijan ja tiedemiehen se on
muuttanut maksusta työskenteleviksi palkkatyöläisikseen.
Porvaristo on
repinyt perhesuhteelta sen liikuttavan tunnelmallisen verhon ja typistänyt sen
pelkäksi rahasuhteeksi…
Porvaristo on
ensi kerran osoittanut, mitä ihmisen toiminta voi saada aikaan. Se on tehnyt
ihmetöitä, jotka ovat kokonaan toisenlaisia kuin Egyptin pyramidit, Rooman
vesijohdot ja goottilaiset tuomiokirkot; se on suorittanut retkiä, jotka ovat
kokonaan toisenlaisia kuin kansainvaellukset ja ristiretket.
Tottahan tämä
oli, ei voinut kuin ihmetellä. Mutta se mullisti myös yhteiskunnan henkisesti:
Kaikki
piintyneet, ruostuneet suhteet ja niihin liittyvät vanhastaan arvossa pidetyt
käsitykset ja katsantokannat höltyvät, kaikki vastamuodostuneet vanhenevat
ennen kuin ehtivät luutua, kaikki säätyperäinen ja pysyväinen haihtuu pois,
kaikki pyhä häväistään, ja ihmisten on lopulta pakko tarkastella asemaansa
elämässä ja keskinäisiä suhteitaan avoimin silmin.
Yhteiskunnassa oli
tapahtunut ja tapahtumassa kaikenlaista hurjaa ja kommunistit olivat mukana
edistämässä sitä kehitystä, joka oli väistämätöntä. Turha sitä vastaan olisi
olut kapinoida. Taantumus häviää aina:
Perheen
hävittäminen! Äärimmäiset radikaalitkin kiivastuvat tästä kommunistien
häpeämättömästä aikeesta.
Mihin
perustuu nykyinen porvarillinen perhe? Pääomaan, yksityistuloon. Täydellisesti
kehittyneenä se on olemassa vain porvaristoa varten; mutta täydennyksenään
sillä on proletaarien pakollinen perheettömyys ja julkinen prostituutio.
Porvarillinen
perhe katoaa luonnollisesti tämän täydennyksensä katoamisen mukana, ja molemmat
häviävät pääoman häviämisen mukana.
Syytättekö
meitä siitä, että me tahdomme tehdä lopun vanhempien harjoittamasta lasten
riistosta? Myönnämme itsemme syylliseksi tähänkin rikokseen.
Te väitätte,
että asettamalla kotikasvatuksen sijaan yhteiskunnallisen kasvatuksen me
hävitämme kaikkein hellimmät suhteet.
Eikö sitten
yhteiskunta määrää teidänkin kasvatustanne? Eivätkö sitä määrää
yhteiskunnalliset suhteet, joiden puitteissa te kasvatatte, yhteiskunnan
välitön tai välillinen puuttuminen kasvatukseen koulun jne. kautta? Kommunistit
eivät ole keksineet yhteiskunnan vaikutusta kasvatukseen; he vain muuttavat
kasvatuksen luonteen, tempaavat sen irti hallitsevan luokan vaikutuksen
alaisuudesta…
Uusi kehitys tunkeutui
väistämättömästi kaikkialle:
….Mutta te
kommunistit tahdotte saada aikaan vaimojen yhteisyyden, huutaa meille koko
porvaristo kuorossa.
Porvari näkee
vaimossaan pelkän tuotantovälineen. Hän kuulee, että tuotantovälineet aiotaan
antaa yhteiseen käyttöön, eikä luonnollisesti voi ajatella muuta, kuin että
naistenkin kohtalona on sama yhteisyys.
Hän ei edes
aavista, että kysymyksessä on juuri naisten kohottaminen pelkän
tuotantovälineen asemasta.
Mikään ei ole
muuten naurettavampaa kuin porvariemme korkean siveellinen kauhistus
kommunistien muka tahtoman virallisen vaimojen yhteisyyden johdosta.
Kommunistien ei tarvitse ottaa käytäntöön naisten yhteisyyttä, se on melkein
aina ollut olemassa.
Porvarimme,
tyytymättä siihen, että heidän käytettävissään ovat heidän työläistensä vaimot
ja tyttäret, puhumattakaan julkisesta prostituutiosta, pitävät suurimpana
huvituksena vietellä toistensa aviovaimoja.
Porvarillinen
avioliitto on todellisuudessa aviovaimojen yhteisyyttä. Kommunisteja voitaisiin
korkeintaan syyttää siitä, että ulkokultaisesti salatun vaimojen yhteisyyden
tilalle he tahtovat muka asettaa julkisen, avoimen. On muuten itsestään selvää,
että tuotantosuhteiden hävittämisen ohessa katoaa myös niistä johtuva vaimojen
yhteisyys, so. julkinen ja salainen prostituutio.
Tässä olikin
kohta, josta kiisteltiin yhä uudelleen. Kommunistit -siis nuo vuoden1848
radikaalit- halusivat hävittää perheen: miksei lapsia muka voinut kasvattaa
päiväkodeissa ja panna vaimo tehtaaseen tienaamaan? Mutta entäpä aviovuode?
oliko siinäkään mitään pyhää?
Nyt manifestin
laatijat taisivat kyllä vauhtisokeudessaan hairahtua vetämään mutkia suoriksi,
mutta ainahan tekevälle sattuu. Joka tapauksessa kysymys niin sanotusta naisten
sosialisoimisesta oli kovastikin tapetilla vielä Venäjän vallankumouksen aikaan
ja sen toteutumiseen uskottiin täällä lännessä usein sangen vakaasti.
Toisia asia
innosti ja toisia taas ei (ks. Vihavainen:
Haun naisten sosialisointi tulokset).
Hurjaa oli meno
niin vuonna 1848 kuin sitten taas vuosina 1917-1922 Venäjällä ja uudelleen vuosina
1928-1931, jolloin Neuvostoliitossa tapahtui prosesseja, joita tutkijat ovat
nimittäneet ”kulttuurivallankumoukseksi” Kiinan tapaan.
Taidammepa taas
olla jonkinlaisen kulttuurivallankumouksen esileikeissä. Suuret murrokset
aiheuttavat usein sellaisia. Kyllä tämä ainakin murrosaikaa on.
Jaa, eihän sitä puhuttu vain sarkatakkisista kommunisteista, vaan suorastaan jakobiineista.
VastaaPoistaSnellmania toki sanottiin kommunistiksi.
Onko se totta, niinkuin eräs kommentoija toistuvasti väittää, että kommunistisen manifestin takana olisi ollut venäläisiä kumouksellisia aristokraattena?
VastaaPoistaNo miksei olisi. Mitä se taas mihinkään vaikuttaa, onkin jo toinen kysymys
PoistaKommunistinen manifesti on montakin lukemiskertaa kestävä (ja vaativa) teos, jota lukiessaan voisi hörähtää Pohjantähden Kiviojan Vikin tapaan: "Jumalauta minä nautin tosta sosialismista." Ihan tosissaan.
PoistaAbsurdia oli, kun henkevästä spekulaatiosta haluttiinkin tehdä eksaktia tiedettä, jonka piti hallita koko yhteiskuntaa.
PoistaAbsurdimpia olette te, joiden elämänharrastus on kuolleen hevosen potkiminen.
PoistaKommunismi on kuollut, idiotismi ei.
PoistaAiemmin oli sivistyneisyyttä jopa ylen huumoripläjäyksissä: Lapinlahden Linnut teeveesarjassaan ymmärsivät sanan toll; monta hauskaa sketsiä oli aiheesta "Hurjat", jotka olivat tosi cooleja mopedistejä, maaseudulla.
VastaaPoista