Nuori mies ja kuu
Antonio Muñoz Molina, Kuun
tuuli. (El viento de la luna 2006). Suomentanut Tarja Härkönen. Tammi 2011,
323 s.
Atonio Molina
(ks. Vihavainen:
Haun molina tulokset) on minua kymmenen vuotta nuorempi kirjailija, joka
siis on nähnyt oman maansa suuren modernisaatiomurroksen, kuten minäkin omani.
Kun Espanjan
maaseutu oli kehityksessään suomalaista aika lailla jäljessä, oli kirjailijan
nuoruuskin vielä ainakin samassa määrin vanhaan, traditionaaliseen elämänmenoon
sidottua, kuin se, mitä itse sain katsella suunnilleen vuosikymmentä aiemmin.
Jos haluamme
edes jonkinlaisen olkoonkin, että hyvin karkean mittarin maan modernisaatiolle
ja sen tahdille, voimme vilkaista syntyvyystilastoja.
Espanjassa
syntyi vielä vuonna 1975 noin 670 000 lasta. Siitä käyrä lähti jyrkkään
laskuun ja vuonna 1995 määrä oli jo pudonnut lähes puoleen. Syntyneitä oli enää
noin 36000, vaikka väkiluku olikin kasvanut vähän nopin 32:stä 40:een
miljoonaan. Nythän se on yli 47 miljoonaa.
Heilahdettuaan
sen jälkeen ylöspäin, käyrä on taas laskenut ja nyt lapsia syntyy noin 333 000
vuodessa. Vuonna 2100 määrän arvioidaan olevan vähän yli 24000.
Syitä on
tietenkin monenmoisia: katolisen uskonnon merkityksen (ehkäisykielto)
hiipuminen yhteiskunnassa, uudet ehkäisymenetelmät, pyrkimys korkeampaan
elintasoon vähentämällä lasten määrää ja panemalla vaimo töihin kodin ulkopuolelle
ja ylipäätään naisen muuttunut asema, jonka on mahdollistanut uusi tekniikka.
Kaikki tämä on
merkinnyt myös elintason huimaa ja nopeaa nousua. Suomalaisille turisteille oli
Espanja vielä 1960-luvulla köyhyyden ja oppimattomuuden leimaamaa ”alkuperäistä”
seutua, mutta se oli jo silloin nopeasti muuttumassa, kuten tästäkin kirjasta
ilmenee.
Kirja rakentuu
kahden teeman ympärille: toinen on päähenkilön, murrosikäisen (13 v.) pojan
maailma ja siinä tapahtuvat muutokset ja toinen on modernisaatio, jonka keihäänkärkenä
on ihmisen lähettäminen kuuhun. Modernisaation aallot huuhtovat samaan aikaan
myös espanjalaista pikkukaupunkia ja sitä ympäröivää maaseutua.
Poika elää kolmetoistavuotiaana
hämmentävää lapsuuden jättämisen vaihetta ja pysyy samaan aikaan vielä kuritettavana
koulupoikana ja pikkusiskonsa kanssa riitelevänä kakarana. Mielen valtaavat
kuitenkin jo amerikkalaisen elokuvatähdet ja masturbaatioon liittyvä
synnintunto, jota hän aluksi yrittää hoitaa keskustelulla papin kanssa.
Mutta tieteellinen
maailmankuva voittaa ja sitten koko mielenkiinto alkaa kohdistua kuulentoon,
jota seurataan lähes reaaliajassa lehtien, radion ja television kautta.
Väritelevisio on
uusi tulokas, ja niiden myynnillä muuan sukulainen nyt rikastuu. Samaan aikaan
oma isä jatkaa puutarhaviljelyään primitiivisin keinoin, hankkimatta edes
vesijohtoa tai jääkaappia. Onhan kylmä kaivo ja muuli.
Nuori mies elää astronauttien
jokaisen hetken kuin omansa. Kaikki ne ongelmat ja vaarat, joita nuo rohkeat
miehet kohtaavat, ovat hänenkin mielessään. Hän tuntee muutenkin astronomian
varsin hyvin ja on paljon lukenut.
Hänen vanemoansa
ja monet sukulaisensa sen sijaan ovat hädin tuskin luku- ja kirjoitustaitoisia.
Vanhemman sukupolven ajatukset kohdistuvat yhä alituisesti sisällissotaan, osta
sentään on jo yli kolmekymmentä vuotta. Eikös se ole hirveän paljon?
Eihän se ole, ymmärtää
nuori mieskin varmasti aikanaan. Murrosikäiselle se kuitenkin on käsittämättömän
paljon, vuosi 2000 tuntuu kuuluvan pikemmin fiktioon kuin oikeaan tulevaisuuteen.
Vanhimmalle sukupolvelle se on vähän ja se elää muistellen, mitä kukin teki
sodan (kansaslaissodan) aikana.
Aikakausi on joka
tapauksessa vaihtumassa, vaikka kuusta ei ihmiskunnalle paljon hyötyä herukaan.
Ihmeellisen lennon on joka tapauksessa tehnyt mahdolliseksi uusi tiede ja tekniikka,
ennen muuta hämmästyttävät tietokoneet, jotka kukaties vielä joskus hallitsevat
maailmaa ihmisen sijasta.
Elintasotuotteita
valmistetaan yhä enemmän, valtavia määriä. Miljoonas Seat-auto tulee nyt
tehtaalta. Entäpä, kun niitä on koko maailmassa kymmeniä ja satoja miljoonia?
Kuinka käy luonnon? Sitä on jo kysytty jossakin romaanissa.
Ja miljoonas turistikin saapuu jo Espanjaan
lentäen. Sattuupa vielä olemaan hurmaava nuori nainen.
Paljon on
muuttumassa ja uuden ja vanhan välinen raja on aukenemassa railoksi. Katolisen
kirkon valta ei ole kiistatonta nytkään. Oma isä suhtautuu epäluuloisesti
pappeihin, mutta sallii pojan mennä heidän kouluunsa, koska he ainakin antavat
hyvää opetusta.
Eno jättää
maatyöläisen hommat ja ryhtyy asentajaksi, saa viikoittain palkkaa (ihmeiden
ihme) ja hitsailee tarvittaessa kotonakin. Täti menee naimisiin sellaisen miehen
kanssa, joka ajelee skootterilla. Kodinkoneliike tuottaa hyvin ja pariskunta rikastuu,
mutta tarvitaanko taloudessa oikeasti koneita?
Kahden hehtaarin
palstansa säästämällä ja kieltäymyksellä itselleen lunastaneen isän mielestä
koneita ei tarvita ja piste. Vielä ei hänen kohdallaan ole niiden aika, mutta muutos
on jo vahvasti ilmassa.
Itse kävin ensi
kertaa Espanjassa vasta 1980-luvun lopulla tai ehkäpä vasta 1990-luvun puolella.
Yhä se oli meidän näkökulmastamme halpa matalapalkkamaa. Sen perinteistä
eksotiikkaa myytiin omansa jo hyvän aikaa sitten kadottaneille pohjoismaalaisille,
jotka olivat jo ehtineet vaurastua ennen espanjalaisia. Toki hekin vielä muistivat
yhä sen oman vanhan yhteiskuntansa.
Nythän ne, jotka
ovat tuon muutoksen kokeneet, alkavat olla hyvin harvassa niin meillä kuin pian
heilläkin. Enpä edes usko, että tuon murroksen merkitystä on mahdollista
uusille sukupolville ymmärrettävästi edes selittää.
"Eno jättää maatyöläisen hommat ja ryhtyy asentajaksi, saa viikoittain palkkaa (ihmeiden ihme) ja hitsailee tarvittaessa kotonakin. Täti menee naimisiin sellaisen miehen kanssa, joka ajelee skootterilla. Kodinkoneliike tuottaa hyvin ja pariskunta rikastuu, mutta tarvitaanko taloudessa oikeasti koneita?
VastaaPoistaKahden hehtaarin palstansa säästämällä ja kieltäymyksellä itselleen lunastaneen isän mielestä koneita ei tarvita ja piste."
Erilaista - ja sittenkin niin samalaista, Espanan ja Suomen maaseutu 1960-90-lukujen murroksessa. Tilakoko vaan taisi olla siellä pienempi, jos perhe eli kahden hehtaarin tilan tuotolla.
Kyseessä oli puutarhaviljely. Muun muassa oliiveja.
PoistaItä-Suomessa taisi riittää 5 hehtaaria peltoa, mikä elätti 3 lehmää ja hevosen. Hevosella tehtiin kesällä peltohommia ja talvella metsätöitä. Jälkimmäisiä ei tainnut Espanjassa liiemmälti olla.Vielä 1950-luvun lopulla Suomessa oli oli yli 300 000 hevosta ja kai 600 000 metsätyömiestä, joita myöhemmin ruvettiin nimittämään metsureiksi. Näiden ansiosta puunjalostusteollisuus saattoi jauhaa meille elintasoa.
Poista"kai 600 000 metsätyömiestä"
PoistaOlivat muuten nimenomaan Isäntiä tai pientalonpoikia, jotka tekivät metsätöitä/kävivät savotoilla. Jos metsuriksi ("jätkäksi") olisit päin naamaa kutsunut, olisi ollut terveys vaarassa..
Suosittelen katsomaan Youtubesta Eugenio Monesman vuosikymmenien aikana kuvaamia videoita vanhoista työmenetelmistä ja töistä joita ei enää tehdä.
Poista