Aikalaistodistajan kertomuksia
Mikael Psellos. Bysantin
hovimies. Elämäni keisarivallan kulisseissa. Suomentanut Paavo Hohti.
Gaudeamus 2024, 397 s.
Kuten tunnettua,
Rooman keisarikunta hajosi aikoinaan kahtia, Itä- ja Länsi-Roomaan vuonna 395.
Länsi-Rooman
tuhoutuminen on ajoitettu jopa tarkasti vuoteen 476, vaikka sen rappeutuminen,
erityisesti taloudellinen, oli alkanut jo paljon aiemmin.
Itä-Rooma
(Bysantti), joka nimitti itseään myös Rooman valtakunnaksi, sinnitteli vielä
peräti tuhat vuotta ja loppui Konstantinopolin joutuessa turkkilaisten käsiin
vuonna 1453.
Itä-Rooman
historiaa ei meillä kouluissa opeteta ja siihen on omat syynsä. Se jätti
jälkimaailmalle lopultakin aika vähäisen perinnön verrattuna siihen, mitä vanha
Imperium Romanum oli koko maailmalle ja sen tulevaisuudelle merkinnyt.
Toki oli tärkeää,
että kristinusko ja antiikin perintö pitivät pintansa edes jossakin päin sitä
uutta, pimeää maailmaa, joka oli seurannut antiikin ihmeellistä kukoistusta.
Roomalaisen
sivilisaation tuhoa voi tietenkin verrata myös nykyiseen länsimaiden rappioon,
jonka päätepiste jo häämöttää, mutta kun tulevaisuutta ei voi tutkia, kannattaa
yrittää ymmärtää edes menneisyyttä.
Bysantin nimi
tuli aikoinaan länsimaisessa ajattelussa merkitsemään pysähtyneisyyttä ja loputtomia
juonitteluja. Venäjällä se sai korkeamman kaiun, kun siellä julistettiin oman
maan tulleen bysanttilaisen keisarivallan perilliseksi, kolmanneksi Roomaksi.
Tällä
polveutumisella perusteli itseään vieläpä nimenomaan Moskovan
suuriruhtinaskunta, jonka olisi ollut asiallisempaa korostaa mongolista
alkuperäänsä. Niinhän nykyään tehdäänkin. Itä ei nyt ole kova sana ainoastaan
Venäjällä, vaan jo koko maailmassa.
Maailmanherruuteen kurkottavan Kiinan laakerit kiehtovat nyt myös aikamme
chauvinisteja.
Joka tapauksessa
Bysantti oli olemassa vielä tuhannen vuotta Länsi-Rooman jälkeen ja sieltä on säilynyt
meille myös kirjallista aineistoa, joka on laadullisesti paljon parempaa kuin
ne fragmentit ja taikauskon syövyttämät koristeelliset kyhäelmät, joita
Länsi-Eurooppa samaan aikaan tuotti, sikäli kuin tuotti mitään.
Kysymys
nimittäin on Mikael Pselloksen tapauksessa ensimmäisen (toisen) vuosituhannen
alusta eli jokseenkin tarkoin tuhannen vuoden takaisesta ajasta. Psellos oli
korkeassa hovin virassa ja pääsi läheltä seuraamaan keisareiden ja hovin elämää
eli juonitteluja. Juonitteluthan näyttävät täyttäneen draaman henkilöiden elämän
ja olleet heidän korkeimpina tavoitteinaan.
Toki aina
silloin tällöin todetaan joukossa olleen myös syvästi uskonnollisia henkilöitä,
joille paikka taivaan valtakunnassa oli kaikkea muuta arvokkaampi.
Ne taisivat kuitenkin
olla poikkeus, vaikka voimme toki pitää mahdollisena sitäkin, että hurskaus,
moraalinen rappio ja kierous olivat ihmisisä samaan aikaan mahdollisia. Itsensä
pettäminen on monille helppo rutiinitehtävä ja vaikeissakin tapauksissa se
hoituu tarvittaessa.
Joka tapauksessa
Psellos oli kuvaamiensa asioiden silminnäkijä useassa tapauksessa ja joskus
kuvaakin itsensä kurkistamassa ovelta nähdäkseen sen, mitä kuvaa kirjassaan.
Keisarit ja heidän läheisimmät avustajansa hän tunsi hyvin myös ulkonäöltä ja teki
myös fysionomian perusteella päätelmiä heidän persoonastaan.
Merkittävää on,
että toisin kuin muuan suosikeistani antiikin auktorien joukossa, Plutarkhos,
Psellos ei punnitse henkilöitään heidän hyveidensä perusteella. Hän jopa
nimenomaan sanoo, ettei kukaan voi pysyä samanlaisena kymmeniä vuosia,
etenkään, mikäli kantaa absoluuttista valtaa.
Näinhän se taitaa
olla. Tuloksena on joka tapauksessa hieman häkellyttäviä henkilökuvia, joissa
hyveiden paragon muuttuukin paheelliseksi tyranniksi. Samaa tapahtuu myös
vastakkaiseen suuntaan.
Hallitsijoiden ja korkeiden suosikkien ja
virkamiesten ohella näyttämöllä on usein myös kansa. Konstantinopolin eli
lyhyesti Kaupungin (vrt. Rooma-urbs) noin 400 000 asukasta
olivat erikoisasemassa ja saattoivat syöstä keisarin vallasta ja valituttaa
uuden. Tämän mahtinsa he myös ymmärsivät.
Kun kyse on
kaikkein kristillisimmästä valtiosta, herättävät huomiota ne julmuuden
osoitukset, jotka olivat Bysantissa vakiintuneita.
Psellos kuvaa yhä
uudelleen, miten joiltakin poliittisilta vastustajilta kaivettiin silmät päästä
ja miten joidenkin koko suku kuohittiin, ettei sillä olisi asiaa valtaistuimen
perijäksi.
Eipä sikäli,
olihan seivästäminen käytössä vielä Pietari Suuren ajan Venäjällä ja
teilaaminen oli lännessäkin normaali käytäntö vielä 1600-luvulla. Bysantissa kuitenkin
saatettiin kuohia ihmisiä, jotka eivät olleet mihinkään syyllistyneet. Tässä en
nyt ryhdy keskustelemaan niistä kastraattilaulajista, joita lännessäkin oli
vielä 1700-luvulla.
Eunukit sinänsä
olivat joka tapauksessa tärkeä ja usein suurta kunnioitusta nauttiva osa myös
hovia ja ylhäisissä suvuissa heitä saattoi olla veljeksistä jopa enemmistö.
Kaiketi tällä pyrittiin estämään suvun sisäisiä perimysriitoja.
Usein he siis
joka tapauksessa olivat kunnioitettuja ja ilmeisesti heitä pidettiin muita
taipuvaisempina uskollisuuteen hallitsijaa kohtaan, kun he eivät voineet sitä
olla omien jälkeläistensä suhteen.
Moni muistanee
vielä Bysantissa olleen myös naispuolisia hallitsijoita, kuten Zoe ja Theodora.
Ne tämän nimiset hallitsijat, joita tässä kirjassa kuvataan, olivat sisaruksia
ja hallitsivat vain yhden vuoden, mutta saivat aikaan valtavaa tuhoa.
Heillä ei ollut
mitään ymmärrystä tai kokemusta valtion hallinnasta tai finansseista ja he lahjoittivat
lahjoittamasta päästyään valtion varoja niin, että väistämätön katastrofi oli
edessä. Asiaa pahensi vielä heidän seuraajansa Konstantinoksen aluksi omaksuma
samanlainen tuhlaavaisuus.
Mutta nyt olen
vasta kirjan puolivälissä. Jännitys tihenee…!
Länsi-Rooman tuhon syy, koulussa opetettiin, oli viini: Kerrottiin, että viinirankki käytettiin lyijysaavissa. Jo sillä on varmasti ollut hermojärjestelmään vaikuttavia haittoja.
VastaaPoistaMutta, jos sitä latkittiin ruokajuomana, aamiaisesta illalliseen, kuin myös janojuomaksi, ovat seuraukset selvät.
Samanaikaisesti, suomensukuiset sinnittelivät kiljun ja sahdin kanssa. Nuo taisivat olla miedompia ja käyttöastia tuskin oli lyijystä.
Tosin kyllä, alkoholin positiivisista terveysvaikutuksista ei liene todisteita.
No, vesijohdotkin olivat lyijystä
PoistaNiin tosiaankin oli, en tuota muistanut...
PoistaMinulle on kyllä uusi tieto, että viiniä olisi käytetty lyijysammioissa, olen ymmärtänyt, että olisi käytetty puutynnyreitä ja "vähittäispakattu" savianforoihin.
PoistaLänsi Rooman tuhon syistä on kirjoitettu pilvin pimein. Itse pidän uskottavampana selityksiä, jotka kuvaavat miksi E.Gibbonin kuvaamaa 100-luvun kultainen kausi ei enää jatkunut ns 200-luvun kriisin aikana. Adrian Goldsworthyn Rooman valtakunnan tuho (2009) kuvaa hyvin tuota mekanismia. Perussyy oli se, että Roomassa ei ollut legitiimin dynastian järjestelmää: sotilaallisten vastoinkäymisten kohdatessa jokainen sotajoukon päällikkö ryhtyi kapinoimaan ja pyrki keisariksi. Tilannetta voidaan verrata Espanjan perimyssodan Ranskaa, joka koki useita tappioita ja kansa näki nälkää. Silti kukaan ranskan sotapäällikkö ei rynninyt Versaillesiin syrjäyttääksen Ludvig XIV:sta.
Toisenlaisiakin selityksiä löytyy Maijastina Kahloksen Rooman viimeiset päivät teoksesta (2016).
On löydetty lyijyastia, niin suuri että se ei ole voinut olla talousastia ja siitä löydetty jäämiä. Lähdettä en muista, enkä tokikaan voi sanoa että lähde olisi ollut luotettava.
Poista"Itä-Rooman historiaa ei meillä kouluissa opeteta ja siihen on omat syynsä. Se jätti jälkimaailmalle lopultakin aika vähäisen perinnön verrattuna siihen, mitä vanha Imperium Romanum oli koko maailmalle ja sen tulevaisuudelle merkinnyt."
VastaaPoistaTuossa on ollut se virhe, että unohdetaan Bysantin olleen naapurimme Venäjän ja muun ortodoksisen maailman uskonnon ja muun kulttuurin vaikuttaja. Siksi Suomen - sen naapurimaa, tahdoimme tai ei - ei olisi pitänyt sitä sivuuttaa. Suomeksi siitä on kirjoitettu yllättävän vähän, ensiksi tulee mieleen Diehlin teokset Bysantti ja Teodora sekä Hohdin aikaisempi teos Bysantti. Olen saanut Hohdin molemmat kirjat lahjaksi ja niistä suuresti nauttinut, varsin uusi Pselloksen teos on mielenkiintoinen aikalaisen sisäpiirikuvaus.
Kuohitsemiskertomuksiin suhtaudun epäilyksellä. Mikael Karvajalan mukaan noina aikoina kastraatioon kuoli niin suuri rosentti, että eunukki-orjan markkinahinta oli salvamatonta orjaa korkeampi.
VastaaPoistaLienee myös ollut olemassa feikki-eunukkeja, jotka esiintyvät kastroituina, asemansa vuoksi.
Toki ajat olivat erilaiset ja henki ja terveys korkeammassa kädessä.
Eihän se todista mitään.
PoistaKyse oli vallantavoittelijoista, joiden henkiinjäämisestä tuskin huolta kannettiin. Motiivikin oli looginen: estää uuden keisarisuvun synty ja tehdä sokaistusta kyvytön tavoittelemaan valtaa.
Poista”tulevaisuutta ei voi tutkia”
VastaaPoistaKoska tulevaisuutta ei voi tutkia, niin lienee pakko kääntyä Ylimmäisen Kaikkivaltiaan eli Jumalan puoleen. Joku sanoi, että jos Jumala haluaa rangaista jonkun heimon tai kansan, niin hän antaa sille johtajaksi hölmön/typerän/itserakkaan superviisaan.
Putin näyttää olevan prikulleen mainittu viisas johtamassa imperialistista ryssänmaata. Venäjänmaata ei enää ole olemassa.
Putin luuli, että hän valloittaa mitättömän Ukrainan pääkaupungin kolmessa päivässä, mutta onkin sotimassa jo kolme vuotta. Milloinkahan Putinin hölmöys/typeryys/itserakkaus oikein paljastui? Jotkut sanoivat, että se alkoi jo Putinin ensimmäisen presidenttiyden alussa. Putin röyhtäisi julkisuuteen: ”Motshit’ v sortire” (Tappaa yleisessä käymälässä.), mikä on vankiloissa olevien ryövärien kielenkäyttöä. Sivistyneet venäläiset olivat siitä kuin päähän hakattuja.
Kun Putin aloitti sodan, hän käynnisti mobilisaation ja kas, noin viisi miljoonaa sivistyneitä venäläisiä karkasivat ulkomaille. Putin eli ”verhovnyi glavnokomandujushyi” eli ylimmäinen pääpäällikkö/pääkomentaja käynnisti sitten vankiloissa olleiden rikollisten/murhaajien mobilisaation. Sitten oli jo pakko suurella rahalla houkutella työttömiä armeijaan ja sotimaan.
Putin myös höpöttää, että hän on aina halunnut rauhaa ja tämän rauhan ehdoiksi hän vaatii, että Ukrainaa ei koskaan hyväksytä NATO:on (varmaankin sitä varten, että tulevaisuudessa hän voisi taas hyökätä Ukrainan kimppuun). Putin vaatii rauhan ehdoksi myös sitä, että Ukrainan armeijassa olisi vain kuusikymmentä tuhatta sotilasta. Jne., ynnä muuta semmoista.
Herra Putin on näyttänyt itsensä. Se on viisaalle kylliksi.
Poista"sinnitteli vielä peräti tuhat vuotta ja loppui Konstantinopolin joutuessa turkkilaisten käsiin vuonna 1453."
VastaaPoistaOlihan se hyvä suoritus - vai sanoisinko pitkitetty torjuntavoitto - niissä vaikeissa oloissa, joissa Bysantti joutui olemaan. Historiallisesti sen suuri merkitys oli siinä, että se oli verraten heikon länsi-Euroopan kilpi islamiin ensimmäisessä ekspansiovaiheessa 600-800-luvuilla, Bosborinsalmen suoralla reitillä. Merkitys nähtii parisataa vuotisessa turkkilaisvaarassa 1453 jälkeen.
"Roomalaisen sivilisaation tuhoa voi tietenkin verrata myös nykyiseen länsimaiden rappioon"
VastaaPoistaNäkisin merkittäviä yhtäläisyyksi, mitä en ole väsynyt kommenteissani toistamaan. Kyllä Rooman rappiosta jotain voisi oppiakin.
"Itä-Rooman historiaa ei meillä kouluissa opeteta ja siihen on omat syynsä. Se jätti jälkimaailmalle lopultakin aika vähäisen perinnön verrattuna siihen, mitä vanha Imperium Romanum oli koko maailmalle ja sen tulevaisuudelle merkinnyt."
VastaaPoistaOnko Corpus Iuris Civilis (529-534) "vähäinen perintö"? Mielestäni Justinianuksen välittämä roomalaisen oikeuden perintö on länsimaiselle kulttuurille saman kertaluokan asia kuin kreikkalainen filosofia ja juutalais-kristillinen uskonto.
No sehän nyt aina muistetaankin mainita. Kuitenkaan Bysantin tuhatvuotisen historian opiskelu tuskin sen ymmärtämistä paljon edistäisi.
PoistaKirjoitit, että Itä-Rooman historiaa ei meillä kouluissa opeteta ja siihen on omat syynsä.
VastaaPoistaKyllä ainakin vielä minun kouluaikanani historiassa käsiteltiin siitäkin sentään jotkin tärkeimmät tapahtumat. Ainakin Justinianuksesta ja hänen lakikokoelmastaan kyllä puhuttiin, samoin kuin siitäkin, että hän yritti jälleen valloittaa myös aikaisemmat Länsi-Rooman maat, siinä kuitenkaan onnistumatta. Samoin tietysti kerrottiin siitä, että arabit myöhemmin valloittivat suuren osan Itä-Rooman alueista, mutta eivät sen keskeisimpiä alueita, Ja siitä, kuinka valtakunta lopulta joutui turkkilaisten valtaamaksi.
Totta kai. Eihän siihen kauan mennyt.
PoistaLuin joskus bysantti sanan brittien kehittäneen keskiajalla kuvaamaan tiettyä ajanjaksoa itä-Rooman vaiheista.
VastaaPoistaKun taas kristinuskolle on Roomassa aikanaan ollut tarvetta ja ihmiset ovat itsensä uhranneet uskonsa vuoksi on hallinto ollut hyvin kyseenalainen. Keisaria siinä on uhmattu. Samoin kuin itä-Rooma uhmannut Roomaa kun saaneet tarpeeksi paavista ja erotus on tullut. Kirkkohistoriassa näitä kyllä löytyy. Eikä muuten ole naisten aikaan saannos, joten feminismiä ei voi syyttää.