torstai 6. helmikuuta 2025

Bysanttilaista

 

Aikalaistodistajan kertomuksia

 

Mikael Psellos. Bysantin hovimies. Elämäni keisarivallan kulisseissa. Suomentanut Paavo Hohti. Gaudeamus 2024, 397 s.

 

Kuten tunnettua, Rooman keisarikunta hajosi aikoinaan kahtia, Itä- ja Länsi-Roomaan vuonna 395.

Länsi-Rooman tuhoutuminen on ajoitettu jopa tarkasti vuoteen 476, vaikka sen rappeutuminen, erityisesti taloudellinen, oli alkanut jo paljon aiemmin.

Itä-Rooma (Bysantti), joka nimitti itseään myös Rooman valtakunnaksi, sinnitteli vielä peräti tuhat vuotta ja loppui Konstantinopolin joutuessa turkkilaisten käsiin vuonna 1453.

Itä-Rooman historiaa ei meillä kouluissa opeteta ja siihen on omat syynsä. Se jätti jälkimaailmalle lopultakin aika vähäisen perinnön verrattuna siihen, mitä vanha Imperium Romanum oli koko maailmalle ja sen tulevaisuudelle merkinnyt.

Toki oli tärkeää, että kristinusko ja antiikin perintö pitivät pintansa edes jossakin päin sitä uutta, pimeää maailmaa, joka oli seurannut antiikin ihmeellistä kukoistusta.

Roomalaisen sivilisaation tuhoa voi tietenkin verrata myös nykyiseen länsimaiden rappioon, jonka päätepiste jo häämöttää, mutta kun tulevaisuutta ei voi tutkia, kannattaa yrittää ymmärtää edes menneisyyttä.

Bysantin nimi tuli aikoinaan länsimaisessa ajattelussa merkitsemään pysähtyneisyyttä ja loputtomia juonitteluja. Venäjällä se sai korkeamman kaiun, kun siellä julistettiin oman maan tulleen bysanttilaisen keisarivallan perilliseksi, kolmanneksi Roomaksi.

Tällä polveutumisella perusteli itseään vieläpä nimenomaan Moskovan suuriruhtinaskunta, jonka olisi ollut asiallisempaa korostaa mongolista alkuperäänsä. Niinhän nykyään tehdäänkin. Itä ei nyt ole kova sana ainoastaan Venäjällä, vaan jo koko maailmassa.  Maailmanherruuteen kurkottavan Kiinan laakerit kiehtovat nyt myös aikamme chauvinisteja.

Joka tapauksessa Bysantti oli olemassa vielä tuhannen vuotta Länsi-Rooman jälkeen ja sieltä on säilynyt meille myös kirjallista aineistoa, joka on laadullisesti paljon parempaa kuin ne fragmentit ja taikauskon syövyttämät koristeelliset kyhäelmät, joita Länsi-Eurooppa samaan aikaan tuotti, sikäli kuin tuotti mitään.

Kysymys nimittäin on Mikael Pselloksen tapauksessa ensimmäisen (toisen) vuosituhannen alusta eli jokseenkin tarkoin tuhannen vuoden takaisesta ajasta. Psellos oli korkeassa hovin virassa ja pääsi läheltä seuraamaan keisareiden ja hovin elämää eli juonitteluja. Juonitteluthan näyttävät täyttäneen draaman henkilöiden elämän ja olleet heidän korkeimpina tavoitteinaan.

Toki aina silloin tällöin todetaan joukossa olleen myös syvästi uskonnollisia henkilöitä, joille paikka taivaan valtakunnassa oli kaikkea muuta arvokkaampi.

Ne taisivat kuitenkin olla poikkeus, vaikka voimme toki pitää mahdollisena sitäkin, että hurskaus, moraalinen rappio ja kierous olivat ihmisisä samaan aikaan mahdollisia. Itsensä pettäminen on monille helppo rutiinitehtävä ja vaikeissakin tapauksissa se hoituu tarvittaessa.

Joka tapauksessa Psellos oli kuvaamiensa asioiden silminnäkijä useassa tapauksessa ja joskus kuvaakin itsensä kurkistamassa ovelta nähdäkseen sen, mitä kuvaa kirjassaan. Keisarit ja heidän läheisimmät avustajansa hän tunsi hyvin myös ulkonäöltä ja teki myös fysionomian perusteella päätelmiä heidän persoonastaan.

Merkittävää on, että toisin kuin muuan suosikeistani antiikin auktorien joukossa, Plutarkhos, Psellos ei punnitse henkilöitään heidän hyveidensä perusteella. Hän jopa nimenomaan sanoo, ettei kukaan voi pysyä samanlaisena kymmeniä vuosia, etenkään, mikäli kantaa absoluuttista valtaa.

Näinhän se taitaa olla. Tuloksena on joka tapauksessa hieman häkellyttäviä henkilökuvia, joissa hyveiden paragon muuttuukin paheelliseksi tyranniksi. Samaa tapahtuu myös vastakkaiseen suuntaan.

 Hallitsijoiden ja korkeiden suosikkien ja virkamiesten ohella näyttämöllä on usein myös kansa. Konstantinopolin eli lyhyesti Kaupungin (vrt. Rooma-urbs) noin 400 000 asukasta olivat erikoisasemassa ja saattoivat syöstä keisarin vallasta ja valituttaa uuden. Tämän mahtinsa he myös ymmärsivät.

Kun kyse on kaikkein kristillisimmästä valtiosta, herättävät huomiota ne julmuuden osoitukset, jotka olivat Bysantissa vakiintuneita.

Psellos kuvaa yhä uudelleen, miten joiltakin poliittisilta vastustajilta kaivettiin silmät päästä ja miten joidenkin koko suku kuohittiin, ettei sillä olisi asiaa valtaistuimen perijäksi.

Eipä sikäli, olihan seivästäminen käytössä vielä Pietari Suuren ajan Venäjällä ja teilaaminen oli lännessäkin normaali käytäntö vielä 1600-luvulla. Bysantissa kuitenkin saatettiin kuohia ihmisiä, jotka eivät olleet mihinkään syyllistyneet. Tässä en nyt ryhdy keskustelemaan niistä kastraattilaulajista, joita lännessäkin oli vielä 1700-luvulla.

Eunukit sinänsä olivat joka tapauksessa tärkeä ja usein suurta kunnioitusta nauttiva osa myös hovia ja ylhäisissä suvuissa heitä saattoi olla veljeksistä jopa enemmistö. Kaiketi tällä pyrittiin estämään suvun sisäisiä perimysriitoja.

Usein he siis joka tapauksessa olivat kunnioitettuja ja ilmeisesti heitä pidettiin muita taipuvaisempina uskollisuuteen hallitsijaa kohtaan, kun he eivät voineet sitä olla omien jälkeläistensä suhteen.

Moni muistanee vielä Bysantissa olleen myös naispuolisia hallitsijoita, kuten Zoe ja Theodora. Ne tämän nimiset hallitsijat, joita tässä kirjassa kuvataan, olivat sisaruksia ja hallitsivat vain yhden vuoden, mutta saivat aikaan valtavaa tuhoa.

Heillä ei ollut mitään ymmärrystä tai kokemusta valtion hallinnasta tai finansseista ja he lahjoittivat lahjoittamasta päästyään valtion varoja niin, että väistämätön katastrofi oli edessä. Asiaa pahensi vielä heidän seuraajansa Konstantinoksen aluksi omaksuma samanlainen tuhlaavaisuus.

Mutta nyt olen vasta kirjan puolivälissä. Jännitys tihenee…!

 

 

18 kommenttia:

  1. Länsi-Rooman tuhon syy, koulussa opetettiin, oli viini: Kerrottiin, että viinirankki käytettiin lyijysaavissa. Jo sillä on varmasti ollut hermojärjestelmään vaikuttavia haittoja.
    Mutta, jos sitä latkittiin ruokajuomana, aamiaisesta illalliseen, kuin myös janojuomaksi, ovat seuraukset selvät.
    Samanaikaisesti, suomensukuiset sinnittelivät kiljun ja sahdin kanssa. Nuo taisivat olla miedompia ja käyttöastia tuskin oli lyijystä.
    Tosin kyllä, alkoholin positiivisista terveysvaikutuksista ei liene todisteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, vesijohdotkin olivat lyijystä

      Poista
    2. Niin tosiaankin oli, en tuota muistanut...

      Poista
    3. Minulle on kyllä uusi tieto, että viiniä olisi käytetty lyijysammioissa, olen ymmärtänyt, että olisi käytetty puutynnyreitä ja "vähittäispakattu" savianforoihin.

      Länsi Rooman tuhon syistä on kirjoitettu pilvin pimein. Itse pidän uskottavampana selityksiä, jotka kuvaavat miksi E.Gibbonin kuvaamaa 100-luvun kultainen kausi ei enää jatkunut ns 200-luvun kriisin aikana. Adrian Goldsworthyn Rooman valtakunnan tuho (2009) kuvaa hyvin tuota mekanismia. Perussyy oli se, että Roomassa ei ollut legitiimin dynastian järjestelmää: sotilaallisten vastoinkäymisten kohdatessa jokainen sotajoukon päällikkö ryhtyi kapinoimaan ja pyrki keisariksi. Tilannetta voidaan verrata Espanjan perimyssodan Ranskaa, joka koki useita tappioita ja kansa näki nälkää. Silti kukaan ranskan sotapäällikkö ei rynninyt Versaillesiin syrjäyttääksen Ludvig XIV:sta.

      Toisenlaisiakin selityksiä löytyy Maijastina Kahloksen Rooman viimeiset päivät teoksesta (2016).

      Poista
    4. On löydetty lyijyastia, niin suuri että se ei ole voinut olla talousastia ja siitä löydetty jäämiä. Lähdettä en muista, enkä tokikaan voi sanoa että lähde olisi ollut luotettava.

      Poista
  2. "Itä-Rooman historiaa ei meillä kouluissa opeteta ja siihen on omat syynsä. Se jätti jälkimaailmalle lopultakin aika vähäisen perinnön verrattuna siihen, mitä vanha Imperium Romanum oli koko maailmalle ja sen tulevaisuudelle merkinnyt."

    Tuossa on ollut se virhe, että unohdetaan Bysantin olleen naapurimme Venäjän ja muun ortodoksisen maailman uskonnon ja muun kulttuurin vaikuttaja. Siksi Suomen - sen naapurimaa, tahdoimme tai ei - ei olisi pitänyt sitä sivuuttaa. Suomeksi siitä on kirjoitettu yllättävän vähän, ensiksi tulee mieleen Diehlin teokset Bysantti ja Teodora sekä Hohdin aikaisempi teos Bysantti. Olen saanut Hohdin molemmat kirjat lahjaksi ja niistä suuresti nauttinut, varsin uusi Pselloksen teos on mielenkiintoinen aikalaisen sisäpiirikuvaus.

    VastaaPoista
  3. Kuohitsemiskertomuksiin suhtaudun epäilyksellä. Mikael Karvajalan mukaan noina aikoina kastraatioon kuoli niin suuri rosentti, että eunukki-orjan markkinahinta oli salvamatonta orjaa korkeampi.

    Lienee myös ollut olemassa feikki-eunukkeja, jotka esiintyvät kastroituina, asemansa vuoksi.

    Toki ajat olivat erilaiset ja henki ja terveys korkeammassa kädessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyse oli vallantavoittelijoista, joiden henkiinjäämisestä tuskin huolta kannettiin. Motiivikin oli looginen: estää uuden keisarisuvun synty ja tehdä sokaistusta kyvytön tavoittelemaan valtaa.

      Poista
  4. ”tulevaisuutta ei voi tutkia”

    Koska tulevaisuutta ei voi tutkia, niin lienee pakko kääntyä Ylimmäisen Kaikkivaltiaan eli Jumalan puoleen. Joku sanoi, että jos Jumala haluaa rangaista jonkun heimon tai kansan, niin hän antaa sille johtajaksi hölmön/typerän/itserakkaan superviisaan.

    Putin näyttää olevan prikulleen mainittu viisas johtamassa imperialistista ryssänmaata. Venäjänmaata ei enää ole olemassa.

    Putin luuli, että hän valloittaa mitättömän Ukrainan pääkaupungin kolmessa päivässä, mutta onkin sotimassa jo kolme vuotta. Milloinkahan Putinin hölmöys/typeryys/itserakkaus oikein paljastui? Jotkut sanoivat, että se alkoi jo Putinin ensimmäisen presidenttiyden alussa. Putin röyhtäisi julkisuuteen: ”Motshit’ v sortire” (Tappaa yleisessä käymälässä.), mikä on vankiloissa olevien ryövärien kielenkäyttöä. Sivistyneet venäläiset olivat siitä kuin päähän hakattuja.

    Kun Putin aloitti sodan, hän käynnisti mobilisaation ja kas, noin viisi miljoonaa sivistyneitä venäläisiä karkasivat ulkomaille. Putin eli ”verhovnyi glavnokomandujushyi” eli ylimmäinen pääpäällikkö/pääkomentaja käynnisti sitten vankiloissa olleiden rikollisten/murhaajien mobilisaation. Sitten oli jo pakko suurella rahalla houkutella työttömiä armeijaan ja sotimaan.

    Putin myös höpöttää, että hän on aina halunnut rauhaa ja tämän rauhan ehdoiksi hän vaatii, että Ukrainaa ei koskaan hyväksytä NATO:on (varmaankin sitä varten, että tulevaisuudessa hän voisi taas hyökätä Ukrainan kimppuun). Putin vaatii rauhan ehdoksi myös sitä, että Ukrainan armeijassa olisi vain kuusikymmentä tuhatta sotilasta. Jne., ynnä muuta semmoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herra Putin on näyttänyt itsensä. Se on viisaalle kylliksi.

      Poista
  5. "sinnitteli vielä peräti tuhat vuotta ja loppui Konstantinopolin joutuessa turkkilaisten käsiin vuonna 1453."

    Olihan se hyvä suoritus - vai sanoisinko pitkitetty torjuntavoitto - niissä vaikeissa oloissa, joissa Bysantti joutui olemaan. Historiallisesti sen suuri merkitys oli siinä, että se oli verraten heikon länsi-Euroopan kilpi islamiin ensimmäisessä ekspansiovaiheessa 600-800-luvuilla, Bosborinsalmen suoralla reitillä. Merkitys nähtii parisataa vuotisessa turkkilaisvaarassa 1453 jälkeen.

    VastaaPoista
  6. "Roomalaisen sivilisaation tuhoa voi tietenkin verrata myös nykyiseen länsimaiden rappioon"

    Näkisin merkittäviä yhtäläisyyksi, mitä en ole väsynyt kommenteissani toistamaan. Kyllä Rooman rappiosta jotain voisi oppiakin.

    VastaaPoista
  7. "Itä-Rooman historiaa ei meillä kouluissa opeteta ja siihen on omat syynsä. Se jätti jälkimaailmalle lopultakin aika vähäisen perinnön verrattuna siihen, mitä vanha Imperium Romanum oli koko maailmalle ja sen tulevaisuudelle merkinnyt."
    Onko Corpus Iuris Civilis (529-534) "vähäinen perintö"? Mielestäni Justinianuksen välittämä roomalaisen oikeuden perintö on länsimaiselle kulttuurille saman kertaluokan asia kuin kreikkalainen filosofia ja juutalais-kristillinen uskonto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sehän nyt aina muistetaankin mainita. Kuitenkaan Bysantin tuhatvuotisen historian opiskelu tuskin sen ymmärtämistä paljon edistäisi.

      Poista
  8. Kirjoitit, että Itä-Rooman historiaa ei meillä kouluissa opeteta ja siihen on omat syynsä.
    Kyllä ainakin vielä minun kouluaikanani historiassa käsiteltiin siitäkin sentään jotkin tärkeimmät tapahtumat. Ainakin Justinianuksesta ja hänen lakikokoelmastaan kyllä puhuttiin, samoin kuin siitäkin, että hän yritti jälleen valloittaa myös aikaisemmat Länsi-Rooman maat, siinä kuitenkaan onnistumatta. Samoin tietysti kerrottiin siitä, että arabit myöhemmin valloittivat suuren osan Itä-Rooman alueista, mutta eivät sen keskeisimpiä alueita, Ja siitä, kuinka valtakunta lopulta joutui turkkilaisten valtaamaksi.

    VastaaPoista
  9. Luin joskus bysantti sanan brittien kehittäneen keskiajalla kuvaamaan tiettyä ajanjaksoa itä-Rooman vaiheista.
    Kun taas kristinuskolle on Roomassa aikanaan ollut tarvetta ja ihmiset ovat itsensä uhranneet uskonsa vuoksi on hallinto ollut hyvin kyseenalainen. Keisaria siinä on uhmattu. Samoin kuin itä-Rooma uhmannut Roomaa kun saaneet tarpeeksi paavista ja erotus on tullut. Kirkkohistoriassa näitä kyllä löytyy. Eikä muuten ole naisten aikaan saannos, joten feminismiä ei voi syyttää.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.