Skrivskam.
Kirjoittamisen ja julkaisemisen etiikasta
Ajassamme on
monenlaisia ilmiöitä ja tuntuu siltä, että juuri nyt on ilmassa
poikkeuksellisen paljon ristiriitaista ainesta: ihmiset haluaisivat tehdä sitä ja
tätä samaan aikaan, kuin niitä kiivaasti vastustaakin. He usein kammoksuvat
kovasti noita samoja asioita, joita itse asiassa yli kaiken rakastavat ja
harrastavat.
Jonkin
esityksellisen naisheimon parissa on jo kauan julistettu, että häpeän aika on
ohi ja samaan aikaan ja sen sijaan pöyristelty aivan viattomiakin asioita ja vaadittu
ihmisiä niitä häpeämään.
Keinotekoinen
uushäpeä on asia, joka nyt haluttaisiin määrätä ihmisille uudeksi normiksi välittämättä
siitä, miten he todellisuudessa asioihin suhtatuvat.
Tämä on sinänsä
ymmärrettävää. Asioitahan voi ja pitääkin muuttaa. Jo Platon totesi häpeällä
olevan valtavan yhteiskunnallisen merkityksen. Hän korosti sen hyödyllisyyttä
esimerkiksi sotajoukkojen moraalin säilyttämisessä ja yhteiskunnallisten
johtajien vallan pönkittämisessä (vrt. Vihavainen:
Haun dionysos-kuoro tulokset).
Myös Lenin uskoi
uudenlaisten normien syntyvän helposti ja jopa tavattoman helposti, kunhan vain
uusi sosiaalinen järjestys ensin saataisiin aikaan.
Normien saarnaaminen
on yleensä papiston tehtävä ja papistohan nykyään työskentelee tiedotusvälineiden
palkkalistoilla, les clercs, Julien Bendan (ks. Vihavainen:
Haun les clercs tulokset) klassista käsitettä käyttääkseni. Mahtaneekohan
enää edes löytyä toimittajaa, joka ei itse asiassa katsoisi olevansa pappi,
jonka tehtävänä on maailman pelastaminen?
No, joka
tapauksessa nykyään puhutaan esimerkiksi lentohäpeästä. Käsite näyttää
olevan ruotsalaisperäinen ja on näkynyt meilläkin muodossa flygskam.
Sen, joka lentää, oletetaan tuntevan syyllisyyttä siitä, että hän osaltaan on
kohtuuttomassa määrin syöksemässä maapalloamme lämpenemisen turmioon.
Tuo rooli on infinitesimaalisen pieni, mutta
se on kuviteltavissa, joskaan tuskin laskettavissa. Sehän jo riittääkin ihmiselle
jolla on yliherkkä omatunto ja alikehittynyt suhteellisuudentaju.
Tällä yhdistelmällä
varustettu ihminen haluaa ehdottomasti ylittää Atlantin purjeveneellä, eikä lentäen,
vaikka järjestely tuottaisi hiilidioksidia moninkertaisesti.
Gaiaa
rukoillessaan hän joka tapauksessa voi nyt tuntea omantuntonsa niin puhtaaksi
kuin se elävällä ihmisellä voi olla. Se ei tietenkään ole hirveän paljon
(vrt. Vihavainen:
Haun metaani tulokset).
Kuten nyt on
todettu, myös kuolleet ihmiset aikaansaavat huomattavia määriä kasvihuonekaasuja,
joten syyllisyyden taakka painaa myös heitä. Se on pienempi, mikäli he
kompostoituvat ja muuttuvat käyttökelpoiseksi humukseksi, kuten jo laulussa Gaudeamus
igitur kaukonäköisesti ennakoitiin.
No, tämä aikamme
kirottu kysymys uhkaa jo viedä tämänkin tekstin kauas maailmanaikamme kulttuurisen
vallankumouksen juurille, joista itse asiassa ei nyt pitänytkään kirjoittaa,
mutta olkoon.
Joka tapauksessa
aikamme papistolla (klerkit) on syytäkin tuntea paljon syyllisyyttä siitä, että
he ylipäätään kirjoittavat tekstiä, joka sitten julkaistaan. Tämä on toki hieman
paradoksaalista sikäli, että tuon tekstin tarkoituksena on pelastaa maailma saarnaamalla
hiilidioksidin tuotannon vähentämisellä saavutettavaa autuutta.
Itse asiassa
tekstin julkaiseminen samalla kuitenkin tuottaa hiilidioksidia runsain mitoin
ja kuluttaa metsiä, noita mainioita hiilinieluja, jotka ovat lähes ainoa toivon
säteemme ja ystävämme täällä murheen alhossa (vrt. Vihavainen:
Haun paperittomaan tulokset).
Jokunen aika
sitten hesarin toimittaja tuomitsi ankarasti erään kirjan, joka hänestä oli
aivan turha ja vahingollinen kertoessaan siitä, miten hyvin muuan toisenvärinen
nuorukainen oli sopeutunut ikätoveriensa joukkoon ja vietti reippaasti aikaa
heidän joukossaan tekemällä, mitä sen ikäiset nyt tekevät, ei mitään sen kummempaa.
Moinen kirja oli
hänen tuomionsa mukaan ilmeistä paperin haaskausta, joka rasitti yhteistä ilmastoamme
-siis ei enempää eikä vähempää kuin ympäristörikos. Mieleen tulee, että mikäli
kirjoittaja olisi sen sijaan kyhännyt surkean valitusvirren siitä, miten
rasismi oli tehnyt hänen elämänsä helvetiksi, olisi papisto varmasti kohottanut
se tärkeäksi kirjaksi, joka jokaisen pitäisi lukea.
Mutta koko juttu
haisi nyt pahasti. Se oli kovin falski sikäli, että toimittaja itsekin oli haaskaamassa paperia kirjoittamalla ammatikseen
lehteen, joka levisi satojen tuhansien kappaleiden paperisina painoksina.
Hänhän siis myös
aivan samoin, kuin tuo syyllistetty nuorukainen joka tapauksessa haaskasi
luontoa kollegoidensa kanssa. Miksei koko paperilehteä lopetettu ja siirrytty
pelkkään nettilehteen?
Pikemmin toivon
kuin uskon hänen tutkistelevan tätä asiaa arkana sydämessään ja tuntevan kirjoitushäpeää
-skrivskam. Pata kattilaa soimaa, sanottiin joskus.
Itselleni
kirjoitushäpeä on yhtä tuntematon asia kuin synti fariseukselle enkä muuten
tunne syyllisyyttä myöskään tuottamieni kaasujen takia.
Jälkimmäisille
en mahda mitään ja kirjoitukseni taas julkaistaan melkein pelkästään bittiavaruudessa,
niiden joutumatta lainkaan tekemisiin aineellisen tuotannon kanssa. Hiuksia en
rupea tässä halkomaan. Yleisön pyynnöstä huolimatta palaan asiaan vielä hieman
yksityiskohtaisemmin.
"Mahtaneekohan enää edes löytyä toimittajaa, joka ei itse asiassa katsoisi olevansa pappi, jonka tehtävänä on maailman pelastaminen?"
VastaaPoistaItse asiassa tämän piilevää lukijoiden halveksuntaa: silloin kun uskottiin objektiiviseen tiedonvälitykseen, yleisö ajateltiin aikuisiksi, tasavertaisiksi. Kun toimittaja on pappi hän asettuu lapsenomaisen, typerän lauman yläpuolelle. Sellaista esitystä minä puolestani ei kuuntele tai välitä.
"Pikemmin toivon kuin uskon hänen tutkistelevan tätä asiaa arkana sydämessään ja tuntevan kirjoitushäpeää -skrivskam."
VastaaPoistaJohdonmukainen jatko tälle olisi tietenkin ennakkosensuuri, jonkin viisas ja "herännyt" taho, joka arvioisi onko jokin sepustus siihen käytettävän paperin arvoinen.
Lasten kasvatuksessahan häpeän herättäminen on erittäin toimiva hallinnan väline. Tosin se voi vaikuttaa lapsen kehitykseen kielteisesti mutta lapsen saa tottelemaan sopivalla syyllistämisellä ja häpeän tunteen opettamisella.
VastaaPoista