Bullshitjournalismi ja vilpillisyys
Jean-Paul Sartre
käsitteli teoksessaan ”Inho” asiaa, jota kääntäjä kuvasi sanonnalla ”huono usko”.
Alkuperäinen termi ”mauvaise foi” viittaa vilpillisyyteen, johonkin sellaiseen,
joka poikkeaa siitä, mitä kuvaamme sanonnalla ”bona fide”.
Kun jotakin
tehdään bona fide, se tehdään ilman kieroutta ja taka-ajatuksia.
Suomeksi voidaan sanoa, että silloin toimitaan hyvässä uskossa, mitä
taas ei pidä sekoittaa hyväuskoisuuteen, jolla on pejoratiivinen, typeryyteen
viittaava merkitys.
Kun ihminen on
rehellinen, hän tarkoittaa mitä sanoo, ainakin siinä merkityksessä, että hän
itse uskoo asiaansa. Voidaan kuitenkin ajatella, että ihminen myös saattaa
valehdella hyvässä uskossa, koska pitää sitä velvollisuutenaan ja katsoo sillä
tavalla parhaiten edistävänsä hyvän toteutumista maailmassa.
Rehellisyyttä
pidetään usein myös tyhmyytenä ja sitä se saattaa ollakin väärään paikkaan ja
aikaan tungettuna. On tilanteita, joissa on syytä katsoa rehellisyydellä ja
avoimuudella saatavan aikaan vain vahinkoa ja silloin on parasta pitää suunsa
kiinni tai turvautua ns. hevonpaskaan (engl. bullshit, ks. Vihavainen: Haun
bullshit tulokset. Vrt. myös Vihavainen:
Haun suoraa puhetta tulokset ).
Bullshit,
käytän nyt tätä Jumalan äidinkieltä, koska se tekee asioista hölmöillekin läheisiä
ja jopa kiinnostavia, on hyvin käyttökelpoista silloin, kun totuutta ei voi
sanoa eikä myöskään halua valehdella. Valehtelustahan voi sitä paitsi aina
jäädä kiinni.
Bullshit sen
sijaan toimii kuin aikoinaan Nebelwerfer-rakettien heittämä sumuverho.
Sitä on vaikeaa ja jopa mahdotonta tuhota kylmällä logiikalla, koska se piiloutuu
epämääräisyyden taakse ja vaihtaa tarvittaessa paikkaansa. Jos osumia tulee, ne
voidaan kuitata huteiksi, koska maali on piilotettu paksun ja pehmeän kerroksen
alle.
Hyvä esimerkki
bullshitistä oli Suomen talvisodan ja vielä jatkosodankin käsittely
julkisuudessa neuvostoaikoina, siis silloin, kun naapuria nimitettiin
Neuvostoliitoksi.
Sodan syntyä ja
siihen syyllisiä pohdiskeltiin naama vakavana yhä uudelleen ja tarjottiin
ehdokkaiksi aina suomalaisia, Erkosta Tanneriin. Se oli muistaakseni Osmo
Jussila, joka sitten kerran kysäisi, eikö se syyllinen ollut kuitenkin ilman
pienintäkään epäilystä Josif Stalin. Se oli järkyttävä puheenvuoro.
Jussila
tietenkin sanoi totuuden, mutta sen sanominen oli äärimmäisen epäviisasta,
mikäli sanoja halusi toimia ja vaikuttaa tässä yhteiskunnassa. Mikäli hänellä
ei ollut ns. idänsuhteita, ei eteneminen politiikasa ollut mahdollista ja mikäli
hän tahallisella tai tuottamuksellisella rehellisyydellä pilasi ne, alkoivat häntä
karttaa jo omasta imagostaan huolta pitävät ns. ystävätkin.
Esimerkkejähän
löytyy. Oli virolaisten ylioppilaiden kanssa juhlinut Sukselainen, oli Kekkosen
henkilöhistoriaa muisteleva Kauko Kare, oli Neuvostoliiton imperiumista
kirjoittanut Tuure Junnila ja niin edelleen.
Neuvostoliittoa
oli arvostellut jopa SKDL:n Ele Alenius ja kommunistien Arvo Kemppainen oli
kertonut vitsin Brežnevistä. Mutta Kreml ei ollut mikään raastuvanoikeus,
siellä oli jokaisen hankittava luottamus, mikäli mieli Suomessa päästä
eteenpäin.
Suomessa oli
vapaa lehdistö, mutta ei kannata kuvitella, että se olisi rientänyt puolustamaan
niitä, jotka Kreml oli tuominnut. Ei kannattanut myöskään ruveta isoon ääneen
selittämään, kuka se sotaan syyllinen oli. Sellainen olisi ollut sekä turhaa
että itsetuholista.
Niinpä valittiin
toinen tie. Oltiin kuuliaisia Kremlin sanalle ja annettiin sille aksiomaattisen
totuuden arvo. Sen sijaan tyydyttiin vain toteamaan tai suorastaan ilakoitiin
sillä, kun tämä tai tuo poliitikko pudotettiin pelistä Moskovan tietä käyttäen.
Politiikan, enempää kuin journalisminkaan taitaja ei voinut olla mikään
totuuden torvi.
Niin sanotun
suomettumisen aikana ei koko kansa ollut suomettunut. Toimittajat olivat.
Toimittajan
ammattitaitoon kuului niin sanottu tosiasioiden tunnustaminen, millä
tarkoitettiin, ettei otettu kantaa niihin rajoihin, jotka sananvapaudella
olivat. Ne olivat olemassa toimittajista huolimatta ja ne oli hyväksyttävä.
Koska tiedettiin
kohtuullisella varmuudella, millaisista asioista naapurin etuja valvovat
vahtikoirat voisivat tarttua kiinni ja tuhota toimittajan ja hänen lehtensä,
varottiin visusti menemästä koko tuolle alueelle.
Uutta tarinaa
Suomen historiasta ja sen poliittisesta asemasta nykypäivänä ei tarvinnut varsinaisesti
uskoa, mutta se oli pakko olla uskovinaan. Syntyi eräänlainen
bullshit-kulttuuri, jossa ymmärrettiin, etteivät asioita suoraan sanovat tahot
ansainneet kunnioitusta, vaan halveksumisen hölmöytensä takia.
Ne, jotka
puhuivat, eivät nyt ihan totuuttakaan sanoneet, mutta usein sentään vähän sinne
päin ja lopunhan voi aina arvata.
Kukaan
toimittaja ei olisi uskaltanut nousta puolustamaan julkisesti Kauko Karetta tai
Tuure Junnilaa, vaikka nämä puhuivat selviä totuuksia. Senpä takia juuri.
Ei liene
mahdollista kovinkaan suurella tarkkuudella osoittaa, missä määrin ns.
idänsuhteista ja niiden suhteen arkaluontoisista asioista kirjoittavat toimivat
hyvässä uskossa ja miten paljon asiaan liittyi epärehellisyyttä, joka
peitettiin bullshitin alle.
Selvää joka
tapauksessa on, että ilman tiettyä vilpillisyyttä, ”huonoa uskoa” ei
tilanteesta selvitty. Niinpä Neuvostoliitto nostettiin meidänkin maassamme
ylivertaiseksi ja loukkaamattomaksi esikuvaksi, jonka historiakin oli yhtä pyhä
meillä, kuin se oli itse naapurissa.
Tietenkään
kaikki eivät olleet mukana leikissä, mutta he olivat yleensä sivuraiteella ja
joko vanhoja fossiileja tai ainakin politiikan ulkopuolella viihtyviä intellektuelleja,
kuten joku Jörn Donner (”Minähän olen neuvostovastainen”), Osmo Jussila, Esa
Adrian ja jokunen ”kansallinen” kommunisti.
Simopekka
Nortamo kokosi aikoinaan melko laajan aineiston osoittaakseen, ettei hänen
lehtensä, Helsingin Sanomat, ollut ”suomettunut”. Hyvä yritys toki ja olihan
siellä esimerkiksi Jaakko Okker, Kari Suomalainen ja monia vierailevia tähtiä.
Mitään syvällistä pohdintaa, jossa Neuvostoliiton koko järjestelmä olisi
asetettu kyseenalaiseksi, ei sen sijaan voitu edes kuvitella.
No, onko tilanne
nyt parempi? Kirjoittaahan HS nykyään Venäjästä ihan mitä tahansa ja mitä
rajummin, sen parempi.
Mutta miksi koko
lehteä jatkuvasti tuntuu ikään kuin seuraavan sellainen mädäntyneen haju, jonka
Vladimir Nabokov selitti syntyvän omaa erinomaisuuttaan julistavan typeryyden
(pošlost, ks. Vihavainen:
Haun helppohintaisuuden kysymyksiä tulokset ) ympärille?
Kyseessä on
pohjimmiltaan sama asia kuin yllä mainittuina ”suomettumisen” aikoina. Ehkäpä nykyiset
esimerkit ovat jopa pahempia, sillä nyt ei mikään estäisi puhumasta totta. Totuuden
sijasta tarjoillaan häikäilemättä versiota, jonka falskius loistaa kauas
jokaiselle, joka viitsii vähänkin tutustua itse aiheeseen.
Olen sen verran
usein kirjoittanut hihamerkkijournalismista, etten enää viitsi tehdä sitä
uudelleen. Mikäli asia on unohtunut, siihen kyllä kannatta taas palata (ks. Vihavainen:
Haun hesari vitsi tulokset ).Kyseessä on sen tason älyllinen epärehellisyys,
ettei sitä luultavasti ole koskaan aiemmin saavutettu.
Lehdessä ei enää ole ketään Jaakko Okkeria ja
Kari Suomalaisen sijasta siellä tuhertelee totaalisen lahjaton pilapiirtäjän
parodia. Lehden agendaa ei sokea Reettakaan voi olla huomaamatta. Sen halu
määrätä maan politiikasta on yhtä säälittävä kuin vaarallinenkin ilmiö.
Mutta bullshit
menee kaupaksi. Jotkut uskovat, mutta useammat varmaankin vain tyytyvät älylliseen
epärehellisyyteen.
Nyt lehdistö on
sitten taas puhaltanut uuden kuplan, kun taannoinen pesukarhuoperaatio meni
myttyyn. Silmien venytyksestä on tehty rasismin ilmaus täysin vakain tuumin,
yrittämättäkään kertoa, mistä itse asiassa oli kysymys. Taas kerran tässä tahallaan
vaarannetaan koko maan imago oman poliittisen agendan takia.
Hesari ei toki ole
ainoa media, joka tekee agendajournalismia ja pelaa vilpillisesti. On
hämmästyttävää, miten hyvin tarkoitushakuisesti väärennetyt tulkinnat menevät
kaupaksi tämän maan yleisölle.
Niin sanottu
suomettumisen kausi oli varmaankin hyvää harjoittelua bullshit-ajattelulle ja
puheelle, mutta ilmiö näyttää kyllä olevan laajempi. On paradoksaalista, että
se pn noussut kukoistukseen juuri samaan aikaan, kun kansan koulutustaso on suuresti
noussut.
Toki myös
älykkyystaso on samaan aikaan pudonnut. Ajattelu näyttää käyneen
vanhanaikaiseksi. Irralliset sanat, ilmeet ja eleet ja yleensäkin kuvallinen
esitys on nyt se, mille annetaan merkityksiä, käsitteellinen analyysi on yhä
vieraampaa.
Ehkäpä tässäkin
ilmenee se kehitys, joka vie meitä kohti uutta keskiaikaa, jossa järjen käyttö
oli uskottu vain harvoille oppineille, jotka yrittivät vain tulkita pyhiä kirjoituksia
ja kammoksuivat ajatusta perusteisiin menemisestä ja uuden keksimisestä.
Aloitus: "Lehden agendaa ei sokea Reettakaan voi olla huomaamatta".
VastaaPoistaTämän on fakta ja jätin sen omaan arvoonsa noin 20 vuotta sitten. Eipä tullut ikävää. Tilalle otin Maaseudun Tulevaisuuden (maan toiseksi suurin lehti). Sen lisäksi ulkomaiset nettilehdet sekä (lähes) joka aamun Vihavainen. Kiitos siitä.
Hiton hyvin jälleen kirjoitit !
VastaaPoistaToivottavasti lukevat Hesarissakin tämän jutun. Tosin vaikka lukisivatkin, niin tuskin ymmärtäisivät. Tämä nykyinen tyhmistyinen näkyy myös kovin selvästi kommentoijien kirjoituksissa niiden juttujen suhteen, mitä uskaltavat alistaa edes voimakkaasti sensuroidulle kommentoinnille.
VastaaPoistaKuten muistamme, 70-luku oli erikoisen tympeä ajanjakso Suomessa, mutta nyt tämä woke-vasemmiston hallitsema nykyaika on vieläkin tympeämpi. Ei oikein viitsisi toistaa sitä ikivanhaa hokemaa, että Suomi on niin pieni maa, ettei täne mahdu kuin yksi totuus kerrallaan, mutta siltähän tämä näyttää? YYA-aikana ei johtavilla tai näkyvillä paikoilla ollut juurikaan naisia, mutta kuten sanoin, aika oli tympeää! Nyt maa on todellakin naisten ja naistenmielisten miesten hallitsema, siis ainakin ilmatila, ja se todellakin näkyy. Olen huvittuneena seuraillut, että eipä kokoomuksen naisia erota vihreiden naisista oikeastaan mitenkään, eikä myöskään vasemmistoliiton, demareiden tai RKP:n, tahi kepun. Pankaapa merkille! Ehkä persuista ja KD:stä löytyy vähän toisenlaisia ajatuksia? Nähdäkseni tuo jako on täysin selvä ja ilmeinen. Suomen eduskunnassa naisia taitaa olla jopa euroopan eniten, vai miten lienee Ruotsissa? Jokainen vuosikymmenet naimisissa ollut voi todeta, että naisten ajatuksen juoksu on poikkeavaa miehiin nähden? Onhan jopa raamatussa maininta naisista ja heidän paikastaan seurakunnassa, tai islamissa, joka kyllä osoittaa naisten paikan viimeisen päälle!
VastaaPoistaJoskus kuullut sanonan: Nainen vaietkoon seurakunnassa.
PoistaTästä voi vetää johtopäätöksen ettei sellaisen näkökannan syntymiseen kirjaa tarvita, mutta materiana vakuutuksena oikeassa olemisesta on sillä symbolinen merkitys, jos tuohon tahtoo nojata.
Tosin nykypäivänä siihen nojaaminen näyttäytyy kuin imaami nojaisi koraaniin.
Koulutukseen pohjaavassa yhteiskunnassa kun odotusarvo on tieteissä materiaalisesti nähtävissä tms, ei uskontotieteissä.
"Hyvässä uskossa" toimiminen toimii tosiaankin jonkinlaisena ei ehkä niinkään älyllisen epärehellisyyden -- sillä äyllä ei tajunnallis-tiedollisissa ajatuskuvioissamme ole alun alkaenkaan muuta kuin varsin pistemäinen todellisuuteen tunkeutumisen mahdollisuus -- kuin ennemminkin jonkinlaisen tunteiden sisäisen siirtovaikutuksen ja myös yksilöiden välisen tunnesiirron mahdollistava rooli.
VastaaPoistaOlen ikääntyessäni lakannut tavoittelemasta "absoluuttisia" totuuksia oikeastaan miltään eurooppalaisen uuden ajan erityisen järjen pohjalta. Totuudet ovat olemassa, mutta ne on mahdollista nähdä vain hyvin yleisinhimillisten kehityksen mitta-asteikkojen taustaa vasten. Tämän julistaminen on tietenkin toivoton tehtävä, koska kaikki aikalaisajattelu läpi kulttuurihistoriallisten aikakausien on aina ollut se sementoitu silta -- käsitesilta -- jolla aikalaiset ovat kävelleet ei vain hyvässä vaan ennen muuta lujassa uskossa omiin nimenomaisiin totuuksiinsa.
Nuorena saatoin ihan huvin vuoksi kiivailla vaikka minkälaisista "uskon asioista", mutta nykyisin näen pikemminkin niin, ettei yhden uskonnollisen ajattelun alkeismuodon (Durkheim) korvaaminen jollakin toisella -- usein mukamas parempaa järkeä sisältävällä -- oikeastaan muuta maailmassa mitään olennaista. Uudella ajalla syntyivät tiedolliset ajatusaitaukset -- "tiedonalat" -- mutta eihän totuus edes luonnontieteissä rajoitu minkään yhden ajatusaitauksen suureiden ja mittayksiköiden varaan. On mahdollista nähdä maailma myös niin, että vain jonkinlaista hyvin yleistä lajinkehityksellistä taustaa vasten voidaan asettaa maamerkkejä todellisen edistyksen suhteen.
Ja väitän, että sellaista on tapahtunut, koska se sama toistuu tänäkin päivänä jokaisen yksilön kehityksessä varhaisimman vaiheen symbioottisista tunnoista ja ihan tietyllä tavalla kehittyvistä aistitoiminnoista ihan tiettyjen maamerkkien mukaisesti kohti ihan kyllin eksaktiksi määritelviä inhimillisiä ominaisuuksia. --- Tällainen se vasta onki jotain jota nykyinen järki, anteeksi järjettömyys, ei lähtökohtaisesti pysty hyväksymään.
Niin vahvasti ovat erilaiset "relativistiset" älylliset väistöliikkeet saaneet aikalaisajatteluumme vaikuttaa. Nepä vasta falskaavatkin aivoissamme "hyvässä uskossa". Osaamme hahmottaa vain relativistisia vastakohtia -- eli tunnistamme toisemme sen-ja-sen "ismin" oppilapsina, ja tarjoamme tilalle anti-sitä-ja-sitä "ismiä".
Uskontoelämän alkeismuodoista ei uskalla puhua kukaan.
Toisaalta uusi keskiaikahan olisi ainakin Suomelle hyvä asia, koska se oli Euroopalle kovimman talouskasvun aikaa ennen teollista vallankumousta. Ns. uuden ajan alussa 1500-1700-luvuilla suurimmassa osassa Eurooppaa talouskasvu per naama pysähtyi. Vain Hollanti ja Englanti olivat poikkeuksia.
VastaaPoistaKuvittelen, että suomettumisen aikoihin toimittiin nimen omaan huonossa uskossa, vastoin omaa parempaa tietoa. Mutta pelkään, että iso osa toimittajista toimii nyt hyvässä uskossa.
VastaaPoistaJuuuuri näin, kiitos...
VastaaPoista