tiistai 9. joulukuuta 2025

Takana länttä ja Eurooppaa

 

Euroopan outo kohtalo

 

Yuri Slezkine, Why ”The West”? New York Review of Books, December 18, 2025

 

The New York Review of Books (NYRB) on ollut yksi maailman parhaina pidettyjä kulttuurilehtiä tai ainakin vaikutusvaltaisimpia.

Sen kirjoittajissa ja aihepiireissä näkyy vahvasti New Yorkin juutalaisten vaikutus ja jos tästä maailmasta etsitään merkittäviä intellektuelleja, nousee tämä miljöö ehdottomasti keskiöön.

Tosin tätäkin lehteä ravisteli skandaali jokunen vuosi sitten, kun ansiokas päätoimittaja Ian Buruma sai potkut, joiden syynä näytti olevan poliittinen korrektius. Intellektuellien lehdelle moinen häpeä on sanoin kuivaamaton ja sen ilmeinen syy yritettiin kiivaasti kieltää. (ks. Vihavainen: Haun nyrb tulokset ).

Joka tapauksessa näyttää siltä, että se todella kiinnostava kirjoittajajoukko, joka menneinä vuosikymmeninä aina kansoitti NYRB:n sivut, olisi kovasti harventunut. Protestin Buruman polesta esittivät muun muassa Neal Ascherson, Anne Applebaum, Orlando Figes, Mark Lilla, Avishai Margalit, George Soros ja monia muita.

Itse tilasin lehteä 1970-luulta lähtien kai kolmisen vuosikymmentä, kunnes kyllästyin ja pidin kymmenen vuoden tauon. Nyt se on taas parin vuoden ajan kolahdellut postiluukusta ja on siinä joka numerossa aina join artikkeli, joka on lukemisen arvoinen.

Yuri Slezkinestä olen ennenkin kirjoittanut. Hän on alun perin Venäjän juutalaisia ja on kirjoittanut kiinnostavia kirjoja sekä Venäjästä että juutalaisista (The Jewish Century, vrt. esim. Vihavainen: Haun slezkine tulokset).

”Slezkine” on tietenkin nimen ”Sljozkin” (Слезкин) ranskalainen muoto, jollainen venäläisten passeissa aina oli vielä 1990-luvulle saakka. Nyttemminhän on siirrytty englantilaiseen translitterointiin.

Luulen, että sekä juutalaisuus, että menneisyys Moskovan valtionyliopiston, MGU:n professorina edesauttavat sitä hänen tärkeää ominaisuuttaan, ettei hän piittaa pätkääkään kaiken maailman poliittisista korrektiuksista, viaan pystyy katsomaan aikakausien muotipelleilyjä yulkokohtaisesti.

Hänen kirjoituksensa otsikossa kysytään, miksi oli/on olemassa käsite ”länsi/läntisyys”? Hän antaa siihen vastauksenkin heti -se johtuu Venäjästä.

Kirjoittajan varsinaisena aiheena on tässä esseessä erään Georgios Varouzakisin kirja ”The West: The History of an Idea”, ja ymmärrän, että tämä Venähjän ottaminen selittäjäksi on myös tuon kirjan kirjoittajan kanta.

1700-luvun lopulle tultaessa latinalaisesta kristikunnasta oli tullut ”Eurooppa”, joka ulottui Pietariin saakka, mutta useimmat eurooppalaiset eivät katsoneet, että Venäjä kuuluisi heidän joukkoonsa.

Rooman imperiumin hajottua se jakaantui itäiseen ja läntiseen osaan. Bysanttilaiset nimittivät itseään ”roomalaisiksi”, vaikka muut käyttivät heistä nimitystä ”kreikkalaiset”. Läntisessä osassa taas asuivat ”latinalaiset” tai frankit.

Siihen aikaan Eurooppa jakaantui pohjoisen ja etelään, mutta ei itään ja länteen. Itää ei laskettu kuuluvaksi Eurooppaan, eikä ”länsimaalaisuutta” tarvittu. Venäjä ei voi myöskään laskea aidosti polveutuvansa Bysantista samassa mielessä kuin länsi Rooomasta.

Asiat alkoivat muuttua vuoden 1812 ns. ”Isänmaallisen soodan” aikana. Sen tuloksena ja vähän aiemminkin Venäjään liitettiin läntisiä alueita Varsovan herttuakunta ja Suomi. Jo Suuressa Pohjan sodassa oli liitetty hyvin paljon Venäjälle virkamiehiä ja ”läntisyyttä” tuottanut Baltia, jota kirjoittaja ei mainitse.

Muuten, kuriositeettina todettakoon, että tässä artikkelissa mainitaan Kalevala kaksikin kertaa, muun muassa siinä ominaisuudessa, että se innoitti Longfellowta yrittämään amerikkalaisen eepoksen, Hiawathan, luomista.

Kirjoittaja ja kirjailija käsittelevät laajasti eri auktoriteettien näkemyksiä Venäjästä ja Lännestä. Merkittäviä ajattelijoita tässä suhteessa olivat paitsi markiisi de Custine, myös esimerkiksi Auguste Comte ja Friedrich Nietzsche. Jälkimmäisen Venäjä-pohdintoja olen itsekin tällä palstalla sivunnut (ks. Vihavainen: Haun nietzsche tulokset ).

Joka tapauksessa eurooppalaisuuden ja erityisesti läntisyyden historia on kiinnostava ja jopa aika dramaattinen. Välillähän Saksakin näytti siitä irtautuvan ja lähestyvän slavofiilisiä ajatuksia omasta ”ei-läntisyydestään”, kuten jopa Thomas Mann teki.

Toisen maailmansodan jälkeen ”läntisyydestä” tuli ”liberaali sivilisaatio”, joka pyrki olemaan universaalinen, ”vapaa maailma”, vailla traditio n irrationaalista kuormaa

Samalla eurooppalaisuudessa alkoi vaikuttaa korroosio, joka tuhosi sen omia arvoja universaalin liberalismin nimissä. Kylmässä sodassa Euroopasta tuli ”kaikki miinus Venäjä” ja se alkoi käydä sotaa omaa traditiotaan vastaan.

Venäjä vaikutti taustalla olemalla samaan aikaan sekä iso ja ruma että selvästi läheinen. Yhtä kaikki, nyt amerikkalaiset yliopistot luopuivat kristillisen ja antiikkisen perinnöin opettamisesta ja alkoivat esittivät historiaa amerikkalaiset liberalismin esihistoriana.

Kulttuurin vastainen kapina tuli jopa opetuksen/kasvatuksen ortodoksiaksi ja ensimmäistä kertaa historiassa suorastaan koko maailmakin jaettiin kahtia: miehiin ja naisiin.

 Sen sijaan, että kommunismin romahdus olisi yhdistänyt maailman arvojen suhteen ja erityinen ”länsi” olisi käynyt tarpeettomaksi, tuo yhteisö yritti olla näkemättä nationalismia, joka edelleen vallitsi Itä-Euroopassa ja nousi muuallakin kavahdettuna ”äärioikeistolaisena populismina”.

Muun muassa J.D. Vance on nyt ehdottanut Euroopalle paluuta ”lännen” perusideoihin, kuten kristinuskoon, tosin kertomatta, mitä asia merkitsisi käytännössä.

Kristityt ovat nyt joka tapauksessa joidenkin mielestä Euroopassa dissidenrin asemassa. Heitä on jopa verrattu niihin uuden totalitarismin vastaisiin kapinallisiin, jollaisia Solženitsyn puolusti kuuluisassa vuoden 1974 puheessaan.

Eurooppaa uhkaa perinteisesti kaksi asiaa: Venäjä ulkoa ja rappio sisältä. USA:n johto keskittyi aikoinaan tukemaan eurooppalaisia ensin mainitun vastustamisessa, mutta on siis nyt keskittynyt jälkimmäiseen.

 

7 kommenttia:

  1. Poliittinen korrektius voidaan nähdä myös perspektiivitotuutena: Venäjällä tuo "pravda" on kovaäänistä julistusta, nyt putinin nimeen, josta poikkeaminen tietää ikkunasta putoamista: Tosiasioiden kanssa sillä ei tokikaan ole mitään tekemistä.
    Syytön ei toki ole myöskään USA. Sota-aikana tuo sopiva valhe oli kaikkien käytössä. Hyvänä esimerkkinä on suursankari Colin P. Kelly, joka Filippiinien merellä, joulukuun 10/1940 saavutti sankarikuoleman. Ilmataisteluiden päätteeksi hän päätyi itsemurhaiskuun taistelulaiva Harunan kannelle, upottaen sen. Kelly sai tästä "urotyöstä" Kongressin kunniamitalin.
    Todistettavasti Haruna oli tuolloin toisella puolella Etelä-Kiinanmerta. Tämä asia tunnustettiin USA:ssa viisikymmentäluvun lopulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. USA otti Pearl Harbourissa niin paljon osumaa, että mainosmiehet piti päästää irti.

      Poista
    2. 10/1940 USA ei ollut sodassa Japania vastaan. Pearl Harbouriin oli vielä yli vuosi.

      Poista
    3. Joo, vuoden huti/typo... No se on aika vähän;)

      Poista
  2. Yuri Lezkinen nimi on juuri sen verran vilahdellut tajuntani rajamailla, että tunnistan nimen, mutta en juurikaan hänen ajatuksiaan, joten kiitos tästä johdannosta.
    - Sitten tein hieman hazardin tempun ja pyysin aina niin avuliasta AI:ta kertomaan nimeltämainitusta venäläisestä kirjailijasta ja ajattelijasta, etenkin ajattelijana ja aikakautemme kuvaajana.

    Vastus kuului:
    "Yuri Slezkine on venäläissyntyinen amerikkalainen historioitsija ja kirjailija, joka tunnetaan provokatiivisista tulkinnoistaan Venäjän ja Neuvostoliiton historiasta sekä 1900-luvun yhteiskunnallisista mullistuksista. Häntä pidetään merkittävänä aikakautemme kuvaajana, joka analysoi modernia aikaa laajan kulttuurisen ja vertailevan historian näkökulmasta.

    Ajattelijana:
    Slezkine erottuu ajattelijana, koska hän käyttää usein vertikaalista, laajaa perspektiiviä ja vertaa historiallisia ilmiöitä, jotka saattavat ensi silmäyksellä vaikuttaa toisistaan riippumattomilta.

    Millenaristinen kultti -teesi:
    Erityisesti teoksessaan The House of Government (2017) hän esittää bolshevismin eräänlaisena apokalyptisena, millenaristisena kulttina, jonka jäsenet uskoivat uuden maailman välittömään ja täydelliseen saapumiseen.
    Hän vertaa bolshevikkeja uskonnollisiin fanaatikkoihin, kuten 1500-luvun anabaptisteihin, ja korostaa heidän uskoonsa perustuvaa omistautumistaan vanhan maailman tuhoamiseen.

    "Apollonilaiset" ja "merkuurilaiset" kansat:
    Teoksessaan The Jewish Century (2004) hän jakaa kansat metaforisesti "apollonilaisiin" (paikallaan pysyviin, maanviljelijöihin) ja "merkuurilaisiin" (liikkuviin, kauppaa ja palveluksia harjoittaviin). Hän väittää modernin ajan olevan "juutalainen vuosisata", koska juutalaiset, tyypillisinä merkuurilaisina, menestyivät erityisesti 1900-luvun länsimaissa ja Neuvostoliitossa, missä perinteiset apollonilaiset rakenteet murtuivat.

    Kritiikki länsimaisesta konsensuksesta:
    Viimeaikaisissa kirjoituksissaan Slezkine on myös kritisoinut nyky-Lännen tilaa, mukaan lukien sensuuria ja "yhdenmukaisten ihmisten" yhteiskunnan syntyä, sekä Lännen tarvetta ulkoiselle viholliselle (kuten Venäjälle) sisäisen epävarmuuden keskellä.

    Aikakautemme kuvaajana:
    Slezkine kuvaa aikakauttamme ennen kaikkea mullistusten, uskonnollista intohimoa muistuttavien ideologioiden ja niiden väistämättömän rappeutumisen aikakautena.

    Neuvostoliiton tarina:
    Hänen pääteoksensa, yli tuhannen sivun laajuinen The House of Government, on eeppinen saaga Venäjän vallankumouksesta ja sen johtajista, jotka asuivat Moskovan kuuluisassa "Hallituksen talossa". Se on mikrohistoriallinen tutkimus, joka henkilökohtaisten tarinoiden ja kohtaloiden kautta kuvaa koko Neuvostoliiton elinkaaren: syntymän, kukoistuksen ja tuhon Stalinin vainoissa.

    Modernisaation antropologia:
    Hän analysoi, kuinka modernisaatio ja vallankumoukset ovat usein radikaaleja, utopistisia kokeiluja, jotka pyrkivät luomaan uuden ihmisen ja uuden maailman, mutta päätyvät lopulta toistamaan vanhoja sosiaalisia kuvioita tai romahtavat omaan mahdottomuuteensa.

    Kulttuurinen murros:
    Slezkine näkee 1900-luvun ja nykyajan jatkuvana murroksena, jossa perinteiset kansalliset ja uskonnolliset kaanonit ja yhteiset viitekehykset murenevat, jättäen jälkeensä pirstaleisen ja epävarman maailman.

    Yuri Slezkine on siis ajattelija, joka haastaa perinteiset historialliset selitykset ja tarjoaa uusia, usein kiistanalaisia, kulttuurihistoriallisia viitekehyksiä ymmärtääksemme 1900-luvun suuria tragedioita ja nykymaailman monimutkaisuutta."

    >Slezkine-esittely tässä oli mielenkiintoinen, mutta toisaalta pettymys: eikö AI:lla ole lähempää käsitystä hänen viimeaikaisesta maailmanmenosta, nimemomaan "aikakautemme kuvaajana"? Muutenkaan en kykene arvioimaan yleiskuvaa tarkemmin, miten hyvin tuo kone pystyi ikäänkuin pähkinöimään Slezkine-olennaisuudet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitähän tekoälyä käytit? Grok jatkaa nykyaikaan, tosin englanniksi, mutta eiköhän selainten käännösohjelmat tämän suomenna:

      More recently, he contributed a review essay titled "Why 'The West'?" in The New York Review of Books (December 18, 2025), discussing the concept of Western civilization in the context of historical and contemporary divisions. In 2025, he also participated in a conversation with historians Sheila Fitzpatrick and Ronald Suny about their careers in Soviet studies.

      youtube.com

      Views on Current Events Slezkine has commented on the Russo-Ukrainian War, arguing that Russia is distancing itself from Western civilization, exacerbated by the conflict and the West's failure to integrate Russia into European security structures.

      en.wikipedia.org

      He describes Western unity as partly reliant on demonizing Russia and critiques aspects of Ukrainian nationalism, Baltic "ethnocracies," and Israel's policies as "racist" with apartheid elements.

      en.wikipedia.org

      He has family ties to Israel, including relatives affected by the October 7, 2023, attacks.

      en.wikipedia.org

      Additionally, he has critiqued Western censorship as pervasive, stemming from private sectors and creating a conformist society with taboos on topics like family, sexuality, and race.

      en.wikipedia.org

      - nn -




      Poista

Kirjoita nimellä.