Anateema Mazepalle, eli vapaustaistelun
vaikea kysymys
Kuten tunnettua,
katoliset kirkot tai siis ainakin itäinen eli ortodoksinen sekä läntinen eli
roomalaiskatolinen kirkko kirosivat aikoinaan toisensa ja tämä kirous pysyi
voimassa lähes tuhat vuotta. Sen ohella ne saattavat myös kirota tai erottaa
kirkon yhteydestä yksittäisiä jäseniä seurakuntia ja niin edelleen, vaikkapa
tänään tai huomenna.
Koska sekä idän
että lännen kirkot tunnustavat sitä dogmia, että pelastus on mahdollinen vain
kirkon yhteydessä, merkitsee sen piiristä sulkeminen eli ekskommunikaatio syöksemistä
ikuiseen kadotukseen. Näin käy ainakin silloin, jos syntinen tee parannusta ja
palaa kirkon helmaan.
Teologit erottavat
useammanasteisia ekskommunikaation muotoja, joista ei tässä sen enempää. Joka
tapauksessa se kirous, jonka ortodoksinen kirkko tuntee nimellä anateema, merkitsee täydellistä
sulkemista pois kirkon yhteydestä ymmärrettävine seurauksineen.
Kristinusko
kehittyi tunnetusti taistelussa erilaisia harhaoppeja vastaan. Oli
monofysiittejä ja kuvainraastajia, areiolaisia ja monia muita. Oikean opin
kirkastamiseksi Venäjän ortodoksisessa kirkossa on ollut tapana ajoittain lukea
noille heresioille anateema, jossa mainitaan erikseen kukin harhaoppi. Se on
synkkä kirottujen luettelo ikuiseen kadotukseen joutuvista.
Ajan mittaan Venäjän
kirkko otti tavakseen tuossa suuren paaston ensimmäisenä sunnuntaina esitetyssä
litaniassa tuomita vanhojen heresioiden ohella ajankohtaisiakin suuria syntejä
ja syntisiä. Kaksitoistaosaisessa litaniassa kirotaan vuorollaan ne, jotka
eivät usko Jumalaan ja maailman luomiseen, ne jotka kieltävät hänen olevan
henkeä tai hänen olevan oikeudenmukainen, armahtavainen, viisas ja kaikkitietävä,
ne jotka eivät usko pyhään kolminaisuuteen, syntien lunastukseen, Marian
neitsyyteen, kirkon pyhiin mysteereihin, sielun kuolemattomuuteen, maailmanloppuun,
viimeiseen tuomioon, synnin ja hyveen palkkaan ja vastaaviin asioihin, jotka
kuuluivat varsinaisesti uskonopin alaan.
Sen lisäksi
litanian yhdennessätoista pykälässä luetaan kirous niille, jotka eivät usko
ortodoksisten hallitsijoiden olevan valtaistuimella Jumalan armosta ja jotka olivat
nousseet Herran voideltua vastaan kapinoimaan. Tällaisten nimiäkin mainitaan,
vieläpä herjaavasti väänneltyinä: Griška Otrepjev (Vale-Dmitri), Ivaška Mazepa
(Ukrainan hetmani), Jemelka Pugatšov ja Stenka Razin.
Tunnetusti myös
Leo Tolstoi oli asetettu kirkonkiroukseen, mutta hänen nimeään ei liene
luettelossa ainakaan normaalisti mainittu, sillä häneen ei kohdistettu
varsinaista anateemaa. Pyhä Synodi totesi vain aktissaan, että niin kauan kuin
kirjailija ei katunut, hän pysyi Kirkon ulkopuolella ja että se mitä hän
saarnasi, ei vastannut kirkon opetusta. Merkittävää on, että nimenomaan Tolstoi
joutui kirkonkiroukseen, kun taas tätä ei sovellettu enempää Tšernyševskiin,
Herzeniin tai Miljukoviin, jotka toki tiedettiin julkisyntisiksi ja kirkon
opetuksen kieltäjiksi. Miljukov ilmoitti jopa olevansa ateisti. Ilmeinen syy
oli, että päinvastoin kuin nuo toiset, Tolstoi ilmoitti olevansa kristitty ja
siis esitti kirkon opin kanssa kilpailevan tulkinnan eli heresian. Näin
tulkitsee ainakin nykyisin asian kirkkohistorian tohtori, rovasti Vladislav
Tsypin.
Ortodoksisen
kirkon suhde valtioon on aina ollut läheinen, mutta tilanne monimutkaistui, kun
Ukraina faktisestikin erosi Venäjästä Neuvostoliiton hajotessa. Isänmaalliset ukrainalaiset ovat nyt korottaneet
Mazepan suurimpien kansallissankariensa joukkoon ja Ukrainan ortodoksinen
kirkko on poistanut häntä koskevan kirkonkirouksen. Takavuosina Ukrainan presidentit
ovat pyrkineet vaikuttamaan siihen, että sama tapahtuisi myös Venäjällä, mutta
toistaiseksi niin ei ole käynyt.
Mazepan saaman
anateeman muodollistakin pätevyyttä on epäilty siksi, että se annettiin Pietari
I:n määräyksestä, eikä hengellisin vaan poliittisen perustein. Toisaalta Mazepa
epäilemättä rikkoi uskollisuudenvalansa, jonka oli tehnyt ristiä suudellen ja
vannoi sitten uuden valan kerettiläiselle Ruotsin kuninkaalle. Lisäksi häntä
syytettiin siitä, että hän oli sallinut noiden vääräuskoisten häpäistä Ukrainan
kirkkoja. Pietarin propagandassa tiettävästi väitettiin karoliinien tuoneen
kirkkoihin koiriakin.
Mazepan historia
on tänäänkin kiivaiden erimielisyyksien kohteena ja ilmeinen furor theologicus vallitsee kysymyksessä
hänen anateemansa oikeutuksesta. Joka tapauksessa esivaltaa vastaan
kapinoimisen synti on nimenomaan Venäjällä aina nostettu kuolemansyntien
joukkoon jo hamasta ruhtinas Kurbskista lähtien ja varmaan sitä ennenkin. Ennen
kuin kiirehdimme kauhistelemaan asiaa, meidän kannattaa varmaankin välillä uhrata
pari ajatusta oman lähihistoriamme valtiorikosoikeudenkäynneille.
Mutta joka tapauksessa Pietarin koston
ankaruus ja rituaalinen näyttävyys ansaitsevat huomiota. Mazepalaisten keskuudessa
toimeenpantiin aikoinaan välittömästi verilöylyjä ja heidän ruumiitaan
lähetettiin lauttojen päällä pitkin Dnepriä varoitukseksi kaikille.
Uudenkaupungin rauhansopimuksessa Venäjä ei suostunut armahtamaan mazepalaisia
ruotsalaisten yrityksistä huolimatta.
Kaiken kaikkiaan
isovenäläisten kosto petollisille uskonveljilleen oli hirmuinen, joskin
venäläinen historiankirjoitus näyttää sen sijaan haluavan katsoa muualle ja
kiinnittää huomionsa ruotsalaisten ja mazepalaisten tihutöihin ja väittää
karoliinien hävittäneen suuren määrän asutuksia ja tappaneen niiden asukkaat,
mikä olisi ollut syynä sissiliikkeen alkamiseen. Meillähän on ollut tapana
korostaa sitä, että nimenomaan venäläiset sovelsivat poltetun maan taktiikkaa
ja hävittivät omia alueitaan. Totuus ei näinkään vanhassa asiassa näytä vielä
olevan helppo asia.
Mielenkiintoinen
on Mazepan niin sanottu siviiliteloitus,
jossa häntä esittävä nukke häpäistiin ja teloitettiin. ”Vara-Mazepalle”
luovutettiin myös erityinen Juudas Iskariotin
ritarikunnan kunniamerkki, ainoa lajissaan, sillä koko ritarikunta oli
perustettu häntä varten. Mazepalle toisena järjestyksessä myönnetty apostoli
Andreaan (Andrei Pervozvannyi)
ritarikunnan kunniamerkki sen sijaan julistettiin häneltä peruutetuksi,
ymmärrettävää kyllä. Itse Mazepa ei joutunut moskalien käsiin, vaan sai kuolla Turkin puolella Benderissä, jossa
myös sankarikuninkaamme majaili.
Isänmaallisuus
on asia, joka aina herättää suuria intohimoja, sen puolestahan kuuluu tarvittaessa
kuollakin. Kun suomalaisten kansallishenki ja oma runebergilainen
isänmaallisuus 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa kävi venäläisille
selväksi, löytyi maasta heti niitä, jotka leimasivat suomalaiset petollisiksi
ja väittivät valapattoisuuden suorastaan kuuluvan suomalaiseen perinteeseen.
Olihan Sprengtporten aikoinaan pettänyt valansa kuninkaalleen ja samoin tekivät
Suomen säädyt vuonna 1808. Luihujen suomalaisten ase ei ollutkaan rehellinen
miekka, vaan kavala tikari ja he odottivat vain tilaisuutta voidakseen taas
pettää laillisen hallitsijansa.
Tämä kuului
tietenkin vain kiivaiden Suomi-syöjien sappea tihkuviin, pahantahtoisiin
purkauksiin, mutta silti siinä oli jotain samasta problematiikasta, joka nyt
kohtaa Ukrainan tai vaikkapa Baltian maiden historian tulkitsijoita. Eikö
Sprengtporten olisi saanut hylätä kuningastaan? Oliko Mazepa peruuttamattomasti
sidottu antamaansa valaan? Entä ne ukrainalaiset, jotka seurasivat johtajaansa
kapinaan? Oliko virolaisilla moraalista oikeutta taistella saksalaisten
joukoissa puna-armeijaa vastaan?
Eivät nämä
kysymykset mitään itsestäänselvyyksiä ole. Muistakaamme vain, että
valtiopetoksesta saatettiin vielä vajaat sata vuotta sitten meilläkin ampua
ihmisiä, jotka eivät koskaan olleet mitään uskollisuudenvalaa edes tehneet.
Koetetaan nyt ainakin oppia historiasta sen verran, ettei samaa tapahdu
uudelleen.
1.Katumattoman harhaoppisen tai ryöttäsyntisen erottaminen kirkosta tai Jumalan seurakunnasta perustuu Uuteen Testamenttiin erityisesti Paavalin kirjeisiin ja muihin apostolisiin kirjoituksiin. Ryöttäsyntisen osalta löytyy mainintoja Paavalin korinttolaiskirjeistä, en muista oliko mainintoja harhaoppisista. Galtalaiskirjestä, jonka kirjoittajaa ei tiedetä, löytyy kiroustuomio niitä kohtaan, jotka julistavat toisenlaista evankeliumia kuin kirjoittaja ja hänen lähipiirinsä. Luterilainen uskopuhdistus korosti Raamattun arvovaltaa ja piti Paavalia suosikkiapostolina. Siksi on erikoista, että luterilaien kirkko ei enää harrasta kirkosta erottamista. Ateistikin kelpaa kirkkovaltuuston ehdokkaaksi.
VastaaPoistaIntoa ainakin papisvirasta erottamiseen saattaa luterilaisesta kirkostakin löytyä sellaisia kohtaan, jotka ovat tavallista uskollisempia Raamatulle ja uskonpuhdistuken periaatteille, jos erehtyvät saarnaamaan sellaista, joka pistää piispojen lihakavioon. Ei ole tavattoman paljon aikaa siitä, kun potkut sai kirkkoherra, joka katsoi kristillisyyden alun Suomessa perustuneen miekkalähetykseen eikä omakohtaiseen sisäiseen kääntymiseen . Muistamme Lallin ja piispa Henrikin.
2. Luterilaisen kirkollekin sopii esivaltauskollisuus, opettaahan Paavali, ettei esivaltaa ole muuten kuin Jumalalta.
3. Jääkäriliike taisi olla esivallan vastaista toimintaa. Siihen saattoi siitä huolimaltta osallistua vakaita luterilaisia.
Juu, tässä ortodoksiassa vain ryhdikkäästi julistetaan, että erotettaessa menee autuus myös. Totta kai esivaltauskollisuutta opetetaan, mutta ehkä eroja sittenkin on jossakin kohtaa.
VastaaPoistaJääkäreitä auttoi tietenkin meillä esitetty käsitys keisarin valarikosta. Sen jälkeen ei sopimus enää ollut pätevä.
On varmaankin totta, että keisarin valarikos auttoi esivaltauskollisia luterilaisia hyvällä omatunnolla osallistumaan jääkäriliikkeseen. Komenttini asiasta johtuu siitä, että eräässä jääkäriliikkeen juhlatilaisuudessaesigtelmöinny upseeeri piti jääkäriliikkeen toimintaa periaatteessa esivallan vastaisena toimintana. Tuollainen käsitys todennnäköisesti oli jääkäriliikkeen aikaan asian kanssa tekemisissä olleilla santarmeilla ja venäläisillä viranomaisilla. Toki ortodoksisen kirkon ja luterilaisen kirkon esivaltauskollisuudessa on eroja.
PoistaOn mahdollista, että muinoin kirkosta erottamiseen liittyi usein ajatus autuuden menetyksestä. Toki oli mahdollisuus kirkon helmaan palaamiseen. En kyllä ole mikään kirkkohistorian asiantuntija.
"Totta kai esivaltauskollisuutta opetetaan"
VastaaPoistaNeuvostoliitossa esivaltauskollisuus oli nimeltään беззаветная преданность/varaukseton uskollisuus. Pienikin epäilys varauksettoman uskollisuuden suhteen saattoi olla kohtalokasta. NKP lupasi puolueohjelmassaan kommunismin jo vuonna 1980 ja kun sitä ei näkynyt pitkien jonojen takaa, niin se oli vain "tätä". Vodkaa ainakin piisasi. Anateema koski akateemikko Saharovia ja kolmisen miljoonaa muuta. Andrei Saharov pääsi myöhemmin Korkeimpaan Neuvostoonkin, mutta se oli jo myöhäistä: Venäjä oli ampunut itseään jalkaan.