Suomen sankarit
Suomen
sankariaikaa vailla vertaa olivat sodat. Lähes satatuhatta ihmistä, miltei
kaikki nuoria miehiä parhaassa iässään, poistui ennenaikaisesti keskuudestamme
sankareina. Nykyaikaisten sotien ikävänä piirteenä on ollut juuri sankarien
massatuotanto, tavallaan teollisuus, joka on myös johtanut kyyniseen ja jopa
aggressiiviseen suhtautumiseen koko asiaan.
Sitä kuvannee tuona aikana syntynyt Lauri Viidan runo, jossa sanotaan
Aikansa aattein
routaan ja rautaan.
valtion vaattein
sankarihautaan
kunnian tähden
suorana seistä
narrien nähden
uhmata peistä…
Väinö Linna
edusti juuri tuota samaa protestihenkeä sitä sankarillista paatosta vastaan,
minkä mielialoja tarkkaileva Valtion tiedotuslaitos huomasi olevan aika
yleistäkin. Kaikki, mikä vähänkin haisi propagandalle, joutui pilkan ja
aggression kohteeksi. Tämä ei tarkoittanut, että kaikki olisivat asiaan näin
suhtautuneet, ei suinkaan. Kuitenkin itse rintamamiehet, jotka tunsivat oman
todellisuutensa, olivat herkkiä sen vääristelylle ja he olivat sentään
keskeinen avainryhmä.
Linna kirjoitti
sitten sotaromaaninsa, jossa propagandan kiiltokuvasta ei jätetty mitään
jäljelle. Sodalta hän halusi ottaa kunnian pois, mutta antaa sen kyllä niille
miehille, jotka sen ansaitsivat. Toisin kuin Runeberg, hän halusi antaa heille
myös pään. Tuo pää ei ollut suinkaan aina erityisen terävä saati nyt oppinut
tai edes valistunut, mutta se oli ajatteleva pää, joka uskalsi itse ajatella
sitä, mitä näki ympärillään. Sen näkökulma oli vallankumouksellinen,
järisyttävä, ikonoklastinen, jopa epäsankarillinen.
Paradoksina voi
pitää sitä, että nuo yksinkertaiset ja suoraan puhuvat hahmot, jotka
purnasivat, pilkkasivat ja rienasivat, muuttuivatkin pian sankareiksi. Sankarit
olivatkin jermuja, sodassakin omia herrojaan, jotka eivät kuvia kumarrelleet.
Suomalainen, saksalainen ja venäläinen sotilas komennettiin hyppäämään
ikkunasta ja kuinkas kävikään? Se, että suomalainen oli rohkein, ei tietenkään
ketään yllätä, sillä jokaisen maan sotilas on siinä maassa rohkein ja urhoollisin.
Mutta suomalainen oli ainoa, joka oli ite,
oma herransa.
Kirja, jonka
sivistyneistö ”naismaistereista majureihin” leimasi vääristeleväksi ja
epäisänmaalliseksi, muuttuikin kansakunnan ylivertaiseksi kulttikirjaksi kautta
aikojen. Nykyään koko kuva suomalaisuudesta hahmottuu Väinö Linnan kirjojen ja
etenkin Tuntemattoman sotilaan kautta. Yksikään liikkeenjohdon konsultti ei
selviä käyttämättä Tuntemattoman sotilaan hahmoja ja koko suomalainen mytologia
jää avautumatta sille, joka ei niitä tunne.
Nuo hahmot ovat
todellisempia kuin oikeat ihmiset, sillä niitä ei voi tutkimuksellakaan muuksi
muuttaa. Niiden olemassaolo on viime kädessä vain paperilla ja mikäli tutkija huomaa,
että se ja se tietyn romaanihenkilön esikuva olikin oikeasti vähän toisenlainen,
se ei vaikuta myytin todellisuuteen sitä eikä tätä.
Tuntemattoman
myytti onkin saanut jo suorastaan irvokkaita piirteitä. Kaupasta saa nykyään
keskiolutta nimeltä Tuntematon sotilas.
Mitä silläkin tahdotaan sanoa? Luulen, että se kauppaa mielikuvaa siitä, että
aito ja rehellinen suomalaisuus hyväksyy luontevasti keskioluen kittaamisen ja
arvostaa sitä. Omapäiset sankarit hoitavat kyllä ensin asialliset hommat, mutta
ovat sitten kuin Ellun kanat, jos asiat niin sallivat ja sattuu huvittamaan. Ja
siitä on turha tulle urputtamaan, ei meinaan,
tule onnistumaan sellainen. Miun kanssa
sie vänskä älä rupia!
Sodan jälkeen
sankariaika jäi useimmissa maassa taa. Erityisen selvä esimerkki oli Saksa,
jossa kulttuurin valtavirta alkoi kammota koko sanaa. Myös lähes kaikkialla
muualla sodan käyneissä maissa alkoi ilmestyä ikonoklastisia teoksia, jollaisia
toki oli tullut jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Amerikkalaisilla oli Nuoret leijonansa ja saksalaisten takki
oli niin tyhjä, että saattoi syntyä teos sellainen kuin Heinrich Böllin Und sagte kein einziges Wort. Se oli raunioiden
ja masennuksen kelmeä ajankuva vailla edes Ragnarökin
jylhää tuhon suuruutta.
Poikkeus
säännöstä oli toki Venäjä, mutta sielläkin matala
katse yritti tunkeutua virallisen neuvostoliittolaisen mahtipontisuuden ja
paatoksen läpi. Tvardovskin Vasili
Tjorkin, joka oli syntynyt jo talvisodan rintamalla, kertoi yksinkertaisen
kansanmiehen aidoista kokemuksista. Niistä ei lainkaan huomannut, että itse
asiassa ne olivat muka kenraalit, jotka valloittivat
kaupunkeja, kun taas sotamiehet ne luovuttivat.
Vasili Grossmanin Elämä ja kohtalo hajotti koko valheellisen propagandamaailman
palasiksi ja nosti kaiken keskelle ihmisen ja hänen arvokkuutensa, jonka
saattoi säilyttää vain palvelemalla totuutta. Se se oli ihmisen todellinen
sankariteko. Mutta Grossmanin romaani olisi ollut dynamiittia tai peräti
trotyyliä koko neuvostokomennon nurkan alle, eikä käsikirjoitusta saanut
julkaista. Sen sijaan kaupaksi menivät erinomaisesti Grossmanin kuvaukset
Stalingradin juoksuhaudoista, ne hän tunsi hyvin ja niitä hän pystyi myös
kuvaamaan uskottavasti.
Yhtä kaikki, se
uusi Suomi, joka syntyi sodan aikana kansakunnan eheytymisestä ja kasvoi
sosiaalivaltioksi ja hyvinvoinnin malliksi muullekin maailmalle, sai kuin
saikin sankarinsa. Kansakunta hylkäsi herraskaisen ja teennäiseksi muuttuneen Runebergin,
joka kuitenkin sen oli itse asiassa synnyttänyt ja omaksui rahvaanomaisen identiteetin,
jonka keskellä oli korpeentunut, resuinen
korpisoturi Suomi-konepistooli kädessä ja sätkä hampaissa.
Kuten sanottu,
tämän päivän Suomea eli siis suomalaisia emme voi ymmärtää ilman Linnaa ja
Tuntematonta. Kalevala tai Seitsemän veljestä eivät enää pitkälle riitä ja
niiden hahmoja käytetäänkin nykyään hyvin säästeliäästi suomalaisuuden
symboleina. Elävät tai joskus eläneet ihmiset, historian sankarit eivät auta
ymmärrystämme kansakunnasta senkään vertaa. Mitä merkitsee, että Mannerheim on
historiamme suosituin sankari? Tuskin ainakaan sitä, että jokainen haluaisi
olla samanlainen saati tuntisi sellainen olevansa.
Mannerheim on
ilmeinen isähahmo, ylivertainen auktoriteetti ja suomalaiseksi mahdollisimman
epätyypillinen. Sama koskee Rytiä ja jopa Kekkosta. Adolf Ehrnrooth symbolisoi
selvästi vain sotiemme henkeä, Tarja Halonen tasa-arvopolitiikan saavutuksia,
Agricola, Sibelius, Kivi ja Lönnrot ovat ”vain” kansakunnan rakentajia, eivät
suomalaisen ihmisen malleja tai ihanteita.
Se TV-projekti,
jossa etsittiin ”suurinta suomalaista” ja jossa kärkeen nousivat valtiomiehet,
sotilaat ja kansakunnan rakentajat, oli itse asiassa eräänlainen idoli-kilpailuja muistuttava
viihdeformaatti, jonka hedelmien tutkistelu ei ehkä vie kovin pitkälle, jos
haluamme ymmärtää kansakunnan sielua. Merkitystä tuloksilla toki on. Ne
kertovat, keitä nyt halutaan asettaa kansakunnan kaapin päälle ja kenelle
voidaan kumartaa. Nämä idolit eivät ole keitä tahansa, vaan niitä, jotka ovat jotakin. Heidän saavutuksensa eivät
kaikissa tapauksissa edes ole alallaan ylivertaisia, vaan oleellisempaa on
imago, symbolinen merkitys.
Tuntuu
merkittävältä, ettei tässä idoligalleriassa tai pantheonissa sotilailla ole kovinkaan suurta sijaa eikä toisaalta
myöskään intellektuelleilla. Runebergin, Topeliuksen ja Snellmanin puuttuminen
kärkijoukosta herättää huomiota ja vielä yllättävämpää on, ettei siellä ole
edes Linnaa. On sääli, ettei kilpailussa mukana ollut fiktiivisiä hahmoja.
Luulen, että Vilho Koskela ja Antti Rokka olisivat olleet vahvoilla.
Ajan mukana
kaikki muuttuu. Tuntuu jo hieman anakronistiselta, että Tuntemattoman sotainen henkilögalleria on kansamme symbolina yhä
niin keskeinen. Mahdollisesti ja ehkä toivottavasti tulevat kansalliset
sankarit liittyvät rauhanomaisempaan ja modernimpaan ympäristöön.
Ei kuitenkaan
tunnu mahdolliselta saati toivottavalta, että todelliset ja kansan tunnustamat
sankarit olisivat jotain poliittisen korrektiuden karikatyyrejä. Se maailma on
juuri tuon sodanaikaisen propagandatodellisuuden nykyinen vastine. Aidot
sankarit eivät synny tällaisesta komiteatodellisuudesta, vaan sellaisen
tilalle, protestina valheellisuutta vastaan. Siinä suhteessa Tuntemattoman perintö kyllä saattaa
heijastaa ikuisia arvoja.
Seitsemää Veljestä ei säästellä jos sanot poikkipuolisen sanan monikulttuurisuudesta. Impivaarakortti heilahtaa.
VastaaPoistaJari Halonen yritää elvytää kalevaista maailmankatsomusta, uudella ajalaan.Popularisoiminen voisi olla eräs keino viedä ideaamme maailmalle ,muissakin muodoissa kuin tolkienin tuottamien örkkipahalaisten hahmossa. Kansainvälistymisen kaavunalla on meille uitettu identiteetiiimme ylikansalliset multipersoonat, jotka häpeävät kaikkea aitosuomalaisia piirteitä itsesään,ja meissä muissa.Entäpä jos piruutaan tunnustammekin geeneissämme ja kultuurissamme vaikuttavat mogooli taipumukset, eikös äskettäin yksi amerikkalais tutkimus selittänyt hyvää pisa menestystämme suoraviivaisella kielellämme,puhumme kuten kirjoitamme. Myöskin koodikielen menestykselle ovat tutkiat arveleet kielellisten erityispiirteiden ansioksi. Odotan myös venäläisten uusiin tieteen tulosten seurauksena muokaavan itseymmärrystään ugrilaisen kantakansan suuntaan,irti slaavi viitekehyksestä, ei vähiten ukrainalaisten moskaleita kohtaan osoittaman halveksunnan vuoksi.
VastaaPoistaSeitemässä veljeksessä ja Tutnemattomassa sotilaassa on juonessa yhteisiä elementtejä.
VastaaPoistaOllaan lähdössä jonnekin. Matka. Saavutaan perille. Katastrofi. Paluu lähtöpisteeseen.
Nytkin menään jo parivussikymmentä kuviteelliseen euroopaan, pian sieltä tulaan lähtöpisteesen,kuten jukolan veljeksetkin, harhakuvat eivät pysy ikuisesti.
PoistaJoku voi muistaa televisiossa joskus esitetyn synkistelyn nimeltä Rauta-aika. Ei tullut siitä osaa kansallista mytologiaa, vaikka rahaa varmasti poltettiin sen ajan mittapuulla paljon. Se oli kuitenkin virallista kulttuuria.
VastaaPoistaMyöhemmin Jouko Turkka teki oman kuvainraastoteoksensa Seitseman veljestä. Veljekset mölisivät ja sylkivät. Kuvaus oli amatöörimäisen oloista. Pölyttymään arkistoihin jäi sekin mammuttiteos, joka myös edusti aikansa virallista kulttuuria.
Turkan tuotokset,varsinkin nykyisin valovoimaisin näytteliäpolvi on monipuolisesti lahjakasta, kuten esim Kai Lehtinen Suosalo ym. Turakan metodit fysikan kautta oli suoraan Haidegerilta,siinä mukavuudenhaluiset kuten Lilli Suomalainen ei pysynyt kyydissä.
PoistaAidot asiat eivät synny virkatyönä, vaikka palkkansa edestä toki onkin aina aherrettava.
VastaaPoistaOsoitan tällä moukkamaisuuteni, mutta nykytaiteesta mieleeni on parhaiten syöpynyt Martti Innasen teos "Ensimmäinen suomalainen nousee turvesuosta". LIenee syntynyt ilman julkista rahoitusta.
Innasen teos on hieno. Grossmanin Elämä ja kohtalon taistelukuvaukset ovat harvinaisen eletyn oloisia. Siinä määrin, että niiden jälkeen alkoi itsekin ihmetellä että oli hengissä. Hienosti kirjoitettu teos.
VastaaPoista