Sankaruuden ammattilaiset
Sotilas, kuten härkätaistelija,
ovat kukin omalla alallaan sankaruuden ammattilaisia, kuten Bizet’n Carmenissa
todetaan. Jälkimmäinen tosin on enemmänkin komeljanttari, jonka tehtävänä on
viihdyttää. Sotilaan ammattiin liitetään toisenlaisia asioita, hieman
kulttuurista riippuen. Hollywood-sotilas seisoo puskan laidalla ja laskettelee
autokuormittain luoteja viidakkoon, suomalainen korpisoturi ampuu naama irvessä
tappaakseen ja venäläinen ihmesankari hyökkää pistin tanassa päin
konetuliaseiden murhaavaa ryöpytystä.
Sankareita kaikki, mutta kukin
omalla tavallaan. Joillakin on tärkeänä ominaisuutenaan suorastaan kuoleman
halveksiminen, hollywood-tyypillä saattaa olla esimerkiksi sätkä suussa tämän
osoittamiseksi, toinen uhrautuu isänmaan hyväksi ottaen omalla rinnallaan
vastaan vihollisen luodit tai kuulat, kuten ennen sanottiin, le palle nemiche, kuten asian ilmaisi
joku italialainen ja tämä on traagista:
Sotto l'acqua che cadeva a rovesciograndinavano le palle nemiche;
su quei monti, colline e gran valli
si moriva dicendo così:
O Gorizia, tu sei maledetta
per ogni cuore che sente coscienza;
dolorosa ci fu la partenza
e il ritorno per molti non fu.
Se oli siitten jo siihen aikaan, kun oli
saatu oppia, mitä nykyaikaisuus
tarkoittaa, kun sodasta puhutaan. ”Sankaruudesta” tuli pelkkä tyhjä, jopa
makaaberi sana:
Voi
chiamate il campo d'onorequesta terra di là dai confini;
qui si muore gridando: assassini!
maledetti sarete un dì.
Ne kelmit, jotka keksivät lähettää miehiä ikäluokittain
rintamalle, olivat yksinkertaisesti murhaajia. Siinä koko tarinan moraali, jos
asiaa katsotaan normaalin inhimillisyyden kannalta.
Mutta jokinhan sotasankaruudessa on aina kiehtonut
niin miehiä kuin naisia. Nämä asiat saattavat liittyä yhteen siten, että
edellisillä on halu mennä kunnostautumaan, jotta jälkimmäiset heitä
ihailisivat. Ellei härkätaistelijan vakansseja satu olemaan tarjolla, voi
ryhtyä sotilaaksi ja ”oottaa aikaa parempaa”.
Uhrautuminen, taistelu ja kärsimys toisten puolesta
on ollut sankaruuden ytimessä niin Suomessa kuin Venäjällä. Sotilas ei ole
pelkkä isoa nuijaa heilutteleva rehjake, vaan urotyön tekijä. Urotyö on
venäjäksi podvig, mikä viittaa
uskonkilvoitteluun, podvižnitšestvo.
Marttyyrius ei ole asiassa ehdottoman välttämätöntä, mutta parantaa asiaa ilman
muuta.
Ennen muinoin, kun sota oli vielä sotaa eikä
teollista teurastusta, oli jokaisen urhon panoksella suuri merkitys, joskin
luoti saattoi aina tulla ja varsin koruttomasti ja seremonioitta katkaista
vakain tuumin aloitetun urotyön ilman erityistä sankaruuden hohdetta, olipa maa
mikä tahansa:
Eine
Kugel kam geflogen:
Gilt’s mir oder gilt es dir?
Ihn hat es weggerissen,
Er liegt zu meinen Füßen
Als wär's ein Stück von mir.
Gilt’s mir oder gilt es dir?
Ihn hat es weggerissen,
Er liegt zu meinen Füßen
Als wär's ein Stück von mir.
Ehkä tämä satunnainen kaatuminen olikin kaikkein
traagisinta? Joka tapauksessa, sotimisen ja sankaruuden korkeinta muotoa on
Venäjällä aina edustanut käsikähmä, rukopašnyi
boi. Miten sanoikaan tuo veteraanisetä, jolta Lermontov kyseli Borodinosta:
Изведал враг в тот день немало,
Что значит русский бой удалый,
Наш рукопашный бой!..
Земля тряслась - как наши груди,
Смешались в кучу кони, люди,
И залпы тысячи орудий
Слились в протяжный вой...
Что значит русский бой удалый,
Наш рукопашный бой!..
Земля тряслась - как наши груди,
Смешались в кучу кони, люди,
И залпы тысячи орудий
Слились в протяжный вой...
Ranskalainen ”basurmaani” (musulmaani) sai
Borodinossa tuta, mitä tarkoittikaan venäläinen hurja käsikähmä. Siinähän
venäläiset arvelivat olevansa ylivertaisia, koska näin virallisestikin heille
kerrottiin. Alan suuri asiantuntija Denis Davydov tosin, muistelmissaan Suomen
sodasta mainitsee ohimennen, että suomalaiset olivat tässä touhussa venäläisten
veroisia. Tätä tunnustusta tuskin annettiin ihan kevyesti ja aiheetta.
No, jokainen kansakunta kehuskelee sillä, että on
muita urhoollisempi, hukkaanhan koko asia muuten menisi. Vanha brittiläinen sea-shanty kertoo, miten teki
englantilainen laiva, kun vihollinen vaati sitä laskemaan lippunsa antautumisen
merkiksi:
The first broadside we gave to them,
it made them for to wonder.
Their mainmast and their rigging too a-rattling down like thunder.
We drove them from their quarters, they could no longer stay.
Our guns did roar, we made so sure we showed them British play.
Their mainmast and their rigging too a-rattling down like thunder.
We drove them from their quarters, they could no longer stay.
Our guns did roar, we made so sure we showed them British play.
Muuten, Venäjäm laivastossa oli Pietari Suuresta
lähtien pysyväiskielto laskea lippua antautumisen merkiksi. Sen mukaisesti
venäläiset ovat ottaneet tavakseen kehua jopa tappioillaan, mikäli siihen ei
ole liittynyt tuota häpeällistä lipun laskua. Näin esimerkiksi risteilijä Varjag Japanin sodassa:
Мы пред врагом не спустили
Славный андреевский флаг,
Нет! мы взорвали «Корейца»,
Нами потоплен «Варяг»!
Славный андреевский флаг,
Нет! мы взорвали «Корейца»,
Нами потоплен «Варяг»!
Itse siis upotettiin ”Varjag” ja
räjäytettiin ”Korejets”, mutta Andreaksen lippua ei laskettu! Muuten, Varjag
nostettiin myöhemmin pohjasta ja se upposi lopulta romukunnossa jonnekin
Brittein saarten tienoille, mirabile
dictu. Olihan se kohtalo silläkin.
Mutta takaisin tuohon käsikähmään. Kyse oli siis
pistinhyökkäyksestä, jollaiset tulivat muotiin yhdessä itse pistimen kanssa eli
siis 1700-luvulla. Sen lajin kiistämättömiä mestareita olivat ruotsalaiset,
joilla siis tarkoitetaan myös suomalaisia. Tuo kansahan oli niin hurjassa
sotilasmaineessa, että Buharan emiirikin 1700-luvulla maksoi erityisen paljon
juuri ruotsalaistytöistä siksi, että nämä synnyttivät hyvää soturiainesta. Ehkä
miellyttivät muutenkin, mikä oli tietysti bonusta.
Kaikki muistavat Narvan taistelun, jossa pieni,
mutta kova joukko löi hajalle moninkertaisesti vahvemman vihollisen.
Ruotsalaisten maineen tuntien Pietarikin oli pötkinyt pakoon jo ennen taistelun
alkua, mikä ehkä pelasti hänet vankeudelta.
Vielä Poltavassa sankarikuninkaamme huusi miehilleen:
”Se on kelmi teistä, pojat, joka ampuu!” Ja niin pojat ryntäsivät vaitonaisina pistinhyökkäykseen,
jonka vihollisen muskettien yhteislaukaus ja kartessituli repäisivät hajalle,
kuten Peter Englund ikimuistoisesti kuvaa: vihollisen riveistä ryöpsähti
yhteislaukaus, jonka ääni muistutti kankaan repimistä… Ruotsalaisten harvat tykit
ja kostealla ruudilla ladatut tussarit eivät kyenneet vastaamaan, eikä
urhoollisuuskaan riittänyt korvaamaan tulivoimaa. Tilanne lienee ollut
turhauttava.
Itse teräasein tehdyn häikäilemättömän
ratkaisuhyökkäyksen olivat ruotsalaiset ilmeisesti oppineet puolalaisilta,
jotka taas olivat sen omaksuneet taisteluissa arokansoja vastaan. Kun
vihollinen karakuloi, eli karautti ratsuillaan
ampumaetäisyydelle, laukaisi aseensa ja poistui lataamaan, rupesivatkin
ruotsalaiset käymään päälle tappajan meiningillä: ratsut ravasivat kylki
kyljessä ja miehet hakkasivat miekallaan kumoon kaatuvien vihollisen rivistöjen
päälle. Vastaava ideologia oli siirrettävissä myös jalkaväelle ja se oli
karoliinien salainen ase, joka toimi Poltavaan asti ylivoimaisen tehokkaasti.
Sitten osat vaihtuivat. Saattoi tulla uskon puute.
Joka tapauksessa Venäjän suurin sotapäällikkö
kautta aikojen, voittamaton Suvorov uskoi lujasti nimenomaan pistinhyökkäykseen.
Päinvastoin kuin preussilaiset, joita hän halveksi, venäläiset eivät
panostaneet rintaman koneelliseen liikkumiseen kontramarsseineen, vaan rynnäkköön pistimin, siis käsikähmään.
Suvorov kirjoitti ”kymmenen käskyä sotilaille”, joissa hän neuvoi, että
ensimmäinen vihollinen on tapettava pistimellä, toinen ammuttava ja kolmas taas
pistettävä kuoliaaksi. ”Kuula on hölmö, pistin on poikaa!” Pulja dura, štyk molodets!
Mutta tämähän on tuttua tarinaa itse kullekin.
Upseeri ja herrasmies ovat itse asiassa melkein identtisiä termejä, vaikka sen
niminen elokuva taitaakin esittää ne vastakohtina. Sitä en ole katsonut.
Herrasmies on monessa kielessä sama kuin hevosmies: caballero, chevalier, equites jne. Herrat ratsastivat ja palvelijat
kävelivät, olipa herra vaikka sitten köyhtynyt vaeltava ritari. Muu ei ollut
sopivaa, kuten jo raamatussa todettiin. Vain herrasmiehellä oli varaa palvella
ratsumiehenä ja palvelemalla ratsumiehenä saattoi myös tulla herrasmieheksi.
Upseeri ei toki välttämättä ratsastanut, mutta hän
oli jo virkansa puolesta jalo, eli hänen vallassaan oli tapattaa kaltaisiaan
ihmisiä. Asemansa takia hänen ei esimerkiksi sopinut tehdä työtä käsillään,
mikä olisi ollut häpäisevää. Niinpä asia tunnustettiin myös kansainvälisissä
sotavankisopimuksissa. Massa-armeijoiden aikakaudella asia oli irvokas, mutta
niin se vain oli.
Venäjällä jokainen upseeri oli aluksi Pietari
Suuresta lähtien automaattisesti aatelinen, minkä johdosta hänestä käytettiin
puhuttelua ”teidän jalosukuisuutenne” vaše
blagorodie. Myöhemmin aateluuden kynnys siirtyi ylemmäs ja varsinaiseen
perinnölliseen aatelisarvoon pääsi vasta noustuaan rankijärjestyksessä tietylle
tasolle. Aleksanteri II:sta lähtien kyseessä oli viides tšin eli eversti ja siviiliviroissa neljäs tšin eli valtioneuvos. Puhuttelu oli tällöin ”teidän korkeasukuisuutenne”
vaše vysokorodie.
Vladimir Putin piti hiljattain puheen miesten
päivänä eli isänmaan puolustajan päivänä. Siinä hän mainitsi myös käsitteen
univormun kunnia, tšest mundira.
Käsitteellä oli vielä sata vuotta sitten ja myöhemminkin varsin konkreettinen
merkitys myös monissa sivistysmaissa. Venäjällä rykmentin kunniatuomioistuin
määritteli kussakin tapauksessa, mitä kunniaan kuului ja se saattoi johtaa
esimerkiksi kaksintaisteluun, josta ei voinut kieltäytyä.
Upseereita varten kehitettiin myös erityinen
kunniakoodeksi, joka julkaistiin vuonna 1804 ja miltei samansisältöisenä
uudelleen sadan vuoden kuluttua. Siinä annettiin ohjeita siitä, mikä oli upseerille
sopivaa: milloin saattoi esimerkiksi puristaa vihamiehen kättä tai oliko
soveliasta mennä kohteliaisuudessa tai kunnianarkuudessa liian pitkälle.
Kaduilla perässä huuteleviin ei sopinut kiinnittää huomiota, eikä olla liian
avomielinen eikä liian ankara. Se, että oli itse pelottava, oli vähemmän
arvoista kuin se, ettei pelännyt. Juoruaminen muista oli kunniatonta. Ellei
keksinyt jostakusta hyvää sanottavaa, oli oltava hiljaa.
Erityinen kohderyhmä olivat tietenkin
naiset. Heidän kunniaansa oli aina puolustettava. Vuonna 1804 asiakirja päättyi
ytimekkääseen kiteytykseen: Душа — Богу, сердце — женщине, долг — Отечеству,
честь — никому!
Eli siis, sielu Jumalalle, sydän naiselle, velvollisuus
isänmaalle, mutta kunniaa ei kenellekään. Kyseessä oli siis luovuttamaton,
korkein arvo, jolla ei ollut hintaa.
Naiset olivat ymmärrettävästi upseerin elämän
keskipisteessä, juopottelun ja uhkapelin ohella. Sotilaan elämä saattoi parhaimmillaan
tarjota eräänlaista vapautta, kuten Denis Davydov, Sodan ja rauhan sorakielinen
hurjimus Denisov runoili:
Нет, братцы, нет: полу-солдат
Тот, у кого есть печь с лежанкой,
Жена, полдюжины ребят,
Да щи, да чарка с запеканкой!-
Так говорил наездник наш,
Оторванный судьбы веленьем
От крова мирного - в шалаш,
На сечи, к пламенным сраженьям.
Тот, у кого есть печь с лежанкой,
Жена, полдюжины ребят,
Да щи, да чарка с запеканкой!-
Так говорил наездник наш,
Оторванный судьбы веленьем
От крова мирного - в шалаш,
На сечи, к пламенным сраженьям.
Puolisotilas oli se vaan siis, jolla oli tässä
maailmassa koti ja kakarat, kaalikeittoa ja piirakkaa. Oikea soturi viihtyi mieluummin
vaikka havumajassa ja hurjissa taisteluissa…
No, sotilasta sitoi myös hänen valansa. Eipä
auttanut mennä vaimon viereen lämmittelemään, mikäli toisin määrättiin: ”sotaan
täytyy lähtee, koska kapteen käskee”, kuten suomalainen runoilija tunnetusti asian
ilmaisi.
Leo Tolstoi, joka itse eli tässä sotilaiden maailmassa,
oppi vanhemmalla iällään katsomaan sitä uusin silmin. Hänestä tuli, kuten
tiedämme, tinkimätön pasifisti, joka ei voinut pöyristymättä katsoa jokaisessa
kasarmin tuvassa roikkuvaa kenraali Dragomirovin ohjetta siitä, miten
vihollinen oli tapettava: muiden keinojen loppuessa vaikka hampailla…
Sitä paitsi Venäjän armeija ei ollut vain se
Suvorovin ylistämä hyvää tekevä sankarten joukko, jonka puolella Jumala oli. Se
ei myöskään ollut vain intomielisten patrioottien ja uskon sankarien joukko.
Kuten Preussissa, myös Venäjällä kuria rikkonutta uhkasi spitšruten, kujanjuoksu, jossa ihminen tapettiin hakkaamalla häntä
latauspuikoilla. Moukilla ei ollut kunniaa, johon olisi voinut vedota ja heitä
oli siis käsiteltävä toisin.
Tämä ei ollut edes harvinaisuus, vaan sitä tapahtui
jatkuvasti aina Aleksanteri II:n aikaan saakka. Jopa tuo ylistetty ”enkeli”
Aleksanteri I oli tapattanut lukemattomia miehiä tuolla sadistisella tavalla.
Tolstoilla oli Venäjän armeijassa paljon, mitä inhota. Hän tunsi sen miljöön.
Mutta myös Tolstoi oli vanha sotilas. Kun
venäläiset Japanin sodassa osoittivat huonoa taistelukuntoa, närkästyi Jasnaja
Poljanan äijä moisesta vetelyydestä, mikä sai hänen tyttärensä hämmästymään:
eikös pasifistin pitänyt vastustaa kaikkea sotimista, eikä kritisoida huonoa
sodankäyntiä? Tuohon kreivi reagoi melko epäloogisesti selittämällä, että sodalla
oli omat sääntönsä. Ja elämähän on vähemmän loogista noin yleensäkin. Sen
ymmärsi Tolstoi, joka ei ollut mikään siili, vaan kettu mieheksi.
"Tolstoilla oli Venäjän armeijassa paljon, mitä inhota. Hän tunsi sen miljöön."
VastaaPoistaKommenttini toinen otsikko on:
Приращение территорий, рабство, героизм и телесные наказания.
Iivana Julman hallintokaudelta alkoi Venäjän valtion nopea territoriaalinen laajentuminen. Iivana IV perusti uuden yhteiskunnallisen luokan, дворянство, aateliset omiksi orjikseen päätehtävänään sotapalvelu. Tiluksia talonpoikaisorjineen annettiin, mutta myös otettiin pois, jos sotapalvelu ei maittanut. Tietääkseni Pietari I sääti, että suku menetti aateliarvonsa, joa kahden sukupolven aikana ketään ei ollut Venäjän armeijan palveluksessa.
Tilusten ja aatelisarvon menettämisen lisäksi Venäjän armeijassa oli käytössä myös kolmas vipusin: ruumiillinen rangaistus.
Воинский устав Петра I предусматривал самые разнообразные наказания: хождение по деревянным кольям, клеймение железом, обрезание ушей, отсечение руки или пальцев, отрезание языка, вырывание ноздрей, битьё батогами, шпицрутенами, порка кнутом, плетьми, розгами.
30 июня 1904 были отменены телесные наказания в армии и на флоте.
До 1917 г. телесные наказания (розги) применялись в сооответствии с законом лишь как дисциплинарное наказание в тюрьмах. Однако во время Первой мировой войны в 1915 г. была вновь введена порка солдат розгами как дисциплинарное наказаниею
https://ru.wikipedia.org/wiki/Телесные_наказания
«После бала» — рассказ Льва Толстого, описывающий наказание шпицрутенами.
Näin ollen, "Приращение территорий, рабство, героизм и телесные наказания" muodostavat eheän kokonaisuuden, jota ehkä ainoastaan Leo Tolstoi yritti raottaa. Tolstoin kertomuksen («После бала») pohjalta Mosfilmissa oli tehty makaaberi elokuva: "Сквозь строй".
Tätähän se. Nimenomaan tuo kujanjuoksu merkitsi usein käytännössä kuolemantuomiota.Sen lopettaminen AII:n aikana oli melklinen edistysaskel.Sitä ei muuten ollut Venäjällä keksitty, on jopa arveltu, että se olisi tullut Ruotsista, mutta eihän sitä meillä noin petomaisessa uodossa harrastettu.
VastaaPoista"AII:n aikana"
PoistaDekabristien kapinan jälkeen Venäjän santarmijärjestöön perustettiin ns. Kolmas osasto, jonka tehtävänä oli vakoilla aateliston mielialoja. Jos kujanjuoksu lopetettiinkin AII:n aikana, niin AII:n murhan jälkeen kujanjuoksu palautettiin sitä suuremmalla syyllä/vimmaisuudella.
Sorretun ateliston Helmikuun vallankumous ei ollut kaukana. Ja hyvin kohta koko valta Venäjällä kuuluikin jo tälle sorretulle luokalle, jonka Alexander Herzen määritteli "aatelisproletariaatiksi". Maanalainen bolshevikkipuolue koostui aatelistosta. Vähän ennen Lokakuun vallankumousta puolueeseen otettiin tehdastyöläisiä jo massoittain. Vuonna 1921 Pravda-lehti julkaisi ilmoituksen, jonka mukaan kahden kuukauden aikana kaikki juutalaiset saivat luvan liittyä kommunistiseen boolshevikkipuolueeseen ihan vapaasti.
Nykyään (Neuvostoliiton kommunismin kuristamisen jälkeen) tämä Herzenin aatelisproletariaatti kantaa jo nimiä: suuroligarkit, keskivarakkaat oligarkit tai pikkuoligarkit. Nomenklatuura on asia erikseen.
Ruumiillinen rangaistus (ruoskinta) oli käytössä pitkään mm. brittilaivastossa. Miehistö piti sitä oikeitten miesten arvoisena, koska rangaistus oli lyhytkestoinen eikä rikettä sen jälkeen vatvottu. Pasifistivässyköille feminiineille tämä on tietysti kauhistus.
VastaaPoistaTrilisser