Intohimo oikeudenmukaisuuteen –intohimo totuuteen. Aika aikaa kutakin
Oikeus ja laki
eivät, kuten tiedetään, ole sama asia. Historia on täynnä oikeudenmukaisuuden tavoittelijoita,
jotka ovat joutuneet taistelemaan lakia vastaan ja jopa lain ulkopuolelle.
Eräät totalitarismin teoreetikot ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että
intohimo oikeudenmukaisuuteen laista piittaamatta, on läpikäyvänä piirteenä
totalitaristisessa ajattelussa. Absoluuttinen oikeudenmukaisuus voi sen mukaan
toteutua vain, mikäli ”mekaaninen” lainoppi ei häiritse korkeimman tuomarin
ratkaisuja.
Neuvostoliitossa
ylpeiltiin sillä, ettei vallitseva proletariaatin diktatuuri ollut sidottu muotoihin.
Se ei tunnustanut vallan kolmijakoa ja saattoi siis ulkoisten muotojen
häiritsemättä toteuttaa kaikkialla ylintä oikeudenmukaisuutta, minkä saneli
luokan etu. Ja kun tämä luokka ei ollut sortava luokka, ei tämä näennäinen paradoksi
suinkaan merkinnyt epäoikeudenmukaisuutta.
1800-luvun
venäläiset intelligentit olivat laidastaan oikeudenmukaisuuden fanaatikkoja.
Näemme sen Belinskillä, näemme sen jopa Herzenillä ja itse asiassa erityisen
räikeänä näemme sen Sergei Netšajevilla. Ehkä tämän ilmiön takana oli
autoritaarinen halu löytää ja toteuttaa viimeistä piirtoa myöten todellinen ja
pyhä oikeus, pravda ja vapauttaa sen
turvin työtätekevät ja raskautetut. Netšajevin tapauksessa suorastaan lyö
silmille narsistinen intohimo koko maailman suvereeniin hallitsemiseen omilla
käsitteillä, asettuminen kaikkien ihmisten ja heidän instituutioidensa
yläpuolelle. Koko poganyi stroi,
saastainen systeemi ansaitsi vain armottoman tuhoamisen.
Intelligentti, joka asettui
oikeudenmukaisuuden palvelukseen, joutui yhteiskunnan ulkopuolelle eikä
useinkaan välittänyt sitä kätkeä vaan päinvastoin demonstroi sitä jo
ulkoasullaan. Hänestä saattoi tulla santarmien jahtaama rikollinen kuten Netšajevista
ja narodovoltseista tai sitten muuten vain naurettava hahmo, joka ei sopinut
poroporvarien ajattelun kategorioihin, kuten Tšernyševskin ”uudet ihmiset”. Tšernyševski
itse asiassa kuului myös viime mainittuihin, mutta joutui joka tapauksessa marttyyriksi
ja sai virua puolet elämästään vankiloissa.
Oikeudenmukaisuus
saatiin kuin saatiinkin Venäjällä sentään toteutettua ja turvattua bolševikkien
vakiinnutettua valtansa. Alkuvaiheessa intelligentit olivat kauhuissaan Leninin
soveltamista hirmuvallan metodeista, mutta ennen pitkää koitti rauha ja kaikki
oli hyvin, jopa loistavasti.
Oli kuitenkin
ongelma, joka oli aivan sama kuin sillä työnhakijalla, joka kertoi
haastattelijalle osaavansa mitä tahansa ja vieläpä kaikkea erinomaisesti. Kun
haastattelija kysyi, eikö hänellä todellakaan ollut mitään vikoja tai
puutteita, vastasi tämä olevansa kyllä aika kova valehtelemaan.
Valheesta
nimittäin tuli se neuvostoyhteiskunnan perusvika, joka mädätti kaiken.
Kulunutta vertausta käyttäen se oli kuin näkymätön halkeama kananmunassa, joka
päästi sisään mikrobit ja saastutti koko pinnalta kauniin ja täydellisen
kokonaisuuden. Halkeamaa saattoi olla huomaamatta, mutta kukaan ei voinut
välttää tuntemasta hajua.
Mutta
poroporvari, joka halusi elää mukavasti, ei missään tapauksessa alkanut
keskustella hajusta, vaan väitti ettei sitä ole ja jos on, tuntuu se varsin
miellyttävältä. Miellyttävyys näet oli haistelijan omissa sieraimissa ja
paljasti sen, oliko hän hyvä ihminen vai ei.
Poroporvari ei
voinut uneksiakaan siitä, että nousisi salaa tai julkisesti systeemiä vastaan.
Hän tiesi erinomaisesti, että pahimmassa tapauksessa hänet voitaisiin rusentaa
kuin torakka ja että parhaimmassakin tapauksessa hän saisi kantaakseen taakan,
jolla olisi merkitystä. Suurta merkitystä, jos niin haluttiin, tai pientä jos
haluttiin, sillä muodollinen laki ei reaalisosialismissa rajoittanut oikeuden
toteutumista, kuten tunnettua.
No, kukapa Brežnevin
kauden kokenut ei olisi istunut neuvostoliittolaisissa keittiöissä ja joutunut
keskusteluihin sielu sielulle, nähnyt
sitä silmien paloa ja eleiden paatosta, jossa poganyi stroi sai sen mitä ansaitsi. Onneton Venäjä oli joutunut
rosvojoukon kynsiin, kansa kärsi ja eli kurjuudessa, vaikka kaikki olisi voinut
olla aivan toisin.
Ulkomaalaiset hyödylliset
ja hyödyttömät idiootit tulivat Neuvostoliittoon ihastelemaan
oikeudenmukaisuutta, jollaisen halusivat omaankin maahansa. Mikäpä oli
halutessa, jos se toi samat edut kuin systeemin etuoikeutetuille vieraille,
joita systeemi ei lakannut liehittelemästä ja lahjomasta. Totuuden sanaa heiltä
ei kuultu, vaikka he tiesivät sen tai ainakin haistoivat. Se olisi palvellut
luokkavihollista, taantumusta ja koko maailman orjuuttamista. Oliko siis
vaikeneminen tai pari lipevää lausuntoa ja muutama allekirjoitus liikaa
vaadittu, jos toisessa vaakakupissa oli ihmiskunnan onni?
Inhimillisesti
katsoen myötäjuoksijoiden rooli oli aivan ymmärrettävä ja vielä ymmärrettävämpää
oli niiden huomattavassa asemassa olevien neuvostokansalaisten toiminta, jotka
allekirjoittivat kun pyydettiin, elleivät nyt suorastaan ryhtyneet lepertelemään
joutavia. Se olisi jo ollut liikaa. Eräiden suurten kampanjoiden yhteydessä
marssitettiin koko neuvostokulttuurin kerma todistamaan, että se henkilö, joka
oli asetettu maalitauluksi, todella oli kelvoton ja ansaitsi kohtalonsa.
Nämä listat
muodostuivat eräänlaisiksi kunniatauluiksi, jotka olivat siitä erikoisia, että
kunnian saivat ne, joiden nimiä ei niissä ollut. Jokunen allekirjoittaja, kuten
Šostakovitš, ymmärrettiin ystävällisesti jurodivyiksi
eli pyhäksi hulluksi, joka teki kaiken pilkallaan. Mutta yleensä allekirjoittajat
saivat stigman, jonka pois peseminen oli mahdotonta. Heitä saattoi ymmärtää,
mutta he eivät olleet sankareita. Ja intelligentsija oli tottunut
kunnioittamaan vain sankareita ja kaipasi niitä.
Mikä on totuus?
Neuvostoliitossa tästä kysymyksestä tuli intelligentsijalle elämää suurempi, se
sai sellaisen allergian valhetta kohtaan, että sokki oli melkoinen, kun Neuvostoliiton
romahduksen jälkeen kukaan ei enää kiinnittänyt totuuteen minkäänlaista huomiota.
Ei ollutkaan
koittanut totuuden aika, vaan uuden nihilismin aika. Postmodernistinen vranjo julisti, että totuus on pelkkä
fiktio ja kiinnostava korkeintaan tekstuaalisena asiana. Todellista on vain
yksilön tajunta eikä sekään ole erityisemmin todellista. Niinpä on aika unohtaa
koko pravda sekä oikeudenmukaisuuden
että totuuden mielessä. Auttakoon jokainen itseään ja kuunnelkoon sisäistä
sankariaan! Sehän saattaa kehottaa johonkin aivan muuhun kuin katumukseen ja
itserajloitukseen.
Niinpä koko
intelligentsijan havaittiin olevan vailla tehtävää. Venäjästä oli nyt tullut
normaali yhteiskunta eikä normaaleissa yhteiskunnissa sellaista ollut eikä
tarvittu. Länsimaiden intellektuellit eivät venäläiseen intelligentsijaan
verraten olleet juuri sen enempää kuin jotakin joutavia villin lännen revolverinpaukuttelijoita
suvorovilaiseen pistinhyökkäykseen
verrattuna.
Totuus ei siis
enää kiinnostanut ketään. Kirjakaupat olivat sitä täynnä, mutta niiden rinnalla
oli saatavissa myös kaikenlaista valhetta, todellista ja kuviteltua, siis sekä
kunnon väärennöstä että löysää lusmuilua, joka vetosi henkisesti laiskoihin.
Intelligentsijan indentiteettikriisi oli todellinen kun siltä oli viety sen
elämäntehtävä ja mahdollisuus vielä hankkia sen toteuttamisessa marttyyrin, pravednikin laakerit.
Mutta vettä on
virrannut Moskova-joessa nyt jo neljännesvuosisata noista päivistä, jolloin
neuvostointelligentsijan intohimon kohde, totuus saatiin riisuttua valheen verhoista
ja tuli esille koko kauneudessaan. Kuten
arvata saattaa, erilaiset irstailijat käyttivät heti tilaisuutta hyväkseen ja
alkoivat ratsastaa totuudella saadakseen siitä jotakin itselleen. Koko totuuden
merkitys näytti pian banalisoituvan ja muuttuvan epäkiinnostavaksi ja tuntui
paremmalta nähdä se edes jonkinlaisissa lumpuissa kuin ilman niitä.
Ja postmoderni
totuuskäsitys löysi pian Venäjällä omat hyödyntäjänsä. Amerikkalaiset konsultit
lienevät olleet asialla, kun kehiteltiin sitä strategiaa, jota sitten
hyödynnettiin, jotta voitaisiin ulvoa sutena susien joukossa. Historia saa
todellisen merkityksensä vasta tarjoiltuna, oivalsi kulttuuriministeri
Medinski, joka otti ja kirjoitti lyhyessä ajassa Venäjän myytit uusiksi. Suuri
yleisö ei kuitenkaan pysty hyödyntämään mitään muuta kuin myyttejä, mikseipä
niitä siis muotoilisi tarkoituksenmukaisesti? Eikö se jopa ole vallan velvollisuus isänmaata kohtaan?
En vihjaile,
että venäläinen propagandarintama olisi läntisen peilikuva nyt, tässä Ukrainan
kriisissä. Kyllähän sen falskius on monessa aivan ilmeistä. Mutta kyllä siihen
verrattavaa on tietyiltä osin se valikoivuus, jota läntinen media noudattaa. Se
on puolensa valinnut ja se ei ole totuuden ja vain totuuden puoli, vaan lännen
puoli. Venäjä tekee samaa vain räikeämmin, mutta samaa silti.
Mutta tässä
minua kiinnostaa kysymys intelligentsijasta. Vieläkö Venäjällä löytyy
merkittävää ryhmää, joka näkee velvollisuutenaan puolustaa totuutta ja vain
totuutta riippumatta siitä, ketä se palvelee? Joko esille nousee jälleen
intohimoinen pravednik, jota valta
erehtyy vainoamaan totuuden tähden?
Samaa voi tietenkin kysyä myös lännen osalta.
Läntisellä intelligentsijallahan on Venäjän suhteen esitettävänään aika ikävä
rekisteri, johon kuuluu Neuvostoliiton vallanpitäjien hännystelyä, ”ymmärtämistä”
ja mielistelyä. Ja samaan aikaan on tapana ollut antaa potkuja omalle maalle ja
kansalle ja vihata kotona sitä saastaista systeemiä, joka ei anna
mahdollisuutta täydellisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseen. Kiinnostavaa
kyllä, nämä kaksi älymystön intohimon kohdetta, totuus ja oikeudenmukaisuus
eivät lännessä ja Venäjällä ole nousseet ajankohtaisiksi samaan aikaan. Juuri
nyt tulee se epätodellinen tunne, ettei kumpikaan tunnu kiinnostavan. Vain sota
kiinnostaa ja siinä voittaminen.
"Valheesta nimittäin tuli se neuvostoyhteiskunnan perusvika, joka mädätti kaiken."
VastaaPoistaVenäläisen suuripiirteisyyden pimeitä puolia...Miten he muuten suhtautuisivat, jos tuon menisi esittämään tuttavalle tai julkisesti? Onko kyseessä yleisesti hyväksytty syy järjestelmän kaatumiselle vai alin ja häpeällisin synti, josta ei saa hiiskua?
Tarkensi mukavasti Totuus Venäjällä -pohdintaa! Kiitoksia!
Otettakoon keskusteluhaaste (jälleen) vastaan. Suomalaisen tiedonvälityksen syntinä näkisin kummallisen torjunta- ja selviytymistaisteluajattelun, joka kumpuaa hysteerisestä pelosta liberaalien arvojen -ja niiden arvovallan kasvun- puolesta. Pahinta on kuitenkin se, etteivät meikäläiset tiedotusvälineet taida yksinkertaisesti tietää paljon mitään Venäjästä, Ukrainasta nyt puhumattakaan; ei hallita kieliä, lueta paikallisia julkaisuja tai edes mennä paikalle. Kun joku anglosaksinen sitten julkaisee jotain jossain, niin meidän kosmopoliitteina itseään pitävät sopulilaumamme ryntäävät paikalle referoimaan mitään tarkastamatta. Voiko nykyistä lehtiväkeä oikein edes kehua älymystöksi?
Venäjän agenttijahti ja muu kapuloiden viskely rattaisiin ei tietenkään helpota asiaa.
Tuntuu, ettei lopulta ole muuttunut paljoa: aiemmin ei tunnettu Venäjää ja julkaistiin tuntematonta päämäärää x palvelevia yksipuolisia julkaisuja; nytkään ei tunneta Venäjää ja julkaistaan tuntematonta päämäärää y palvelevia yksipuolisia julkaisuja.
Ei Venäjällä monikaan paheksuisi ja älymystöstä ei kukaan. On se asia sen verran selvä.
VastaaPoistaJa kyllähän tietoakin olisi nyt tarjolla, mutta kun ei mitenkään voida tehdä niitä vaikeita kysymyksiä, sataisi näet vihollisen laariin. Tuttua Neuvostoliitosta.
Onko tämä perusvika nyt kuitenkin sellainen, että valtaosa venäläisistä sen käyttämisen hyväksyy ja haluaa sitä edelleen jatkettavan? Kyseessä ei siis olisi vika heidän näkökulmastaan nähtynä, varsinkaan jos ulkomaalainen asiaa kritisoisi?
VastaaPoistaNähdäänkö tämä "vika" siellä osana venäläistä luonnetta tai sen johdannaisena, siis luonnollisena ja muuttumattomana asiana?
Neuvostoliitossa valtio nyt hallitsi kaikkia informaatiovirtoja lähes täydellisesti. Ei kai nykytilannetta nyt pidä rinnastaa siihen?
VastaaPoistaOnko ongelma siis se, että Venäjällä on jälleen informaatiomonopoli, vai se, että siellä uskotaan olevan informaatiomonopoli eikä siksi vaivauduta?
Harmillisen venäjämielisiä nuo venäläiset.
PoistaEi siellä enää monopolia ole. Mutta vastavirtaan ei monia huvita mennä enempää siellä kuin täällä. Onhan niitä sellaisia ja omassa tuttavapiirissäni ehkä enemmistö, mutta vähemmistö se aina on. Meilläkin.
VastaaPoista"Mutta vettä on virrannut Moskova-joessa"
VastaaPoistaNeuvostosysteemiin kuului uuden sivistyneistön luominen: народная интеллигеннция, joka oli lähtöisin talonpojista ja proletaareista. Vanha siviatyneistö oli tuhottu lähes kokonaan Suurten Puhdistusten aikana, poikkeuksena muutama sovjetisoitunut astronomi, biologi, venäläistyneet länsimaiset insinöörit, jotka oli palkattu Neuvostoliittoon, jne.
Hародная интеллигеннция´n kehitys on vuosikymmenien aikana kyllä tehnyt tehtävänsä; siitä kristallisoitui todellinen intelligentsija, joka alkoi esittämään valtakunnallisesti tärkeitä kysymyksiä, mikä Stalinin kaudella oli mahdotonta.
Nikita Hrushtshevin kaudella intelligentsija rupesi "mäkättämään" puoluekokouksissa: "Мы что, дойная корова? / Olemmeko me maailman lypsylehmä?" Hrushtshevin kaudella maailman vallankumouksellista liikettä tehostettiin: Egyptiin veljellisenä proletaarisena apuna rakennettiin mahtava Assuanin vesivoimala, Kuubasta tuli Neuvostoliiton "rintalapsi", jne.
Neuvostoliiton todellinen intelligentsija mahtuu yhteen käsitteseen: Vladimir Vysotskij, joka ansaitsee lukemattomia superlatiiveja. Hän sepitti ja sävelsi yli 800 laulua. Mainittakoon niistä vain kaksi: "Воры, воры, воры окружают нас..." / "Olemme varkaiden, varkaiden, varkaiden ympäröiminä..." Kaikki tiesivät, että puoluepamput rakensivat itselleen kommunismia eli luksusta. Sananlasku kertoi, että kommunismia ei voida rakentaa kaikille.
Vladimir Vysotskijn tunnetuin laulu on ehkä "Спасите наши души!" / "Pelastakaa meidän sielumme". Maailmalle tämä tehtävä on ehkä ylivoimainen, koska venäläisen sananlaskun mukaan "Спасение утопающих это дело самих утопающих." / "Hukkumassa olevien pelastuminen on hukkumassa olevien oma asia." Ihmisen henki ja ihmisen/ihmiskunnan sielu", mitä se on?
Jos Nikolai Gogolia ei olisi ollut olemassa, niin voitaisiin Kremliläiseen tapaan väittää, että Ukrainaa ei ole olemassa, että Ukraina ei ole valtio, että se on...
Näinhän se. Olen itsekin asiaan perehtynyt, ks. kirjani Внутренный враг. Борьба с мещанстом как моральная миссия русской интеллигенции. On myös englanniksi "The Inner Adversary".
VastaaPoistaOlihan Vysotski kova sälli ja nousi tietyssä vaiheessa lähes ylivertaiseksi symboliksi, mutta olihan niitä nyt sentään muitakin. Kokonaisesta ryhmästä voi puhua.
"Oikeus ja laki eivät, kuten tiedetään, ole sama asia. Historia on täynnä oikeudenmukaisuuden tavoittelijoita, jotka ovat joutuneet taistelemaan lakia vastaan ja jopa lain ulkopuolelle. Eräät totalitarismin teoreetikot ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että intohimo oikeudenmukaisuuteen laista piittaamatta, on läpikäyvänä piirteenä totalitaristisessa ajattelussa." Jaa, alkuosa on linjassa sen kanssa, että sharia-lakia käyttävässä islamilaisessa maassa sitä vastustava voi tosiaan nojata omaan oikeudenmukaisuuskäsitykseensä, mutta onko piittaamattomuus Sharia-laista ihan viimeisen lauseen valossa tyypillinen totalitaristinen ajattelun piirre. Tai voiko Helsingin yliopiston työntekijä, joka ei kannata homoavioliittoa, joutua pian rikostutkinnan kohteeksi, koska hänen puheensa voidaan todeta syrjiviksi ja siten lainvastaisiksi?
VastaaPoista