Sankarien kansa
Mikäpä kansa ei
oman käsityksensä mukaan olisi sankarien kansa? Jokaisella maalla ja kansalla
on tietenkin myös omat petturinsa ja pelkurinsa, mutta miksi kukaan haluaisi
niihin identifioitua? Kansakunta sekä muistaa että unohtaa valikoivasti. Tämän
ymmärsi jo Chateubriand 1800-luvulla.
Joillakin
alueilla sankaruus kuitenkin on noussut ylivertaiseen rooliin, koska yhteisö on
sitä alituisesti tarvinnut ja viljellyt. Paimentolaiset ovat aina vaarassa,
sillä he eivät omista maata, jota hyödyntävät ja se toinen, joka syystä tai
toisesta myös tarvitsee sitä, valmistautuu aina ajamaan kutsumattomat vieraat
pois säilyttääkseen oman sukunsa elinmahdollisuudet.
Myös vuoristossa
tarvitaan rohkeaa miestä, joka hankkii perheelle ja yhteisölle jotain muutakin
suuhunpantavaa kuin lampaanlihaa. Vuoristoissa on yleistä, että jokaisessa
laaksossa asuu yhteisö, joka on ainakin potentiaalisesti konfliktissa
naapurinsa kanssa. Sitä paitsi vuorilla asuvat joutuvat verottamaan
hedelmällisten laaksojen väkeä tullakseen toimeen. Rosvous ja panttivankien
otto on heidän luonnollinen ammattinsa. Se, joka ei kykene ryöstöretkille, paimentaa
lampaita ja saa unohtaa perheen perustamisen.
Niinpä monien
vuoristokansojen psykologia ja instituutiot ovat muotoutuneet aivan
tietynlaisiksi. Siellä vapaa mies ei voi ryhtyä kenenkään palvelijaksi, saati
mennä johonkin tehtaaseen koneen jatkeeksi. Vapaa mies tunnustaa ylemmikseen
vain oman klaaninsa vanhemmat, joita koko hänen sukunsa kunnioittaa. Vain
niille hän voi alistua, kuten lapsi vanhemmilleen. Myös vanhempien kunnioitus
on noissa yhteisöissä pyhä asia. Vanhainkotien vaippaosastoja ei sinne kannata
mennä perustamaan. Suku hoitaa patriarkkansa ja matriarkkansa ja järjestää
heille komeat hautajaiset, kun se aika koittaa.
Vuoristoalueilta
tunnemme myös verikoston. Se on siitä irrationaalinen instituutio, että se
kohdistuu ihmisiin, jotka eivät ole yksilöinä syyllistyneet yhtään mihinkään.
Heidän ainoa syntinsä on, että he ovat väärää sukua. Tšetšeniassa verikosto
ulottuu aina ”seitsemänteen isään saakka” eli jopa parin vuosisadan päähän,
kertoo moskovalaisena rosvopäällikkönäkin toiminut Hož-Ahmed Nuhajev.
Instituutio on tässä tietenkin saavuttanut jo absurdit mitat, mutta sillä on
ollut oma funktionsa ja on vieläkin.
Aleksandr Solženitsyn
kertoo, että Gulagissa oli yksi kansa, jonka jäsenet eivät koskaan alistuneet
järjestelmälle. He eivät myöskään suostuneet tekemään töitä, ainakaan mitä
tahansa töitä. Heitä ei myöskään
uskallettu ahdistella, sillä se, joka koski tsetseeniin tiesi saavansa
vihollisekseen kaikki muuta tämän kansan jäsenet, mikä tiesi suuria ongelmia.
Jokin
autonkuljettajan työ muistutti vapaan ratsumiehen džigitovkaa, ainakin jos ajokkiaan käsitteli tarpeeksi hurjasti. Se
kuuluukin olleen yksi niitä harvoja, jotka kelpasivat myös vuoristolaisille.
Mutta tässä siis
on puheena oman klaanin (tejp) ja
kansan kunnia ja sen vaaliminen. Kunniansa loukkaamista eivät tšetšeenit
eivätkä monet muutkaan vuoristolaiset voi sietää kostamatta. Muuten he menettävät
kunniansa eli kasvonsa. He kuitenkin myös ovat melko hyvin turvattuja
loukkauksilta, koska kaikki tietävät, mikä on tilanne. He tietävät myös, että
jos yksi ryhmän jäsen tapetaan, muut kostavat. Solženitsyn kertoi Gulagin tšetšeeneistä,
että heitä ympäröi pelon kehä, joka suojeli heitä ulkoiselta väkivallalta.
Kuten Hož-Ahmed
Nuhajev kertoi, juuri tämä tšetšeenien keskinäinen koheesio teki mahdolliseksi
sen, että heidän mafiansa nopeasti valloitti koko Moskovan alamaailman. Hän
itse oli pieni mies, mutta psykologisesti vahva ja jokainen ymmärsi, että
konfliktin tullen hän oli valmis menemään ”loppuun saakka” eli tappamaan tai
tulemaan tapetuksi. Koska se, joka olisi tappanut Hož-Ahmedin, olisi joka
tapauksessa joutunut tapetuksi, syntyi auktoriteetti, joka perustui ryhmän
luomaan pelkoon.
Amerikkalaistunut
toimittaja Pavel (Paul) Hlebnikov julkaisi Nuhajevista haastattelukiurjan ”Keskusteluja
barbaarin kanssa”. Hänet tapettiin varsin pian ja Nuhajev hävisi maan alle eikä
ole sen koommin näkynyt. Luultavasti hän on Kadyrovin hallitsemassa Tšetšeeniassa,
jossa rakennetaan islamilaista despotiaa, josta venäläisten on parasta pysytellä
poissa. Liitto Putinin kanssa kyllä säilyy, sillä se on tavallaan molemminpuolisesti edullinen: Kadyrov saa
pitää vallan ja Putin kasvonsa.
Tšetšeenien,
albaanien, korsikalaisten, sisilialaisten ja mustalaisten verikostoperinnettä
muistuttaa myös useimpien maiden upseeristoissa vallinnut arkaainen kunniakäsitys,
joka vaati kostamaan loukkaukset. Venäjällä käytettiin käsitettä ”univormun
kunnia” (tšest mundiry), joka edellytti,
että jos rykmentin yhtä upseeria loukattiin, oli hänen pestävä häväistys pois
verellä. Ellei hän sitä tehnyt, hän joutui lähtemään rykmentistä ja olisi
tuskin enää kelvannut millekään muullekaan.
Jos taas suorastaan itse rykmentin kunniaa
häväistiin esimerkiksi lehtikirjoituksella, saattoi rykmentin kunniatuomioistuin
velvoittaa jokin upseereistaan kostamaan puolestaan. Tällaisia tapauksia todella
oli ja kaksintaisteluistahan tehtiin Venäjän armeijassa laillisia vuonna 1894.
Mitä tämä tarkoitti käytännössä voimme ymmärtää lukemalla Aleksandr Kuprinin
romaanin Kaksintaistelu (Pojedinok)
vuodelta 1905.
Tuon
instituution laillisuus oli hämmästyttävä poikkeus siinä sivilisoitumisprosessissa,
joka Euroopassa oli 1800-luvulla tapahtunut ja joka oli mitä suurimmassa määrin
ulottunut myös Venäjälle. Kaksintaisteluita toki järjestettiin yhä muuallakin
Euroopassa, mutta kaikkialla ne olivat kiellettyjä. Venäjällä alkoi nyt
instituution myöhäsyntyinen renessanssi ja sadat upseerit, kenraaleita myöten
joutuivat osallistumaan noihin tapahtumiin. Kuolleita kertyi parissa
vuosikymmenessä tosin vain kolmekymmentä eli kuolleisuus jäi noin viiteen
prosenttiin osallistujien koknaismäärästä.
Kunnia oli toki vielä
muuallakin arvossaan. Suomessa ei kaksintaisteluita harrastettu koskaan, mutta
sen sijaan vakaiset maalaisisännätkin haastoivat mielellään oikeuteen niitä,
joiden katsoivat loukanneen kunniaansa. Näitä juttuja olivat tuomiokirjat
täynnään jo 1600-luvulta lähtien ja ne olivat maanvaivana käräjillä vielä
1900-luvun alkupuolella.
Tässä toteutui
sivistyneen yhteiskunnan periaate, jonka mukaan kosto kuului kuninkaalle ja sen
myötä kruunun virkamiehille ja tämä käytäntöhän oli meillä tullut voimaan jo keskiajalla.
Tässä suhteessa emme toki olleet ainoita.
On kyllä
merkille pantavaa, että Ruotsin valtakunnassa viikingit, Euroopan hurjimmat
rosvot aikoinaan kesyyntyivät yhteiskuntakelpoisiksi valtion alamaisiksi ja
sitten kansalaisiksi, jotka alistuivat mukisematta valtion vaatimuksiin ja
luovuttivat kostonkin sen käsiin. Mutta taisihan siinä sentään jokunen
vuosisata vierähtää.
Myöhemminhän koko rangaistusperiaatteesta
sivistyneessä maailmassa luovuttiin, vaikka kunnianloukkaus yhä on laissa ja
etenkin Amerikassa siitä on tehty mahtava rahastusautomaatti, jota käytetään
siekailematta.
Mitä primitiivisempi
yhteiskunta, sen tärkeämpää siellä on kunnia ja sen varjelu laista ja
järjestyksestä piittaamatta. Monikulttuurisuuden ideologia ei näytä koskaan
ottaneen vakavasti sitä tosiasiaa, etteivät kulttuuriset koodit ole vain
ennakkoluuloja, jotka on helppo pyyhkäistä pois pienellä valistuksella.
Sankarikansat haluavat olla nimenomaan sankarikansoja eivätkä esimerkiksi
hyvinvointikansoja.
Sankarikansojen
keskuudessa kunnian vaaliminen ja verikosto ovat identiteetin ytimessä, eivätkä
ne liene sieltä pois revittävissä ilman koko ryhmän denationalisaatiota.
Mustalaisten kohdalla on viidessäsadassa vuodessa tapahtunut ainakin näennäistä
edistystä, mutta tuskin vielä läpimurtoa. Voisikohan siitä oppia jotakin?
"Sankarien" klubi
VastaaPoistaOvatko Izborskin klubin jäsenet ottamassa lusikan kauniiseen käteen? Klubin puheenjohtajan, Aleksandr Prohanovin kellossa on jo hieman toisenlainen ääni entiseen venäläissankarilliseen vimmaisuuteen verrattuna:
- Все наши слова о патриотизме и духовности – ничто без технократии, без развития промышленности. После распада Советского Союза гайдаровцы сломали нашу экономику, разрушили целые отрасли, а западный мир, победив в холодной войне, оставил нам маленький сырьевой чулан. Мы жили в этом чулане, думая, что ничего не случится, но нас оттуда выгнали – вы сами видите, что произошло с нашей экономикой после падения цен на нефть. Да, нам нужен креатив, нам нужны новые технологии, нам нужны технократы во власти – только так мы сможем обрести свободу.
Prohanov käyttää metaforaa: Venäjä on joutunut raaka-ainekomeroon. Tämä vertauskuva on verrattavissa ainoastaan Pushkinin sadussa Kalastajasta ja kultakalasta käytettyyn visioon: Venäjä joutuu rikkinäisen kaukalon eteen / у разбитого корыта. Mutta miten se sankarillinen modernisaatio saadaan aikaan näistä lähtökohdista käsin?
Huomasin saman. En usko, että se vielä mitään käännettä merkitsee, ikävä kyllä.
VastaaPoista"Mitä primitiivisempi yhteiskunta, sen tärkeämpää siellä on kunnia ja sen varjelu laista ja järjestyksestä piittaamatta. Monikulttuurisuuden ideologia ei näytä koskaan ottaneen vakavasti sitä tosiasiaa, etteivät kulttuuriset koodit ole vain ennakkoluuloja, jotka on helppo pyyhkäistä pois pienellä valistuksella. Sankarikansat haluavat olla nimenomaan sankarikansoja eivätkä esimerkiksi hyvinvointikansoja."
VastaaPoistaTuohon voisi lisätä, että myös ns. "white trashin" (ja jengiläisten) keskuudesta on löydettävissä käyttäytymispiirteitä, jotka ovat ainakin jonkinmoista sukua ns. kunniakulttuurille. Tämänhän voi havaita ihan meikäläisiäkin proleja ja heidän edesottamuksiaan tarkastellessaan, ja muistaakseni mm. kriminologi Janne Kivivuori on jonkun verran tarkastellut ko. ilmiötä. Kunnialla (ja "kunnialla") tuntuu merkillisen usein olevan kaikkein eniten merkitystä juuri niille, joilla sitä on ympäröivän yhteiskunnan käsityksen mukaan vähiten. Vaan varas varasta haukkuu, huora huoraa häppee, kuten mummovainaa tapasi sanoa. Tai jotain...
Samaten kunniakultturi on hyvinkin vahvana havaittavissa yhä edelleen myös Yhdysvaltain etelävaltioissa, joihin kunniakulttuuri on tullut alkujaan skotlantilaisten ja irlantilaisten siirtolaisten mukana, klaani- ja paimentaolaiskulttuuritaustaa usein heilläkin. Sinänsä mielenkiintoista, että tuo kerran omaksuttu käyttäytymistaipumus on säilynyt noin vahvana yli sukupolvien, myös maailmassa, jossa tuon kulttuurin kerran synnyttäneet ympäristöpaineet ovat jo aikapäiviä lakanneet tehokkaammin vaikuttamasta, ainakin enimmiltä osiltaan. Kulttuuriset inertiamekanismit voivat siis olla yllättävänkin vahvoja.
Kun olet itsekin näihin kulttuurin rappeutumisilmiöihin ottanut kantaa useampaankin otteeseen, niin mitäpä olet mieltä tästä postauksesta:
VastaaPoistahttp://takkirauta.blogspot.fi/2015/02/disinformointia-huviksi-ja-hyodyksi.html
Itse olen kyllä jo taipuvainen katsomaan, että muuten suht koht korkealle arvostamallani blogistilla taitaa nyt luistaa kytkin jo pahanpäiväisesti. No eipä sillä, etteivätkö venäläiset ja kommunistit olisi kautta aikojen kaikenlaista hullua puuhanneet ja yrittäneet, mutta tuo alkaa jo karata pahanpäiväisesti absurditeettien puolelle.
Ei kai se (syystäkin) peljätty KGB:kaan nyt sentään aivan joka asiaan ole ennättänyt veren tahraamia näppejään upottaa, vai? Juolahti tuota lukiessani jo mieleen sekin kerettiläinen ajatus, että jos sanan KGB vaihtaisi tilalle erään seemiläislähtöisen uskonnollisen ryhmän, niin alkaisi jo vaikuttaa otteelta Siionin Viisaiden Pöytäkirjoista, tai joltain vieläkin hc:mmalta propagandamatskulta...
Ja siksi toisekseen, jos venäläisillä/kommareilla olisi oikeasti ollut tuollaisia turboaivoja käytettävissään, jotka ovat tuollaisen Absolute Total Global Control-suunnitelman kyenneet kyhäämään ja jopa toteuttamaankin, niin miksei heillä ole jo vähintään siirtokuntaa Marsissa, tms?
Vaikka toisaalta, näkeehän esim. aina niin Tiedostava suvaitsevaistokin niiden armottomasti kammoamiensa Natsien karvaisia kädenjälkiä vähän joka paikassa, vaikka ne alkuperäiset, vielä elossa olevat ruskeapaidat taitavat olla jo seniilejä muumioita kaikki tyynni, ja nuoriso-osastokin on suurimmalta osaltaan siinä määrin surkeaa joukkoa, että tuskin osaisi tapella itseään ulos edes märästä pukupussista.
Jos syitä näihin länsimaiden (sinänsä rajuihin) kulttuurisiin murroksiin haetaan, niin eiköhän niistä kannata syyttää lähinnä kahta maailmansotaa, jotka murskasivat ehkä liiankin kanssa länsimaisen ihmisen uskoa itseensä, sekä sitä nopeaa taloudellisen ja yhteiskunnallisen murroksen kautta, "Länsimaiden suurta harppausta", joka koettiin n. 1945-70? Joka siis sinänsä kyllä auttoi ratkaisemaan moniakin aiemmin jopa voittamattomina pidettyjä ongelmia, mutta synnytti myös uusia ja aiemmin tuntemattomia vaikeuksia.
Jos se ei parodiaa ollut, niin nyt keulii mopo pahasti.
VastaaPoistaHyvin ajateltu ja kirjoitettu!
VastaaPoistaItse olen sitä mieltä, että tuo primitiivisyys, josta tietyt kunniakäsitykset kohoavat, on aika pitkälle aineellista kehittymättömyyttä. Varattomilla ei ole muuta hävittävää kuin kunniansa, joka siten korostuu suhteettomasti. Tämähän toimii vaikka Venäjällä, kun erilaisilla kunniakäsityksillä kovasti yritetään korvata aineellisia arvoja ja perustella niiden arvottomuutta. Suuren johtajan kasvot ehkä säilyvät, mutta tyytyykö normaali venäläinen enää sapuskaan, mahorkkaan ja votkaan? Ja maaseudulla saa niidenkin eteen kamppailla.