Tunnustuksia
En tosiaankaan aio tunnustaa
mitään. Rupesin vain miettimään sitä, mitä tunnustus tarkoittaa. Stalinin ja
hänen ”poliittisen hallintonsa” mielestä tunnustus oli todistelun kuningatar.
Niinpä kompetenttien orgaanien erityiseksi kunnianhimoksi tuli mahdollisimman
usein hankkia sellainen.
Myöhempi tutkimus on osoittanut,
että tunnustukset saatiin erilaisella painostuksella, houkuttelulla,
katteettomilla lupauksilla, ja muulla vilpillä, ”kolmannesta asteesta”
puhumatta. Kuningattarella ei ollutkaan vaatteita ja todellisuus osoittautui
aika rivoksi.
Vaikka asia saattaa nykyisen
televisionkatsojan yllättää, tunnustaminen käsitteenä ei kuitenkaan liity vain
rikostapauksiin. Itse asiassa sen uskonnollinen ulottuvuus on kerran ollut se
alkuperäinen. Jokainen toki muistaakin apostoliset uskontunnustukset ja ehkä
myös Englannin kuninkaan Edvard Tunnustajan.
Viimemainitusta tosin useimmille
voi tulla mieleen kysymys, mitä pahaa hän oikeastaan oli tehnyt ja miten
tunnustus oli häneltä saatu. Varmaankin barbaarisen ajan tapaan kiduttamalla,
mutta miten? Juuri tuollaiset kysymykset
ovatkin itse asiassa niitä, jotka pitävät yllä ihmisten kiinnostusta historiaan
ja siis yleensä yleissivistykseen ja hyvä niin.
Venäjässä on ortodoksisessa
uskonnossa myös varsin tärkeä käsite, joka kuvaa yhtä pyhän ihmisen lajia tunnustaja (исповедник). Se
viittaa henkilöön, joka vainojen aikana tunnusti uskonsa ja joutui sen vuoksi kärsimään.
Mitä tulee tunnustuskirjoihin, ja
tällä tarkoitan nyt muita kuin varsinaisesti uskonnon alaan kuuluvia, on niitä
tässä maailmassa leegio. Pyhän Augustinuksen Tunnustukset ovat ehdoton klassikko ja myös perussisältönsä takia
eräs länsimaisen sivilisaation merkkiteoksista. Jean-Jacques Rousseaun Tunnustukset taas olivat alkusoitto
sille sivilisaatiomme kehityslinjalle, jonka alkutahteja voimme samaan aikaan
nähdä jo markiisi de Sadella.
Tunnustuksia pidetään usein
kiinnostavana luettavana ja totta onkin, että erilaisten paheiden
juurtajaksainen esitteleminen tekee miltei jokaisesta normaalistakin ihmisolennosta
monien mielestä jollakin tavoin kiinnostavan ja olisi vaikea edes kuvitella,
mitä koko sivilisaatiomme voisi olla ilman tätä ns. tunnustuskirjallisuutta,
seiskalehteä ja niitä niitä nyt onkaan.
Tunnustus voi kuitenkin olla myös
muuta kuin ekshibitionismia ja enemmän tai vähemmän tunkkaisten viehtymysten ja
harrastusten vapaaehtoista esittelyä. Sen muuan laji on credo (lat. minä uskon) ja itse katson tällaisten tilitysten
sijoittuvan alan kiinnostavimpaan päähän, ei aina, mutta usein. Olen toki
lukenut myös de Sadea mielenkiinnolla, ei silti, mutta vaihtelu virkistää.
Leo Tolstoin pieni kirjanen Tunnustuksia (Исповедь) ilmestyi vuonna 1882. Se oli
alkua hänen uralleen radikaalina kuvainraastajana ja sorrettujen ja solvattujen
sankarina. Sen jälkeen seurasi Mitä
meidän siis on tekeminen? jonka mielessään heti sijoittaa samaan jatkumoon
Tšernyševskin ja Leninin Mitä on tehtävä?
–kirjojen kanssa. Niiden väliin jäi yhden sukupolven mittainen aika, jolloin
Venäjän intelligentsija keskittyi tämän kysymyksen jauhamiseen. Tolstoin kirja
ilmestyi suomeksi Kasper Järnefeltin kääntämänä vuonna 1908.
Tässä Tunnustuksia- kirjasessa Tolstoi, jo tuolloin maailmankuulu
kirjailija, keskittyi pohtimaan elämän tarkoitusta. Häntä vaivasi masennus eikä
hän nähnyt elämälleen tarkoitusta. Raamatun Saarnaajan,
eli kuningas Salomon sanat kaiken turhuudesta tuntuivat osuvilta, mutta eivät
tarjonneet mitään ulospääsyä. Kirjoittaja oli jo nähnyt ja kokenut kaiken,
hummailevasta sotilaselämästä rikkauteen ja kuuluisuuteen.
”Valhe, varastelu, kaikenlainen
huorinteko, juopottelu, väkivalta, tappaminen… Ei ollut rikosta, jota en olisi
tehnyt ja siitä kaikesta ikätoverini kehuivat minua ja pitivät ja pitävät minua
verrattain siveänä ihmisenä…”. ”Kunnianhimo, vallanhimo, oman edun tavoittelu,
hekuma, ylpeys, viha, kosto –kaikkea tätä arvostettiin. Antautuessani näiden
tunteiden valtaan minusta tuli suurempi ja tunsin, että minuun oltiin
tyytyväisiä…”
Hurjan nuoruutensa jälkeen Tolstoi
myös saavutti kirjoittamalla valtavan menestyksen, mutta ymmärsi ettei
silläkään ollut arvoa. Hän liittyi siihen teoriaan, kuten sanoi, että oli ”vain
kirjoitettava”. Ei tarvinnutkaan tietää mitä opetti ja miksi, sillä taiteilija
ja runoilija tekivät työtään vaistonvaraisesti: ”Minulle maksettiin siitä,
minulla oli hieno ruoka ja asunto, naisia, seurapiirit, minulla oli mainetta.
Näin ollen se, mitä opetin, oli erittäin hyvää.”
Myöhemmin hän ymmärsi, että
kirjallisuuden ”papit” olivat jopa huonompia ihmisiä kuin ne hummailevat
sotilaat, joiden piirissä hän joskus oli viihtynyt. Nämä itseensä tyytyväiset
ihmiset antoivat kirjoittajalle ylpeyden ja hullun varmuuden siitä, että hänen
kutsumuksensa oli opettaa ihmisille jotakin, mitä hän itsekään ei tiennyt.
Tolstoita tämä ”hullujenhuone” ei
pitemmän päälle tyydyttänyt ja masennus vei hänet lähelle itsemurhaa. Ajatus
siitä, ettei hänestä jäisi kuoleman jälkeen mitään jäljelle, tuntui
sietämättömältä. Raamatun kuningas Salomo oli Saarnaajan kirjassa myös kuvannut
samat tuntemuksen kaiken turhuudesta, mutta tämä viisaus ei Tolstoille antanut
mitään uutta. Kyllä maar hänkin sen tiesi.
Edistyksen
aikakauden tärkeilevä tiede ei kyennyt eksistentiaalisiin kysymyksiin
vastaamaan senkään vertaa kuin aikoinaan Salomo, joka ei osannut sanoa,
kuolevatko ihminen ja eläin samalla tavoin ja jos kuolevat, niin entäs sitten.
Ehkäpä vain keskitytään syömään ja juomaan ja viihtymään vaimon seurassa
maistellen iloja niin kauan kuin ne maistuvat?
Salomonin ja Schopenhauerin viisaus
opetti, että elämä oli ihmiselle tehty typerä pila. Tätä kielikuvaa oli muuten
käyttänyt jo vuosisadan alussa Lermontov, joka oli runoillut:
…и жизнь, как посмотришь
с холодным вниманьем вокруг,
такая пустая и глупая шутка…
Ja elos, kun sitä kylmästi
tarkoin sä ympäri katsot
on tylsääkin tyhjempi puujalkavitsi…
(käännös T.V.)
Ja sitä samaa siis jauhoi vuorollaan
Tolstoi, kuten jo aikoinaan kuningas Salomo ja hänen jälkeensä vuorollaan
Lermontov, Kierkegaard ja tuhannet ja taas tuhannet vaimosta syntyneiden ihmisten
päät, mikä peruukissa, mikä turbaanissa, mikä karvahatussa, mikä missäkin,
kuten myös Heine tätä tilannetta kuvaili:
»O löst mir das Rätsel,
Das qualvoll uralte Rätsel,
Worüber schon manche Häupter gegrübelt,
Häupter in Hieroglyphenmützen,
Häupter in Turban und schwarzem Barett,
Perückenhäupter und tausend andere
Arme schwitzende Menschenhäupter -
Sagt mir, was bedeutet der Mensch?
Woher ist er gekommen? Wo geht er hin?
Wer wohnt dort oben auf goldenen Sternen?«
Es murmeln die Wogen ihr ewges Gemurmel,
Es wehet der Wind, es fliehen die Wolken,
Es blinken die Sterne, gleichgültig und kalt,
Und ein Narr wartet auf Antwort.
Das qualvoll uralte Rätsel,
Worüber schon manche Häupter gegrübelt,
Häupter in Hieroglyphenmützen,
Häupter in Turban und schwarzem Barett,
Perückenhäupter und tausend andere
Arme schwitzende Menschenhäupter -
Sagt mir, was bedeutet der Mensch?
Woher ist er gekommen? Wo geht er hin?
Wer wohnt dort oben auf goldenen Sternen?«
Es murmeln die Wogen ihr ewges Gemurmel,
Es wehet der Wind, es fliehen die Wolken,
Es blinken die Sterne, gleichgültig und kalt,
Und ein Narr wartet auf Antwort.
Tätähän tämä. Mitäpä tässä uutta? Eikö
johtopäätöskin ollut selvä? Wer nicht
kennt Weib, Wein und Gesang, der bleibt ein Narr sein Leben lang, runoili
apokryfisen tiedon mukaan itse Luther.
Itsemurha olisi tuntunut
loogiselta, mutta Tolstoi arveli jotenkin aavistaneensa, että hänen logiikkansa
oli sittenkin virheellistä ja jäi henkiin.
Oliko elämä niinkään typerää?
Entäpä jos siitä vain ei tiennyt tarpeeksi? ”Tietämättömyys sanoo aina samaa. Kun
se ei tiedä jotakin, se sanoo, että se mitä se ei tiedä, on typerää…” Mutta
missä virhe oli, ei aluksi auennut.
Mutta sitten selvisi, että elämän
tarkoitus löytyi uskosta, mutta ei kirkon uskosta, vaan tavallisen
kansanihmisen elämästä, jossa tämä usko toteutui. Ja niinpä rikkaiden ja
oppineiden elämä alkoi inhottaa Tolstoita ja ”elämää luovan työkansan teot taas
tuntuivat minusta ainoalta oikealta työltä. Ja tajusin, että tuolle elämälle
annettu tarkoitus oli totuus, ja omaksuin sen”.
Tässä kannattaa ehkä hieman
pysähtyä ajattelemaan sitä, mikä merkitys ruumiillisella työllä oli 1800-luvun
herrasmiehelle. Itse asiassa tämä työ oli käytännössä häneltä kiellettyä. Hän
pukeutui päivittäin valkoiseen paitaan osoittaakseen, ettei ruumiillinen työ
ollut häntä varten. Nykyään on aivan luontevaa, mikäli suuryrityksen johtaja
rentoutuu käytellen moottorisahaa omassa metsässään. Maailman mahtavat
esiintyvät nyt mielellään kansan edustajina ja keikailevat osallistumalla
ruumiilliseen työhön, urheiluun ja vastaavaan, kerran halpana pidettyyn
toimintaan.
1800-luvulla se ei käynyt päinsä.
Maksim Gorkin Foma Gordejev oli pelkkä kauppias, mutta sukunimensä ilmaisevan
ylpeyden vanki. Hänkin haluaisi olla yksi ruumiillista työtä tekevistä ja
tuntea konkreettisen työn tuottaman väsymyksen ja tyydytyksen, mutta se ei
olisi ollut säädynmukaista. Anna Karenina-romaanin Levin todella osallistui
maatilan töihin, kuten myös itse kirjoittava kreivi Tolstoi ja sai siitä suurta
tyydytystä, mutta se oli vastoin kaikkia sovinnaisia tapoja. Se vaati luonnetta
ja henkistä vapautta.
Tapana näet oli, että kovaa työtä
tekivät vain sorretut ja solvatut, kun taas laiskat ja tyhmänylpeät halveksivat
heitä sen johdosta ja riistivät heiltä työn hedelmät. Se piti oikein näyttääkin
pukeutumalla asuun, joka ei taatusti sopinut ruumiillisen työn tekemiseen.
Elämän tarkoituksen Tolstoi sittenkin
oppi mielestään tuntemaan tarkkaillessaan Venäjän
tavallista, vaatimatonta kansaa: ”Ihmisen tehtävänä on elämässä pelastaa
sielunsa; pelastaakseen sielunsa hänen tulee elää jumalisesti ja elääkseen
jumalisesti hänen tulee luopua kaikista elämän iloista, tehdä työtä, nöyrtyä,
kärsiä ja olla armollinen”.
Tässä oli hyvin yksinkertainen totuuden
ydin, joka oli siivottava valheesta, ja valhetta levittivät niin kirkko kuin
valtio. Tolstoi tunsi suurta vastenmielisyyttä osallistuessaan kasteeseen ja
ehtoolliseen. Ylösnousemukseen hän ei uskonut ja uskonoppineiden järkeilyt
tuntuivat hänestä kauhistavalta ulkokultaisuudelta. Opissa kyllä oli totuus,
mutta siinä oli myös valhe, ja jälkimmäisestä luopuminen oli Tolstoin mielestä
hänen olennainen tehtävänsä. Tässä hän seurasi Venäjän intelligentsijan suurta
perinnettä ja osaltaan välitti sitä myös kansalle.
(Tolstoi-sitaatit Eero Balkin
käännöksestä ”Tunnustuksien” vuonna 2012 ilmestyneestä laitoksesta)
Hyvin on eksistentialistisesti pohdittu. Kiitoksia paljon! Pidän varsinkin tuosta, että osaat oikeasti tulkita Venäjää (ts. historioitsija eli minä tässä tapauksessa lämpenee ymmärrykselle, sille, että et tulkitse kaikkea vain omasta näkökulmastamme) toisin kuin jotkut ns. "asiantuntijat", jotka esittelevät jatkuvasti tiedotusvälineissä käsityksiään Venäjästä. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että pääasiassa joutuu lukemaan niin surkeaa ylösantia, jopa sellaisten taholta, jotka väittävät esimerkiksi yliopistoissa tuntevansa kristinuskoa. Joskus todella masentaa, kun ajattelee, että tässä se on se ihmisen pää: paljon pienempi kuin hevosella.
VastaaPoistaHevosen ja ihmisen päätä verratessani en tarkoita sinua, vaan esimerkiksi Suomen ulkopoliittisen instituutin lausuntoja Venäjästä tai omaa järjenjuoksuani, joka sinänsä ylittää selvästi esim. Ulkopoliittisen instituutin tai Suomen oikeuslaitoksen ymmärryksen itsestään, koska ymmärrän arvioida itseäni kriittisesti. Eli mitä minä olen - no, en yhtikäs mitään. Mutta ei ole kyllä mikään Palsternakkakaan. Ei oikein yhtään mitään. Suomen oikeuslaitos - alammeko kertoa vitsejä? Luetaanpa Kafkaa: joka on kokenut Suomen juristit, niin on varmasti mielenkiintoisia kokemuksia kerrottavana, kafkamaisia tarinoita.
Kun maailmanmenoa katsoo, niin jopa kristinuskon tai buddhalaisuuden äärimmäisissä maailmankieltämisen muodoissa alkaa näkemään järkeä. Mutta ei ehkä (kirjoitan tämän varauksella, koska uskon enemmän paaviin kuin Alexander Stubbiin) niiden "kirkollisissa" muodoissa.
Lopuksi vielä kiitoksia tuosta, mitä kerroit Tolstoista. Olipa todella mielenkiintoista lukea.
Semper tuus,
Markus Mertaniemi, FT, Oulu
Leo Tolstoin "Mitä meidän siis on tekeminen?", Tšernyševskin ja Leninin "Mitä on tehtävä?"
VastaaPoistaVenäjä on nykyään taas kerran perimmäisten kysymysten äärellä, se ei tiedä mitä tehdä. Русская идея / venäläinen idea on kärsinyt moraalisen vararikon ja se panee sapin kiehumaan ja kusi nousee päähän eikä pääse sieltä pois.
Venäläiseen kunniaan/ylpeyteen kuului olla maailman paras / впереди планеты всей, olla maailman suurin, omistaa koko maailman. Aikoinaan se näyttikin lähes onnistuneen. Lokakuun vallankumouksen menestyksestä Lenin kiitti aikoinaan ns. hyödyllisiä idiootteja. Fuck the stupid! Valitettavasti hyödylliset idiootit ja stupid ovat nykyisin vähissä (paitsi Suomessa).
Venäläiseen kunniaan/ylpeyteen kuuluu aina myös se, että venäläiset ovat aina oikeassa: партия всегда права! Näin ollen vastoinkäymisten syypäät ovat muualla. Totta kai Saksa on syypää siihen, ettei antanut Leon Trotskin (Bronsteinin) rellestää Saksassa ja Baierin neuvostotasavallan lisäksi perustaa koko Saksaa käsitävä neuvostotasavalta. Amerikkakin on syypää. Amerikalla on fordismi, mutta Venäjällä fordismia ei ole.
Milloin kusi nousi Putinille päähän?