Ihmisten Eurooppa
Kun Euroopan
unionia rakennettiin, näyttää yhtenä perusideana olleen, että kyseessä on ihmisten liitto, eikä maiden. Tämä on
äärimmäisen tärkeä näkökohta ja kuvastanee laajemminkin kulttuurimme tilaa.
Yksilöiden
ensisijaisuus tarkoittaa heidän yhteisöjensä toissijaisuutta eikä tämä koske
vain valtioita, vaan myös niitä kulttuureita ja yhteiskuntia, joita suojelemaan
ja toteuttamaan nuo valtiot on kerran luotu.
Kuten tunnettua,
totalitarismin teoria pitää tärkeänä sitä, että sen laatuisen järjestelmän
vallitessa yhteiskunta on atomisoitunut.
Ihmiset ovat erillisiä yksilöitä ilman mahdollisuutta tukeutua toisiinsa ja
tämä jättää heidät totaalisesti valtion armoille.
Neuvostoliiton
kaltainen totalitaarinen maa huolehti tarkoin siitä, että kaikenlaatuiset
vapaaehtoiset seurat ja yhteenliittymät hävitettiin. Se tapahtui viimeistään vuosina 1936-38. Niiden
tilalle tulivat valtion elimet, Komsomol,
ammattiliitot ja pari muuta vastaavaa käytännössä virallista elintä. Puoluekaan
ei tietenkään ollut mikään puolue (osa,
pars), vaan totalitaarinen
valtakoneisto, joka ei luovuttanut hitustakaan vallastaan kenellekään.
Niinpä
yksilöiden ainoaksi mahdollisuudeksi jäi totella systeemiä, joka merkitsi
heille kaikkea. Juuri sitä oli mielisteltävä ja palvottava, tarpeen vaatiessa
petkutettavakin, mikäli saattoi siinä kuvitella onnistuvansa. Uhmaaminen joka
tapauksessa oli pois suljettua, asioihin saattoi ehkä vaikuttaakin, mutta vain
ulvomalla sutena toisten joukossa ja osallistumalla moneen sellaiseen asiaan,
mihin ei oikeastaan olisi halunnut.
Oliko
totalitaarinen valtio helvetti? Ei varmastikaan. Sehän oli ihmisten luomus
ihmistä varten, kuten tavan takaa vakuutettiin. Se oli rationaalinen ja
humanistinen perusidealtaan. Ongelma oli siinä, että se oli jäykkä ja
dogmaattinen ja oletti itseään palvottavan sen sijaan että olisi hyväksynyt
kritiikkiä ja korostanut erehtyväisyyttään ja riippuvuuttaan niistä ihmisten
mielipiteistä ja pyrkimyksistä, joiden sentään oletettiin olevan sen takana.
Eihän se periaatteessa itsetarkoitus ollut. Ongelma oli, että se oli
käytännössä juuri sitä.
Otetaan nyt
kuitenkin huomioon, ettei kansalaisyhteiskuntaa Euroopan unionissa ole ainakaan
vielä kielletty, vaikka unioniin kielteisesti suhtautuvia mielipiteitä ja
hallituksia onkin demonisoitu ja niiden kiristämistä suunnitellaan. Toisaalta
unioni ei vielä ole sitä, mitä se oikeastaan on pyrkinyt olemaan. Se on yhä
keskentekoinen ja saattaa sellaiseksi jäädäkin.
Meillä on yhä
pitkä matka siihen, että ne kansalliset enemmistöt jotka esimerkiksi Suomen
kaltaisissa maissa vastustavat unionin pakolaispolitiikkaa, hukkuisivat
monisatamiljoonaisen EU:n yleistahtoon,
jonka julistettaisiin ilmenevän jossakin muualla kuin sen jäsenmaiden piirissä
tehdyissä ratkaisuissa tai niissä ilmaistuissa mielipiteissä. Nuo mielipiteet
voidaan nytkin ignoroida ja mitätöidä toimimalla kansojen pään yli.
Edes EU:n
vastustamista ei ole kielletty, joten totalitarismiin on yhä pitkä matka ja se
saattaa jäädäkin yhdeksi historian toteutumattomista haihatuksista. Mutta jo
pelkkä perusidea, jonka mukaan EU:n tulisi olla ihmisten unioni, on
vertahyytävä.
Hokema siitä,
että olemme kaikki ihmisiä tai vain
ihmisiä saattaa kuulostaa jopa kauniilta ja niin lienee myös tarkoitettu.
Olemme siis kaikki tavallaan veljiä yleisessä ihmisyydessä, hyvin toistemme
kaltaisia ja itse asiassa vain saman afrikkalaisen kantavanhemman (vaiko peräti
kahden?) erilaisia ilmentymiä. Vain majan
harha panee meidät erottamaan itsemme toisista ja yleensä konstruoi koko toisuuden.
Tämä
buddhalais-edistyksellinen, vihreältä haiskahtava näkemys on tietenkin
tavallaan aivan oikeassa ja samalla se kaikessa simppeliydessään menee asian
juurille paljastaessaan sen näkemisalueen kapeuden, joka asiaan liittyy.
Yleensä ihmisen
silmänpohjassa on täplä, macula, johon
ulkoisen maailman kuva heijastuu ja tulee sitä kautta tajuttavaksi. Täplä on
itse asiassa varsin pieni, eikä ihminen pysty kerrallaan näkemään selvästi kuin
pienen osan ympäröivästä maailmasta. Suuri osa jää jopa kokonaan näkemättä.
Tämä unionille epäselvä
ja osittain jopa kokokaan näkemättä jäävä alue käsittää koko tavallisen ihmisen
luonnollisen ympäristön. Kukaan ei synny ennen muuta EU-kansalaiseksi tai edes
alamaiseksi eikä koe politiikkaa luonnollisena, primäärisenä ympäristönään.
Jokaisella
yksilöllä on perheensä, sukunsa, kielensä, uskontonsa, historiansa,
maakuntansa, valtionsa ja niin edelleen. Ilman niitä hän olisi vain atomi
äärettömässä avaruudessa, ilman menneisyyttä ja tulevaisuutta, tarkoitusta tai
mielekkyyttä. EU ei sellaisia anna.
Tällainen
kaikesta irrallinen olento ei sittenkään taida nykyään olla mahdottomuus tai
edes harvinaisuus. Aivan erityisesti täällä Euroopassa se tuntuu olevan yhä
yleisempi. Uskonnon ja myös nationalismin menetettyä merkityksensä jäljelle jää
vielä perhe, mutta yhä useammalta se nykyään puuttuu. On yhä tavallisempaa
sanoa nykysosialidemokraattiseen tapaan, ettei se, mitä kuoleman jälkeen
tapahtuu, lainkaan kiinnosta. Ikuinen sinkkuus
ja mahous ovat poliittisia valintoja. Historiaa ei ole.
Yhdessä
tulevaisuuden ja menneisyyden kanssa voidaan tavallaan heittää pois eli
julistaa mitättömäksi myös nykyisyys, koska sillä, millaista tulevaisuutta
halutaan valmistella, ei ole merkitystä, Merkitystä on vain sillä, mihin yksilö
pyrkii siinä hetkessä, jonka elää. Tunnuslause tälle elämäntavalle on peräti
saatu muinaisesta Roomasta: Carpe diem! Siinä
taitaakin olla useimpien nykynuorten koko latinan oppimäärä.
Ajatus ihmisestä
erilleen leikattuna yksilönä, ilman siteitä muuhun kuin hetken nautinnon
takaaviin toisiin yksilöihin, on aika lohduton. Puhtaimmillaan sen tapaamme sellaisessa
yksilöanarkismissa, jonka esimerkiksi Max Stirner 1800-luvulla kehitti.
Epäilemättä
anarkismia, kuten muitakin ideologioita voi loputtomasti muunnella. Tolstoi oli
suuri moralisti ja askeetti ainakin periaatteessa, mutta myös hänelle täysin
vastakkaista piittaamattomuutta ja oman itsen moraalista ”suvereenisuutta” voi
anarkismilla perustella.
Pessimistinen
anarkisti päätyy helposti perustelemaan oman hirttäytymisensä velvollisuuden ja
optimistinen taas sen, ettei hänellä ole vastuuta mistään. Muistelen meillä
joskus olleen peräti filosofian professorin, jonka keskeisiä väittämiä oli,
että kun hän oli lapseton, hän oli tehnyt suuren moraalisen uroteon, joka
vapautti hänet vastuusta tulevien sukupolvien edessä. Hän ei, nähkääs, ollut
vastuussa luonnonvarojen kulutuksesta muuten kuin omalta vaatimattomalta
osaltaan.
Epäilemättä
anarkismin ideologia on lähtökohtaisesti infantiili ja palvelee parhaiten
moraalittomia yksilöitä, jotka pyrkivät pakenemaan kaikenlaista vastuuta, kuten
lapselle sopii. Vakava oire yhteiskunnan tilasta saattaa kuitenkin olla, mikäli
anarkismi eri ilmenemismuodoissaan leviää merkittäväksi ideologiseksi
liikkeeksi.
Silloin aletaan
ympärillä nähdä vain yksilöitä, vain
ihmisiä eikä enää eri kansakuntien, heimojen, uskontojen, kielten ja niin
edelleen, edustajia ja kantajia. Silloin tulee periaatteessa yhdentekeväksi
keitä ovat ne ihmiset jotka oman valtion piirissä, lähellä tai kaukana elävät
eli halujaan tyydyttävät.
Silloin ei tulevaisuudella ole mitään väliä,
ainoa, millä on merkitystä, on vain ikuinen nykyhetki, tämä dies, jossa elämistä ja siihen
rajoittumista Horatiuksen kuvitellaan suositelleen ihmisille.
Tämä on
luonnollinen ja odotettavissa oleva asiain tila, mikäli lähdemme siitä, että
kulttuurimme on lopullisesti rappeutunut eivätkä sen puolesta tehdyt uhraukset
ja ponnistukset kiinnosta enää normaalikansalaista. Ehkäpä jotakin tällaista
näki edessään myös Jean Monnet (jos oikein muistan), se henkilö, jonka mielestä
Euroopan unionin piti olla ihmisten eikä valtioiden välinen yhteenliittymä.
Mahtavana
taustaoletuksena lienee, että olemme kehittyneet kyllin pitkälle jättääksemme
historialliset instituutiot jälkeemme tarpeettomana romuna. Tämän oletetaan
myös olevan se ainoa tie, jota kaikkien muidenkin yhteiskuntien on
kehittyessään seurattava. Eurooppalaiset arvot ja tässä kohden siis arvottomuus
ovat kehityksen huippu ja yleinen lainomaisuus, jonka esimerkkinä toimiminen on
uljas roolimme. Kaikki seuratkoot meitä!
Ongelmana on,
etteivät ne seuraa, ainakaan vielä. Siksi ne eivät myöskään tule tähän sukuansa
muistamattomien valtakuntaan yksilöinä, joiden korkeimpana pyrkimyksenä on sen
arvoihin integroituminen.
Kyllä ne tuovat
koko pakaasinsa mukanaan ja jäävät eurooppalaisten arvojen ulkopuolelle
maailman tappiin saakka, mikäli sellainen sallitaan. Sen kieltäminen taas veisi
EU:n kaikkien totalitaaristen valtioiden dilemman eteen. Neuvostoliiton
historia tarjoaa esimerkkejä siitä, mitä voitaisiin tehdä ja myös siitä,
etteivät nuo epämiellyttävät ja barbaariset toimenpiteet välttämättä kauankaan
tehoa.
Jos EU lähtee
totalitarismin tielle, mistä on jo merkkejä, se tuskin voi edetä sillä kauas.
Viisaampaa onkin palata ajatukseen isänmaiden
Euroopasta ja hyväksyä se ajatus, että kansoilla on oikeus päättää omista
asioistaan ainakin elinkysymyksissä.
Tuo de Gaullen "isänmaiden Eurooppa" onkin ainoa tie, millä EU voi välttää hajoamisensa.
VastaaPoistaJotkut, hyvinkin akateemiset, uskovat väitteeseen, että kansallisuus olisi vain 1800-luvun saksalaisten filosofien "keksintöä". Väite osoittaa melkoista tietämättömyyttä historiasta. Kansan käsite on selvä ja yksinkertainen eikä vaadi professoritason ymmärrystä. Käsitteen tunsivat jo Tacitus ja Herodotos, eikä Vanhassa Testamentissa paljon muusta puhutakaan kuin kansoista!
Euroopan nykyiset kansallisvaltiot vastaavat jotakuinkin kuningaskuntia, jotka muodostuivat tänne Suurten Kansainvaellusten jälkeisinä vuosisatoina. Saksan keskiajalla syntynyt kuningaskunta integroitiin katolisen Euroopan rungoksi luotuun "Pyhän Rooman Valtakuntaan", joka uudella ajalla pirstottiin pikkuvaltioiksi. Ei siis ihme, että kansallisuuden käsite oli saksan älymystölle vähän hakusessa.
Euroopan kansat ovat siis yli tuhat vuotta vanhoja ja osoittautuneet sitkeiksi maailman mullistuksissa.
"Eurooppalaisen ihmisen" kuvitellun identiteetin suurin ongelma ei kuitenkaan ole kansallisuuksissa, vaan ideologiassa, joka torjuu euroopplaisia perinteiseti yhdistävät asiat. Ne kun eivät ole "poliittiseti korrekteja". Noita yhdistäviä asioita kun ovat: yhteinen kamppailu hunneja, saraseeneja, mongoleja ja turkkilaisia maahantunkeutujia vastaan.
"Poliittiseti korrekti" identiteetti ei voi sisältää mitään tunnistettavia ominaisuuksia (Varsinkaan ei mitään uskontoon tai rotuun viittaavaa)! Siis mitä siinä silloin voi olla?
Jos meillä olisi uusi Voltaire joka panisi Candidensa seikkailemaan nykyisessä kaikista maailmoista parhaassa ja Candide saisi taas turpaansa niin kuin tarinaan kuuluukin, mutta koska niin moni turpaanpanija olisi korkeamman uhristatuksen edustaja, niin Voltairen kirja tuomittaisiin rasistisena hylkykirjojen joukkoon. Innokkaimmat arbuusinuoret saattaisivat jopa heittää kirjat iltanuotioonsa lauluiltaansa lämmittämään.
VastaaPoistaNeuvostoliitto tuhottiin, se ei tuhoutunut.
VastaaPoistaAmerikka julisti kauppasodan ja vaati siihen mukaan 50 maata.
Taloussota ja Amerikkalaisten poliitikoiden katteeton vihapuhe murskasi Neuvostoliiton.
Ei mikään muu.