Vihapuhe ja kiusaaminen
Jokunen vuosi
sitten luin New York Review of Booksista
toteamuksen, jonka mukaan ihmiskunta on kehityksensä varrella oppinut tunnistamaan
aivan uusia ongelmia, kuten nyt seksuaalinen ahdistelu (sexual harassment).
Myönnän
nauraneeni. Kyseessä oli siis tuo asia, jonka jotkut paikalliset älykääpiöt
olivat meillä kääntäneet sukupuoliseksi
häirinnäksi. Sellaiseksi sen oletetulla kohteella oli valta selittää oikeastaan
mikä tahansa toiminta, jonka kohteena hän oli ja jopa sellainenkin, joka ei
oikeastaan kohdistunut häneen eikä keneenkään muuhunkaan. Kas tässäpä nyt
sitten ihmiskunnan edistysaskel!
Samaan aikaa,
siitähän ei ole kovin montaa vuotta, oli myös kehittynyt aivan uudenlaiseksi
taiteen, tieteen ja politiikan lajiksi ennenkuulumattoman suuri herkkyys
tunnistaa erilaisia loukkauksia. Poliittista
epäkorrektiutta saattoi asiaan perehtynyt ja sille herkistynyt kulttuurintutkimuksen
adepti löytää mistä tahansa ja milloin tahansa. Salaisuutena olivat uudet mittapuut,
joilla mitattuna vanhasta korrektiudesta tulikin äkkiä uutta poikkeavaa
käyttäytymistä ja, jos haluttiin, myös rikollisuutta.
Sana ”neekeri”
on kyllin tuttu esimerkki. Se palveli satoja vuosia täysin asiallisena, tietyt
kriteerit täyttävään joukkoon viittaavana sanana, jota kaikki käyttivät. Sen
jälkeen tapahtui jotakin. Erilaiset mittaukset kenties osoittivat, että
joidenkin mielestä neekereillä oli tietty maine, joka saattoi liittyä siihen,
että he olivat niin runsaasti yliedustettuja joissakin asioissa. Joku siis
pilasi joukon maineen, enemmistö tai vähemmistö.
Aivan ilmeisesti kyseessä ei ollut sata
prosenttia populaatiosta, mutta ei myöskään viisi tai kymmenen. Joka
tapauksessa sanan saattoi ajatella heittävän aiheettomasti varjon myös niiden ylle,
jotka eivät sitä olleet ansainneet. Niinpä keksittiin uusia, tavattoman
kömpelöitä ja vain osittain koko alueen kattavia sanoja kuten afroamerikkalainen. Itse asiassa pois
käytöstä jäänyttä ja demonisoitua neekeri-sanaa ei ole tähän päivään mennessä
korvattu millään. On pakko kysyä miten tämä on mahdollista. Nyt kielestä
todella puuttuu jotakin.
Tilanne voi
verrata siihen, mitä tapahtui ryssä-sanan
kohdalla. Sana oli epäilemättä haukkumasanaksi tarkoitettu ja käytössä aivan
tarpeeton, koska sen täysin korvasi sana ”venäläinen”, jolla ei ollut sodan
kaunat ja kärsimykset mieleen tuovaa vihamerkitystä. Koska venäläinen oli neuvostoaikana kuitenkin poliittisesti epäkorrekti
sana, joka oli myös virheellinen viitatessaan vain yhteen monikansallisen veljesliiton
kansallisuuksista, keksittiin sana neukku.
Ennen pitkää
havaittiin, että vaikka sanaan ei liity ryssän vihamerkityksiä, koettiin siihen
kuitenkin liittyvän tiettyä epäkiinnostavaa vanhanaikaisuutta juuri samalla
tavalla kuin sitä liittyi sen kantana olleeseen Neuvostoliittoon. Niinpä muuan
suomalaisessa lehdessä pakinoiva venäläinen tolvana keksi vaatia, että moisen sanan
käyttö oli kiellettävä! Loogisempaa olisi ollut kieltää Neuvostoliittoa
käyttäytymästä siten kuin se teki, mutta sanojen leimaamisessa ei kyse ole
logiikasta vaan vallankäytöstä. ”Teet, kuten sanotaan, tai jäät pois laumasta!”
Täälläpä sitä
nyt sitten ollaan, uudessa Orwellin ajassa, jossa puhetta säädellään ankarin
normein. Jos et ole meidän kanssamme, olet meitä vastaan, ulkopuolella leirin.
Kuten seksuaalinen häirintä, myös vihapuhe ja kiusaaminen ovat käytännössä muuttuneet asianomistajarikoksista yleisen
edistyksellisen syyttäjän alaisiksi rikoksiksi, joihin nähden on vaadittu jopa nollatoleranssia.
Mitä sellainen
voisi olla? Sakkojen tai vankeuden määräämistä aina ja joka kerta sille, joka
sanoo sanan ”neekeri”? Entä kuka toteaa vihapuheen
ja millaisilla kriteereillä? Entä seksuaalisen
häirinnän? Kuuluuko kiusaamiseen myös kiusoittelu, jos kyse kerran on
nollatoleranssista? Onko merkitystä sillä, kuka sanoja käyttää ja millaisissa
tilanteissa? Onko laki sama kaikille vai jotakin osapuolta systemaattisesti
syrjivä? Onko lain soveltamisessa mielivallan mahdollisuutta ja miten
varmistetaan tuomion tärkein vaatimus, sen objektiivisuus? Tuomiot voivat olla
myös epämuodollisia, esimerkiksi oikein ajattelevan median antamia, huomautan
tässä.
Meillä ei
poliittisen korrektiuden rikkomisesta (am. PC) ole vielä normaalisti ollut
tapana mennä käräjille, mutta vaatimuksia siihen suuntaan on ollut sitäkin
enemmän. Seksuaalisesta häirinnästä on tuomioita tainnut tulla jo tuhkatiheään,
ainakin moraalisia. Näyttää siltä, että mikä tahansa normaali
heteroseksuaalinen maskuliinisuuden osoitus on tulkittavissa seksuaaliseksi
häirinnäksi. Ahdistelun rajat ovat
toki helpommin löydettävissä, mutta meilläpä mentiin aidan ali ryhtymällä puhumaan
häirinnästä, jonka kriminalisointi jo
periaatteessa on uskomatonta orwellilaisuutta, puhumattakaan nyt siihen mahdollisesti
kohdistuvasta nollatoleranssista.
Entäpä sitten kiusaaminen? Eikö se ole aina vakava
asia? Muistan, miten joskus takavuosina pääministeri Kalevi Sorsa oli poikennut
kansan keskuuteen ja hänelle huoliaan tuli kertomaan myös muuan terhakka
koulupoika. Poika kysyi, tiesikö pääministeri, että tässä maassa kiusattiin
lapsia? Miten sellainen saataisiin loppumaan?
Pääministeri
otti hellän-hämmästyneen ilmeen ja muistaakseni naureskeli yhdessä koko muun
arvovaltaisen joukon kanssa, yrittäen samaan aikaan näyttää arvokkaalta. Itse
kysymykseen ei tainnut tulla mitään vastausta, kertokoon se, joka paremmin
muistaa.
Sorsan vastauksen
tai vastaamatta jättämisen perusideana joka tapauksessa oli ilmeisesti se, etteivät
nämä asiat nyt sentään meille kuulu. Ei hallituksella ole valtaa eikä
resursseja lähetellä agenttejaan joka kouluun saati perheeseen vakoilemaan, mitä
lapset tekevät keskenään. Se on lasten asia ja sitten kun he kasvavat, he
alkavat harrastaa aikuisten asioita, joihin politiikkakin kuuluu.
Muistan, että kohtaus
vaikutti jotenkin riipaisevalta ja epäreilulta. Toisaalta ymmärsin Sorsaa,
mutta ymmärsin kyllä pojankin ongelmia, vanha koulukiusattu kun olin. Ei ollut
oikein kuitata naurulla vakavaa asiaa, vaikka ei sellaisen ratkaiseminen kyllä
hallituksellekaan kuulunut. Näin kuvittelin siis silloin ja Enemmistö näytti
olevan kanssani hiljaa samaa mieltä.
Tilanne on
muuttunut. Nyt häiritsemiset, kiusaamiset ja vihapuheet näyttävät olevan
politiikan ykkössijoilla. Ihmelääkkeenä kaikkeen on tietenkin nollatoleranssi, mitä se sitten
saattaakin merkitä. Ainakin sitä on helppo toistella.
On turha
sanoakaan, että nollatoleranssin vaatiminen vaikkapa sukupuoliseen häirintään,
kiusaamiseen ja vihapuheeseen kuvastaa ainakin vaatijoidensa älyllistä tasoa.
Kun kyseessä ovat niin tavattoman tulkinnanvaraiset asiat, ei mikään binäärinen
systeemi voi olla mielekäs.
Pieni esimerkki.
Pari vuotta sitten joku naispuolinen toimihenkilö nosti kunnianloukkausjutun
esimiestään vastaan. Tämä oli julkisesti käyttänyt hänestä nimitystä bitch, eli ilmaissut asian
englanninkielisellä sanalla, kuten oppineisuuttaan korostavien maailmanmiesten
nykyisin odotetaankin tekevän.
Kuten tunnettua
englannin bitch, tai edes saksan Arschloch eivät ole sitä, mitä ne
suomeksi käännettynä olisivat. Ne eivät varsinaisesti ole edes pejoratiivisia,
nehän vain kuvaavat henkilön itsenäistä ja vahvaa luonnetta. Oikeus kuitenkin
katsoi, että johtaja oli nimitellyt naista nartuksi
ja määräsi sen mukaisesti roimat sakot ja korvaukset.
En puutu tässä
siihen, että alioikeuksien päätökset nykyään näyttävät yhä mekaanisemmin
ohjautuvan asteikon keskelle, vaikka lainsäätäjän ideana on tietenkin ollut,
että asteikon koko ulottuvaisuutta käytetään. Enpä viitsi puuttua myöskään
tuomarikunnan naisistumiseen. Kai ne ovat eri asioita, kunnes toisin
todistetaan. Tässä joka tapauksessa oli esimerkki nollatoleranssista ja kärsivän osapuolen oikeudesta vai pitäisikö
sanoa, vallasta todeta kärsimyksensä määrä.
Maamme alkaa yhä
kiihtyvää vauhtia täyttyä sellaisella väestöllä, jota enemmistö ei tänne halua.
On väistämätöntä, että tässä tilanteessa tulijat saavat kohdata myös vihamielistä
käytöstä. Kysymys on valtakunnallisesti ja yhteiskunnallisesti tärkeästä
asiasta. Syntyykö meille keskenään kyräileviä etnisiä enklaaveja, vai onko
tulevaisuuden Suomi edelleen yhtä perhettä, joka yhteistuumin on valmis
huolehtimaan heikommista ja kantamaan vastuuta toisistaan?
Tosiasia on,
että kouluiässä, lasten ollessa vielä jossakin määrin eläimen asteella,
laumakäyttäytyminen on vallitsevaa ja laumaan kuuluminen erittäin tärkeää.
Poikkeavuus aiheuttaa silloin ongelmia. Mikäli kyseessä on vain yksi tai kaksi
erilaista lasta, ei ongelmaa välttämättä synny. Silloin, kun luokalla on useampia
monesta murrosikäisestä pojasta koostuvia ryhmiä, syntyy ryhmiä, jotka ovat
hierakkisia ja rajaavat tarkoin ulkopuoliset pois keskuudestaan. Tätä ei voi muuksi
muuttaa opettaja eikä kukaan muukaan.
Samassa
vaiheessa joukkojen käyttäytymiseen kuuluu siis rajaaminen pois eli syrjintä,
joka voi tapahtua millä perusteella tahansa. Liika fiksuus on hyvin pätevä syy.
Syrjäytetyt tuntevat itsensä loukatuiksi ja ovat syystä katkeria. Tässä on
kiusaamisen perusasetelma. Aktiivisesti kiusaavat lapset tulevat ryhmiensä
symboleiksi ja sankareiksi ja syntyy kierre, jossa tolkuton ja armoton
pahanteko kehittyy yhä pidemmälle.
Silloin olemme
varsinaisen koulukiusaamisen ytimessä. Jos joku toinen lapsi nimittää toista neekeriksi tai peräti paskan väriseksi, on asia sellaisenaan
törkeä, mutta luonnollinen ja tuiki tavallinen tietyssä elämän vaiheessa
tietynlaisessa sosiaalisessa ympäristössä. Opettajan on sellaiseen puututtava
välittömästi ja yleensäkin kiusaajia on pidettävä tarkoin silmällä ihonväristä
riippumatta. Jengit ovat se sana, joka viittaa asian ytimeen. Puhun vanhana
opettajana. Opettajan tehtävänä on yrittää sivistää.
Koska ihmiset ja
etenkin tietyn ikäiset lapset ovat luonnostaan taipuvaisia laumakäytökseen ja
halpamaisuuteen, mikä saattaa tuottaa herkemmille vainotuille elinikäisiä
traumoja, on kiusaamiseen suhtauduttava erittäin vakavasti.
Samalla on
muistettava, että kiusaaminen ja kiusaaminen ovat eri asioita. Niin sanottu
seksuaalinen häirintä ja kiusoittelu saattavat olla
vertaisryhmässä täysin odotettuja, hyväksyttäviä ja ikäkauteen kuuluvia
kanssakäymisen tapoja, jotka ovat sinänsä kyllä ainakin aikuisen näkökulmasta
typeriä, mutta eivät vakavia uhrien ja kiusaajien välisiä konflikteja.
Mikäli asioiden
luonnetta ei ymmärretä, vaan vaaditaan mekaanisesti ”nollatoleranssia” tai
tehdään pitkälle meneviä johtopäätöksiä jonkin sanan perusteella, mennään suoraan
metsään. Kysymys kiusaamisesta on monesssa tapauksessa erittäin vakava ongelma
ja on hyvä, että sille on lakattu naureskelemasta. Kuitenkin jokainen tapaus on
selvitettävä omana kokonaisuutenaan ja huolehdittava siitä, että kaikki osapuolet
saavat oikeutta. Kiusaajille se merkitsee nopeaa ja tiukkaa rangaistusta. Ei se
asiaa muuta, mutta on silti tärkeä signaali.
On kuitekin
olemassa vaara siitä, että puhumalla sellaisista muodikkaista asioista uin
nollatoleranssista ja sukupuolisesta häirinnästä ja korvaamalla ajattelu
kliseillä, voidaan ennen pitkää joutua korvia myöten uuteen orwellilaiseen
epätodellisuuteen, jossa mikään normaali ei enää ole normaalia, jossa sanat
korvaavat asiat ja jossa oikeus ja kohtuus korvataan mekaanista munkkilatinaa
mielivaltaisesti soveltavalla sentimentalismilla.
Suokoon Luoja,
ettei tästä maasta tulisi uutta Amerikkaa, jossa eri kuppikunnat aitaavat
itsensä omiin pilttuisiinsa ja kiistelevät oikeuksistaan.
Jokunen vuosi sitten televisiossa oli dokumenttiohjelma, jossa aikuinen afrikkalaista syntyperää oleva nuori nainen oli katkera tanskalaiselle yksinhuoltaja äidilleen.
VastaaPoistaHän oli kokenut lapsena ihonvärinsä vuoksi kiusaamista ja oli sitä mieltä että äitinsä oli tehnyt karhunpalveluksen adoptoimalla hänet maskotikseen osittaakseen olevansa ns. hyvä ihminen.
Hyvin ymmärrettävää.Mutta pelkäänpä, ettei tuollainen nyt enää onnistuisi. Sellaisen ohjelman voisi tehdä vain paha ihminen. Täytyyhän tässä nyt jokin logiikka olla.
VastaaPoistaNäitä kaupallisin konstein itselleen neekerilapsen hankkineita valkoihoisia pölvästejä on. Kun neekeriä kutsutaan koulussa neekeriksi, adoptioäiti näyttelee yllättynyttä ja suuttunutta. Mistäpä sitä olisi voinut tietää etukäteen.
VastaaPoistaSeksuaalisesta häirinnästä koohottaminen menee niin pitkälle, että monet nuorukaiset eivät enää uskalla lähestyä tyttöjä. Sehän on "häirintää", jos poika ehdottaa treffejä. Alan veteraanina en säpsähtelisi nykytilanteessakaan mutta monet muut kyllä.
Usan etelävaltioissa neekerin väitetty valkoisen naisen katsominen saattoi ennen olla syy tämän lynkkaamiseen.
VastaaPoistaTäältä Espanjasta seuraten Suomi on hysteeristen hyvien ihmisten terrorisoima maa. Osa lajitovereista tuomitaan pahoiksi, joka on kai nykyään synonyymi rasismille, joihin sitten paremman väen ahdistus puretaan. Tämänkin päivän Hesarissa olisi tärkein kirjoitus koskenut kuinka Suomi on sairas rasismista. Ahdistuneen kirjoittajan epäonneksi rasismin todelliset lietsojat kuitenkin posauttivat Brysselissä kymmeniä ihmisiä hengiltä. Ei ole tietoa, josko hekin olisivat olleet rasismin saastuttamia sairaita. Näitä uutisia on nykyään riittänyt ja ilmeisesti tulee riittämään. Kyllä hysteerikoilla riittää päivittelemistä rasismiin sairastuneista lähimmäisistään. Surkeinta on, että nämä päivittelijät ihan oikeasti pitävät sitä aina vain ongelmista pahimpana.
VastaaPoistaAnekdootti neekeri sanan käytöstä: 1970-luvulla veljeni lukioluokalla joku erehtyi puhumaan mustista miehistä. Opettaja puuttui heti puheeseen ja totesi moisen nimittelyn olevan loukkaavaa. Pitää sanoa neekeri, se on asiallinen ilmaisu. Vastaavasti ei pitänyt tietenkään puhua myöskään keltaisista miehistä tai punanahoista.
VastaaPoistaSuomessa on selvästi sekoitettu englanninkieliset termit. Negro on englanninkielessä yleensä neutraalina pidetty rodullinen sana, vaikkakin jäänyt paljolti pois käytöstä. Se vastaa suomenkielen neekeri-sanaa. Varsinainen ruma sana englanniksi on nigger, joka useimmiten on käännetty halventavaksi nekruksi. Valitettavasti täällä kaikki n-sanat on julistettu pannaan kun näitä vivahteita ei ole haluttu ymmärtää.
Prof. Vihavainen erehtyy. Ongelma ei ole lapsuudessa - kyllä lapset hyväksyvät erivärisiä ja erikokoisia jne., jos vanhemmat eivät anna aihetta ihmettelyyn. Tietenkään koulussa tapahtuvasta nimittelystä ei tarvitsisi nostaa suurta juttua (eikä varmaan 95 %:ssa tapauksista nostetakaan). Suurin osa nimitellyistä kärsii ihan yksinään tai vanhempiensa kanssa.
PoistaLapset voivat kyllä hyväksyä kaikenlaisia, mutta toisaalta eivät hyväksy ketään, joka on kiusattavissa.
PoistaSiirtäköön Luoja kelloa takaisin edes ennen USAn hyökkäystä Irakiin, tai jos se ei onnistu, edes Sarkozyn touhuamaa, nato-rakasta hyökkäystä Libyaan. Mitä lie suurten johtajien ajatuksissa ollut, öljy, Gaddafin kultavarannot ja jopa kilpailuvaluutta dollarille, pirstottu on ja pommitettu hajalle. Hillary jatkaa samalla linjalla, suuri sotajohtaja, kunnes USA romahtaa.
VastaaPoista