Muodottomuuden aika. Pari hajamietettä
Oswald Spenglerin
maailmanhistorian ”morfologia” perustuu, kuten nimestäkin kuulee, muodon analyysille ja vertailulle. Miksi
muoto on niin tärkeä ja miten sitä tulkitaan, on kysymys, johon en ota kantaa.
Spenglerin puheet alkusymboleista
saattavat jonkun mielestä asiaa valaista, mutta niiden pätevyyden voi myös halutessa
riitauttaa tai mitätöidä makunsa mukaan.
Kaikesta
huolimatta muotojen muuttuminen on kiinnostava tosiasia. Hullunkurisia
ilmauksia pakonomainen ja usein salamannopea muotojen muutos saa naisten ja nuorison
muodeissa, mutta niiden selitys ja motivaatio löytyvät kovin helposti talouden
ja parisuhdemarkkinoiden piiristä. Kiinnostavampaa on taiteen ja siinä luvussa
arkkitehtuurin muotokielen muuttuminen. Siinä kysymys on kulttuurista jo
syvemmässä mielessä.
Klassinen,
renessanssin länsimaille palauttama ihanteellinen muoto joutui kriisiin jo
1800-luvun alusta lähtien, mikä hyvin sopii myös siihen Spenglerin ajatukseen
kulttuurin muuttumisesta sivilisaatioksi tuossa samassa vaiheessa. Aluksi voi
havaita vain halkeaman, jota edustakoon vaikkapa Delacroix, jonka repliikki ”kauneus
on rumaa” epäilemättä sisälsi suuren uutuuden, joka tietenkin uutuutensa takia
jäi suurimmalta osalta ihmiskuntaa ymmärtämättä ja huomioimatta.
1800-luvun
toisen puoliskon ”ismit” olivat jo suora tie siihen muodon tyhjenemiseen, joka
vietiin äärimmäisyyteensä abstraktin taiteen tullessa johtavaksi uutuudeksi.
Arkkitehtuurissa Bauhaus ja funktionalismi edustivat rationaalista logiikkaa,
joka johti täydelliseen nihilismiin. Le Corbusierin huudahdus ”ornamentti on
rikos!” sanoo kaiken tästä länsimaisen sivilisaation kehitysvaiheesta.
Logiikkahan oli se, että on väärin tuhlata resursseja koristeluun sen sijaan
että ne sijoitettaisiin itse ”asumiskoneen” rakentamiseen mahdollisimman
monelle.
Le Corbusier
lienee aivan oikeasti ollut hullu ja hänen ideansa Pariisin täyttämisestä lasilaatikoilla
riittänee tästä todisteeksi. Omalla kotimaallamme oli tietenkin myös onni saada
tulla mukaan länsimaisen sivilisaation kärkijoukkoon ja sen seurauksia saamme
kestää vielä kauan. Finlandia-talon päällystäminen yhä uudelleen marmorilla
todistaa niin täydellisestä mielettömyydestä, että sen edessä jää
yksinkertaisesti sanattomaksi.
Mutta ei kehitys
pysähtynytkään Bauhausin laatikkoihin, vaikka muodon tyhjenemisen voisi
ajatella olevan niissä viety maksimaaliseen huippuunsa. Saksassa ja
Neuvostoliitossa kehittyi 1920-luvulta lähtien uutta, mahtipontista taidetta ja
arkkitehtuuria, joka oli kummassakin maassa hyvin samanlaista. Uudenlainen
klassisimi jätti kuitenkin jälkensä milteipä vain Venäjälle, sillä Saksassa ei
Hitlerin lyhyenä valtakautena ehditty paljoa rakentaa ja sekin vähä
pommitettiin pian maan tasalle. Tempelhofin lentokenttärakennus on kyllä
valtava, mutta sen kokoa ei oikein huomaa.
Neuvostoliitossa
sen sijaan tehtiin paljon. Stalinilainen klassismi, joka suuruuden ja
mahtavuuden kasvaessa pöyhistyi barokiksi, näkyy yhä kaikkialla, jopa provinssikaupungeissa.
Kun maassa samaan aikaan oltiin hyvinkin tarkkoja muodoista ja leimattiin formalismi synneistä suurimmaksi ja
nimenomaan rappeutuneen kapitalismin ilmentymäksi oltiin tietenkin hilpeän
paradoksin äärellä. Idea joka tapauksessa oli, että muodot eivät olleet veljeksiä: klassinen muoto
oli objektiivisesti arvokasta ja kaikessa taiteessa olennaista oli sen
sosialistinen sisältö.
Miksipä olisi
tarjottu kolhoosin mekanisaattorille tai lypsäjälle atonaalista musiikkia ja
sellaista arkkitehtuuria, jonka kyllä ymmärrettiin olevan rumaa, mutta juuri
sen vuoksi hienoa? Kansan piti saada sitä, mitä se halusi eikä se halunnut
formalistisia kokeiluja eikä sitä rappiotaidetta, jota myös Saksassa
hävitettiin.
Kiinnostavaa on,
että uudessa Moskovassa, joka nyt on rakennettu entisen stalinistisen
mallikaupungin päälle, on taas pystytetty jonkin verran rakennuksia, jotka
muistuttavat noita kuuluisia seitsemää pilvenpiirtäjää, joita englantilaiset joskus
klassisen lastenkirjan mukaisesti kutsuvat nimellä Seven Sisters.
Mutta uusi Moscow City on toisenlainen. Se on
tyypillinen päälle liimattu kiiltävien pilvenpiirtäjien rykelmä, jollaisia
maailmassa on satoja. Aasia ja Amerikka ovat niitä täynnä ja löytyyhän niitä Euroopastakin,
Pariisista ja Frankfurtista Lontooseen ja vähän Berliiniinkin. Jopa Helsinki taitaa
pian saada omansa.
Mutta todelliset
mammuttipilvenpiirtäjät on rakennettu sinne, missä ne ovat absoluuttisen
tarpeettomia, sinne, missä rakennusmaan säästämiselle kerroksia lisäämällä ei
ole minkäänlaista tarvetta. Dubaihin on jo valtava kolossi rakennettu ja pian
sinne tulee se kaikkein suurin Baabelin torni, yli kilometrin korkuinen Nakheel Tower. Todennäköisesti se on
äärimmäisen epäkäytännöllinen kaikkiin mahdollisiin tarkoituksiin, mutta sen
funktiona onkin vain olla olemassa, ihmettelyn kohteena.
Aikoinaan
pilvenpiirtäjät, jotka syntyivät New Yorkiin ja sitten muualla maailmaan,
todistivat sivilisaation dynaamisuudesta ja kansan nerokkuudesta ja
innovatiivisuudesta. Nykyään ne todistavat vain siitä, että rahaa on saatu
kerättyä enemmän kuin sitä voidaan tolkullisesti kuluttaa. Käytännössä sitä on
saatu ilman minkäänlaisia omia ansioita, rahastamalla loismaisesti niitä,
joilla on taitoja ja tietoja, mutta ei riittävästi tiettyjä maanalaisia
luonnonvaroja. Toisin kuin vielä sata vuotta sitten, noita rikkauksia ei ole
otettu väkivalloin niille, jotka niitä tarvitsevat, vaan niitä tyydytään ostamaan
markkinahintaan.
Olisi siis
kaiketi väärin pitää arabimaiden valtavia monumenttirakennelmia niiden oman
kulttuurin tai sivilisaation ilmauksina. Luultavasti ne kuuluvat sittenkin
länsimaisen sivilisaation aikaansaannoksiin. Ajatelkaamme vaikkapa
mammuttimaista Mekan kellotornia, Mecca Royal
Clock Tower, joka enemmän tai vähemmän muistuttaa Lontoon Big Beniä. Itse
se mammuttitauti, joka teettää yhä suurempia kolosseja, on ainakin Spenglerin
mielikuvituksessa juuri sivilisaation
(eikä enää kulttuurin) aikakauden
ilmaus ja prima facie voisi
kuvitella, ettei uskonsotiensa parissa touhuava arabimaailma sentään ole vielä
kehittynyt siihen vaiheeseen, vaan edustaa vielä omaa kulttuuriaan, hyvässä ja
pahassa.
Mutta ken
tietää. Ehkäpä arabikulttuuri ja muhamettilainen kulttuuri laajemminkin on jo
nimenomaan rappeutunut, mitä sen ikänsä perusteella voisi olettaa olevankin.
Itse asiassa on vaikea kuvitella, että tuosta rationaalista ajattelua kiivaasti
hylkivästä maagisesta maailmasta voisi koskaan enää nousta kukoistavaa
kulttuuria. Ne päivät sijoittunevat pikemminkin länsimaiden keskiaikaan, joka
meille avasi tien eteenpäin, mutta muhamettilaisille merkitsi jo umpikujaa,
josta ei enää ollut pääsyä pois.
Tämä on
tietenkin vain spekulaatiota, jota ei tarvitse ottaa vakavasti. Arkkitehtuurin
nykyinen kehitys, joka näyttää vihoviimein lännessäkin johtavan pois suoran
kulman ja laatikoiden tyranniasta, vaikuttaa joka tapaukselta kansainväliseltä
ilmiöltä, jota voi olla vaikea tunkea spengleriläisiin kaavoihin. Mutta ehkäpä
tässä on toistumassa sama ilmiö kuin antiikin aikana: uudet kulttuurit toki
lainaavat väistyvien sivilisaatioiden elementtejä, mutta täyttävät ne omilla
muodoillaan ja ideoillaan.
Mitkä kulttuurit
saattaisivat nyt olla nousussa? Kiinalainen, jo ammoin pysähtyneeksi arvioitu
sivilisaatio on saanut valtavan piristysruiskeen länsimaisesta teknologiasta ja
noussut pois mandarinismistaan.
Intialaiset eivät enää näytä keskittyvän pelkästään omaan napakuoppaansa
tuijottamiseen, vaan hyödyntävät täysin rinnoin sitä teknologiaa, jonka länsi
synnytti ja jonka heidän yhteiskuntansa ja kulttuurinsa on hämmästyttävässä
määrin kyennyt omaksumaan, kaikesta huolimatta.
Entä mikä on arabimaailman
ja laajemmin islamilaisen sivilisaation rooli tässä kehityksessä? Lienee pakko
sanoa, etteivät sen tulevaisuudennäkymät ole lupaavat. Mitä arabimaalima tekee
sen jälkeen, kun se on myynyt öljynsä? Ryhtyykö se siinä vaiheessa kehittämään
yhteiskuntaansa ja tuotantoaan?
Pelättävissä
lienee, ettei Lähi-Itä läheisessä tulevaisuudessa enää kykene millään keinolla
elättämään itseään, kun vaihdettavaa ei enää ole. Mitä tämä merkitsee, on avoin
kysymys. Tuskin meillä ainakaan on mitään erityistä syytä odottaa, että sieltä
nousisi maailmalle uusi dynaaminen kulttuuri, joka oman korkeamman esimerkkinsä
voimalla valtaisi tyhjiin ammentuneen lännen…
Tuttuahan se lienee, että liikaväestö liikehtii, niin tapahtui Koilis- Savossakin kuusikymmen luvun lopulla, eräänä syksynä koululuokastamme oli vain kolmannes jäljellä. Tuolloin nuoria perheitä veti eteläsuomi ja etenkin Ruotsi ja sen autotehtaat. Jotenkin samaa ilmiötä näen nykyisessäkin kansainvaelluksessa, kultturillisesti silloinkin tuotetiin iluusio paremmasta elämästä, kuten näillekin nyt maahan saapuville.Tosiasia on että tuolloinkin seudulta lähteneet olisi kyllä kyenneet selviytymään sielläkin, tosin niukemoaan elintasoon sopeutuen.
VastaaPoistaKoillis-Savohan oli 60-luvulla vielä kehitysmaa joten ei ihme että parempi elämä houkutteli "liikaväestöä" eli ihmisiä joille Suomessa ei ollut tarjolla kuin köyhyyttä. Ei häpeä ole noiden lähtijöiden joista suurin osa löysikin sen paremman elämän vaan valtion. Nykyään lähtijät ovat tosin hyvin koulutettuja. Eipä ole Ruotsistakaan tullut sitä odotettua paluumutto aaltoa eikä noiden ensimmäisen polven siirtolaisten jälkeläisiäkään ole kiinnostanut esi-isien nälkämaa. Kuka hullu sieltä tulisi köyhtyvään alamäkeä valuvaan Suomeen. Ei tarvitse mennä kuin vähän Tallinnan puleeratun keskusta ulkopuolelle niin tekee aikamatkan tulevaisuuden Helsinkiin.
PoistaEipä siinä häpeäatä kannata puhua. Suoritushan oli erinomainen, asutustilija myöten. Vertaapa nyt tilannetta siine, missä pakolaiset olivat leireillä. Ja paluumuuttajiahan on toki ollut, vaikka sitä ei juuri suosita.
PoistaNäihin aikoihin asti liikaväestön purkautuminen väestöpuute alueille on ollut molemmille eduksi, mutta hyvinvointivaltio ja kiihtyvä robotisaatio laittavat asiat uuteen järjestykseen.
VastaaPoistaJapanin mallilla katsotaan halvemmaksi tehdä itse uusia koneita kuin laskea maahan lapsentekokoneita. Varsinkin kun kukaan ei tiedä onko kahdenkymmen vuoden päästä näillä synnytystuotoilla enää mitään käyttöä kiihtyen muuttuvassa maailmassa.
Tiedemiesten ennustuksilla on ollut lähinnä viihdearvo, olipa kyse Rooman klubin ennusteista tai työn katoamisen/työvoiman katoamisen arvioista. Itseäni viihdytän arvioimalla, että jossakin sivistysmaassa otetaan väestöräjähdys sillä vakavuudella kuin se vaatii ja aletaan hoitaa omaa kansallista hyvinvointipolitiikkaa keskittymällä ihmisyyden laatuun määrän sijasta. Robotisaatio ja tulevat innovaatiot antavat siihen mahdollisuuden. Hyväkuntoiset älykkäät vanhemmatkin tarvitsevat neuvokkaassa ympäristössä vähemmän avustajia. Suomi voisi tehdä skenaarion, missä väki vähenee, mutta eläminen paranee. Siis juuri ne oikeat vihreät arvot kunniaan, joiden puutteen takia Eero Paloheimo erosi vihreistä. Samoista syistä minäkin lakkasin heitä äänestämästä. Tämä skenaario antaa kyllä nuivan vastauksen Vihavaisen aprikoinnille kuinka käy muslimikulttuurille öljyn loppumisen jälkeen.
Alkaa olla yhä enemmän noita tuomiopäivän ennustajia. Parhaillaan luen ruotsalaisen David Jonstadin kirja Sivilisaation loppu. Siinä on jonkin verran lueteltu uutta alan kirjallisuutta. Taitaa käydä ns. köpelösti muuallakin eikä uusista resurssien jakajista oikein olisi väliksi.
VastaaPoistaSarastuksessa oli myös hyvä Colin Liddelin artikkeli aihepiiristä. Jos demografia kumuloituu lasketulla tavalla ja sivilisaatiota edes tässä muodossa on mahdotonta ylläpitää, niin poishan täältä on päästävä.
VastaaPoistaAlan minäkin aavistella suurempia syitä pakoon kuin Suomen kireä verotus.
Toisaalta pitäisi säilyttää jäitä hatussa. Se on kuitenkin vaikea demareiden suistuttua yleiseurooppalaisesti raha- ja arvoliberalismin (oma termini on vulgääri-liberalismin) kiihkeimmiksi puolustajaksi vapaa liikkuvuus -ideologiallaan. Euroopan vasemmisto pelaa isorahakapitalistin pussiin 6-0 tällä hetkellä kun se varmistaa että kaikkein pienipalkkaisimmat nyt tulevat olemaan vielä pienipalkkaisempia tulevaisuudessa kun tekijöitä tulee olemaan kuin heinäsirkkoja.
Lähi-Itä ja Afrikka tulevat, tietenkin, purkautumaan Eurooppaan. Sen kansainvaelluksen jäljiltä emme ole enää entisemme. Ehkä sitkeät Itä-Euroopan maat saattavat säilyttää itseytensä muutaman vuosikymmenen pidempään. Niillä on kulttuurinen itsesuojeluvaisto selvästi voimakkaampi.
Budapestiinkö tässä on lähdettävä?
vantaalainen
Tuntuu siltä, että ajatteleminen edes sadan vuoden päähän tuntuu poliitikoista ylivoimaiselta. Eiväthän ne tulevat sukupolvet ole ääniä antamassa. Väitetään jonkun johtavan demaripoliitikon tokaisseen, ettei niin kaukaisilla asioilla ole väliä, koska silloin me kaikki jo olemme kuolleet...
VastaaPoistaHyvä traditionalistien ja kunnon vastuullisen konservatiivinen ajatus, siitä että maailma on meillä lainassa seuraaville sukupolville luovutettavaksi ja me olemme samalla tavalla sen lainaksi saaneet edältäjiltämme, ei siis ole korkeassa kursissa demareiden(kaan) mielessä. Ai niin, pääomat pitää saada verolle...sehän se oli se elämänkierron the main idea.
PoistaSamalla tavalla eivät vihreätkään enää tulevaisuudesta oikeasti piittaa. Ilmastonmuutos sitä ja ilmastonmuutos tota... sitä huolta merenpinnan edelleen (turhaan) odotetusta värähdyksestä kyllä on, mutta väestöräjähdyksestä ja esim. Afrikan väestön nelinkertaistumisesta tämän vuosisadan aikana ei huolen häivää. Tärkeämpää on seistä viivoitin kädessä Lauttasaaren kärjessä ja toivoa salaa, että se epämiellyttävä totuus viimein tapahtuisi. Huomenna hän tulee. Vaikka puolimilliä kerrallaan.
vantaa
"Entä mikä on arabimaailman ja laajemmin islamilaisen sivilisaation rooli tässä kehityksessä?"
VastaaPoistaEi pitäne aliarvioida mikä on arabimaailman ja laajemminkin islamilaisen sivilisaation rooli tässä nykyisessä/tulevassa kehityksessä.
Keskiajalla Euroopassa ihmisten piti suorittaa yliopistollinen koulutus voidakseen suorittaa yksinkertaisia aritmeettisia laskutoimintoja, jolloin kaikkialla käytettiin ainoastaan roomalaisia numeroita. On itsestään selvää että I peruna + II perunaa = III perunaa.
Entä jos joku "yrittäjäkorporaatio" tallensi pankkiin, jotka olivat silloin kaikki juutalaisten hallussa, koska kristittyjen ei ollut lupa harjoittaa koronkiskontaa, jos joku "yrittäjäkorporaatio" tallensi pankkiin MMMDDDCCCLLXXXVI guldenia tai hopearahaa, jotka piti jakaa tasan korporaation jäsenten kesken? Toimitus ei tapahtunut ihan käden käänteessä, sitä varten piti opiskella yliopistossa useita vuosia.
Mutta kun käyttöön tulivatkin arabialaiset numerot: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, niin tilanne muuttuikin silmänräpäyksessä vvallankumouksellisesti, laskutoiminnot olivatkin jo lastenkin ulottuvilla. Siitäkös juutalaiset suuttuivat pahanpäiväisesti arabeille ihan tähän päivään asti! Sen jälkeen syntyikin kapitalismi, kun kaikki kynnelle kykenevät pystyivät kartuttamaan varojaan. Kapitalismin synty olikin juutalaisille pankkireille kaiken pahan alku.
No niin, päästiin siis sitten kaivonmyrkyttäjiin...
PoistaSieltähän se selitys löytyy kuten aina ennenkin?
Tämä argumentti kumosi kaikki epäilykseni, joiden aiheena oli tämän sivilisaation näytöt viimeisen puolen vuosituhannen ajalta.
VastaaPoistaIlmeisesti lähtökohdatn ovatkin hyvät. Miellyttävä uutinen meidän kannaltamme.
En haluaisi pilata blogistin vilpitöntöä riemua ja huojennusta islamilaisen kulttuuriin uskottua suuremmista saavutuksista, mutta Wikipedia sanoo seuraavaa:
Poista"Numerosymbolit 1–9 kehitettiin Intiassa 400-luvulla eaa., ja nollaa vastaavan symbolin otti ensimmäisenä käyttöön 400-luvulla elänyt intialainen matemaatikko Aryabhata. Euroopassa lukujärjestelmää kutsutaan yleensä arabialaisiksi numeroiksi, koska se välittyi eurooppalaisille arabiaksi kirjoittaneiden matemaatikkojen kuten persialaisen Al-Khwarizmin kautta. Arabian kielessä numeroita kutsutaan nimellä arqam hindiyyah eli "intialaiset numerot".
https://fi.wikipedia.org/wiki/Arabialaiset_numerot
Niin, että olisko vielä jokin toinen argumentti panna pöytään varmuuden vuoksi? Maurit Espanjassa ehkä, mutta siinäkin on tainnut päästä pahasti jotakin länsimaista sekaan.