Lauman meno ja meininki
Gustave LeBon
aikoinaan kiinnitti huomiota ihmislauman käyttäytymispiirteisiin. Myös
jokaiselle eläimiä joskus hoitaneelle on tuttua se, että yksinään ja laumassa
ne ovat taipuvaisia käyttäytymään eri tavoin. Kuten joukko ei reaalimaailmassa useinkaan ole vain osiensa summa, ei
laumakaan sitä suinkaan ole, vaan käyttäytyy pikemmin lapsen tai humalaisen
tavoin. Nämähän ovatkin hyvin samanlaisia.
Yksilö on
yleensä harkitsevainen, koska hän tietää olevansa vastuussa teoistaan, kun taas
lauma tuntee olevansa vastuusta vapaa, mikä oleellisesti helpottaa yksilön
asemaa ja sallii hänelle paljon sellaista, mitä hän yksilönä syvästi
kavahtaisi.
Laumassa ihmisen
ei tarvitse tehdä päätöksiä eikä niillä itse asiassa merkitystä olisikaan,
kuten hän ymmärtää. Laumassa ei tarvitse pohdiskella, mihin päin nyt olisi
mentävä, koska se joka tapauksessa liikkuu minne liikkuu, eikä sitä kukaan voi
hallita, paitsi arvaamaton sattuma.
On olemassa myös
joukkoja, organisoituneita kollektiiveja, jotka ovat eli siis
merkitsevät enemmän yhdessä kuin yksinään. Jo Napoleon Egyptin retkellään
huomasi, että vaikka mamelukkisoturi saattoi yksilönä olla parempi kuin
ranskalainen, eivät mamelukkilaumat mahtaneet mitään ranskalaisten
organisoitujen osastojen ryntäykselle tai edes torjunnalle. Mutta kaduilla eivät mellasta organisoidut
osastot, vaan nimenomaan laumat. Se, joka edesauttaa tätä menoa, ottaa viime
kädessä vastuun noiden laumojen holtittomuudesta.
Venäläisessä museossa Pietarissa on
muuan tunnettu maalaus, jossa intelligentsijan
edustajat riemuitsevat vallankumouksesta. Monet ovat ylenpalttisessa
hurmoksessa ja euforia näyttää tarttuneen kaikkiin, paitsi yhteen, joka on
vaipunut syviin mietteisiin ja näyttää aavistavan jotakin pahaa. Hän ei ole
mukana laumassa, vaikka onkin sen keskellä.
Kuten tunnettua,
se vallankumous, jonka Venäjän intelligentsija sai aikaan keväällä 1917,
nielaisi tekijänsä yhtenä suupalana ennen kuin vuottakaan oli kulunut. Opportunistit,
jotka olivat kyllin viekkaita tai typeriä ryhtyäkseen kannattamaan bolševikkeja,
nousivat kyllä pinnalle, mutta kun puolue nyt johti kaikkein syvimpiä ja
pimeimpiä laumoja, sen kuului uhrata niille se, mitä yhteiskunnan pohjasakka
halusi tuhottavaksi ja pilkattavaksi.
Siihen rooliin
älyköt, intelligenty, ja yleensäkin
kaikki muut kuin ruumiillisen työn tekijät sopivat mainiosti. Ne, joilla oli
lierihattu (muistakaamme, että heti Venäjälle saavuttuaan Lenin vaihtoi
lierihattunsa lippahattuun) tai silmälasit, saattoivat odottaa kansan rankaisevan käden tarttuvan heihin. Ei
heitä mistään erityisestä rangaistu. Lenin kehotti vain katsomaan ihmisten
käsiä. Jos elanto oli ansaittu muuten kuin ruumiillisella työllä, ei sen
kummempia argumentteja tarvittu. Tämän lauma ymmärsi.
Tosiasiassa bolševikit
tiesivät hyvin, etteivät laumat koskaan kelpaa mihinkään muuhun kuin vallitsevan
järjestelmän horjuttamiseen. Siihenkin ne kelpasivat vain olemalla kaikkeen
rakentavaan toimintaan kelvottomia. Mölisevän lauman hallitseminen on yhtä
mahdotonta kuin sen rationaalinen työskentely. Lauman mellastus on massan
juhlaa, se on sen lomaa järjestäytyneen yhteiskunnan välttämättömyyksistä. Jos
elää ja syödä halutaan, sellainen käytös ei yksinkertaisesti kelpaa mihinkään,
mutta asian väistämättömyyden tajuaminen vie aina aikansa ja opitaan vaikeimman
kautta.
Vallankumoukselliseen
riekkumiseen kuuluu myös asianmukainen itsekehu. Taiteilijat, jotka yleensä on
helppo saada mukaan epä-älyllisiin massamenoihin, ovat usein valmiita
innoittumaan uusista kokemuksistaan ja alkavat ylistää niitä. Miten upealta
tuntuikaan osallistua yhtenä sankarina monista tyrannian kukistamiseen ja sen
edustajien tuhoamiseen. Keitä tuon vallankumouksellisen väkivallan uhrit
oikeasti olivat ja mitä lopultakin tapahtui, ei tietenkään ketään kiinnosta
eikä sitä edes tiedetä.
Kiinnostavaa on,
että Maksim Gorki, joka hahmotteli ja teoreettisesti perusteli uljaan,
itsenäisen ja vapaan vallankumouksellisen sankarihahmon, joutui raivon ja
pahoinvoinnin valtaan nähdessään, millaista jälkeä todellisuudessa tekivät ne,
joiden hän oli uskonut olevan uuden ja korkeamman ihmisyyden edustajia. Kun
asia piti jollakin selittää, hän huomasi, että asialla tietenkin olivat olleet
talonpojat, jotka eivät olleet oikeita työläisiä, vaan pikkuporvareita. Siinähän sekin kognitiivinen dissonanssi oli
sitten saatu hallintaan. Siitä pitäen kirjailija saattoi ryhtyä tukemaan
stalinistista politiikkaa, jonka tarkoituksena oli tuon hirveän pikkuporvariston
likvidoiminen luokkana.
Joukot ovat nyt taas
olleet liikkeellä ja prosessi jatkuu. Värivallankumoukset
ja arabikevät ovat tuottaneet juuri
niin vähän positiivisia tuloksia kuin saattoi odottaakin. Nyt on näköjään jo
vuorossa latinalainen Amerikka, jossa voinee jo puhua toistuvan vallankumouksen
traditiosta. Toki traditio eri maissa vaihtelee. Venäjälläkin laumojen liike
alkoi taas pari vuotta sitten saada suuret mittasuhteet, mutta vetoaminen
joukkojen isänmaallisuuteen toimi tällä kertaa kuin täsmälääke. Putinin
hallinolla on syytä kiittää EU:n vähä-älyisiä päättäjiä, jotka vähintäänkin
ovat tuoneet sille lisäaikaa. Ukrainassa taas kannattaa kirota niitä, jotka
päästivät tolkuttomuuden valloilleen.
Moni kuitenkin
näyttää taas jo vesi kielellä taas jälleen odottelevan uutta Venäjän
vallankumousta. Putinin suuren suosion ja kasaantuvien vaikeuksien isänmaallisen selityskehyksen takia on
todennäköistä, että vasta hyvin syvä akuutti kriisi voisi tuoda taas suuret
laumat kadulle hallitusta vastaan. Isänmaan puolesta ne sen sijaan ryntäsivät
sinne varsin spontaanisti viime keväänä, kun kuolemattomien marssi keräsi miljoonittain väkeä Voiton päivän
mielenosoituksiin.
Venäjän, kuten
useimpien maailman maiden hallinto on epäilemättä korruptoitunutta, eikä mafiavaltiosta puhuminenkaan liene aivan
tuulesta temmattua. Tällainenhan on maailmassa yleistä. Katsotaanpa nyt vaikka
sinne latinalaiseen Amerikkaan.
Samaan aikaan Venäjän hallinto joka
tapauksessa pystyy panostamaan muuhunkin kuin poliisivalvontaan, nimittäin isänmaallisuuteen
ja sellaisiin konservatiivisiin arvoihin, jotka kansan syvät rivit kokevat omikseen.
Mikäli tarvis vaatii, voi valtio kukaties vaikeuksien tullen myös usuttaa
laumat joidenkin susille heitettävien ainesten kimppuun ja niitä saattaisivat
nyt olla liberaalit, lännen agentit ja muut kansan viholliset. Ne, jotka kerran
toimittivat Leninin Venäjälle hulinaa nostattamaan, saivat myöhemmin aihetta
katua.
Ulkoinen vihollinen on kautta historian
toiminut spiidinä, joka antaa potkua joukoille. Vuonna 1914 tämä
asetelma toimi aivan erinomaisesti, mitä olennaisesti edesauttoi se, että Saksa
aivan selvästi näytti hyökkääjältä, jota oli lähdettävä torjumaan, tahtoi tai
ei. Mikäli olisi käyty lyhyt, voittoisa sota, olisi Romanovien dynastia kenties
vieläkin vallassa, mutta sodan uusi luonne oli se laskematon tekijä, joka ennen
pitkää muutti kaiken. Innostus kestää vain aikansa, mutta saattaa sitten hävitä
kokonaan.
Vallankumoukset
oli kauan tapana nähdä historian vetureina, niin keinotekoista kuin tämä onkin.
Itse asiassa niille sopii paremmin sairauden rooli. Ne ovat kuumetta, joka
elimistössä nousee, kun uudet ongelmat vaativat ratkaisuaan ja vievät valtion
kriisiin ja ehkä tuhoon. Tautia se on eikä mitään muuta.
Nykyään tuntuu
jo lähes hullunkuriselta kuvitella Ranskan suurta –tai mitään muutakaan-
vallankumousta suureksi hyppäykseksi eteenpäin, vaikka monet sen ideat muutaman
vuosikymmenen mittaan ja monien yritysten ja erehdysten jälkeen aiheuttivatkin
pysyviä muutoksia yhteiskunnalliseen ajatteluun monissa maissa. Vaikutuksensa
oman maan ulkopuolella oli myös Venäjän vallankumouksella. Natsismi kaikkine
seurauksineen ei ole niistä vähäpätöisin.
Pelkkä sokea
vallankumouksen aatteiden kannattaminen vei niin Venäjällä kuin muuallakin aina
umpikujaan, josta pääsy vaati aikansa ja uhrinsa. Vasta monen yrityksen ja
erehdyksen kautta löytyi tie normaaliin kehitykseen.
Venäjän
vallankumous, jota kerran aivan tosissaankin kuviteltiin Ranskan
vallankumouksen edustaman edistyksen jatkoksi ja historian päätepisteeksi, koki
sen karun kohtalon, että kestämällä ulkoiset paineet ja omat harharetkensä se
lopulta sai omaa tahtiaan mädäntyä joutuakseen viimein massojen vihan
kohteeksi. Purkutalkootkin olivat vaivalloiset ja kivuliaat.
Massojen kapinaa
nähdään juuri nyt joka suunnalla. Kiinnostavinta on kehitys USA:ssa. Siellä
työväenluokka on kutistunut ja keskiluokkakin kärsii ja tuntee itsensä
petetyksi. Trumpin suosiosta päätellen globalisaatio taitaa olla siellä pian
yhtä epäsuosittua kuin se on Euroopassa, jossa järjetön, maahantunkeutumisen
salliva politiikka näyttää monissa maissa mullistavan poliittisen kentän ja
nostaa valtaan uutta nationalismia ja konservatismia. Ei vielä valtaan, mutta suureksi
ja vihaiseksi erimielisten joukoksi.
Euroopassa,
enempää kuin USA:ssakaan ei viime vuosikymmeninä ole ollut suosittua kerääntyä
mielenosoituksiin kaduille. Katuparlamentin sijasta asiat on kyetty
ratkaisemaan säännönmukaisesti valituissa parlamenteissa. Unohdamme helposti
sen, että vallankumousliikkeet ja massojen älytön hoilaus olivat kuitenkin keskeinen
tekijä myös eurooppalaisessa politiikassa pitkät ajat, suunnilleen Ranskan
suuresta vallankumouksesta Euroopan hurjaan vuoteen 1848 ja sitten taas
ensimmäisen maailmansodan päättymisestä toiseen maailmansotaan ja hiukan vielä
sen jälkeen.
Nyt, juuri kun
luulimme järkevän ja säännellyn poliittisen päätöksenteon jo sivistyneessä
pohjoisessa iäksi syrjäyttäneen massojen päättömän laumahulluuden, alkaakin
esiintyä oireita, jotka viittaavat muuhun. Jos haluaisi etsiä yhteistä
nimittäjää sille kuohunnalle, jota esiintyy sekä etelän maissa Maghrebista
Venezuelaan ja Brasiliaan että lievempänä pohjoisessa aina Saksasta USA:han, taitaisi
se löytyä globalisaatiosta.
Globalisaatio
kuristaa USA:n ja Euroopan keskiluokkaa ja imee rahat erittäin pienelle
superrikkaiden joukolle. Se on myös nostanut Kiinan korkeille koturneille,
joilta horjahtaminen on ennen pitkää todennäköistä, ellei peräti varmaa. Se on
pannut Venäjän johdon lujille ja kurittaa latinalaista Amerikkaa. Mikä on
tärkeää muistaa, on että amerikkalainen hybris historian lopusta ja World Values Surveyn skenaario kaikkien
kansojen kehittymisestä kohti ruotsalaistyylistä arvoliberalismia olivat
perustettu ikuisen talouskasvun varaan.
Nyt tuon kasvun
jatkuminen alkaa jo kaikkialla näyttää epävarmalta. Yleisen käsityksen mukaan
kasvu on globaalitaloudelle yhtä välttämätöntä kuin liike polkupyörälle. Kun
liike lakkaa, kaadutaan. Mitä sen jälkeen seuraa, lienee yhtä ennustamatonta
kuin kaatumisen välttämättömyys on ilmeistä.
Toisiinsa suurella rahalla sidotut suurvallat ovat kaikki samassa
veneessä, eivätkä halua katastrofia. Kysymys onkin siitä, miten ne sen pystyvät
estämään.
Onko valtava
pyramidihuijaus tullut tiensä päähän ja tappi jo vedetty veneen pohjasta?
Seuraako nytkin uusi protektionismin ja autarkiapyrkimysten aika, kuten viime
laman jälkeen? Vai onko mahdollista hyödyntää globaalitalouden etuja kärsimättä
kohtuuttomasti sen varjopuolista? Ovatko maailmantalouden yhteistyöelimet
kyllin vahvoja pystyäkseen hallitsemaan tilanteen?
Kovasti
näyttävät joukot nykyään kerääntyvän toreille ja turuille huutamaan.
Tarkoituksena on saada leipää ja oikeutta, eikä juomakaan ole pahitteeksi.
Tässä ei ole mitään uutta eikä erityisen toiveita herättävää. Jo pari vuotta
Ranskan vallankumouksen jälkeen joukot kaduilla vaativat sellaista hallintoa,
jonka vallitessa saa syödäkseen: un
regime ou l’on mange.
Harjoitettu tappi auki-globalisaatio on epäilemättä
vauhdittanut maailman yhteenlasketun BKT:n kasvua, mutta osasiko kukaan
kuvitella, että se merkitsisi kansan enemmistön taloudellista ja moraalista
kurjistumista myös maailman johtavissa maissa? Voiko enemmistö todella pitää
kutsumuksenaan moisen menon pönkittämistä?
Epäilemättä
maailma on jo taas kerran hankkinut tarpeeksi kokemusta sanoakseen hyvästejä
simppelin laissez-faire –uskon
pahimmille naiiviuksille, mutta katumellakat eivät pitkälle riitä silloin kun
pitäisi löytää vaihtoehtoja. Valitettavasti tuo paljon ylistetty joukkosielu on
olemukseltaan vain ja ainoastaan typerä eikä kykene näyttämään tietä minnekään.
Manipulaattorit saavat tällaisina hetkinä usein tilaisuutensa.
Kaikkein pahinta,
mitä voisi tehdä, olisi käpertyä omaan Impivaaraan. Siitä Kertovat niin
Argentiinan kuin Venezuelan kokemukset. Mutta onko ainoa vaihtoehto tälle maksimaalinen
avoimuus ulkomaisen pääoman mellastukselle? Ehkä on sentään olemassa
mahdollisia kompromisseja, joita 1700-luvun talousopit uudelleen löytäneet ja
niistä hurmaantuneet ekonomistit ja poliitikot eivät ole edes viitsineet
miettiä?
Arvostamani Osmo
Soininvaara rohkeni uudessa Suomen Kuvalehdessä julkituoda sen itsestäänselvyyden,
ettei talouskasvukaan synny ulkomaankaupasta. Eihän maailmantalouskaan käy
minkäänlaista ulkomaankauppaa ja kasvaa silti. Eikö myös itse kunkin talouden
kannattaisi panostaa yhä enemmän kotimarkkinoihin, joiden synnyttämä kasvu on
aivan yhtä todellista ellei todellisempaa kuin ulkomaankaupasta hankittu?
Olipa tuo miten
tahansa, olemme ilmeisesti saapuneet vihaisten joukkojen aikakauteen eikä
ainakaan demokraatiksi julistautuneen kannata suoralta kädeltä julistaa, ettei
tälle vihaisuudelle ole perusteita. Meillä Suomessa väkeä kaduilla on vielä
vain vähän, mutta sen ei pidä antaa hämätä. Pyörä ei vielä ole kaatunut, mutta
kaatuu ennen pitkää ja saattaa tulla pahasti ihmisten niskaan.
Nyt kuuluisi parahdella äärioikeistofobiassa: talonpoikaismarssi II on selvä todiste, että sota on taas tulossa.
VastaaPoistaHyvä analyysi !
VastaaPoistaEvoluutio on osoittautunut revoluutiota menestyksekäämäksi yhteiskunnan kehityksen tieksi, se on todistettu. Kannataa muuten seurata rouva Nabulinan tekemisiä Venäjän keskuspankissa, hän ensitöikseen sitoi ruplan kursin raakaainekoriin dollarin asemasta,mikä on nykytilanteessa helpottanut maan ahdinkoa. Samalla se kuitenkin on tehnyt venäläisten matkailun vapaaseen länteen melkein mahdottomaksi, rahvaalle. Saman ilmiön vuoksi maastamme kiinteistöjään hankkineet venäläiset myyvät täällä vaikkapa tappiolla, saaden kuitankin tuntuvat voitot ruplamääräisesti. Kaikeksi onneksi meillä suomalaisilla taitaa sittenkin olla tallella tuo vanha kaksilla rattailla ajo, sen tuo esiin tapaus Esko Aho.
VastaaPoistaVAi laumoista hän kirjoittaa.
VastaaPoistaOliko tämä nyt sen noita-akkalauman harjaamista, joka lapsille kondoomeita ja pekonia tarjoaa?
Pesee naamaa joka päivä, mutta ei se vino naama siinä peilissä mihinkään muutu.
Tämä klassikkokirjoitus täytyy ottaa aina uudelleen esiin, varsinkin silloin kun ns. vastapuoli heittää jotain sanomattoman typerää. Malliesimerkki laumakäyttäytymisestä.
VastaaPoistaLauman tehtävä on nostaa kellokkaat valtaan. Eivät lauman jäsenet sitä tiedä tai ainakaan ole tietävinään, mutta kellokkaat ja sellaiseksi haluavat sen kyllä tietävät. Ja he tietävät myös, että lauma on pidettävä aina liikkeessä. Muuten se asettuu rauhallisena paikoilleen hoitamaan kukin omia asioitaan. Siksipä laumalle on syötettävä kyllin usein kiihtymyksen aiheita, jotta se saataisiin ryntäämään milloin yhteen suuntaan, milloin toiseen. Minne kellokkaat kulloinkin haluavat. Sinällään kiihokkeeksi kelpaa mitätönkin asia, kunhan pidetään huoli siitä, että se ymmärretään ryntäyskäskyksi. Tähän riittää vaikkapa tyhjänpäiväinen Facebook merkintä, joka normaaliyhteisössä kuitattaisiin pienellä tuhahduksella, että "tuo nyt oli aika asiattomasti ja hölmösti sanottu". Mutta kun lauma on saatu pysyvän kiihtyneisyyden tilaan, tuo mitätön asia nostaa hysteerisen ryntäyksen, johon kaikkien laumanjäsenten edellytetään osallistuvan. Kysymys on lauman rituaalista, johon osallistumalla lauman jäsenten tulee osoittaa uskollisuutensa lamalle miettimättä itse asian turhuutta tai vähäpätöisyyttä. Sillä jos he näin tekevät ryhtymällä tarkastelemaan asiaa kriittisesti tai kyselemällä, että "ei kai tällaisesta pikkujutusta kannata hälyä nostaa", he asettavat itsensä vaaralle alttiiksi. Heidän lojaalisuutensa voidaan kyseenalaistaa, heitä voidaan epäillä kerettiläiseksi, heitä voi uhata laumasta sulkeminen tai jopa lauman hyökkäyksen kohteeksi joutuminen. Ja yksi vahvimpia laumaa koossapitäviä ja ohjaavia voimia on pelko.
VastaaPoistaNaulan kantaan. Lauman yksinäisyys, pelko jäädäö ulkopuolelle on laumojen aikakauden mahtavimpia perusmekanismeja. Sitä on helppo manipuloida ja mikä tahansa menee täydestä. Parodia on mahdotonta, kun he tekevät sen itse. Parodioikaapa nyr vaikkapa "varisverkostoa"...
VastaaPoista