Mitkä ovat kirkon tehtävät nyt?
Erityisesti
toisen maailmansodan jälkeen on uskonnon vaikutus Euroopassa erittäin nopeasti
hiipunut. Esimodernin yhteisöllisyyden piirissä, erityisesti maaseudulla,
uskonto oli elämässä usein ensi sijalla. Nykyaikainen urbaani konsumerismi ei
sen sijaan ole sitä enää kaivannut ja niinpä vuosituhantinen uskonnon
valtakausi on loppunut. Eräät historioitsijat ovat puhuneet jopa ”pitkän
keskiajan” lopusta, joka sijoittuisi esimerkiksi Ranskassa 1970-luvulle.
Maallistuminen
koskee käytännössä lähes kaikkia elämänpiirejä ja ateisti on paljon normaalimpi
tämän aikakauden kansalainen kuin uskovainen. Historiallisesti ilmiötä tuskin
voidaan pitää uutena ja Rooman valtakunnassa lienee pari tuhatta vuotta sitten,
kristinuskon syntymisen aikoihin ollut melko samanlainen tilanne.
Kirkko ja
uskonto ovat kaksi eri asiaa ja usein ne ovat jopa joutuneet pahaan
ristiriitaan. Näin kävi silloin, kun herätysliikkeiden nousu alkoi uhata kirkon
auktoriteettia. Kirkko hyökkäsi niitä vastaan valtiovallan raskaita aseita
käyttäen. Asetelmaa voi pitää klassisena. Toisaalla on laitostunut kirkko ja
sen viranhaltijat, toisaalla ihmisten aito uskonnollinen kokemus ja tarpeet.
Onhan tätä ollut ennenkin.
Jo Luther sanoi,
ettei omaatuntoa vastaan ole hyvä tehdä ja tämä on siitä pitäen ollut monen kapinallisen
osviittana. Kuitenkin kirkko toki on ennen kaikkea laitos eikä muuta voikaan olla. Karismaan ja kokemukseen perustuvat
liikkeet ovat tuomittuja jäämään sen piirissä marginaalisiksi ja häviävät
perustajien ja kannattajien mukana. Mutta kirkko edustaa jatkuvuutta ja
ylläpitää kristillisiä traditioita.
Suomessa luterilainen
kirkko ja siinä luvussa nykyään myös suurten kansajoukkojen yhä jossakin
muodossa edustama herännäisyys, on ollut myös tärkeä kansallinen voimavara.
Poikkeusaikana uskonnolle oli tilausta. Vielä viime sotien aikaan valtiojohto
vetosi toistuvasti kansan uskonnolliseen mielenlaatuun ja itse taisteluakin
kuvattiin usein uskonnollisin termein ja täyttä totta tarkoittaen.
Taistelu kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta
kykeni kannustamaan suomalaisen miehen hämmästyttäviin suorituksiin eikä
uskonnon merkitys ollut tässä taistelussa suinkaan viimeisellä sijalla. Vuonna
1939 jo Moskovaan lähteviä neuvottelijoita hyvästeltiin Lutherin virrellä Jumala ompi linnamme ja sodan aikana
koko kansaa usein kehotettiin rukouksiin. Tuon virren syntyhän liittyy
turkkilaisvaaraan.
Kirkkoamme ei
ole tapana nimittää valtionkirkoksi, vaan kansankirkoksi. Asialle on olut
katetta sikäli, että Suomi vielä hiljattain oli maailman luterilaisin maa,
mutta tilanne on nopeasti muuttumassa. Kansa on viime vuosina alkanut
joukoittain erota kirkosta. Osittain kysymys näyttää olleen muodikkaista
reaktioista milloin homoliittoihin, milloin johonkin muuhun uskonnolliseen
mielenilmaukseen, jolla ei ole edes ollut kirkon kanssa mitään tekemistä. Kyse
on ollut protestista uskonnollisuutta vastaan. Sitä ei yksinkertaisesti ole
tarvittu.
Nyt näyttää
syntyneen uusi tilanne, jossa erotaan kirkosta protestina sen politiikkaa
vastaan. Nykyinen arkkipiispamme on julkisuudessa esittänyt monia huomiota
herättäneitä lausuntoja. Teologiselta kannalta on varmaankin osuvaa ja
perusteltua todeta, ettei kirkon tehtävänä ole palvella suomalaista
kansallisuutta tai kansakuntaa, vaan Jumalaa ja hänen käskyjään. Asiat voidaan
myös ymmärtää siten, että kaikkinainen hädänalaisten auttaminen on kristityn
ensimmäinen velvollisuus riippumatta siitä, mitä yhteisöä autettava edustaa.
Tämä on ystävällinen tulkinta.
Nyt kuitenkin on
syntynyt sellainen tilanne, että valtion politiikka ja kirkon noudattama
käytäntö ovat joutuneet keskenään ristiriitaan. Kun valtiovalta hylkää
perusteettomina joidenkin ihmisten turvapaikkahakemukset, he saattavat jäädä
vaikeaan asemaan. Silloin on ymmärrettävää, että joku auttaa heitä. Lähinnä sen
voisi olettaa olevan hädänalaisia lähinnä olevan yhteisön, vaikkapa
uskoveljien.
Nyt kuitenkin
kristillinen kirkkomme on päämiehensä suulla julistanut ottavansa tämän
auttamisen tehtäväkseen. Käytännössä tämä merkitsee valtiovallan politiikan
sabotointia. Kirkko yrittää saada oleskeluluvan ja ilmeisesti kansalaisuudenkin
ihmisille, joilla ei viranomaisten mukaan ole siihen oikeutta. Sattumoisin nuo
ihmiset edustavat useimmiten islamia.
Periaatteessa
saattaa kuulostaa hienolta, että ihmistä autetaan hänen taustastaan
riippumatta. Mikäli kirkko siinä tavallaan auttaa kilpailijaansa ja
vihollistaan, islamilaista ummaa ja
sen jalansijan leviämistä Suomessa, on mahdollista ehkä jopa nähdä asiassa
kristillistä ylevyyttä, jonka upea esimerkki saattaa taistelua ja
vastakkainasettelua korostavat näkemykset häpeään. Tämä lienee se hurskas
toive.
Käytännössä torjuttujen
turvapaikkaturistien hyvinvoinnista huolehtiminen varmastikin vastaa monien
sellaisten ihmisten henkilökohtaisiin tarpeisiin, jotka haluavat kokemuksia
moraalisesta ylevyydestä ja tuntevat tarvetta päteä nimenomaan hyvinä ihmisinä
laupiaan samarialaisen esikuvan mukaisesti. Tämä on ymmärrettävää.
Asia voidaan
nähdä toisinkin. Kirkko ei ole laupiaiden samarialaisten yhteenliittymä, vaan
koko kristittyä kansaa, jäsenistöään edustava laitos, jolla on niin
valtiolliset kuin hengelliset tehtävänsä ja velvollisuutensa. Sosiaalityö ei
kuitenkaan niihin varsinaisesti edes kuulu, puhumattakaan valtion viranomaisten
vastustamisesta ja heidän toimintansa vaikeuttamisesta.
Mikäli kirkko
kiinnittää huomionsa vain tai ainakin ensi sijassa inhimilliseen hätään eikä
kristilliseen oppiin ja sen levittämiseen, se saattaa merkitä sitä, että siitä on
käytännössä tullut ennen muuta humanistinen, käytännössä siis lähinnä
ateistinen instituutio, joka ei ole enää edes kiinnostunut lähetyskäskystä ja
vaikeuksiin joutuneiden sielun autuudesta, vaan keskittyy heidän maallisiin
etuihinsa valtiovaltaa uhmaten.
Näin tehdessään
kirkko toimii moraalisesti epäilyttävällä tavalla suuntaamalla verottamalla
saatuja resurssejaan kristinuskolle vieraan ja vihamielisen uskontokunnan
asemien vahvistamiselle Suomessa. mikäli tarpeen on saada moraalisia palkintoja,
ei ole sopivaa käyttää siihen kirkon resursseja eikä arvovaltaa, vaan jokaisen
on saatava tehdä uhrauksensa itsenäisesti.
Nykyistä
politiikkaa on monen kirkon jäsenen mahdotonta hyväksyä. Asiaa on perusteltu jopa uskontojen välisellä
liennytyksellä, mutta käytännössä tällaisella toiminnalla ei ole eikä voi olla
mitään merkitystä uskontojen välisiin riitoihin. Ekspansiivinen islam on
hyökkäämässä ja sen auttaminen ei ole muuta kuin naiiviutta ellei sitten petturuutta.
Tässä tilanteessa kirkon tehtävänä olisi perinteisesti ennen muuta lähetystyö, evankeliumin
eli hyvän sanoman levittäminen ja tiedon jakaminen kristinuskosta. Sille olisi
meidänkin maassamme huutava tarve.
Jopa
suurmoskeijan rakentaminen näyttää sen sijaan saaneen osakseen myötämielisyyttä
myös luterilaisen kirkon piirissä, minkä hyväksyminen on useimmille kirkon
veronmaksajille mahdotonta. Kun edes islamin eri haarojen edustajat eivät voi
harjoittaa hartautta yhdessä, ovat puheet jonkinlaisesta islamin ja
kristinuskon ekumeenisesta lähentymisestä naiiviutta tai pahempaa.
Suuren yleisön
reaktio kirkon politiikkaan on internetin keskustelupalstoilla helposti
nähtävissä. Siellä olevan palautteen perusteella voidaan päätellä, että kirkon
nähdään islamia ja hallitsematonta maahanmuuttoa tukevalla politiikallaan
pettäneen roolinsa sekä kristinuskon ja luterilaisuuden puolustajana että
Suomen kansan ja valtion perinteiden vaalijana ja tukijana.
Pidän kehitystä
hyvin huolestuttavana. Ehkä luottamus olisi palautettavissa siten, että
kirkkomme ottaisi jälleen uskonnollisen asenteen eli rohkean kristinuskon
puolustajan ja levittäjän roolin eikä enää keskittyisi maallisiin asioihin,
jotka näyttävät nyt olevan ainoa, mihin se edes viitsii väittää uskovansa.
Jos kirkkomme
sen sijaan olisi säilyttänyt edes kohtuullisen annoksen uskonnollisuutta, sen
pitäisi olla ennen kaikkea huolissaan tänne laittomasti tunkeutuvien muslimien
autuusasioista. Samoin sen olisi keskityttävä palvelemaan niitä, jotka
veroillaan sen toiminnan kustantavat.
Tämä taitaisi
edellyttää uutta, Lutherin veroista uskonpuhdistajaa, joka ei suostuisi
menemään siitä, missä aita on matalin, vaan naulaisi rohkeasti teesinsä ja
uhmaisi niitä hurskastelijoita, jotka ovat luopuneet kirkon perinteisistä
tehtävistä. Mutta kuka kykenisi sen
kirkossamme tekemään? Uskaltaako kukaan edes napista itsekylläisten prelaattien
politiikkaa vastaan? Pahalta näyttää.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirkko tekee nyt saman kuolemansynnin, mitä vihreät ovat tehneet jo vuosia. Aivan kuin vihreät unohtavat ekologian kannattamalla raijaamista myriadeittain ihmisiä Suomeen, joiden hiilijalanjälki lähes kymmenkertaistuu heti kun ehtivät sanoa taikasanan simb.., eiku asylum, niin Kirkko panee perässä parastaan tuhlaamalla verorahoja ihmisiin, joiden haittavaikutus seurakunnille saattaa olla jopa suurempi kuin haitta ekologialle. Moraali, humaniteetti ja laupeuden idea saavat kyllä pikavoittoja, mutta maailmanajassa ne rinnastuvat pikemminkin pakkasella housuihin lirauttamiseen.
VastaaPoistaLuterilaisen kirkon johto on ajautunut erilleen suomalaisuuden puolustamisesta, jonka puolesta kirkko teki parhaansa talvi- ja jatkosodan vuosina.
VastaaPoistaOlen tavannut menneinä vuosikymmeninä hienoja pappismiehiä kuten lyseomme uskonnonopettajan, pastori Kauko Nykäsen ja appeni rintamapapin, myöhemmän rovastin Matti Tukian.
Islamin edessä pokkuroiva nykyinen arkkipiispa on moraalikatoa poteva haihattelija, jonka olisi syytä pidättäytyä laittomasti maassa oleskelevien hyysäämisestä.
Piispa Salmi on sanonu, että kirkko ei ryhdy käännyttämään mudlmeja. Uudessa Testamentissa Jeesus on kyllä kehottsnut seuraajiaan tekemään lähetystyötä ksikkien kansojen keskuudessa.
VastaaPoistahttp://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/piispa-salmi-kirkko-ei-ryhdy-kaannyttamaan-maahantulijoita/710710/
Ylenn Areenalla on fokumentti Isiksen hsrjoittamasts Lähi-idän kristittyjen vainosta. K
No, mihinpä uskoon niitä käännytettäisiin?
Poista"Käännyttäminen" on ulkokristillinen ilmaus. Sisäpolisesti on kysymys siitä, että saarnataan rakkauden hengessä parannusta ja syntien anteeksiantamista Jeesuksen lunastusteon perusteella. Jos "kirkko" katsoo, ettei ihmisten tarvitse uskoa evankeliumiin pelastuakseen, ei "käännyttämistä" tuon käsityksen mukaan tarvita. Toisaalta piispat eivät voi estää yksittäistä kristittyä julistamasta evankeliumia muslimillekin.
PoistaSuomen luterilaisesta kirkosta tuli kypäräpappi-aikakauden jälkeen ensin äsdeepee, sitten vihreät ja nyt vasemmistoliitto.
VastaaPoistaPapeilla ja kirkkoväellä, jos rumasti sanon, tuntuu olevan menossa kisa kuka on vastaanottavin islam-invaasiolle. Vasta tässä sanapelissä erotellaan tosi liberaalit akanoista.
Ja saa aplodeja kalliokuplista ympäri maata.
Hesarin toimittajat diggaa eikä enää vinoile. Ja tekee juttuja sen mukaan, kirkon uusista "rohkeista" äänistä. Kukkahattusedätkin harkitsevat liittymistä takaisin kirkkoon, josta erosivat Räsäsen vuoksi. Vapaamuurautuneet piispat ja muut kirkon herrat saavat nyt itse vuorisaarnaamalla paljon uutta yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Toiminta alkaaa olla muutenkin mediasexympää ja otsikoidumpaa pian alkavan piilota-irakilainen -hipan ansiosta kuin se iankaikkinen (sic) puhe jostakin Taivaan valtakunnasta. "Kiitos etten minä ole ainakaan niin kuin nuo rasistit."
Niin. Kirkko on varmasti ihan vakavissaan, mutta kääntämällä toisen posken jo ennen varsinaista litsaria siinä on jotakin mikä herättää aiheellisia rumia kysymyksiä.
vantaalainen
Hyvin ympäripyöreaa on keskustelu kirkon tehtävästä. Mikä on kristillisen kirkon ydinsanoma? Kirkonmiesten pitäisi ensin itselleen selvittää uskovatko jumalaan ja tuonpuoliseen vai eivätkö usko.
VastaaPoistaNaiivius on kyllä kunniassaan valtiokirkossa, Jemenissä isis ristiinnaulitsi pääsiäisen kunniaksi katolisen papin ja täällä piispat suojelevat viidettä kolonnaa...
VastaaPoistaNoin se on. Kristinusko on tällä hetkellä maailmassa vainotuin uskonto. Se on ihan tilastollinen fakta.
PoistaSama fakta on että vaino tulee xxxxxx (keksit itse) suunnasta.
Mutta eihän se meidän kirkon tahtia haittaa. Dialogi, dialogi... pehmoisella pohjoismaalaisella puheellahan kaikesta voi jutella ihan rauhassa.
Tuo Umman eli islamilaisen yhteisön näkeminen kristinuskon vihollisena on kyllä Timolta kummallinen möläytys. Molemmat uskonnot perustuvat samaan Vanhaan testamenttiin ja palvovat samaa Jumalaa. Kristityillä on Uusi testamentti ja muslimeilla Koraani, mutta samat perusperiaatteet pätevät molempiin. Islamin yksi peruspilari on vähävaraisten auttaminen, joka on myös osa Jeesuksen opetuksia.
VastaaPoistaEi sekularisoituminen ole tapahtunut pelkästään kristinuskon parissa. Samaa on myös islamissa; Mitä koulutetumpi väestö, sitä vähemmän uskonto määrää elämää. Sama pätee myös päinvastoin. Afrikassa kristinusko on todella voimissaan samoin kuin Islam köyhemmissä muslimimaissa.
Kyllä tuo vahvaa uskoa vaatii.
PoistaVoi Petteri hyvä, sinä et näytä tietävän islamista - etkä ilmeisesti kristinuskostakaan mitään. Islam ei todellakaan perustu Vanhaan testamentiin, eivätkä kristityt palvele samaa jumala kuin muslimit. Kristinuskon yksi peruspilari on rakkaus, mitä ei suinkaan voi sanoa islamista. Islam on peräisin Muhammadin houreista, ellei sitten itseltään Perkeleeltä.
PoistaSuosittelen lukemaan Martti Ahvenaisen kirjan Islam raamatun valossa. Ei jää epäselväksi näiden uskontojen suhde toisiinsa.
PoistaTietysti luovalla teologialla pystytään yhdistämään mitkä tahansa opit. 1930-luvulla näppärät teologit kehittivät saksalaisen valtakunnankirkon jonka opit olivat sopusoinnussa kansallissosialismin kanssa. Samat tyypit pystyisivät varmasti naittamaan myös islamin ja kristinuskon.
On se uskonnollisuus hiipunut. Pääsiäisaamunakin hauta oli tyhjä mutta Prisma täynnä.
VastaaPoistaEniten minua ihmetyttää kirkon päätöksentekojärjestelmä. Eli jos arkkipiispa tulee julki poliittisin kannanotoin, niin miten hän voi sanoa sen edustavan kirkon kantaa? Kai jonkin kirkon elimen pitäisi siunata tuo kanta?
VastaaPoistaArkkipiispalla ei ilmeisesti ole juridisesti valtaa päättää, että kirkkoja käytettäisiin maasta karkotettavien turvapaikkana. Kirkot ovat seurakuntien omistamia. Päätösvalta lienee seurakunnan elimillä. Rutiinimaisissa asioissa kirkon läytöstä voinee päättää kirkkoherra. Turvapaikka-asia on sen verran suuri asia, että kirkkoherroilla valta ei yleensä riittäne. Kyseinen päätös uhmatessaan maallisen esivallan päätöksiä , saattaa olla lainvastainen.
PoistaKorjausta edelliseen vastauskommenttiini:
PoistaTarkstin kirkkolainsäädännöstä asiaa.
Kirkkojärjestyksessä on säädetty, että uusi kirkko on vihittävä Jumalalle pyhitetyksi huoneeksi. Kun kirkko on vihitty, sitä saa käytää vain sen pyhyyteen soveltuviin tarkoituksiin.
Kirkon käyttämisestä päättävät kirkkoherra ja kirkkoneuvost tai seurakuntaneuvosto yhdessä. Jos ne ovat erimielisiä asia on jätettävä tomiokapitulin ratkaistavaksis (tuomiokapitulissa on yksi lainoppinut jäsen). Tuomiokapitulin påätöksestä voidaan valittaa kirkollisvalituksena hallinto-oikeuteen.
Valitus voidaan ottaa hallinto-oikeusdessa tutkittavksi, vaikka valituksen kohteena oleva päätös on tehty oikeassa järjestyksessä, jos päätös on "muuten" lainvastanaen. Muuta lainvastaisuutta voisi olla se, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita majoitetaan kirkossa, jotta viranomaiset eivät vois karkoittaa heitä maasta. Tulkittakysyimyksenä olisi se, onko tuollainen majoitus kirkon pyhyyteen sopivaa vai ei. Perusteita puolesta ja vastaan. löytyy. Kielteisenä seikkana voisi valittajaa nähdä sen, että Paavaali jossakin Uuteen Testamenttiin. otetussa kirjeessä kehotaa kristittyjä olemaan esivallalle kuuliaisia.Paavali kuitenkin näkee, etä joissain asioissa. tulee. totella Jumalaa enemmän kuin esivaltaa.
Arkkipiispalla olisi juridinen valta päättää kirkon käytöstä majoittamiseen, jos. kirkkojäjärjjestyksestä annettaisiin siishen valtuus. Kirkolliskokouksella on oikeus muuttaa kirkkojärjestystä.
Lankalauantain TV-iltauutisissa oli peräkkäiset uutiset Ylivieskan kirkkopalosta ja Mäkisen suojelujulistuksesta. Tuossa yhteensattumassa huomasi kyllä jotain hyvin enteellistä.
VastaaPoista