Missä ollaan, Spengler?
Niinä muinaisina
aikoina, kun ei veneissä eikä laivoissakaan ollut GPS:ää eikä viitsinyt epämääräistä
decca-navigaattoriakaan hankkia, tuli alinomaa tehneeksi tuon kysymyksen. Missä
ollaan? Jääkö vaarallinen sektori tai vyöhyke varmasti sinne, minne pitääkin ja
ovatko kaikki orientaatiokonstit asiasta samaa mieltä?
No, tämähän on
nyt muinaista historiaa ja kuuluu samaan sarjaan kuin laahusloki, jota sitäkin
tuli joskus kokeiltua. Nyt tiedämme nämäkin asiat täsmälleen ja jos joku vielä
kehtaa karauttaa karille, niin on syytä epäillä, etteivät kaikki asiat
ohjaushytissä tai navigaatiopöydällä ole olleet ihan kohdallaan. Onhan tässä
juuri hiljattain havaittu muuankin saksalainen, joka oli seilannut vuoden
kuolleena, ilmeisesti käymättä kertaakaan karilla tai törmäämättä koskaan
mihinkään. Ottakoot kaikki tästä esikuvallisesta suorituksesta mallia!
Valtiollinen
tervahöyrymme, kuten ennen oli tapana sanoa, puksuttelee sekin taatun
hallitusti pitkin sallittuja väyliä ja välttyy näin ainakin joutumasta
katastrofiin yksin ja omia aikojaan. Sinne tosin näyttää suunnistavan koko
eskaaderi, mutta ainahan se on yhdessä rattoisampaa. Eipähän päästä meitä
leimaamaan väärään seuraan joutumisen johdosta eikä muutenkaan. Me olemme yhä
Ruotsia jäljessä, mutta suunta on sama ja se on kiistaton, sillä se on oikea!
Kiusallisia ovat
joskus ulkopuolisten arviot, joissa koko Eurooppa joutuu rienaavien syytösten
kohteeksi. Amerikkalaiset kuten Huntington ja Laqueur uskaltavat suorastaan
kyseenalaistaa koko sen pääsuunnan, mihin ollaan matkalla. Edellinen
todennäköisesti pitäisi myös Amerikan politiikkaa aivan järjenvastaisena, jos
olisi vielä sen nykytouhuja näkemässä.
Euroopan
politiikassa sen nykyisen suuntauksen perusasioiden arvostelu sen sijaan on
tabu. Onneksi vanhoissa sivistysmaissa kuitenkin on vielä myös muutakin kuin
politiikkaa. Siellä ilmestyy laatulehtiä, jotka eivät tabuja hätkähdä, vaan tarjoavat
forumin myös kriittiselle ajattelulle. Siellä on normaalia, että
intellektuellit kysyvät, minne ollaan menossa ja missä nyt ollaan? Siellä ei
sen sijaan ole tapana kysyä, ollaanko varmasti menossa samaan suuntaan kuin ”kaikki
muutkin” ja mitähän meistä mahdettaisiin ajatella, ellemme olisi? Ovat ne
viisaita, nuo!
Politiikka
politiikkana. Tabut ja ”korrektiudet” kuuluvat politiikan aseisiin, mutta eivät
sen sijaan kriittisen ajattelun alaan. Saattaa olla hyväkin asia, että niin monet
ovat vakuuttuneet siitä, että järjen käyttö on kiellettyä tietyn, kapeahkon
sektorin ulkopuolella. Masentavaa tolkuttomuutta on maailmassa jo nytkin
riittävästi ja mikäli enemmistö alkaisi oikeasti ajatella omilla aivoillaan,
saattaisimme joutua näkemään hirveitä. Johtajat ovat toki sitä varten, ettei
jokaisen tarvitsisi itse vaivata päätään.
Tilanne on sama
kuin kerran uskonnon alueella. Katolisen kirkon häpeämättömästä falskiudesta kimpaantunut
Luther väitti, ettei hänen ajatteluaan saanut sitoa muu, kuin se jumalallinen
ilmoitus, jonka hän löysi raamatusta.
Niinpä ainakin
periaatteessa itse kukin joutui Lutherin jälkeen tekemään omalta kohdaltaan
koko sen raa’an työn, jonka oman elämän ja koko maailman uskonnollinen
tulkitseminen edellyttää. Vähemmästäkin voi ihminen masentua. Kun pyhimykset ja
kirkolliskokousten päätöksetkin menettivät arvovaltansa raamatun ja sitä
tulkitsevan vähäpätöisen ihmisjärjen rinnalla, oltiin kyllä aikamoisessa
liemessä.
Oman kurjan
haaksensa kippari joutui tässä tilanteessa yhä uudelleen kysymään itseltään, ”Missä
ollaan?” Pahannäköisinä iskivät tyrskyt tuolla paapuurin puolella (pahemal käel) ja vähän muuallakin, eikä
väljästä vedestä ollut mitään varmuutta, kun ei ollut pyhimyksiäkään neuvomassa.
Esimerkiksi Nikolai olisi ollut kullan arvoinen. Poliitikot olisivat varmaan
ehdottaneet ns. kurssin reivaamista, mutta
kun kukaan ei ole koskaan kyennyt käytännössä selittämään, mitä se voisi
tarkoittaa, jää sekin neuvo omaan arvoonsa.
Mutta tässä olen
puhunut vertauksin ja tunnuskuvin. Oikeastaan minua kiinnostaa kysymys siitä,
minne länsimainen kulttuuri on ajelehtimassa tai pikemminkin viilettämässä
täysin purjein. Oppaana saattaisi paremman puutteessa toimia vaikkapa Oswald
Spengler, joka ei ehkä ole kyennyt tarjoamaan tarkkoja karttoja
tähänastisestakaan historiasta, mutta on ainakin piirtänyt huikeita kuvia,
jotka saattaisivat pitää paikkansakin, ken tietää.
Länsimaiden
tuhon (Der Untergang des Abendlandes,
Tomus I) V luvun (Seelenbild und
Lebensgefühl) lopussa kirjoittaja luo kiinnostavan katsaukseen länsimaiseen
filosofiaan, todelliseen filosofiaan,
kuten hän korostaa. Sillä ei siis tarkoiteta filosofianprofessorien professorifilosofiaa.
Luettelo alkaa
Schopenhauerista, (Die Welt als Wille und
Vorstellung 1819), jolle viime mainittu sitaattikin kuuluu ja päättyy
Bernard Shaw’ n näytelmään Major Barbara.
Kysymys on siis länsimaisen kulttuurin siirtymisestä sivilisaatiovaiheeseen, joka on analoginen esimerkiksi myöhäiselle
roomalaisajalle. Filosofian merkkipylväisiin kuuluu muun muassa Hebbelin Judith vuodelta 1841, jossa ensi kertaa
esitetään uusi nainen sekä yli-ihminen.
Moni lienee ihmetellyt,
miksi Ibsenin jonninjoutavilta tuntuvat näytelmät aikoinaan herättivät niin
valtavaa huomiota ja syy lienee se, että niissä ensi kertaa esitettiin ne
latteudet, jotka nykyään ovat osa sivilisaatiomme perustaa. Ibseniä tässä
mainitussa luettelossa onkin useassa paikassa, samoin siellä loistavat niin
Marx, Nietzsche kuin Strindberg ja jopa tuo aivan nuorukaisena kuollut
Weininger. Suuri kunnia hänelle, eikä aiheetta.
Tuota luetteloa
katsoessamme saatamme aika tavalla hämmästyä. Tässäkö siis ovat ne todella olennaiset,
epookkialuovat tuotteet, joita
länsimainen sivilisaatio tuohon aikaan kykeni luomaan? Entä miten lista
jatkuisi? Millaiset ilmiöt Spengler löytäisi 1900-luvulta ja 2000-luvulta?
No, itse asiassa
Spengler kai edellyttää, ettei sivilisaatio
(joka siis ei enää ole kulttuuria) mitään merkittävää kykenekään luomaan, mutta
ne ainekset, jotka parhaiten ilmentävät juuri tuota hedelmättömyyttä, ovat
eniten huomiota ansaitsevia.
Jospa arvaisin:
Jazzmusiikki, ns. neekerijazz ansaitsee varmaan paikkansa ketjussa, alkaahan
siitä Afrikan nousu eurooppalaisen sivilisaation johtotähdeksi, tietyissä
puitteissaan. Rock on tietenkin samaa jatkumoa.
Varsinaisen
filosofian (Spenglerin mielessä) alalta lienee mainittava täydellisen tyhjyyden
ja absurdiuden ilmentymät, ehkäpä Kafka ja Ionescu. Pornografian alalta
kuulunee mainita ketju D.H.Lawrence, Miller, Jellinek –nopea tie marginaalista
Nobeliin. Uskonnon alueella esimerkkejä uskonnottomuudesta nimenomaan kirkkojen
piirissä on leegio. Suvaitsevaisuus eli uskonnollinen välinpitämättömyys on
ilmeinen paralleeli myöhäiselle roomalaiskaudelle.
Sielläpä siis
mennään, sivilisaatiossa jo Napoleonista lähtien. Taakse on juuri (vuosituhannen
vaihteessa) jäänyt rahan aikakausi, joka talouden kautta määräsivät
valtiollisen muodon. Hellenismi alkaen vuodesta 300 Ekr. ja päätyen Scipion ja
Mariuksen aikaan 200-100 Ekr. vastasivat eurooppalaista sivilisaatiota vuosina
1800-2000 A.D., siinä sitä sitten menivät nationalismi, parlamentarismi luin
sosialismi ja imperialismi, tai ainakin tulivat. Historiallisesti nuo
aikakaudet, antiikki ja länsimaiden ”uusin aika”, olivat siis Spenglerin mielessä
samanaikaisia.
Muuten: muistakaamme,
että Spengler kirjoitti kirjansa jo ennen ensimmäostä maailmansotaa ja julkaisi
sen heti sodan jälkeen.
Mutta seuraava
sivilisaation vaihe, joka nyt on tullut, on nimeltään caesarismi. Rooman
historiassa sitä vastaavat vuodet Sullasta Domitianukseen eli noin 100 eKr. –
100 jKr. Euroopassa elämme juuri nyt tätä aikaa tai pikemminkin sen alkua.
Epookin Spengler ennustaa kestävän vuodesta 2000 vuoteen 2200, joten lopullinen
analyysi profeetan näkemysten oikeellisuudesta saa odottaa vielä tekijäänsä.
Joka tapauksessa
mestari kertoo, ettei tarina vielä tuohonkaan lopu: vuoden 2200 jälkeen alkaa
sivilisaation kolmas vaihe ”egyptiläisyys”, ”mandarinismi” ja ”bysantismi”.
Kyseessä on imperiaalisen mekanismin jähmettyminen ja hajoaminen ja sen jälkeen
tulevat nuoret kansat tai vieraat valloittajat ja pikku hiljaa palataan alkuihmisen
tilaan. Ikuinen talonpoikahan se sitten paimentelee kanojaan ja lampaitaan
suurkaupunkien raunioilla, kuten muistelen Spenglerin toisaalla kuvailleen.
Oswald-vainaa on
kyllä vaikuttava runoilija, mutta uskommeko me häntä, kun haluamme tietää
vastauksen kysymykseen ”Missä ollaan?” Tässä kulturologisessa kentässä meillä
ei valitettavasti ole GPS:ää käytettävissä eikä edes Deccaa, ei niitä taida
tullakaan. Ehkä kannattaa siis olla epäluuloinen kaikkia tietoja kohtaan. Jos
nyt keulan edessä on selvästi kallio, täytyy asia kuitenkin huomioida ja siihen
asianmukaisesti reagoida, hullujahan me muuten olisimme.
Lienee selvää,
että Spengler olisi korjannut ja tarkentanut ennusteitaan, jos olisi elää
saanut. Niinhän kelpo kipparinkin on oudoilla vesillä aina tehtävä, jos hän nyt
kerran on sinne jotenkin joutunut. Hän ennusti suurta tulevaisuutta Venäjälle,
mutta ei ottanut Kiinaa eikä Intiaa oikein tosissaan. Huolimatta kaikista suurista
ja pienistä moitteen aiheista Spengler ainakin osasi kirjoittaa vaikuttavasti
ja tuntuu joskus aivan uskomattoman tarkkanäköiseltä profeetalta.
Tähän vielkä sivilisaation aikakauden yleinen luonne:
VastaaPoistaTähän saakka olennaisesti kaupunkilaisesti orientoituneiden kansankokonaisuuksien hajoaminen kansainvälisiksi, käytännöllisistä asioista kiinnostuneiksi massoiksi. Maailmankaupunki ja provinssi: Neljäs sääty ("Massa"), epäorgaaninen, kosmopoliittinen.
Ortega y Gasssetin Massojen kapina ei oikein riittänyt Euroopalle, vaan nyt sitä ollaan jatkamassa tuomalla maailmalta uusia massoja. Nämä uudet massat antavat vanhoille massoille hetkellisen hyvänolon ja helpotuksen tunteen, kun maassa on kerrankin riittävä määrä alemman tason massoja. Jos nyt unohdettaisiin hetkeksi riistäminen ja ryövääminen, niin kyllä vanhassa kunnossa Euroopassa riitti hyveitäkin jaettavaksi maailman massoille. Vastaanootto oli vaihtelevaa, mutta joka tapauksessa hyveitäkin oli tarjolla. Nyt kuitenkin Eurooppa on tilanteessa, jossa barbaarit päästetään sisään, eikä vain päästetä vaan toivotetaan tervetulleeksi ja luvataan maksaa jopa ylöspito. Wienin portit aukaistiin ihan hyvän hyvyyttään ja Poitier'sin taistelu käydään nyt Calais'in leireillä. Katsotaan tuleeko Amerikasta tähän hätään valo. Trump aikoo laukoa kovilla ja jos niin käy, niin ehkä jo Merkelin seuraaja tulee järkiinsä. Voihan olla, että trumpismi leviää Eurooppaankin, Ranskassa on jo Le Pen valmiusasemissa.
VastaaPoistaIhan mielenkiintoinen on tuon Massojen kapinan sivu 29 (v. 1966 painos) tähän liittyen. Sanoo, sikäli kun oikein ymmärrän, seuraavasti: "En kiellä etteivätkö Euroopan Yhdysvallat olisi yksi aikamme maltillisista fantasioista, eikä minua saa kannattajaksi sillä, että toiset ovat ajatelleet tällaisin verbaalisin merkein. Mutta toisaalta on suuresti epätodennäköistä, että yhteisö, joka on niin vanha ja vakaa kuin se, jonka Euroopan kansat muodostavat, ei ole lähellä luoda valtiollista välinettä, jonka välityksellä vallankäytöstä, joka on jo olemassa tulisi muodollista. Ei ole kysymys heikkoudesta kuvitelmaehdotusten edellä eikä taipumuksesta "idealistisuuteen", jota inhoan ja jota vastaan olen kamppaillut koko ikäni, mikä saa minut ajattelemaan näin. Historiallinen realismi on ollut se, joka on opettanut minut näkemään sen, että Euroopan yhtenäisyys yhteisönä ei ole "ideaali", vaan hyvin vanha arkipäiväisyys. Sen jälkeen, kun on huomannut tämän, todennäköisyys Euroopan yleiselle valtiolle vaikuttaa voittavan välttämättä. Syy/tilaisuus (ocasión), joka saattaa tämän prosessin yllättäen päätökseen voi olla mikä vaan: esimerkiksi kiinalaisen poninhäntä, joka ilmestyy Uraleille tai suuren islamilaisen magman tärinä." Tämä kohta Prologista ranskalaisille on tietysti kirjoitettu 1937 vähän ennen toista maailmansotaa, joka kieltämättä oli yllättävä tapaus. Joka tapauksessa tuon kohdan luettuani, ensimmäisenä kävi mielessä, että ollaanko jossain EU:n johtopaikoilla luettu Ortega y Gassetia viimeaikoina.
PoistaNe jyrää meitin.
VastaaPoistaMonta ismiä tulee heti mieleen.
VastaaPoistaKyllä me lännessä saatetaan olla tilanteessa, jossa federalismi ( kovalla halulla laajentuva EU-NATO)ja globalismi (raha-ja arvoliberalismin yhteinen etu) on se suurin liikuttaja, Euroopassa ainakin.
Toiset tykkää tästä uuden kollektiivisuuden unesta, toiset ei. On jokin mystinen yksi yhteinen yleinen etu, joka pitäisi tuputtaa ja taputtaa joka paikkaan. USA, Saksa ja Ranska kai sen suuntauksen päämäärittelijöitä. Suomipoika haluaa siihen kerhoon mukaan kahvinkeittäjäksi. Otetaan varmasti.
Puola ja Unkari jo kuitenkin oireilevat, että hei, meitä on petetty.
Schengenismi ja Vihavaisen aiemmin osuvasti ja hauskasti näkemä sentimentalismi takaavat sen että yhdellä tai kahdella eurolla tunnissa töitä tekeviä hampurilaisketjuihin ja pian muihinkin työpaikkoihin valuu meille niin monta miljoonaa kuin tarvitaan. Kiitos vaan vasemmistolle myönteisyydesrä tällekinpalkkojen alasajolle.
Johtopäätös: heitä kapuloita globalismin, federalismin ja sentimentalismin ja arvoliberalismin rattaisiin siellä missä voit. Niin pistät edes hanttiin. Vaikka meitä pakolla viedään niin joutuvat edes kantamaan kainaloista.
Vielä: tuo määrittely suvaitsevaisuudesta uskonnollisena välinpitämättömyytenä oli oikein hyvä. Piispat voisivat pohtia sitä retriiteissään kuntoremontin ohessa. Joku toinen sanoi myös niin ettei kommunismi ole mihinkään kuollut, sen nimi nykään on vain suvaitsevaisuus.
vantaalainen
"...uskommeko me häntä, kun haluamme tietää..."
VastaaPoistaSpengler ei tainnut ennustuksessaan tarpeeksi huomioida informaatiotekniikan kehittymistä, joka tuntuu kiihdyttävän tahtia?