Pistäytyminen Pietarissa. Lyhyt raportti
Kulttuurimatkailijan kannalta
Pietarilla on muutama vahva etu puolellaan. Sijainti ja hinta ovat
ruoholahtelaisesta perspektiivistä katsoen kohdallaan ja sama koskee
kulinaarista ja museaalista tarjontaa. Niinpä kävin taas siellä, vaikka Moskovan
matkan pölyt olivat vielä kengistä pyyhkimättä. Itse asiassa kyse oli ehkä
pikemmin hienosta hiekoituslössistä, mutta eipä siitä sen enempää.
Hienoa musiikkia Venäjän kansantaiteilijan
johdolla esitti Solisty Sankt-Peterburga
–jousiorkesteri. Kotšnevan lesken talossa,
satapaikkaisessa pikku salissa Fontankalla veti uskomaton ruutiukko viulullaan
klassikot Griegistä Sibeliukseen, Bartokiin ja Haydniin. Kelpasipa tuota
kuunnella ja paikka oli viimeistä sijaa myöten täynnä, mitä en ihmettele.
Täynnä oli myös vanha mukava Kulkukoiran kellari, jossa solistina oli
vieläkin vanhempi ukko, Igor Ivanov-Zapolski. Vaan eipä ikä haitannut ja nyt viimeistään
uskon, että se on vain sosiaalinen konstruktio. Melkeinpä hätkähdin,
edistyksellisestä Suomesta kun olen, kuullessani tämänkin laulun sanoja:
Понял, что погибну я из-за этих баб,
Глазки их пригожие, носики, носы,
Пропадаю пропадом из-за их красы.
Припев:
Ах вы, груди, ах вы, груди,
Носят женские вас люди.
Бабы носят, дурочки,
И комиссар в тужурочке.
Laulu on niin sanotusti
sovinistinen, joten jätän sen kääntämättä ja totean, että niin mahdollisesti
tekevät toimivat omalla vastuulla.
Olihan siellä muitakin lauluja, mukaan
lukien genreä блатные песни,
tuollaisia odessalaisia, enemmän tai vähemmän huligaanimaailmasta juurensa
juontavia. Siinä mielessä nämäkin chansonit muistuttavat aika lailla erinäisten
ranskalaisten kollegojen tuotoksia, Georges Brassens tulee mieleen.
Brassens on jo vainaa, mutta laulut
kai elävät vielä Pariisissakin. Pari vuotta sitten siellä käydessäni yritin
kysellä, missä sen tyylistä musiikkia voisi kuunnella. Paikallinen kaverini
sanoi, että paikat tyyppiä café chantant
ovat jo hävinneet. Konsertteja sitten on jos on.
Yritin sitten itsekseni etsiskellä
sopivia paikkoja ja päädyin lopulta venäläiseen emigranttikahvilaan, jossa
tosiaan esitettiin venäläistä perusmusiikkia. Oli se ihan OK, mutta olisin nyt
juuri silloin kaivannut ranskalaista chansonia.
Mutta Igorin ohjelmisto Kulkukoirassa oli kyllä valloittavaa
juuri sillä tavalla kuin tämän taiteenlajin kuuluu ollakin. Sanoja ei meikäläisen
rappeutunut korva aina erottanut viimeistä myöten, mutta kyllä riittävästi,
jotta tunnelmaan pääsi mukaan. Hauska laulu tuokin Grudi-grudi. Yhtä härskiä kuin Brassens pahimmillaan. Lieneeköhän
meillä kielletty? Huomasin, että kyllä Venäjälläkin joku noita sanoja paheksui,
mutta tosikot elävät kaikkialla omassa surkeassa maailmassaan.
Mutta tuli sieltä Igorin yhtyeestä
tuttuakin, ehta suomalaista musiikkia. Yllättäen Igor kertoi, että nyt esitetään
karelo-finskaja polka nimeltä Karelo-polskaja
finka. Se oli Säkkijärven polkka. Neljän miehen yhtyeelle tämä kappale on
varsin vaativa ja ensin näytti siltä, ettei se nyt ihan Vili Vesterisen malliin
mene, mutta menipäs! Loppu soitettiin niin kiperästi, ettei paremmasta väliä ja
suosionosoitukset olivat mahtavat. Vielä lopuksi karelo-finka oli pyydettyjen uusintojen joukossa.
Kun osoittautui, että Taurian palatsissa sijaitsevaan Parlamentarismin museoon on hankittava
tilaus etukäteen, luovutimme suosiolla. Olisipa ollut somaa käydä katsomassa,
miten vuoden 1917 parlamentarismi aikoinaan kukoisti ja sitten kuristettiin.
Mutta nyt tuossa entisessä Potjomkinin palatsissa on IVY-maiden yhteinen elin,
joka tekee mitä tehneekään, syvimmässä salaisuudessa ja FSO:n ankarasti
vartioimana. Istukoot nyt he sitten siellä, me käymme joskus toiste.
Käynti Dom knigissä ei ollut vältettävissä ja mukaan tarttui upea Morskoj Sankt-Peterburg pilkkahintaan.
Lisäksi tuli Napoleonia, Talleyrandia ja Radzinskin sinänsä helppohintaiselta
vaikuttava teos Jumalat janoavat,
mutta sen vertaileva näkökulma terrorin kausiin tuntui joka tapauksessa
riittävän kiinnostavalta. Aleksandr Janovin kolmiosainen Russkaja
ideja Nikolai I:stä Putiniin oli myös pakko ostaa.
Kirjojen ostaminen täällä ei ole
rahakysymys ja kun tarjonta on uskomattoman monipuolista, ei kaupantekoa voi
estää. Kassan vieressä Dom knigin kellarissa on sitä paitsi pikkuruisten
kirjojen osasto hieman samaan tapaan kuin hypermarketin kassojen lähelle on
usein sijoitettu karamelleja. Sieltä tuli vielä mukaan pari sievää opusta,
Pascalin Mietteet ja La Rochefoucauldin
Maksiimit. On ne minulla
ennestäänkin, mutta nyt ne kulkevat kätevästi mukana vaikkapa pubiin, metroon
tai kassajonoon.
Parissakin gruusialaisessa paikassa
taas käyneenä olen taipuvainen yhä korottamaan Moikan varrella, Kazanin
katedraalin ja Verikirkon puolessa välissä sijaitsevan ChaChan asemaa yhtenä Pietarin johtavista kaukasialaisista
paikoista, erityisesti Stremjannaja-kadun pikku Ketin (Cat) rinnalla. Jopa salaatit olivat vallan fantastisia. Tšatšassa näyttää olevan musiikkiakin,
ainakin tulevana naistenpäivänä siellä on romanssikonsertti.
Vanhan chauvinistin mieleen tulee,
että venäläistä naistenpäivää olisin itsekin koska tahansa valmis kaikin tavlin
tukemaan ja viettämään, vaikkapa muutaman kerran vuodessa. Tämä suomalainen
versio sen sijaan tuntuu irvikuvalta, joka jättää tympeän maun suuhun, kuten
kaikki falskius yleensäkin. Miten lauloikaan Igor Ivanov-Zapolski:
Ах вы, груди, ах вы, груди,
Носят женские вас люди.
Бабы носят, дурочки,
Они же любви курочки
Носят женские вас люди.
Бабы носят, дурочки,
Они же любви курочки
Toivottavasti nyt muistan tuon
viimeisen säkeen oikein, mutta tämän tyylinen se laulun henki ainakin oli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.