Alastomuus
Kun roomalaiset kuljeskelivat
kadulla tai vaikkapa makailivat kotodivaanilla pelkässä tunikassa eli siis
ilman toogaansa, heidän sanottiin olevan alastomia, nudus.
Alastomuus siis oli yhtä kuin vajaa
vaatetus. Usein saamme vielä 1800-luvultakin lukea, miten sotajoukko oli
nälkäinen ja alaston. Se ei välttämättä tarkoittanut sitä, että ”paljas perse
vaan vilkkuu housunrisoista”, kuten Tuntemattoman sotilaan rienaajat asian
esittivät, vaan sitä, ettei joukoilla ollut kylliksi lämmintä vaatetta.
Sama seikka lienee otettava
huomioon silloin, kun saa lukea siitä, miten kenraali ja sittemmin
generalissimus Suvorovilla oli tapana aamuisin juoksennella alasti telttansa
ympäri. Vaatetuksen puute, samoin kuin ruoan puute, jättävät ihmisen luonnon
tuhoavien voimien armoille tai ainakin pahoin rajoittavat hänen
toimintakykyään.
Toki alastomuus sanan nykyisessä
mielessä oli tavallista tietyissä antiikin seremonioissa. Lupercalia-juhlassa
nuoret miehet juoksivat alastomina pitkin kaupunkia ja sivaltelivat tapaamiaan
naispuolisia kansalaisia nahkahihnoilla, minkä ajateltiin edistävän
hedelmällisyyttä. Tosin heillä näyttää olleen päällään jonkinlainen talja,
ehkäpä lannevaate, jollainen on Jostakin syystä katsottu tarpeelliseksi myös
esimerkiksi Tarzanille, vaikka hänen joukkoonsa kuuluvat isot apinat eivät sellaista käyttäneet.
Myös Olympian kisoissa miehet tai
siis lähinnä nuorukaiset kilpailivat alastomina ihan nykyisenkin mittapuun
mukaan. Taiteessa alastomuus oli myös runsaasti esillä. Alastomuuden voi siis
sanoa antiikin aikana kuuluneen yleensä kulttiin, kulttiesineitähän antiikin
jumalten ja jumalattarien patsaatkin olivat.
Varsinainen alastomuuden kultti naturismin aatteellisessa merkityksessä
lienee peräisin 1900-luvun Saksasta. Saksalaisethan ovat olleet innokkaita
erilaisten hieman kummallisten aatteiden kannattajia jo kauan ja naturismi
sopii hyvin tähän kokonaisuuteen.
Niinpä myös Hitler saattoi
hyödyntää valmista aatetta marssittaessaan työpalvelunsa joukkoja yläruumis
paljaana lapio olalla. Tämähän koettiin aikoinaan nimenomaan alastomuutena.
Kun Stalin vastasi –luulen, että
hän nimenomaan vastasi, mutta en ole asiasta aivan varma- tähän haasteeseen,
hän mobilisoi valtavan määrän uimapukuisia, eli siis perinteisen käsityksen
mukaan alastomia tyttöjä, jotka esittivät kukin persoonassaan uuden ja uljaan
neuvostoihmisen fyysistä täydellisyyttä. Saattoi olla hyväkin veto, luulisin.
Alastomuus tietenkin vyöryi esiin
uimarannoilla vasta sitten, kun kansan syvät rivit alkoivat joukoittain oleilla
noilla rannoilla, ainakin lomapäivinä, jotka aluksi olivat harvat. Uimapuku,
joka aluksi oli koko vartalon peittävä niin miehillä kuin naisilla, kutistui
miehillä maailmansotien välisenä aikana pelkiksi housuiksi ja naisillakin
nähtiin kaksiosaisia versioita jo ennen sotia eli tuota myyttistä
Bikini-atollin ydinpommin räjäytystä.
Itse asiassa paljaan ihon määrällä
ei tietenkään ole mitään tekemistä asun seksikkyyden kanssa. Kotelohame, cotillon saattaa olla paljonkin
seksikkäämpi ja tavallaan jopa paljastavampi kuin yläosaton uimapuku, joka
väärän henkilön yllä vain korostaa puutteita.
Muuan ilmiö joka tapauksessa on
havaittavissa. Naisten pubesalueen karvoitus alkoi, ymmärtääkseni 1980-luvulla,
vähetä vähenemistään ja hävisi sitten tykkänään. Mihin tämä lopullisen
riisuutumisen tarve perustui, voidaan vain arvailla, muoti siitä joka
tapauksessa tuli.
Mutta muodit yleensä muuttuvat ja
tässäkin tapauksessa karvat alkoivat siis välttämättömyyden pakosta palata ja
lienevät nyt jo pikemmin sääntö kuin poikkeus. Valitettavasti asiasta ei taida
olla edustavaan otokseen perustuvaa tutkimusta, vaikka internet on kyllä täynnä
kuvamateriaalia. Se edustanee lähinnä pornoa. Muodeille yleensäkin on vaikea
keksiä selitystä ja se pätee tässäkin.
Mutta tämä on vain detalji, jonka
merkitystä ei välttämättä tarvitse liioitella. Nykyaikainen ihonmyötäinen
makkarankuorimuoti etenkin alaraajojen pukemisessa mahdollistaa maksimaalisen
seksuaalisen tehon ja voidaan havaita, että nuoret naiset käyttävät sitä
innolla hyväkseen heti, kun ilmat sallivat. Se on ehdottomasti tehokkaampaa
kuin alastomuus ja varmasti myös terveellisempää, tulehdustauteja ajatellen.
Tämä on toki ymmärrettävää ja
voidaan todeta, että nykyajan naisten pukeutumistyyli muistuttaa jossakin
määrin 1400-luvun ja yleensäkin renessanssin miesten pukeutumista. Kalukukkaro
ymmärrettävistä syistä puuttuu naisilta, mutta uskon, että se pian tulee
käyttöön miehillä. Miksi ei tulisi? Mutta miksi naisista on tavallaan tullut
tämän aikakauden miehiä?
Muodit ovat kautta aikojen
vaihtuneet, mutta ehkä nyt elämme ensimmäistä kertaa sellaista aikakautta,
jolloin naisten esiintyminen alastomina sanan vanhassa mielessä, on normi eikä
poikkeus. Voisimmeko löytää siitä merkittävää kulttuurista sanomaa?
Asian voi tietenkin yhdistää
naisemansipaatioon, joka pohjoisella pallonpuoliskolla on nykyään aivan
toisissa lukemissa kuin naista arvostavissa eteläisissä kulttuureissa, joissa
on suuri syntyvyys. Siitähän tärkein selittäjä varmaan löytyykin.
Seksi ei oikeastaan enää liity
lisääntymiseen, vaan on vallannut siitä riippumattoman valta-aseman. Itse
asiassa, kuten jokainen lapsiperheen vanhempi tietää, lisääntyminen on seksin
vihollinen. Suuri lapsilauma kielii siitä, että seksiä on perheessä ollut hyvin
rajoitetusti.
Kuitenkin se alaston sukukypsän
naisen vartalo, jota sen kantajat niin suurella antaumuksella esittävät,
viestii ennen muuta hedelmällisyydestä.
Niin pian kuin hedelmällisyysikä on
ohitettu, alkaa luonto sabotoida naisen hedelmällisyydestä kertovia piirteitä.
Armottomimmin asiain tila näkyy alastomuudessa. Asialla on selvä
mielekkyytensä, sillä olisi mieletöntä ja ihmissuvun kannalta tuhoisaa, mikäli
urokset kerääntyisivät piirittämään mahoa naarasta.
Seksi sen sijaan, lisääntymisestä
irrotettuna on periaatteessa mieletöntä. Koska se joka tapauksessa käytännössä kiinnostaa
sekä ihmissuvun alaikäisiä että yli-ikäisiä yksilöitä, eikä periaatteessa maksa
mitään, on sen avulla mahdollista kehittää liiketoimintaa, jossa voittomarginaalit
voivat paisua uskomattoman suuriksi. Ennen muuta asia koskee ns. show-bisnestä.
Leo Tolstoi aikoinaan Hadži Murat-kertomuksessaan kuvaili
kulttuurišokkia, jonka vuoristosta tuotu tšetšeeni koki pietarilaisessa seurapiirijuhlassa
puolialastomien naisten keskellä.
Samassa asemassa ovat tänään ne muslimit, jotka saapuvat tänne
islamistisista maista.
Meillä on syystäkin kauhisteltu
sitä, että tulokkaat automaattisesti tulkitsevat alastomuuden kutsuksi
paritteluun. Eihän se sitä varsinaisesti ole. Pyrkimyshän on maksimaaliseen
kiihottamiseen, minkä jälkeen naaraalle odotetaan jäävän oikeus valinnan
tekemiseen, kuten asian laita on niin monien muiden eläinlajien kohdalla.
Jaa, etteikö ihminen ole eläin lainkaan?
Hm. Muslimit näyttävät olevan sitä mieltä, mutta kuuluuko tämä näkemys 21.
vuosisadalle? Pitäisikö siitä tehdä jotakin johtopäätöksiä ja jos, niin mitä?
"puolialastomien naisten keskellä. Samassa asemassa ovat tänään ne muslimit, jotka saapuvat tänne islamistisista maista."
VastaaPoistaEivät ole enää samassa asemassa. Nokian kännykät ja internet olivat tehneet nämä asiat tutuksi koko globaalisen kehittyvän/jälkeenjääneen maailman jokaisessa huoneessa ja sängyssä jo muutamia sukupolvia sitten. Täällä on kollektiivinen haaremi.
Kyllä tätä alastomuutta ja palvelutarjontaa riittäisi muslimeillekin ilman, että tarvitsi syyllistyä raiskauksiin. Se vaan maksaa hieman, eikä Kela korvaa näiden palvelujen käyttöä. https://www.sexwork.net/girls/FIN/Helsinki/0/0
VastaaPoistaNähdäkseni sekä karvojen poisto että tatuointi kuuluvat samaan ruumiin kulttuuristamiseen kuin pukeutuminenkin. Mitä vähemmän vaatetta, sen enemmän itse ruumista muokataan.
VastaaPoistaVuosia sitten jouduin puolivahingossa kuntosalille, jossa porukka ähelsi ja puhisi punttiensa ja vempeleittensä kanssa, kun saliin astui kuvan kaunis Afrotide ihonkaltaisessa sukkapuvussaan. Kun näin miesten reaktiot, tai siis niiden puutteet, tulin entistä valuuttuneemmaksi, ettei punttisali ole minun paikkani.
VastaaPoistaNyt vanhana lihaskadosta huolestuneena kääkkänä olen kuitenkin pyörtänyt päätökseni ja käyn pari kertaa viikossa puhisemassa salilla. Naisten, siis nuorien tai nuorekkaan näköisten naisten salipukeutuminen on kuitenkin haastavaa meille vanhan tyylin viriileille. Siis kuinka katsoa ja ihailla niin, ettei sitä kukaan muka huomaa. Tuo muka huomaa, on sitä eläimellisyyden yläpuolella olemista. Harjoituksella se kyllä kuitenkin onnistuu niin, että molemmat voivat lähteä salilta tyytyväisenä. Naiset, koska pakarajumppa ja ne kireämmät salihousut saavat huomionsa ja me miehet, koska pääsemme leijumaan liikunnan ja eroottisen näköhavainnon tuomassa euforiassa. Oikeisiin salivaatteisiin pukeutunut nainen on salilla seksikkäämpi kuin olisi uima-altaalla, koska salilla hän on peittävästi pukeutunut, mutta samalla tuoden naiselliset muotonsa esille alastomuutta korostuneempana. On kuulemma saleja joko miehille tai naisille. Sellaisiin en astuisi edes puolivahingossa.
Ilmoittauduin jo salille ja ostin varusteet, mutta jäi sitten menemättäTämä jälkeen tuntuu siltä, että se kuitenkin on velvollisuuteni.
PoistaMielestäni nainen au naturel on aina seksikkäämpi, ehkäpä hienoisista liikakiloistaan huolimatta, kuin erityisesti tämän vuosituhannen naisihanne, joka muistuttaa lähinnä esipuberteettista tyttöstä. No jaa, muoti taitaa olla muuttumassa ja se on totisesti toivottavaa. Kun vain naisetkin sen tajuaisivat ja säästyisivät turhalta vaivalta.
VastaaPoistaOlipa kohteliaasti sanottu niistä kaameista ruipeloista, jotka yhä roikkuvat näyteikkunoissa. Raakaa bisnestähän se oli ja on.
Poista