Beati possidentes
Kansainvälisessä
politiikassa oli takavuosina tavallista puhua onnellisista omistajista, beati possidentes ja sitten niistä
muista eli nälkäisistä tai tyydyttämättömistä valtioista.
Edelliset olivat
niitä, jotka olivat historian saatossa onnistuneet tunkemaan eturiviin ja
toteuttamaan unelmansa koskien herruusalueita ja etupiirejä. Sellaisia olivat
esimerkiksi Englanti/Brittiläinen imperiumi, sekä ajoittain eräät muutkin maat,
joilla oli vaikutusaluetta kylliksi tai liikaakin, jopa enemmän kuin niiden voi
realistisesti ajatellen kykenevän pitämään hallussaan.
Toisella puolella
sitten olivat ne, jotka olivat myöhästyneet maapallon jaosta, eli ns. ”nälkäiset”
valtiot. Ennen muuta tässä joukossa oli maailmansotien välisenä aikana Saksa,
jolta sitä paitsi oli Versailles’n rauhassa viety sen Ranskalta vuonna 1871 ”palauttamat”
Elsass ja Lothringen. Sellaisena esiintyi myös Italia, jonka modernisaatio ja
kansallinen uudelleen yhtyminen, ylösnousemus eli risorgimento oli jäänyt kovin myöhäiseksi.
Itse asiassa
Italia oli Ensimmäisen maailmansodan jälkeen saanut jopa alueen, joka ei
oikeutetusti kansallisuuden mukaan sille kuulunut, Etelä-Tirolin (Alto Adige),
mutta nälkä oli jäänyt, sillä massiiviset menetykset maailmansodassa eivät
oikein tuntuneet olevan kohtuullisessa suhteessa saaliiseen. Logiikka se oli
sekin.
Mikä maa,
Englannin ohella, tässä maailmassa oli silloin todellinen beatus possidens? Ensimmäisen maailmansodan päättäneiden rauhojen jälkeen
tuntui niitä olevan harvassa. Ranska oli historiallisesti saanut kokea
siirtomaasodissa nöyryytyksen toisensa jälkeen, mutta nyt sillä ei pitänyt olla
valittamista. Espanjan imperiumi oli jo hävitetty, eikä sillä ollut reaalisia
mahdollisuuksia sen palauttamiseen.
Tyytyväisyyteen
aluejärjestelyjen suhteen oli syytä erinäisillä pienvaltioilla, kuten Romania
ja Tanska, mutta monet olivat taas sen sijaan kovin tyytymättömiä. Myös uudeksi
suurvallaksi pyrkivä, kahdensadan vuoden kuoleman jälkeen henkiin herätetty
Puola oli sangen tyytymätön. Se oli kyllä saanut merkittäviä alueita Saksalta
ja Venäjältä, mutta ei muinaisia ”mereltä merelle” rajojaan. Sitä paitsi se oli
varsin monikansallinen kooste, jossa oli hyvin paljon vähemmistöjä, erityisesti
valkovenäläisiä ja ukrainalaisia. Se oli
siis jotakin aivan muuta, kuin Versailles’n periaatteet olisivat oikeastaan
edellyttäneet.
Oliko Puolalla
syytä tyytymättömyyteen siitä, että se oli saanut liian vähän, vai sen sijaan
ylenpalttiseen tyytyväisyyteen siitä, että se oli saanut aivan liian paljon, ei
kukaan näyttänyt pystyvän ratkaisemaan. Uudelleen perustettu Puola, Polonia restituta oli joka tapauksessa
rajojensa takia riidoissa kaikkien kanssa, ei vähiten Saksan, jonka valtioalueen
Puolen käytävä Danzigin kohdalla leikkasi kahtia.
Unkarille oli
oli tehty varsin häpeämätön temppu, kun Transilvania puolitoistamiljoonaisine
unkarilaisväestöineen annettiin Romanialle ja se kuului ehdottomasti tyytymättömiin
maihin. Romanialla oli tietenkin puolestaan syytä tyytyväisyyteen saaliistaan,
johon Transilvanian ohella kuului myös Venäjältä ”palautettu” Bessarabia.
Hajotettujen
imperiumien perilliset, Neuvostoliitto ja Itävalta olivat sangen erilaisia,
kuten olivat niistä irtautuneet valtiot. Itävallalla ei ollut voimaa palauttaa
imperiumiaan, mikä ymmärrettiin. Aluksi sitä ei ollut myöskään Neuvostoliitolla,
joka eriskummaisen valtio- ja yhteiskuntajärjestyksensä mukaan joutui aluksi
myös kansainväliseksi hylkiöksi Saksan tapaan. Olikin luonnollista, että nämä
kaksi käytännössä liittoutuivat, sitähän Rapallossa vuonna 1922 solmittu
sopimus merkitsi. Myös Neuvostoliitto oli nimittäin nälkäinen.
Neuvostoliitosta
eli siis Venäjän imperiumista eronneista valtioista kannattaa erikseen mainita
Suomi, joka erotessaan oli käytännössä jo valmis valtio vanhoine
historiallisine rajoineen. Kun valtioaluetta vielä oli vuonna 1920 laajennettu
Petsamolla, oli Euroopan kartalle ilmestynyt jälleen yksi beatus possidens.
Suomessa oli
haaveiltu Itä-Karjalan liittämisestä, mille bolševikkien ylenpalttiset
lupaukset olivat antaneet runsaasti perusteita, joten Suur-Suomen vakuutettiin
vastaavan maan ”luonnollista” alueellista ja kulttuurista kutsumusta. Tästä
oltiin ennen vuotta 1920 yksimielisiä Suomen poliittisen kartan joka puolella
ja aluksi vieläpä Kremlissäkin aina siihen saakka, kun ilmeni, ettei Suomi
liitykään takaisin äiti-Venäjän helmaan.
Kun
karjalaisalueiden saamiseen oli joka tapauksessa aika lailla panostettu, jäi
asia jurnuttamaan aktivistipiirejä ja nuoriso, joka aina on mobilisoitavissa
erilaisten kummallisuuksien taakse, sai nyt kaipaamansa keppihevosen.
Virallinen Suomihan ei moisesta epärealistisesta huuhaasta enää välittänyt sen
jälkeen kun Kansainliitto vuonna 1923 totesi, ettei asia sille kuulunut.
Trieste kuului ehkä kategoriaan Italia
irredenta, mutta Itä-Karjalan kunnioittaminen nimellä Finlandia irredenta oli jo kovin keinotekoista.
Suomi ei siis
kuulunut ns. nälkäisiin valtioihin, vaikka kommunistipiirit mielellään
muistivat noita tiettyjen piirien Suur-Suomivouhotuksia aina tarvitessaan
materiaalia Suomen ja sen hallituksen demonisointiin. Tämä temppu on toiminut
tähän päivään saakka huolimatta siitä, että neuvostohallitus 2.12.1939 Kuusisen
hallituksen kanssa solmimassaan sopimuksessa nimenomaisesti selitti Suur-Suomen
eli suomalaisen ja karjalaisen kansan jälleen yhdistämisen näiden kansojen
oikeutetuksi vuosisataiseksi toiveeksi. Mutta kaikella on aikansa.
Entä miten nälkäinen
tai tyytyväinen oli Neuvostoliitto ensimmäisen maailmansodan jälkeen?
Myöhemmässä historiankirjoituksessa se on maalannut itsestään kuvan
tyytyväisenä valtiona, jonka ainoa pyrkimys oli valmistautua siihen koettelemukseen,
joka alkoi 22.6.1941 eli Suureen isänmaalliseen sotaan.
Valitettavasti
tuon skenaarion luonnetta myöhäsyntyisenä konstruktiona on mahdoton peitellä. Sen hyväksyminen vaatii henkistä laiskuutta,
tyhmyyttä tai molempia. Epäilemättä koko maan resurssien keskittäminen
maailmanhistorian suurimman asemahdin luomiseksi oli tarpeen tuona
ikimuistoisena kesäkuun päivänä vuonna 1941 ja siitä vielä muutaman vuoden
eteenpäin.
Mutta se, mihin
sitä ennen valmistauduttiin, ei ollut vuoden 1920 pyhien rajojen puolustaminen, vaan vanhan herruusalueen palauttaminen.
Sopimuksella Hitlerin kanssa 23.8.1939 Stalin hankki oikeuden palauttaa sekä
Suomen ja Baltian maat, että Puolan syntyessään itselleen haalimat ukrainalaiset
ja valkovenäläiset alueet.
Kyseessä oli
siis täsmälleen sama tavoite ja politiikka, kuin muillakin nälkäisillä
valtioilla, vuosien 1918-1920 rajojen kumoaminen ja kansallisten, tai ainakin
sellaisiksi väitettyjen rajojen aikaansaaminen. Tästä varmemmaksi vakuudeksi
Neuvostoliitto liitti Ukrainan neuvostotasavaltaan vielä Bukovinan ja sittemmin
myös Karpaatti-Ukrainan. Toisin sanoen sen osan Ukrainaa, joka tänään on sen
pahin päänsärky. Mutta silloin elettiin toista aikaa.
Mutta oliko
Neuvostoliiton valtiollisena kutsumuksena ”vain” palauttaa Venäjän imperiumin
rajat? Ainakaan periaatteessa näin vähäinen päämäärä ei suinkaan riittänyt.
Moskovahan oli koko maailman työläisten pääkaupunki ja Neuvostoliittoon olivat
kaikki periaatteessa tervetulleita liittymään tietyt ehdot täytettyään.
Kyseessä oli siis eräänlainen EU, eli ideologialle perustuva liitto, jolla oli
hallussaan hyvä ja lopullinen sanoma koko maailmalle.
Kaikki muuttuu
ajan myötä ja niin muuttui myös Neuvostoliiton näkemys itsestään ja edustamastaan
evankeliumista. Muutokset olivat sitä paitsi nopeita ja perusteellisia, mikä
kannattaa aina pitää mielessä, jos yrittää tehdä johtopäätöksiä tämän valtion
olemuksesta sen tiettynä aikakautena edustaman suuntauksen perusteella.
Muistakaamme nyt vaikkapa vain sitä, että maa oli Saksan paras ystävä ja liittolainen
niin vuosina 1922-1933 että vuosina 1939-1941.
Ehkä on vielä
syytä erikseen huomauttaa, että tämä yhteistyö ei tapahtunut minkään
ontologisen logiikan vuoksi, eli kuten raamatussa sanotaan, ”että tapahtuisi,
mitä kirjoitettu on”, että oltaisiin valmiina, kun 22.6.1941 tulee. Se, mitä
kirjoitettiin tuosta päivästä, kirjoitettiin jälkikäteen.
Venäjän
loputtomasta ja nopeasta kasvusta kirjoittivat hyvin huolestuneina niin sanotut
geopoliitikot, eturivissä
ruotsalainen Kjellén, ennen ensimmäistä maailmansotaa. Kun venäläiset näyttivät
olevan aivan uskomattoman nopeasti sikiävää kansaa ja heidän valtionsa oli jo
ammoisista ajoista vain laajentunut, voitiin luonnonlain varmuudella tehdä induktiivinen
päätelmä siitä, että se ennen pitkää laajenisi Atlantille eli sulkisi sisäänsä
myös Skandinavian, siis Norjan ja Ruotsin.
Näin ei koskaan
tapahtunut eikä edes Venäjän yleisesikunnalla liene ollut koskaan mitään
suunnitelmia Kjellénin kotimaan alistamisesta Pietarin valtapiiriin. Joka
tapauksessa aikakauden russofobia sai
runsaasti pontta myös geopolitiikan ”tieteestä”, joka pohdiskeli myös elintilan merkitystä kansakuntien
menestykselle. Venäjällähän tuota elintilaa oli vaikka muille jakaa. Oliko se
sitten onnellistuttanut sen kansaa, saattoi kysyä, mutta ainakin väestönkasvua
saattoi, oikein tai väärin, tulkita runsaan elintilan tuottamaksi.
Russofobia
perustui lopultakin reaalisiin syihin, jos kohta sitä vahvistavat spekulaatiot
olivat fantastisia. Saksalaisilla oli pätevät syyt pelätä Ranskan ja Venäjän
liiton jonakin päivänä lunastavan sitoumuksensa ja yhdistävän voimansa sen
murskaamiseen. Niinpä Saksassa vuorostaan kehiteltiin ajatuksia Venäjän
imperiumin hajottamisesta ja aivan erityisesti Ukrainan erottamisesta siitä.
Toki myös Suomi,
Puola ja Baltia sekä Kaukasus oli syytä vapauttaa ja tarjota niille
mahdollisuus kukoistaa Saksan valtakunnan ehdoilla ja sen yhteydessä.
Skenaarioita tulevalle kehitykselle luotiin jo hyvissä ajoin joka suunnalla,
vaikka tulevien tapahtumien johtamien niistä olisikin turhan köykäistä.
Ajatellun
laajenemisensa sijasta Venäjän imperiumi hajotettiin vuosina 1918-1920, mutta
palautettiin taas Stalinin toimesta vuosina 1940 ja sitten uudelleen 1945. Loistavana
poikkeuksena oli Suomi. Nyt imperiumia täydensi ulkokehänä Varsovan liitto ja
vähän aikaa oli olemassa Itäblokki,
joka ulottui Elbeltä Keltaiseen mereen.
Kuten rooliin
sopii, Neuvostoliitto, beatus possidens,
oli nyt jo kiinnostunut ennen muuta valtapiirinsä säilyttämisestä. Imperiumien
ikuisena ongelmana on imperial
overstretch eli liikaa yrittäminen, joka sitten taas aikanaan romahdutti
rakennelman. Mahtipontiset suunnitelmat globaalisesta läsnäolosta USA:n tapaan
olivat ihan liikaa tuon valtion taloudelle.
Onko Venäjä taas
rakentamassa vanhaa imperiumiaan? Onko siis käynnissä yhä uudelleen tapahtuva Venäjän maiden kokoaminen? Lasketaanko
näihin maihin kaikki ne alueet, jonne venäläinen sotilassaapas joskus on
astunut? Lyhyesti sanoen, noudattaako historia tässä tapauksessa jotakin
irrationaalista kaavaa, jonka salaperäinen logiikka voidaan löytää geopolitiikan tutkailun avulla?
Mikäli historia
toistaa itsensä ensimmäisen kerran tragediana ja seuraavan kerran jo farssina,
kuten Marx lohkaisi, olisi tässä jo kyseessä jonkinlainen puskafarssi, jonka
ohjaajaksi sopisi vaikkapa Jouko Turkka. Ne päämäärät, joita alueliitoksilla
voidaan edistää, eivät ainakaan kuulu aineellisen hyvinvoinnin piiriin.
Euroopalla ja
Venäjällä on inhimillisesti katsoen jo niin paljon kokemuksia rajojen siirtelyn
vaikutuksista kansojen onnellisuuteen, turvallisuuteen ja vaurauteen, että
tuntuisi kohtuulliselta säästää ne enemmiltä oppitunneilta.
Se, mitä
maanosamme ja koko maailma kaipaa, ovat jännitystä lieventävät toimet, ei
pelotteiden rakentaminen ja varustelukilpa. Tämä jälkimmäinen tie edustaa
diplomatian alennustilaa ja koko valtion degeneroitumista väkivaltakoneistoksi,
jossa valta on sotilailla, jotka omaa logiikkaansa seuraten pyrkivät kaikkialla
mahdollisimman suureen ylivoimaan mahdollista vastustajaa vastaan.
Päätepiste tälle
itseään ruokkivalle kierteelle voidaan saavuttaa nostamalla asiaan liittyvä
resurssien tuhlaus sellaiselle tasolle, että toinen nääntyy tai sitten
preventiivisellä iskulla, joka tekee alun perin näytösluonteisesta teatterista
totta.
Tällainen
kilpavarustelun tilanne on häpeällinen, eikä liene edes oleellista, kenen
vastuulla se ensi sijassa on. Kaikkien vastuulla olisi nyt pyrkiä tilanteesta
eroon diplomatian tietä eikä kasaamalla sotakalustoa, mikä on typerää ja
vaarallista leikkiä. Kaikkien yhteinen etu olisi päästä eroon siitä
idiotismista, jota itseään ruokkivaksi kierteeksi muodostunut varustelukilpa
edustaa.
On aika ymmärtää
ja sanoa ääneen, että Euroopan valtiot ovat nyt tyytyväisiä rajoihinsa, koska
ymmärtävät niiden muuttamisen suhteelliset hyödyt ja haitat. Tämän
tunnustamista on vaadittava kaikilta. Tieodssa jo on, ettei mikään kansa
nykymaailmassa voisi voittaa mitään orjuuttamalla jotakuta toista. Valtiot
eivät ole enää olemassa sotiakseen maa-alueista, vaan sen vuoksi, että ne
auttavat mobilisoimaan kansojen luovat kyvyt ja kantamaan kortensa kekoon oman
kansan ja koko maailman onnellisuuden hyväksi.
Rajojen suhteen
meillä kaikilla on syytä siihen tyytyväisyyteen, jota latinaksi kutsutaan
kauniilla sanalla beatitudo.
Eiköhän olisi aika muutaa slogan Krjala takaisin muotoon takaisin karjalaan. Kun maamme päättäjät kaikessa typeryydesään ovat onnistuneet ajamaan meidät taloudelliseen pakkopaitaan nimeltä euro, en pidä olenkaan petoksellisena ajatteluna ,sitä jos jotkin joutilaat kansalaiset alkaisivat vietää suoranaisia kuluttajakissan päiviä edullsen ruplan vaikutuspiirissä,siellä nyt meillä suhteellisen köyhäksi itsensä tunteva voisi kokea olevansa hetken suoranainen poroporvari.Myöskin vodkaturismi 2.0 ilmiölle, juuri nyt alkaisi olla menestymisen mahdollisuudet, kunhan Venäjä ymmärtäisi pudotaa viisumin hintaa. Arvon tohtori erään teoksensa nimessä totesi Itäraja häviää, niin alkaisi itseasiassa käydä , jos nuo esittämäni visiot alkavat realisoitua. Se polittinen kylmänsodan jälkinäytös jota nyt yritetään lämmitellä, on oikeastaan saamassa niitä farssin piirteitä,ilmiö ilmeisesti synnytetiin,että hitaammatkin pääsevät mukaan.
VastaaPoistaToive ajattelua sillä Venäjä ei ole uskonsa itseensä menettänyt entinen siirtomaaherra eikä sen kansan valloitushalu ole sammunut. Tämä nähtiin Krimin kaappauksessa. Suunitelmat Suomenkin sekä Sandinaviankin valtaamisesta ovat varmasti olemasa jossakin pääesikunnan kaapissa odottamassa vain sopivia olosuhteita. Nato on papertiikeri jonka eurooppalsisilla jäsenillä ei ole kykyä puolustautua Venäjää vastaan suursodassa ja epäilen onko haluakaan kun tappiot laskettsisiin sadoissa tuhansissa. Balteilla ei ole muuta turvaa kuin tyhjät lupaukset.
VastaaPoistaSuursota Euroopassa? Kenen toimesta, millä tarkoituksella, millä mahdollisilla vaikutuksilla, kenen hyväksi?
VastaaPoistaVielä kerran: suursota...
Tietenkin maailmassa on höyrypäitä, jotka ovat valmiit sankaritekoihin,mutta huolestuttavampaa on sotateollisen kompleksin ja klusterin toiminta, joku voi päätellä saavansa talouden kasvuun sopivalla pikkusodalla vauraassa maailmankolkassa.
PoistaGeopolitiikan tutkijoiden puolustukseksi on kuitenkin sanottava, että tarkoituksena tietenkin oli koettaa päätellä, mitä Venäjän pääesikunta väistämättä aikanaan tulisi tavoittelemaan, riippumatta siitä, mitä esikunnan upseerit itse kuvittelivat tulevaisuudesta. Samoinhan Marxinkin kuningasajatus oli johtaa koko yhteiskunnan kehitys tietyistä peruslaeista. Vaan jossain tässä varmaankin on politiikan ja akateemisen tutkimuksen raja. Tutkijan tavallaan kuuluukin tavoitella Graalin maljaa, kaiken teoriaa.
VastaaPoistaMutta jos Kjellén oli oikeassa, niin Stalin teki kertakaikkisen lopun Venäjän laajenemisesta, sillä maa ei ole toipunut Stalinin aikaansaamasta väestökatastrofista. Venäjällä on vähenevällä väestöllään ongelmia pitää kiinni edes siitä mitä sillä on, varsinkin islamilaisen maailman paine etelästä on suuri. Tältä kannalta on yllättävää, että Venäjä on toiminut näinkin hyökkäävästi Ukrainan suunnalla. Ehkä kyse on halusta pitää kiinni suurvaltaunelmista, tai sitten Venäjä käyttää hyväkseen tätä hetkeä, kun tilanne etelässä, varsinkin Kaukasuksen suunnalla on ainakin nyt rauhoittunut.
Liennytystä tosiaan tarvitaan, mutta ongelmana on, mikä todella liennyttää, pelkkä periksiantaminen väkivallan edessä ei aina suinkaan auta rauhoittamaan. Saa olla eri mieltä, mutta Lännen, tai ainakin Euroopan toimet ovat Ukrainan kriisissä mielestäni olleet kohtuullisen oikeaan osuneita, kun toisaalta vältetään kärjistämästä, mutta koitetaan huolehtia, että väkivallan käyttöä ei palkita onnistumisella. Euroopan linja vie loogisesti siihen, että Venäjän pitää sopia uusista järjestelyistä suoraan Ukrainan kanssa, jolloin kriisi laukeaa. Oletettavasti Ukrainakin kypsyy hiljakseen kompromissiin. Ja toivottavasti näin myös käy, sillä pienten valtioiden kannalta ainakin olisi tärkeää, että tätä pientä muodollisuutta ei unohdeta, vaikka kuinka venäläisiä varmaan hivelisi sopia asioista Ukrainan tai mieluiten koko Euroopan yli suoraan USA:n kanssa. Vaan eiköhän venälainenkin osapuoli osaa katsoa tällaisten mielikuvavoittojen ylitse.