Vaihteeksi Moskovassa
Vuoden 1969
jälkeen on meikäläisellä ollut harvoja vuosia ilman käyntiä Moskovassa. Harvoin
siellä kuitenkin on tullut käytyä ihan vain turistina.
Mutta turistin
sinänsä typerällä roolilla on puolensa silläkin. On aika leppoisaa, kun ei ole
muuta tekemistä kuin olutlasin päällitse pällistellä kaikkea epäolennaista,
kuin kylläinen hauki pikkukaloja. Dolce
far niente, kuten P.J. Mustapää asian ilmaisi.
Tuo menneenä
viikonloppuna kesähelteessä kylpenyt kaupunki on taas kerran muutoksen
kourissa. Edellisen kerran sitä runteli kunnolla Stalinin suunnitelma
1930-luvun jälkipuoliskolla. Jo sitä ennen olivat Napoleonin vierailuun
liittyvät olosuhteet vaatineet veronsa.
Vähän niin kuin Haussmanin
töitä Pariisissa matkien Moskovassakin raivattiin valtavat valtakadut ja
aloitettiin vielä valtavampien rakennusten pystyttäminen. Ajanmukaisena
vertailukohteena oli tietenkin Berliini ja Albert Speerin mahtipontiset
suunnitelmat.
Molemmilta jäi
sitten se kaikkein hurjin pytinki rakentamatta, mutta jonkinlaisena korvikkeena
Moskovaan sentään tulivat nuo Stalinin seitsemän hammasta, jotka ajan mittaan
ovat ruvenneet istumaan maisemaansa oikein mukavasti.
Nyt sen sijaan
on tainnut tapahtua jotain kauheampaa. Varpusvuorilta katsoessa näyttää
Moskovan kyljestä työntyvän pahaenteinen sinisenmusta kasvain, opuhol.
Stalinin ajan talot ovat sen rinnalla kuin tulitikkulaatikoita
kenkälaatikoiden varjossa.
Miksi näitä on
tarvittu täällä? Miksi näitä tarvitaan missään? Cui bono?
Kysymyksen voi osoittaa mille tahansa maailman
kaupungille, jossa on kylliksi asukkaita ja rahaa. Vastausta on turha odottaa,
mutta kysyn silti.
Mutta mahtaileva
Moskova, jossa Sadovoje koltson
ympyräkadullakin saattaa olla yli kaksikymmentä ajokaistaa, on lopultakin aika
vähän imponoiva. Etenkin 1970-luvulla nuo kaistat ammottivat tyhjyyttään ja
parkkipaikan löysi aina vaikka Maneesiaukiolta, jolla vielä silloin oli absurdi
nimi, joka viittasi vallankumouksen 25-vuotisjuhliin.
Kuinka ollakaan,
noita kaistoja aiotaan nyt vähentää eikä se edes tule vaikuttamaan kadun
läpäisykykyyn, vakuuttaa Ekspert-lehden
haastattelema ekspertti. Idea näyttää siis olevan kuta kuinkin sama kuin näissä
Helsingin kaupunkibulevardeissa. Toimiikohan?
Mutta on
Moskovassa nyt, kuten muuallakin herätty myös pienuuden kauneuteen ja
lähestytty niitä juppeja, jotka yrittävät tehdä töitään kahviloissa ja niitä
pieniä ihmisiä, pikku jalankulkijoita joista Bulat Okudžava vastustamattoman
tapaansa lauleskeli пешеходы твои,
люди невеликие…
Muuten, niitä
kahviloitakin kaupungissa nyt todella on, toisin kuin vaikkapa
1970-luvulla. Mieleen tulee jonkin politiikan
tutkijan siihen aikaan antama ohje kenttätyötä tekevälle: ”Menkää kahviloihin
ja kuunnelkaa, mitä siellä puhutaan!”
Milläpäs sinne
kahviloihin menit, kun ei niitä ollut. Nehän tulivat vasta perestroikan
jälkeen. Nyt niitä kyllä sitten riittääkin.
Oma hotellimme
Valko-Venäjän aseman lähellä oli rakennettu kymmenen vuotta sitten ja oli juuri
yhtä massiivinen kuin samanlaiset talot vaikkapa Bostonin keskustassa. Se oli täynnä kahviloita, terasseja ja
ravintoloita. Myös nykytaide ruostumattomasta teräksestä sulostutti latten litkijöiden mielenmaisemaa.
Talo poikkesi
täysin neuvostoajan kolosseissa kadun toisella puolella ja sen alakerta oli
täynnä juuri samalaisia juppiloita kuin Bostonissakin. Taisipa joku olla sen
niminenkin.
Nostalgiasyistä
päätimme sitten lähteä kävelemään Tverskajalle, tuolle entiselle Gorkin
kadulle, jolla 1990-luvun hulluina vuosina vaeltelivat villiintyneet
koiralaumat uutuuttaan hohtavien pankkien ja länsimaisten pikaruokaloiden
nurkkia norkoillen. Aina välillä joku ystävällinen ravintoloitsija syötti
niitä.
Nyt koko katu
oli remontissa, joka kuuluu valmistuvan syksyllä. Suunnitelman mukaan entisen
mahtailun tilalle tai ainakin sen lisäksi odotettavissa on viihtyisyyttä,
lehmuksia ja jopa kävelykatumaista tilaa. Kaupunkipyörätelineet olivatkin jo
ilmestyneet eri puolille kaupunkia ja olivat samaa mallia kuin Helsingissä.
Mutta entäpä
Moskova-joen rannat, tuo hukattu maisema, jota olivat yleensä hyödyntäneet vain
pari ravintolalaivaa. Eikö komeasta joesta vieläkään ole saatu mitään irti?
Asia selvisi
uuden Tretjakovkan patsaspuiston (Muzeon)
jälkeen. Sille, joka oli vanhaan tapaan tottunut odottamaan, ettei korkean
rauta-aidan sisältä minnekään pääse, oli varattu yllätys: leppoisa jalankulku-
ja pyörätie vei Moskova-joen rannalle ja joen toisella puolella, vanhan suklaatehtaan
tiloissa kutsui terassi ja elävä musiikki. Vieressä oli pursiseuran satama,
tässä kohtaa toki vain moottoriveneille.
Tästä oli hyvä
jatkaa Rantakadun talon
muistolaattoja silmäillen kohti Bolotnajaa
ja Nemtsovin murhapaikkaa. Siellä pari miestä vartioi kukkia ja Borjan
elämäntyötä seostavia lappusia, jotka oli kiinnitetty jalkakäytävään. ”En minä
kapinaan kehota”, oli Nemtsov sanonut. ”Mutta lopettakaa nyt edes tuo
välinpitämättömyys!”
Kriisihän
Venäjällä ilmeisesti on ja siis kai myös kypsyy Moskovassakin, mutta ei sitä
turisti siellä huomaa. Kuppiloissa ei olla kireitä, vaan ikuiseen venäläiseen
tapaan ystävällisiä ja jopa sydämellisiä, mikä saa vähän ihmettelemään sitä
seikkaa, että jokin hämärä taho näyttää juuri valinneen Moskovan maailman
epäystävällisimmäksi kaupungiksi.
Kyllä kai, juu.
Ehkäpä se metsä aina vastaa siten kun sinne huudetaankin. Ja muuten,
hintatasokin on hyvin kohtuullinen, ainakin näillä kursseilla, vielä. Maailman
kallein kaupunki Moskva tuskin tällä hetkellä on kenellekään, edes sille
bisnesmiehelle, joka vinguttaa korttiaan missä vain, eikä hintalappuja katsele.
Erikoisia näkyjä
jää aina jopa turistin verkkokalvoille. Tretjakovin metroaseman vieressä, viehättävässä
ja viihtyisässä Zamoskvretšjessä
löytyy koko seinän peittävä maalaus komeasta nuorukaisesta, joka mainostaa
uutta venäläistä raittiutta.
Plakaatin henki on uusvanhan sosialistinen, asia toki mitä kannatettavin.
Kulttuuriministeri Medinskin hieman hupaisa hahmohan tässä väkisinkin nousee
mieleen.
Siinä vieressä, Kaikkien surevien lohdutuksen ikonin
kirkko on täpötäynnä kirkkokansaa. Rolls Royce kuljettajineen odottaa myös
jotakuta hurskasta messusta palavaksi. Olisikohan siinä peräti jonkun prelaatin
kuljetin, tšlenovoz, kuten ennen
sanottiin?
Vanhanaikaisella
kyrilliikalla kirjoitettuja hurskauden osoituksia löytyy myös yllättävistä
paikoista. Moskovan yliopiston vanhan rakennuksen seinässä, aivan keskustassa
lukee huomiota herättävästi: Kristuksen
valo on kaikkien valistaja.
Toivotaan näin.
Eihän tekstissä mitään vikaa ole, mutta 1800-luvun jälkipuoliskolla opiskelijat
olisivat raastaneet sen pois hinnalla millä hyvänsä. Nyt tuota MGU:n korpusta kansoittavat
journalistiopiskelijat, jotka pari vuotta sitten jo säikäyttivät osoittamalla
mieltä erästä varaministeriä vastaan, joka oli saarnannut heille kyynisyyttä.
Ehkäpä teksti
saa olla rauhassa, kunhan asialliset hommat hoidetaan eikä henkeä loukata
siellä, missä tehtävänä on sen vaaliminen. Vai mitä sanoisit, Jelena Vartanova,
tiedekunnan dekaani, joka puhut erinomaista suomeakin? Mutta kyllähän tässä
historian ns. siivet havisevat…
Moskova, kuten
koko Venäjä, on aina jännittävä paikka. Sen koko on kuitenkin niin suuri,
etteivät sen monet jännitteet välttämättä näy selvinä missään yhdessä
erityisessä paikassa, edes Bootnajalla tai Maneesiaukiolla, jossa olin ”miljoonien
marssia” seuraamassa muutama vuosi sitten.
Ei sitä porukkaa
silloinkaan miljoonia tullut. Enemmistö tuskin oli silloin tai nyt kiinnostunut
vaarantamaan mitään henkilökohtaista sen vuoksi, että omalla onnettomuudellaan
kukaties edistäisi jotakin tietymätöntä muutosta jonkun tahon hyväksi tässä
jättiläismäisten mittasuhteiden maassa.
Tärkeää silti
on, että Nemtsovin muistoa vaalitaan yhä ja tuskinpa sitä edes olisi mahdollista
pyyhkiä pois ihmisten mielistä. Mutta samaan aikaan elellään, rakennetaan uutta,
viihtyisää kaupunkia. Viihdytään ja tehdään töitä, kärsitään ja nautitaan
helteestä, pariudutaan ja perustetaan perheitä, käydään datsalla ja kerätään
syksyllä sieniä.
Siinähän se
elämä menee, kaikkine tragedioineen ja komedioineen. Dzeržinski on yhä
patsaspuistossa eikä vieläkään Lubjankalla ja realistiselta vaihtoehdolta
tuntuu, ettei hän sieltä karkaakaan, vaikka niin yhä uudelleen päätetään. Kovin
hyväkuntoiselta hän kuitenkin vaikuttaa.
Mutta siihen
asti itse kukin voi keskittyä nauttimaan maailman yhden kiinnostavimman kaupungin
loputtomista museoista, kahviloista ja ravintoloista. Janoonsa voi ostaa
vaikkapa japanilaisia juomia, joita erityisissä automaateissa on runsas
valikoima.
Muistettakoon,
että Kuriilien kiistaa ei suinkaan ole sovittu kahden pitkävihaisen kansan
välillä eikä sitä ehkä sovita koskaan. Siitä huolimatta Japani on juuri nyt
Moskovassakin läsnä monin tavoin. Mutta onhan Moskova muutenkin yksi maailman
sympaattisimpia todella suuria kaupunkeja, Pietarin ja New Yorkin ohella. Tämä
siitä huolimatta, että joku kummallinen taho näyttää onnistuneen provosoimaan
juuri niissä itseään kohtaan epäystävällisyyttä ja listannut ne sen mukaisesti
inhokkilistansa kärkeen.
.
Teemalla menee parhailaan kuun pimeäpuoli, venäläinen sarja.
VastaaPoistaTuossa menneisyyden ja nykyisyyden vuorovaikutuksessa, esittäytyy myös raadollinen Moskova parhaimmilaan ja pahimmilaan.
Tulipa käytyä äidin kanssa Moskovassa jo heinäkuussa 1961. Ennätin nähdä pyhiinvaelluskohteessa kaksi lasilaatikkoa, joista toinen siirrettiin saman vuoden lopussa pois nähtäviltä. Siihen taidettiin tarvita NKP:n edustajakokouksen päätös.
VastaaPoistaKävin Moskovassa seitkytluvun alussa. Asuin Berlin hotellissa, joka oli ihan mukiin menevä, niin kuin minäkin niihin aikoihin, sillä seurauksella, että miliisi ei päästänyt katsomaan minua kuolematonta Leniniä, koska taskumatti pullotti povitaskussani. Niinpä Leniniä en tavannut, mutta Tretjakovin galleriassa opin, että venäläisillä on ihan omanlaisensa suhde siniseen väriin.
VastaaPoistaMinäkin kävin 70-luvulla Moskovassa ja hotelli Berliinissä. Berliinin symboli, täytetty karhu, irvisteli resepsuunissa. Pientä kulkijaa vähän hämmästytti, kun tuli puoliyö. Silloin tarjoilijat tulivat jonossa saliin. Jokaisella oli komea metvurstipötkö kainalossa ja alkoi kaupankäynti. Ehkä heillä oli tapana saada bonuksia, kun jääkaappi oli aamulla tyhjänä?
VastaaPoistaHotelli Ukraina (sic), yksi Stalinin hampaista Kiovan aseman lähellä ihan 2000-luvun alussa. Yksi hienoimmista lomista kaiken kaikkiaan. Joen rantaan jo silloin nousemassa ne pilvepiirtäjät. Mutta muuten ihan eri sivilisaatio ja sitähän globalistisessa maailmassa harvoin saa näillä leveysasteilla maistaa.
VastaaPoistaYksikään negatiivinen r-ssä-sitä-ja-tätä -klisee ei pitänyt paikkansa. Paitsi liikenne. Ja taksit. Yksi takaa-ajo oli kun meidän kuskimme ajoi karkuun renkaat ulvoen hänelle suuttunutta taksia mutkasta toiseen. Kivaa sekin oli.
Kohokohta oli sen sijaan kun minut pysäytettiin Moskova-joen sillalla venäläisen toimesta ja kysyttiin tietä. Olin pollea. Kävin moskovalaisesta! En ollutkaan täyslänkkäri.
Kun sitten kotona pienemmän maan piäkaupungissa kerroin innoissani Moskovan herkän brutaalista totaalisuudesta jotkus katsoivat pitkään, että mitä sä sinne menit kun Pariisiinkin (aina vaan Pariisiin)tai edes Prahaankin olisit voinut mennä.
Mites nykyään? Onko tilanne vielä huonompi?
Joko epäilllään putinistiksi, jos matkustaa Moskovaan kaupunkia ihailemaan kun sieltä ei meidänkään maahan ruotsalaisten mielestä saisi tulla kylään. Ainakaan Se.
Pietarihan vielä jupeilta menee läpi "se kun on kato niinku eurooppalainen."
Mutta jos nyt otan junaliput Moskovaan niin "trollinako" sitten saa loppuelämänsä kulkea?
jk
"Moskovan touhuja"
VastaaPoistaVuosisatojen ajan Moskova on mainostanut itseään olevansa Kolmas Rooma, "Москва - третий Рим". Toisin sanoen Moskovan on oltava ensimmäisen ja toisen Rooman imperiumin tavoin kaiken näkyvissä olevan maailmankaikkeuden hallitsija ja omistaja. Mutta onko kaikki niin yksinkertaista?
Kuten tunnettua Rooman imperiumi jakautui Läntiseen ja Itäiseen Roomaan, joka puolestaan valitsi pesäpaikakseen muinaiskreikkalaisen siirtokunnan Byzantion-kaupungin ja josta tuli myöhemmin tuli Konstantinopol keisarin nimen mukaan. Latinankielisessä toisessa Roomassa Augustinuksen aikana 500-luvulla hyväksyttiin lakikokoelma, joka on nykyisen Länsi-Euroopan juridiikan tukipylväs. Se (Rooman laki) käsittää n. 3000 sivua tekstiä kaikilta elämän aloilta, jossa pääosin yksityisomistusta koskevia säädöksiä.
700-luvulla Toinen Rooma muuttuikin kreikankieliseksi Byzantin valtakunnaksi, jossa Augustinuksen eli Rooman laki supistettiin 500 sivuun. "Turhat pykälät" Konstantinopolin kreikkalaisten viisaiden tahdosta oli heitetty mäkeen.
Vuosisatojen kuluttua venäläiset dekabristi-aristokraatit Pariisissa kantoivat Karl Marxia käsillään vuosina 1843-1844. Näin syntyi hybridiajattelutapa, jonka mukaan yksityisomistus piti lopettaa maksimaalisesti ja se kirjattiin "Kommunistisen puolueen manifestiin". Rooman laki ja Bysantin laki oli näin supistunut entisetään. Mitä siitä (Kommunistisen puolueen laista) seurasi vuosisatojen saatossa? Tämä kysymys on itse asiassa retorinen, koska monien sukupolvien ajan on nähty Kommunistisen puolueen laista johtuvia vallankumouksia ja maailmansotia yms. hybridimaista.