Bona fide
On joskus sanottu, että ero
maanpetturin ja kansallissankarin välillä on vain ajoituksessa. Tämä on ilmeistä
kun ajattelee monien merkkimiesten uraa. Itä-Karjalan suomalainen johto oli
kunniansa kukkuloilla silloin, kun heidän politiikkansa oli yhteneväistä
valtakunnan politiikan kanssa.
Kun tilanne muuttui, heistä tuli ”objektiivisesti”
maanpettureita ja he saivat sen mukaisen kohtelun. Samaan tapaan meni Tuhatševskin
ja muun puna-armeijan johdon urakehitys. Se, mikä oli kiitettävää vuosina
1922-1933 muuttuikin hengenvaaralliseksi tuon maagisen vuoden 1933 jälkeen.
Vähemmän dramaattinen on yleensä
ollut sen joukon osa, jota Karl Mannheim kutsui nimellä freischwebende Intelligenz. Kyseessä ovat siis sitoutumattomat
intellektuellit, joilla on oma toimenkuvansa ja kutsumuksensa ja jotka pitävät
totuutta suurempana ystävänään kuin kulloisiakin vallanpitäjiä.
Tätä joukkoa on jo niin paljon
sätitty ja pilkattu, ettei asia enää vaadi tässä minun kontribuutiotani. Totta
on, että läntisen intelligentsijan pyhiinvaellukset milloin minnekin sisältävät
paljon farssimaisia aineksia ja monet sen tuotokset kirvoittavat aina hyvät
naurut.
Siitä huolimatta tekisi mieli
hieman jarrutella niitä, jotka näkevät tuossa joukossa pelkkää naurettavuutta
tai pahempaa. Osa poliittisista pyhiinvaeltajista oli orjamaisia henkiä, joiden
suurimpana onnena oli palvoa kaikkea sitä, mikä heidän mielessään rakentui
uskonnon kaltaiseksi korkeammaksi voimaksi ja tarjosi heille paikan pyhien
yhteydessä.
Olihan joukossa toki muitakin.
Kaikki eivät olleet kyvyttömiä näkemään myös sellaista, joka soti heidän
ennakkokäsityksiään vastaan. Jotkut jopa omantuntonsa vaatimuksesta nostivat
sellaiset asiat esille. Neuvostoliiton 1930-luvun ihastelijasta sen
arvostelijaksi muistamme kääntyneen esimerkiksi André Giden. Puhdasmielinen
Paavo Rintala kirjoitti sitten sotien jälkeen monenlaista soopaa
ihastelemastaan Neuvostoliitosta, mutta lopulta hänkin, sisäisestä pakosta,
joutui kirjoittamaan Valehtelijan
muistelmat.
Niin sanottujen intellektuellien
piiriin näyttää aina kuuluneen sekä kyynikkoja että epä-älyllistä väkeä, joka
ei yksinkertaisesti kykene kritiikkiin elämää
suuremman aatteensa edessä. Joukkoon mahtuu kuitenkin aina myös aidosti
kriittisiä henkiä, joita tympäisee aikakauden helppohintainen ortodoksia, joka
nostaa ihanteeksi ja normiksi typeryyden, olkoonkin että poliittisesti
oikeansuuntaisen typeryyden.
Nyt en muista sen tunnetun henkilön
nimeä, joka kerran pohdiskeli, että tuntee velvollisuudekseen olla
vapaa-ajattelija klerikaalien joukossa, mutta myös uskonnollisten kysymyksenasettelujen
ymmärtäjä ateististen älykääpiöiden joukossa. Ideahan on, ettei tätä maailmaa
kerta kaikkiaan ole oikein ymmärtää liian nopeasti ja liian simppelillä
tavalla. Tässä asiassa intellektuellilla on velvollisuutensa.
Olavi Paavolainen on niitä harvoja
suomalaisia intellektuelleja, joiden puhetta kuunneltiin mielenkiinnolla
poliittisen kentän kaikilla laidoilla. Hän ymmärsi natsien pompöösiä
propagandaa ja sen aiheuttamaa hurmosta kansan syvien rivien keskuudessa. Yhtä
lailla hän imponoitui neuvostokommunismin saavutuksista ja sen propagandasta.
Tarinan kääntöpuoli on, etteivät
noiden hirviömäisten ideologioiden uhrit saaneet hänen mielenkiintoaan
hereille. Itse asiassa hän nielaisi syötit kokonaan ja jäi ikään kuin kahdelta
puolelta vetävien siimojen vangiksi.
Sotien jälkeen asetelma selkiytyi
sikäli, että natsit lakaistiin historian roskakoreihin ja jäljelle jäi vain
Neuvostoliitto, pompöösimpänä ja falskimpana kuin koskaan, mutta nyt lähes koko
intelligentsijan kilvan kosiskelemana.
Paavolainen liittyi joukkoon ja
maksoi veronsa aikakaudelle retusoimalla kömpelösti rintamapäiväkirjaansa.
Tämän vuoksi hän ansaitusti menetti arvonantonsa muissa kuin kommunismille myötäsukaisissa
piireissä, mikä ilmeisesti vaikutti masentavasti ja mahdollisesti söi
itsetuntoa. Olihan kyseessä intellektuellin kannalta synti henkeä vastaan.
Ajoitus ratkaisi kaiken. Mikäli
Paavolainen olisi ennen sotaa ehtinyt julkaista kertomuksensa Neuvostoliitosta,
hän olisi jo sotien aikana leimautunut maanpetturiksi. Sotien jälkeen asialle
ei oikeastaan olisi ollut estettä, mutta ilmeisesti aika oli kirjoittajan
mielestä jo epäsopiva noiden kirjoitusten julkaisemiselle. Synkkä yksinpuhelu oli jo tuottanut tarpeeksi ivaa ja vihaa.
Ville Laamasen ja Hannu Riikosen
toimittama teos Volga virtaa nyt
Moskovaan, sisältää valikoiman niitä Paavolaisen kirjoituksia, jotka
luultavasti olisivat päätyneet tuohon julkaisemattomaksi jääneeseen kirjaan.
Mukana on myös tarpeellista taustoitusta ja analyysiä ajasta ja kirjoittajasta.
Itse julkaistu materiaali ei
maailmoja mullista. Ennen muuta se käsittää matkaoppaille tyypillistä enemmän
tai vähemmän kliseemäistä kuvausta maasta ja kansasta. Epäkohtia, saati
rikoksia ei juuri löydä, mutta niitähän kirjoittaja ei ole etsimässäkään.
Kuitenkin Paavolaisen tietämättömyys
ympäristöstään saa joskus uskomattomia muotoja. Hän haluaa päästä Leningradin
suomalaiselle klubille vuonna 1939, ymmärtämättä, että sellaiset klubit
suljettiin jo vuonna 1937 ja niiden jäsenet enimmäkseen ammuttiin. Jopa suomen
kielen julkinen käyttö kiellettiin, mikä oli ennennäkemätön skandaali ns. sivistysmaiden
historiassa.
Kymmenentuhannen suomalaisen
teloitus oli asia, josta vieraan olisi pitänyt olla sen verran kiinnostunut,
että hän olisi kaikin tavoin yrittänyt kaivaa totuuden esille. Sitähän ei
tutuilla ja toreilla julistettu, mutta eihän asia periaatteessa tuntematonkaan
ollut.
Ehkäpä kirjailija ei halunnut
liikoja vaivata isäntiään eikä itseäänkään. Edes vanhan tuttavan, edellisenä
vuonna ammutun Boris Pilnjakin kohtalo ei jäänyt liiemmälti vaivaamaan. Vähänkö
Neuvostoliitossa ihmisiä oli.
Muuan erikoinen seikka Paavolaisen
kuvauksissa pistää silmään. Se on neuvostokansalaisten ylenkatse läntisiä
vieraita kohtaan. Mikä saattoi olla sen taustalla?
Toki asian takana saattoi olla se,
että oma propaganda oli nielaistu viimeistä pilkkua myöten ja kaikkialla
kaikuva rallatus siitä, miten sotaan oltiin valmiita, jos aika koittaisi,
uskottiin todella vahvasti. Odotettavissa oli vähällä verellä saatava voitto,
jonka puna-armeija hankkisi vihollisen alueella.
Toisaalta jokainen
neuvostokansalainen myös ymmärsi tietävänsä jonkin todellisuuden tason, mistä
nuo läntiset ihastelijat olivat aivan tietämättömiä. Lukemattomat mielettömät teloitukset
ja leirituomiot olivat aivan tuoreessa muistissa ja 20 minuutin laki, joka
saattoi tuoda töistä myöhästyneille vankeutta, oli juuri säädetty.
Se oli paratiisi, joka kuhisi
käärmeitä. Niistä kulttuurimatkaileva intellektuelli ei kuitenkaan ollut
kiinnostunut. Hänellä oli tiettävästi kuuma sydän ja Moskovan toivottiin polttavan hänet, tosin vain kuvaannollisesti.
Niin siinä taisi käydäkin. Muutaman vuoden kuluttua kirjoittaja joka
tapauksessa ymmärsi tuottaneensa tekstiä, joka uuden aikakauden koitettua sopi
parhaiten makulatuuriksi.
Menee nyt hieman ohi päivityksen, mutta kun kirjailija mainittiin, mainitsen minäkin, että sain sattumalta juuri hetki sitten luettua Rintalan Velkani Karjalle. Pieni teos, paljon tiheää asiaa. Hankkikaa käsiinne, kertoo oleellisen. Rintala oli jo muuttunut rauhanpuolustajasta todellisen rauhan puolustajaksi tuona aikana.
VastaaPoistaPaavolainen, Russel, Sartre, niitähän oli, jotka eivät ottaneet uskoakseen riittävästä aivotoiminnasta huolimatta, mistä neuvosto-kommunismi ole tehty. Silmät näyttivät sen mitä halusi itse nähdä. Älykkyys, lukeneisuus, ajattelukyky eivät olekaan mikään tae havaintojen tekemisestä, vieläkään.
Miten tulikin mieleeni, että omassa liittovaltiossamme monet meistä ovat em. shampanja-sosialisteja samaan tapaan, ideologia on vain eri. No, kansalaisen olosuhteita ei voi vertailla, olemme edelleen vapaita, mutta ideologia on yhtä sitkeä, marxismi-leninismin tilalla on vain esim. ...euro?
jk
..."Rintalan Velkani Karjalle. "
PoistaVoi pyhä sylvi kirotusvirettä.
Kirja on siis tietenkin Velkani Karjalalle.
jk
"mutta ideologia on yhtä sitkeä, marxismi-leninismin tilalla on vain esim. ...euro?"
PoistaVoi pyhä sylvi miten tässä kaikki puurot ja vellit ovat sekaisin! Marxismi-leninismin идея фикс oli yksityisomistuksen lopettaminen maksimaalisesti. Neuvostoliitossa oli myös kollektiivinen omistusoikeus: kolhoosit. Kirjoituksessaan "Sosialismin taloudellisia ongelmia" Stalin "perusteli" ajatusta että kollektiivinen omistusoikeus oli lopetettava. Stalinin kuolema pelasti kolhoosit, muuten ne muutettaisiin sovhooseiksi.
Neuvostoliiton rikkain kolhoosi oli eestiläinen Kiroville nimetty kalastuskolhoosi. Se oli valtio valtiossa. Sen kulttuurimenot olivat suuremmat kuin Vologdan alueen kaikkien sovhoosien tulot yhteensä.
Jos sinulla on vähänkään sydäntä, uskallat myöntää monen kokevan häpeää olemassaolostaan. Häpeän ilmaiseminen suomenkielellä on tosin vaikeaa jopa korkeasti koulutettuille, saati kansanihmisille.
VastaaPoistaJospa toteutettavana on piiloagenda, suomalaisuuden hautaaminen elävältä?
Synkkä yksinpuhelu oli tarpeeton emämunaus. Jos ja kun vielä sensuroitu vielä pahempaakin. Paavolaisella oli joka tapauksessa tilausta sodanjälkeisessä Suomessa, eipä jäänyt jälkipolville siltä ajalta luettavaa. Itse palailen joskus 30-luvun teoksiin, yhden sortin aikamatkailua. Vertailukohtia niin vähän että Paavolainen väkisinkin yliarvostettu tai ylihalveksittu. -jussi n
VastaaPoistaKirves
VastaaPoistaAnonyymin huomio älykkyyden, lukeneisuuden ja ajattelukyvyn etevymmyydestä havaintojen tekoon vallitsevissa (tilanteen mukaan )olosuhteissa on mielenkiintoinen.
Havaintoja ehkä tehdään, mutta ovatko ne relevantteja tai sipulin tai babushkan ytimen paljastaneita? Was ist des Pudelns Kern? Näinä informaatiosodan aikoina ( Hu, aina on ollut propagandaa) kaipaisi lapsen huomiota keisarin vaatteiden puutteellisuudesta.
Massojen tasolla leipä ja sirkushuvit ohittavat havaintojen informaation. Laiska pohdinta ei vie yöunia.
Populismi ja opporturnismi ovat helpompia valintoja, kuin joutuminen kansan tai hallintovirkamiehen (naisen) epäsuosioon. Vainaja oli oikeassa, ei juuri lohduta.
Rehabilitointi on kuin massojen käsienpesu, tai rippi.
Jatketaan vain samalla tavalla. Takki käännettynä.
Ajattelu, tai ehkä paremmin ajattelun tuotosten julkituonti vapaasti on aivan turvallista, kunhan se ei kohtaa niiden pisteiden uraa, joka on saunan seinän ja kiväärin (kuv.) piipun välissä.
Usko, toivo ja rakkaus. Suurin niistä on rakkaus. Se perustuu henkilökohtaisiin havaintoihin , ilman positiivista syrjintää.
VastaaPoista”ero maanpetturin ja kansallissankarin välillä on vain ajoituksessa”
VastaaPoistaOn itse asiassa todella hyvä asia se, että Stalin kirjoitti viimeiseksi jääneen artiikkelinsa "Sosialismin taloudellisia ongelmia", jossa pohjusti ajatusta kollektiivinen omistusoikeuden lopetettamista. Artikkelia luodessaan Stalin joutui pakostakin luomaan katsausta kokonaiskuvaan eli käyttämään holistisuuden tutkimusmenetelmää. Stalinin johtopäätös Sosialismin taloudellisista ongelmista mahtuu yhteen lauseeseen eikä sitä kirjattu kyseiseen artikkeliin. Stalin ilmaisi johtopäätöksensä vähän ennen kuolemaansa. Nikita Hrushtshevin mukaan vähän ennen kuolemaansa Stalin sanoi: ”Мы просрали нашу Родину.” (Olemme syöneet ja juoneet Synnyinmaamme paskaksi.) Ajatelkaa: Stalinista oli tullut toisinajattelija viimeisen artikkelinsa myötä!
Tätä lausuntoa (”Мы просрали нашу Родину.”) voi tulkita seuraavasti: Stalinin huolena oli se, että murkina oli loppumaisillaan ja että murkinan tuottajat olivat vähissä. Taustalla oli se, että marxismi-leninismin teoreettisen puhtauden nimissä piti tuhota kaikki ne, jotka vastustivat marxismi-leninismin pääajatusta: yksityisomistuksen lopettamista maksimaalisesti eli lähes kaikki talonpojat.
Neuvostoliitossa valtio-omistuksen lisäksi oli myös kollektiivinen oikeusomistusoikeus, kolhoosit. Stalinin artikkeli "Sosialismin taloudellisia ongelmia" kajosi kollektiiviseen omistukseen, koska siitä hyötyivät kolhoosien yksityisjäsenet. Kolhoosit oli tuhottava ja muutettava sovhooseiksi, valtiotiloiksi. Stalinin kuolema pelasti kolhoosit.
Neuvostoliiton rikkainpana kolhoosina oli eestiläinen Kiroville nimetty kalastuskolhoosi. Sen vuotuiset kulttuurimenot olivat suuremmat kuin Vologdan alueen kaikkien sovhoosien (kolhooseja siellä ei ollutkaan) vuotuiset tulot yhteensä.
Taistolais-bolshevistinen Aleksanteri-instituutti ei varmaan koskaan kuullutkaan/ymmärtänytkään/havainnutkaan/haistanutkaan Stalinin toisinajattelua!!!!!!!!!!
Taistolais-bolshevistinen Aleksanteri-instituutti osaa vain nuoleskella mitä on käsketty ja väittää että stalinismi oli maailmanhengen ruumiillistuma.