Kabbalismia ylioppilaille
Netistä
huomaamani ilmoitus, joka lupaa johdatusta kabbalan salaisuuksiin Vanhalla
ylioppilastalolla, herättää pakostakin ajatuksia.
Näyttää kaiketi
siis siltä, etteivät nykyiset opiskelijat näe mitään kummallista siinä, että
heidän omistamassaan talossa, joka joskus näytteli jonkinlaisen järjen ja
valistuksen pyhäkön osaa, selostetaan nyt muinaisen taikauskon tympeitä
opinkappaleita.
Ehkäpä pidetään
aivan luonnollisena, että salaoppi, jota Madonna,
eräs aikakauden kaiketi merkittävimmistä hahmoista kertoo kannattavansa, saa
sijansa myös meidän muotitietoisen nuorisomme harrastuksissa. Onhan opiskelijoiden
joukossa jo kauan ollut kaikenkarvaisia rastafareja,
rokotuksen vastustajia, vegaaneja ja ties mitä voodoon harjoittajia ja wiccalaisia
ehkä alkemistejakin? Kukapa nykyisenä aikana kuvittelisi olevansa pätevä
tuomitsemaan sitä, mitä joku toinen harrastaa ja mihin hän uskoo?
Epäilemättä myös
ennen sotia oli maassamme piirejä, jotka harrastivat esimerkiksi
muinaissuomalaista uskontoa ja lisäksi toimi joukko erilaisia kristillisiä
lahkoja. Saksassa obskurantismi kukoisti natsiaatteen rinnalla ja ”saksalainen
ideologia”, jota esimerkiksi George L. Mosse on tutkinut, sisälsi koko joukon
toinen toistaan järjettömämpiä uskomuksia, joiden yhteisenä nimittäjänä oli
lähinnä niiden irrationaalisuus.
Kuitenkin pidän
selvänä, että aina 1960-luvun toiselle puoliskolle saakka olisi Helsingin
yliopiston ylioppilaskunnan piirissä pidetty mahdottomana hyväksyä tilojen
vuokraamista minkään salaopin kaupustelijoiden käyttöön. Se, mikä saattoi
hyvinkin sopia höyrähtäneille eksentrikoille ei sopinut sille akateemiselle
joukolle, jonka tehtävänä oli järjen valon hankkiminen ja levittäminen isänmaan
ja ihmiskunnan parhaaksi. Suhtautuminen kriittiseen järkeen oli juuri se, joka
erotti toisistaan valistuksen ja valistumattomuuden.
Toisen
maailmansodan jälkeen obskurantismi oli huonossa huudossa. Toki stalinismikin
oli tosiasiassa sellaista, mutta ainakin se kiivaasti vannoi järjen nimiin ja
esiintyi valistuksen todellisena perillisenä. 1950-luku näyttää jälkeenpäin
monessakin suhteessa niin puhtaaksiviljellyn rationaaliselta, että se jo
suorastaan kammottaa.
1960-luvun
kulttuurihistoriallinen taitekohta osui vuosikymmenen puoliväliin ja huipentui
vuoden 1968 tolkuttomuuteen. Sekin sentään tapahtui rationalismin tunnusten alla,
ainakin suurimmaksi osaksi.
Itse asiassa
kulttuurivallankumouksen sosiologishenkisen rationaalisuuden rinnalle nousi
tavallaan huomaamatta militantti irrationalismi, joka pukeutui suureksi osaksi
itämaisen uskonnon ja filosofian tunnuksiin.
Zen-buddhismi
oli nyt radical chicin eräs
muunnelma, jonka etuja oli, että se oli järjen kritiikin ulottumattomissa.
Mutta hullumpaankin mentiin, aivan kirjaimellisesti. Timothy Leary, ilmeisesti
höyrähtänyt psykologi julisti, ettei hulluutta ole lainkaan olemassa. Sekin oli
muka vain yhteiskunnan kontrollipolitiikan luomus.
Ilmeinen
johtopäätös oli hullujen päästäminen vapaalle jalalle ja vastuullisten
tehtävien uskominen heille, koska itse asiassa juuri yhteiskunta oli sairas ja
sen hulluiksi leimaamat siis todennäköisesti kaikkein terveimpiä.
Kulttuurivallankumouksen
huippuaikojen viisaudet kuulostavat nyt noloilta, mutta aikanaan ne otettiin
täysin tosissaan. Siinä mielessä nykyajan kabbalistit ja wiccalaiset eivät ole
sen kummallisempi ilmiö. Ehkäpä akateemisen nuorison tyhmistyminen ainakin
alkoi jo 1960-luvulla eikä esimerkiksi 1990-luvulla?
Voidaan
tietenkin sanoa, ettei Ylioppilastalo ole mikään yliopisto ja että
ylioppilaskunta pitää nykyään arkisena tehtävänään kerätä mahdollisimman paljon
rahaa jäsenilleen, helpottaakseen opiskelijan usein karua arkipäivää.
Tämä on
tietenkin totta, mutta siitä huolimatta on yhtä mahdotonta kuvitella, että
ylioppilastalo olisi 1930-luvulla vuokrattu kommunisteille kuin että se olisi
silloin vuokrattu jonkin salaopin markkinoijille. Saatan erehtyä, mutta minusta
tuntuu siltä, ettei kyseessä nyt ole pelkästään se periaate, ettei raha haise,
vaan. Kyse on myös siitä, ettei järjen ja järjettömyyden välille haluta tehdä
mitään oleellista eroa.
Olisiko
kabbalismi kuitenkaan voinut saada armon maamme nuoren oppineiston silmissä
1960-luvulla? Epäilen tätä suuresti. Zen-buddhismi oli filosofia, joka saattoi
asettua rationaalisuuden ulkopuolelle ja silti säilyttää uskottavuutensa myös
rationaalisesti ajattelevan mielessä. Se toimi eri alueella.
Siihen aikaan
opiskelija joka tapauksessa varustettiin murskaavalla metodologisella
arsenaalilla, joka vainusi irrationaalisuutta kaikkialla ja jopa epäili syvästi
sellaisenkin ilmiön kuin kansanluonteen olemassaoloa.
Se, joka opiskeli
hartaasti Antti Eskolan Sosiologian tutkimusmenetelmät I-II (kiitoksia vielä
hänelle), C. Wright Millsin teoksen The
Sociological Imagination ja muita vastaavia opuksia, ei hevin langennut
irrationalismin ansoihin.
Sitäkin
kummallisemmalta tuntui, kun aikanaan yliopistolle sitten alkoi valua outoa
ideologiaa, joka viis veisasi enempää empiriasta, rationaalisuudesta kuin
terveestä järjestä.
Sitä nimitettiin
postmodernismiksi ja kuvaavasti yksi sen keskeisiä uskonkappaleita oli antiessentialismi. Millään asialla ei
siis ollut olemusta, toisin kuin
Aristoteles oli kerran olettanut. Toki myös 1950-luvun positivismi oli
karttanut essentian, olemuksen ottamista selittäväksi tekijäksi, mutta tässä
oli jo jotakin laadullisesti uutta.
Hypähtäen pois
entiseltä rationalismin perustalta uudelle, järjestä vapaalle vyöhykkeelle,
postmodernismi alkoi pilkata vanhaa valistuksen perintöä oikein olan takaa.
Yliopistoihin syntyi uusia, vapaita vyöhykkeitä, joissa terveellä järjellä ei
enää ollut puheoikeutta.
Tässäpä nyt
ollaan. Rationaalisuus on keskiverto-nykyihmisen mielestä kai useimmiten se
normaali tapa tarkastella asioita. Tässä suhteessa hän on myös monessa
suhteessa verrattomasti paremmin varustettu kuin suurin osa kansaa vielä
muutama vuosikymmen sitten. Saattaa olla, että nykyään tavallinen peruskoulunsa
kunnolla käynyt duunari hallitsee
maailmaa jo monessa suhteessa rationaalisemmin, kuin ennen sotia valmistunut
maisteri
Samaan aikaan
kuitenkin myös irrationaalisuus ja suoranainen obskurantismi ovat yhä
suuremmassa arvossa nimenomaan siellä, missä ennen kukoisti rationalismi ja
valistus oli arvossaan.
Onko tilanne nyt
jo muuttunut sellaiseksi, että yliopisto-opiskelijat haluavatkin usein
erottautua rahvaasta nimenomaan irrationalismillaan? Vasta terveen järjen
vastaiset johtopäätökset, jotka perustuvat tavalliselle rahvaalle käsittämättömiin
postmoderneihin spekulaatioihin takaavat sen henkisen tyydytyksen, jota kaivataan
palkinnoksi työstä ja vaivasta?
Tämä saattaa
olla liian pitkälle menevä johtopäätös, mutta mielestäni sen asettaminen on
hyödyllistä sikäli, että se panee ajattelemaan korkeakoulutettujen eli entisen sivistyneistön muuttunutta asemaa nykyisessä
yhteiskunnassa. He eivät enää halua tai edes voikaan kantaa sitä valistajan ja
esikuvan roolia, joka heillä kerran oli. Mutta mikä rooli heillä nyt on?
Voidaan sanoa,
ettei sellaisella massalla, joka käsittää lähes puolet ikäluokasta voi olla
yhteiskunnassa mitään erikoista roolia ja että juuri tämä selittää sen roolien
muutoksen, mikä on tapahtunut siirryttäessä koulutusyhteiskuntaan.
Olkoon niin.
Siitä huolimatta entinen isänmaan toivo seisoo hämmästyneenä uuden
irrationalismin edessä ja ihmettelee, mikä ajan merkki tämä on. Olisiko kaikki
voinut käydä toisin?
"I love the poorly educated", julisti Donald Trump. Niin minäkin. Koulutetut rotuhevoset tallaavat minut ja vievät lukurauhan. Esivalta ilkkuu sydämmettömästi työhevosia pehmustetuissa vaunuissaan ja yllyttää kuskia piiskansivalluksiin. Brutaalia taivallusta.
VastaaPoistaA propos obskurantismi, Göteborgissa pidetään kirjamessut syyskuussa. Messujen teemana on 'Ytrandefrihet'. Mutta kappas, osanottajien joukosta on poistettu nykyruotsin vallanpitäjiä kriittisesti arvosteleva lehti Nya Tider vaikka paikka messuilla jo oli luvattu. Syynä oli eräiden 'oikeaoppisten' osallistujien uhkaus boikotoida messuja jos heidän mielestänsä 'rasistista' lehteä ei suljettaisi messuilta.
VastaaPoistaRuotsi, sananvapauden korkea veisu? hh
On surullista, että näkemyksesi kabbalasta perustuu Philip Bergin tulkintaan ja siitä kummunneisiin suuntauksiin ja että yhdistät sen 60-luvun kirjavaan hippiliikkeeseen ja oman aikamme New Age -synkretismiin.
VastaaPoistaJos vaivautuisit tutustumaan kabbalasta kirjoitettuihin tieteellisiin tutkimuksiin, vaikkapa alan aivan perusteokseen, G. Scholemin "Major Trends in Jewish Mystisism", laaja aatehistoriallinen tietämyksesi laajenisi entisestään.
Tässä sinulle kaksi kappaletta teoksen alusta. Toivottavasti innostut lukemaan lisää:
Undoubtedly both the mystics and the philosophers completely transform the structure of ancient Judaism; both have lost the simple relation to Judaism, that naiveté which speaks to us from the classical documents of Rabbinical literature. Classical Judaism expressed itself: it did not reflect upon itself. By contrast, to the mystics and the philosophers of a later stage of religious development Judaism itself has become problematical. Instead of simply speaking their minds, they tend to produce an ideology of Judaism, an ideology moreover which comes to the rescue of tradition by giving it a new interpretation. It is not as though the rise of Jewish philosophy and of Jewish mysticism took place in widely separated ages, or as though the Kabbalah, as Graetz saw it, was a reaction against a wave of rationalism. Rather the two movements are interrelated and interdependent. Neither were they from the start manifestly opposed to each other, a fact which is often overlooked. On the contrary, the rationalism of some of the philosophical enlighteners frequently betrays a mystical tendency; and conversely, the mystic who has not yet learnt to speak in his own language often uses and misuses the vocabulary of philosophy. Only very gradually did the Kabbalists, rather than the philosophers, begin to perceive the implications of their own ideas, the conflict between a purely philosophical interpretation of the world, and an attitude which progresses from rational thought to irrational meditation, and from there to the mystical interpretation of the universe.
What many mystics felt towards philosophy was succinctly expressed by Rabbi Moses of Burgos (end of the 13th century). When he heard the philosophers praised, he used to say angrily: “You ought to know that these philosophers whose wisdom you are praising, end where we begin.” Actually this means two things: on the one hand, it means that the Kabbalists are largely concerned with the investigation of a sphere of religious reality which lies quite outside the orbit of mediaeval Jewish philosophy; their purpose is to discover a new stratum of the religious consciousness. On the other hand, though R. Moses may not have intended to say this, they stand on the shoulders of the philosophers and it is easier for them to see a little farther than their rivals.
Mystiikassa on puolensa, joskin itse voisin pikemmin kiinnostua vaikka mestari Eckartista kun kabbalasta. Mutta tarkoitus oli sanoa, että rationalismia on lännessä perinteisesti pidetty mystiikan vihollisena ja nyt näyttävät ajat muuttuneen.
VastaaPoistaMikäli järki pian kokonaan hylätään, on sitä vaikea korvata.
Olipa erinomainen kirjoitus. Kiitoksia Professorille. Antti Eskolahan on muuten myöhemmin palannut osittain mystiikkaan hyväksymättä kuitenkaan naispappeuden vastustajia, joita hän soimii järjellä vaikka kokee perustelluksi paluun luterilaisen kirkon helmaan. Tätä toteamusta en kuitenkaan tarkoita halveksuntana, vaan Eskolan kirjoitukset uskonnosta ovat lukemisen arvoisia, vaikka toisinkin voi ajatella. Mielenkiintoista ajatella kulttuurihistoriallisesti, että vanha positivisti palaa luterilaisuuteen, mutta hänen jälkeinen polvensa uskoo mitä tahansa, kunhan se vain tuntuu hyvältä. Luterilaisuutta ja vanhaa kristillisyyttä voidaan halveksia "irrationaalisuutena", vaikka jo kirkkoisä Augustinus osoitti kirjoituksissaan näiden järjen jättiläisten uskon horoskooppeihin vääräksi.
VastaaPoistat. Markus Mertaniemi
Kirjoituksesi sai minut vilkaisemaan ylioppilastalolla esiintyneen seuran sivuja - ja voi kauhistus, sillä ei kyllä ole mitään tekemistä kabbalan kanssa.
VastaaPoistaMoisesta hölynpölystä suivautuneena perustin oman FB sivun:
https://www.facebook.com/TietoaKabbalasta/?ref=aymt_homepage_panel
t. Kimmo Lassila