Pahuuden köykäisyys
Anthony M.
Daniels, joka kirjoittaa nimellä Theodore Dalrymple, on nykyisen Britannian
näkyvimpiä moralisteja ja kantaa kunnialla suuren edeltäjänsä Thomas Carlylen
lippua.
Dalrymple on
toiminut lääkärinä sekä Saharan eteläpuolisissa valtioissa että Englannin
slummeissa ja vankiloissa ja hän tuntee omasta kokemuksestaan myös Ranskan
kuuluisat slummialueet.
Dalrymplen
ajatuksista ja havainnoista olen joskus kirjoittanutkin. Hänen pääteesejään on,
että sivistynyt luokka ”mandariinit” on pettänyt tehtävänsä ja ryhtynyt
mielistelemään alaluokkaista moraalittomuutta ja primitiivisyyttä. Teoksessaan Our Culture, What’s left of it. The
Mandarins and the Masses, Chicago 2005, Dalrymple kehittelee paitsi tätä
näkemystä, myös ajatusta pahan kevytmielisyydestä frivolity of evil. Tämä on hänestä osuvampi termi kuin Hannah
Arendtin pahan banaalisuus.
Slummeissa
toimiessaan kirjoittaja joutui yhä uudelleen näkemään, miten alaluokkainen psykologia
hylkäsi kaiken pitkäjännitteisyyden ja antautui yhä uudelleen hetken nautinnolle,
joka täydellä varmuudella toi mukanaan pysyvää onnettomuutta sekä itselle että
muille.
Erityisesti tämä
koski seksisuhteita, joista yhdessä huumeiden kanssa oli muodostunut uuden
ihmisluokan elämänsisältö. Koska yhteiskunta toimi näiden infantiiliin
vaiheeseen jääneiden ihmisten sijaisvanhempana, he saattoivat maailmaan lapsia
täysin vastuuttomasti ja tavallinen tapaus oli, että mies hylkäsi kodin siinä
vaiheessa, kun vauva tuli maailmaan.
Peräti 40 prosenttia Englannissa solmituista
avioliitoista purkautuu. Kaikki eivät tosin toki tapahdu slummeissa, mutta
paradoksaalista kyllä, slummit saavat kelvata esikuvaksi myös älymystölle,
jonka ylpeydenaiheena on, ettei se ota kantaa siihen, onko gangsta-rap parempaa kuin Mozart vai ei.
Dalrymple on
huolissaan kehityksestä, sillä hän näkee, ettei raja pahuuden ja hyvyyden ja
hyvän ja huonon välillä ole mikään automaattisesti pysyvä olotila, vaan jotakin,
mitä on vaalittava ja vartioitava. Mikäli älymystö hylkää roolinsa tien näyttäjänä,
se pettää velvollisuutensa.
Tämä trahison
des clercs, josta Julien Benda jo ennen sotia puhui, on tietenkin jo
vakiintunut käsite. Nyt se on joka tapauksessa aivan uudella tavalla
ajankohtainen, sillä tuohon aikaan se ajattelutapa, joka ei erottele toisistaan
hyvää ja pahaa, oli vasta oraalla. Nyt se on valtavirtaa.
Kahdeskymmenes
vuosisata näytti ennenkuulumattomasti ne pahuuden syöverit, jotka ovat meitä
yhä kovin lähellä ja joiden avautumista uudelleen ei kenenkään realistisesti
ajattelevan kannata pitää mahdottomana.
Miten siis oikein
on mahdollista, että juuri nyt älymystö suorastaan ylpeilee sillä, ettei se
tuomitse pahuutta aikä alhaisuutta, vaan sen sijaan ne, jotka haluavat pitää
kunniassa arvojen hierarkiat?
On outoa ajatella,
että rikosten määrä on Englannissa on kaksitoistakertaistunut siitä, mitä se
oli vuonna 1941, kun elintaso oli verrattomasti nykyistä matalampi. Vaikka
tilastojen ongelmat otettaisiin huomioon, ei kehitystä voi kiistää.
Amerikassa
kehitys on ollut samanlaista ja sitä pohtinut Gertude Himmelfarb on jokunen
vuosi sitten puhunut J-kirjaimen muotoisesta käyrästä. Se on onneksi jo
taittunut, mikä ehkä osoittaa vain sen, että jossakin se saturaatiopiste
tässäkin asiassa löytyy, ainakin lyhyellä tähtäimellä.
Kun tilanne on
tämä, ei ole mahdollista tai ainakaan riittävää selittää sitä kuvaannollisesti
sanoen perisynnillä eli ihmisen raadollisilla taipumuksilla, jotka toki ovat
asian välttämätön ehto.
Voisiko
ratkaisevana syynä sitten olla se, että yhteiskunta on ottanut huolehtiakseen
myös lurjusten asioista, jotka siten ovat saaneet avoimen valtakirjan tehdä
tyhmyyksiä kuten roskalainoja syytävät pankit jatkavat toimintaansa IMF:n
takauksen turvin tai EU:n veronmaksajien rahoilla?
Dalrymple
näyttää pitävän hyvinvointivaltiota yhtenä perussyynä ongelmaan, mutta taitaa
unohtaa, että se tuskin selittää Yhdysvaltain vastaavaa kehitystä. Toki welfare on sielläkin slummien tärkeä
polttoaine.
Slummien etninen
koostumus on tunnetusti varsin värikäs, mikä varmastikin on yksi selittävä
tekijä ja saattaa pohjoismaissa olla jopa niistä tärkein. Siinäkin toki
vaikuttaa se seikka, että ihmiset, joilla ei ole edellytyksiä tulla toimeen
tasaveroisina toimijoina työmarkkinoilla, on vastuuttomasti otettu maahan,
jossa heille on tarjona vain sosiaalista pahoinvointia.
Yhteinen piirre
uudessa alaluokkaisuudessa näyttäisi joka tapauksessa olevan erityinen
slummipsykologia, jossa lyhytjännitteinen hedonismi ajaa kaikkien muiden arvojen
yli ja jossa ihmiset ovat luopuneet kantamasta vastuuta omasta elämästään ja
läheisistään.
Arvojen
primitiivistyminen koskee kaikkia slummiväestön ryhmiä. Siihen sopeutuneet
muslimitkaan eivät aktiivisesti harjoita uskontoaan eivätkä piittaa sen
määräyksistä, vaikka saattavatkin pitää sitä identiteettitekijänä, jonka
kuvittelevat nostavan heidät ympäristönsä yläpuolelle.
Masentavalta
tuntuu, että tämä psykologia ei ainoastaan saa yhteiskunnan ylempien kerrosten
hyväksymistä, vaan jopa kiitoksia. Kun nuoret haluavat kehua itseään, he
kertovat olevansa arvoneutraaleja, ketään tuomitsemattomia, mitä englannin sana
nonjudgmental tarkoittaa.
Kuka tahansa
slummissa asuva tyttö voisi itse asiassa lukea sikäläisten katu-uskottavien kollien kasvoista, minkälaista moraalia he
edustavat. Varmemmaksi vakuudeksi jotkut vielä hankkivat paidankin, jossa lukee
fuck off tai mad dog.
Mutta
tarkoittaako se nykyään enää yhtään mitään? Aikana, jolloin valtionpäämiehet
käyvät kuuntelemassa black metal-musiikkia
ja jolloin gangsta-rappareita
haastatellaan kunnioittavasti tärkeinä kulttuurivaikuttajina (näin esimerkiksi
uusimman Die Zeitin sivuilla), on yhä
selvempää, ettei pahuutta oteta enää vakavasti.
Mutta tämä
saattaa tarkoittaa myös sitä, ettei hyvyydellekään anneta mitään arvoa.
Jokainenhan sitä paitsi tietää, minne hyvät ja vastaavasti pahat tytöt pääsevät
ja voi siitä tehdä johtopäätöksensä.
Onko ihmiskunta
tai ainakin läntinen maailma, tai nyt vähintäänkin Englanti menossa vääjäämättömästi
kohti yhä suurempaa hyvän ja pahan banaalia sekoitusta, jossa kevytmielisyys
nousee keskeiseksi arvoksi?
Tällainen
suuntaus viimeisten puolen vuosisadan ajan on mielestäni ollut kiistämätön. Se,
mikä oli suuren 1960-luvun kulttuurivallankumouksen aikaan uskallettua ja rankkaa, on nykyään pelkästään latteaa
ja ikävystyttävää. Ja samaan aikaan kuohuttava,
disturbing on kaiken taiteen kohdalla korkeinta arvostusta ilmaiseva
adjektiivi.
Kuka tahansa
saattaa nykyään kantaa paitaa, jossa lukee vulgaareja hävyttömyyksiä tai muita
raakuuksia, tosin yleensä englanniksi. Tämän kulttuurin prestiisi on niin
suurta myös meillä, että kaikesta päätellen moni ei kykene lainkaan oivaltamaan
sitä, että moukkamaisuus voisi olla moukkamaisuutta myös englanniksi.
Sitä paitsi myös
meillä alkaa olla hyvin sopimatonta olettaa, että moukkamaisuutta ylipäätään voisi
olla olemassa. Myös meillä on cool
olla nonjudgmental. Mutta miten kauan
se riittää? Mihin uusi normaali saattaa vielä siirtyä?
De Lillon romaanissa Cosmopolis on keskellä kirjaa vakuuttava kuvaus Sufi-räppärin hautajaisista, johon osallistuu mm. Usan ylin johto. Naureskelin sitä epäuskoisena, mutta valitettavasti romaani edusti tässä todellisuudenkuvausta.
VastaaPoistaKulttuurin tilasta, vieläkö jollain Ortega Y Gassetilla on merkitystä. Tekihän hän aikanaan teoksen "Taiteen irtautuminen inhimillisestä".
Vasemmistoälykköjen nykytila ja lähihistoria Euroopassa tekee surulliseksi, koska nyt tiedämme, ettei kultuurikaan ole taikalääke ihmisen typeryydelle. Märkään sukupolveen kuuluvana aktiivina, minulla oli kyseenalainen kunnia ryypätä kulttuuritaistolaisten kanssa ja kummastelin jo silloin puhumattakaan nyt, kuinka sivistys ja äly ovat heppoista kamaa aatteellisen manipulaation kohdatessaan.
VastaaPoistaKorkeamman kulttuurin pelastus ei ole siis korkeampi sivistys. Mutta mikä sitten? Luulen, että ainoa keino on niin kuin ennenkin antaa muiden ymmärtää, kuinka hienoa on kuulua korkealaatuisempaan vähemmistöön. Toivottavasti ekslusiivisuus ei koskaan mene Bradburyn Fahrenheit 451 tasolle, vaikka korkeakulttuuri ja luonnossaoleilu sopisivatkin mitä mainioimmin yhteen. Ottakaamme rauhallisesti, olemme aina olleet hyvin pieni vähemmistö ja tulemme aina olemaan. Kun kulttuuritaistolaisista aika jättää, niin nyt olisi tilaisuus oikeistonkin haalia joku kirjanoppinut joukkoihinsa. Se olisi niin lohduttava ja toivoa antava esimerkki.
Sattumoisin eräässä toisessa blogissa puhutaan vähän samoista asioista, joten laitan vastaukseni tähänkin:
PoistaMistä tulet, kuka olet, minne menet? Läntisen ihmisen peruskysymyksiä, joihin harva uskaltaa vastata, muuten kuin vastakysymyksellä miten niin?
Hyvän vastauksen tarjoaa eräs juureva ruotsalainen mies tv-mainoksessa: pitää tuntea lähtökohtansa, omat juurensa.
Tässä on tullut kierrettyä muutakin kuin Senaatintoria ennen kuin tuon opin.
Kulttuuritaistolaisista juolahtaa mieleen ns. runoileva psykiatria, jolla tarkoitettaneen täysin erilaisissa olosuhteissa, vastauksina silloisiin kysymyksiin syntyneiden tekstien käyttämistä tässä ajassa.
VastaaPoistaTätä eräiden kansainvälisten medioiden Balkanin alueen konflikteissa käyttämää näkökantaa en tosin ole nähnyt Suomessa esitetyn, edes Claes Anderssonin taholta.
Itse toivon ja odotankin perinteisen konservatiivisuuden paluuta länsimaissa. Vapauksien lisääntymisen sijaan tarvitsisimme enemmän vastuuta kansalaisilta. Voi olla, että tulee vielä aika, jolloin länsimaisia alkaa kaduttaa kristillisen arvomaailman rapautuminen.
VastaaPoistaTästä vuosisadasta voi tulla hyvin traaginen Euroopalle, ellei yhteiskuntamme suuntaudu enemmän konservatiivisiin läntisiin arvoihin, joihin uuden ajan nousumme perustui.
Muinaisskandinaavinen mytologia on hitsannut suomalaiset yhteen piispa Henrikistä Tanneriin, Koivistoon, Lipposeen ja Tuomiojaan.
PoistaVihavainen viittaa tässä 1960-luvun lopun murroskauteen. Muuan tuttava esitti samantapaisia kommenteja suunnilleen näin:
VastaaPoista"Jo puoli vuosisataa Suomessa on tehty uutteraa työtä, jonka päämääränä on ollut hävittää se vähäinen sivistys, jonka ensin kirkko ja sittemmin myös kansakoulu onnistuivat iskostamaan tämän kansan visakalloihin. Tämä työ on ollut erittäin tuloksellista."
Ajattelen suunnilleen samalla tavalla. Kansan sivistäminen voi kestää vuosisatoja, mutta sivistyksen hävittäminen onnistuu yhden tai kahden sukupolven aikana. Kun yksi sukupolvi on vapautunut sivistyksestä, seuraava sukupolvi ei sivistystä edes tunnista. Sivistys on tietenkin jotakin syvällisempää kuin pelkkä puhetapa, mutta nykyisin julkisuudessa yleisesti esiintyvä törkeä puhetapa paljastaa sivistyksen puutteen. Eihän nykyisin missään edes kuule puhuttavan sivistyksestä. Sen sijaan puhutaan kulttuurista, ja kultuuriksi kelpaavat mitkä tahansa primitiiviset tavat.
Toinen professori
KIITOS!
VastaaPoista"Onko ihmiskunta tai ainakin läntinen maailma, tai nyt vähintäänkin Englanti menossa vääjäämättömästi kohti yhä suurempaa hyvän ja pahan banaalia sekoitusta, jossa kevytmielisyys nousee keskeiseksi arvoksi?"
Ja koko juttu.
Tämä näkökulma on nyt äärimmäisen tärkeä kun vulgääri ja relativismi yhdistyvät yhä nopeammin toisiinsa ja kaikista tehdään, kenet milläkin osa-alueella, huoria. Älyllisiä tai
hedonistisia.
Kun tähän rappeumaan lisätään vielä rajat auki -hulluuden niin keitoksesta on tulossa mahdottoman kuvottava. Alkaa tehdä lapsineen mieli lähteä pois muualle.
jk
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaArvottomuuden aika alkoi postmodernissa 90-luvun alussa. Siitä alkoi ihmisten raaistaminen ja tyhmistäminen, joka jatkuu nykyisten valtaapitävien toimesta ja etuja ajatellen.
VastaaPoista23. elokuuta 2016 klo 18.51
Kun Lontoonkielisen Dalrymplen wikisivun lukee, siellä on aika monta hyvää teemaa nostettu esiin.
VastaaPoista