Valo ja valistus
Kesämökin
kirjahyllyssä on muutamia niteitä aikakauslehteä, jonka nimenä on Valo. Tiedettä kaikille.
Lehdestä
ilmenee, että sen ovat tanskalaisen Frem-lehden
esikuvan mukaan toimittaneet Niilo Liakka, Martti Haavio ja Yrjö Karilas. Myös
avustajiin kuuluu hyviä nimiä, kuten Lauri Hakulinen, K.E: Kivirikko, Ilmari
Jäämaa, J.E. Salomaa ja monia muita kulttuurin ja tieteen eturivin edustajia.
Tanskalaisen kansanvalistusaatteen suomalainen ilmentymä on korkeatasoinen.
Julkaisun ideaa
selittää ensimmäisen numeron sisäkansien teksti, joka kertoo henkilöstä nimeltä
Antti Peltonen. Antti asuu pienessä kaupungissa ja on kunniallinen ja pätevä
kansalainen, mutta jotakin häneltä puuttuu.
Antti on nuorena uneksinut vieraista maista…
eläinten salainen elämä, tropiikkien mystiikka, luonnon suuri oppikirja, tieteitten
voitot –kaikilla niillä oli hänelle lumoava sointi.
Mutta vaikka
Antti oli kunnollinen ja hyvinvoiva työntekijä, ei hänellä ollut varaa matkailla
eksoottisiin maihin. Kävi sitten niin, ettei hän oikeastaan saanut kokea mitään suurta ja hänen nuoruutensa unelmat
alkoivat kalveta… Hän tuli pikkumaiseksi, poroporvarilliseksi, ikävystyttäväksi
ja hiukan pessimistiseksi… vain ne, jotka katsoivat häntä syvälle silmiin, vain
ne tiesivät, että kuolleitten unelmien kummitus aina oli saapuvilla häntä
kiduttamassa.
Kuitenkin matkat olisivat auttaneet häntä.
Lukeminen olisi antanut hänelle sen, mihin hän pyrki, mutta hän ei koskaan
lukenut kirjallisuutta… Hän ei tiennyt, että nojatuoli, joka oli hänen huoneessaan
ja jossa hän istui joka ilta, olisi voinut kuljettaa hänet nopeammin kuin
mikään juna tai lentokone kaiken sen luo, mitä hän kaipasi…
Tämä 1920-luvun
kansanvalistajien mainosteksti ei ollut turhaa puhetta. Suuri osa kansasta eli
tuohon aikaan yhä köyhää elämää varsin ahtaassa paikallisessa karsinassaan. Osa
peräti eli yhä henkistä keskiaikaa, johon valistuksen aatteet eivät sopineet
lainkaan.
Kansakoulu toki
mullisti jo 1800-luvun lopulta alkaen vanhan talonpoikaisyhteiskunnan henkisen
perustan ja avasi aivan uusi mahdollisuuksia, mutta niitä eivät kaikki
käyttäneet hyväksi.
Sitä paitsi oli
niin, että oppivelvollisuuslakiakaan ei heti voitu panna täydellisenä täytäntöön
ja vielä kauan osa ihmisistä oli käynyt vain vajaan kansakoulun kurssin.
Toki ihmisen
henkiset eväät eivät ole riippuvaisia todistuksista ja moni vähemmän oppinut
saattoi tietenkin olla henkisesti vireämpi kuin pitemmän kurssin suorittanut
toverinsa.
Joka tapauksessa,
valistuksen tunkeutuminen kansan syviin riveihin kohtasi melkoista vastarintaa.
Uskonnolliset ihmiset eivät halunneet kuulla puhuttavankaan sellaisesta
lukemisesta, joka ei ollut sitä Jumalan sanaa itseänsä. Vanhat ihmiset eivät
sietäneet sitä, että heidän auktoriteettinsa viisauden lähteenä horjui.
Koulujen
perustaminen oli kuin olikin aluksi pitkälti säätyläisten varassa. Juurevat
kansanmiehet vihasivat uusia ja sitä paitsi todella suuria kunnallismenoja,
joista ei edes näyttänyt olevan mitään käytännön hyötyä.
Jotkut olivat
havaitsevinaan, etteivät kansakoulun käyneet enää olleet mielestään niin
maalaisia, että olisivat katsoneet arvolleen sopivaksi käydä käsiksi talonpojan
töihin. Mutta ei heistä herrojakaan tullut.
Se
rantasalmelainen isäntä, joka julkisesti tokaisi, ettei kansakoulusta tule
muuta kuin varkaita ja huoria, saattoi tulkita vanhan kansan tuntoja
laajemmaltikin. Joka tapauksessa hän sai sakot koulun halventamisesta. Valistus
eteni suurin harppauksin ja tunki tieltään vanhoillisuuden, vaikka sitten
lievää väkivaltaakin käyttäen.
Meidän saattaa
olla vaikea kuvitella tuon maailman rajoittuneisuutta. Toki sadat tuhannet olivat
lähteneet Amerikkaan ja monet myös Venäjälle. He välittivät käsityksiä suuresta
maailmasta ja sen ihmeet tunkeutuivat nopeasti myös kotimaan kaupunkeihin.
1920-luvulla
myös suomeksi saatavilla oleva lehdistö ja kirjallisuus olivat jo huomattavan
laajoja. Maailman sieto ja sivistys olivat tarjolla, oli vain saatava ihmiset
ottamaan tarjoukset vastaan.
Valo näyttää aika houkuttelevalta
yritykseltä tähän suuntaan. Siinä oli runsaasti kuvia –uutta tekniikkaa sekin-
ja ne olivat usein sangen raflaavia ja mielikuvitusta kiihottavia. Lääketieteen
edustajat esittelivät kauhistuttavien tautien ja vammojen jälkiä ja niiden
parantamista, antropologit villiheimojen elämää ja taloustieteilijät maailman
talouden toimintaa.
Valo selosti
myös tekniikan ihmeitä, historian tapahtumia ja kulttuurin aarteita. Lehdessä
oli jopa jatkokertomuksena englannin kielen oppikurssi. Tämä kielihän oli sekä
rahvaan eli merimiesten ja ”lokarien” kieli että myös korkeakulttuurin kieli,
jonka merkitys oli yhä kasvamassa ranskan ja saksan rinnalla. Se, joka opetteli
koko kurssin, sai jo kohtuullisen pohjan jatko-opinnoille.
Missä määrin Valo ja muut, esimerkiksi kirjastoista
saatavilla olevat painotuotteet korvasivat sitä informaatiotulvaa, joka nykyään
on saatavilla viestimistä, netistä ja videoista?
Luultavasti
saatavilla oleva informaatio meni vain suhteellisen pienen vähemmistön
aktiiviseen käyttöön. Antti Peltonen lienee ollut se tavallisempi tapaus,
valistusta ja kaunokirjallisuutta ahmiva joukko on aina ollut pieni.
Kulttuuri on
kuin etikka pöydässä, sanoi joku ranskalainen –sitä on kaikille tarjolla, mutta
vain pieni osa käyttää sitä.
Mutta ehkäpä
voidaan Nikolai Tšernyševskin
tapaan sanoa, että älymystö, tuo aktiivinen vähemmistö on maan suola, se on se hapatus,
joka vaikuttaa ympäristöönsä ja vie kehitystä eteenpäin.
Tämä edistyminen
joka tapauksessa oli se haavekuva, joka innoitti kansanvalistajia. Kun kansa
sivistyisi, loppuisivat sen tuhmat (tyhmät) paheet ja harrastukset,
taikauskosta ja raa’oista juomingeista nuorison yöjuoksuihin.
Näyttää siltä,
että sivistyneistön piirissä herätti hämmästystä, kun kansakoulun käyneet sitten
käyttäytyivät yhtä paheellisesti kuin sivistymättömät. Pojat änkesivät tyttöjen
aittoihin ja ryyppäsivät luppoaikoina lähes riippumatta oppineisuudestaan.
Sitten kun koko
kansa saatiin perussivistyksen pariin, saatiin vielä havaita, ettei se
käyttänytkään vapaa-aikojaan ilman muuta hyviin ja kehittäviin harrastuksiin,
vaan usein johonkin aivan muuhun.
Mutta jotakin
oli muuttunut, eikä se ollut vallan vähän. Vakaat vanhan kansan edustajat eivät
kerran 1800-luvulla voineet sietää mitään muuta kuin uskonnollista
kirjallisuutta. Kaikki muu painettu teksti oli jo periaatteessa isästä
perkeleestä ja vain harhautusmielessä välitettiin samojen kirjainten kautta.
Itse muistan
hyvin, miten aitoa 1800-luvun henkeä edustavat isovanhempani luettivat minulla
vanhaa testamenttia ja kielsivät maallisten radio-ohjelmien kuuntelemisen,
uutisia lukuun ottamatta. Tällainen asenne oli kuitenkin jo yhä harvinaisempi
ja nykyään se lienee aivan marginaalinen.
Suuri ja jopa
valtava muutos onkin juuri tämä. Kansa, joka on omaksunut sekulaarisen
sivistyksen, muuttuu suvaitsevaksi ja uskonnollisesta elämästä tulee vain yksi
ja yhä yksityisempi sektori sen elämässä.
Oppimaton ja
valistumaton kansa sen sijaan jää nurkkakuntaisuuden ja poroporvarillisuuden
vangiksi, kuten Antti Peltonen. Pahimmassa tapauksessa se käpertyy omaan
fanaattiseen idiotismiinsa ja kieltää ulkomaailman oikeuden olla olemassa.
On
hätkähdyttävää ajatella, miten lähellä meitä tuo valistusta edeltävä aika vielä
on, mikäli ajattelemme kansan syviä rivejä. Herrasväki on toki kehittynyt omaan
tahtiinsa, mutta sen vaikutus rahvaaseen oli aikoinaan sangen rajoitettua.
Valistus saattoi
suurelta osalta pettää ne odotukset, joita siihen kohdistettiin, muitta sen
vaikutus on joka tapauksessa ollut valtava. Rohkenen ajatella, että kirjojen
tarjoama valistus sitä paitsi oli monessa suhteessa vaikuttavampaa kuin
television syöttämä. Jälkimmäinen pureskellaan usein valmiiksi ja sen vaikutus
saattaa olla pinnallisempi.
Meidän aikaamme
pidetään usein hyvin valistuneena ja sen mukainen ajattelu leimaakin Eurooppaa
ja jopa Pohjois-Amerikkaa. Suuri osa maailmaa sen sijaan elää valistuksen
ulkopuolella, valtioissa, joissa muuta kuin uskonnollista kirjallisuutta tuotetaan
vain nimeksi, saati että sitä tarjottaisiin kansalle.
Mieleen tuleekin
kysyä, millaisia mahtavat olla Pakistanin tai Somalian kansankirjastot? Millainen
on Saudi-Arabian kirjakauppojen tarjonta? Entä mitä sellaisia aineita
paikallisissa kouluissa opetetaan, jotka auttaisivat oppilaita orientoitumaan
2000-luvun maailmaan?
En tiedä
vastauksia. Toivon joka tapauksessa, että noissakin maissa olisi Valon kaltaisia lehtiä ja että yhä
suurempi osa kansaa sielläkin pyrkisi perehtymään maailmankulttuurin aarteisiin
lukemalla kuutakin kuin koraania ja profeetan elämäkertaa.
Vai onko
Ahmedille ja Jussufille tarjolla sellainen oikotie valistukseen, jota Antti
Peltosella ei ollut? Onko nykyaikana mahdollista harpata suoraan keskiajasta
2000-luvulle todella yrittämättä?
En oikein jaksa
uskoa, että se olisi mahdollista. Myöskään takapajuisista maista Eurooppaan
muuttaneen väestön käytös ei näytä viittaavan tähän suuntaan.
Itsekin olen lueskellut Valoa ja ihmetellyt sen aihepiirin laajuutta. Tietoa löytyy niin kaukaisista maista kuin tulevaisuudenennustuksia tulevaisuuden laitteista. Muistaakseni oli myös sellainen julkaisu kuin Maailma. Joka tapauksessa mainitun aikakauden julkaisujen artikkelit muun muassa eri ihmisroduista ovat nykypäivän sukupolville sangen hätkähdyttäviä. Erityisesti muistan artikkelin alkuasukaskansojen kauneusihanteista. Väitän, että mustavalkoiset valokuvat suurilla puukiekoilla venytetyistä huulista ja kohokuvioille arpeutetusta ihosta ovat verrattomasti tehokkaampia kuin mitkään nykyisten televisiodokumenttien läkähdyttävää vauhtia etenevät video-otokset.
VastaaPoistaAikaa noista julkaisuista on liki sata vuotta, mutta yhteiskunnan muutos on ollut valtava. Päättäjien ongelmana vaikuttaisi nykyään olevan rahvaan liiaksi kohonnut tietotaso.Niinpä yhä useamman hengissä sinnittelevän julkaisun tehtävänä tuntuukin enää olevan tiedon välittämisen sijasta kanonisoidun ideologian puhtaan opin tukeminen. Kuinka moni aikamme julkaisu enää seisahduttaisi pohtimaan tulevaisuuden eri vaihtoehtoja? Toisaalta nykypäivänä yhä useammat ovat itse päässeet näkemään niitä maailman ihmeitä, joista ennen saatettiin vain savuttavan lampun valossa talvisin tuvan nurkassa tihrustaa. Toki monet ihmeet ovat jo tuhoutuneet tai melkein tunnistamattomia tärveltyneet.
Monessa mielessä tulee yhä selkeämmin siihen johtopäätökseen, että maailmastamme on tullut aivan liian pieni. Sekä mielelle että fysiikalle olisi terveellisempää elää suurten etäisyyksien maailmassa.
Rohtoa uskaliaaseen hyppyyn keskiajasta suoraan nykyaikaan löytyy nykySuomen intellektuelleilta: "Pakko on paras muusa, kiteyttää Sanoman isopomo Antti Herlin kansallisen ideologian Kemppisen blogissa julkaistussa, ilmeisen merkittäväksi tarkoitetussa puheessa.
VastaaPoistaOlemme kuulleet, että Antti Herlin on hyvä yritysjohtaja , miksi hän ei keskittyisi siihen?"
Noin kirjoitin blogissani 14.6.2014
"Millainen on Saudi-Arabian kirjakauppojen tarjonta?"
VastaaPoistaEn tiedä, mutta sen olen lukenut että Kairossa on vuosia ollut yksi myydyimmistä A.Hitler, Taisteluni. Surullista jos näin tosiaan on.
Tuosta aasinsilta:
Eräässä nettikohulehdessä kohuttiin havaintoa, että ISIS ei iske koskaan Israeliin. Että se on merkki....tiedätte kyllä mistä. Mitä se salaliitto-ajattelu nyt tuottaakin.
Eivät tajua että eivät iske sinne, koska siellä tulee turpaan. Ja lujaa. Toisin kuin meillä, jossa hoetaan että pelolle ei saa antaa valtaa, pelolle ei saa antaa valtaa.
Israelissa on miljoona arabia. Joka kuudes israelilainen.
Kuvitelkaa tilanne jossa Euroopassa olisi samassa suhteessa, eli noin 100 miljoonaa!
Jotkut osaa kurinpidon, jotkut ei.
"Tähän on osasyynä mielestäni toimittajakunnan naisistuminen ja kaikkinainen feminismin myötäily."
VastaaPoistaSamaa mieltä. Koskee myös miestoimittajakunnan naisistumista ja feministisoitumista.
Vihavaisen kirjoitus toi minulle mieleen kainuulaisen kansankirjailija Heikki Meriläisen teokset. Heikki kasvoi ankarassa körttiläiskodissa, missä lapsia kuritettiin kovasti, eikä "maallista" kirjallisuutta sallittu lainkaan, vaikka sellaista saattoi jo maakylilläkin olla. Sellaisia ääriuskovaisia lienee ollut ennen maalla paljonkin.
VastaaPoistaMaanviljelijä ja seppä Heikki oppi lukemaan vasta aikuisena. Myöhemmin tuo monen toimen mies ryhtyi onnekkaasti opastettuna kirjoittamaan laajahkoa tuotantoaan. Meriläinen ymmärsi hyvin koulun merkityksen ja perusti aikanaan itse kylänsä ensimmäisen kansakoulun, aluksi omin varoin ja avuin. Heikin kuvaukset sen ajan, 1800-luvun jälkipuoliskon, körttiläisistä ovat karmeita. Jossain siellä oli kai mm. lukittu ruotimummo saunaan kuolemaan kylmään ja nälkään. Toivottavasti Heikki ei siinä kuvaa omaa kotiaan, jälkeläinen kun olen.
Käsittääkseni missään ei nähdä niin suurta älyttömyyttä ja henkistä laiskuutta kuin yliopistossa. Ainakin tältä näyttää, jos oppineiden saavutuksia seuraa sivusta ja sattuu vahingossa kuulemaan yliopistokoulutettujen puheita televisiosta tai lukemaan niistä valistuneista sanomalehdistä. Näin vahingossa käydessä ei tosiaankaan voi väittää, että Rantasalmelainen isäntä olisi ollut täysin väärässä.
VastaaPoistaKeskiajan henkisen elämän sotkeminen reformaation jälkeiseen ruotsalaiseen kirkkokuriin on suomalainen harha.
Se on ranskalainen harha ja tässä käytän keskiaikaisuutta samassa merkityksessä kuin Pierre Nora puhuessaan "pitkästä keskiajasta".
VastaaPoistaKyllähän ne on pikkuisen masentavia tietoja, mitä kerrotaan luokkayhteiskunta Englannin alempien luokkien ja vaikkapa Amerikan raamattuvyöhykkeen ihmisten sivistystasoista, mutta näiden kanssa sitä on vain elettävä ja toivottava, että sivistysaktiivien suhteellinen määrä ei pääsisi ainakaan kasvamaan. Pienihän se joukko on meillä paremmissakin piireissä, vaikka pienenä kansana suomalaisten on vähän niin kuin pakko lukea enemmän maailman menosta, kuin suurten kansojen itsetyytyväiseen massakulttuuriin uponneet. Kun lännessäkin on näin, niin kuinka todella on siellä, jossa yhteiskunta pikemminkin kieltää, kuin suosittaa sivistyskehitystä ja niistä maistahan virta käy tänne.
VastaaPoistaNo Ranska nyt onkin elänyt harhassa 1700-luvun lopusta asti :)
VastaaPoistaLähinnä tarkoitin sitä, että aika ei välttämättä ollut lainkaan niin ankeaa ja elämäniloille kielteistä kuin tuo myöhempi ankaran kirkkokurin aika. Toki sinäkin aikana osattiin hauskaa pitää, mutta se piti tehdä vähän salassa.