Kansan opetus ja ohjaus
Se, joka lukee vanhaa suomalaista
lehdistöä, ei voi välttää havaitsemasta sitä muutosta, joka tapahtuu 1800-luvun
jälkipuoliskolla, erityisesti 1870-luvulla.
Nikolai-keisarin ajan tylsät,
pienikokoiset ja näivettyneen oloiset painotuotteet muuttuvat reheviksi
aviiseiksi, joiden sivuilta pursuaa ajan kasvava hyvinvointi ja yhä
monipuolisempi henkinen elämä. On suorastaan kouriintuntuvaa, miten koko maa
nälkävuosien jälkeen näyttää yhtäkkiä täyttyvän kaiken maailman herkuista,
nykyaikaisista liikennevälineistä ja pohdiskelevista ja kiistelevistä
aatteidensa ajajista.
Kyseessä on muutos takapajuisen
maan pysähtyneisyydestä maasta modernisaation irtiottoon. Ranskalaisten viinien, Smyrnan rusinoiden,
sardiinien, kahvin, konjakin ja seltteriveden ohella ja niitäkin tärkeämpänä
loistaa lehtien sivuilta myös henkinen vireys: yhdistyksiä syntyy ja aatteita
saarnataan, politiikastakin puhutaan ja ulkomaan ihmeet ja kulttuuri kiinnostavat.
Tätä voi vain verrata siihen primitiivisyyteen,
jonka Agathon Meurman kuvaa vallinneen jopa mahtavassa Liuksialan kartanossa
vuosisadan ensimmäisellä puoliskolla. Silloin toki oli seurapiireissä
kielitaitoisia ja matkustelleita henkilöitä, mutta heidänkin henkinen
maailmansa näyttää olleen kovin rajoittunut, ainakin Agathon-pojan muistin ja
ymmärryksen mukaan.
Jo pian Nikolain kuoleman jälkeen
ryhdyttiin vakavasti puuhaamaan myös kansanopetuksen järjestämistä ja tuloksia
tunnetusti syntyi. Ilman kansankynttilöitä ja heidän työtään Suomen nostaminen
ns. kehitysmaasta moderniksi yhteiskunnaksi olisi ollut käytännössä mahdotonta.
Suomalainen kirjallisuus syntyi
noihin aikoihin ja yleensäkin kirjallinen sivistys levisi aivan uudella
voimalla kansan keskuuteen, kun se ensin oppi lukemaan ja sen jälkeen vielä
lukemaan uudella tavalla, ei ainoastaan osatakseen kinkereillä tankata
katekismusta. Jukolan Eero, josta tuli jahtivouti, tilasi sanomalehteä ja
kelpaa esimerkiksi uudesta suomalaisesta kansalaisihanteesta.
Mutta mitä tekivät kansan syvät
rivit? Kovin harva tuhlasi vähiä varojaan kirjoihin, kuten niiden
painosmääristäkin voi havaita. Monet sitä paitsi eivät voineet käsittää, mitä
siunausta oli saatavissa muusta kuin hengellisestä kirjallisuudesta. Sen
synnillisyys sen sijaan oli ilmeistä.
Harppaus virkavallan ajan
pysähtyneisyydestä Minna Canthin ja Juhani Ahon maailmaan on ajallisesti aika lyhyt,
mutta henkisesti sitäkin pitempi. On selvää, että sitä ei ottanut koko kansa
kerralla. Pieni osa myös yhteisestä rahvaasta tunsi vetoa henkisiin
harrastuksiin ja eriytyi ryhmäksi, jota voidaan kutsua vaikkapa työtätekevän
älymystön nimellä.
Tarja-Liisa Luukkanen on
kirjoittanut suuritöisen ja kiehtovan tutkimuksen siitä, mitä yhteinen kansa
luki tietyssä, maantieteellisesti ja ajallisesti rajatussa ympäristössä
Karstulan pitäjässä 1800-luvun lopulla. Harvinaisena lähteenä on ollut
Karstulan lainakirjaston vanhojen kirjojen kokoelma ja niiden lainaajatiedot, jotka kuin ihmeen
kautta ovat säästyneet tuhoamisvimmalta.
Kirja on sisällöltään hyvin rikas
ja sen tarkempi selostaminen täytyy jättää alan julkaisuihin, joissa ennustan
sille kunniasijaa. Sallittakoon joka tapauksessa muutamia huomioita teoksesta Mitä maalaiskansa luki? Kirjasto, kirjat ja
kirjoja lukeva yhteisö Karstulassa 1861-1918. Historiallinen arkisto 143.
SKS, Helsinki 2016, 616 s.
Voidaan todeta, että aktiivisten
kirjaston käyttäjien ryhmä ei ollut suuri, vain kolmisensataa lainaajaa noin
8000 hengen väestöstä. Todella aktiivisia vakiolainaajia oli tietysti vielä
paljon vähemmän.
Joka tapauksessa lainausintoa
löytyi, etenkin aluksi, 1870-luvulla, mutta vuosisadan loppua kohti into mystisesti hyytyi ja viimein sammui kokonaan.
Syynä oli ilmeisesti
hankintapolitiikka, puolen tuhatta opusta tarjosi aluksi uutta ja monipuolista
hengenravintoa, mutta se riitti vain aikansa. Kun valikoimaa ei laajennettu
eikä monipuolistettu kehityksen mukana, ei ollut enää paljon kiinnostustakaan
siihen tarjontaan, joka epäilemättä oli aluksi ollut hyvinkin merkittävällä
tavalla auttanut laajentamaan yhteisen kansan maailmankuvaa.
Yllättävää tai ei, mutta
uskonnollinen kirjallisuus ja etenkin Luther-kirjallisuus oli kirjaston
kukoistusaikana suurimmassa suosiossa, mikä saattaa heijastella paikallisia
olosuhteita, jotka tietysti muutenkin on tarkoin huomioitava lainaamisen
merkitystä arvioitaessa, kuten kirjoittaja toki tekeekin.
Kuitenkin lainattavissa oli myös
muuta kirjallisuutta: kaikenlaisia tietokirjoja, oppaita, lasten ja nuorten
kirjoja ja tietenkin myös kaunokirjallisuutta. Kirjaston käyttäjät saattoivat
lukea maailman historiasta, tutkimusmatkoista Afrikan syvyyksiin ja vaikkapa
muhamettilaisten tavoista, joita kuvattiin sangen arvostavasti. Myös Tuhannen ja yhden yön tarinat olivat
tarjolla.
Neekerien ja muiden villi-ihmisten
tavat esiteltiin esimerkkeinä siitä, miten kipeästi lähetystyötä tarvittiin.
Ajatus oli varmasti hyvin perusteltu, mutta Belgian kuningas Leopoldin
kuvaaminen esimerkilliseksi ihmisystäväksi meni epäilemättä pahasti pieleen.
Saatujen tietojen oikeellisuus ei
kuitenkaan ollut oleellinen osa kirjallisuuden tuomasta siunauksesta. Toki
erilaisia ohjekirjoja lainattiin runsaasti, mutta myös kaunokirjallisuutta,
joka auttoi irtautumaan ajan ja paikan ahtaista rajoista ja tarjosi uusia
maailmoja. Syntyi uusi lukutapa entisen toistamisen ja ulkoa opettelun sijaan.
Karstulassa kaunokirjallisuudesta
löytyi nimikkeitä suurista klassikoista,
Genoveevasta ja Ropin poika Krusoesta
aina Zachris Topeliukseen ja Shakespeareen saakka. Ei valikoima aivan vähäinen
ollut.
Mark Twainin, Ibsenin, Dostojevskin tai
Pushkinin teoksia ei kuitenkaan saanut Karstulan kirjastosta, toisin kuin
Mikkelin vastaavasta.
Kotimaisen kirjallisuuden valikoima
oli muutenkin kapea. Kiven Seitsemän veljestä tuli lainattavaksi vasta
1890-luvulla. Topeliuksen Välskärit kyllä olivat suosiossa, mutta Runeberg ei.
Suomen sodasta sen sijaan kyllä löytyi muuta fiktiota.
Uusi realistinen kirjallisuus ei
sopinut kansan luettavaksi, tuumivat ne, jotka kirjastoa täydensivät. Opettajille
perustettiin oma kirjasto, jossa oli muun muassa Tolstoin kirjoittamaa ja häntä
käsittelevää kirjallisuutta, jopa Sota ja Rauha.
Sellaiset kirjailijat kuin Minna
Canth, Juhani Aho ja Arvid Järnefelt olivat epäilemättä vielä arveluttavampia
kuin Kivi. Ylihärmässä nuorisoseura oli yrittänyt lahjoittaa näiden teoksia
kansakoulun kirjastolle, mutta opettaja kieltäytyi ottamasta niitä vastaan ja
kehotti sotkemaan ne suohon.
Vaikuttaa siis siltä, että
kirjasto, joka aluksi oli suuri ikkunoiden avaaja maailmaan, putosi sitten 1800-luvun
lopulla kehityksen kelkasta, kunnes koko sen toiminta hiipui 1900-luvulle
tullessa.
Kirjoittaja on pohtinut kehitystä
monipuolisesti ja hänen tulkintansa kannattaa ottaa vakavasti. Kyseessä on
tärkeä perustutkimus, jollaista tarvittaisiin lisää. Vasta tällaiselle
perustalle rakennettu kuva historiasta on kestävä.
Tuntuu siltä, että tämänkin kirjan
kuvaamien prosessien taustalla on ollut paternalistinen holhousmentaliteetti,
joka näyttää muodossa tai toisessa kestävän ajasta aikaan.
Itselleni tulee tässä mieleen se
ihannekuva joka aikoinaan oli bolševikeilla nimenomaan työläisistä.
Ilmeisesti se ei perustunut oikeastaan mihinkään todelliseen asiantuntemukseen
ja tutkimuksen korvasivat Marxin ja Engelsin köykäiset spekulaatiot.
Neuvostoliiton NEP-kaudella pyrittiin
maata hallitsemaan kuvotellun proletariaatin hengessä, vaikka sosialistista
yhteiskuntaa ei tietysti vielä virallisesti ollutkaan. Esitotalitaarisena
aikana ei ajan populaarikulttuuria pystytty kokonaan kahlitsemaan, mutta joka
tapauksessa yritettiin pitää ainakin työläisten tietoisuus puhtana.
Niinpä ”pikkuporvarilliset”
vaikutteet sallittiin niille, jotka joka tapauksessa olivat pikkuporvareita,
mutta oikeille työläisille ei. Hehän olivat pieni vähemmistö, oikeastaan
harvinaisuus tuon ajan Neuvostoliitossa. Esimerkiksi sentimentaaliset romanssit
olivat tavaraa, joka ei portinvartijoiden tulkinnan mukaan sopinut proletaarien
kuunneltavaksi ja soitettavaksi. Pikkuporvareille
se kyllä voitiin sallia.
Mutta taantumuksen osana on aina
ennemmin tai myöhemmin joutua yli kävellyksi. Se kansa, jota venäläiset slavofiilit olivat aikoinaan ihannoineet,
oli olemassa vain aikansa. Sama koski kuviteltua proletariaattia. Sama koski edelleen
sitä suomalaisuusliikkeen ihannoimaa kansaa,
joka vuonna 1918 tuotti hirvittävän sokin Runebergin ja Topeliuksen hengessä kasvaneelle
älymystölle.
Nykyinen älymystö onkin jo opetellut
avoimesti halveksimaan kansaa, joten sen ei tarvitse enää samalla tavalla
pettyä. Edeltäjiensä tapaan se joka tapauksessa yrittää hallita kansan tajuntaa
ja ajattelua. Ei tarvitse olla ennustaja ymmärtääkseen, ettei tämä taaskaan
onnistu.
"Nykyinen älymystö onkin jo opetellut avoimesti halveksimaan kansaa, joten sen ei tarvitse enää samalla tavalla pettyä. Edeltäjiensä tapaan se joka tapauksessa yrittää hallita kansan tajuntaa ja ajattelua. Ei tarvitse olla ennustaja ymmärtääkseen, ettei tämä taaskaan onnistu."
VastaaPoistaJuuri noin. Ei ne ne opi. Nyt kyllä on kovat piipussa, kun teknokraatit auttavat älymystöä väestön "mielipiteiden hallinnassa." Sitä yritetään somesensuurilla ja villeimmät kaavailevat jopa digitaalista henkilökorttia, kun mikään muu ei auta ja kansalaiset ovat oppineet hallitsemaan omaa tiedonhankintaansa.
Laittomuudet tulee karsia, mutta tiedon leviämistä eri asioista jos aletaan estellä niin siinä käy heikosti.
Luin vuosikymmen sitten Taistolaisuuden mustan kirjan.
Millainen kirja ja millä nimellä kirjoitetaan tästä ajasta vastaava teos?
(Tietenkin mietityttää, että jos ei kirjoitetaakaan.)
jk
"Kansa ja sen ohjaus"
VastaaPoistaMenneisyyttä ei voi korjata, mutta tulevaisuutta voi korjata ja varsinkin menneisyyden avulla. Mikä sen toteuttaa? demokratia vai demokratuuri, vaiko sekä että?
Tampereella olevassa työväenmuseo Werstaalla on vanha katekismus suurporvari J.C.Freckellin & Pojan kirjapainosta vuodelta 1853. Palkollisia kehotettiin kunnioittamaan isäntiään niin kuin Kristusta olivatpa nämä hyviä tahi "tuimia". Kolmas käsky kielsi tehtaiden sunnuntaityön. Raamatussahan mainitaan että sunnuntai on lepopäivä palvelijoille, orjille ja juhdillekin.
VastaaPoistaRISI eli Venäjän strategisten tutkimusten instituutti julkaisi nettijulkaisussaan arkkipiispa Nikonin kirjoituksen vuodelta 1912 "Mikä sairaus vaivaa Äitimme-Venäjää?" Vastausta kysymykseen missä ovat sairauden juuret ei taida vieläkään olla.
VastaaPoistaЧем больна наша матушка Россия?
Архиепископ Никон (Рождественский), Благодатный огонь
02.08.2016
http://ruskline.ru/monitoring_smi/2016/08/2016-08-02/chem_bolna_nasha_matushka_rossiya/
От чего болеет Россия?
Что наша матушка Россия духовно болеет - это, кажется, для всех очевидно, но в чем корень болезни, какие условия в самом государственном организме благоприятствуют этой болезни - об этом высказываются самые разнообразные, до противоположности, суждения. Не буду разбирать все эти суждения, тем более что в наше время много таких писателей, которые сами не верят тому, что пишут, высказывают свои суждения лишь для того, чтобы скрыть свои настоящие мысли. Не стоит тратить времени на полемику с такими публицистами: все равно - их ничем не убедишь, ибо они не хуже современных Господу Иисусу Христу книжников и фарисеев знают истину, но нарочито закрывают свои глаза, чтоб ее не видеть...
Onko ryssittely mennyt niin pitkälle ettei juttukaveria enää muualta löydy?
PoistaOtsikoksi olisi kyllä pänyt laittaa "Venäjän kansa ja sen ohjaus".
PoistaViime aikoina, jostakin syystä, olen muistanut lämmöllä Lipposen mainiota kommentointia. ” Minä keskustelen vaikka Kiinan keisarin kanssa, enkä kysy keneltäkään lupaa, enkä ole selitysvelvollinen etukäteen, enkä jälkikäteen.”
VastaaPoistaKerta kiellon päälle.” Minä olen niitä harvoja henkilöitä Suomessa, jolla on edellytyksiä käydä tällaisia keskusteluja. Medioissa ei osata edes englantia, kun näitä käsitellään. ”
Valtiomiehen ajatonta viisautta. Retorista taitoa.
Nykyinen eliitti saattaa joutua pettymään vielä pahemman kerran uuden "kansansa" eli maahanmuuttajien suhteen.
VastaaPoista