Kulttuurin voima ja paluu barbariaan
Sattuipa silmään
nettiä selatessa muutamia musiikkivideoita, jotka liittyivät Nestor Mahnoon, tunnettuun
anarkistipäällikköön, joka johti Ukrainassa ns. vihreitä Venäjän kansalaissodassa.
Mahnon ideologia
ja todelliset teot jääkööt tässä pohtimatta. Hän oli joka tapauksessa tosiaan
tutustunut anarkismin aatteisiin ja itsekin jopa hiukan kirjoitteli asian ns.
periaatteellisesta puolesta. Käytäntö koostui pitkälti ryöstelystä ja
murhaamisesta.
Videot ja
musiikki toki välittävät pelkkiä mielikuvia ja kuvitelmia. Katsomissani videoissa
Mahno muistuttaa aika lailla sitä kuvaa, joka hänestä annettiin bolševikkien
julkaisuissa: täysin häikäilemätön rosvo, joka ei kaihtanut äärimmäistä
väkivaltaa mitättömästä syystä tai ilman syytäkin. Mikään ei tämän skenaarion
mukaan ollut Mahnolle pyhää, eivät ihmisten jaloimmat tunteet ja rituaalit tai
edes, istu ja pala, proletariaatin valta.
Periaatteessa
asia toki oli aivan ymmärrettävä, sillä eiväthän Mahno enempää kuin hänen
kannattajansakaan olleet mitään todellisia työläisiä,
niitä, jotka Marxin ja Engelsin syvällliseksi tarkoitetun lausahduksen mukaan
oli keitetty tehtaan kattilassa ja jotka siellä olivat oppineet katkeran
kokemuksen kautta ymmärtämään, etteivät reformit auta, vaan koko systeemi on
uudistettava alusta loppuun.
Mahno
joukkoineen sen sijaan edusti talonpoikaisuutta, mikä tarkoitti marxilaisella
jargongilla pikkuporvarillisuutta.
Talonpoikahan ei ollut mikään työläinen, vaan pientuottaja, joka kyllä saattoi
raataa otsansa hiessä, mutta ei tehnyt sitä vieraalle, vaan itselleen ja
perheelleen.
Moinen tuotantotapa
synnytti alkeellisen psykologian, jolle varsinainen kulttuuri oli vieras.
Maksim Gorki puhui talonpoikaistosta äärimmäisen ylenkatseellisesti ja totesi,
ettei sanaa kulttuuri edes kehtaa käyttää moisen idiotismin yhteydessä.
Kollektivisointi,
jota myös Gorki innokkaasti kannatti, oli tarkoitettu vapauttamaan talonpoika
lopullisesti häpeällisestä barbaarisuudestaan. Ensi vaiheessa hänestä tehtiin
kollektivisti ja myöhemmin hänen oli määrä nousta inhimillisen kehityksen
ylimmille portaille eli työläiseksi.
Tähän
näkemykseen sopi mainiosti se, että barbaariset talonpojat riehuivat sivistymättömään
tapaan Mahnon ja muidenkin päällikköjensä johdolla kansalaissodan aikana ja
myöhemminkin. Viljan pakko-ottoja vastustettiin väkivaltaisesti, kollektivisoinnin
toimeenpanijoita odottivat kulakit katkaistujen kivääriensä kanssa ja niin
edelleen.
Kaikki tämä oli
kovin ikävää, mutta sivistystason kohottaminen edellytti kovaa kättä, arvelivat
bolševikit ja varmaan niin uskoivatkin.
Toinen esimerkki
talonpoikaisesta alkuvoimasta oli ratsuväen komentaja Vasili Tšapajev eli
tuttavallisesti Tšapai. Hänet kuvattiin lukutaidottomana tai ainakin kirjaan oppimattomana, mitä negramotnyi saattaa myös tarkoittaa.
Tšapajev oli
kunnioitusta herättävä ja luonnonlahjakas komentaja, kuten kerrotaan Dmitri
Furmanovin hänestä kirjoittamassa elämäkerrassa. Tšapajevin ongelma oli
kuitenkin hieman samanlainen kuin Mahnolla: hän vihasi kaikkia herroja. Hänen
mielestään herroja olivat kaikki hänen yläpuolellaan olevat, mukaan lukien
kaikki ylemmät esikunnat.
Tšapajevistä
olisi voinut tulla neuvostovallalle Mahnon kaltainen katastrofi, jos hänen
luonnonvoimaisuutta pikkuporvarillisuuttaan ei olisi kesytetty ja valjastettu.
Tämä historiallisen urotyön teki puolue komissaarinsa välityksellä. Käytännössä
homman hoiti Furmanov itse.
Bolševikkihistoria
oli toki avoimesti puolueellista ja vääristeli mielin määrin sitä, mitä kuvasi.
Mahnosta luotiin pilakuvissa kuolemaa muistuttava hahmo, jonka luurankotakkiin
liittyivät pääkallomaiset, sardonisesti nauravat kasvot.
Tšapajevista
puolestaan kehkeytyi lukemattomien kaskujen päähenkilö. Hänet kuvattiin muka
selittämässä lukutaidottomaan tapaansa puolueen opinkappaleita esimerkiksi
tähän tapaan: Tšapai, mitä se kommunismi
oikein on? Katsos Petka, sellainen Marx oli ja sitten kuoli, tuli marxismi,
Lenin oli ja kuoli, tuli leninismi. Nyt kommunistit ovat –kun kuolevat, tulee
kommunismi!
Kuten sanottu,
marxilaisuudessa korostui aivan keskeisesti ajatus edistyvästä kehityksestä
eikä kulttuuri suotta ollut neuvostopropagandan keskeisiä käsitteitä
1930-luvulla. Bolševikithan ne muka periaatteessa pitivät korkealla kulttuurin
lippua samaan aikaan kun fasistit sitä polkivat jalkoihinsa ja samaan aikaan
sivistyksellään kerskailivat.
Kulttuurivallankumouksella todella
olikin melkoinen urakka tehtävänään vanhassa Venäjän imperiumissa: kymmenille
kansoille luotiin ensi kertaa kirjakieli, aluksi aina latinalaisin kirjaimin,
kunnes kaikki 30-luvun jälkipuoliskolla siirrettiin kyrilliikkaan. Myös
muslimialueiden naiset vapautettiin orjuudestaan ja primitiivinen sharia-laki korvattiin rationaalisella
neuvostokoodeksilla.
Kaukasia ja
Keski-Aasia olivatkin, Leninin sanoja käyttääkseni, todellisen, alkuperäisen villeyden vallassa. Niiden läpikotainen
sivistäminen oli yksi edistyksellisen yhteiskuntajärjestelmän olennaisia
tehtäviä.
Tätä kaikkea
tuntuu oudolta muistella nyt, kun voi havaita villeyden palanneen kuin ruoho hylätyn
talon pihalle ja kun raakuus ja muu barbaria leviävät kaikkialla, ei ainoastaan
vanhan neuvostoimperiumin alueella, vaan ehkä suuremmassakin määrässä muualla,
Euroopassa ja Amerikassa esimerkiksi.
Aikoinaan
keisarillisen Venäjän armeijassa toimi ensimmäisen maailmansodan aikana niin
sanottu Villi divisioona, johon rekrytoitiin
Kaukasian vuoristolaisia, joita syystäkin pidettiin kesyttöminä ja tavallisesta
talonpojasta kulttuurisesti poikkeavana aineksena.
Mutta kaikki on
suhteellista. Muistan, miten Kaukasian sotaa tutkinut historioitsija V.V. Lapin
joskus kertoi törmänneensä dokumentteihin, jotka kertoivat Villin divisioonan
miesten hurjasteluista. No, sitähän niiltä toki sopi odottaakin, arveli
tutkija, mutta tarkemmin aineistoon tutustuttuaan huomasi, että syyllisillä
näytti useinkin olevan kovin vähän eksoottisia nimiä, siellä oli kaikenlaista
von Esseniä ja mitä lieneekään ollut Ladauta et cetera…
Matka
barbariasta sivistykseen on lyhyt ja jokaisen sukupolven on se tehtävä omalta
kohdaltaan. Lapset eivät suinkaan synny ateisteina, kuten joku mielestään kai
nokkela henkilö on väittänyt. Sen sijaan he kyllä syntyvät barbaareina hyvässä
ja pahassa.
Sivistys ei
periydy, vaan se on jokaiselle sukupolvelle opetettava ja siihen juurrutettava.
Sharia-lain ja naisten hunnuttamisen kieltäminen on mahdollista ja saattaa
tuottaa myönteisiä tuloksia, mutta niihin palaaminen on yhtä mahdollista ja
jopa nopealla aikataululla, kuten nyt tiedämme.
Sivistystä ei
ole tuomittu kaikkialla kasautuvasti lisääntymään, vaan se on hento
ansarikukka, jonka vaaliminen edellyttää määrätietoista ja hellää hoitoa.
Muuten paluu barbariaan voi tapahtua ennen kuin huomaammekaan.
Ei Gestapo niin tekokas olisi voinut olla ilman tavallisia kansalaisia jotka juoksivat paljastamaan naapureitaan, sanoi TV1:n aamulähetyksessä haastateltu brittitukijaa jonka sanotaan särkevän Gestapo-myyttejä. (Lähetys tulee uusintana tänään klo 15.20). Järkytyksekseen hän oli huomannut tuhansia natseja nimitetyn sodan jälkeen valtion korkeisiin virkoihin!
VastaaPoista"Muuten paluu barbariaan voi tapahtua ennen kuin huomaammekaan."
VastaaPoistaRISI:n (Venäjän strategisten tutkimusten instituutin) nettisivuilla julkaistiin asiaa koskevaa aineistoa Venäjästä otsikolla "Anomaalinen julmuus..."
"Mitä on tapahtumassa yhteiskunnassamme, jos joka vuosi saamme nähdä yhä vain raaempia seurauksia eläimellisten, epäinhimillisten hyökkäysten, joiden tekijöinä ovat villiintyneet ja V.I.P.-statuksen omaavat virkamiehet taikka lumpenit eli alamaailmaan joutuneet marginaalit?
Ensiksikin on otettava huomioon Venäjän sisäministeriön työn erittäin alahinen taso rikosten ennaltaehkäisemisessä. Poliisi saapuu paikalle vain sitten kun on ruumiita."
Asiaa täydentää myös murhatun toimittajan Politkovskajan Novaja Gazetan uusin tapaus. Viime viikolla lehden naistoimittajaa vastaan oli tehty julma hyökkäys Moskovassa: toimittajan päälle oli kaadettu ämpärillinen kusen ja paskan sekoitusta.
Аномальная жестокость на Кубани: июльское обострение
Николай Каклюгин, Нет-наркотикам
Наркомания, алкоголизм и табакокурение / 16.08.2016
http://ruskline.ru/monitoring_smi/2016/08/16/anomalnaya_zhestokost_na_kubani_iyulskoe_obostrenie/
Что же происходит с нашим обществом, если с каждым годом мы наблюдаем все более жестокие последствия животных, абсолютно нечеловеческих выходок одичавших или в своей безнаказанности в статусе V.I.P.-чиновников, или, наоборот, "опущенности" на социальное дно маргиналов, люмпенов?
Во-первых, необходимо отметить, крайне низкий уровень работы системы МВД РФ на местах по профилактике преступлений. Он практически нулевой. Полиция приезжает только на трупы.
Pistäkää eteenpäin: http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/893/miljardoori_george_sorosin_saatioverkosto_rahoittaa_globalistista_vallankum
VastaaPoistajk
"Kulttuurin voima ja paluu barbariaan"
VastaaPoistaVenäläisen kulttuurin voima ja paluu barbariaan:
Izborskin klubin professionaalinen "filosofi" Aleksandr Dugin julisti Deklaraation ihmisoikeuksista erittäin vaaralliseksi ja myrkylliseksi ideologiaksi. Merkinneekö se sitä, että ainoastaan imperiumilla on oikeuksia?
Александр Дугин_ О ДЕКЛАРАЦИИ ПРАВ ЧЕЛОВЕКА
http://www.izborsk-club.ru/content/articles/10098/
В этот день в 1789 году была принята Декларация прав человека и гражданина. Вот и поговорим о правах человека и истинной сущности этой, на первый взгляд, прекрасной и гуманной, а на самом деле чрезвычайно опасной и ядовитой идеологии.
Kirves
VastaaPoistaKulttuurivallankumous todellakin johtaa CULTURA:n (muokkaaminen,viljelys, kehitys, jalostus, kunnoitus) kumoamiseen, ja paluuseen barbariaan, eikä kysymys ole siitä, että enää ei puhuta latinaa.
Maksim Gorki unohti (tahallaan) talonpojan olevan agricultion harjoittaja.
Suomessa suomen kielen isä, tai äti, kuinka vaan, oli suorana käännöksenä maanviljelijä, tai maamies, Agricola (Mikael).
Hy;Matka sivistyksestä barbariaan taitaa olla yhtä nopea, no olkoon vaikka nopeampi,jos siltä tuntuu, kuin päinvastoin.
Muutoinhan olisimme keksineet ikiliikkujan; jos muutos tilanteesta toiseen vaatgisi erilaisen määrän energiaa (tai älyä + -).
Toisaalta esim. elektronin tipahtaessa ylemmältä tasolta alemmalle, vapautuu välähdys, kipinä, elektroni ei sinänsä muutu. Onko se se älynvälähdys, joka silloin vapautuu, ja katoaa. Havainnollisesti aamupaskalla (oma empiirinen kokemus), kaksi paskaa erkanee, mutta vain minä jään esim. kirjoittelemaan paskajuttuja.
Ei voi olla järkytys joidenkin natsien nimittäminen korkeisiin virkoihin sodan jälkeen.
Hallinto ei suju ilman pätevyyttä ja jatkuvuutta, vaikkakin toisin keinoin ja pelisäännöin.
Neuvostoliitto ja USA jopa kohdensivat sotatoimiaan pätevien natsihenkilöiden ,erityisesti tiedemiesten, saamiseksi haltuunsa, ja varjelivat näitä, kuin kukkaa kämmenellään.
Pätevyys ohittaa monesti ideologiat. Monessa maassa tänäänkin "musta mies" kelpaa oikein hyvin edustamaan maataan huippu-urheilussa, ja vaikkapa paikallisissa jalkapallo etc. joukkueissa.
Tsapajevkin nautti varmaan kunnioitusta "sivistymättömyydestään" ? huolimatta, osatessaan kyvyn listityttää tehokkaasti päitä.
Ei siihen lukutaitoa, korkeakouluista puhumattakaan, tarvita.
Liiallinen pohdinta vain vähentäisi tuotosta.
Barbaari ei tarvinnut latinan kielen taitoa. Eihän hänen tarvinnut kysyä latinaksi; Miten haluaisitte päänne leikattavan? Haluaisitteko ehkä oikaista koipenne tässä?
Hy; Agriculturasta viis, niin kauan, kuin kuin kansalla on nälkä, se saattaa olla hallittavissa leivän ja sirkushuvien avuilla.
Kun ruokaa on riittävästi, eikä sen (ruuan) hankinnan eteen tarvitse ponnistella, alkaa kansa yllättävän pienestä syystä purra ruokkijansa kättä.
Niin kauan ,kuin mielipiteen ilmaisu on kontrolloitua, järjestys säilyy.
Kun vapaus koittaa, järjestys häilyy.
Mitä suurempi entropia (epäjärjestys), sitä kehittyneempiä olemme?
Pamppuenergia hidastaa monessa tuntemassamme maassa entropian (kaaoksen) lisääntymistä.
Olemmeko hyväntahtoisessa hölmöydessämme pyrkimässä tähän?
Älkää hyvät kommentaattorit suunnatko matkaanne izborgilaisten perässä barbariaan, vaan seurataan pikemmin palkittua kirjailija Sirpa Kähköstä joka tänään HS:n kolumnissaan aistii ajan hengen olevan jättämässä topeliaanista Suomea.
VastaaPoistaJokunen vuosi sitten kuopiolaislähtöisen Kähkösen romaanissa riemuittiin Lappenrannasta löytyneestä marsalkka Mannerheimin aviottomasta lapsesta. Mutta niin se elämä voittaa!
"Älkää hyvät kommentaattorit suunnatko matkaanne izborgilaisten perässä barbariaan"
PoistaOnpa todella komeat silmä- ja korvavaljaat!:
"Ничего не вижу, ничего не слышу, никому ничего не скажу."
"Onpa todella komeat silmä- ja korvavaljaat"
PoistaTällaisia silmä-, korva- ja kielivaljaita valmistetaan ainoastaan Suomen Aleksanteri-instituutissa: maailma on ihana, koska stalinismi on maailmanhengen ruumiillistuma!
"Как прекрасен этот мир!"
Meidän kaikkien, koko maailman on ihailtava maailmanhengen ruumiillistumaa, stalinismia.
Ilman stalinismia maailma olisi ollut köyhä kuin kolhoosin rotta.
Ellei olisi ollut stalinismia, niin ei olisi ollut myöskään taistolaisuutta ja taistolaisprofessorien palkkoja.
Eläköön maailmanhengen ruumiillistuma!
"Kulttuurin voima ja heikkous"
VastaaPoistaVenäjän tiedotusvälineet musseeraavat Lännessä ajatusta siitä, että Länsi ei ymmärrä Venäjää.
Mutta miten Venäjä ymmärtää itse itseään?
Viime vuosisadalla Novgorodin kaupunkiin luotiin mahtava Venäjän tuhatvuotisuuden monumentti, jota koristavat historialliset korkokuvat. Näiden korkokuvien joukosta puuttuu Iivana Julman hahmo, joka ensimmäisenä otti tittelikseen tsaari.
Nykyään Iivana Julmalle on paljastettu muistopatsas Orelin kaupunkiin. Venäjän ortodoksisen kirkon patriarkka nimitti Iivana Julman venäläisen valtiollisuuden rakentajaksi.
Venäjän historiantutkimuksen isä Karamzin kuvasi Iivana IV:n julmuuksia, mutta nykyään Karamzin on julistettu pelkäksi publisistiksi. Kuuluisa historioitsija Kljutshevskij väitti, että Iivana Julman ns. opritshnikit, jotka tuhosivat lähes kaikki rurikidit Venäjältä, olivat seurausta tsaarin paranoijasta. Kljutshevskij on julistettu nyt mitättömäksi tekijäksi. Jne., jne.
http://www.izborsk-club.ru/content/articles/10108/
Mistä nyt on kysymys: kulttuurin voimasta vai heikkoudesta?
"Venäjän tiedotusvälineet musseeraavat Lännessä ajatusta siitä, että Länsi ei ymmärrä Venäjää."
VastaaPoistaMä sanoisin kyllä niin, että EU ( ja sen lieveilmiöt euro, Schengen, Nato-laajentuminen, Open Borders) ei ymmärrä enää mikä on, tai siis oli, Länsi. Se oikea Eurooppa, oikea länsi.
Onko mussa sitten jotakin vikaa, että pelkään hieman enemmän Junckeria kuin Medvedeniä jne. Tosin pelko on tässä molempien suhteen liian vahva sana. Mutta kun kaikki on nykyään foobikoita, varsinkin ne....me tietynlaiset, niin sanotaan sitten se noin.
Idästä ei ole tullut eikä tule "ryssä yli" kun pidetäänn pää kylmänä eikä hötkyillä suuntaan eikä toiseen, mutta länsi tuli jo, ja itsenäisyys on enää mitä on.
Niinistökään ei saa edes puhua mitään itäsuuntaan ellei mukaan oteta esilinaa EU-esikunnasta. Voi aikoja, ja häpeää.
jk
"Se oikea Eurooppa, oikea länsi."
PoistaErittäin mielenkiintoista, mitä se on? Kirjoita vastaukseksi niin paljon kuin mahtuu. Kiitos.
Oikea länsi?
PoistaItsenäisten valtioiden Eurooppa.
Ei rajansa poistanut pilvilinna, joka ei tunnusta ja tunnista itseään.
Eurooppalaisen tradition, uskonnon, filosofian, tieteellisen edistyksen Eurooppa.
Ei relativistinen huvipuisto.
Taloudellisesti itsenäisten valtioiden Eurooppa.
Ei euron, globalistisen pankki- ja finanssijärjestelmän ideologisoima hinnalla millä hyvänsä pystyssä pideltävä systeemi.
Valtiollisten lainsääätäjien Eurooppa.
Ei ylikansallisten direktiivien mielivalta.
Kansallisten demokratioiden Eurooppa.
Ei virkamieseliitin itseään suusta suuhun syöttävä klubi.
Tavallisten työtätekevien ihmisten Eurooppa.
Ei Soroksen "Eurooppa."
(kts. linkki yllä)
Rauhan ja maltillisuuden, järjen Eurooppa.
Ei kehitysmaiden toiveiden ghetottuva tynnyri.
Nämä mm.
Luulis että tuosta pääsisit kärryille?
Pitäis kyllä kai itsekin jo tuo tajuta...