Kylätappeluiden aikaan
Elina
Haavio-Mannila väitteli vuonna 1958 kylätappeluinstituutiosta ja muistan, että
asia silloin oli hyvin runsaasti julkisuudessa esillä. Se oli monessakin
suhteessa harvinainen, siis tämä väitös.
Ei tuohon aikaan
enää kylätappeluitakaan oikeastaan enää ollut, mutta joskus sentään oli jotakin
sen tapaista. Jokainen kuitenkin tunsi instituution olemassaolon, vähintääkin
Seitsemästä veljeksestä.
Yleisen sivistystason
nousu joka tapauksessa näytti hävittävän tuon vähä-älyisen tradition, joka
muistutti sitä tolkuttomuutta, jolla venäläiset talonpojat
neuvostokirjallisuuden mukaan aina ratkaisivat maanjaot (tshornyi peredel) ennen kuin neuvostovalta toi heillekin järjen
valoa ja geometrian viisautta.
Näin kai se asia
noin suuressa kehyksessään katsoen koko valistuvassa Euroopassa menikin. Kunnes
sitten siirryttiin uuden proletariaatin synnyn ja yleisen tyhmentämisen
kauteen.
Tässä esimerkkiä
näyttivät Englannin tapaiset maat, joissa syntyi ns. jalkapallohuliganismi.
Kyseessähän on täysin mielipuolinen tapa ryhmittyä ”kannustamaan” jotakuta
potkupallojoukkuetta, jonka vastapuolta taas demonisoidaan ja sitä sen mukaisesti
pyritään myös fyysisesti vahingoittamaan, mikäli se esimerkiksi pärjää paremmin
kuin haluttaisiin sallia.
Tämän taustalla
on tietenkin täysin primitiivinen psykologia, jollaista lienee aiemmin havaittu
lähinnä apinoilla, mutta sen jäänteitä voidaan todeta myös normaaleina
pidetyillä ihmisillä ja intellektuellitkin haluavat sillä nykyään yhä useammin
briljeerata osoittaakseen hallitsevansa myös ns. yhteisen kansan psykologian.
Vaikka kyseessä
on naivan selvästi niin sanotusti konstruoitu joukko, joka aina kykenee
itselleen konstruoimaan myös vihollisen vaikka tyhjästä, on sen takana aivan
ilmeisesti myös tiettyjä henkisiä valmiuksia, joita voimme löytää erityisesti
nuorisolta.
Joukossa, enkä
tarkoita tässä etunimeä, tyhmyys tunnetusti tiivistyy. Joukko tai pikemminkin
lauma on, kuten sanotaan ”yksinäinen” ja koostuu keskinäistä turvaa hakevista
yksilöitä, jotka mielellään luopuvat oman järkensä ja harkintansa käytöstä
seuratakseen muita.
Roskaväestä (mob) ja sen psykologiasta on paljon
kirjoitettu. Sellaisen muodostuminen tapahtuu tietysti herkimmin niiden keskuudessa,
joilla askel sanan ja teon välillä on lyhin. Yhteiseksi koettu loukkaus ja
turhautuminen nostattavat tarpeen kostaa tai ottaa oikeus omiin käsiin.
Historiassa
näitä tapahtumia on leegio, lynkkauksista ja vallankumousten aikana
toteutetuista terroriteoista juutalaispogromeihin. Sellaisia ei meillä ole
oikeastaan koskaan tapahtunut ja jalkapallohuliganismikin on yhä
lapsenkengissään.
Vaikka nämä
uuden ajan kylätappelut ilmeisesti ovatkin niin sanoakseni eurooppalainen
ilmiö, ei meillä ole mitään syytä pyrkiä saamaan niitä omaan maahamme.
Niin kauan kuin
meillä ei ole sitä slummialaluokkaa, josta Britannian ja muidenkin maiden
huligaanit värvätään, olemme vielä tuossa paljon pilkatussa lintukodossa, jossa
kenenkään ei tarvitse pelätä mitään kanssaihmistensä taholta.
Viime päivinä on
kyllä tullut tietoja muutamasta uudenlaisesta kylätappelusta. Kyseessä ovat
olleen nuorten turvapaikanhakijoiden ja paikallisen nuorison väliset
kahnaukset.
Sikäli kuin on
uskomista suomalaisen osapuolen versioihin, kaiken alkuna ovat olleet prosovoimattomat
väkivallanteot kantaväestön edustajia vastaan. Tämä puolestaan on aiheuttanut
jengireaktion, jossa paikalliset nuoret ovat hakeneet turvaa toisistaan ja
menneet näyttämään vieraille kaapin paikkaa.
Tämä on
tietenkin normaali ja jopa väistämätön tapahtumakulku, ellei järjestysvallan
haluun ja kykyyn hoitaa asiat reilusti ole luotettu.
Väkivallan
logiikan mukaisesti valtakunnan vieraanvaraisuutta nauttivat vieraat taas ovat sen
jälkeen esittäneet oman voimannäyttönsä. Ilmeisen homogeenisinä vähemmistöryhminä
tämä näyttää olevan niille hyvin luonteenomainen toimintatapa.
Mitään
merkittäviä vahinkoja ei ole tähän mennessä sattunut, joten koko asialle voisi
tietenkin viitata kintaalla.
Tämä tuskin
kuitenkaan kannattaa, sillä tällaisista aiheista on muualla maailmassa tullut
tavaksi aloittaa jengiytymisen ja väkivallan kierre, joka ennen pitkää johtaa
aivan uudenlaiseen yhteiskuntaan, sellaiseen, jossa jokaisella on syytä ottaa
aina huomioon oma etninen taustansa ja sovitella elämänsä sen mukaan. Vieraalle
alueelle meneminenkin on sellaisissa oloissa provokaatio, jonka seuraukset ovat
arvattavissa.
Niin
ymmärrettävää kuin maahantulijoiden järjestäytynyt väkivalta tai sillä
uhkaaminen vastapainona valtaväestön uhkaavaksi koettua käytöstä vastaan onkin,
on nimenomaan siihen syytä suhtautua erityisen ankarasti ja niin sanoakseni
nollatoleranssilla, niin vastenmielisenä kuin tuota sanaa pidänkin.
Kysymys on
siitä, että tällaiset eleet ovat äärimmäisen sopimattomia sellaisille
ihmisille, jotka oleskelevat maassa niin sanoakseni kunniavieraina ja nauttivat
vastikkeetonta vieraanvaraisuutta. Mikäli heidän taholtaan ruvetaan rötöstelemään
ja pyritään nousemaan kantaväestön niskan päälle, on tilanne sietämätön aivan
luonnollisista syistä.
On myös ilmeisen
väistämätöntä, että kantaväestö tällaisissa tapauksissa puolustaa reviiriään.
On vaikea kuvitella tilannetta, jossa pienen vieraiden joukon annettaisiin
ottaa käsiinsä eräänlainen johtoasema paikallisyhteisön tilassa.
Elleivät vieraat
käyttäydy siivosti, syntyy helposti kierre, joka turmelee osapuolten välit ehkä
jopa pysyvästi.
Mikäli tuloksena
on sellaista eurooppalaista idiotismia, joka on jo laajalti levinnyt muihin
pohjoismaihin, olemme menettäneet erittäin arvokkaan osan kansallista
perintöämme ja sen valistuksen hedelmiä, jota kansankynttilät aikoinaan niin
suurella innolla kansallemme pyrkivät lahjoittamaan.
Paluu barbariaan
on tuskin vaikeaa. Sieltä nouseminen sen sijaan on. Luulen, että helpoin tapa
jarruttaa tällaista kehitystä on estää maahanmuuttajajengien syntyä. Paras
keino ja kukaties pitkän päälle ainoakin on maahanmuuton rajoittaminen. Lähinnä
paras lienee se, että heidät sosiaalistetaan asuinmaansa tapoihin vaatimalla
lakien ja hyvien tapojen ankaraa noudattamista suvaitsematta peruskysymyksissä
mitään poikkeuksia.
Olet lukenut MV-lehteä. Tunnusta pois. Muuten olen sitä mieltä, että muutama aika sitten tapahtnut polkupyöräilijän autolla aiheutettu kuolema sai aikaan "lynch mobin" viemään tapahtumapaikalle valkoiseksi maalatun romupyörän. Tuossa tilanteessa, jos syyllinen olisi ollut paikalla, niin olisi varmaan löytänyt itsensä ns. nipusta tai roikkumasta katupylväästä. Oli aikasmoista raivoa böbelissä.
VastaaPoistaItsehän olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti ja siitä minä nautin, sääli on sairautta, mutta myös Voiman paremmalla puolella on pimeyden uhka jatkuvasti.
"Naivan selvästi"? Ettei nyt olisi kirjoittajalta lipsahtanut se kuuluisa freaudilainen? :) Loistava kirjoitus jälleen, kiitokset siitä.
VastaaPoistaKuinka tieteellisesti luotettava mahtaakaan olla näistä uuden ajan kylätappeluista monikulttuurisuus-ideologialle omistautuneissa suomalaisyliopistoissa kirjoitettu väitöskirja? Pohjautuuko se kuten monet maahanmuuttoa käsittelevät tutkimukset tulijoiden haastatteluihin ja rasismikokemuksiin? Annetaanko tulijoille lähtökohtaisesti uhrin asema? Otetaanko huomioon, että vastakkain ovat maahanmuuttajamiehet ja kantaväestön pojat? Minkä sijan tutkimuksessa ottaa media ja sen välittämä todellisuus?
VastaaPoista"Olet lukenut MV-lehteä. Tunnusta pois."
VastaaPoistaMikähän tuokin nyt on?
Tuntemistani ihmisistä suuri osa lukee tuota lehteä riippumatta poliittisesta kannasta, yhteiskunnallisesta asemasta, suvakki-rajakki -jaosta.
Vain naisissa on aliedustusta.
En tiedä mitä he pelkäävät.
Ko. lehteä on muutenkin enemmän tai vähemmän pakko lukea, jotta pysyy kärryilä muutamista katvealueista uutisoinnissa.
Itse arvostan varsinkin autenttisia videoklippejä. Harvemmin ne valehtelevat.
Jokainen vastaa roskasuodatuksesta itse ihan niin kuin perinteisempienkin uutisvälineiden kanssa tai oman puheen kohdalla. Vihreät nuoret on tietysti toista mieltä, mutta kyllä iän siperia heitäkin opettaa, ettei ihmisen ajatuksia voi saada kiinni ja teljetä häkkiin.
Vaikka sanomista nykyään halutaan jo rajoittaa, ja joskus sille on kyllä perusteitakin jos laittomuuksiin yllytetään, mutta toistaiseksi ei kai vielä lukemista?
Mitä tulee potentiaaliin kylätappelu-tulevaisuutemme niin täytyy minunkin pehmoisen keskiluokkaisen miehen myöntää, että pessimistisinä hetkinä mielessä on käynyt että joutuuko sitä perheen koskemattomutta tässä lintukodossa(?) vielä itse jollakin tavalla puolustamaan. Vaikka vaihtamalla asuinpaikkaa. Toivottovasti ei.
Eikö se ole poliisin, oikeuslaitoksen ja kansalaisiaan suojelevien viranomaisten homma hoitaa, että me maan muurahaiset ja matoset koemme turvaa ja tyytyväisinä kasvatamme bruttokansatuotetta aherruksellamme kaikkien meidän eduksi?
Jo se että tälläisiä primitiivisiä suojeluajatuksia nousee miehelle jos toisellekin jostakin ihmiskunnan evoluutiohistorian geneettisistä valmiuksista mieleen kertoo, että yhteiskuntamme tekemissä valinnoissa on jossakin vaiheessa mennyt jotakin pahasti pieleen.
Optimistisina päivinä en kyllä em. juttuja mieti. Niitä päiviä on onneksi vielä enemmän.
jk
Nykytilanne on tosi hankala, kun tänne saapuu väkivaltaista häiriöjengiä ja Suomen lainsäädäntö estää puolustamasta kotia, perhettä ja omaisuutta. Olemme ryöstäjille ja raiskaajille vapaata riistaa. Jos haluamme pitää länsimaisista "pehmeistä" arvoistamme kiinni, häiriöporukka pitää laittaa ulos.
PoistaItse selailen välillä netistä ulkomaille muuttaneiden ihmisten blogeja ja pohdin mihin täältä pahan paikan tullen karkaisi perheineen. Hirveä vaiva tällaiselta materialistilta survoa koko maallinen omaisuus kontteihin, mutta minun tyttäriä ei raiskata eikä poikaa pahoinpidellä.
ns
No odotellaan, että joku meidän suvakkimuusikoistamme tekee Bernsteinit ja säveltää East Side Storyn tai ainakin päivittää Arabi Ahab-laulun nykypäivään. Tuntien miehisen seksivietin ja vähän suomalaisen naisenkin viettielämää, niin väittäisin että aihioita tarinoihin on syntynyt jo satoja ja lisää pukkaa.
VastaaPoistaKun panetus, hoivavietti ja femakkoinen uhmaikä yhdistyvät, niin Vokin poikien perinteinen mallinnus seksistä ja naisista saa kyytiä. Niin saa ao. naisetkin ja sen seurauksena saa kyytiä idyllinen maaseudunrauha, sillä jo nyt osattomiksi jääneet peräkammarin pojat saavat sivustatukea jopa tavallisilta panomiehiltäkin.
"Kylätappeluiden aikaan"
VastaaPoista"vastakkain ovat maahanmuuttajamiehet ja kantaväestön pojat"
"Itsehän olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti ja siitä minä nautin, sääli on sairautta"
Poliisilla on oikeus ja valta pohtia näitä asioita oikein juurta jaksain. Mutta maahanmuuttoa Suomeen seurataan ei ainoastaan Suomessa, myös muualla. Esimerkiksi Izborskin klubin perustaja ja puheenjohtaja Aleksandr Prohanov on kirjoituksissaan haaveillut siitä, että maahanmuuttajien ja kantaväestön välillä syttyy verisiä kahakoita. Ei ole mikään ihme, että siellä missä haaveillaan, niin haaveita myös toteutetaan elävään elämään. Hajota ja hallitse.
En ole mediasta saanut yhtään uskottavaa tarinaa turvapaikanhakijoista. Aukkoja on kertomuksissa runsaasti. Sitä ihmettelen, että toimittajat ovat yksisilmäisesti ja innokkaasti myös pakit saaneiden turvapaikanhakijoiden asialla. Eivät kuntapaikan saaneet Hesaria tilaa vaan lautasantennien avulla katselevat vihaohjelmiaan.
VastaaPoistaItä-Suomen paikkakunnilla oli vielä 1960-luvun puolivälissä tavallista että kaupungien nosien välillä oli rajat joita ainakaan alle rippikouluikäiset pojannassikat eivät ylittäneet. Esim joki, silta, rautatie toimi usein reviirien välisenä rajana. Asiaan vaikutti myös sen aikaiset koulupiirit. En osaa sanoa miten tuo aika muovasi itseäni mutta yksi asia oli varma: kaupunginosamme poikien tietty solidaarisuus oli salettivarma. Ketään ei jätetty joukosta pois joka toimi näillä säännöillä.
VastaaPoista